Kultur- og Fritidsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Godkendt.
Punkt 2 Landsstævne 2022
+Beslutningstema
Orientering om det forberedende arbejde med Landsstævne 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Projektchef John Jensen og projektleder Mikkel Harritslev og orienterer om det forberedende arbejde med Landsstævne 2022.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 3 Medlemmer til Svendborg Ungepanel
+Beslutningstema
Udpegning af medlemmer til Svendborg Ungepanel 2022-2023.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Kultur- og Fritidsudvalget udpeger de administrativt indstillede kandidater til Svendborg Ungepanel i perioden fra 1. august 2022 – 31. juli 2023.
- At Kultur- og Fritidsudvalget dispenserer fra kravet om mindst 8 medlemmer, og udpeger de 7 indstillede kandidater.
- At Kultur- og Fritidsudvalget giver administrationen beføjelse til at udpege supplerende medlemmer til Svendborg Ungepanel i ovenstående periode.
- At Svendborg Ungepanels orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 3. december 2020 godkendte Kultur- og Fritidsudvalget rammer for etablering af Svendborg Ungepanel. Jf. disse rammer nedsættes Svendborg Ungepanel af Kultur- og Fritidsudvalget efter administrativ indstilling med mindst 8 medlemmer og maksimalt 10 medlemmer.
Ungepanelet har udbredt kendskabet til panelet og dets arbejde, og har derigennem modtaget nye tilkendegivelser om opstilling til ungepanelet. Det har dog på trods heraf ikke været muligt at rekruttere, og derved indstille 8-10 kandidater til Svendborg Ungepanel, da der har været frafald bl.a. grundet flytning i forbindelse med studiestart.
Svendborg Ungepanel har, med understøttelse af administrationen, modtaget 7 tilkendegivelser om opstilling til Svendborg Ungepanel i 2022/2023. Med dette afsæt indstiller administration følgende unge til Svendborg Ungepanel:
- Teddy Stafsen (nuværende forperson)
- Laurits Krog (nuværende næstforperson)
- Anna Sofie Elisabeth Jørgensen (nuværende kommunikationsansvarlig)
- Hannah-Helena Jørgensen
- Ea-Amalie Magnussen
- Silje Høegmark
- Mette Andreasen
Der kan i kommende periode indkomme yderligere kandidater, da nye kan ønske at blive medlemmer, samtidig med at der kan ske ændringer i Ungepanelets medlemmer, som følge af f.eks. flytning pga. uddannelse eller arbejde. Det foreslås derfor, at administrationen gives beføjelse til, i løbet af kommende periode, at udpege til Svendborg Ungepanel.
Repræsentanter fra Svendborg Ungepanel og Svendborg Ungdomsskole giver på udvalgets møde en orientering om Ungepanelets arbejde og de hidtidige erfaringer.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Indstillingen godkendtes, idet udvalget på et kommende møde drøfter et forslag om at afholde et årligt møde med ungepanelet.
Punkt 4 Decentrale tilbud til unge i lokalområder
+Beslutningstema
Drøftelse af decentrale tilbud til unge i lokalområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
I forbindelse med Budget 2022 blev der fremsat forslag om at etablere decentrale kommunale tilbud til unge i lokalområderne.
Baggrunden for forslaget var en oplevelse af, at der i de mindre lokalsamfund efterspørges alternative fritidstilbud til de unge. Gennem de seneste år er der sket en centralisering af de kommunale fritidstilbud til børn og unge. Især kan det mærkes, at både juniorklubber, ungdomsskole- og musikskoletilbud er blevet lukket ned og centraliseret i Svendborg by. Samtidig var det opfattelsen, at det kan være en udfordring for børn og unge bosat på landet at blive transporteret med offentlig transport til Svendborg by for at deltage i de kommunale fritidstilbud.
Det vurderedes, at en decentral styrkelse af fritidstilbuddene ville have flere positive effekter. De mest åbenlyse vurderes at være en styrkelse af lokalområdernes tiltrækningskraft og bedre mental trivsel blandt de unge samt stimulere lysten til at sætte aktiviteter i gang.
I budgetforlig 2022 vedtog forligsparterne, at der ønskes en evaluering af kommunes nuværende fritidstilbud til børn og unge i lokalområderne med henblik på, at Kultur- og Fritidsudvalget efterfølgende vurderer behovet for nye decentrale fritidstilbud til børn og unge.
Ungdomsskolen og Musikskolen har i vedlagte notat beskrevet tidligere og nuværende decentrale tilbud til unge i Svendborg kommune.
Musikskoleleder Ole Caspersen og ungdomsskoleleder Cathri Jepsen deltager i punktet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Drøftet, idet udvalget beder ungdomsskolen om, i samarbejde med administrationen, at konkretisere et budgettema til august mødet, hvor ungdomsskolen som en forsøgsordning etablerer en transportordning fra et givent skoledistrikt og ind til ungdomsskolen.
Punkt 5 Klimahandleplan: Udkast til Klimahandleplan 2022 med tilhørende indsatskatalog
+Beslutningstema
Kommunalbestyrelsen har som DK2020 kommune og med tilslutning til Fyn2030 forpligtiget sig til at hele kommunen senest i 2050 er både klimaneutral og klimarobust. Udkast til Klimahandleplan 2022 er kommunens første samlede bud på de klimaindsatser, der skal til for at nå de ambitiøse mål. Udkast til Klimahandleplan 2022 fremlægges til godkendelse forud for fremsendelse til forhåndsvurdering hos den grønne tænketank Concito. Den endelige vedtagelse af Klimahandleplan 2022 sker på Kommunalbestyrelsens møde i september 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At godkende ikke tidligere vedtagne delmål for klimaindsatserne.
- At godkende principper for prioritering af klimaindsatserne.
- At godkende forslag til opfølgning og revision af Klimahandleplan 2022
- At godkende at udkast til Svendborg Kommunes Klimahandleplan 2022 med de tilhørende indsatser sendes til forhåndsvurdering hos den grønne tænketank Concito forud for den endelige vedtagelse af Kommunalbestyrelsen i september 2022.
Sagsfremstilling
Klimahandleplan 2022 er Svendborg Kommunes første samlede plan for, hvordan kommunen kan bidrage til at forhindre yderligere klimaforandringer og forberede borgere og erhvervslivet på fremtidens vådere, varmere og vildere vejr.
