Kultur- og Fritidsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Godkendt.
Punkt 2 Proces for realisering af et teater på Frederiksø
+Beslutningstema
Realisering af et teater på Frederiksø.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Økonomiudvalget, at
- Grunden, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret, stilles til rådighed for BaggårdTeatrets realisering af et nyt teaterhus på Frederiksø
- Danmarks Museum for Lystsejlads gives et løbende toårigt opsigelsesvarsel med udgangen af den eksisterende lejeaftale.
- Indtægtsbudgettet vedrørende bygningen nedskrives med 300.000 kr. med virkning fra 2020.
- beslutningen sendes i 14 dages høring hos Danmarks Museum for Lystsejlads og høringssvaret forelægges i udvalgsmøderne i november.
Sagsfremstilling
Byrådet har godkendt følgende indstilling fra fællesmødet i april 2019 mellem Kultur- og Fritidsudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget:
- Det undersøges om feasibilitystudiets vision om placering af et teater på Frederiksø kan realiseres. Dette kan have den konsekvens, at andre lejere må finde anden placering. Såfremt der bliver etableret et teater på Frederiksø, administreres den pågældende bygning på en langsigtet kontrakt baseret på husleje.
- Når der ligger en projektbeskrivelse og tidsplan for teaterets placering forelægges forslaget til politisk beslutning.
Et teater på Frederiksø
Kultur- og Fritidsudvalget har på et møde d. 12. august 2019 i forbindelse med arbejdet med handleplaner på kulturområdet prioriteret, at et af sporene er etablering af et oplevelses- og uddannelseshus på Frederiksø. Handleplanen er medtaget som bilag.
Det bliver i handleplanen beskrevet som ”et nationalt nyskabende teaterhus og sydfynsk kulturelt kraftcenter for alle borgere og besøgende – fra tidlig morgen til sen aften. Huset vil rumme teater, uddannelse, kunstnerisk experimentarium & oplevelsesfoyer samt café og uderum.”
Projektet tager udgangspunkt i den oprindelige målsætning i mulighedsstudiet Kulturkajen.
”At etablere et teater- og kulturmiljø på Frederiksø, som kan blive et kulturelt fyrtårn og en drivkraft for havnen til glæde for hele byen”. I mulighedsstudiet beskrives teatret som den kulturelle drivkraft på Kulturkajen på Frederiksø.
I egnsteateraftalen mellem Svendborg Kommune og BaggårdTeatret har parterne forpligtet sig på at arbejde for en bynær placering af teatret.
Den første etape af Den Blå Kant omfatter Frederiksbro og Udrustningskajen på Frederiksø. Anlægsprojektet forventes at være udført i 2021 og vil give nye byrum og rammer for byliv med nye overflader, belægninger og byrumsinventar på Udrustningskajen på Frederiksø. Der pågår aktuelt lokalplanlægning af projektet. Et teater forventes at kunne være med til at skabe liv og aktiviteter på kajarealerne og vurderes at kunne skabe god synergi med byrumsudformningen i Den Blå Kant.
Proces for realisering af et teater
Såfremt der politisk udpeges en fremtidig placering for en ny teaterbygning, vil BaggårdTeatret igangsætte projekteringsforløb, og i dialog med Kultur og Fritidsudvalget og andre relevante samarbejdspartnere målrettet arbejde på udformning af et decideret prospekt til opstart af fundraisingsproces. Dette forventes primært finansieret gennem Svendborg Kommunes bevilling på 150.000 kr. fra budget 2018, til netop undersøgelse af ny bynær placering.
Et prospekt forventes udformet indenfor 5-10 måneder. Fondssøgning forventes herefter at tage fra 1-2 år, hvorefter realiseringsfase og byggeproces må formodes at tage i omegnen af 2 år. Afhængig af processen - med skelen til nationale og sammenlignelige erfaringer fra Odsherred, Nykøbing Mors og Hjørring - må det derfor anslås, at et nyt teaterhus kan åbne indenfor 4-5 år.
Geografisk placering
Baggårdsteatret har beskrevet en vision for et kommende teater på Frederiksø samt et facilitetsprogram med beskrivelse af teatrets forventede fremtidige funktioner og arealer. Heri beskrives et teater, der har et samlet etageareal på 3.000 m², hvoraf 1.300 m² er i grundplan.
