Haludvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
Godkendt.
Mødet havde afbud fra:
Kim Larsen, Tvedhallen
Martin Andersen, V. Skerninge Hallen
Bo Madsen, Thurøhallen
Lars Erik Hornemann, Byrådet
Punkt 2 Godkendelse af referat fra mødet den 10. december 2018
+Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
Godkendt med den bemærkning, at materiale vedr. håndtering af overskudskapacitet først udsendes, når man har beregnet takstkataloget.
Punkt 3 Haludvalgets dispositionskonto
+Sagsfremstilling
Status pr. 14. marts 2019
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
Der resterer kr. 137.000 til driftsformål.
Udvalget har tidligere afsat kr. 300.000 til LED og kr. 300.000 til låsesystem.
Praksis har vist, at behovet og gevinsten ved investeringerne ændrer de økonomiske forudsætninger således, at der investeres kr. 665.000 i LED og kr. 100.000 i nøglesystem.
Der er enighed i udvalget om, at LED bør prioriteres, og der gives bemyndigelse til, at forretningsudvalget iværksætter LED-projekter.
Forretningsudvalget prioriterer rækkefølgen af projekterne og tildeles kompetence til at disponere midler fra både renoveringspuljen og dispositionskontoen.
Punkt 4 Hallernes renoveringspulje
+Sagsfremstilling
Status pr. 14. marts 2019
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
Der arbejdes videre ud fra tidligere beslutning om iværksættelse af renovering. De konkrete tiltag fremgår af bilag som var medsendt dagsordenen.
Udvalget ønsker så hurtigt som muligt, at få overblik over omkostningerne ved nedrivning af badmintonhallen således, at restbeløbet af de afsatte midler (kr. 5 mio.) kan disponeres.
Punkt 5 Anlægsprojekter til idræt og bevægelse
+Beslutningstema
Drøftelse og indstilling af anlægsprojekter til idræt og bevægelse
Indstilling
Haludvalget bedes afgive udtalelse på de projekter, som henhører under Haludvalget
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune modtager løbende henvendelser fra foreninger og andre interessenter på idræts- og bevægelsesområdet, omkring etablering af nye faciliteter til idræt- og bevægelse som der ikke er afsat særskilte midler til.
Tidligere har der ikke været beskrevet en fast arbejdsgang for, hvordan foreninger, borgere og øvrige interessenter kan søge Svendborg Kommune om tilskud til denne type projekter, eller for hvor og hvordan denne type sager behandles politisk.
Derfor er sagsbehandlingen nu blevet samlet, hvilket betyder, at foreninger, borgere og andre interessenter i perioden fra 08/02–11/03 har kunne indsende beskrevne anlægsprojekter på idræts- og bevægelsesområdet I Svendborg Kommune. Denne nye procedure skal sikre lige vilkår for alle projekter.
Projekterne sendes i marts og april 2019 til udtalelse i Haludvalget, Folkeoplysningsudvalget, Sport og Idræt i Svendborg(SIS), som alle er høringsparter i anlægsprojekter vedr. idræt og bevægelse. Efterfølgende vil alle ansøgninger blive videresendt til politisk drøftelse i maj måned.
Det skal understreges, at der ikke er afsat særskilt økonomi til at realisere nye projekter. Det betyder, at det alene er en politisk beslutning at afsætte økonomi til nye projekter.
Administrationen har modtaget følgende ansøgninger:
- Bokseklubben Rollo: Udendørs træningsanlæg ved Midtbyhallen.
Ansøgte beløb: kr. 100.000. - Lunde SG & I (Skytteafdeling):Ombygning af geværskydebane til pistolbane.
Ansøgte beløb: kr. 86.500.
- Thurø Ridelaug: Etablering af naturridestier på Thurø.
Ansøgte beløb: kr.400.000.
- Svendborg Idrætshal, Vester Skerninge Tennisklub. Tåsinge Tennisklub og Svendborg Tennisklub: Varme i tennishallen og indretning af klubmiljøer.
Ansøgte beløb: kr.5,6 mio. kr. - Egense/Rantzausminde idrætsforening: Anlæg af nye omklædningsfaciliteter i Rantzausminde Hallen.
Ansøgte beløb: kr. 2,0-2,5 mio. kr. - FDF Svendborg: Tilskud til byggemodning ifm. anlæg af klubhus ved Tipsvænget 19.
Ansøgte beløb: kr. 50.000 kr. - FDF Tåsinge: Tilskud til byggemodning, ved Færgegårdsvej i Vindeby.
Ansøgte beløb: kr. 290.000
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ikke afsat særskilt økonomi. Der vil politisk blive truffet beslutning om, man ønsker at afsætte økonomi til de respektive projekter.
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
Der er indført en ny procedure i forhold til ønsker om nyanlæg af faciliteter som også omfatter hallerne.
Projekter skal fremsendes til Kultur og Fritidsafdelingen ( i 2019 den 11. marts) som efterfølgende vil sikre den korrekte vej videre ind i systemet.
Konkrete ansøgninger til udtalelse i Haludvalget vedr. Budget 2020.
- Omklædningsrum i Rantzausmindehallen – beskrevet i fremsendt bilag.
- Anlæg af klubhus/opholdsrum samt indlæggelse af varme i Tennishallen – beskrevet i fremsendt bilag.
- Anlæg af udendørs træningsfaciliteter ved Midtbyhallen – beskrevet i fremsendt bilag.
Haludvalget udtaler:
I forhold til oplæggene vedr. Rantzausmindehallen og Tennishallen kan udvalget anbefale, at projekterne gennemføres under forudsætning af, at der tilføres de nødvendige midler til anlæg og drift. Man finder det ikke muligt af disponere disse inden for udvalgets nuværende ramme.
