Miljø- og Naturudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Dagsorden godkendt, herunder at punkt 13 (Forslag ved Enhedslistens byrådsgruppe) behandles efter punkt 7.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 2 Svendborg Kommunes klimahandleplan
+Beslutningstema
Svendborg Kommune er blevet optaget i klimanetværket, DK2020 – Klimaplaner for hele Danmark. Som medlem af netværket har Svendborg Kommune forpligtet sig på at udvikle en klimahandleplan, der er i overensstemmelse med Parisaftalens målsætninger om klimaneutralitet og klimarobusthed senest i 2050. Det vil ske med udarbejdelse af Svendborg Kommunes klimahandleplan. Administrationen giver på mødet en status for arbejdet, forslag til overordnet program for byrådstemamøde om klimahandleplanen den 23. februar 2021 samt oplæg til Miljø- og Naturudvalgets rolle i udviklingen af planen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at orienteringen om status på arbejdet med klimahandleplanen i DK2020 regi samt Miljø- og Naturudvalgets rolle heri, tages til efterretning
- at forslag til program for temamøde i Byrådet den 23. februar 2021 godkendes.
Sagsfremstilling
Med afsæt i Svendborg Kommunes Klima- og energipolitik besluttede Byrådet den 1. september 2020 at ansøge om optagelse i DK2020 netværket. Den 17. november 2020 modtog kommunen positivt tilsagn herom.
Det er administrationens forventning, at Svendborg Kommunes deltagelse i DK2020-netværket kan kvalificere den nuværende klima- og energipolitik og CO2-reduktionsplan. Når den kommende klimahandleplan udarbejdes i DK2020 regi betyder det, at Svendborg Kommune forpligter sig til at udvikle en plan, der opfylder de internationale standarder for klimaplanlægning i certificeringssystemet CAPF (Climate Action Planning Framework). Planen skal med konkrete, politisk vedtagne initiativer, vise vejen til, at Svendborg Kommune senest i 2050 og inden for kommunegrænsen er:
- Klimaneutral: CO2-neutral jf. Parisaftalens målsætninger om at begrænse temperaturstigningerne til under 2 grader og gerne tættere på 1,5 grader.
- Klimarobust: Modstandsdygtig over for gener fra klimaforandringer.
I bilag 1 (Bilag 1: DK2020 – Klimaplaner for hele Danmark) er en uddybning af DK2020-netværket.
På udvalgsmødet holder administrationen et mundtligt oplæg, der skal give:
- Et foreløbigt overblik over arbejdet med at udvikle Svendborg Kommunes klimahandleplan.
- Forslag til overordnet program for byrådstemamøde om Svendborg Kommunes klimahandleplan den 23. februar kl.14-16
- Oplæg til Miljø- og Naturudvalgets rolle i udviklingen af Svendborg Kommunes klimahandleplan
Formålet med Byrådets temamøde er at give en status for arbejdet med klimahandleplanen og forberede Byrådet til at træffe politisk beslutning om de overordnede rammer for omfanget i planen. Beslutninger som skal træffes på Miljø- og Naturudvalgets og Byrådets møder i marts 2021.
Borgmesterforum foreslår med visionen FYN 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid, at Fyn går foran og bliver den første landsdel med fælles forpligtende klimamål og –handlinger. Alle fynske kommuner er nu med i DK2020 netværket. Vi har dermed den samme referenceramme og platform til klimaindsatsen. Svendborg Kommunes godkendelse af visionen FYN 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid bliver behandlet i et selvstændigt dagsordenspunkt på dette udvalgsmøde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Deltagelse i DK2020 netværket kræver administrative ressourcer til projektledelse, udvikling- og planlægning af Svendborg Kommunes klimahandleplan, herunder ressourcer til videndeling og deltagelse i faglige workshop med andre kommuner. I budgetforliget 2021 er der afsat 600.000 kr. årligt til DK2020 projektet, herunder arbejdet med udvikling og efterfølgende implementering af klimahandleplanen.
CO2-Konsekvensvurdering
Svendborg Kommunes klimahandleplan vil have en væsentlig positiv konsekvens for Svendborg Kommunes CO2-udledning både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune
Planstrategi ´19, Svendborg Kommune
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Orienteringen til efterretning og indstillingen godkendt.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 3 FYN 2030 - sammen om en bæredygtig fremtid
+Beslutningstema
Med visionen FYN 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid foreslår Borgmesterforum, at Fyn står sammen og med ambitiøse målsætninger og konkrete handlinger går foran i kampen mod klimaudfordringen og for en bæredygtig fremtid. På baggrund heraf og på baggrund af de enkelte kommuners klimapolitikker og den danske Klimalov er der udarbejdet ambitiøse fælles fynske målsætninger for klima og ressourcer og en ambitiøs fælles fynsk vision. Borgmesterforum Fyn sender ”Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid” til behandling med indstilling til godkendelse i de fynske byråd.
Indstilling
Borgmesterforum Fyn indstiller til Miljø og Naturudvalget, at det overfor Byrådet anbefaler:
- at vedtage visionen Fyn 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid med fælles fynske målsætninger om 80 procent CO2-reduktion fra 1990 til 2030 og genanvendelse af 80 procent af plastaffaldet og 70 procent af det øvrige husholdningsaffald i 2030.
Sagsfremstilling
Klimaforandringerne og omstillingen til et bæredygtigt samfund står højt på den politiske dagsorden overalt på kloden. Herhjemme har et bredt flertal i Folketinget vedtaget en klimalov med ambitiøse målsætninger, som Regeringen og Folketinget forfølger gennem lovgivning og sektorspecifikke klimaplaner. Samtidig står det klart, at mens rammerne for den grønne omstilling sættes nationalt og internationalt, skal de konkrete løsninger ofte findes regionalt og lokalt – i samspillet mellem kommuner, virksomheder, forsyninger og borgere.
Det er baggrunden for at de fynske borgmestre fremlægger forslag til en fælles grøn vision for Fyn, Bilag 1 (Bilag 1 FYN 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid). Med vedtagelsen af en fælles grøn vision kan Fyn demonstrere sammenhængskraft og fælles politisk lederskab i arbejdet for en bæredygtig fremtid, hvor konkrete målsætninger for klima og ressourcer er de første vigtige skridt i en fælles vision om et klimaneutralt Fyn uden affald.
Som baggrund for visionen er der udarbejdet et fynsk klimaregnskab, som viser de samlede fynske klimaudledninger og status over udviklingen fra 1990 til i dag, se bilag 2 (bilag 2: Klimaregnskab for Fyn 2018).
