Kommunalbestyrelsen
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Kommunalbestyrelsens forretningsorden
+Beslutningstema
Beslutning om kommunalbestyrelsens forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Kommunalbestyrelsen godkender forretningsordenen.
Sagsfremstilling
Forretningsorden fastsætter de nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Kommunalbestyrelsens møder m.v. Kommunalbestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden jf. styrelsesloven §2, stk. 4.
Der er udarbejdet et forslag til forretningsorden til Kommunalbestyrelsen, som tager udgangspunkt i den eksisterende forretningsorden samt Økonomi- og Indenrigsministeriets vejledende normalforretningsorden.
I forhold til forretningsordenen for perioden 2018 - 21 er der en tilføjelse i §1, stk. 2, hvor det er præciseret, at ”Administrationen vurderer i hver enkelt sag, om den (sagen) kan opdeles i to separate punkter – en åben og en lukket sag”. Endvidere foreslås det, at ordet ”personlig” slettes i §10, idet Corona har vist, at virtuel tilstedeværelse også kan være en mulighed.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt.
Punkt 3 Yderligere suppleanter til Børn og Unge-udvalget (§18)
+Beslutningstema
Udpegning af yderligere suppleanter til Børn og Unge-udvalget (§18).
Sagsfremstilling
Børn og Unge-udvalget har i 2020 behandlet sager vedr. 30 børn, og i 2021 har udvalget behandlet sager vedr. 49 børn. Forvaltningen har efter opfordring fra Svendborg kommunes Børn og Unge-udvalg (§18) rettet henvendelse til Social- og Ældreministeriet om dispensation til at udpege yderligere én stedfortræder for hvert medlem af Børn og Unge-udvalget.
Henset til det samlede antal sager, der behandles i Børn og Unge-udvalget i Svendborg Kommune har ministeriet i brev af 21. december 2021 givet dispensation til, at der udpeges yderligere én stedfortræder for hvert af de sagkyndige medlemmer samt for medlemmerne fra Kommunalbestyrelsen i Børn og Unge-udvalget.
På kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 6. december 2021 er følgende udpeget til Børn og Unge-udvalget:
Medlem Mette Kristensen (V), suppleant René Haahr (V)
Medlem Ib Knudsen (Ø), suppleant Dorthe Ullemose (O).
Kommunalbestyrelsen kan udpege yderligere én suppleant for hver af de valgte medlemmer.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Mustafa Diken (V) blev valgt som 2. stedfortræder for Mette Kristensen
Stina Sølvberg Thomsen (Ø) blev valgt som 2. stedfortræder for Ib Knudsen
Punkt 4 Hegnsynsmand samt vurderingsmand vedr. hegnslov og mark- og vejfredningsloven
+Beslutningstema
Udpegning af suppleant som hegnsynsmand samt vurderingsmand.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har på det konstituerende møde den 6. december 2021 udpeget som bygningskyndig medlem Sten Lolk Larsen (A) med Leif Jørgensen (A) som suppleant.
Leif Jørgensen ønsker ikke at indtræde som suppleant. Såfremt Kommunalbestyrelsen godkender dette, skal der udpeges en ny suppleant, som er bygningskyndig. Socialdemokratiet foreslår, at Bjarne Elnegaard (A) udpeges som ny suppleant.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt.
Punkt 5 Repræsentantskabet for Sydfyns Elforsyning
+Beslutningstema
Udpegning af nyt medlem til Sydfyns Elforsynings repræsentantskab
Sagsfremstilling
Ved en fejl fik Det Konservative Folkeparti ikke indstillet Karen Wengel (Q) til Sydfyns Elforsynings repræsentantskab ved kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 6. december 2021. Det Konservative Folkeparti indstiller, at Henrik Nielsen (C) udtræder af repræsentantskabet, og at Karen Wengel (Q) udpeges til repræsentantskabet i stedet.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt.
Punkt 6 Godkendelse af kandidater Integrationsrådet
+Beslutningstema
Godkendelse af kandidater til Svendborg Kommunes Integrationsråd og indkaldelse til konstituerende møde.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At de opstillede kandidater godkendes til Svendborg Kommunes Integrationsråd.
