Folkeoplysningsudvalg
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 28-06-2021
Godkendt.
Lars Erik Hornemann, Herdis Linde Jensen og Birgit Sørensen var fraværende.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Godkendt.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen forlod mødet efter behandling af pkt. 6.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 2 SPULT 2022
+Beslutningstema
Projektleder for SPULT kommer og orienterer om arbejdet og projektet SPULT.
Beslutning om finansiering af SPULT i 2022.
Indstilling
Det indstilles:
- At der bevilges kr. 300.000 til SPULT i 2022. Bevillingen er betinget af, at eventuelt mindreforbrug på folkeoplysningens område i 2021 overføres til budgetår 2022.
Sagsfremstilling
Udvalget har siden 2017 - i samarbejde med DGI Fyn finansieret Sportsfestivalen – som i 2018 blev omdøbt til SPULT, idet spejderne, aftenskolerne og kulturlivet blev en del af festivalen.
SPULT har udviklet sig til et vigtigt samlingspunkt for hele det folkeoplysende- og det kulturelle område. Derudover spiller festivalen en aktiv rolle for afprøvning af nye tværgående samarbejder frem mod et afviklingen af et vellykket Landsstævne i Svendborg i 2022.
Derudover bidrager Svendborg Kommunes skoleafdeling og kultur- og fritidsafdelingen nu også til projektet med medarbejderressourcer.
Under overskriften ”SPULT to go” er Åben Skole (samarbejdet ml. foreninger, kulturliv, skoler og det øvrige civilsamfund) udset til at danne omdrejningspunktet afviklingen af SPULT 2022.
Læs mere om SPULT projekter på www.spult.dk.
DGI Fyn har ifølge aftale i perioden 2017-2020 bidraget med 250.000 kr. årligt. til lønudgifter ifm. Projektet.
DGI Fyn er stadig en aktiv del af SPULT,hvor de bidrager med medarbejderressourcer i styregruppen.
Folkeoplysningsudvalget anmodes om et bidrag på 300.000 kr. til lønudgifter til projektledelse. Projektledelsen planlægges også fremadrettet at være forankret i Sport og Idræt i Svendborg (SIS).
Fremadrettet vil der blive arbejdet på at finde finansiering til at gøre SPULT til et blivende projekt i budgettet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beløbet vil kunne indeholdes inden for Folkeoplysningsudvalgets ramme i 2022.
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Bevilget 300.000 kr til SPULT i 2022.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 3 Prisfesten 2021
+Beslutningstema
Ansøgning om tilskud på 50.000 kr. til afholdelse af PRISFESTEN 2021.
Sagsfremstilling
PRISFESTEN som koncept er blevet afholdt i to år med stor succes. Første år (2019) i Rundbuehallen på Frederiksø. I 2020 måtte der som følge af Covid-19 ændres på planerne for arrangementet. Derfor blev dette års prisfest afholdt i corona-sikre rammer i byrådssalen på Svendborg Rådhus, med begrænsede deltagere og transmission af arrangement fra festsal til gæsterum og videooptagelser.
Ollerup Efterskoles Koncertsal lægger rammen for PRISFESTEN 2021. Her vil publikum opleve kunstneriske og kreative optrædener, uddeling af årets priser, musik og workshops, happenings og meget andet, som gennem et spektakulært sceneshow understreger den store værdi som skabes på tværs af idræt, kultur og spejderliv. Alle lokale aktører indenfor idræt, kultur og spejderliv, vil modtage en særlig invitation, men PRISFESTEN 2021 bliver som i 2019 et offentligt arrangement, hvor borgere i hele kommunen får mulighed for til at deltage. Vi forventer at 400-500 vil deltage.
Den endelige dato er ikke fastsat, men arrangementet planlægges afholdt i januar 2022.
PRISFESTEN 2021 har til formål:
At hylde lokale initiativer, ildsjæle og talenter, og fejre alle de ekstraordinære indsatser som har fundet sted indenfor idræt, kultur og spejderlivet i Svendborg Kommune i det forgangene år.
PRISFESTEN bliver en gave til de mange mennesker, som gennem store og små bedrifter gør, at vi i hele Svendborg Kommune har et sprudlende idræts- kultur- og spejderliv, som vi alle er stolte af.