Da byrådet i 2020 tilsluttede sig det landsdækkende klimapartnerskab DK2020 og efterfølgende i 2021 tilsluttede sig Fyn2030, forpligtede de sig til at udarbejde, vedtage og implementere en klimahandleplan, der lever op til Parisaftalens målsætninger. Det betyder, at hele kommunen skal være klimaneutral og robust over for konsekvenserne af klimaforandringerne senest i 2050. Nærværende udkast til klimahandleplan er blevet til på den baggrund. Den sætter således retningen for Svendborg Kommunes langsigtede klimaindsats frem mod 2050. Bilag 1 (Bilag 1: Udkast til Klimahandleplan 2022).
Med klimahandleplanen sætter Kommunalbestyrelsen rammerne for, hvad kommunen selv kan bidrage med, og hvad borgere og virksomheder kan gøre. Kommunens egen drift, står kun for ca. 2% af den samlede lokale CO2-udledning. Og som udgangspunkt har den enkelte grundejer, ansvaret for at sikre sin ejendom mod oversvømmelser fra regnvand og stigende havvand. Indfrielse af klimamålene, kræver derfor en omfattende og fælles indsats, ikke kun fra kommunen, men også fra virksomheder, institutioner, foreninger og borgere – og naturligvis et godt samarbejde mellem alle aktører.
Den sværeste opgave ligger forude: at gøre planen til virkelighed. Også her er der brug for at borgere og virksomheder løfter sammen med kommunen. Klimahandleplanen peger derfor på en række indsatser som kommunen selv skal stå for og indsatser som skal videreudvikles og implementeres i tæt samarbejde med lokale aktører og borgere.
Mål for klimaindsatsen
Svendborg Kommune har som DK2020 kommune, i regi af Fyn2030, i Klima- og Energipolitikken samt i Kommuneplanen tilsluttet sig overordnede mål og flere delmål for klimaindsatsen.
I forbindelse med udarbejdelsen af Klimahandleplan 2022, har administrationen udarbejdet forslag til flere del- og sektormål. Mål for indsatser og handlinger der skal være nået primært i 2030 på vejen frem til de overordnede mål i 2050. Der er tale om konkrete mål for reduktion af drivhusgasser indenfor områderne: Energi, transport og mobilitet, landbrug og skovbrug samt affald. Desuden er der opstillet mål for klimarobusthed i forhold til klimatrusler fra primært vand, men også varme og tørke. Målene vil tjene som vigtige milepæle, og gøre det muligt i fremtiden at måle på hvor godt det går med implementering af indsatserne. Målene er beskrevet i udkast til klimahandleplanen i de to afsnit: mål for klimaneutralitet, og mål for klimarobusthed.
Principper for prioritering af klimaindsatserne
Indsatserne prioriteres efter deres potentiale for CO2-reduktion og klimatilpasning, men også i forhold til andre faktorer såsom bredere gevinster og merværdi, dvs. når en klimaløsning samtidig bidrager til bedre sundhed, mindre luftforurening, øget biodiversitet osv.
Principper for prioritering af indsatser har tidligere været præsenteret for fagudvalg. Det er sket på Miljø- og Naturvalgets møde den 7. december 2021 og Teknik- og Miljøudvalgets møde den 13. januar 2022. Siden har administrationen foretaget en yderligere redigering af de principper der ligger til grund for udvælgelse af indsatserne. Principperne indgår i en samlet vurdering, og de er ikke angivet i prioriteret rækkefølge, se figur 1.
Figur 1: Principper for prioritering af klimaindsatser
Klimaindsatser
Hvor klimahandleplanen skitserer den overordnede vej til klimarobusthed og klimaneutralitet med bl.a. en oversigt over klimaindsatser, giver indsatskataloget en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte indsatser, der skal til for at nå i mål. Bilag 2 (Bilag 2: Udkast til indsatskatalog).
Kataloget indeholder hvilke delmål de bidrager til, hvilken effekt og merværdi de har, hvilke aktører der kan medvirke, og hvad de kræver i form af ressourcer, økonomi m.m.
Der er tale om i alt ca. 49 indsatser, der til sammen bringer Svendborg Kommune så tæt på målene som muligt ud fra de virkemidler og teknologier, der er inden for rækkevidde i dag, og de udfordringer, som er kendte og skal håndteres. Foruden de indsatser, som allerede er vedtaget af Kommunalbestyrelsen, eller som borgere og virksomheder selv tager initiativ til, kræver det en række nye indsatser at nå i mål. Derfor indeholder indsatskataloget både indsatser, som allerede er i gang, og indsatser, som endnu ikke er vedtaget politisk.
Indsatskataloget tjener dermed først og fremmest som grundlag for kommunens videre arbejde med de enkelte indsatser de kommende år. Ved behandling af udkast til klimahandleplanen tilslutter kommunalbestyrelsen sig, at der tages afsæt i de beskrevne indsatser.
Oplysning, engagement og samskabelse
Rigtig mange borgere, virksomheder og lokalsamfund ønsker at være aktive deltagere i den grønne omstilling. Det engagement vil kommunen arbejde målrettet for at styrke. Borgere, virksomheder og lokalsamfund vil blive inddraget i beslutninger omkring den grønne omstilling og de vil blive oplyst med viden, som i højere grad kan klæde dem på til at træffe klimavenlige valg. Endelig vil Svendborg Kommune facilitere og understøtte borgerdrevne tiltag i det omfang, det er muligt.
Som en del af udviklingen af klimahandleplanen har Svendborg Kommune arbejdet aktivt med partnerskaber, og det arbejde skal fortsættes. Både ved integrering af den grønne omstilling i eksisterende samarbejder og ved at etablere nye partnerskaber eksempelvis med erhvervslivet og i fælles fynske partnerskaber. Nye partnerskaber kan både være partnerskaber, som Svendborg Kommune medvirker til at etablere lokalt i kommunen og eventuelt deltager i, og partnerskaber, som opstår uden kommunens deltagelse.
Kommunes arbejde med oplysning, engagement og samskabelse vil ske dels i tilknytning til de enkelte indsatser, dels mere overordnet via workshops, temauger, oplysningskampagner m.m., hvor det er relevant og har effekt.
Opfølgning og revision af klimahandleplan 2022
I udkast til klimahandleplan 2022 er der beskrevet, hvordan administrationen foreslår, at der følges op på indsatserne. Det sker bl.a. ved at opgøre CO2-udledningen for kommunen som virksomhed og som geografisk enhed. Og ved at opdatere risikokortlægninger og lave årlige opfølgninger på fremdrift og effekt af de indsatser, der arbejdes med at realisere.