- At der afholdes konstituerende møde i Integrationsrådet torsdag d. 27. januar 2022.
- At borgmesteren deltager i dialogmøder med Integrationsrådet.
Sagsfremstilling
Integrationsrådet har til formål ”at medvirke til at kommunalbestyrelsens integrationsindsats er effektiv og sammenhængende”. Rådet skal desuden ”fungere som aktivt høringsorgan i relevante sager indenfor integrationsområdet” (Integrationsrådets forretningsorden § 1). Integration er et område, der berører flere fagområder på tværs af kommunen. Det vurderes derfor vigtigt med en bredt funderet kontakt ind i kommunalbestyrelsesarbejdet. Der lægges derfor op til, at borgmesteren deltager i et dialogmøde ca. en gang årligt – afhængigt af behovet.
Den 8. november 2021 besluttede Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, at aflyse det forestående Integrationsrådsvalg og i stedet indstille alle de opstillede kandidater til godkendelse af Kommunalbestyrelsen. Dette skyldtes, at antallet af opstillede kandidater overflødiggjorde et valg.
Liste over indstillede kandidater:
Vietnam:
Phoung Tran blev indstillet som medlem
Tyrkiet:
Meryem Güler blev indstillet som medlem
Eritrea:
Daniel Habtezghi Zerai blev indstillet som medlem
Tomas Netserab blev indstillet som suppleant
Iran:
Narges Samimi blev indstillet som medlem
Hengameh Binaei blev indstillet som suppleant
Syrien:
Hassan Al Rady blev indstillet som medlem
Ali Al Rady blev indstillet som suppleant
Sri Lanka:
Jancy Astina blev indstillet som medlem
Dhusakaran Ragunathan blev indstillet som suppleant
Gruppen andre:
Aiya Reginalda H. Jensen blev indstillet som medlem
Listen over udpegede repræsentanter:
Udpeget af FH: Käthe Lund
Udpeget af skolebestyrelsesformændene: Pernille Larsen
Udpeget af SAB og Domea: Bente Kjær
Udpeget i kommunalbestyrelsen: Maria Haladyn (S) - stedfortræder Hanne Klit (S) og Ib Knudsen (Ø) - stedfortræder Stina Sølvberg Thomsen (Ø)
Vi afventer fortsat repræsentanter fra DA og dagtilbudsbestyrelsesformændene.
Lovgrundlag
Integrationsloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt.
Punkt 7 Støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer i forbindelse med chikane og trusler
+Beslutningstema
Det skal besluttes, om der skal gives mulighed for at yde støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der har været udsat for chikane mv. i forbindelse med varetagelse af deres politiske hverv.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at det indstilles til Kommunalbestyrelsen,
at der ydes støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der har været udsat for chikane mv. i sammenhæng med varetagelsen af deres politiske hverv,
at støtten ydes i form af hjælp til at indgive og følge op på politianmeldelse samt godtgøre udgifterne til psykologbistand,
at udgiften afholdes indenfor Kommunalbestyrelsens budgetramme,
at der etableres en generel ordning der administreres af forvaltningen efter de beskrevne kriterier, og
at ordningen organisatorisk placeres under Kommunaldirektørens område.
Sagsfremstilling
Kommunernes Landsforening (KL) har den 18. juni 2021 skrevet til landets kommunalbestyrelsesmedlemmer. I brevet orienteres om kommunernes mulighed for at hjælpe kommunalbestyrelsesmedlemmer med at indgive og følge op på en politianmeldelse, hvis de som led i deres politiske hverv er blevet udsat for chikane, trusler mv. Der er også mulighed for at godtgøre politikerne for deres udgifter til psykologbistand, hvor behandlingsbehovet udspringer af chikanen mv. i forbindelse med varetagelsen af deres virke som kommunalbestyrelsesmedlem.