Målsætninger for Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid
Det fynske klimaregnskab viser en status, der er stort set identisk med det nationale klimaregnskab, både i fordelingen af klimaudledninger på sektorer og i udviklingen fra 1990 til i dag. Det indikerer, at udfordringerne på Fyn svarer til de nationale udfordringer, og at løsningerne skal findes i dialogen med de nationale indsatser og de rammevilkår, der sættes for klimaindsatsen. Det er sammen med kommunernes individuelle klimapolitikker lagt til grund for den fælles fynske målsætning.
Kommunerne på Fyn har enkeltvis allerede løftet betydelige klimaindsatser lokalt og har alle en ambitiøs klima- og bæredygtighedspolitik. Med udgangspunkt heri vurderes en fælles fynsk målsætning om 80 procent CO2 reduktion i 2030 som en ambitiøs målsætning. Hertil kommer en målsætning om at genanvende 80 procent af plastaffaldet og 70 procent af det øvrige husholdningsaffald i 2030. Tilsammen udgør målsætningerne vigtige skridt mod den ambitiøse vision om et klimaneutralt Fyn uden affald i 2040.
Vejen til at indfri målsætningerne er summen af hver enkelt kommunes klimahandlingsplaner samt de fælles fynske initiativer, der bygger ovenpå med fælles løsninger og samarbejde der, hvor indsatserne spiller sammen og skaber stærkere og mere holdbare løsninger. Det gælder både fælles kommunale tiltag, hvor kommunerne har initiativmuligheder, samt tiltag, der kræver partnerskaber med andre aktører. En oversigt over de første mulige handlinger er udarbejdet med angivelse af, om de kan gennemføres som rent kommunale handlinger eller kræver øvrige aktører i bilag 3 (bilag 3: Klimahandlinger Fyn 2030). I bilaget er samtidig angivet sammenhæng til den vedtagne ”Energiplan Fyn - Rammeplan”, som tidligere har belyst mulighederne for fælles fynske klimaindsatser.
De fynske kommuner deltager fra 2021 alle i det nationale DK-2020 projekt, som sikrer sammenlignelige effektmålinger gennem fælles datagrundlag, værktøjer og videndeling. Det understøtter det fælles fynske perspektiv, og den samlede deltagelse forventes samtidig at udgøre en platform for udviklingen af fælles handlinger.
De fælles fynske handlinger i Fyn 2030 og koordinering med DK-2020 forankres i Teknisk Direktørforum Fyn med sekretariatsbetjening ved Byregion Fyn / Erhvervshus Fyn, og med reference til Kommunaldirektørforum og Borgmesterforum Fyn.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Visionen udgør en fælles strategiske ramme, som skal understøtte den enkelte kommunes indsats og skabe et fælles fynsk perspektiv. Implementeringen af visionen og tilhørende handlinger bygger på kommunernes individuelle og fælles indsatser og finansieres gennem disse, og vedtagelsen af den fælles vision er således budgetneutral.
CO2-Konsekvensvurdering
”FYN 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid” vurderes at have en positiv konsekvens for Svendborg Kommunes CO2-udledning både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune
Planstrategi ´19, Svendborg Kommune
Lov om Klima, Lov nr. 965 af 26. juni 2020
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen anbefales til Byrådet.
Liste Ø kan ikke tiltræde anbefalingen, da de ønsker, at den kollektive trafik skal omlægges til eldreven transport.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 4 Evaluering af CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter
+Beslutningstema
Siden oktober 2020 har der kørt en forsøgsordning i tre måneder vedrørende en administrativ konsekvensvurdering af de politiske beslutningers betydning for CO2-udledningen. Efter forsøgsperioden skal forslaget evalueres med henblik på en tilretning og eventuel beslutning om at gøre ordningen permanent.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at forsøgsordningen med en CO2-konsekvensvurdering i sagsfremstillingerne evalueres.
- at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen gøres permanent
eller
- at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen nedlægges.
Sagsfremstilling
I 2020 var der politisk ønske om, at dagsordenspunkterne skulle suppleres med en administrativ konsekvensvurdering af sagens betydning for kommunens CO2-udledning.
Den 23. juni 2020 besluttede Økonomiudvalget at indføre en forsøgsordning med tilføjelse af en ”CO2-konsekvensvurdering” i dagsordenspunkterne til politiske møder.
Forsøgsordningen løb fra oktober til december 2020. For perioden har administrationen opgjort antal sager med og uden CO2-konsekvensvurdering. Den er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020). Opgørelsen dækker fagudvalgene for Miljø og Natur, Teknik og Erhverv, Beskæftigelse og Integration, Børn og Unge, Social og Sundhed samt Kultur og Fritid.
Der har i alt været behandlet 184 sager med følgende resultat:
- 7 sager med en væsentlig konsekvens for CO2-udledningen (positiv eller negativ),
- 147 sager med en ikke væsentlig konsekvens for CO2-udledningen, og i
- 30 sager hvor en vurdering er udeladt eller vurderet ikke relevant at foretage.
I bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020) er et skema med antal sager pr. udvalg fordelt på de tre ovenstående grupperinger samt en opsummering af medarbejdernes evaluering. Desuden er en liste med alle de formuleringer, administrationen har anvendt i vurderingerne.
Forsøgsordningen har medført et øget tidsforbrug i administrationen på i alt 27 timer. De fleste timer er anvendt i Natur og Miljø, der har assisteret de øvrige afdelinger med vurderingerne. I mange tilfælde er vurderingerne udelukkende foretaget i Natur og Miljø.
Der er anvendt meget forskellige formuleringer i vurderingerne.
Der er meget forskel på andelen af sager i de enkelte udvalg, hvor det er relevant at vurdere på CO2-konsekvensen.
Medarbejderne har generelt haft meget svært ved at lave vurderingerne. Mange gange mangler der data for el- varme- og transportforbrug, som skal bruges til at vurdere ud fra. Hvis data skal estimeres, vil det medføre et højere tidsforbrug.
Ofte er det ikke relevant at vurdere CO2-konsekvens, og mange medarbejdere er ikke i stand til at afgøre, om det er tilfældet.
Indenfor bygge- og planprojekter har medarbejderne givet udtryk for, at det er problematisk, at der ikke medtages vurderinger af byggematerialer og inventar, da det har en meget stor indflydelse på CO2-udledningen. Den CO2-udledning, som kommer fra byggeriet medregnes i dag ikke i kommunens CO2-opgørelser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Øget administrativt ressourceforbrug.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte effekt.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forsøgsordningen gøres permanent.
Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 5 Status for klima- og energiaktiviteter i 2020
+Beslutningstema
Afrapportering af klima- og energiaktiviteter i 2020. Aktiviteterne vedrører alene bevillinger i forbindelse med Natur og Miljøs ansvarsområde. De vedrører ikke aktiviteter i ISP (det innovative energispareprojekt) under CETS eller partnerskabskontrakt med GO2Green.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø og Naturudvalget,
- at orientering om status for klima- og energiaktiviteter i 2020 tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I klima- og energibudgettet for 2020 var der afsat 673.118 kr. Det består af ordinært budget, overførsel fra 2019 og ekstraordinær indtægt fra Grøn Ordning (Pulje fra opstilling af vindmøller). På Miljø og Naturudvalgets møde den 23. marts 2020 blev det besluttet, at iværksætte aktiviteter indenfor grønne arbejdspladser, transport, undervisning samt bæredygtighed.
Derudover har administrationen arbejdet med:
- CO2-reduktionsplan
- Handleplan for bæredygtig udvikling
- Skovrejsning
- DK2020 Klimaplan
- CO2-opgørelse for 2019 på virksomhedsniveau
- CO2-opgørelse for 2018 på geografisk niveau
- CO2-konsekvensvurderinger i politiske sagsfremstillinger
På grund af Corona-situationen har det desværre været nødvendigt at aflyse flere planlagte aktiviteter i årets løb, hvilket har resulteret i et betydeligt mindreforbrug.
Følgende tabel opsummerer budgetaktiviteterne i 2020:
Aktivitet | Indhold | Klima-effekt |
Grønne arbejdspladser | Energirenoveringshjulet. Energirenoveringer i klubhuse. Webinarer om energirenoveringer og nye tilskudsmuligheder for husejere. Energi- og CO2-beregneren | Reduktion i energiforbrug og CO2-udledning.
|
Transport | Udlån af el-ladcykler. Elektrisk cykelpumpe v. Biblioteket. Reparation af elektrisk cykelpumpe ved busholdepladsen. | Reduktion i energiforbrug og CO2-udledning.
|
Undervisning | Grønt Flag skoler. | Mulig reduktion i energiforbrug og CO2-udledning, hvis eleverne ændrer adfærd. |
Bæredygtigheds- arrangementer og -tiltag | Klimauge uge 39. Rådgiverbistand til CO2 -reduktionsplan Trykning af Bæredygtighedsstrategi 2020 | Mulig reduktion i energiforbrug og CO2-udledning, hvis eleverne ændrer adfærd. |
Skovrejsning | Borgermøder | Reduktion i CO2-udledning hvis skov plantes |
Varmeplan | Rådgiverbistand vedr. varmepumper | Reduktion i CO2-udledning hvis fossile varmekilder udskiftes til VE. |
Uddybning af Klimakommune Plus+ initiativer
I 2020 har Svendborg Kommune etableret 0,43 ha ny fredskov i samarbejde med en lokal lodsejer i Vester Skerninge. Lodsejeren stod selv for plantningen samt varetager den fremtidige drift. I alt blev der plantet 1300 træer på arealet. På en del af arealet fandtes naturlig opvækst, som bevares. CO2-reduktionen fra arealet er på 4,3 tons årligt.
I regi af projektet Energirenoveringshjulet er der foretaget energitjek af 43 huse og der energirenoveret i 13 huse. Projekterne har i alt bidraget med en energibesparelse på ca. 217.000 kWh, hvilket svarer til en CO2-besparelse på i alt ca. 56 tons.
Til og med 2020 er der i Energirenoveringshjulet foretaget energitjek af 439 huse, og der er energirenoveret i 259 huse. Projekterne har i alt bidraget med en energibesparelse på ca. 2.370 MWh, hvilket svarer til en CO2-besparelse på i alt ca. 615 tons.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Følgende tabel opsummerer budget og forbrug for 2020.
Aktivtitet | Budget (kr.) | Forbrug (kr.) | Indtægt (kr.) | Difference |
Grønne arbejdspladser | 260.000 | 122.236 | 0 | +137.764 |
Transport | 65.000 | 38.403 | 0 | +26.597 |
Undervisning | 35.000 | 21.000 | 0 | +14.000 |
Bæredygtighed | 68.187 | 77.579 | 0 | -9.392 |
Bevilling fra Grøn Ordning | 0 | 0 | 94.931 | +94.931 |
Skovrejsning | 0 | 9.490 | 0 | -9.490 |
Varmeplan | 0 | 26.016 | 0 | -26.016 |
Overført fra 2019 | 150.000 | 0 | 0 | +150.000 |
I alt | 578.187 | 294.724 | 94.931 | +378.394 |
(Midler fra Grøn Ordning blev anvendt i 2019 til landsbyklyngeprojektet i Gudme).
Der er et forventet mindreforbrug på 378.394 kr., hvilket foreslås overført til 2021 i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.
CO2-Konsekvensvurdering
De gennemførte aktiviteter har en væsentlig positiv konsekvens for CO2-udledningen i Svendborg Kommune både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune.
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Orienteringen taget til efterretning.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 6 Planlægning af vind- og solenergianlæg
+Beslutningstema
Orientering om status på tiltag, som Miljø- og Naturudvalget på møde i december 2020 besluttede at iværksætte på baggrund af Enhedslistens punkt om planlægning af vind- og solenergianlæg.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at orienteringen og den foreslåede procesplan tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Miljø- og Naturudvalget besluttede den 1. december 2020:
- At administrationen udarbejder beslutningsgrundlag således, at det kan fastlægges politisk, i hvilket omfang og med hvilken fordeling, der skal være af energi fra landvindmøller og solenergianlæg inden for kommunens grænser. Strøm fra sol- og vindanlæg skal supplere den strøm, som der i fremtiden vil komme fra havvindmøller.
- At der rettes henvendelse til Energinet for at afklare om, der kan være begrænsninger i netkapaciteten i forhold til at udbygge den vedvarende energi inden for kommunens grænser.
- At der rettes henvendelse til klimaministeren for at få en udmelding på hvor stort bidrag landbaserede vindmøller og solceller forventes at skulle levere i henholdsvis 2030 og 2040.
- At der rettes henvendelse til Danmarks Naturfredningsforening for at afklare om energien fra kommunalt ejede sol- og/eller vindanlæg kan regnes som en CO2-reduktion i CO2-regnskabet som klimakommune samt får belyst rammerne for aftalen som klimakommune/klima-plus kommune.
