Erhvervs- og Turismeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Godkendt.
Punkt 2 Klimahandleplan: Udkast til Klimahandleplan 2022 med tilhørende indsatskatalog
+Beslutningstema
Kommunalbestyrelsen har som DK2020 kommune og med tilslutning til Fyn2030 forpligtiget sig til at hele kommunen senest i 2050 er både klimaneutral og klimarobust. Udkast til Klimahandleplan 2022 er kommunens første samlede bud på de klimaindsatser, der skal til for at nå de ambitiøse mål. Udkast til Klimahandleplan 2022 fremlægges til godkendelse forud for fremsendelse til forhåndsvurdering hos den grønne tænketank Concito. Den endelige vedtagelse af Klimahandleplan 2022 sker på Kommunalbestyrelsens møde i september 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At godkende ikke tidligere vedtagne delmål for klimaindsatserne.
- At godkende principper for prioritering af klimaindsatserne.
- At godkende forslag til opfølgning og revision af Klimahandleplan 2022
- At godkende at udkast til Svendborg Kommunes Klimahandleplan 2022 med de tilhørende indsatser sendes til forhåndsvurdering hos den grønne tænketank Concito forud for den endelige vedtagelse af Kommunalbestyrelsen i september 2022.
Sagsfremstilling
Klimahandleplan 2022 er Svendborg Kommunes første samlede plan for, hvordan kommunen kan bidrage til at forhindre yderligere klimaforandringer og forberede borgere og erhvervslivet på fremtidens vådere, varmere og vildere vejr.
Da byrådet i 2020 tilsluttede sig det landsdækkende klimapartnerskab DK2020 og efterfølgende i 2021 tilsluttede sig Fyn2030, forpligtede de sig til at udarbejde, vedtage og implementere en klimahandleplan, der lever op til Parisaftalens målsætninger. Det betyder, at hele kommunen skal være klimaneutral og robust over for konsekvenserne af klimaforandringerne senest i 2050. Nærværende udkast til klimahandleplan er blevet til på den baggrund. Den sætter således retningen for Svendborg Kommunes langsigtede klimaindsats frem mod 2050. Bilag 1 (Bilag 1: Udkast til Klimahandleplan 2022).
Med klimahandleplanen sætter Kommunalbestyrelsen rammerne for, hvad kommunen selv kan bidrage med, og hvad borgere og virksomheder kan gøre. Kommunens egen drift, står kun for ca. 2% af den samlede lokale CO2-udledning. Og som udgangspunkt har den enkelte grundejer, ansvaret for at sikre sin ejendom mod oversvømmelser fra regnvand og stigende havvand. Indfrielse af klimamålene, kræver derfor en omfattende og fælles indsats, ikke kun fra kommunen, men også fra virksomheder, institutioner, foreninger og borgere – og naturligvis et godt samarbejde mellem alle aktører.
Den sværeste opgave ligger forude: at gøre planen til virkelighed. Også her er der brug for at borgere og virksomheder løfter sammen med kommunen. Klimahandleplanen peger derfor på en række indsatser som kommunen selv skal stå for og indsatser som skal videreudvikles og implementeres i tæt samarbejde med lokale aktører og borgere.
Mål for klimaindsatsen
Svendborg Kommune har som DK2020 kommune, i regi af Fyn2030, i Klima- og Energipolitikken samt i Kommuneplanen tilsluttet sig overordnede mål og flere delmål for klimaindsatsen.
I forbindelse med udarbejdelsen af Klimahandleplan 2022, har administrationen udarbejdet forslag til flere del- og sektormål. Mål for indsatser og handlinger der skal være nået primært i 2030 på vejen frem til de overordnede mål i 2050. Der er tale om konkrete mål for reduktion af drivhusgasser indenfor områderne: Energi, transport og mobilitet, landbrug og skovbrug samt affald. Desuden er der opstillet mål for klimarobusthed i forhold til klimatrusler fra primært vand, men også varme og tørke. Målene vil tjene som vigtige milepæle, og gøre det muligt i fremtiden at måle på hvor godt det går med implementering af indsatserne. Målene er beskrevet i udkast til klimahandleplanen i de to afsnit: mål for klimaneutralitet, og mål for klimarobusthed.
Principper for prioritering af klimaindsatserne
Indsatserne prioriteres efter deres potentiale for CO2-reduktion og klimatilpasning, men også i forhold til andre faktorer såsom bredere gevinster og merværdi, dvs. når en klimaløsning samtidig bidrager til bedre sundhed, mindre luftforurening, øget biodiversitet osv.