Brevet fra KL er skrevet på baggrund af et notat af 14. juni 2021 fra Indenrigs- og
Boligministeriet. I notatet slås det fast, at kommunalbestyrelsen efter kommunestyrelsesloven har adgang til at støtte kommunalbestyrelsesmedlemmerne i nævnte omfang. Der er derudover ministeriets vurdering at støtte kun kan ske, hvis politikerne er blevet udsat for chikanen mv. i forbindelse med varetagelsen af deres kommunalpolitiske hverv. Der skal derudover være en tidsmæssig sammenhæng mellem chikanen mv. og politikerens ønske om at lade sig bistå af kommunen med at indgive politianmeldelse og få godtgjort udgifter til psykologbistand.
Ministeriet udtaler videre, at Kommunalbestyrelserne har mulighed for at tilrettelægge bistanden gennem en generel ordning, som kan administreres af forvaltningen, eller selv tage stilling fra sag til sag.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte at yde støtte i forhold til både politianmeldelse og
psykologbistand eller kun en af delene.
I alle tilfælde skal Kommunalbestyrelsen fastlægge de overordnede betingelser for, hvornår politikerne er
omfattet af muligheden for hjælp fra kommunen.
På baggrund af brevet fra KL skal Kommunalbestyrelsen således tage stilling til, om og i givet fald hvordan Kommunalbestyrelsen ønsker at tilrettelægge sin hjælp til kommunalbestyrelsesmedlemmerne, hvis de udsættes for chikane, trusler mv. forbundet med varetagelsen af deres lokalpolitiske hverv.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte:
1. At afvise at yde støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmer, der udsættes for chikane, trusler mv. og dermed fastholde nuværende praksis.
2. At yde støtte til indgivelse af og opfølgning på politianmeldelse mod den eller de
person(er), der har udsat et kommunalbestyrelsesmedlem for chikane, trusler mv. i forbindelse med dennes varetagelse af sit kommunalpolitiske hverv samt godtgøre udgifterne til psykologbistand ved behandlingsbehov afledt af chikanen mv.
Såfremt Kommunalbestyrelsen vælger at yde støtte til indgivelse af og opfølgning på politianmeldelse og godtgøre udgifterne til psykologbistand, skal Kommunalbestyrelsen også tage stilling til, hvordan ordningen skal administreres.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte:
a. At indføre en ordning, hvorefter Kommunalbestyrelsen selv behandler sagerne og tager stilling til, om en sag falder indenfor kriterierne for bistand til kommunalbestyrelsesmedlemmerne. Kriterierne fastlægges af Kommunalbestyrelsen (se nedenfor).
b. At indføre en generel ordning, hvorefter forvaltningen tager stilling til, om en sag falder
indenfor kriterierne for bistand til kommunalbestyrelsesmedlemmerne. Kriterierne fastlægges af Kommunalbestyrelsen (se nedenfor).
Såfremt Kommunalbestyrelsen beslutter sig for at yde støtte til politianmeldelse og psykologbistand, foreslås følgende kriterier at skulle være opfyldt for, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne kan omfattes af hjælpen:
Kommunalbestyrelsesmedlemmet skal være blevet udsat for chikane, trusler, vold, hærværk eller lignende i sammenhæng med varetagelsen af sit virke som kommunalpolitiker. Der skal være en tidsmæssig forbindelse mellem chikanen mv. og kommunalbestyrelsesmedlemmets ønske om at indgive politianmeldelse eller kontakt til politiet i øvrigt.
Det behandlingskrævende behov for psykologbistand skal være forårsaget af
kommunalbestyrelsesmedlemmets varetagelse af sit kommunalpolitiske hverv, og der skal foreligge en tidsmæssig forbindelse mellem chikanen mv. og kommunalbestyrelsesmedlemmets behov for psykologbistanden.
Hvis Kommunalbestyrelsen beslutter at yde støtte til kommunalbestyrelsesmedlemmerne ved at lade forvaltningen bistå med at indgive og følge op på politianmeldelse samt godtgøre udgifter til psykologbistand, vil det have følgende administrative konsekvenser: Forvaltningen vil skulle bistå kommunalbestyrelsesmedlemmerne med at indgive politianmeldelse mod den eller de person(er), der har udsat medlemmet for chikane, trusler mv. og følge op herpå. Det vil ligge i naturlig
sammenhæng med den bistand, kommunens medarbejdere modtager i dag.
