Haludvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Godkendt med tilføjelse af punkterne 9 og 10.
Mødet havde afbud fra:
Kim Larsen, Tvedhallen
Lars Erik Hornemann, Byrådet
Punkt 2 Godkendelse af referat fra 9. maj 2019
+Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Godkendt.
Punkt 3 Konstituering af Haludvalget
+Sagsfremstilling
Haludvalget konstituerer sig hvert år på det første møde i 2. halvår med formand, næstformand og menigt medlem, der tilsammen udgør forretningsudvalget.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Haludvalget forretningsudvalg konstituerede sig med følgende medlemmer:
Formand: Frank Müller-Bøgh, Svendborg Idrætshal
Næstformand: Bjarne Egeberg, Tåsingehallen
Medlem: Kim Nielsen, Badmintonhallen
Punkt 4 Haludvalgets dispositionskkonto
+Sagsfremstilling
Status pr. 28. august 2019
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Oversigten gennemgået og taget til efterretning.
Punkt 5 Haludvalgets renoveringspulje
+Sagsfremstilling
Status pr. 28. august 2019
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Oversigten gennemgået og taget til efterretning.
Da det har vist sig at være langt billigere at udskifte tag/gavl på Midtbyhallen, ønskede Haludvalget, at der allerede nu arbejdes på udskiftning af taget og skotrende på Svendborg Ridehus. Et projekt som af økonomiske årsager oprindelig var udskudt til 2020.
Punkt 6 Ansøgning om midler fra renoveringspuljen til etablering af esportslokale
+Sagsfremstilling
Tåsingehallen fremsender ansøgning om midler til delvis dækning af udgifter til etablering af esportslokaler i hallen.
Der ansøges om i alt 25.000 kr. fra renoveringspuljen.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Ansøgning godkendt.
Der bevilges 25.000 kr. fra Haludvalgets renoveringspulje.
Punkt 7 Ansøgning om midler fra renoveringspuljen til slibning og lakering af halgulv
+Sagsfremstilling
SG Huset fremsender ansøgning om midler til slibning og lakering af halgulvet.
Der ansøges om i alt 155.000 kr. fra renoveringspuljen
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Ansøgning godkendt.
Der bevilges 155.000 kr. fra Haludvalgets renoveringspulje.
Punkt 8 Orientering om problemer med kedel og skorsten i V. Skerninge Hallen
+Sagsfremstilling
Foreløbig orientering om sag vedr. problemer med kedel og skorsten i hallen, som har medført et strakspåbud om udbedring.
CETS er sat på sagen med henblik på løsning.
Vester Skerninge Hallen forventer at skulle ansøge om udgiften som pt. ikke er kendt.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Martin Andersen redegjorde for sagens forløb og fremlagde de(t) løsningsforslag, som CETS har fået udarbejdet og anbefalet. Der angives en projektsum på 150.000 kr., som dermed er det beløb V. Skerninge Hallen ansøger om.
Ansøgning godkendt.
Der bevilges 150.000 kr. fra Haludvalgets renoveringspulje.
Punkt 9 Ansøgning om midler til renovering af mødelokale
+Sagsfremstilling
Skårup Kultur- og Idrætscenter (SKI) fremsender ansøgning om midler til renovering af deres gamle mødelokale.
Lokalet har hidtil været benyttet af Tween-klubben, men grundet færre elever har de ikke længere brug for så meget plads. Lokalelejen er tilsvarende blevet reguleret.
Det er planen, at lokalet efter renoveringen fortsat skal kunne rumme møder, men det vil også være muligt at udleje lokalet til idrætsaktiviteter.
Det er forhåbningen, at de nye aktiviteter til dels vil kunne imødekomme indtægtstabet, som SKI får ved at Tween-klubben ikke længere lejer lokalet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
SKI ansøger om 20.000 kr. fra Haludvalgets renoveringspulje.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Ansøgning godkendt.
Der bevilges 20.000 kr. fra Haludvalgets renoveringspulje.
Punkt 10 Ansøgning om elektronisk nøglesystem
+Sagsfremstilling
Skårup Kultur- og Idrætscenter (SKI) fremsender ansøgning om tilskud til etablering af elektronisk nøglesystem.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
SKI ansøger om i alt 143.522 kr.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Haludvalget drøftede ansøgningen om elektronisk nøglesystem i SKI principielt, idet ansøgningens omfang er noget større end der økonomisk er afsat midler til.
Imidlertid er der bredt ønske om, at hallerne ikke kun sikres med elektroniske låse på yderdøre, men også på udvalgte indvendige døre, og at der bør prioriteres flere midler hertil.
Det blev derfor besluttet, at der arbejdes frem mod en fælles løsningsmodel, som tager højde for både indvendige og udvendige døre, og at der i samarbejde med CETS drøftes løsningsmuligheder ud fra erfaringer fra øvrige kommunale projekter, og at løsningerne bliver prisafprøvet i forventning om at kunne nedbringe udgiften
Haludvalgets forretningsudvalg inviteres til drøftelse med CETS, og emnet tages op til fornyet drøftelse på et af kommende møder i Haludvalget.
