Folkeoplysningsudvalg
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-06-2022
Godkendt.
Preben Juhl Rasmussen og Henrik Fløytrup var fraværende
Frank Müller-Bøgh var fraværende, som suppleant deltog Peter bang.
Ib Buch var fraværende, som suppleant deltog Michael Maagaard Hansen
Punkt 2 Refusion af coronarelaterede udgifter
+Beslutningstema
Orientering om refunderede coronarelaterede udgifter vedrørende 2020 og 2021
Indstilling
Det indstilles, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Folkeoplysningsudvalget besluttede på møde den 20. april 2022 at rette henvendelse til foreningslivet med henblik på at refundere ekstraordinære coronarelaterede udgifter for 2020 og 2021.
Der er udsendt spørgeskema til foreningerne med svarfrist den 16. maj.
Ved udløb af svarfristen er der 4 foreninger, der har søgt og får refunderet deres ekstraordinære udgifter til følgende udgiftsarter – fordelt på henholdsvis 2020 og 2021:
- Sprit, værnemidler, rengøringsmidler m.m.
- Nødvendige dispensere, holdere samt tilsvarende udstyr til opsætning af værnemidler
- Ekstra rengøring
- Andet
Nedenfor er angivet hvilke foreninger, det drejer sig om, og hvilke beløb, der udbetales:
Forening | År 2020 | År 2021 |
Tankefuld Rideklub | 3.670 kr. | 923 kr. |
Svendborg Golf Klub | 41.672 kr. | 40.998 kr. |
Hesselager Sport og Kultur | 18.312 kr. | 16.558 kr. |
Thurø Sejlklub | 9.126 kr. | 34.157 kr. |
I alt: | 72.780 kr. | 92.636 kr. |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beløbet 165.416 kr. finansieres af den i 2021 afsatte pulje til foreningsformål på 460.000 kr.
Beløbet blev overført fra 2021 til 2022.
Puljen fremkom af mindreforbrug på SIS kursus- og talentpulje, som følge aktivitetsstop/nedgang pga.af Covid-19.
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-06-2022
Taget til efterretning.
Preben Juhl Rasmussen og Henrik Fløytrup var fraværende
Frank Müller-Bøgh var fraværende, som suppleant deltog Peter bang.
Ib Buch var fraværende, som suppleant deltog Michael Maagaard Hansen
Punkt 3 Evaluering af Prisfesten
+Beslutningstema
Evaluering af Prisfest 2021, herunder drøftelse af Retningslinjer for kriterier og procedurer for uddeling af Året priser inden for Kultur, Idræt og Spejder og Folkeoplysningsudvalgets frivillig pris.
Sagsfremstilling
I forbindelse med evaluering af prisfesten 2021 ønskes en drøftelse af gældende retningslinjer og procedurer for uddelingen af Årets priser forud for uddeling af Årets priser 2022.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-06-2022
Udvalget i lighed med SIS tilsluttede sig følgende bemærkninger til evalueringen:
Sted for afvikling:
Det er vigtigt, at stedet har en kapacitet, så der er plads til alle der ønsker at deltage.
Forslag: F.eks. Rundbuehallerne, Svendborg Idrætscenter, Ollerup Arena
Tidspunkt for afvikling:
Holdes så tidligt som muligt på året – indenfor 1. kvartal
Jury:
Der var enighed om, at det bør være Fagudvalg, der beslutter tildelingen, idet det er i fagjuryen kompetencerne til vurderingen er.
Således er der et ønske om at nedlægge beslutningsjuryen.
For politisk deltagelse i beslutningen foreslås, at der er politisk deltagelse i Fagjuryen
Generelt:
Der var fuld enighed om, at samarbejdet på tværs mellem kultur, idræt og spejder er særdeles givtigt.
Præciseres, at priserne uddeles ifølge de opsatte kriterier.
Tilretning af kriterier:
Udvalget ønsker en tilretning af kriterierne til de faktiske forhold. Straks efter sommerferien gennemgås kriterierne.
F.eks.
- Forening skal være hjemhørende i Svendborg.
- Idrætstalent: Foreningen skal have hjemstes i kommunen , men ikke personen
Preben Juhl Rasmussen og Henrik Fløytrup var fraværende
Frank Müller-Bøgh var fraværende, som suppleant deltog Peter bang.