Svendborg Kommune har i dag en ordning med Dansk Krisekorps, hvor der kan stilles psykologbistand til rådighed for medarbejdere. Denne ordning afregnes med 789 kr. pr. time. Tilsvarende ordning vil kunne etableres for kommunalbestyrelsesmedlemmerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansiering forslås afholdt inden for Kommunalbestyrelsens budgetramme.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Kommunestyrelseslovens § 16, stk. 11, 2. pkt.
Bestemmelsen giver en kommunalbestyrelse adgang til at yde kommunalbestyrelsesmedlemmer støtte til udgifter forbundet med varetagelse af deres kommunalpolitiske hverv.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Indstilles.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt, idet administrationen undersøger muligheder for at tilbyde alternativer til Dansk Krisekorps.
Punkt 8 Udviklingsstrategi for Svendborg Kommmune 2023-2035
+Beslutningstema
Kommunalbestyrelsen skal ifølge loven inden udgangen af første halvdel af valgperioden offentliggøre en strategi for kommunens langsigtede udvikling. Denne strategi benævnes typisk som kommunens plan- eller udviklingsstrategi. Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen kunne sætte en udviklingsretning, der gør Svendborg Kommunes styrkepositioner tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer. Direktionen fremlægger et forslag til metode og tidsplan, som Kommunalbestyrelsen bedes godkende.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at det overfor Kommunalbestyrelse anbefales,
at godkende metode, tidsplan og politisk forankring for Udviklingsstrategiens udarbejdelse.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune indgår sammen med andre kommuner i konkurrencen om at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer til kommunen.
Især når man overvejer, hvor man vil investere eller etablere sig eller når beslutningen handler om, hvorvidt man vil blive i kommunen, kan det være vigtigt at vide, hvordan og med hvilken retning Kommunalbestyrelsen vil udvikle Svendborg Kommune – både i byen og på landet. Kommunalbestyrelsens langsigtede udviklingsstrategi for Svendborg Kommune kan understøtte og tydeliggøre denne retning og give et tydeligt signal til omverdenen.
Administrationen anbefaler, at en sådan strategi tager udgangspunkt i det, Svendborg Kommune allerede er gode til eller er kendte for, også kaldet kommunens styrkepositioner. I forbindelse med forberedelserne til Landsstævnet, blev der i 2020 lavet en analyse, som peger på at Svendborg Kommune har følgende fem styrkepositioner: Kultur, Uddannelse og Oplysning, Maritim Sektor, Turisme samt Natur
Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen dermed sætte en udviklingsretning, der gør styrkepositionerne tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer. Strategien vil mere konkret blandt andet indeholde en visionstekst samt beskrivelser af udfordringer og muligheder i forhold til hver styrkeposition. Desuden skal strategien anvise en række konkrete handlinger, der forventes udarbejdet i tæt samarbejde med lokale samarbejdspartnere og interessenter. Handlingerne skal forstærke styrkepositionerne og ikke mindst skabe synlighed og opmærksomhed omkring dem.
Desuden kan strategien blive et vigtigt og forpligtende prioriteringsredskab for Kommunalbestyrelsen, når den skal afsætte midler til konkrete handlinger og projekter i hverdagen på udvalgsmøder og i den årlige budgetproces. Dermed kan strategien sikre, at Svendborg Kommune målretter indsatserne og samler kræfterne sammen med lokale samarbejdspartnere om nogle få udvalgte temaer.
Kommunalbestyrelsen skal i følge loven offentliggøre en strategi for kommunens langsigtede udvikling inden udgangen af den første halvdel af valgperioden. Strategien skal danne grundlag for den efterfølgende revision af kommuneplanen, der sætter retning for den fysiske planlægning. En ny udviklingsstrategi vil bidrage til også at løfte denne forpligtelse.
Forslag til overordnet tidsplan
Administrationen foreslår nedenstående forløb for strategiens udarbejdelse. Forslaget bygger på at balancere hensynet til at:
- Forløbet bliver kort og koncentreret og dermed giver Kommunalbestyrelsen mulighed for hurtigt at sætte understøttende initiativer i gang allerede i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023.
