Folkeoplysningsudvalg
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Godkendt. Ligeledes godkendtes at tillægspunkt vedr. Covid-19 foranstaltninger for aftenskolerne blev optaget på dagsordenen.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Punkt 2 SSF - Svendborg skole for fotografi
+Beslutningstema
Ansøgning om godkendelse som frivillig folkeoplysende forening.
Sagsfremstilling
Svendborg Skole for Fotografi (SSF) er et nyt initiativ, som vil lukke dørene op for første gang i
september 2020. Det vedlagte budget er derfor kun en introduktion til skolens kommende
økonomi.
SSF får adresse i Fruestræde 19, 5700 Svendborg. Skolen overtager lokalerne pr. 1/9 2020.
Foreningen vil arbejde specifikt mod at udbrede og udvikle forståelsen for fotografi som
medie - frigjort fra specifikke økonomiske formål - til at undersøge og udtrykke sig selv og sin
omverden gennem.
Foreningens formål er primært at forestå folkeoplysende voksenundervisning, foredrag og debat inden for folkeoplysningslovens rammer for at styrke deltagernes personlige, sociale og faglige kompetencer, og dermed fremme forståelse for medborgerskab og demokrati
Samtidig ansøger SSF om tilskud til aktiviteterne i efterår/vinter 2020. Der ansøges om tilskud til:
Undervisertilskud:
Undervisning: 6 lektioner i 15 uger = 90 lektioner
Foredrag: 3 lektioner x 2 = 6 lektioner
Lokaletilskud:
I alt: 96 lektioner
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiften for 96 lektioner undervisning vil andrage kr. 12.813 kr. og for lokaletilskud vil udgiften andrage 5.856 kr.
Udgiften vil kunne holdes inden for den samlede ramme for aftenskolerne.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Foreningen godkendt, under forudsætning af, at udlejer ikke er en del af bestyrelsen eller suppleant hertil.
Samtidig blev tilskud til aktiviteter i efterår/vinter 2020 bevilget med 96 lektioner. Lokaletilskud blev bevilget for samme antal lektioner.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Punkt 3 Svendborg Badminton Klub - Ansøgning om timer i ny hal
+Beslutningstema
Svendborg Badminton Klub søger om godkendelse af årligt timetal i den nye badmintonhal Haahrs Hallen på 1.500 timer.
Indstilling
Det indstilles:
- at ansøgningen godkendes, dog således at der kun afregnes lokaletilskud for det faktiske aktivitetstimetal og max. 1.500 timer pr. år.
Klubben skal årligt fremvise en aktivitetsoversigt for afviklede timer
Sagsfremstilling
Haahrs Skole har opført ny badmintonhal i Dronningemaen. Haahrs Hallen erstatter den tidligere selvejende badmintonhal, som nedrives på grund af generel dårlig bygningsmæssig stand.
Den nye hal ejes af Haahrs Skole og efter aftale mellem Svendborg Kommune og Svendborg Badminton Klub er hallen hjemsted for Svendborg Badminton Klub med halrum, klublokaler og faciliteter.
Svendborg Badminton Klub angiver en sæson til 1.500 timer.
Som led i aftalen omkring nedrivning af gammel hal og opførelse af ny hal vil Folkeoplysningsudvalgets økonomiske ramme blive øget med den økonomiske ramme, der tidligere har været afsat til den gamle badmintonhal, idet Svendborg Badminton Klub overgår fra aktivitet i selvejende hal til aktivitet i privat hal.
Der er indgået samarbejdsaftale om leje af Haahrs Hallen mellem Haahrs Skole og Svendborg Badminton Klub. Der er aftalt en timepris i hallen på 450 kr. for 2020/2021. Timeprisen fremskrives hvert år med den kommunale fremskrivningsprocent. Klubbens egenbetaling udgør 60 kr. pr. time for halrum.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der overføres midler til Folkeoplysningsudvalgets økonomiske ramme vedrørende private haller fra den økonomiske ramme for kommunale/selvejende haller. Dette beløb forventes ud fra de givne forudsætninger om timepris, egenbetaling og aktivitetstimetal (jf. ovenstående) at kunne dække udgiften til lokaletilskud til badmintonklubben.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Indstilling blev godkendt under forudsætning af, at foreningen indsender aktivitetsplan for året 2020 senest medio september 2020.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Punkt 4 Ansøgning om tilskud til PRISFESTEN 2020
+Beslutningstema
Ansøgning om tilskud på 50.000 kr. til afvikling af PRISFESTEN 2020
Sagsfremstilling
PRISFESTEN 2019 blev afholdt med succes i rundbuehallen på Frederiksø lørdag 2. november 2019, hvor 500 personer fra idræts- kultur- og spejderlivet deltog.