- At administrationen afklarer, om der er mulighed for kystnære havvindmøller og vindmøller langs motorvejen, som kan indgå i kommunens CO2-regnskab som geografisk enhed.
Status for de enkelte punkter er nu:
Ad 1
Administrationen har planlagt et temamøde i april 2021 for Miljø- og Naturudvalget. Temmødet består af to dele. Til første del inviteres Energinet til at deltage og komme med deres bud på en hensigtsmæssig fordeling af sol- og vindenergianlæg i forhold til de fremtidige el-forbrugsmønstre i Danmark. Anden del omhandler Svendborg VE A/S og adresserer de spørgsmål, som Svendborg VE A/S har stillet til Svendborg Kommune jf. forrige dagsordenspunkt. Direktør og bestyrelsesformand i Svendborg VE A/S inviteres til at deltage i anden del af temamødet.
På baggrund af politiske udmeldinger og konklusioner fra temamødet udarbejder administrationen et beslutningsgrundlag om fordeling af vind- og solenergianlæg. Beslutningsgrundlaget skal behandles på møder i Miljø- og Naturudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget forud for godkendelse i Byrådet i juni 2021. I bilag 1 (Bilag 1. Procesplan) ses administrationens forslag til en procesplan for forløbet.
Ad 2
Energinet har den 4. januar 2021 svaret, at de ikke forventer begrænsninger og afledte udbygningsbehov i den del af transmissionsnettet, der ligger i og omkring Svendborg Kommune. Det fulde svar er vedhæftet som bilag 2 (Bilag 2. Svar fra Energinet). Transmissionsnettet er en betegnelse for den del af elnettet, som er over 100 kV (sorte på kortet i bilag 2), og distributionsnettet er den del af elnettet, som er under 100 kV (blå på kortet i bilag 2 (de fuldt optrukne streger er luftledninger, mens de stiplede er kabler)).
Energinet afholdte i december 2020 et webinar om deres arbejde med kortlægning af net-kapaciteten for VE-anlæg i DK. Her fortalte de, at der pt. primært er problemer med kapaciteten i Vestjylland, Sydsjælland og Lolland/Falster. De sagde også, at med udgangspunkt i den aktuelle kapacitet bør fokusområder for placering af nye VE-anlæg være på Fyn, Midtjylland, Sønderjylland og Nordsjælland.
Ad 3
Formanden for Miljø- og Naturudvalget har på vegne af Miljø- og Naturudvalget sendt en forespørgsel til Klima- Energi- og Forsyningsministeren den 20. januar 2021 for at få en udmelding på, hvor stort bidrag landbaserede vindmøller og solceller forventes at skulle levere i henholdsvis 2030 og 2040. Brevet er vedlagt ved bilag 3 (Bilag 3. Henvendelse til Klima- Energi- og Forsyningsministeren).
Ad 4
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har på vores forespørgsel i forhold til solcelleanlæg på kommunale tage svaret, at elproduktionen kan regnes som en CO2-reduktion for den del, der anvendes direkte i bygningerne. Det er sket hidtil.
Den overskydende strøm, som ikke bruges direkte, sælges til elnettet og indregnes i det nationale elmix, der er en blanding af al den strøm, der produceres i DK inkl. import og eksport til nabolande. På den måde bidrager strømmen til en øget VE-andel i det nationale elmix og dermed den strøm, vi trækker ud af vores stikkontakter både i Svendborg og resten af Danmark.
I forhold til markanlæg har DN svaret, at ”vi ikke kan medtælle markanlæggets bidrag gennem alle årene, da der som nævnt er udveksling med det øvrige el-net. På den måde bidrager markanlægget til at gøre samtlige kommuners el grønnere og er altså ikke noget, der påvirker den enkelte kommunevirksomheds udledning mere end andre”.
De har dog anført, at markanlæggets bidrag godt kan tælle med år 1 med følgende begrundelse: ”Årsagen til, at markanlæggets bidrag kan medtælles det første år, og ikke de efterfølgende, er for at skabe incitament til opsætning af solceller og vindmøller i kommunen. Det er så at sige en ”engangsbonus”, som belønner kommunens indsats kortvarigt, selvom vi som udgangspunkt ikke kan medtage anlæggets bidrag. Derfor vil de efterfølgende års udledninger blive sammenlignet med anlægsårets udledninger eksklusiv ”bonussen”.
DNs svar er vedlagt som bilag 4 (Bilag 4. Mailkorrespondance med DN).
Det betyder, at ”bonussen” vil afspejle sig i kommunens CO2-opgørelse som Klimakommune ved at forøge den procentvise årlige reduktion varigt, men kun afspejle sig i den reelle udledning i etableringsåret.
Markanlæg tæller med på geografisk niveau fra og med etableringsdatoen.
Ad 5
Administrationen ser umiddelbart ingen muligheder for opsætning af kystnære vindmøller. Kystnære vindmøller skal som udgangspunkt placeres mindst 4 km fra kysten af hensyn til den visuelle påvirkning af kystlandskabet. Der er dog ikke lovgivning, som forbyder en placering tættere på kysten.
Der findes ingen områder ved kysterne i Svendborg Kommune, som ligger mere end 4 km fra en kyst (vores egne eller Langelands og Ærøs kyster). I 2012 screenede Havmølleudvalget Danmarks havområder for mulige placeringer af havvindmøller indenfor 4-20 km fra kysten. Det resulterede i en rapport i 2012, som viser 15 kystnære områder i DK, som blev fundet egnet til opstilling af havvindmøller. Se figur 1 i bilag 5 (Bilag 5. Kortmateriale vedrørende vindmøller). Der blev ikke fundet egnede områder til opstilling af vindmøller ved Svendborg Kommunes kyster. Screeningen tog hensyn til arealinteresser vedr. sejladssikkerhed, råstoffer, naturforhold, herunder trækfugleruter, samt visuelle aspekter.
Mulighederne for placering af vindmøller langs motorvejen i Svendborg Kommune er meget begrænsede. Mulighederne er undersøgt i Energiplan Fyn og i forbindelse med Svendborg Kommunes egen planlægning for vind- og solenergianlæg, som blev stoppet politisk i 2019.
I Energiplan Fyn regi fandt man ingen egnede områder langs motorvejen. Her fandt man fire egnede områder til min. tre stk. 125 m høje vindmøller. Se figur 2 i bilag 5 (Bilag 5. Kortmateriale vedrørende vindmøller). Områderne er ved Broholm, Skårup, Hundstrup og Tåsinge.