- Strategien udarbejdes i samarbejde med lokale samarbejdspartnere og nøgleaktører, der allerede er engageret i arbejdet indenfor styrkepositionerne samt bredt med øvrige borgere, virksomheder, foreninger m.fl.
- Strategien udvikles for og med hele kommunen, så lokalområdernes kvaliteter, forskelligheder og ildsjælenes engagement bringes i spil.
Forventet tidsplan:
25. marts 2022 – Kommunalbestyrelsesseminar:
Med baggrund i opdateret viden om styrkepositionerne drøftes ønsker til fremtidens Svendborg Kommune generelt og specifikt i forhold til de enkelte styrkepositioner.
Slutningen af april 2022 – Borgermøde:
Med baggrund i opdateret viden om styrkepositionerne sammenholdt med nye tendenser og fremtidsforskning drøfter politikere samt borgere, foreninger og andre nøgleaktører holdninger og ønsker i forhold til styrkepositionernes fremtidige udvikling.
Juni 2022 – Kommunalbestyrelsesmøde:
Med afsæt i input fra ovenstående to møder drøfter og vedtager Kommunalbestyrelsen første udkast til visionsteksten i strategien. Desuden drøftes forslag til budgetramme til konkrete handlinger.
August – oktober 2022:
I samarbejde med nøgleaktører, borger, foreninger m.fl. udarbejdes forslag til konkrete handlinger, der kan forstærke styrkepositionerne. Handlingerne behandles evt. i de relevante fagudvalg.
November 2022 - Temamøde i kommunalbestyrelsen:
Drøftelse af 1. udkast til den samlede udviklingsstrategi
December 2022/Januar 2023 – Kommunalbestyrelsesmøde:
Vedtagelse af høringsudgave af udviklingsstrategien med efterfølgende høring i 8 uger.
April 2023 – Kommunalbestyrelsesmøde:
Endelig vedtagelse af Udviklingsstrategi for Svendborg Kommune 2023-2035.
Politisk organisering
Administrationen foreslår, at udviklingsstrategien forankres i Økonomiudvalget, der således bliver politisk styregruppe for strategiens udarbejdelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Strategiens udarbejdelse bygger primært på eksisterende viden blandt kommunale og øvrige lokale aktører. Udgifterne til borgermøde mv. er:
Udgifter | Kr. |
Afholdelse af borgermøde | 100.000 |
Grafisk opsætning, tryk mv. | 70.000 |
Diverse | 30.000 |
I alt | 200.000 |
Udgiften til udviklingsstrategiens udarbejdelse jf. beskrevne aktiviteter afholdes inden for Miljø og Tekniks driftsbudget. Udgifter til inddragelsesaktiviteter og lignende på de enkelte fagområder afholdes af de respektive fagområder.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Indstilles, idet konsekvenserne i forhold til budgetlægningen for 2023 udgår.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt.
Punkt 9 Børnetalsprognose pr. 1. december 2021 og udbygning af vuggestuepladser
+Beslutningstema
Administrationen har modtaget børnetalsprognose pr. 1. december 2021, som igen opjusterer befolkningsprognosens forventninger til antallet af 0-2-årige de kommende år. For at kunne opfylde pladsgarantien i 2022 forventer administrationen, at der i 2022 skal etableres vuggestuepladser i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget skal træffe beslutning om finansiering af driftsudvidelsen samt overfor Teknik- og Miljøudvalget indstille, at der bevilliges en tillægsbevilling til realisering af projektet.
Teknik- og Miljøudvalget skal godkende brugen af ekstern rådgiver samt overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen indstille at der bevilliges og frigives en tillægsbevilling til realisering af projektet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget,
- At driftsudgifter på 3,448 mio. kr. i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde
- At driftsudgifter fra 2023 og frem på årsbasis 5,932 mio. kr. indgår i budgetforhandlingerne for 2023
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- At der søges en tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. til etablering af 34 vuggestuepladser
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- At godkende brugen af eksterne rådgivere
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der bevilliges og frigives en samlet tillægsbevilling på 18,2 mio. kr. i 2022
- At direktionen efterfølgende peger på finansiering, ud fra følgende prioritering:
- Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
- Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
- Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023
Sagsfremstilling
Tre gange om året – pr. 1. april, 1. august og 1. december - modtager dagtilbudsområdet en børnetalsprognose, som følger op på gældende befolkningsprognose i forhold til, om der fødes flere eller færre børn end forventet, og om nettotilflytningen er større eller mindre end forventet.