Der har tidligere været skitseret et teater i de eksisterende bygninger på Ramsherred 10, hvor bygningens fodaftryk er ca. 800 m² og inddelt i fire etager og med et samlet etageareal på 3.280 m². Arealmæssigt forventes en lignende bygning at kunne indpasses størrelsesmæssigt på hver af de to placeringsmuligheder.
Med afsæt i Byrådets beslutning fra april 2019, har administrationen undersøgt mulighederne for placering af et teater på Frederiksøen, og der kan som følge deraf udpeges to mulige placeringer for det fremtidige teater:
a) På den grund, hvor Danmarks Museum for Lystsejlads i dag er placeret – grundstørrelse ca.1.300 m²
b) På den grund, hvor Snedkeriet i dag er placeret – grundstørrelse ca. 1200 m²
Derudover giver lokalplan 598 mulighed for at etablere en kajudvidelse syd for Snedkeriet. Administrationen anbefaler ikke denne placering til en ny teaterbygning, da området ligger i den kystnære del af byzonen og er derfor omfattet af planlovens §16, stk. 4. Efter denne skal der gives en væsentlig begrundelse for anlæg, der afviger væsentligt i højder og volumen fra den eksisterende bebyggelse. Derudover vil anlæg på vandterritoriet kræve godkendelse hos Kystdirektoratet samt miljøvurdering og forundersøgelser af en række forhold (geoteknik, forurening, omkostninger ved anlæg).
Eksisterende bygninger
Placeringsmulighederne omfatter begge tidligere værkstedsbygninger. Mulighed a) er en stor stålhal med et lejemål og er i dag lejet ud til Danmarks Museum for Lystsejlads. Mulighed b) er inddelt i ti forskellige lejemål af varierende størrelse i Snedkeriet. Huslejen betales i dag for begge bygninger ved en række aftalte aktiviteter beskrevet i lejernes partnerskabsaftaler. Teatret giver udtryk for at kunne bruge begge eksisterende bygninger midlertidigt til teateraktiviteter. Dette vil dog kræve, at teatret indhenter relevante tilladelser, da anvendelsen ændres, hvilket udløser andre krav til personbelastning, brand og redningsveje end i dag.
For en placering i bygningen med Danmarks Museum for Lystsejlads taler:
- Byrådets analyse af mulighederne for en kulturkaj fra 2015 peger på den placering, fordi den vil give størst mulig værdi og sammenhæng til fx Fællesværkstedet (rundbuehallerne), der lejlighedsvis kan bruges til ekstraordinære forestillinger
- Det er den af bygningerne, som evt. vil kunne omdannes til at indgå i en teaterbygning.
- Det vil formentlig berøre færrest aktører.
Generelle forhold:
Fælles for begge alternativer er, at placeringen af BaggårdTeatret på Frederiksø vil fortrænge de nuværende brugere af bygningerne. Administrationen kan ikke anvise kommunale bygninger på havnen, der kan rumme lystsejladsmuseet. Det samme gælder for lejerne i Snedkeriet. Hvorvidt sidstnævnte kan komme i betragtning til nogle af de øvrige bygninger i den kommende proces for udlejning afklares, når kriterierne for udlejning ved værdibaserede aktiviteter er godkendt.
Der er en række forhold, som er gældende for alle to placeringer og som vil kræve en mere dybdegående analyse og vurdering. For de overordnede linjer gælder:
- Planlægning
Et teater på Frederiksø er i overensstemmelse med den gældende kommuneplan, der giver mulighed for blandet bolig- og erhverv, i form af kulturelle, kreative- og maritime aktiviteter og erhverv. Kommuneplanen giver desuden mulighed for en bygningshøjde op til 12 m.
En helt ny teaterbygning vil på begge placeringer kræve en ny lokalplan, da den nuværende lokalplan (598) kun giver mulighed for at genanvende og omdanne eksisterende bygninger.
- Kystnærhedszonen
Området ligger i den kystnære del af byzonen og er derfor omfattet af planlovens §16, stk. 4. Efter denne skal der gives en væsentlig begrundelse for anlæg, der afviger væsentligt i højder og volumen fra den eksisterende bebyggelse.
- Kulturarvsmiljø
Området er en del af kulturmiljøet ”Værftshavnen”, der er beskrevet i kommuneplanen. Udformningen af projektet skal ske på baggrund af stedets kvaliteter, særpræg og lokal identitet.