Klimahandleplanen er den første version i rækken – men bliver ikke den sidste. Administrationen forslår at klimahandleplanen revideres hvert fjerde år, hvor der kan skrues både op og ned for de forskellige indsatser, afhængigt af hvor langt der er til de fastsatte mål, og hvordan konteksten udvikler sig.
Politisk proces
Efter behandling og vedtagelse af udkast til klimahandleplan 2022 foretager den grønne tænketank Concito en såkaldt forhåndsvurdering. Det vil sige en vurdering af om planen forventes at leve op til kravene for certificering som DK2020kommune. Selve certificeringen sker i oktober måned af C40 Cities efter at klimahandleplanen er endeligt vedtaget af Kommunalbestyrelsen i september måned. C40 Cities er et bynetværk af klimaambitiøse storbyer, og som i Danmark er blevet tilpasset klimaarbejdet i kommunerne i det landsdækkende projekt DK2020.
Den certificerede klimahandleplan vil danne grundlaget for de kommende års politiske drøftelser og beslutninger for implementering af klimaindsatser. Det vil f.eks. dreje sig om prioriteringer, rækkefølgen af nye indsatser, bevilliger af ressourcer til konkrete handlinger under indsatserne, indgåelse af samarbejder både lokalt og sammen med de andre fynske kommuner m.m. Bilag 3 ( Bilag 3:Tidsplan)
CO2-reduktion
De foreslåede indsatser vil reducere CO2-udledningen fra Svendborg Kommune markant på både virksomhedsniveau (det vil sige Svendborg Kommune som organisation) og geografisk niveau. En væsentlig forudsætning er naturligvis, at indsatserne bliver gennemført. Sker det vil udledningen af drivhusgasser være reduceret med godt 70 % i 2030 (målt i forhold til 1990). Estimatet for 2050 er beregnet til en reduktion på 84% i forhold til 1990. Estimatet for 2050 indeholder udover klimahandleplanens indsatser også en forudsætning om at al transport er baseret på vedvarende energikilder. For at opnå klimaneutralitet i 2050, er der især brug for yderligere indsatser indenfor landbruget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i de nuværende budgetter vedtaget midler til en række klimaindsatser, som indgår i udkast til Klimahandleplan 2022. Det drejer sig både om indsatser, der har fokus på Svendborg Kommunes egen drift samt indsatser målrettet borgere og virksomheder. Der er f.eks. tale om omstilling af kommunens bilflåde til elbiler, energirenovering af kommunale bygninger samt det videre arbejde med klimasikring af Svendborg Havn. For 2023 er der ikke budgetforslag til midler til yderligere indsatser, end dem der allerede er vedtaget. Fra 2024 og frem må det forventes, at der bliver fremsat budgetforslag for nye prioriterede klimaindsatser.
CO2-Konsekvensvurdering
Implementering af indsatserne vil have en væsentlig positiv konsekvens for Svendborg Kommunes CO2-udledning både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune
Kommuneplan 2021-2033, Svendborg Kommune
Fyn2030 – sammen om en bæredygtig fremtid
Interessetilkendegivelse om tilslutning til DK2020 - Borgmesterbrev af 13. oktober 2020
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Indstillingen godkendtes.
Punkt 6 Budget 2023 - Kultur- og Fritidsudvalget
+Beslutningstema
Udvalgets drøftelser af budget 2023
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter mulige besparelsesforslag
- At udvalget drøfter mulige temaer og udfordringer
Sagsfremstilling
Besparelser
Jf. budgetproceduren for budget 2023 samt Økonomiudvalgets beslutning den 19. april skal udvalget finde besparelsesforslag for 1.049.000 kr. til den videre budgetproces. På udvalgets møde den 2. maj 2022 blev relevante nøgletal for området gennemgået samt der blev drøftet retning for mulige besparelsesforslag. På den baggrund er der udarbejdet udkast til besparelseskatalog, som drøftes nærmere.
Endelige besparelsesforslag sendes i høring efter udvalgets møde den 15. august frem til 7. september.
Temaer
Jf. Økonomiudvalgets beslutning den 19. april må hvert fagudvalg fremsende to driftstemaer samt temaer vedrørende udfordringer og demografi.
- Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på mødet den 4. april at fremsende ansøgning fra Borgerforeningen Svendborg Teater om lånegaranti på 450.000 kr. videre i budgetprocessen. (Kører via anlæg).
- Ligeledes besluttede udvalget på mødet den 2. maj at fremsende ansøgning fra Vejstrup Forsamlingshus om lånegaranti på 700.000 kr. videre i processen. (Kører via anlæg).
- Økonomiudvalget besluttede den 18. januar 2022 at fremsende tema vedrørende ansøgning om tilskud fra 5700 Summer på 1.000.000 kr. videre til budgetdrøftelserne. Temaet hører ind under Kultur- og Fritidsudvalgets fagområde og er derfor med her.
Udvalget besluttede desuden at drøfte ”Bevæg dig for Livet” – projektet/mental sundhed på mødet i juni samt tema vedrørende læsekoncept for børn i samspil med biblioteket. Dertil er der ansøgning fra Seniorværkstederne om øget lokaletilskud til ændret lejemål. Udkast til driftstemaer lægges ved dagsordenen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalgene kan fremsende driftstemaer vedr. udfordringer, demografi samt 2 øvrige temaer, der politisk skal prioriteres imellem bl.a. med inddragelse af evt. finansiering fra sparekataloget.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov.
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Drøftet.
Punkt 7 Forslag fra Venstre til budgettema 2023 - Mobil Ungdomsklub
+Beslutningstema
Venstre fremsender følgende forslag til budgettema 2023 med følgende ordlyd:
Etablering af ”Mobil Ungdomsklub” i Svendborg Kommune til gavn for børn og unge i kommunens lokalområder.
Sagsfremstilling
På møde i Børne- og Ungeudvalget den 2. juni 2021 fremlagde Venstre forslag til budgettema for etablering af decentrale børne- og ungetilbud.
I budgetforliget for 2022 – 2025 vedtog forligsparterne således, at der ønskes en evaluering af kommunens nuværende fritidstilbud for børn og unge i lokalområderne.
Motivationen for forslaget til etablering af en ”Mobil Ungdomsklub”:
Gennem de seneste år er der sket en centralisering af de kommunale fritidstilbud til børn og unge. Især kan det i de mindre lokalsamfund mærkes, at både Juniorklubber, ungdomsskoletilbud og musikskoletilbud er blevet lukket ned og centraliseret i Svendborg by.