2021 var et særligt år med en helt ekstraordinær udvikling i antallet af 0-2-årige. De tre børnetalsprognoser i 2021 har således alle opjusteret antallet af de 0-2-årige.
Dette skyldes, at der er født flere børn i 2021 end forventet, og at nettotilflytningen af 0-2-årige er større i 2021 end forventet (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).
Fremrykning af modulhus i Svendborg by
Som følge af de to første børnetalsprognoser i 2021 er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til at udbygge med 32 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2022 og til at udbygge med 28 vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø i 2024. Samlet udbygges der med 60 vuggestuepladser.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at der er behov for at fremrykke etableringen af et modulhus med 20 vuggestuepladser i Svendborg by, således at der kan modtages børn og forældre allerede fra 1. april 2022 og ikke som oprindeligt planlagt fra 1. januar 2023.
Da den oprindelige forventning var, at modulhuset skulle tages i brug fra 1. januar 2023, er der i budget 2022 afsat anlægsmidler til modulhuset. Driftsmidlerne skulle derimod indgå i budgetforhandlingerne for 2023, hvorfor der i budget 2022 ikke er afsat driftsmidler til modulhuset.
Børnetalsprognose pr. 1. december 2021
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 8. december 2021 blev udvalget orienteret om, at administrationen forventer, at der som følge af et konstateret øget behov for dagpleje- eller vuggestuepladser siden børnetalsprognosen pr. 1. august 2021 er behov for yderligere udbygning af pladser, men at administrationen afventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021.
Sammenlignet med børnetalsprognosen pr. 1. april 2021 forventer børnetalsprognosen pr. 1. december 2021 53 flere 0-2-årige i 2022. Med denne forøgelse forventer administrationen, at det ikke er tilstrækkeligt at udbygge med 32 vuggestuepladser i 2022.
Med afsæt i faktisk antal indmeldte børn og børn på venteliste til en dagpleje- eller vuggestueplads i 2022 forventer administrationen, at såfremt der ikke etableres flere pladser i 2022, end de 32 vuggestuepladser der allerede er planlagt, kan pladsgarantien ikke opfyldes fra august 2022, idet der fra august 2022 ikke er et tilstrækkeligt antal pladser i hele Svendborg Kommune til at imødekomme efterspørgslen (se notat vedrørende udviklingen i antallet af 0-2-årige i Svendborg Kommune).
Administrationen forventer at der fra august 2022 er behov for at etablere 20 pladser i Tåsingeskolens distrikt og 14 pladser i Vestermarkskolens distrikt, som skal være klar til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022. Pladser i august 2022 visiteres i maj 2022.
Udbygning af vuggestuepladser
I Tåsingeskolens distrikt kan Dagplejen opretholde det nuværende antal dagplejepladser, men Dagplejen kan ikke øge antallet af dagplejepladser (se notat vedrørende ansættelse af dagplejere i Svendborg Kommune). I Tåsingeskolens distrikt er der således behov for at etablere vuggestuepladser.
I Vestermarkskolens distrikt har Dagplejen hidtil kunne tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser, hvilket var forventningen ved de første to børnetalsprognoser i 2021.
På grund af en fortsat stigning i antallet af 0-2-årige i Vestermarkskolens distrikt, og på grund af at Dagplejen ikke har kunne ansætte dagplejere i 2021 til at øge antallet af dagplejepladser i Vestermarkskolens distrikt forventes det nu, at Dagplejen ikke kan tilvejebringe det nødvendige antal dagplejepladser. I Vestermarkskolens distrikt er der således også behov for at etablere vuggestuepladser.