- Trafik og parkering
Trafik med lastbiler bør løses fra bygningens østlige facade med p-arealet, da det minimerer tung trafik i det rekreative byrum på Udrustningskajen. P-normen i den gældende kommuneplan kræver 1 p-plads per 8 siddepladser for teatre, biografer og lign. Det vil med en sal til 250 siddepladser udløse et krav om minimum 31 + 4 pladser udløst af areal til kontor. Dvs. minimum 35 ekstra p-pladser. Der kan ikke anvises areal hertil på Frederiksø. Administrationen anbefaler at denne udfordring forsøges løst samlet i det igangværende arbejde med en samlet p-strategi for bymidte og havn.
- Miljøforhold
Som fastlagt i lokalplan 598 for Frederiksø fungerer bygningerne langs Udrustningskajen som støjskærm mellem værftsaktiviteterne på øens østlige side og den rekreative anvendelse af Udrustningskajen samt boliger og erhverv på den modsatte side af havnebassinet. Ingen af bygningerne vil således kunne nedrives uden at blive erstattet af tilsvarende støjskærmende foranstaltninger.
- Lejeforhold
Såfremt det besluttes at et nyt teater skal bygges, hvor der nu er museum, er der følgende mulighed for at indgå en aftale for DMFL frem til eventuel realisering af et nyt teater:
- Museet får en tidsubegrænset lejeaftale med opsigelsesvarsel på 2 år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
BaggårdTeatret har som forudsætning for en ny teaterbygning, at Svendborg kommune bidrager med grund og eksisterende bygning. Hertil kommer, at der yderligere er bevilliget 150.000 kr. fra budget 2018 til undersøgelse af en ny teaterbygning. Svendborg Kommune bidrager årligt med netto 3,1 mio. kr. i egnsteateraftalen (brutto 4,9 mio. kr.) forudsat en refusionsprocent på 34 pct.
Baggårdteatret oplyser, at hovedparten af finansieringen af et nyt teater tænkes at komme fra fonde og lokale donationer. Teatret gør dog opmærksom på, at det vil ansøge om et kommunalt bidrag til såvel anlæg som drift af en teaterbygning. Hvis der tages udgangspunkt i sammenlignelige teaterprojekter, vil det være i omegnen af 25-33% af en anslået byggesum på 40-80 mio. kr.
Teatret oplyser videre, at det på grundlag af Statens ekstraordinære 4-årige udviklingstilskud på 3 mio. kr. til teatret (fra marts 2019), og teatrets strategiske målsætning om at opnå status som nationalt regionsteater indenfor en kortere årrække, har en ambition om, at hele den øgede driftsudgift dækkes alene af staten.
Administrationen bemærker, at der ikke kan anvises finansiering til en evt. ansøgning om anlægs- og driftsstøtte. Ligesom der ikke er afsat midler i budgettet til renovering og ombygning af eksisterende bygninger til midlertidige teateraktiviteter.
Lejeindtægten for bygningen udlejet til Danmarks Museum for Lystsejlads er i nuværende budget budgetteret til 300.000 kr. Byrådet besluttede i 2016, at museet ikke skulle betale den husleje, hvorfor det siden da ikke har været muligt at realisere lejeindtægten.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Udvalget tiltræder indstillingen, idet finansiering af nedskrivning af indtægtsbudgettet vedrørende bygningen foreslås indarbejdet i budgettet for 2020.
Punkt 3 BaggårdTeatret - vedtægter
+Beslutningstema
B: Beslutningssag
Godkendelse af BaggårdTeatrets vedtægter.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Vedtægterne godkendes
Sagsfremstilling
BaggårdTeatrets bestyrelse fremsender teatrets vedtægter til Svendborg Kommunes godkendelse i henholdt il vedtægternes § 9. Vedtægterne er godkendt på bestyrelsens møder 14. august og 4. september 2019.
Teatrets vedtægter er ændret for så vidt angår § 2, 3 og 6 og er blandt andet en nødvendighed for at sikre BaggårdTeatret skattefritagelse. Efter anvisning fra Skattestyrelsen er ordlyden i § 2 Formål ændret og i § 3 er bestyrelsens ansvar skærpet i forhold til teatrets budgetter. § 6 tager højde for, at egnsteatre fra 1. januar 2021 overgår til at have budget- og regnskabsår, der følger kalenderåret samt at det i dag i revisorsproget ikke hedder en registreret eller statsautoriseret revisor, men alene en godkendt revisor.