Principper for prioritering af indsatser har tidligere været præsenteret for fagudvalg. Det er sket på Miljø- og Naturvalgets møde den 7. december 2021 og Teknik- og Miljøudvalgets møde den 13. januar 2022. Siden har administrationen foretaget en yderligere redigering af de principper der ligger til grund for udvælgelse af indsatserne. Principperne indgår i en samlet vurdering, og de er ikke angivet i prioriteret rækkefølge, se figur 1.
Figur 1: Principper for prioritering af klimaindsatser
Klimaindsatser
Hvor klimahandleplanen skitserer den overordnede vej til klimarobusthed og klimaneutralitet med bl.a. en oversigt over klimaindsatser, giver indsatskataloget en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte indsatser, der skal til for at nå i mål. Bilag 2 (Bilag 2: Udkast til indsatskatalog).
Kataloget indeholder hvilke delmål de bidrager til, hvilken effekt og merværdi de har, hvilke aktører der kan medvirke, og hvad de kræver i form af ressourcer, økonomi m.m.
Der er tale om i alt ca. 49 indsatser, der til sammen bringer Svendborg Kommune så tæt på målene som muligt ud fra de virkemidler og teknologier, der er inden for rækkevidde i dag, og de udfordringer, som er kendte og skal håndteres. Foruden de indsatser, som allerede er vedtaget af Kommunalbestyrelsen, eller som borgere og virksomheder selv tager initiativ til, kræver det en række nye indsatser at nå i mål. Derfor indeholder indsatskataloget både indsatser, som allerede er i gang, og indsatser, som endnu ikke er vedtaget politisk.
Indsatskataloget tjener dermed først og fremmest som grundlag for kommunens videre arbejde med de enkelte indsatser de kommende år. Ved behandling af udkast til klimahandleplanen tilslutter kommunalbestyrelsen sig, at der tages afsæt i de beskrevne indsatser.
Oplysning, engagement og samskabelse
Rigtig mange borgere, virksomheder og lokalsamfund ønsker at være aktive deltagere i den grønne omstilling. Det engagement vil kommunen arbejde målrettet for at styrke. Borgere, virksomheder og lokalsamfund vil blive inddraget i beslutninger omkring den grønne omstilling og de vil blive oplyst med viden, som i højere grad kan klæde dem på til at træffe klimavenlige valg. Endelig vil Svendborg Kommune facilitere og understøtte borgerdrevne tiltag i det omfang, det er muligt.
Som en del af udviklingen af klimahandleplanen har Svendborg Kommune arbejdet aktivt med partnerskaber, og det arbejde skal fortsættes. Både ved integrering af den grønne omstilling i eksisterende samarbejder og ved at etablere nye partnerskaber eksempelvis med erhvervslivet og i fælles fynske partnerskaber. Nye partnerskaber kan både være partnerskaber, som Svendborg Kommune medvirker til at etablere lokalt i kommunen og eventuelt deltager i, og partnerskaber, som opstår uden kommunens deltagelse.
Kommunes arbejde med oplysning, engagement og samskabelse vil ske dels i tilknytning til de enkelte indsatser, dels mere overordnet via workshops, temauger, oplysningskampagner m.m., hvor det er relevant og har effekt.
Opfølgning og revision af klimahandleplan 2022
I udkast til klimahandleplan 2022 er der beskrevet, hvordan administrationen foreslår, at der følges op på indsatserne. Det sker bl.a. ved at opgøre CO2-udledningen for kommunen som virksomhed og som geografisk enhed. Og ved at opdatere risikokortlægninger og lave årlige opfølgninger på fremdrift og effekt af de indsatser, der arbejdes med at realisere.
Klimahandleplanen er den første version i rækken – men bliver ikke den sidste. Administrationen forslår at klimahandleplanen revideres hvert fjerde år, hvor der kan skrues både op og ned for de forskellige indsatser, afhængigt af hvor langt der er til de fastsatte mål, og hvordan konteksten udvikler sig.
Politisk proces
Efter behandling og vedtagelse af udkast til klimahandleplan 2022 foretager den grønne tænketank Concito en såkaldt forhåndsvurdering. Det vil sige en vurdering af om planen forventes at leve op til kravene for certificering som DK2020kommune. Selve certificeringen sker i oktober måned af C40 Cities efter at klimahandleplanen er endeligt vedtaget af Kommunalbestyrelsen i september måned. C40 Cities er et bynetværk af klimaambitiøse storbyer, og som i Danmark er blevet tilpasset klimaarbejdet i kommunerne i det landsdækkende projekt DK2020.