I Svendborg Kommunes egen GIS-analyse fandt vi i 2018 seks egnede områder til min. tre stk. 150 m høje vindmøller. Se figur 2 i bilag 5 (Bilag 5. Kortmateriale vedrørende vindmøller). Områderne er ved Broholm, Skårup, Hundstrup, Stenstrup, Høje Dong og Tåsinge.
Der er altså ét muligt område langs motorvejen.
Til forskel fra Energiplan Fyns analyse, som angiver det eksakte område, hvor vindmøller er mulige, så angiver Svendborg Kommunes analyse større områder. Der kan i realiteten ikke placeres møller overalt indenfor disse seks områder, da det vil forudsætte opkøb af ejendomme. Der er dog indenfor alle seks områder mindst én mulig placering for tre x 150 m. vindmøller uden opkøb af ejendomme.
Det er ikke ualmindeligt at opstillere af vindmøller opkøber naboejendomme, så de kan placere en vindmølle tættere end 4 x møllens totalhøjde, som ellers er minimumskravet. De primære afgrænsninger, som lå til grund for kommunens udpegning, var landskabelige hensyn, afstande til bygrænser og samspil med andre infrastrukturelle anlæg.
På baggrund af ovenstående tilrettelægger administrationen et temamøde i april 2021 for Miljø- og Naturudvalget. Herefter udarbejdes et beslutningsgrundlag, om fordeling af vind- og solenergianlæg. Beslutningsgrundlaget godkendes af Miljø- og Naturudvalget, Teknik- og Erhvervsudvalget samt Byrådet i juni 2021. Se bilag 1 (Bilag 1. Procesplan).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Hvis der opstilles nye vind- og solenergianlæg indenfor kommunegrænsen eller ved kysterne, vil det have en væsentlig positiv konsekvens for kommunens CO2-udledning på virksomheds niveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Orienteringen tages til efterretning med bemærkning om, at hele Byrådet inviteres til at deltage i temamødet.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 7 Forventninger til Svendborg VE A/S i relation til realisering af kommunens klimamål
+Beslutningstema
Svendborg VE A/S har henvendt sig til Svendborg Kommune jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Henvendelse vedr. roller og opgaver for Svendborg VE A/S). I henvendelse ønsker bestyrelsen i Svendborg VE A/S en præcisering af Svendborg Kommunes forventninger til, hvilke roller og
opgaver selskabet skal varetage i relation til realisering af kommunens klimamål.
I dagsordenspunktet orienteres der om en række spørgsmål der stilles fra Svendborg VE A/S, og administrationen anbefaler, at spørgsmålene belyses i et temamøde i april 2021 for Miljø og Naturudvalget omkring Sol- og Vindenergi.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget
- at henvendelsen fra Svendborg VE A/S tages til efterretning.
- at de rejste spørgsmål i henvendelsen belyses på et temamøde, og efterfølgende behandles som et dagsordenspunkt på et Miljø- og Naturudvalgsmøde.
- at administrationen til mødet i maj 2021 udarbejder anbefalinger til de videre tiltag, herunder eventuelt inddragelse af Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Svendborg VE A/S har henvendt sig til Svendborg Kommune for at få præciseret roller og opgaver, som selskabet skal varetage i relation til realisering af kommunens klimamål jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Henvendelse vedr. roller og opgaver for Svendborg VE A/S).
Svendborg VE A/S ønsker svar på følgende spørgsmål:
- Hvorledes vurderer Svendborg Kommune balancen mellem rentabilitet og signalværdi i forhold til solceller på kommunale tagflader?
- Bestyrelsen for Svendborg VE A/S vil gerne have en tilbagemelding på ideen om at lave et anpartsbaseret anlæg, hvor beboere og virksomheder kan købe sig ind.
- Er forventningen til Svendborg VE A/S:
- At selskabet etablerer et konkret VE-anlæg (primært tænkt som solcellepark), der dækker Svendborg Kommunes og Vand og Affalds elforbrug på samlet 15,7 mio. kWh?
- At anlægget etableres som et andelsprojekt?
- At ejerandelen svarer til elforbruget, og der samtidig udbydes andele til borgere på minimum 40%?
- Skal der være hhv. minimum og maksimum ejerandel?
- Hvad er tidshorisonten?
- Under hvilke vilkår er Svendborg Kommune villig til at indskyde nødvendig egenkapital og stille kommunegaranti for den resterende realkredit finansiering?
Bestyrelsen for Svendborg VE A/S stiller sig gerne til rådighed for nærmere drøftelser.
Der planlægges afholdelse af et temamøde for Miljø og Naturudvalget omkring Sol- og Vindenergi. Administrationen finder, at de stillede spørgsmål fra Svendborg VE A/S kan med fordel drøftes på et temamøde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Forslagene vil have en stor betydning for at nå kommunes mål for mindsket udledning af CO2. Det vil blive belyst nærmere på temamødet.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen godkendes.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 8 Tiltag til øget biodiversitet i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Godkendelse af forslag til initiativer til at skabe øget biodiversitet i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalgets godkendelse,
- at der iværksættes en række initiativer som beskrevet i bilag 1, som øger biodiversiteten på kommunens grønne arealer og som engagerer og motiverer borgerne i lokale tiltag, der sikrer levesteder og biologisk mangfoldighed.
- at der afsættes et rådighedsbeløb på 55.000 kr. fra Naturpuljen til initiativerne i bilag 1.
- at Natur og Miljø i 2021 anvender ca. 100 timer til initiativerne i bilag 1.
Sagsfremstilling
Miljø og Naturudvalget besluttede på møde den 1. december 2020, at administrationen udarbejder en sagsfremstilling med afsæt i forslaget fra Liste A om at skabe øget biodiversitet i Svendborg Kommune.
Forslaget tog afsæt i følgende oplæg:
Befolkningstilvækst og deraf voksende byer og udvidet infrastruktur samt et intensivt dyrket landbrug efterlader mindre plads til naturen.
Et fokus mod levestederne vil påvirke arternes bestand og biodiversitet i en gunstig retning.
Biodiversitet øges ved at skabe eller omlægge natur/grønne områder til større variation i form af planter, dyr og bakterier, for der hvor naturen får lov til at vokse vildt, ser man fire gange så mange sommerfugle, dobbelt så mange bier og ti gange så mange svirrefluer.