Samtidig er infrastrukturen, busforbindelser m.v. med årene blevet ringere og ringere, og i flere områder er det en stor udfordring for børn og unge bosat på landet at blive transporteret med offentlig transport til Svendborg by for at deltage i de kommunale fritidstilbud. Dette har desværre også forårsaget, at færre unge fra Svendborg Kommunes opland gør brug af kommunens fritidstilbud. Især for særligt sårbare og udsatte børn kan det være nærmest umuligt at deltage i kommunale fritidsaktiviteter i Svendborg by.
Det betyder samtidig, at de fritidstilbud som tilbydes børn og unge i de mindre lokalsamfund er baseret på de tilbud, som idrætsforeninger og andre foreninger står for udelukkende båret af frivillige kræfter og ildsjæle. Det er derfor ikke underligt, at det primært er de klassiske fritidstilbud, der her tilbydes og variationen er ikke stor.
Dette medvirker til en større risiko for, at børn og unge fra forskellige lokalområder udelukkes fra at deltage i sociale fællesskaber, hvis interessen ikke lige er fodbold eller håndbold.
Det er vores opfattelse, at alternative børne- og ungdomstilbud efterspørges i de mindre lokalsamfund.
Venstre foreslår derfor, at der i forlængelse af sidste års budgettema og budgetforlig 2022 – 2025 beskrives et konkret budgettema for budget 2023 – 2026 omhandlende etablering af en ”Mobil Ungdomsklub”.
En ”Mobil Ungdomsklub” skal fungere som et supplement til de nuværende fritidstilbud og med inspiration fra Slagelse Kommune, som netop har etableret et lignende tilbud til unge mellem 13 og 18 år.
En decentral styrkelse af fritidstilbuddene vil have flere positive effekter. De mest åbenlyse er styrkelse af lokalområdernes tiltrækningskraft og bedre mental trivsel blandt børn og unge.
Venstre indstiller således, at Administrationen udarbejder et budgettema med beskrivelse af muligheder og økonomiske forudsætninger for etablering af en ”Mobil Ungdomsklub” i Svendborg Kommune – en Ungdomsklub på hjul med inspiration fra Slagelse Kommune.
Links til inspiration fra Slagelse Kommune:
https://www.tv2east.dk/video/klip/slagelse-kommune-ungdomsklub-paa-hjul
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Drøftet i tilknytning til punkt 4, hvor et samlet udvalg besluttede at bede om et budgettema til august mødet, der beskriver en forsøgsordning om transport af unge fra et givent skoledistrikt og ind til ungdomsskolen. Dette budgettema erstatter venstres forslag.
Punkt 8 Budget 2023 - temaer Kultur- og Fritidsudvalget - Idræts- og bevægelsesfaciliteter
+Beslutningstema
Fortsat drøftelse af temaer til budget 2023 samt eventuel fremsendelse til de politiske drøftelser.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget, at det over for Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- At udvalget beslutter, hvilke anlægsprojekter der skal oversendes til forhandlingerne for budget 2023, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle driftsudgifter forbundet med projekterne.
Sagsfremstilling
I perioden fra 1. januar til 28. februar 2022 har foreninger, borgere og andre interessenter inden for idræt og motion haft mulighed for at ansøge om støtte til beskrevne anlægsprojekter til idræt og bevægelse.
Der er indkommet i alt 11 ansøgninger. Projektejerne bag de indkomne ansøgninger har på møde den 23. maj 2022 haft mulighed for kort at præsentere deres projekt for Kommunalbestyrelsen.
Forud for præsentationen har ansøgningerne været forelagt Haludvalget, Sport og Idræt i Svendborg (SIS) samt Folkeoplysningsudvalget til udtalelse.
Ansøgninger og udtalelser fra høringsparter er fremsendt til Kommunalbestyrelsen forud for mødet samt vedlagt denne sag.
Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget behandler på denne baggrund følgende projekter og fremsender eventuelt temaer til budgetbehandlingen ledsaget af eventuel prioritering samt udvalgenes bemærkninger:
Den Selvejende Institution Svendborg Idrætshal | Ekstra træningshal ”Bolden” |
Egebjerg Fodbold | Fodboldanlæg i Vester Skerninge |
FDF Svendborg | Afholdelse udgifter til byggetilladelse til pavillon |
Motorcykel klubben Svendborg | Opsamling og genbrug af regnvand til vanding af banen |
Rødskebølle Skydebaneforening | Indretning af multi-aktivitetsrum/skydebane |
SfB-Oure FA og Fortuna | Kunstgræsanlæg ved Svendborg Idrætscenter |
Stenstrup Idrætsforening | Kunstgræsbane til idræt og bevægelse i Stenstrup |
Svendborg Roklub | Renovering og modernisering af køkken i klublokale |
Tved Boldklub | Kunstgræsanlæg og padelbaneanlæg i Tved |
Tveds Uderum | Et bevægelsesområde-projekt i Tved |
Vindeby SUP Team | Op- og ombygning af container til opbevaring af SUP boards |
Vedlagt er beskrivelse af projekter, tidsplan for politisk behandling af de indkomne ansøgninger, økonomioversigt samt udtalelser fra høringsparter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ansøgninger for samlet set 49.454.000 kr. vedr. anlæg og 1.320.000 kr. i afledt drift. Det skal bemærkes, at der ikke er beregnet afledt driftsbehov for alle projekter.
Jf. budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag inden for fagudvalgets budgetramme.
CO2-Konsekvensvurdering
En CO2 konsekvensvurdering vil blive tilvejebragt ved de projekter som potentielt vil blive politisk prioriteret i budget 2023.
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Udvalget er bevidste om den økonomiske situation, men vælger at fremsende de vedlagte anlægstemaer til budgetdrøftelserne.
Punkt 9 Konkurrenceudsættelse
+Beslutningstema
Orientering om konkurrenceudsættelse og brug af interne/eksterne konsulenter jf. Økonomiudvalgets tilkendegivelser fra mødet den 18. januar 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der i forbindelse med drøftelser om budgetproceduren for budget 2023 efterspurgt en status om prisafprøvning/konkurrenceudsættelse og om brugen at interne/eksterne konsulenter.
Der har igennem mange år været arbejdet på en øget professionalisering af kommunens køb af varer og tjenesteydelser således, at der sikres en løbende konkurrenceudsættelse på områder der løses af private aktører. Dette med det formål at sikre de nødvendige aftaler til rette pris og kvalitet. I vedlagte notat er der givet en status på arbejdet hermed.