Ib Buch var fraværende, som suppleant deltog Michael Maagaard Hansen
Punkt 5 Tankefuld Rideklub
+Beslutningstema
Tankefuld Rideklub søger om tilskud til indkøb af førstehjælpskasser.
Sagsfremstilling
Tankefuld Rideklub er certificeret i Sikkerhed, Rideskole og Bæredygtighed under Dansk Ride Forbund. Tankefuld Rideklub er en ud af fem rideklubber på Fyn med denne certificering.
I ansøgningen bemærkes, at rideklubben har stor fokus på en god sikkerhedskultur, og at der er mulighed for at blive uddannet i førstehjælp – med særlig opmærksomhed på uddannelse af ridelærere, instruktører, hjælpetrænere, frivillige hjælpere m.fl.
Tankefuld Rideklub har planlagt et kursus, som giver deltagerne kompetencer til at yde førstehjælp både til rytter og hest i tilfælde af uheld. Desuden skal der indkøbes førstehjælpskasser til rytterstue og lille ridehal for at støtte op om certificeringen i sikkerhed.
Rideklubben har ansøgt Trygfonden om et tilskud til afholdelse af kurset, 8.000 kr., og søger Svendborg Kommune om tilskud til køb af førstehjælpskasser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Førstehjælpskasse med plasterdispenser (til rytterstue) | 1.998,75 kr. |
Førstehjælpskasse, small (til ridehal) | 117,44 kr. |
I alt: | 2.116,19 kr. |
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-06-2022
Bevilget.
Preben Juhl Rasmussen og Henrik Fløytrup var fraværende
Frank Müller-Bøgh var fraværende, som suppleant deltog Peter bang.
Ib Buch var fraværende, som suppleant deltog Michael Maagaard Hansen
Punkt 6 Projekt SKAB dig selv
+Beslutningstema
Ansøgning om økonomisk støtte fra Udviklingspuljen til projekt ”SKAB dig selv”
Sagsfremstilling
Styregruppen bag projektet ”SKAB dig selv” søger om et tilskud på 25.000 kr. fra Udviklingspuljen.
Projektets målgruppe er unge i alderen 15 – 25 år, der oplever at være ensom, sårbar i forhold til mild til svær depression, angst og stress.
SKAB faciliteter kunst- og kulturforløb, hvor man inddrager lokale kunstnere, deres atelier, og gæsteundervisere til at forestå undervisningen. Der gøres brug af byens arkitektoniske rum og naturens materialer, når der værkes på SKAB.
Kunstnere/undervisere betales et honorar på 1500 kr. pr. undervisningsforløb.
Mette Kingo, som er medlem af styregruppen, faciliterer og deltager ved alle forløb SKAB udbyder, og vil være den gennemgående kontaktperson og relationen til de unge samt til kunstnere, der underviser på månedsbasis.
SKAB afholder 12 årlige forløb. Hver måned er der nyt emne/tema. SKAB holder drop in´ 6 gange årligt om lørdagen – med quiz, spil samt musiske og litterære oplevelser. Planlagt til opstart juni 2022 – 29. juni 2023.
Mette Kingo oplyser om projektet, at der er åben tilmelding, ingen brugerbetaling, månedlige temaer, åben fast ugedag, drop in events for alle unge. Påregner 6 – 8 deltagere pr. ugentligt aktivitetsforløb, et kunstforløb varer ca. 2,5 time. Aktiviteterne foregår fra SAK i Vestergade 27.
Det er tanken, at SKAB skal være økonomisk bæredygtigt. I forbindelse med opstart af projektet er der søgt finansiering via puljer, fonde og sponsorater, der understøtter unges deltagelse i kunstneriske og kulturelle fællesskaber med et særligt fokus på sårbare unge, der befinder sig i en udsat position, grundet angst, stress og depression.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Budget 2022 for SKAB – Kunst for unge 2022 – 2024:
Udgifter 2022: | Kr. |
Projektstyring – Mette Kingo | 100.000 kr. |
Honorar kunstnere (56 arr. a 1500 kr.) | 84.000 kr. |
IT-kyndig grafiker til infomateriale og hjemmeside | 30.000 kr. |
Kunstmaterialer | 50.000 kr. |
Uforudsete udg / forbedr projektet workshops | 20.000 kr. |
I alt: | 284.000 kr. |
Indtægter 2022: | Kr. |
SEAF | 10.000 kr. (realiseret) |
Visuel kulturpuljen | 50.000 kr. (realiseret) |
Kulturregion Fyn | 100.000 kr. |
Trygfonden | 100.000 kr. |
Udviklingspuljen | 25.000 kr. |
I alt | 285.000 kr. |
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-06-2022
Bevilget 25.000 kr. under forudsætning af, at projektet gennemføres som beskrevet.