Det er ikke umiddelbart muligt at etablere 34 vuggestuepladser indenfor de eksisterende bygninger, og det er ikke muligt at opføre tilbygninger, som kan være færdige til at modtage børn og forældre pr. 1. august 2022 (se vedhæftede notat vedrørende alternative muligheder i eksisterende og kendte bygninger, hvor Vindeby Børnehus, Bergmannsvej på Thurø, Vesterlunden Ryttergården, bygningen anvendt af det nedlagte Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue indgår). Det foreslås derfor, at der indkøbes to permanente modulhuse, som skal placeres i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt.
Etablering af 34 vuggestuepladser pr. 1. august 2022 i to permanente modulhuse indebærer en meget stram tidsplan. Der er derfor behov for, at der hurtigst muligt indkøbes to permanente modulhuse. Administrationen vil i januar 2022 sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi gå i dialog med brugere i Tåsingeskolens distrikt og i Vestermarkskolens distrikt i forhold til placering af de to permanente modulhuse. Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om placering på udvalgsmødet den 2. februar 2022.
Befolkningsprognose 2022-2035 for Svendborg Kommune
Den nye befolkningsprognose for Svendborg Kommune vil indregne forskydninger sket i 2021. Børnetalsprognose og kapacitet 2022-2026 forelægges Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget den 4. maj 2022. Med afsæt i den nye børnetalsprognose vil administrationen sammen med Center for Ejendomme og Teknisk Service, Plan og Udvikling og Økonomi udarbejde en plan for udbygning af dagtilbudspladser, som kan indgå i budgetforhandlingerne til budget 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften forbundet med etableringen af to permanente modulhuse til 34 vuggestuepladser inden den 1. august 2022 er estimeret til 18,2 mio. kr.
Projektet omfatter blandt andet indkøb af permanente modulhuse, tilslutningsafgifter, legeplads, klargøring af området, ABA-anlæg, fundament, kloak, belægning, inventar, belysning, affaldsgårde, ny vejadgang, parkeringspladser, ekstern rådgiver samt lade standere.
Det vil påhvile direktionen at pege på finansieringen af den samlede anlægsramme på 18,2 mio. kr. i 2022, ud fra følgende prioritering:
- Periodisering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg til dagtilbudsbyggeri
- Prioritering indenfor kommunens samlede budgetlagte anlæg
- Indarbejdelsen af en negativ anlægspulje, som finansieres via budgetopfølgning i 2022 og/eller ved budgetlægning for 2023
Udgifterne til brug af ekstern rådgivning vil overstige grænseværdien på 0,150 mio. kr., hvorfor der søges en godkendelse hos Teknik- og Miljøudvalget.
Etableringen af 34 vuggestuepladser samt fremrykningen af 20 vuggestuepladser fra 2023 til 2022 betyder at der etableres 54 ekstra vuggestuepladser i 2022.
Ibrugtagning af 54 ekstra vuggestuepladser i løbet af 2022 vil give øgede driftsudgifter for 3,448 mio. kr. Udgiften vedrører løn og øvrig drift i børnehusene samt diverse bygningsudgifter til el, vand og varme. På årsbasis vil nettoudgiften udgøre 5,932 mio. kr. fordelt med 0,266 mio. kr. vedr. bygningsdrift og 5,666 mio. kr. vedr. løn og øvrig drift i børnehusene.
Direktionen indstiller, at driftsudgifterne i 2022 holdes indenfor det samlede dagtilbudsområde mens udgiften fra 2023 indgår i budgetforhandlingerne.
Alternativt vil det være muligt at inddrage ikke anvendte spareforslag i det foreliggende katalog eller at driftsudvidelsen søges finansieret via overførsler fra 2021 til 2022 eller via budgetopfølgningen i 2022.
Holdes merudgiften inden for dagtilbudsområdets eksisterende ramme, svarer det til at serviceniveauet sænkes. Yderligere skal diverse takster til forældrebetaling samt tilskud til private dagtilbud genberegnes og varsles i tre måneder inden det kan iværksættes. Ændringen vil resultere i faldende indtægter grundet lavere forældrebetaling, mens det modsat vil give færre udgifter til private dagtilbud, da tilskuddet reduceres, ligesom det vil give færre udgifter til friplads- og søskendetilskud.