Den certificerede klimahandleplan vil danne grundlaget for de kommende års politiske drøftelser og beslutninger for implementering af klimaindsatser. Det vil f.eks. dreje sig om prioriteringer, rækkefølgen af nye indsatser, bevilliger af ressourcer til konkrete handlinger under indsatserne, indgåelse af samarbejder både lokalt og sammen med de andre fynske kommuner m.m. Bilag 3 ( Bilag 3:Tidsplan)
CO2-reduktion
De foreslåede indsatser vil reducere CO2-udledningen fra Svendborg Kommune markant på både virksomhedsniveau (det vil sige Svendborg Kommune som organisation) og geografisk niveau. En væsentlig forudsætning er naturligvis, at indsatserne bliver gennemført. Sker det vil udledningen af drivhusgasser være reduceret med godt 70 % i 2030 (målt i forhold til 1990). Estimatet for 2050 er beregnet til en reduktion på 84% i forhold til 1990. Estimatet for 2050 indeholder udover klimahandleplanens indsatser også en forudsætning om at al transport er baseret på vedvarende energikilder. For at opnå klimaneutralitet i 2050, er der især brug for yderligere indsatser indenfor landbruget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i de nuværende budgetter vedtaget midler til en række klimaindsatser, som indgår i udkast til Klimahandleplan 2022. Det drejer sig både om indsatser, der har fokus på Svendborg Kommunes egen drift samt indsatser målrettet borgere og virksomheder. Der er f.eks. tale om omstilling af kommunens bilflåde til elbiler, energirenovering af kommunale bygninger samt det videre arbejde med klimasikring af Svendborg Havn. For 2023 er der ikke budgetforslag til midler til yderligere indsatser, end dem der allerede er vedtaget. Fra 2024 og frem må det forventes, at der bliver fremsat budgetforslag for nye prioriterede klimaindsatser.
CO2-Konsekvensvurdering
Implementering af indsatserne vil have en væsentlig positiv konsekvens for Svendborg Kommunes CO2-udledning både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune
Kommuneplan 2021-2033, Svendborg Kommune
Fyn2030 – sammen om en bæredygtig fremtid
Interessetilkendegivelse om tilslutning til DK2020 - Borgmesterbrev af 13. oktober 2020
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Indstillingen godkendtes.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 14-06-2022
Godkendt.
Mikael Hansen (A) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Anbefales, idet de enkelte partiers forbehold og bemærkninger fremføres i Økonomiudvalget.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022
Indstillingen godkendes, idet udkastet anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen med følgende bemærkninger:
- Der tilføjes en målsætning om gradvist at udfase brugen af biomasse til afbrænding, således at forbruget som minimum halveres. Som et supplement medtages CO2-udledning fra afbrænding af biomasse.
- Indsatskataloget tilføjes afsnit om at reducere varmetabet i fjernvarmerørene i kombination med nedbringelse af returtemperaturen hos Svendborg Fjernvarmes kunder, herunder kommunens egne bygninger.
Liste V kan ikke godkende målsætningen om gradvist at udfase brugen af biomasse til afbrænding.
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 21-06-2022
Godkendt.
Lars Erik Hornemann (V) deltog ikke i behandlingen af sagen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Fremsendes med fagudvalgenes bemærkninger. Liste C tager forbehold for sektormålet: ”stiftelse af mindst et energifællesskab med kommunen som deltager.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 28-06-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022
Godkendt med fagudvalgenes bemærkninger, idet Liste C frafaldt deres forbehold fra Økonomiudvalget.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).
Punkt 3 Budget 2023 - Erhvervs- og Turismeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer og reduktionsforslag indenfor Erhvervs- og Turismeudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter mulige reduktionsforslag
- At udvalget drøfter temaer vedr. drift og anlæg
- At evt. anlægstemaer fremsendes til budgetforhandlingerne for 2023
Sagsfremstilling
Reduktionsforslag
Jf. budgetproceduren for 2023 samt Økonomiudvalgets beslutning af 22. marts 2022 om udarbejdelse af reduktionsforslag skal udvalget finde reduktionsforslag for i alt 0,332 mio. kr. til brug for den videre budgetproces.