Formålet med PRISFESTEN 2020 er, at hylde alle de ekstraordinære indsatser indenfor idræt, kultur, kunst og spejderliv, som har fundet sted i det forgangene år.
Derudover skal PRISFESTEN være en gave til de mange mennesker, som gennem store og små bedrifter, er med til at sikre, at vi i hele Svendborg Kommune har et sprudlende idræts- kultur- og spejderliv, som vi alle kan være stolte af.
Ollerup Efterskoles Koncertsal lægger rammen for PRISFESTEN 2020, her vil publikum opleve kunstneriske og kreative optrædener, uddeling af årets priser, musik og workshops, happenings og meget andet, som gennem et fantastisk sceneshow understreger den store værdi som skabes på tværs af idræt, kultur og spejderliv.
PRISFESTEN bliver fest for hele Svendborg og omegn. Alle aktører indenfor idræt, kultur og spejderliv, vil modtage en særlig invitation.
Derudover bliver PRISFESTEN et offentligt arrangement, hvor borgere i hele kommunen vil have mulighed for at deltage under hensyntagen til retningslinjerne for Covid-19. Samtidig arbejdes der på mulighederne for livestreaming af arrangementet.
Ved PRISFESTEN uddeles følgende priser:
- Årets Kulturfællesskab
- Årets Kulturpris
- Årets Kulturtalent
- Årets Idrætsleder
- Årets Idrætsforening
- Årets Idrætstalent
- Årets Leder
- Årets Knokler
- Årets bedste tværgående samarbejde
PRISFESTEN arrangeres af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Sport- og Idræt i Svendborg, BUS (spejdernes samråd) Kulturelt Samråd, Baggårdsteatret og Svendborg Musikskole.
Arbejdsgruppen ansøger om tilskud på 50.000 kr. til arrangementet.
Tilskuddet skal bidrage til, at skabe den bedst mulige prisfest, til glæde og gavn for foreningslivet i hele Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Grundet kommunale omprioriteringer af Svendborg Kommunes tilskud til en prisfest på idrætsområdet blevet reduceret fra 100.000 kr. til 20.000 kr. Disse midler gives fra Direktionssekretariatets markedsføringspulje.
Budget:
- 60.000 kr. (De fri kulturmidler)
- 20.000 kr. (Direktionssekretariatets markedsføringspulje).
Arbejdsgruppen arbejder aktivt på at fundraise yderligere midler til projektet
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Tilskud på 50.000 kr. blev bevilget. Udvalget ønsker at se et budget til orientering.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Punkt 5 Ud- og indtræden i Folkeoplysningsudvalget
+Beslutningstema
Anmodning om udtræden af Folkeoplysningsudvalget. Godkendelse af udpegning af nyt medlem til indtræden i Folkeoplysningsudvalget.
Indstilling
Det indstilles til Byrådets godkendelse:
- At Jan Bunkenborgs udtræden af Folkeoplysningsudvalget godkendes.
- At Lone Drejer indtræder som medlem af Folkeoplysningsudvalget i den resterende valgperiode.
Sagsfremstilling
Jan Bunkenborg anmoder om udtræden af Folkeoplysningsudvalget pr. 1. august 2020. Årsagen er, at Jan Bunkenborg er fratrådt stillingen som skoleleder for FOF.
Jan Bunkenborg var indtrådt i udvalget som suppleant. Posten kan således ikke umiddelbart overtages af en suppleant, da der kun vælges en suppleant pr. medlem.
Samrådet for Folkeoplysning har udpeget leder af AOF-Sydfyn Lone Drejer som suppleant og anmoder om, at hun kan overtage posten som Samrådets repræsentant for den resterende valgperiode.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Indstilles til Byrådets godkendelse.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 6 Folkeoplysningsudvalgets Puljer til Forenings- og Fritidsliv 2020
+Beslutningstema
Status pr. 18.08. 2020 på Folkeoplysningsudvalgets Puljer til Forenings- og Fritidsliv.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Taget til efterretning.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Punkt 7 Information
+Beslutningstema
Information til udvalget.
Sagsfremstilling
Formand
- I forbindelse med gennemgang af regnskaber 2019 for lokaletilskud er der er taget kontakt til foreninger, som havde store udgift til hhv rengøring og vedligeholdelse.
- Byggekonsortiet er i fuld gang med det nye byggeri. I den forbindelse ønsker MTB Mountainbike at bruge overskudsjorden til etablering af en dirt jump bane på et kommunalt areal. Dette kræver en råderetsaftale. SIS behandlede råderetsaftalen og vedtog, at der kunne bevilges råderet, dog skulle øvrige foreninger, der er i området spørges, om de så nogle ønsker om anvendelse af de nævnte områder.