Ved PRISFESTEN 2021 uddeles følgende priser:
- Årets Kulturfællesskab
- Årets Kulturpris
- Årets Kulturtalent
- Årets Idrætsleder
- Årets Idrætsforening
- Årets Idrætstalent
- Årets Leder
- Årets Knokler
De nominerede og vinderne af årets priser, udvælges af fagjuryer og en beslutningsjury, som består af repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget i Svendborg Kommune, Kulturelt Samråd, Sport og Idræt i Svendborg (SIS) og BUS (spejdernes samråd).
PRISFESTEN 2021 arrangeres af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Sport- og Idræt i Svendborg, BUS (spejdernes samråd) Kulturelt Samråd, Baggårdteatret, Svendborg Musikskole og Kultur og Fritid.
Arbejdsgruppen ansøger hermed Folkeoplysningsudvalget om tilskud på 50.000 kr. til afholdelse af arrangementet. Tilskuddet skal bidrage til at skabe den bedst mulige prisfest, til glæde og gavn for kultur- og foreningslivet i hele Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede udgifter til PRISFESTEN 2021 beregnes til ca. 270.000 kr. Arbejdsgruppen arbejder aktivt på at fundraise midler til projektet.
Finansieringsplan
55.295 kr. Videreførte midler fra 2020.
50.000 kr. Svendborg Kommune (ansøgt i Folkeoplysningsudvalget).
20.000 kr. Svendborg Kommune (markedsføringspulje - bevilliget).
60.000 kr. Svendborg Kommune (Frie kulturmidler – bevilliget).
30.000 kr. Sport og Idræt i Svendborg (endnu ikke ansøgt).
50.000 kr. Fonden for Fynske Bank (endnu ikke ansøgt).
130.000 kr. Uafklarede/ansøgte midler
135.295 kr. Disponible midler
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Kr. 50.000 kr. bevilget betinget af, at der forelægges et budget.
Det foreslås, at der tilføjes endnu en pris – Årets frivillige – her tænkes på et medlem eller en gruppe af medlemmer, som ikke har en plads i bestyrelsen, udvalg, er trænere eller lign. men som altid stiller op og yder et ekstraordinært frivilligt stykke arbejde for foreningen.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 4 Tåsinge Gymnastikforening - filtgulv til cheerleading
+Beslutningstema
Tåsinge Gymnastikforening søger om økonomisk støtte til køb af filtgulv i forbindelse med, at foreningen starter et cheerleaderhold i den kommende sæson. Foreningen søger om et tilskud på 50.000 kr.
Sagsfremstilling
Tåsinge Gymnastikforening søger om tilskud til køb af et filtgulv, som skal anvendes som sikkert underlag for et cheerleaderhold.
Foreningen vil efter sommerferien tilbyde cheerleading som en ny aktivitet i foreningen. To piger, som har erfaring med og begge har undervist i cheerleading, vil starte et hold op. Der er allerede 22 piger, der har meldt sig til holdet.
Da cheerleaderne udfører en del kast med hinanden og bygger personpyramider, er det vigtigt med et sikkert underlag. Aktiviteten skal foregå i gymnastiksalen på Tåsingeskolen afd. Sundhøj.
Filtgulvet består af ”flexifiltmåtter”, der er 3,5 cm tykke. Der skal bruges 144 m2 for at kunne dække gulvet. Foreningen vurderer, at dette gulv er det rigtige underlag til cheerleading. Gulvet vil desuden kunne bruges til, at andre hold kan øve spring.
Foreningen har indhentet tilbud hos 2 firmaer, der forhandler måtterne. Målene på måtterne er forskellige hos de to firmaer, men begge tilbud er indhentet på i alt 144 m2.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tilbud 1 – Gymnashop.dk: Samlet pris jf. tilbud, alt inklusive, 57.595 kr.
Tilbud 2 – Tress AS Sport & Leg – Samlet pris jf. tilbud, alt inklusive, 73.316 kr.
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Bevilget 30.000 kr.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 5 Sydfyns Hundefører Forening
+Beslutningstema
Ansøgning om godkendelse som frivillig folkeoplysende forening i Svendborg Kommune
Indstilling
Det indstilles, at foreningen godkendes med forbehold af, at reviderede vedtægter godkendes på foreningens kommende generalforsamling.
Sagsfremstilling
Foreningen Sydfyns Hundefører Forening er en nystiftet forening, som er hjemmehørende i Svendborg Kommune på adressen Albjergvej 27, Oure.