Vedtægtsændringerne fremgår af vedlagte vedtægter, hvor blå skrift er det som slettes og rød skrift er den nye tekst.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Godkendt.
Punkt 4 BaggårdTeatrets regnskab 2018/19
+Beslutningstema
B: Beslutningssag
Godkendelse af BaggårdTeatrets regnskab for perioden 1. juli 2018 til 30. juni 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Regnskabet godkendes
Sagsfremstilling
Den selvejende institution BaggårdTeatret fremsender regnskabet for sæson 2018/19 til godkendelse i henhold til aftale om teatrets virke som egnsteater i Svendborg Kommune. Regnskabet er godkendt af teatrets bestyrelse.
Årsregnskabet er udarbejdet efter Kunststyrelsens regnskabsinstruks for tilskud til drift. Det i regnskabet anførte driftstilskud fra Svendborg Kommune er i overensstemmelse med tilskud udbetalt i henhold til den indgåede egnsteateraftale.
Regnskabet udviser et negativt resultat på 84.361 kr. mod et forventet underskud å 216.300 kr. Teatrets egenkapital udgør herefter 667.962 kr., som er en bevidst opsparing til den kommende store produktion ”Jagten på det gode menneske”, der har premiere i februar 2020 samt den lidt mindre produktion ”Sundets Stilhed”, der er en audiowalk på Øhavs stien.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Godkendt.
Punkt 5 Kulturløftet vers. 2.0 - Konkrete Handleplaner
+Beslutningstema
B: Beslutningssag
Konkrete handleplaner på kulturområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget godkender handleplanerne til igangsætning.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget drøftede på sit møde den 12. august 2019 de seks kulturspor, som udvalget sammen med formændene for de seks kulturarbejdsgrupper var nået frem til på et fællesmøde den 19. juni 2019. De seks kulturspor er
- Svendborg er Danmarks største kulturhus
- Teaterhus Svendborg
- Kulturens Svendborgprojekt
- Svendborg og kulturkommunikationen
- Svendborg ArtLab og Kulturklynge
- Demokratisering af kulturarven
Udvalget bad på mødet i august administrationen om udarbejdelse af konkrete handleplaner indenfor de enkelte spor til fremlæggelse på udvalgets møde i oktober.
På den baggrund har administrationen for hvert enkelt spor konkretiseret, hvad der nu skal ske, hvordan det skal ske, hvem der har ansvaret og hvornår der startes op. Dette er beskrevet i fortsættelse af beskrivelsen af de enkelte spor og samtidig godkendt af de seks formænd for arbejdsgrupperne. De enkelte handlinger og tidspunktet for opstart af disse er endvidere sat ind i en milepælsplan, der løbende vil vise fremdriften i projekterne.
Efter udvalgets godkendelse af handleplanerne, vil kulturlivet blive inviteret til et kulturelt fyraftensmøde, hvor udvalget vil få lejlighed til at orientere om den proces der har været, og hvad der nu sættes i gang.
Kultur- og Fritidsudvalget vil løbende blive orienteret om fremdriften i projekterne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen på nuværende tidspunkt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Godkendt.
Punkt 6 Foreningen Rytmisk Råstof
+Beslutningstema
C: Drøftelsessag
Ansøgning fra foreningen Rytmisk Råstof om midler til ansættelse af en fuldtidsmedarbejder alternativt to deltidsmedarbejdere til varetagelse af en vifte af funktioner i Rytmisk Råstof.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Henvendelsen drøftes.
Sagsfremstilling
Foreningen Rytmisk Råstof har henvendt sig til de politiske gruppeformænd med en ansøgning om midler til ansættelse af personale i foreningen Rytmisk Råstof. Foreningen gennemfører koncerter og andre aktiviteter i og omkring Spillestedet Harders og driver lokalerne i Møllergade som et kulturhus, der huser og faciliterer møder mellem borgere, foreninger og grupper. Foreningen ser sig endvidere som et naturligt tyngdepunkt for de ca. 40 professionelle i musikerhvervene, som er tilflyttet byen de seneste år.