Socialdemokratiets byrådsgruppe stillede derfor forslag om, at kommunen iværksætter en række initiativer, der øger biodiversiteten på kommunens grønne arealer og som engagerer og motiverer borgerne i lokale tiltag, der sikrer levesteder og biologisk mangfoldighed.
For borgerne skal der være vægt på simple og nemme tiltag som at lade græsplænen gro nogle steder i haven, lade grene ligge i hjørnet af haven, etablere små damme eller så vilde blomster og planter.”
Administrationen har undersøgt muligheder for at skabe øget biodiversitet i Svendborg Kommune bl.a. med inspiration fra andre kommuner og fra Naturama, som også har arbejdet med emnet. Administrationen kan pege på en række initiativer til fremme af biodiversiteten i kommunen, som er beskrevet i bilag 1 ”Biodiversitet – forslag til initiativer og handlemugligheder”. Bilaget indeholder desuden en liste over de initiativer, der allerede er implementeret i kommunen samt en række kommende initiativer.
Det anslås, at alle initiativerne indenfor Miljø og Naturudvalgets område, beskrevet i bilag 1, kan gennemføres for 55.000 kr. Desuden vil der afsættes ca. 100 timer i Natur og Miljø til at gennemføre initiativer i bilag 1. De initiativer, der hører ind under Teknik og Erhvervsområdet, kan gennemføres indenfor deres eksisterende budget.
Nedenfor er en oversigt over initiativer, timeforbrug og udgifter. De enkelte initiativer er nærmere beskrevet i bilag 1:
# | Initiativ | Emne | Målgruppe | Timeforbrug | Beløb i kr. |
1 | Inspirationskatalog | Haver, inspiration | Borgere | 10 | 18.000 |
2 | Åbne havebesøg og videofilm | Haver, inspiration | Borgere | 30 | 20.000 |
4 | Svendborg frøblanding | Haver, grønne omr. | Borgere m.fl. | 30 | 12.000 |
5 | Oplysning til virksomheder | Industriarealer | Virksomheder | 10 | - |
6 | Biodiversitetesprisen | Motivation | Borgere m.fl. | 10 | 5.000 |
9 | Formaliseret samarbejde | Partnerskaber | Kommunen | 10 | - |
| I alt |
|
| 100 | 55.000 |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet finansieres inden for eksisterende anlægsbudget, Naturpuljen, med kr. 55.000 i 2021.
Økonomiske konsekvenser i 2021 | |
Naturpuljen | 1.096.939 kr. |
Reserveret til skovrejsning | - 693.000 kr. |
Frigives til biodiversitetsinitiativer | - 55.000 kr. |
Restrådighedsbeløb | 348.939 kr. |
Den samlede naturpuljeramme vil søges frigivet på det kommende møde i marts
CO2-Konsekvensvurdering
Vurderes ikke at være relevant.
Lovgrundlag
Intet lovgrundlag.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen godkendes.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 9 Budgetprocedure 2022 - Miljø- og Naturudvalget
+Beslutningstema
Orientering om budgetproceduren for 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at budgetproceduren for 2022 tages til efterretning.
- at forslag til udvalgets egen proces/tidsplan godkendes.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget godkendte den 19. januar 2021 budgetproceduren for 2022, som er vedlagt i bilag 1 (Bilag 1. Budgetprocedure for 2022).
De vigtigste elementer i budgetproceduren er følgende:
- Rammestyring – udvalgene skal som udgangspunkt selv finansiere udgifter til realisering af nye tiltag via omstilling og prioritering inden for udvalgets rammer.
- Der afholdes anlægsseminar forud for Byrådets møde den 27. april.
- Senest på junimøderne fremsender fagudvalgene de forslag til Økonomiudvalget, som udvalgene ønsker skal indgå i de politiske forhandlinger frem til budgetvedtagelsen.
På anlægsseminaret den 27. april er det planen, at retningen for anvendelse af den udisponerede anlægspulje sættes.
Forløbet af budget 2022 følger de senere års praksis, hvor fagudvalgene i foråret drøfter budgettemaer/indsatser samt eventuelle særlige budgetmæssige udfordringer. Senest på møderne i juni fremsender fagudvalgene de beskrevne budgettemaer til Økonomiudvalget.
Herudover vedlægges bilag 2 (Bilag 2. Budgetproces og tidsplan 2022 for Miljø- og Naturudvalget).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Styrelsesloven.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Budgetproceduren for 2022 taget til efterretning og indstillingen godkendt.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 10 Tillæg til spildevandsplan 2020-2031 med henblik på nyt regnvandsbassin ved Assensvej 270 i Stenstrup
+Beslutningstema
Svendborg Spildevand A/S ønsker at erhverve et område ved Assensvej, Stenstrup til at opføre et nyt regnvandsbassin. Området leder i dag overfladevand fra separatkloakerede områder uforsinket og urenset ud i Siderenden.
For at tilvejebringe det formelle grundlag for etablering af regnvandsbassinet og give mulighed for at finansiere det nye regnvandsbassin, skal der vedtages et tillæg til den eksisterende spildevandsplan. I forbindelse med tillægget, vil bassinreserveringen på Nordre Ringvej 57, 5771 Stenstrup blive aflyst. Tillægget skal sendes i høring forud for endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales,
- at tillæg 1 til spildevandsplanen offentliggøres i 8 uger
Sagsfremstilling
Det åbne, offentlige vandløb Siderenden, som løber ud i Hundstrup Å, forventes i fremtiden at modtage større mængder regnvand, end tilfældet er i dag.
Tilledningen af overfladevand fra kloakoplandets befæstede arealer, sker i dag uden forsinkelse.
Regnvandsbassinet var oprindeligt planlagt til at blive etableret på Nordre Ringvej 57, på den østlige side af Siderenden. Efter nærmere projektering, har det dog vist sig, at en placering på Assensvej 270, på den vestlige side af Siderenden, er bedre.
For at afhjælpe fremtidige kapacitetsproblemer i det åbne, offentlige vandløb Siderenden og det åbne offentlige vandløb Hundstrup Å, foreslås det med nærværende ”tillæg 1 til spildevandsplan 2020-2031 – Bassin ved Assensvej, Stenstrup” (bilag 1), at der etableres et åbent regnvandsbassin til forsinkelse og rensning af regnvand fra den separatkloakerede nordvestlige del af Stenstrup, der leder til Siderenden.