Råderetsaftalen vil blive præsenteret på Folkeoplysningsudvalgets næste møde
Udvalgsmedlemmer
Herdis Linde Jensen: Selv om Covid 19 har været en drøj omgang, så har der i krisen vist sig helt nye veje i forhold til at få aktiviteter sat i gang og det har været positivt.
Karin Olsen: Siger tak for Svendborg Kommunes, SEAFs og Fynske Banks initiativ Genstart Svendborg. Det har virkelig været en succes og der er garanteret ingen, der ikke kender 5700Summer.
Tak for at foreningerne blev tænkt ind i projektet fra start.
Information fra Bestyrelser mv.
Information fra Sport og Idræt i Svendborg (SIS)
Har arbejdet med at få bragt foreninger i fokus. Der er udsendt spørgeskema om, hvad de ønsker vi skal/kan gøre for dem for at gøre deres hverdag nemmere også på det administrative område.
SiS har ikke haft henvendelser fra foreninger omkring Covid19 relaterede prolematikker
Har arbejdet ind i projekt Salfa Kids for børn med særlige behov. Projektgruppen har fat i ledere på alle områder rundt om børnene for at finde ud af, hvad forhindringerne er for børnene og arbejder med at fjerne dem, så der kan skaffes så man aktive børn som muligt.
Gennemgået facilitetsprojekter. Det har været en god proces, hvor det enkelte medlem af bestyrelsen blev mere inddraget, idet der skulle svares enkeltvis på mail, da Covid 19 gjorde det umuligt at mødes fysisk.
Stor tak til politikerne for, at de gav sig tid til at foreningerne kunne præsentere deres projekter. Det var en meget postiv oplevelse.
Håber at denne proces videresføres i de kommende år.
SPULT. Det store SPULT arrangement kunne ikke gennmføres, men der har været gennemført små projekter.
Der er påbegyndt en drøftelse af, Hvad er SPULT og hvad skal det være i fremtiden.
DIF og DGIs Coronapuljer på ca. 44 mio. modtog ca. 3000 ansøgninger. De foreninger, der blev tilgodeset har typisk fået ca. 1/3 af det ansøgte.
Vi har ikke set den fulde konsekvens af COVID 19 på foreningsområdet.
SIS afholder Repræsentantskabsmøde den 21/9.
Information fra Haludvalget
Intet at berette.
Samrådet for Folkeoplysning (Aftenskoler)
Erik Jakobsen: COVID 19 har selvfølgelig ramt aftenskolerne hårdt, men man har fået sat gang i fjernundervisningen og til dels også i fleksible tilrettelæggelsesformer.
Roser Regeringen og kommunen for god og hurtig støtte.
Information fra Børne- og Ungdomskorps (Spejderne)
Har været gode til at melde ud omkring covid-19. Alle er ved godt mod.
INKA Spejderne kan fejre 60 års jubilæum den 29. august 2020.
Information fra Ungdomsskolens bestyrelse
Har været lukket ned. Er startet op igen, men har udfordringer i forhold til rejseaktiviteter.
Information fra Forsamlingshusudvalget
Mærket af forsamlingsforbud og der er taget hånd om området i forhold til hjælpepakker.
Administrationen
Det er nu afgjort, at der udbetales mødediæt til udvalgets medlemmer for deltagelse i mailmøder.
Der er sket en efterbetaling.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Taget til efterretning.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Punkt 8 Covid19 Foranstaltninger for aftenskoler
+Beslutningstema
Udvidelse af Covid-19 hjælpeforanstaltninger for aftenskoler
Sagsfremstilling
Aftenskolerne er nu ved at starte efterårssæsonen op. De oplever dog, at det pga. af Covid-19 kan være svært at få hold fyldt op og dermed få økonomien til at hænge sammen.
Det foreslås derfor, at aftenskolerne kan udnytte deres bevilgede ramme for 2020 til dækning af manglende deltagerbetaling fra nr. 7 deltager og op til 12 deltagere pr. hold med almen undervisning.
I specielle tilfælde, f.eks. hvor store hold (kor) rammes af svigtende deltagere kan der ansøges om ekstraordinært tilskud fra Puljen til Forenings- og Fritidsliv.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen, idet udgiften indeholdes i budgettet.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Godkendt. Administrationen, i samarbejde med formanden, bemyndiges til at træffe afgørelse i de enkelte henvendelser, idet problematikkerne kan være meget forskellige i aftenskolerne.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.