Foreningen Ribers Gård er lejer og administrator af bygningskomplekset Ribers Gård, Møllergade. Foreningen videreudlejer lokalerne til de kulturelle aktører, bl.a. foreningen Rytmisk Råstof. Kultur- og Fritidsudvalget behandlede på mødet den 3. juni 2019 en ansøgning fra foreningen Ribers Gård om et øget driftstilskud begrundet i huslejestigninger.
Udvalget bevilgede et ekstraordinært tilskud i 2019 og 2020 på henholdsvis 32.000 kr. og 33.000 kr., idet udvalget samtidig besluttede at anmode administrationen om, i samarbejde med foreningen Ribers Gård, at udarbejde et forslag for den fremtidige drift af lejemålet.
Administrationen er i dialog med såvel foreningen Ribers Gård som foreningen Rytmisk Råstof om, hvordan der kan etableres en organisering af stedet, der sikrer såvel bygningsdriften som stedets aktiviteter. Der arbejdes mod at fremlægge et forslag til politisk drøftelse i 2. kvartal 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Udvalget kunne ikke imødekomme ansøgningen.
Ansøgningen fremsendes ikke til budgetforhandlingerne.
Punkt 7 Kulturregion Fyn
+Beslutningstema
Orientering
Forhandling mellem Kulturregion Fyn og Kulturministeren om ny fynsk kulturaftale fra 1. januar 2020 er på grund af regeringsskiftet udskudt. I stedet lægger kulturministeren op til en etårig forlængelse af den eksisterende aftale.
Det betyder samtidig, at det planlagte fællesmøde mellem de fynske kommuner og kulturaktører 25. oktober 2019 i Assens, hvor der skulle drøftes temaer til en ny kulturaftale, er aflyst.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Kulturministeriet har til kulturregionen fremsendt orientering om proces, indhold og økonomi for etårige kulturaftaler for 2020 som det fremgår af vedlagte notat. Håndteringen heraf sker i en dialog mellem Kulturregion Fyn og Kulturministeriet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Taget til efterretning.
Punkt 8 Orientering om Landsstævne 2021
+Beslutningstema
Orientering
Orientering om det forberedende arbejde med Landsstævne.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Taget til efterretning.
Punkt 9 Samarbejdsaftale med forening i henhold til Team Danmark aftalen
+Beslutningstema
Orientering
Orientering om samarbejdsaftale med Svendborg Basketball Club (SBBC) i henhold til Team Danmark aftalen.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
I Svendborg Kommunes samarbejdsaftale med Team Danmark er der fokus på at styrke samarbejdet og udviklingen af de klubber, der er indskrevet i samarbejdsaftalen som centrale talentudviklingsmiljøer. I aftalen for 2019-2022 drejer det sig om følgende klubber:
Fodbold (SfB)
Motocross (Svendborg Motorcykel Klub)
Sejlsport (Thurø Sejlklub)
Håndbold (GOG)
Badminton (Svendborg Badminton Klub)
Basketball (SBBC)
Team Gym og Power Tumbling (Svendborg Gymnastikforening).
For at styrke samarbejdet og talentarbejdet i klubberne, er vi i gang med at udarbejde individuelle samarbejdsaftaler med dem og deres respektive specialforbund. Aftalerne indeholder konkrete temaer som bl.a. klubudvikling, trænerresurser og træneruddannelse, implementering af ATK, faciliteter, involvering i kommunens tilbud om support i form af test i SvendborgLab og SvendborgMentaliteten samt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, herunder Sportsklasserne og Svendborg Sportsakademi.
Aftalerne vil være 1 eller 2-årige, og der vil løbende blive fulgt op på de konkrete mål i samarbejdsaftalerne.
Den første samarbejdsaftale er forhandlet færdig. Det er aftalen med basketklubben SBBC, som underskrives den 8. oktober 2019.
Aftalerne med Thurø Sejlklub og Svendborg Badmintonklub forventes ligeledes klar indenfor kort tid.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Taget til efterretning.
Punkt 10 Status på foreninger som berøres af arealeffektiviseringsprojektet
+Beslutningstema
Orientering
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Med budgetforliget for 2017 blev det besluttet, at indsatsen med arealeffektivisering skal intensiveres. Dyre lejemål skal afvikles og benchmarking skal indgå i arbejdet. Der skal spares i alt 6 mio. kr. årligt på driftsudgifter på arealeffektivisering i 2020.