Det noteres, at udvalget ser det som en mulig delløsning, at projektet vedr. Tennishallen faseopdeles.
Udvalget er bekendt med det store behov Rantzausmindehallen har for etablering af omklædningsrum, hvilket har været påpeget siden 2013.
Udvalget finder, at anlæg af udendørs faciliteter ved Midtbyhallen falder uden for rammerne af Haludvalgets område.
Punkt 6 Ajourføring af hallernes vedtægter
+Beslutningstema
Proces for ajourføring af idrætshallernes vedtægter
Indstilling
Haludvalget anmodes om at beslutte en proces for ajourføring af idrætshallernes vedtægter
Sagsfremstilling
De fleste af de selvejende haller under Haludvalget bygger på en ældre vedtægt, og er i nogle tilfælde ikke hensigtsmæssige i forhold til bestyrelsernes virke.
Dette betyder, at nogle bestyrelser er begrænset i deres arbejde, og enkelte oplever, at de uforvarende ikke lever op til vedtægtens bestemmelser.
BDO Revision, som foretager revision af hallernes regnskaber, har anbefalet, at hallernes vedtægter gennemgås og ajourføres, således de er afstemt med den udvikling der er sket på området.
Haludvalget bedes drøfte en proces for ajourføring af vedtægterne, herunder også de vedtægter som er gældende for brugerudvalgene i de kommunale haller.
Alle vedtægter vil samlet blive forelagt til politisk godkendelse.
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
De respektive bestyrelser opfordres til at gennemgå nugældende vedtægter og opdatere disse hvis der er behov.
Alle fremsender vedtægter til administrationen med henblik på behandling i Haludvalget på møder i maj og august.
Administrationen udsender vedtægtsmodel til inspiration.
Punkt 7 Orientering
+Sagsfremstilling
Formanden
Frank Müller-Bøgh har deltaget i det politiske formandsmøde, hvor blandt andet tanken om at fastlægge en anlægsprocedure blev behandlet.
Der blev endvidere gjort opmærksom på klageproceduren vedr. foreningernes booking af haltider.
Administrationen – Kultur og Fritid
Kursus i brugen af Facebook i foreningsarbejdet har været en overvældende succes, og der iværksættes et kursus mere på grund af den store tilmelding.
Den årlige idrætsfest ændrer karakter, og bliver til en Kultur- og Idrætsfest. Der er nedsat en arbejdsgruppe som ser på sagen.
Arealeffektivisering udgør en af de store opgaver for tiden.
Administrationen – CETS Idræt
Intet
Byrådsmedlemmet
-
Sport og Idræt Svendborg Kommune
Har netop afholdt repræsentantskabsmøde, som medførte skifte på formandsposten hvor Karin Olsen nu indtager pladsen. Heidi Bruun valgt som næstformand.
Yderligere nyvalgtes Henrik Dyrebjerg og Bente Skytte.
Hallerne
SG-Huset
Caféen har haft et godt år i 2018, hvilket har medført ’sorte’ tal på bundlinjen.
Wannasport begynder at give afkast, og konceptet kunne være en god idé at afprøve i andre haller.
Man afventer de endelige beslutning om udbygningsprojektet.
Rantzausmindehallen
Der er fortsat et kæmpe behov for at få udbygget hallen med min. to omklædningsrum. Sagen har været fremlagt siden 2013 uden der er kommet resultat ud af bestræbelserne.
Hallen har indkøbt ny gulvvaskemaskine, hvilket har lettet rengøringen væsentligt.
Skåruphallen
Et mindre antal børn i juniorklubben har medført, at der er blevet ’frigivet’ et rum som kan bruges til andet formål.
Bestyrelsen arbejder med planer om, at gør bygningen mere transparent således, at aktiviteterne står tydeligere frem.
Der ønskes anlagt nogle omklædningsrum på siden af hallen.
Man ser gerne nye målgrupper som kommer i hallen og forsøger at ændre indretningen ud fra denne vinkel.
Lundbyhallen
Afventer at få tilpasset adgangsvej mellem hal og gangareal.
Svømmehallen
Vandtiden er fordelt og alle fik deres ønsker.
Der blev udtrykt stor tilfredshed med hallen på det nyligt afholdte brugermøde.
Der søges finansiering til opsætning af stole i svømmehallen. Haludvalget er medfinansierende og der søges fonde.
Svømmehalsudvalget er fortsat bestående af de samme medlemmer.
Der arbejdes på at få lov til at indrette Badstuen til andre formål. Ansøgning er indsendt til kommunen.
Ridehallen
Samme bestyrelse efter generalforsamling.
Ønsker nyt nøglesystem.
Tåsingehallen
Opsætning af LED-lys har været en stor succes, og Bjarne Egeberg udtrykte meget stor tilfredshed med projektet.
Badmintonhallen
Intet
Idrætshallen
Afholdt et vellykket 50 års jubilæum den 19. januar
Der er ved at blive et etableret et Udviklingsforum, som skal arbejde bredt for hele området omkring Idrætscenteret. Lige nu er SG-Huset, Idrætshallen og SFB hovedaktører på projektet.
Koordinationsudvalget er blevet nedlagt og erstattet af en forretningsudvalg bestående af Niels Thrysøe, Frank Müller-Bøgh og Peter Larsen som skal varetage opgaver af tværgående karakter.
Hallen har fået en ny stor aktør i Team Tåsinge - cykelklub
Der holdes repræsentantskabsmøde den 19. marts.
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
-
Punkt 8 Næste møder
+Sagsfremstilling
9. maj – fællesmøde med SIS
28. august
10. oktober
5. december
Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
-
Punkt 9 Evt.
+Beslutning i Haludvalget den 14-03-2019
-