På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der desuden efterspurgt en status for kommunens brug af interne/eksterne konsulenter. Afledt af budgetforliget for 2019 vedtog Økonomiudvalget den 11. december 2018 ”Retningslinjer for brug af eksterne konsulenter”.
Retningslinjerne betyder for alle direktørområder, at påtænkt køb af eksterne konsulenter over 150.000 kr. i såvel drifts- og anlægssager skal forelægges til godkendelse i det enkelte fagudvalg, samt at Økonomiudvalget hvert år får forelagt en rapport over kommunens konsulentforbrug. I vedlagte notat er der kortfattet beskrevet om kommunens brug af interne/eksterne konsulenter, samt analyse af kommunens 5 største konsulentkøb i 2021 med en kort begrundelse for købet.
Udbud og tilbudsindhentning på Kultur- og Fritidsområdet
I forbindelse med planlægningen af Landsstævnet 2022 er der kørt en række større udbud på f.eks. madleverance, telte, toiletter, shuttlebusser mv. Dertil har der været tilbudsindhentning på rigtig mange leverancer, hvor mindst 3 leverandører er blevet inviteret til at afgive tilbud for hver leverance.
Anvendelse af konsulenter på Kultur- og Fritidsområdet
Et landsstævne med op mod 25.000 deltagere og et tilsvarende antal gæster kræver rigtig meget viden på felter, som ikke er en del af kommunens kerneydelser. Svendborg Kommune har derfor været nødsaget til at gøre brug af konsulentbistand i forhold til bl.a. bæredygtighed, brand- og beredskab, eventafvikling, kontraktindgåelse med stadeholdere mm. Der opbygges på den vis kompetencer inhouse, som andre kommende events vil kunne drage nytte af.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vil kræve en nærmere analyse af området
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Udbudsloven
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
.Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 10 Temadag for udvalgsformændene 6/5-22
+Beslutningstema
Udvalgsformanden orienterer fra temadagen 6. maj 2022 for udvalgsformændene.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Formålet med temadagen var
- Forventningsafstemning og koordinering af den politiske kurs på tværs af udvalgene
- Drøftelse af hvordan der skabes sammenhængskraft på tværs af/mellem udvalgene
Dagens program vedlægges.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Orienteringen taget til efterretning
Punkt 11 Kulturpuljen
+Beslutningstema
Oversigt over forbrug og status på Kulturpuljen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Det p.t. ikke disponerede beløb på Kulturpuljen fremgår af vedlagte oversigt.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Orienteringen taget til efterretning
Punkt 12 Haahrs Skole søger tilskud fra Kulturpuljen
+Beslutningstema
Ansøgning om et tilskud på 50.000 kr. til etablering af et blivende lyskunstværk på facaden af Haahrs Skoles nye idrætshal på Dronningemaen udført af kunstneren Viera Collaro.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget træffer beslutning i sagen.
Sagsfremstilling
Viera Collaro er en slovakisk-dansk kunstner, hvis arbejde inden for lyskunst bygger på lysets effekter på farve, rum og reflektion. Ud over sine kunstværker og installationer har hun siden begyndelsen af ??1990'erne dekoreret en række danske bygninger, herunder Københavns Universitets Sydkampus på Amager.
Med et udendørs lyskunstværk af Viera Collaro ønsker skolen at bidrage til, at Svendborgs borgere og besøgende får adgang til kunst af høj kvalitet, så flere vil møde kunsten i deres hverdag og blive inspireret og udfordret. Med projektet ønsker skolen tillige at højne det æstetiske og kulturelle indtryk, forbipasserende efterlades med, når de tager turen ned ad Dronningemaen.
Bag projektideen står Haahrs Skole i tæt dialog med arkitektfirmaet bag skolens nye idrætshal C&W Arkitekter og Galleri DGV.
Der er tale om et blivende lyskunstværk og Haahrs Skole er garant for, at kunstværket vedblivende vil fremstå iøjnefaldende og i god stand, og vil tillige være ansvarlig for den løbende drift af kunstværket. Det er skolens håb at have finansieringen på plads, så arbejdet med kunstværket kan foregå i perioden august til december 2022.
Kunstværket som hedder ”De 5 Planeter” har et samlet budget på 1.400.000 kr. inkl. moms, der indtil videre er finansieret med 1.110.000 kr. Restbeløbet på 290.000 kr. søges foruden nærværende ansøgning finansieret via fondsansøgninger.
Administrationens bemærkninger
Som det beskrives i ansøgningen, understøtter lyskunstprojektet alle Kulturløftets tre temaer: Fællesskaber, Kunst og Kultur mellem bygninger og fokus på børn og unges bidrag til kulturen.
Kulturpuljen har tidligere støttet tilblivelsen af kunstværker, der ligeledes har understøttet Kulturløftet. Indenfor nyere tid har der været givet støtte til kunstprojekter som følger:
- 50.000 kr. til et maritimt gavlmaleri overfor Terningen. Projekt strandede dog på manglende finansiering og tilskuddet blev derfor ikke udbetalt.
- 20.000 kr. til en bronzeskulptur i Kirkeby.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde af Kulturpuljen.
Det ikke disponerede beløb af puljen fremgår af punktet Status på Kulturpuljen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Udvalget bevilgede et tilskud på 50.000 kr. af Kulturpuljen
Punkt 13 Svendborg Kultur og Filmdage søger Kulturpuljen
+Beslutningstema
Ansøgning om tilskud på 30.000 kr. til arrangementet Fly In, der vil være et film- og flydagsarrangement den 28. august 2022 på Tåsinge under SVEND Filmdage.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen
Sagsfremstilling
Svendborg Kultur og Filmdage finder i år sted 26.-31. august 2022. Formålet er, med afsæt i film, at skabe en række arrangementer, der på forskellig vis skaber oplevelser og fællesskab med et bredt program af open air-visninger, foredrag, talks, workshops og sidst men ikke mindst SVEND Prisen på Svendborg Torv.
Filmdagenes mange arrangementer afholdes for størstedelens vedkommende i Svendborg midtby, men ønsket er i år at inddrage nye steder i kommunen. Foreningen vil omdanne Elvira Madigan Airport på Tåsinge til en SVEND Filmdage-scene og afholde et heldagsarrangement. En søndag, hvor svendborgensere og gæster kan samles på Tåsinge om at se gode film, opleve flyvemaskiner helt tæt på, høre om flyvning og nyde fællesskabet.