Arealeffektivisering indebærer blandt andet, at man samler de kommunale aktiviteter på færre kvadratmeter og generelt skiller sig af med de bygninger, der er i dårlig stand eller har en ringe udnyttelsesgrad.
Som følge deraf påvirkes nogle foreninger, enten fordi de har til huse i en bygning, der skal sælges fra, eller fordi de har til huse i en bygning, der skal anvendes til egne kommunale aktiviteter.
I folkeoplysningsloven stilles der krav om, at kommunen stiller lokaler og arealer til rådighed, såfremt der er ledig kapacitet og de er egnede til aktiviteten.
For at sikre en ensartet behandling af foreninger, der berøres af arealeffektivisering tager administrationen afsæt i en række principper for tildeling af lokaler, som er politisk godkendt (Folkeoplysningsudvalget 28. juni 2018, KFU den 13. august 2018 og TEU den 16. august 2018). Se vedlagte bilag.
Erfaringen har vist, at det ikke altid er muligt at tilbyde foreningerne alternativer, der svarer til deres ønsker eller behov.
Følgende foreninger berøres af projektet
Administrationen har løbende arbejdet på at finde ledige lokaler til de foreninger og sammenslutninger, som berøres af projektet.
Foreløbigt har det ikke været muligt at placere nedenstående foreninger og sammenslutninger i kommunale lokaler, som følge af arealeffektiviseringsprojektet:
- MC Klubben Falkene, Cotta Slow 24, Hellegårdsvej 72
- Egebjerg Lokalhistorisk Arkiv, V. Stationsvej 2, V. Skerninge
- Foreningen, Hundstrup Borgerforening, Filippahusvej 62 og 64
Der pågår en drøftelse og udredning af mulighederne for, at Hundstrup Borgerforening overtager Filippahuset, jf. beslutningen i budget 2019, hvoraf det fremgår at foreningen skal tilbydes ejendommen. Foreningen skal træffe beslutning herom inden udgangen af juli 2020, hvor Svendborg Kommune stopper med at afholde driftsudgifterne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Taget til efterretning.
Punkt 11 Meddelelser og orientering
+Beslutningstema
Orientering
Meddelelser og orientering til udvalget.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Direktøren:
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Taget til efterretning.
Punkt 12 De frie Kulturmidler
+Beslutningstema
C: Drøftelsessag
Udvidelse af rammen til De frie Kulturmidler i 2020 og 2021.
Indstilling
Til Drøftelse.
Sagsfremstilling
Der er en forventning om, at L2021 vil tiltrække omkring 25.000 deltagere og mellem 20.000 og 40.000 gæster. Derfor er der rigtig gode muligheder for at vise Svendborg frem fra sin bedste side og det mangfoldige kulturmekka, som Svendborg også er.
Der er derfor nedsat flere lokale grupper, heraf en med lokale kulturaktører, der skal skabe kulturelle samarbejder omkring kulturprojekter. Der er ikke direkte afsat midler i L2021 til lokale initiativer, men der arbejdes på at få sponsormidler også til den del.
Allerede nu er der imidlertid henvendelser fra kulturlivet om muligheder for støtte til kulturprojekter, som eksempelvis henvendelsen om midler til gennemførelse af projektet ”Eventyret om fjeren og rosen”, der har et samlet budget på 2,4 mio. kr. Projektet er en totalteateroplevelse skabt af alle og for alle. Det må forventes, at der vil komme flere henvendelser om støtte til ekstraordinære kulturprojekter i forbindelse med L2021.
Projektforslaget ”Eventyret om Fjeren og Rosen” er tidligere sendt til hele Byrådet.
På den baggrund har Borgmesteren bedt administrationen udarbejde et forslag til, hvordan ovenstående kan håndteres og eventuelt imødekommes, såfremt der er politisk opbakning til det.
Administrationen kan henvise til en eventuel udvidelse af rammen til De frie Kulturmidler i 2020 og 2021 med henholdsvis 0,5 mio. kr. og 1,0 mio. kr.