Ifølge Foreningens vedtægter har foreningen følgende formål:
Foreningens formål er at samle hundeinteresserede personer og arbejde på at uddanne det enkelte medlem i at forstå hunde og få glæde ved samarbejdet mellem hund og fører.
Foreningen skal formidle trænings/konkurrence tilbud, der kan give hunde et aktivt og indholdsrigt liv og tilgodese hundens behov.
Med udgangspunkt i hundearbejdet, at udvikle medlemmernes evne og lyst til at engagere sig og tage medansvar i foreningen og i det lokale samfund.
Foreningen har af Svendborg Kommune fået stillet den tidligere sportsplads i Oure til rådighed for hundetræningen, ligesom foreningen kan benytte klubhuset til foreningens aktiviteter. Dette er dog forudsat, at huset fortsat er i brugbar stand, idet huset har stået ubenyttet hen i nogle år.
Sydfyns Hundefører Forening planlægger træning af hunde inden for lydighed og agility samt hvalpetræning. Opstart i 2. halvår 2021. Foreningen søger optagelse i Danmarks civile Hundeførerforening (DcH) med virkning fra 1. januar 2022.
Administrationen har gennemgået foreningens vedtægter og havde bemærkninger til vedtægterne. Efterfølgende har foreningen på baggrund af administrationens bemærkninger indsendt udkast til reviderede vedtægter, som ikke er godkendt af generalforsamlingen.
Det indstilles derfor, at foreningen godkendes som frivillig folkeoplysende forening med det forbehold, at de reviderede vedtægter godkendes på foreningens generalforsamling og indsendes til Svendborg Kommune.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I det omfang der vil være medlemmer under 25 år, kan foreningen søge medlemstilskud. Dertil kommer, at foreningen kan søge tilskud fra kommunale puljer.
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Indstillingen godkendt.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 6 Genstart aftenskoler - små hold
+Beslutningstema
Beslutning om fortsættelse af mulighed for foreningerne for tilskud til små hold.
Indstilling
Det indstilles;
- At aftenskolerne gives mulighed for at anvende deres tilskudstilsagn for 2021 til dækning af deltagerbetaling fra. Nr. 7 deltager til 12 deltager på hold med almen undervisning.
Sagsfremstilling
I forbindelse med covid-19 blev bekendtgørelse om visse midlertidige foranstaltninger for den frie folkeoplysende godkendt og der blev besluttet en række foranstaltninger således at foreninger fik mulighed for at komme igennem covid-19 pandemien.
Bekendtgørelsen var gældende til 31. juli 2021.
For aftenskolerne blev besluttet, at den bevilgede tilskudsramme kunne anvendes til dækning af manglende deltagerbetaling fra nr. 7 deltager og op til 12 deltagere pr. hold med almen undervisning.
Denne ordning udløb således den 31. juli 2021.
Folkeoplysningsudvalget besluttede på møde den 22.02.2021, at man skulle drøfte muligheden for, at denne ordning kunne fortsætte ud over den bevilgede periode.
Aftenskolerne oplyser, at det kræver et særligt arbejde, at få gang i aftenskoletilbuddene igen.
Folk skal vænne sig til, at tilbuddene findes igen og i forhold til synlighed og omtale, vil det have en negativ virkning, hvis det alt for ofte vil være nødvendigt at aflyse pga. manglende deltagere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen, idet budgetrammen er afsat.
Sagen afgøres i
Folkeoplysningsudvalget.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Godkendt.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 7 Renoveringspuljen - foreningsejede bygninger udover klubhuse
+Beslutningstema
Resultatet af spørgeskemaundersøgelse vedrørende omfanget af foreningsejede bygninger udover selve klubhuset med henblik på en vurdering af renoveringsbehovet.
Indstilling
Det indstilles, at der ekstraordinært gives foreningerne mulighed for at indsende ansøgning til renoveringspuljen for bygninger udover selve klubhuset ved næste ansøgningsrunde pr. 1. oktober 2021, idet der er opsparede midler i renoveringspuljen.
Udvalget anmodes om at beslutte, hvilke, eller om alle grupperinger af bygninger, jf. nedenstående skal gives mulighed for ekstraordinært at kunne søge renoveringspuljen
Sagsfremstilling
Administrationen har opfordret foreningerne til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse vedrørende antallet af og anvendelsen af bygninger udover selve klubhuset hos den enkelte forening.