Udvalget ønsker tilbagemelding på projektet senest med udgangen af 2022.
Preben Juhl Rasmussen og Henrik Fløytrup var fraværende
Frank Müller-Bøgh var fraværende, som suppleant deltog Peter bang.
Ib Buch var fraværende, som suppleant deltog Michael Maagaard Hansen
Punkt 7 Information
+Sagsfremstilling
FORMAND:
- Projekt skrivesandwich – svar på forespørgsel om økonomi.
- Inviteret til møde vedr. den nye arena den 4/7 – Har I relevante spørgsmål - Kontakt Jan Find.
- Afholdt møde med fmd. for Kultur- og Fritidsudvalget og SIS omkring fremtidig finansiering af SPULT, idet FOU-finansieringen af SPULT tidligere er foretaget af overførselsmidler. Såfremt der sker besparelser på Folkeoplysningens budget, vil det medføre store udfordringer i forhold til medfinansiering af SPULT.
Projektet indskrives i Budgetoplæg.
UDVALGSMEDLEMMER:
Kurt Sorknæs:
Har haft kontakt med rep. Fra Ungepanel. Kunne være mulighed at besætte den ledige plads i FOU.
Erling Johansen/administrationen forespørger om interessen i Ungepanelet.
En udfordring kan være, at medlemmerne vælges for èt år ad gangen og i forhold til arbejdet i FOU skønnes denne tidshorisont kort.
INFORMATION FRA BESTYRELSER MV.
Information fra Sport og Idræt i Svendborg (SIS)
- Spult gennemførte sammen med skolerne og 48 foreninger et fantastisk arrangement den 25.05.22.
SPULT-event - Svendborgs børn møder Landsstævnet - Ny arena blev drøftet
- Tennishal lukket pga. nedstyrtningsfare
- Foreningers rolle i forhold til DGI. Der er delte meninger om samarbejdet - der mangler kommunikation.
Foreninger håber på deltagelse i evaluering efterfølgende.
Information fra Haludvalget.
Intet at berette.
Information fra Samrådet for aftenskolerne
Intet at berette.
Information fra Børne- og Ungdomskorps (Spejderne)
Det kører godt for spejderne. Pt. er der fokus på deltagelse i Landslejren
Information fra Ungdomsskolens bestyrelse
Der er drøftet/igangsat mange projekter:
- Litteraturprojekt i samarbejde med Københavns universitet online
- Genoptaget rejseaktivitet - Europature i samarbejde med Faaborg-Midtfyn kommune
- Filmværksted
- Opdeler program forår/efterår mere fleksibelt
- Samarbejde med Wonderground har ikke været succes
- Udfordring i skole med mobning - ungdomsskolen involveret og vil prøve at introducere Mylife
- I forhold til ønske om decentrale tilbud til unge i yderområderne etableres en forsøgsordning, hvor ungdomsskolen i bus henter de unge.
Dette for at undersøge behovet inden der evt. etableres faste tilbud i yderområder.
Information fra Forsamlingshusudvalget
Har møde i aften.
Administrationen:
Stillingen som kultur- og fritidschef opslås den 17/6. Forventet ansættelse pr. 1/10-22.
Landsstævnefeberen stiger.
Konstitueret kultur- og fritidschef Nanna Lohmann fratræder pr. 1/8. John Jensen er konstitueret i stillingen indtil ansættelse af ny chef.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 16-06-2022
Orienteringen taget til efterretning.
Preben Juhl Rasmussen og Henrik Fløytrup var fraværende
Frank Müller-Bøgh var fraværende, som suppleant deltog Peter bang.
Ib Buch var fraværende, som suppleant deltog Michael Maagaard Hansen