Foreningen ønsker med projektet at skabe nye kulturoplevelser under SVEND og samtidig vise, hvordan anderledes rum og pladser kan bruges til kulturoplevelser. Projektet sker i samarbejde med foreningerne Svendborg Flyveklub, Fyens UL Flyveklub og Flyselskabet Starling Air samt de mange lokale ildsjæle på Tåsinge og lokalmiljøet på Tåsinge.
Det er samtidig forventningen, at arrangementet vil kunne tiltrække flyvende gæster fra hele landet, da fritidsflyvning er et stærkt nationalt fællesskab.
Budgettet for Fly In er på 50.000 kr., der foruden nærværende ansøgning søges dækket ind ved sponsorer og barsalg. Arrangementet er gratis for alle at deltage i ud fra et ønske om at øge adgangen til og muligheden for at deltage aktivt kulturelle fællesskaber.
Arrangementet er som et nyt tiltag udenfor SVEND´s budget som helhed.
For yderligere om arrangementet se ansøgningsmaterialet.
Administrationens bemærkninger
Arrangementet støtter bredt op om Kulturløftets temaer, som det beskrives i ansøgningen, og lever som sådan op til kriterierne for støtte fra Kulturpuljen. Hertil viser Svendborg Film og Kulturdage en udvikling til gavn for byens borgere og gæster, men fortæller også resten af landet, at Svendborg er en købstad med en stærk kulturel kant, som det også nævnes i ansøgningsmaterialet.
Svendborg Kommune har gennem årene bakket op om SVEND og støttet økonomisk med midler fra Erhvervs- og Turismeudvalget. I 2022 udgør tilskuddet 388.915 kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde af Kulturpuljen.
Det ikke disponerede beløb af puljen fremgår af punktet Status på Kulturpuljen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Udvalget bevilgede en underskudsgaranti på 30.000 kr. af Kulturpuljen.
Punkt 14 Kulturnatten i Kirkeby søger tilskud fra Kulturpuljen
+Beslutningstema
Beslutning
Ansøgning om tilskud på 20.000 kr. til gennemførelse af Kulturnat i Kirkeby den 27./28. oktober 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget træffer beslutning i sagen.
Sagsfremstilling
Kulturnatten er et samarbejde mellem foreninger, skole, kirke, dagplejere og institutioner i Kirkeby. Målet med kulturnatten er som udgangspunkt at styrke samarbejdet og sammenholdet i Kirkeby samt give borgerne en kulturoplevelse lidt ud over det sædvanlige. Arrangementerne spænder vidt i en mangfoldighed af musik, foredrag, optog, workshops og kulturbal i hallen. Der er aktiviteter for både børn og voksne. Årets program er endnu ikke endeligt fastlagt, da de først planlægger og laver program, når de kender det økonomiske råderum.
De har lagt en budgetramme for kulturnatten 2022 på 70.000 kr., der foruden nærværende ansøgning søges dækket ind ved tilskud fra Fynske Bank samt forventede entréindtægter og salg af drikkevarer. I 2021 modtog de ekstraordinært et tilskud på 25.000 kr. fra borgerbudgettet.
Kulturnatten 2021 gav overskud, hvorved der p.t. er et indestående på ca. 65.000 kr.
Administrationens bemærkninger
Kulturpuljen har tidligere støttet den årlige kulturnat i Kirkeby, idet aktiviteten støtter op om Kulturløftet Fantastiske Fornemmelser. Bevillingen er blevet givet som en underskudsgaranti på 10.000 kr. Det er ikke alle årene, der har været behov for underskudsgarantien.
Almindeligvis gives bevillinger fra Kulturpuljen som en underskudsgaranti, når der er usikkerhedsfaktorer på indtægtssiden såsom andre tilskud og entréindtægter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Eventuel bevilling vil være at afholde af Kulturpuljen.
Det ikke disponerede beløb af puljen fremgår af punktet Status på Kulturpuljen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Udvalget bevilgede en underskudsgaranti på 10.000 kr. af Kulturpuljen.
Punkt 15 Naturama - årsregnskab 2021
+Beslutningstema
Beslutning
Godkendelse af Naturamas regnskab 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At regnskabet godkendes
Sagsfremstilling
Den selvejende institution Naturama fremsender revideret regnskab 2021 til godkendelse.
Regnskabet er udarbejdet efter regnskabsloven og bekendtgørelse nr. 1701 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger og regnskabet er godkendt af Naturamas bestyrelse 30. marts 2022 uden bemærkninger.
Regnskabet udviser et overskud på 1.881.828 kr. Af ledelsesberetningen fremgår, at Naturama i 2021 har været nedlukket af flere omgange som en del af de restriktioner, der har været i forbindelse med bekæmpelse af Covid-19 smitten, hvilket har haft en negativ påvirkning på årets omsætning på entre og salg i cafe og butik. Det anføres i ledelsesberetningen, at på trods af disse udfordringer, er årets resultat bedre end forventet, hvilket henføres til, at Naturama har været forsigtige med investeringer samtidig med, at institutionen har modtaget støtte fra de offentlige hjælpepakker og har søgt puljer til forskellige publikumsfremmende aktiviteter.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Regnskabet godkendtes.
Punkt 16 Taasinge Museumslaug
+Beslutningstema
Godkendelse af vedtægtsændring for Taasinge Museumslaug.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At vedtægtsændringen godkendes.
Sagsfremstilling
I henhold til § 12 i vedtægterne for Taasinge Museumslaug skal ændringer af vedtægter ske ved simpelt flertal blandt fremmødte medlemmer på en generalforsamling med ikrafttræden fra generalforsamlingens afholdelse.
Vedtægter, såvel som senere ændringer heri, skal godkendes af Svendborg Museum og Svendborg Kommune samt Sammenslutningen af Lokalarkiver (SLA).
På Museumslaugets Generalforsamling d. 17. marts 2022 vedtog flertallet af de fremmødte medlemmer følgende vedtægtsændring i §8, 2. afsnit:
Gammel tekst: Indkaldelse til generalforsamlinger foretages af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel ved bekendtgørelse i lokalt uge- eller dagblad med angivelse af dagsorden.
Ny tekst: Indkaldelse til generalforsamlinger foretages af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel ved bekendtgørelse på foreningens hjemmeside www.taasinge-museum.dk og udsendelse af elektronisk nyhedsbrev.
Svendborg Museum har for sit vedkommende godkendt vedtægtsændringen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Vedtægtsændringerne godkendtes.