19 foreninger har indsendt besvarelse, og på baggrund af besvarelserne har administrationen foretaget en gruppering af bygningernes anvendelse:
1 | Ekstra hytte (3 stk) |
2 | Maskinhus (2 stk) |
3 | Toiletbygning (1 stk) |
4 | Bygning til opbevaring af træningsredskaber/-udstyr (8 stk) |
5 | Overdækket træningsfacilitet (2 stk) |
6 | Pavillon til lynafledning, bålhytte m.v. (1 stk) |
7 | Pavillon til officials m.fl. (3 stk) |
8 | Kombineret maskinhal, opbevaring af træningsudstyr samt materialer til andre aktiviteter (1 stk) |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er 703.874 kr. til disposition i renoveringspuljen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Godkendt, at renoveringspuljen ekstraordinært udvides til også at omfatte 1,2,4,6 og 8 nævnte kategorier gældende for næste ansøgningsrunde pr. 1. oktober 2021.
Hvor der er anden anvendelse af bygningen end til det folkeoplysende område foretages en procentuel beregning i forhold til m2.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandlingen af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 8 Råderetsaftale - Tved Uderum
+Beslutningstema
Tilsagn om en råderetsaftale vedr. Tveds Uderums etablering af en pumptrackbane og en transportsti samt MTB-spor ved Tved Skole.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales,
- At godkende en 25-årig råderetsaftale med Tveds Uderum, til etablering af pumptrackbane og transportsti ved Tved Skole
- At administrationen bemyndiges på Byrådet vegne til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Tveds Uderum har sammen med den lokale cykelklub Tved Motion og Cykelklub ansøgt om en råderet over et areal ved Tved Skole til etablering af en asfalteret pumptrack og et MTB-spor med et stykke med pumps og forudgået af et 200 m langt transportstykke.
Projektet vil henvende sig til alle aldre, uanset fysik, erfaringer mv. Tveds Uderum anfører i deres ansøgning, at pumptrack-banen og transportstykket vil indbyde til både træning, øvelse og leg på forskellig vis samt højne trafiksikkerheden for eleverne på Tved Skole og nudge dem til mere bevægelse i skoletiden.
Arealet til pumptrackbanen og transportstykket er beliggende på matr.nr. 3a og 2ag Tved By, Tved, og vil have en samlet størrelse på hhv. 300 m² (pumptrackbane) og 750 meter transportstykke og MTB-spor. For en nærmere gennemgang og oversigtskort henvises der til bilag 1 (Bilag 1. Ansøgning).
Tveds Uderum har modtaget anlægsmidler til deres projekt vedrørende pumptrackbanen fra Lokaludvalget.
Administrationen har ingen bemærkninger til ansøgningen, dog præciseres det, at Tveds Uderum selv skal sikre samtlige tilladelser til projektet, herunder sikre sig at pumptrackbanen ikke er til hinder for brandveje mv.
Vilkårene for råderetsaftalen fremgår af bilag 2 (Bilag 2. Råderetsaftale Tveds Uderum).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tveds Uderum er bygherre på projektet og vil via fondsmidler og egne midler finansiere den del af anlægssummen, som der ikke er ydet anlægsstøtte til.
Tveds Uderum skal selv indhente fornødne tilladelser til etablering af pumptrackbanen samt transportstykket og MTB-sporet.
De fremtidige udgifter til drift og vedligeholdelse af anlægget afholdes af Tveds Uderum.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes ikke at have indflydelse på CO2-niveauet i kommunen.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget
Teknik- og Erhvervsudvalget
Byrådet
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 10-06-2021
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-06-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-06-2021
Indstilles.
Afbud fra Flemming Madsen (A), Henrik Nielsen (C) og Mette Kristensen (V). Som suppleanter deltog Søren Kongegaard (A), Hanne Ringgaard Møller (B) og Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Byrådet den 29-06-2021
Godkendt.
Afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Tarik Kale (Ø).