Punkt 11 Budget 2020
+Sagsfremstilling
Hallerne kan med udgangspunkt i indeværende års budget fremsende ændringsforslag til budget 2020. Ændringsforslag bedes fremsendt til administrationen senest 1. oktober.
Haludvalgets forretningsudvalg behandler herefter de indgåede forslag og foretager samtidig en generel vurdering af alle budgetter.
Evt. ændringer skal ske inden for Haludvalgets økonomiske ramme.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Taget til efterretning.
Punkt 12 Takster for leje af hallerne
+Sagsfremstilling
Taksterne for benyttelse af hallerne er for foreningerne blevet ændret i forbindelse med budget 2019, således det kommunale tilskud pr. haltime blev reduceret og foreningernes egenbetaling tilsvarende forøget.
For at sikre en sammenhæng mellem lokaleudgifter og lejepriser, gives nu en anledning til en generel vurdering af alle øvrige takster.
Der ønskes derfor nedsat en arbejdsgruppe, der sammen med administrationen skal drøfte og komme med oplæg til nyt takstblad. Haludvalget får oplægget til godkendelse og videresender efterfølgende til politisk godkendelse.
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Arbejdsgruppe bestående af Bo Madsen, Thurøhallen, Bo Tune, Skårup Kultur- og Idrætscenter, Bjarne Abildtrup, Kultur og Fritid og Brian Schaltz, CETS Distrikt Idræt drøfter og fremkommer med oplæg til nyt takstkatalog, som Haludvalget behandler på mødet i oktober.
Punkt 13 Orientering
+Sagsfremstilling
Formanden
Deltager i idrættens formandsmøde, hvor han vil fremhæve de anlægsønsker, der er fremkommet fra Haludvalget. Det drejer sig om nye omklædningsrum i Rantzausmindehallen og projektet i Tennishallen med varme og klubhusfaciliteter.
Administrationen – Kultur og Fritid
Den årlige prisuddeling til idrætten bliver i 2019 til ”Prisfesten 2019” og omfatter priser til både idrætslivet, kulturlivet og spejderbevægelsen. Arrangementet løber af stablen 2. november 2019 18.30-21.30 i Rundbuehallerne.
I regi af Byregion Fyn arbejdes der på et fælles tilbud til foreninger, haller m.fl. om adgang til ny fondsportal, som kan understøtte arbejdet omkring fundraising.
Kultur og Fritid har ansat en kontorelev og praktikant pr. 1. september. De vil begge her i starten skulle arbejde med Prisfesten.
Alle anlægsprojekter er fremsendt til budgetforhandlingerne.
Administrationen – CETS
-
Byrådsmedlemmet
-
Sport og Idræt i Svendborg
Har evalueret på SPULT.
Hallerne
Skårup Kultur- og Idrætscenter
Tween-klubben har grundet færre børn indskrænket deres lejemål i SKI, og der forsøges nu med nye aktiviteter i lokalet, så man kan imødegå den mistede leje på 42.000 kr./år.
SG Huset
Arbejder fortsat med anlægsprojekt sammen med Idrætshallen og SFB, og håber på snarlig afklaring.
Ridehuset
Har renoveret en del ting hen over sommeren og det er blevet rigtig godt.
Lundby
Der er opstart på sæsonen her 1. september. Der er fortsat skuffelse og manglende forståelse over den ændring af timefordelingen der blev pålagt brugerne.
Rantzausmindehallen
Cafébestyreren er stoppet i hallen, og der er overvejelser om brugen af cafeteriaet, da holdningen ikke er for en ny café.
Badmintonhallen
Der er undren og til dels bekymring over den manglende kommunikation omkring ny Badmintonhal.
Der skal foretages en ny vurdering af Badmintonhallens tilstand.
Tåsingehallen
Forventer mange brugere til kommende sæson, herunder nye hold med yoga og babygymnastik.
Svømmehallen
Der er nu monteret stole i hallen, og det er blevet godt. Der er ligeledes indkøbt bænke, som kan bruges til opbevaring.
Arbejder med træningskoncept ”Crawlfit”, som opstarter i Svømmeland i uge 43. Dette er blandt andet kommet i stand via ”Bevæg dig for Livet”. Brugerne trænes i disciplinen crawl, og vil styrke den enkelte til at kunne svømme open water.
Thurøhallen
Udlejningen til kommende sæson ser fornuftig ud, til trods for at der ikke er håndbold i hallen.
Esport udvider med en afdeling på Erhvervsskolen, og det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig.
Der er indkaldt til borgermøde den 12. september kl. 19.00 i Thurø vedr. etablering af Fitnessafdeling.
Vester Skerninge Hallen
Meget tilfreds med ny halinspektør, som har fået styr på mange ting.
Der er fuld belægning til kommende sæson. Esport har succes og gået fra 1 til 4 hold.
Meget tilfreds med samarbejdet med CETS omkring det påbud der kom på gaskedel/skorsten.
Punkt 14 Næste møder
+Sagsfremstilling
10. oktober i Vester Skerninge Hallen
5. december
Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
-
Punkt 15 Evt.
+Beslutning i Haludvalget den 28-08-2019
Der blev forespurgt til udskiftning af IT udstyr og til takster for Landsstævnets brug af idrætshaller.