Punkt 17 SAK Kunstfond
+Beslutningstema
Bestyrelsen for SAK Kunstfond søger om kommunens godkendelse af nedlæggelse af ”Kunstbygningens Kunstfond”, overdragelse af fondens aktiver til Svendborg Amts Kunstforening (SAK) samt at det kommunale tilskud, der hidtil har været ydet til kunstfonden fremover ydes til SAK.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget godkender
- Fondens nedlæggelse
- Overdragelse af aktiverne til Svendborg Amts Kunstforening (SAK)
- At det kommunale tilskud bevilget til Fonden fremover ydes til SAK
Sagsfremstilling
Bestyrelsen for SAK Kunstfond har på sit møde den 4. januar 2022 vedtaget at nedlægge kunstfonden og overføre aktiverne til Svendborg Amts Kunstforening (SAK). Dette kræver i henhold til vedtægterne Svendborg kommunes godkendelse. Den aktivitet og værdi, der i dag ligger i Kunstfonden bliver med nedlæggelsen af fonden og kunstforeningens overtagelse af alle aktiver og forpligtigelser fortsat, blot i nyt regi.
Fonden har eksisteret siden 1997, hvor den blev dannet ved en udskillelse fra Svendborg Amts Kunstforening (SAK). Aktiviteten blev udskilt i forventning om, at det ville være lettere at rejse eksterne midler til indkøb til den kunstsamling, der hidtil havde ligget i foreningen. Det har vist ikke at være tilfældet. Samtidig er det administrativt dyrt og organisatorisk tungt at drive fonden, og det er svært at få medlemmer til fondens bestyrelse.
Fonden ser nødvendigheden af, at der skabes en smidigere organisation og struktur og ønsker derfor at lade SAK overtage fondens aktiviteter igen og lade dem indgå under kunstforeningens øvrige arbejde. Dette ved en vedtægtsmæssig forpligtigelse for kunstforeningen til at bevare Kai Nielsen-samlingen samt bevare og udbygge fondens billedsamling og stille denne til rådighed for udlån, sådan som det sker i dag.
Kunstfondens formue er ved udgangen af 2021 ca. 2,3 mio. kr. og består primært af værdien af billedsamlingen på 1.991.040 kr. opgjort efter indkøbspris, frie midler på ca. 242.000 kr. og ældre hensættelser til samlinger og kunstkøb på ca. 81.000 kr.
Kunstfondens bestyrelse har samtidig sendt ansøgning til Civilstyrelsen om tilladelse til at opløse fonden. Bestyrelsen ser umiddelbart ikke, der skulle være problemer i at opnå Civilstyrelsens godkendelse. Bestyrelsen fortsætter arbejdet i kunstfonden indtil alle godkendelser om opløsningen er på plads.
Administrationens bemærkninger
SAK har gennem længere tid arbejdet frem mod at optimere den daglige drift og forenkle organiseringen af husets aktiviteter, så det bliver mindre omkostningstungt at drive huset og stedets aktiviteter.
SAK er i dag organiseret i tre selvstændige enheder: Svendborg Amts Kunstforening, den selvejende institution Kunstbygningen og den selvejende institution Kunstbygningens Kunstfond.
Bestyrelserne ønsker en enkelt enhed, som skal udgøre alle aktiviteter i det, der i daglig tale kaldes SAK. Dette vurderer de vil give større fleksibilitet, bedre udnyttelse af de kommunale tilskud og de personalemæssige ressourcer.
I november 2020 henvendte SAK sig til kommunen i forhold til en afklaring af, om det ville få konsekvenser for kommunens tilskud, at de tre enheder blev lagt sammen, idet sammenlægningen ville være under forudsætning af, at det samlede kommunale driftstilskud, som det kendes i dag, forbliver uændret og tilfalder den nye sammenslutning.
Kultur- og Fritidsudvalget fik på mødet den 12. november 2020 forelagt SAK´s planer for en kommende strukturændring. Udvalget tilkendegav, at de fandt det positivt med strukturændringen og godkendte, at der som udgangspunkt kan forventes uændret kommunalt driftstilskud ved en sammenlægning af de nuværende tre selvstændige enheder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det kommunale driftstilskud til de tre enheder udgør i 2022 samlet set netto 634.405 kr., hvilket beløb er afsat i budgetoverslagsårene. Heraf udgør 94.641 kr. tilskuddet til Kunstfonden til drift, indkøb og billedudlån.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Indstillingen godkendtes.
Punkt 18 Årlig Prisfest
+Beslutningstema
Evaluering og beslutning om fremtidig afvikling af den årlige prisfest.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget træffer beslutning i sagen.
Sagsfremstilling
Før 2019 har man i Svendborg Kommune i en årrække haft enkeltstående prisuddelinger på kultur-, idræts- og spejderområdet. I 2019 blev der som noget nyt i et samarbejde mellem kultur-, spejder- og idrætslivet udviklet et fælles prisfestkoncept, der skulle skabe mere synlighed omkring alle de ekstraordinære indsatser inden for kultur-, idræt- og spejderområdet. I december 2018 traf Kultur- og Fritidsudvalget beslutning om, at man fra 2019 skulle holde et nyt fælles prisarrangement under navnet Prisfesten.
Prisfesten 2019 blev afviklet i Rundbuehallen, med godt 500 deltagere og blev finansieret med et fast tilskud fra Kulturpuljen og Markedsføringspuljen (ØK) samt ekstraordinær støtte fra Sport og Idræt i Svendborg (SIS), Folkeoplysningsudvalget (FOU) og Fonden Fynske Bank.
Prisfesten i Rundbuehallen kostede 210.000 kr.
Den efterfølgende evaluering, pegede på, at det nye koncept var en succes. Politisk så man gerne at Prisfesten også skulle afvikles i lokalområderne om muligt, og Prisfesten 2020 blev derfor planlagt til ’Koncerten’ på Ollerup Efterskole.
Pga. corona-restriktioner i 2020 og 2021, blev konceptet ændret til en nedskaleret uddeling i Rådhussalen, med få deltagere og gæster. Dette format kunne derfor afvikles inden for den afsatte ramme på 90.000 kr.
Prisfesten 2021 på Rådhuset er blevet evalueret med Sport og Idræt i Svendborg (SIS), Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd (BUS), Folkeoplysningsudvalget (FOU) og kulturlivet som vellykket inden for budgetrammen, men også med ønske om fremadrettet at afvikle en fælles Prisfest med mulighed for flere deltagere. Evalueringen peger på, at ultimo januar/primo februar er et optimalt tidspunkt for afvikling. Endvidere opfordres der til, at man bør kigge på formen for udvælgelse af prismodtagere.