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Til efterretning.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandling af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 9 Anlæg af padelbane i Rantzausminde - allonge
+Beslutningstema
Etablering af ny padelbane i Rantzausminde
Indstilling
Det indtilles, at Folkeoplysningsudvalget overfor Kultur- og Fritidsudvalget, Teknik- og Erhvervsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler
- At godkende allonge til råderetsaftale til Rantzausminde Idrætsforening
Sagsfremstilling
Nærværende allonge er baseret på henvendelse fra Rantzausminde Idrætsforening af den 2. juni 2021, og omfatter ønske om, at etablere yderligere en padelbane i tilknytning til de allerede etablerede padelbaner.
Byrådet besluttede den 7. marts 2019 at give Rantzausminde Idrætsforening råderet over et areal til etablering af to padelbaner. Se bilag 1 (Bilag 1. Råderetsaftale).
På baggrund af den stigende interesse for sportsgrenen og for at imødekomme foreningens medlemmers behov, søges der om at det lejede areal udvides fra 400 m² til ca. 600m², således at foreningen kan etablere endnu en padelbane.
Placeringen fremgår af vedlagte principskitse og er omfattet af en lokalplan, som kan rumme byggerier af denne karakter. Se bilag 2 (Bilag 2. Principskitse side 2).
På baggrund af dette, er der udarbejdet udkast til allonge, se bilag 2 (Bilag 2. Allonge til råderetsaftale side 1).
Det skal noteres, at lejer har til hensigt at søge eksterne midler til en overdækning af padelbanen hvilket vil medføre, at der opsættes understøttende konstruktion mellem bane 2 og 3. Ansøger er forpligtet til selv at indhente de fornødne tilladelser.
Sport og Idræt i Svendborg har på møde den 23.08.2021 behandlet sagen og indstiller, at klubben får råderet over det ønskede areal.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til anlæg af padelbane afholdes inden for Rantzausminde IF’s egne rammer og tilsvarende gælder dette også udgifter til drift af bane. Der vil således højest være tale om, at der skal udbetales ekstra midler til en mulig forøgelse af medlemmer under 25 år. Disse udgifter vil skulle dækkes af Folkeoplysningsudvalget.
CO2-Konsekvensvurdering
Det må antages, at anlæg af padelbane samlet set vil forøge mængden af CO2 i op opstillings- og produktionsfasen.
Lovgrundlag
Folkeoplysningsloven
Planloven
Kommunalfuldmagten
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Anbefales.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandling af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 10 Videncenter for Folkeoplysning
+Beslutningstema
Invitation til deltagelse i Vifo-konference – Folkeoplysning i fællesskab.
Sagsfremstilling
Videncenter for folkeoplysning (Vifo) inviterer til konference med temaet Folkeoplysning i fællesskab.
Konferencen afholdes den 29. og 30. september 2021 på Hotel Fåborg Fjord.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Giv besked til Kultur og Fritid senest 7/9 så tilmelder vi samlet.
Du kan også selv tilmelde dig på VIFO’s hjemmeside.
Såfremt du selv tilmelder dig, giv da venligst besked til Kultur og Fritid.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandling af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 11 Orientering om tilskud fra BDFL-puljen / BK Stjernen
+Beslutningstema
Orientering om bevilliget tilskud til BK Stjernen fra Bevæg dig for livet-puljen
Sagsfremstilling
Boldklubben Stjernen og OMBOLD har igangsat et projekt for socialt udsatte borgere i østre bydel. Projektet sker i samarbejde med Socialafdelingen i Svendborg Kommune.
Konkret handler projektet om, at hjemløse, tidligere og nuværende misbrugere, arbejdsløse og andre socialt udsatte tilbydes gratis fodboldtræning én gang om ugen.
Boldklubben står for træningen, OMBOLD bidrager med uddannelse af trænere, økonomi til markedsføring og trænerlønninger samt afvikling af fodboldstævner for målgruppen. Socialafdelingen i Svendborg Kommune bidrager med en ressourceperson samt med at rekruttere deltagere til projektet via deres kanaler, centre og institutioner.
BK Stjernen har ansøgt BDFL-puljen om 3840kr til indkøb af ens spillertøj til deltagerne. Projektlederen for BDFL i Svendborg Kommune har bevilliget beløbet ud fra den argumentation, at en samlet social oplevelse er afgørende for målgruppen der har et meget begrænset tilhørsforhold til foreningslivet. Erfaringer fra lignende projekter viser, at en fælles identitet for deltagerne er med til at fastholde dem i aktiviteten, og derved bidrager til projektet på den lange bane. Derudover er mange af deltagerne ikke i besiddelse af træningstøj.