Som bilag 1 til tillægget, findes en liste over redaktionelle ændringer til spildevandsplanen 2020-2031, for at afspejle de faktiske forhold jf. retningslinjerne for spildevandsplan 2020-2031. Ændringerne kan skyldes fejl i kortbilaget, nye forekomne oplysninger eller at der er udført anden spildevandsanlæg. Ændringerne kan ses i bilag 2 (bilag 1 til tillæg 1 til spildevandsplan 2020-2031) samt begrundelsen for ændringen.
Miljøscreeningen af tillæg 1 til spildevandsplanen fremgår af bilag 3 (Bilag 2 til tillæg til spildevandsplan 2020-2031).
Tillægget skal i offentlig høring i 8 uger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tillægget har ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Tillægget har få budgetmæssige konsekvenser for Vand og Affald, da der er tale om en anden placering, af et allerede planlagt regnvandsbassin.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at tillægget ikke har nogen konsekvenser for CO2-udledningen, da tillægget omfatter et allerede planlagt projekt, som får en ny placering.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven nr. 1218 af 25. november 2019
Spildevandsbekendtgørelsen nr. 2292 af 30. december 2020
Lov om miljøvurdering nr. 973 af 25. juni 2020
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 11 Udbredelse af nye fjernvarmeområder i Svendborg
+Beslutningstema
Beslutning om politisk drøftelse med fjernvarmeselskaber i Svendborg Kommune om planer for nye fjernvarmeområder.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at administrationen inviterer kommunens fire fjernvarmeselskaber til Miljø- og Naturudvalgets tema møde i marts 2021, for at høre om deres planer for at udbrede fjernvarme til nye områder i Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Som en del af Energiaftalen 2018 er der lavet en tilskudsordning (fjernvarmepuljen) til fjernvarmeværker for årerne 2021-2023, hvor der gives tilskud til udrulning af fjernvarmenet i nye områder for at fortrænge naturgas og olie til opvarmning.
Puljen kan søges af fjernvarmeselskaber til tilskud til projekter, hvor husstande med opvarmning via naturgas eller oliefyr konverteres til fjernvarme. Den økonomiske støtte er op til 20.000 kr. per husstand, dog kun op til det antal husstande, der som minimum skal tilsluttes, for at der skabes balance i selskabsøkonomien for konverteringsprojektet.
Tilskuddet tildeles fjernvarmeselskaberne, som forventes at foretage omfordeling til forbrugerne via lavere varmepriser.
Ordningen forudsætter, at der foreligger en projektgodkendelse fra kommunes side.
I Svendborg Kommune er der fire fjernvarmeselskaber: Svendborg Fjernvarme, Skårup Fjernvarme, Stenstrup Fjernvarme og Ollerup-Vester Skerninge-Ulbølle Fjernvarme.
Indenfor de udlagte fjernvarmeområder for de fire fjernvarmeselskaber kan husejerne ikke selv modtage tilskud til opsætning af individuelle varmepumper under en anden tilskudsordning under ”Bygningspuljen”. Borgerne vil kunne søge om tilskud til opsætning af individuelle varmepumper i områder udenfor fjernvarmeforsyning (f.eks. områder med naturgas).
Administrationen foreslår derfor, at der tages kontakt til fjernvarmeselskaberne med henblik på at få deres skriftlige tilbagemelding til Miljø- og Naturudvalget på deres planer om at udbrede fjernvarme til nye områder i Svendborg Kommune, og hvordan samarbejdet med Svendborg Kommune kan ske, så der kan ske en hurtig og smidig sagsbehandling. Med afsæt i tilbagemeldingerne fra selskaberne inviteres de til et temamøde med Miljø- og Naturudvalget i marts om ovenstående.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser for kommunen.
CO2-Konsekvensvurdering
Fortrængning af naturgas/oliefyr til fordel for fjernvarme vil reduceres CO2-udledningen væsentligt.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om tilskud til projekter vedrørende udrulning af fjernvarmedistributionsnet (Fjernvarmepuljen). Bek. nr. 2306 af 18. december 2020.
Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse. Bek. nr. 1467 af 12. oktober 2020.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1794 af 2. december 2020.
Lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 1215 af 14. august 2020.
Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik 2020-2025.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen godkendt.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 12 Orientering om formandsbeslutning om udsendelse af projektforslag "Elektrisk varmepumpe på Rantzausmindeskolen" i høring
+Beslutningstema
Orientering om formandsbeslutning om at projektforslag om etablering af varmepumpe på Rantzausmindeskolen sendes i 4 ugers høring.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalgets godkendelse, at
- Orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
For at undgå forsinkelse af et projekt efter varmeforsyningsloven som følge af, at mødet i Miljø- og Naturudvalget i januar 2021 blev aflyst, har formanden for Miljø- og Naturudvalget den 21. december 2020 truffet en formandsbeslutning om at udsende projektforslag om etablering af varmepumpe på Rantzausmindeskolen i 4 ugers høring. Projektforslaget er derefter sendt i høring til og med den 25. januar 2021.
På Rantzausmindeskolen skal der etableres yderligere en elektrisk varmepumpe. Da varmeproduktionen skal producere varme med en effekt på mere end 250 kW skal projektet godkendes efter Varmeforsyningsloven. Forud for selve godkendelsen skal ansøger, som er Svendborg Kommune, indsende et projektforslag, som administrationen skal udsende i fire ugers høring.
Rambøll har på vegne af Svendborg Kommune fremsendt et projektforslag, der vedrører ”Elektrisk varmepumpe på Rantzausmindeskolen”. Projektforslaget er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Projektforslag Rantzausmindeskolen).
Baggrunden for projektet er, at Svendborg Kommune ønsker at udskifte skolens primære varmekilde fra gas til el for at producere en større andel vedvarende energi med reduceret CO2-udledning.
På nuværende tidspunkt ligger Rantzausminde Skole udenfor kollektiv varmeforsyning, men op ad naturgasforsynet område, hvilket fremgår af bilag 2 (Bilag 2. Kort over området). I dag forsynes skolen med naturgas, ca. 80 procent, og med eksisterende varmepumper, ca. 20 procent.
Ifølge varmeforsyningsloven er anlæg med en varmeproduktion over 250 kW, defineret som en blokvarmecentral. En blokvarmecentral skal have en godkendelse efter varmeforsyningsloven. Med et nyt 100 kW varmepumpeanlæg kan produktionen af varme fra naturgasmotor og naturgaskedel reduceres med ca. 427 MWh/år (svarende til ca. 48.450 Nm3 naturgas pr. år). Den samlede dækning med varmepumpeanlæg forventes dermed at være ca. 93 % af den årlige varmeproduktion, og den resterende varmeproduktion kan fremover dækkes alene med gaskedel, så gasmotoren kan tages ud af drift.