Administrationen har i forbindelse med evalueringen undersøgt niveauet for prisuddelinger i de fynske kommuner. Der afvikles prisuddelinger i alle kommuner og det er selvsagt efter individuelle modeller i forhold til antal priser, økonomi og ressourcer. Men et generelt billede tegner, at selve priserne udgør et relativt mindre beløb, og at den samlede økonomi og dermed selve niveauet for afviklingen er svarende til det niveau Svendborg Kommune har haft i 2020 og 2021.
Administrationen har i forbindelse med planlægning og afvikling af prisfesten brugt en del ressourcer. En arbejdsopgave, der især opleves ressourcekrævende for fremdriften, er usikkerheden omkring den økonomiske ramme. Såfremt Svendborg Kommune fremadrettet skal facilitere en fælles prisfest i en større skala, med professionel afvikling samt mange deltagere, er der behov for at konsolidere økonomien omkring prisfesten med et øget tilskud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den årlige afsatte ramme til Prisfesten udgør 60.000 kr. fra Kulturpuljen og 30.000 kr. fra Markedsføringspuljen under Økonomiudvalget. I alt 90.000 kr.
Til prisfesten 2022 vil der være uforbrugte midler fra 2021 på 24.000 kr.
Det bemærkes at SIS i 2016, 2017 og 2018 modtog 100.000 kr. fra Markedsføringspuljen under Økonomiudvalget til prisuddeling. Dette beløb blev grundet omprioritering reduceret fra 2019 til 30.000 kr.
Budgettet for en prisfest i stor skala med udgifter til leje af venue, forplejning, professionel underholdning og afvikling vil efter administrationens skøn udgøre 300.000 kr.
I forhold til ekstern finansiering har administrationen opfordret Folkeoplysningsudvalget og SIS til at se på muligheden for en fast bevilling. Folkeoplysningsudvalget har på deres møde 20. april besluttet at støtte Prisfesten 2022 med 50.000 kr., og SIS har ligeledes på deres møde 27. april besluttet at støtte Prisfesten 2022 med 30.000 kr. Begge organer oplyser, at en fremadrettet støtte vil afhænge af eventuelle besparelser på udvalgets område.
Såfremt der fremadrettet ønskes en fælles prisfest i et større format, er der et ufinansieret behov til afviklingen i 2023 (Prisfesten 2022) på 106.000 kr. og fremadrettet 210.000 kr. årligt.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Udvalget ser perspektiver i en fejring af de frivillige ved en samlet prisfest afviklet i stort format som i 2019.
Finansiering af det ekstra tilskudsbehov på indtil 106.000 kr. til realisering af Prisfesten i 2023 findes indenfor Kultur- og Fritidsudvalgets ramme i forbindelse med regnskabsafslutningen 2022.
Punkt 19 Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035
+Beslutningstema
Som en del af arbejdet med den kommende strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling er der udarbejdet et forslag til en foreløbig vision for fremtidens Svendborg Kommune. Forslaget fremlægges til drøftelse i alle udvalg og Kommunalbestyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelse anbefales,
- At godkende forslaget til foreløbig vision for Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen vedtog i januar 2020 at udarbejde en strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling, herunder at strategien skal tage udgangspunkt i følgende fem styrkepositioner: Natur, Kultur, Det maritime område, Turisme og Uddannelse. Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen dermed sætte en udviklingsretning, der gør styrkepositionerne tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer.
For at inddrage borgerne i udarbejdelsen af strategien blev der afholdt et borgermøde den 28. april. Her tilmeldte borgerne sig til et kommende arbejde med at udvikle signaturprojekter, der understøtter styrkepositionerne. Desuden gav deltagerne dets input og bidrag til fremtidens Svendborg Kommune. Med afsæt heri har administrationen udarbejdet et forslag til en foreløbig vision for Svendborg Kommune. Visionen bliver en del af udviklingsstrategien og formålet er, at give et billede af Kommunalbestyrelsens ønsker for fremtidens Svendborg Kommune. Forslaget vedlægges som bilag 1 (Bilag 1 - Forslag til foreløbig vision for Svendborg Kommune) til politisk drøftelse og foreløbig godkendelse. Forslaget forventes kvalificeret frem mod oktober. Herefter får Kommunalbestyrelsen igen mulighed for at drøfte det på et temamøde den 29. november 2022. Den endelige høringsudgave af den samlede strategi forventes at blive behandlet i udvalg og kommunalbestyrelsen i januar 2023.
Næste skridt i udarbejdelsen af udviklingsstrategien er, at de relevante fagområder inviterer de tilmeldte borgere til et samarbejde om at udvikle signaturprojekter, der kan fremme styrkepositionerne yderligere. Samarbejdet forventes at gennemføres fra starten af august til slutningen af september og organiseres i fem spor med hver sin styrkeposition som tema. Kommunalbestyrelsen vil i løbet af juni modtage en invitation til at deltage i arbejdet, hvor der er mulighed for at melde sig til i et eller flere spor/styrkeposition.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Liste C fremsatte ændringsforslag med et ønske om, at følgende tekst blev indarbejdet i visionen for Svendborg Kommunes udviklingsstrategi:
"Ligesom resten af Danmark, har Svendborg Kommune en kristen kulturarv, som er med til at danne grundlaget for vores nationale identitet. Sammen med den kulturarv vi har lokalt, skaber det rammen for, hvem vi er. Borgere og turister i alle aldre bør introduceres til vores rige historie og have gode muligheder for at vedligeholde kendskabet til denne."
Formanden satte forslaget til afstemning. For stemte C og V.
Imod stemte A, F og B.
Forslaget faldt.
Liste C fremsatte ændringsforslag med ønske om, at følgende tekst blev indarbejdet i visionen:
"Vores lokale og nationale kulturarv er med til at danne grundlaget for vores fælles identitet. Borgere og turister i alle aldre bør introduceres til vores rige historie og have gode muligheder for at vedligeholde kendskabet til denne."
Udvalget indstiller, at denne tekst indarbejdes i visionen.
Punkt 20 Meddelelser og orientering
+Beslutningstema
Meddelelser og orientering til udvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller at,
- Orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
- Kulturmagasinet ”Kulturpulz”.
Udvalgsmedlemmer:
Direktøren:
- A.P. Møllers Vej
- Stillingerne som henholdsvis Kultur- og Fritidschef og Skole- og Uddannelseschef i opslag 17/6-22.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Orienteringen taget til efterretning.