Rammen til De frie Kulturmidler er i budgetforslag 2020 ca. 0,5 mio. kr. Midlerne anvendes til løbende ansøgninger og bliver sædvanligvis opbrugt i løbet af året.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En udvidelse af rammen til De frie kulturmidler med 0,5 mio. kr. i 2020 og 1,0 mio. kr. i 2021.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Sagen fremsendes til budgetforhandlingerne.
Punkt 13 Haludvalget
+Beslutningstema
Drøftelse
Ansøgning om udvidelse af Haludvalgets driftstilskud.
Indstilling
Til drøftelse.
Sagsfremstilling
Haludvalget ansøger om en udvidelse af driftstilskuddet til nedsættelse af indtægtsbudgettet, således at prisniveau for 2019 er gældende for budget 2020.
Hallerne i regi af Haludvalget er udfordret økonomisk, da hallernes indtægtsbudgetter bliver fremskrevet hvert eneste år, uden at hallerne har mulighed for reelt at øge deres indtægter, da haludlejningspriserne er politisk bestemt og ligger fast.
Dette medfører, at Haludvalget hvert år skal spare på omkostningerne, hvis regnskaberne skal hænge sammen. De fleste haller har kun én ansat. Der kan derfor ikke spares på lønomkostningerne, og derfor bliver det typisk vedligehold, der må spares på.
Som det fremgår af vedlagte bilag, som er fremsendt af Haludvalget formand, har den automatiske indtægtsfremskrivning medført en samlet opskrivning af indtægterne med ca. 225.000 kr. i årerne 2014-2019(se bilag 1). Dette beløb har Haludvalget de tidligere år fundet ved dels at spare på omkostningerne, dels ved at supplere de enkelte hallers budgetter op ved overførsel fra Haludvalgets fælles dispositionskonto, som ellers er beregnet til bl.a. fælles indkøb for hallerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For at Haludvalgets driftstilskud kommer på niveau med den gældende prisudvikling, ansøger udvalget om en udvidelse af driftstilskuddet på kr. 45.500. kr. årligt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Udvalget vedtog ikke at fremsende sagen til budgetforhandlingerne.
Administrationen anmodes om at finde finansiering på 45.500 kr. årligt inden for egen ramme.
Punkt 14 Egebjerg Fodbold
+Beslutningstema
Drøftelse
Etablering af ny boldbane ved Vester Skerninge Hallen, Mads Hansensvej 10, 5762, Vester Skerninge
Indstilling
Til drøftelse.
Sagsfremstilling
Egebjerg Fodbold spiller i dag på baner i både Ulbølle og Vester Skerninge. Det betyder, at det er svært at have et godt klubfællesskab, som fastholder og tiltrækker især unge medlemmer. Egebjerg Fodbold ønsker derfor, at flytte deres foreningsaktiviteter fra Ulbølle til Vester Skerninge Hallen.
Egebjerg Fodbold forventer, at samlingen af deres foreningsaktiviteter i Vester Skerninge vil betyde, at klubben bliver en del af et bredere og mere integreret klubmiljø, da Egebjerg Fodbolds ungdomsafdeling allerede er flyttet til Vester Skerninge Hallen. Klubbens eksisterende faciliteter i Ulbølle beskrives som nedslidte og kræver meget vedligeholdelse. Derudover vil flytningen formentlig spare foreningen for en række administrative opgaver.
For at Egebjerg Fodbold kan samle deres aktiviteter ved Vester Skerninge hallen, er det nødvendigt at udvide de nuværende to boldbaner med en ekstra boldbane.
Forslaget indebærer køb af jord samt udgifter til anlæg af én boldbane. Egebjerg Fodbold forventer at kunne benytte Vester Skerninge Hallens klublokaler og omklædningsfaciliteter.
Egebjerg Fodbold vil fremadrettet indlede en dialog med Lodsejeren bag Vestermarkskolen vedr. et muligt køb af landbrugsjord, som ligger placeres i umiddelbar tilknytning, til de eksisterende boldbaner ved hallen. Området er allerede udlagt til rekreative formål i kommuneplanen.
Administrationen vil frem mod budgetforhandlingerne søge at afklare, om projektet forudsætter en ændring af lokalplanen i området.