Forventninger for målgruppen
OMBOLD vil løbende indsamle information og dokumentation af træningen. OMBOLDs nuværende træninger viser en mængde positive resultater for målgruppen, som forventes også at gøre sig gældende for deltagerne i træningen i Svendborg Kommune:
- Forbedret sundhedstilstand
- Reduceret misbrug
- Større tro på egne evner og handlekompetencer
- Styrket netværk, forbedrede sociale kompetencer – og en følelse af at bidrage og ”at være en del af noget”
- Som følge af ovenstående forbedret livskvalitet
Derudover har konstellationen, hvor træningen foregår i en idrætssetting, et mål om, at deltagerne oplever en styrket identitet som ’idrætsudøver’ fremfor ’udsat’.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der anvendes 3840kr fra BDFL-puljen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Til efterretning.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandling af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 12 Under Ombygning 2021
+Beslutningstema
Under Ombygning fremsender afrapportering vedrørende Håndværkertræffet, som blev afviklet i perioden 13. til 18. juli 2021.
Sagsfremstilling
Under Ombygning fremsender afrapportering vedr. Håndværkertræffet og anmoder om udbetaling af det bevilgede tilskud. Under Ombygning fik en bevilling på 8.000 kr. til honorarer til oplægsholdere.
Da det af dokumentationen fremgår, at der er brugt 2.000 kr. til koncert, kan der kun udbetales 6.000 kr. i tilskud til foreningen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Til efterretning.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandlingen af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 13 Folkeoplysningsudvalgets Puljer til forenings- og fritidsliv 2021
+Beslutningstema
Status på Folkeoplysningsudvalgets puljer til forenings og fritidsliv pr. 23.08.2021.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Til efterretning.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandlingen af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.
Punkt 14 Information
+Sagsfremstilling
FORMAND:
Svendborg Svømmeklub har meddelt, at de ikke kan gennemføre forsøgsprojektet med familiesvømning lørdag morgen i Svendborg Svømmeland, da den træner, der skulle forestå undervisningen på de fleste hold er stoppet i foreningen.
Løbende dialog med forening omkring aktiviteter i forhold til at være en folkeoplysende forening.
Formand og administrationen har holdt møde med et potentielt nyt Medborgerhus i Vester Skerninge i forhold til mulige folkeoplysende aktiviteter.
I forhold ekstraordinært tilskud til foreninger, blev det besluttet, at tilskuddet skulle bestå af individuelle tilbud til foreningerne til genstart efter Covid-19. Udvalget ønskede ikke bare at give et ekstra tilskud til alle, men hjælpe de foreninger, der har et behov.
Alle foreninger kontaktes og tilbydes et møde med Kultur og fritid. Dette iværksættes snarest.
Folkeoplysningsudvalgets møde den 16/9 aflyses. Næste møde er den 27. oktober.
UDVALGSMEDLEMMER:
INFORMATION FRA BESTYRELSER MV.
Information fra Sport og Idræt i Svendborg (SIS)
Repræsentantskabsmøde afholdes den 29/9.
Information fra Haludvalget.
Intet at berette.
Information fra Samrådet for aftenskolerne
Samrådet har bestyrelsesmøde den 16/9.
Information fra Børne- og Ungdomskorps (Spejderne)
Har deltaget i DGI-kursus omkring, hvordan der tages imod nye medlemmer.
Information fra Ungdomsskolens bestyrelse
Intet at berette.
Information fra Forsamlingshusudvalget
Udvalget har holdt første fysiske møde. Forsamlingshusene er kommet rimelig igennem Covid-19 krisen og takker politikerne for den store velvilje til at garantere forsamlingshusene overlevelse.
Samtidig ville de også takke politikerne for, at de med Kulturpuljen har givet mulighed for at få kultur af god kvalitet ud i lokalsamfundene via forsamlingshusene.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 02-09-2021
Til efterretning.
Lars Erik Hornemann og Erling Johansen deltog ikke i behandlingen af punktet.
Birgit Sørensen, Frank Müller-Bøgh, Herdis Linde Jensen, Kurt Sorknæs, Erik Jakobsen, Anne Katrine Olsen.
Peter Bang deltog som suppleant for Frank Müller-Bøgh.