Ifølge dagtilbudsloven skal kommunerne ved manglende overholdelse af pladsgarantien hæve tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud til mindst 78 pct. for alle børn indmeldt i kommunale og selvejende dagtilbud med virkning fra den 1. i den følgende måned og indtil pladsgarantien igen kan opfyldes.
Hvis tilskuddet til kommunale og selvejende dagtilbud hæves til mindst 78 pct. vil det samlet betyde, at den årlige forældrebetaling falder med 7,1 mio. kr. svarende til ca. 650.000 kr. pr. måned. Dette er beregnet med udgangspunkt i nuværende takstberegning og nuværende børnetal.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 23.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 12-01-2022
Det indstilles, at finansiering af driftsudgifter på 3,448 mio.kr. i 2022 indgår i forhandlingerne vedr. evt. uforbrugte midler i 2021 ved regnskabsafslutningen.
Indstillingen godkendt, idet man herunder indstiller løsningen, der er skitseret i det lukkede bilag. Administrationen bemyndiges til at gennemføre den skitserede løsning. Der indstilles samtidig en forøgelse af tillægsbevillingen til 20,6 mio. kr. Administrationen anmodes om at afdække evt. alternative muligheder vedr. henvendelsen fra Hundstrup Borgerforening med endelig beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25. januar 2022.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Flemming Madsen (A) deltog som suppleant.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget 2022-2025 den 13-01-2022
Indstillingen godkendt for så vidt angår brug af eksterne rådgivere.
Udvalget anbefaler indstillingen overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse, idet der bakkes op om beslutningen i Børn- og Ungeudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2022
Fremsendes til kommunalbestyrelsens behandling.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Liste V stillede følgende vedtagelsesforslag: ”Den samlede indstilling godkendes - dog vælges en løsning i Vestermarksskolens distrikt, hvor en del af Filippahusets bygninger inddrages/udnyttes som enten vuggestue eller børnehave (evt. som projekthus).
Der indledes forhandling med Hundstrup Borgerforening om plads/arealbehov og om tilbagekøb eventuelt leje af den del af huset, som skal bruges til vuggestue eller børnehave.
Der afsættes en ramme på kr. 5 mio. til formålet”.
Liste C, A, B, O, F og Ø stillede følgende vedtagelsesforslag:
Godkendt som indstillet af BUUU og TMU. Med afsæt i den nye børnetalsprognose vil administrationen udarbejde en plan for udbygning af dagtilbudspladser, hvori den del af Filippahuset, som Hundstrup Borgerforening tilbyder Svendborg Kommune, ved behov kan indgå som kapacitetshus med børnehavepladser.
Man stemte først om Liste Vs forslag
For stemte: 7 (V)
Imod stemte: 22 (A, C, F, Ø, B og O)
Man stemte herefter om forslaget fra C, A, B, O, F og Ø:
For stemte: 29 (A, C, F, Ø, B, O og V)
Punkt 10 Orientering
+Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Man drøftede:
- afholdelse af de kommende udvalgsmøder. Møderne afholdes som udgangspunkt som fysiske møder
- udarbejdelse af dagsordensmateriale
- situationen på FGU
.
Punkt 11 Mindre bureaukrati - mere tid til kerneopgaven
+Sagsfremstilling
Borgmesteren stiller på vegne af Økonomiudvalget følgende forslag:
Der er og har igennem mange år været ønske om at afbureaukratisere og senest bebudede Statsministeren i sin nytårstale, at regeringen ville frisætte alle landets kommuner ”af næsten alle statslige regler på en række velfærdsområder” og opfordrede samtidig kommunerne til at overveje, hvordan man kunne reducere omfanget af lokalt initieret regelsæt.
Derfor foreslår borgmesteren på vegne af Økonomiudvalget, at Kommunalbestyrelsen anmoder direktionen om at udarbejde et forslag til en proces, der skal reducere omfanget af lokalt initierede dokumentationskrav, regelsæt mv., der ikke skaber værdi for kerneopgaven. Direktionens forslag fremlægges snarest muligt for Økonomiudvalget, der herefter træffer beslutning af sagens videre håndtering.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-01-2022
Godkendt.