Det bemærkes at projektet ikke har været en del af Svendborg Kommunes procedure for ansøgning om tilskud til faciliteter til idræt og bevægelse. Derved har Svendborg Kommunes høringspartere (Sport og Idræt i Svendborg(SIS), Haludvalget, Folkeoplysningsudvalget) ikke haft mulighed for at kommentere projektet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Administrationen afklarer, hvorvidt flytningen af Egebjerg Fodbold kan afstedkomme driftsmæssige besparelser for Svendborg Kommune. Yderligere skal det afklares, hvorvidt de boldbaner som Egebjerg Fodbold benytter i Ulbølle og Ollerup eventuelt kan frasælges.
Estimat af anlægsudgifter | |
Anlæg af nye boldbaner | 1.000.000 kr. |
Køb af 4 ha landbrugsjord | 660.000 kr. |
Anlægsudgift i alt | 1 660.000 kr. |
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Sagen fremsendes til budgetforhandlingerne.
Punkt 15 Udbygning af Svendborg Idrætscenter - projektfase 1
+Beslutningstema
Udbygning af Svendborg Idrætscenter – projektfase 1
Indstilling
Til drøftelse.
Sagsfremstilling
SG-Huset, Svendborg Forenede Boldklubber(SFB) og Svendborg Idrætshal udgør et interessefællesskab, som ønsker at udbygge Svendborg Idrætscenter for at aktivere nye målgrupper og understøtte kommunens arbejde som ’Bevæg dig for livet kommune’. De nye bygninger, og den fælles organisering vil være omdrejningspunkt for idrætsaktiviteter på tværs af skoler/uddannelsesinstitutioner og foreningsliv. De nye facilliter skal indeholde aktivitetsrum, ungemiljøer og mødesteder for unge i alderen fra 15-25 år. Bygningerne indrettes som en vekselvirkning mellem rekreative miljøer, mindre sale, større fleksible rum og klubhusfaciliteter (SFB).
Den 26/02-2019 besluttede et flertal i byrådet, at stille en lånegaranti på 15 mio. kr. og give tilsagn om en øget driftsramme på op til 1,5 mio. kr. årligt, til udbygning af Svendborg Idrætscenter.
Aktørerne bag projektet, ansøger om udvidelse af lånegarantien på yderligere kr. 9. mio. for at kunne realisere projektfase 1 i den nuværende form.
Projektfase 1 omfatter anlæg af nyt klubhus til SFB, udbygning af SG-Huset og udbygning af foyerarealer. Når projektfase 1 er realiseret, igangsætter aktørerne projektfase 2 med henblik på opførelse af en ny idrætshal. Projektet udvikles i perioden frem til 2021. Anlægsøkonomien vurderes til kr. 10-12 mio. Projektfase 2 er endnu ikke finansieret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser:
Aktørerne har som beskrevet behov for en budgetudvidelse på kr. 9. mio. for at kunne realisere projektfase 1 i den nuværende form.
Der vil ikke være behov for ekstra kommunalt driftstilskud til udvidelsen af lånegarantien på kr. 9. mio., da renter og afdrag genereres via projektets drift. Aktørerne bag projektet vil løbende arbejde med fondsansøgninger, og rejste midler vil fragå lånebehovet, hvilket vil minimere aktørernes fremtidige udgifter til lån og afdrag.
Den nuværende økonomi, skal ses som en overordnet ramme for projektet, og der vil efterfølgende foregå en intern fordeling af såvel anlægs- og driftstilskud blandt interessenterne. Ligesom aktørerne skal træffe beslutning om den fremtidige organisatoriske forankring af de ny faciliteter.
Anlægsbudget projektfase 1:
Forventede fondsbevillinger | kr. 10 mio. netto. |
Kommunegaranteret lån | kr. 15 mio. |
Mulig udvidelse af lånegaranti | kr. 9 mio. |
Samlede anlægsudgift: | kr. 34 mio. |
Det bemærkes, at SFB, ved tilknytningen til Svendborg Idrætscenter, forlader det nuværende klubhus på Tipsvænget. Klubhuset er ejet af SFB, og der foreligger pt. ikke planer for bygningens fremtidige brug.
I forhold til lokaletilskud vil dette udelukkende rette sig mod den ny bygning. Der vil ikke være kommunale udgifter forbundet med driften af det gamle klubhus, efter ibrugtagning af de nye faciliteter.
Udgifter til projektering og rådgivning indeholdes i projektets samlede anlægssum.
Oversigt over den samlede drift fremgår af bilag 3.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-10-2019
Sagen fremsendes til budgetforhandlingerne.