I projektforslaget er der lavet beregninger ud fra at:
- den nuværende gasmotor tages ud af drift
- den nuværende gaskedel bruges som backup
- de eksisterende varmepumper fortsætter
- etablering af et cirka 100 kW varmepumpeanlæg
Varmepumpeanlægget placeres i den eksisterende varmecentral på Rantzausminde Skole, og varmen hentes fra udeluften. Varmepumperne vil fremover dække cirka 93 % af skolens varmebehov. Det er planlagt, at gaskedlen kun skal fungere som back up.
Det fremgår af projektforslaget, at der er positiv samfunds- og selskabsøkonomi i projektet.
De samfundsøkonomiske beregninger viser et samfundsøkonomisk overskud på 208.000 kr. (nutidsværdi over 20 år) ved etablering af varmepumpeanlægget frem for at fortsætte den nuværende drift. Der er regnet følsomhed på kapitalomkostningerne, brændselsomkostningerne og CO2-omkostningerne.
De selskabsøkonomiske beregninger viser et selskabsøkonomisk overskud - set over beregningsperioden på 750.000 kr. (akkumuleret likviditetsvirkning, indeksreguleret).
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres.
Beslutningen om, hvorvidt projektforslaget skal sendes i fire ugers høring hos de berørte forsyningsselskaber, skal træffes af Miljø- og Naturudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede anlægsudgift forbundet med at etablere varmepumperne på Rantzausminde skole afholdes indenfor det afsatte anlægsbudget til varmepumper i projektet ”CO2-reduktionsplan 2021-2030” for 2021.
Frigivelsen af anlægsmidlerne blev behandlet på Miljø- og Naturudvalget den 1. december 2020 og efterfølgende på Teknik- og Erhvervsudvalget den 3. december 2020.
I forhold til det vedtagne budget er det valgt at fortsætte den nuværende drift af gaskedlen som backup. Der er endnu ikke indhentet konkrete tilbud på det planlagte anlæg.
CO2-Konsekvensvurdering
Projekt vil få betydning for udledningen af CO2 indenfor opvarmning.
I de samfundsøkonomiske beregninger er der beregnede værdier for udledning af en række emissioner. Hvis skolen bliver forsynet med primært varmepumper i stedet for naturgas, så vil CO2-ækvivalenterne reduceres med 1.681 tons over den beregnede 20-årige periode, svarende til 87 %.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1792 af 27. december 2018.
Lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 1215 af 14. august 2020.
Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik 2020-2025.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Orienteringen taget til efterretning.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 13 Enhedslistens byrådsgruppe - Forslag om revideret CO2-regnskab for 2019
+Sagsfremstilling
Enhedslistens byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Miljø- og Naturudvalgets møde den 4. februar 2021:
”Forslag om revideret CO2-regnskab for 2019
Enhedslisten ønsker en faktuel og reel opgørelse af CO2-udslip fra Svendborg Kraftvarme. Vi vil have et retvisende billede af, hvorledes CO2-udslip fordeler sig på varme og el. Vi mener at CO2-udslippet skal vurderes ud fra mængden af den faktisk producerede energi.
I CO2-regnskabet for 2019 har man valgt en helt teoretisk fordeling, som intet har med den konkrete produktion at gøre. Rådgiveren angiver også, at man kunne opgøre det på en anden måde og henviser til, at man som regel bruger 200%-metoden, men at 125%-metoden anvendes i anden sammenhæng. Det har stor indflydelse på hvor meget CO2-udslip, der er ved fjernvarme fra Svendborg Fjernvarme.
Vi henviser til metodik afsnittet i Bilag A: CO2 emissionsfaktor for fjernvarme i Svendborg Kommune. Her fremgår det, at ved anvendelse af 200 % metoden (som data fra Energistyrelsens Energiprocenttælling hviler på), der udledes kun 33,7% på varmen. Hvorimod det er 54% som udledes, hvis man anvender 125% metoden, som er den metode Svendborg Kraftvarme anvender i egen opgørelse.
200%-metoden stammer angiveligt fra 1976, hvor kraftværkerne leverede hovedparten af elektriciteten, medens de i dag i højere grad producerer fjernvarme. Begge metoder vil være stærkt misvisende både i 2019 og de kommende år, det fremgår af Årsrapporten fra Svendborg Kraftvarme. Her kan man se, den producerede el i MWh kun udgør 19% af den samlede producerede energi i 2019, derfor giver det ingen mening at påføre hovedparten af CO2-udslippet produktionen af el, og dermed give fjernvarmen et urealistisk lavt CO2-udslip.
Enhedslisten foreslår:
Der udarbejdes et nyt CO2-regnskab for 2019, hvor CO2-udslippet fordeles mellem EL og varme ud fra den faktisk producerede mængde energi.
Der rettes henvendelse til Energistyrelsen og KL med henblik på at få ændre vejledningerne.
Data fra SVK årsrapport 2019 Se: Årsrapport for 2019
Bilag
Allokering af CO2-emissioner på varme og el for Svendborg Kraftvarmeværk....pdf
Bilag A - Notat om emissionsfaktorer for fjernvarme
Brændværdier og CO2-emissionsfaktorer for 2019.pdf
https://www.svendborg.dk/dagsorden/miljoe-og-naturudvalget-16-06-2020
Punkt 6: Redegørelse for CO2-udledning fra Svendborg Fjernvarme og Svendborg Kraftvarme i 2018”
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Forslaget tiltrædes ikke.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Punkt 14 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Pia Dam orienterer om observation af oliefilm på vandet ved havnen. Observationen er videregivet til beredskabet på telefonnummer 112.
Administrationen:
Status på Natur- og Friluftspolitik. Bilag 1 (Bilag 1. Oplæg til MNU - naturprojekter i 2021).
Orientering om kommende sag på dagsordenen i marts måned vedr. fælles fynsk ansøgning om en undtagelse i medfør af § 44 i affaldsbekendtgørelsen med henblik på at kunne etablere fælles udbud af eftersortering for fraktionerne restaffald, plastaffald, tekstilaffald og mad- & drikkekartoner.
Kommende større sager:
9. marts 2021:
- Udbredelse af fjernvarme i Svendborg, med deltagelse fra de 4 fjernvarmeselskaber
13. april 2021:
- Fordeling af sol- og vindenergianlæg, med deltagelse af Energinet.
- Spørgsmål fra VE A/S ang. forventninger til realisering af kommunens klimamål
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Orienteringen taget til efterretning.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.