Administrationen har udarbejdet følgende forslag, som er vedlagt som bilag:
- Bilag 1 – Fastholdelse af vedtaget takststigning i 2022
De reduktionsforslag, som udvalget peger på, vil blive sendt i høring efter udvalgets møde den 17. august 2022 og høringsperioden varer frem til den 7. sept. 2022
Driftstemaer og udfordringer
Økonomiudvalget har på møde den 19. april 2022 yderligere defineret rammen for udvalgenes arbejde med temaer. Hvert udvalg kan fremsende temaer vedr. udfordringer og demografi samt to ekstra forslag for serviceudgifter. Eventuelle temaer vedr. udfordringer skal forinden fremsendelse vurderes i sammenhæng med udvalgets rammestyring og dermed finansieringsmuligheder indenfor udvalgets område.
Administrationen har udarbejdet følgende driftstema:
- Bilag 3 – Iværksætteri som styrkeposition
Udfordringer indenfor udvalgets driftsområde:
- Stigende priser på værftsophold
- Stigende priser på brændstof
- Tildeling af fripladser ved sejlskibsbroen
- Bortfald af indtægter som følge af nedlagt Gl. Simac bådebro
- Bortfald af indtægter som følge af nedlæggelse af autocamperpladser
- Stigende bidrag til Erhvervshus Fyn og Film Fyn A/S
Udfordringerne er nærmere beskrevet i Bilag 4 – Udfordringer Erhvervs- og Turismeudvalget (samleoversigt)
Anlægstemaer
Grundet pres på anlægsrammen bør omfanget af temaer begrænses. I henhold til budgetproceduren fremsendes eventuelle temaer til budgetforhandlingerne fra udvalgenes møder i juni.
Administrationen har udarbejdet en række anlægstemaer, som er samlet i Bilag 5 – Anlægstemaer Erhvervs- og Turismeudvalget (samleoversigt).
- Ny færge til Hjortø (Ny Hjortøbo)
- Ny færge til Skarø/Drejø incl. land- og ladeanlæg (Ny Højestene)
- Etablering af dækmoler/bølgebrydere i lystbådehavne
- Renoveringspulje havnens anlægskonstruktioner
Temaet vedrørende ny færge til Skarø/Drejø omhandler etablering af færgelejer, ladeanlæg og elinfrastruktur på havnen i forbindelse med anskaffelse af ny færge til Skarø/Drejø. Anskaffelse af selve færgen behandles i særskilt. Se proces herfor i andet punkt på denne dagsorden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalget kan fremsende temaer vedr. hhv. drift og udfordringer samt to øvrige forslag, som skal indgå i budgetforhandlingerne. Finansiering af dette kan bl.a. ske via inddragelse af forslag fra besparelseskataloget.
De økonomiske konsekvenser af hvert forslag fremgår af beskrivelsen i de vedhæftede bilag.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Sagen afgøres i
Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Udvalget besluttede, at der arbejdes videre med det foreliggende reduktionsforslag og med de foreliggende drifts- og anlægstemaer. Udvalget ønsker, at der herudover arbejdes videre med andre reduktionsforslag, herunder et forslag om forlænget sejltid.
Punkt 4 Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035
+Beslutningstema
Som en del af arbejdet med den kommende strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling er der udarbejdet et forslag til en foreløbig vision for fremtidens Svendborg Kommune. Forslaget fremlægges til drøftelse i alle udvalg og Kommunalbestyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelse anbefales,
- At godkende forslaget til foreløbig vision for Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen vedtog i januar 2020 at udarbejde en strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling, herunder at strategien skal tage udgangspunkt i følgende fem styrkepositioner: Natur, Kultur, Det maritime område, Turisme og Uddannelse. Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen dermed sætte en udviklingsretning, der gør styrkepositionerne tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer.
For at inddrage borgerne i udarbejdelsen af strategien blev der afholdt et borgermøde den 28. april. Her tilmeldte borgerne sig til et kommende arbejde med at udvikle signaturprojekter, der understøtter styrkepositionerne. Desuden gav deltagerne dets input og bidrag til fremtidens Svendborg Kommune. Med afsæt heri har administrationen udarbejdet et forslag til en foreløbig vision for Svendborg Kommune. Visionen bliver en del af udviklingsstrategien og formålet er, at give et billede af Kommunalbestyrelsens ønsker for fremtidens Svendborg Kommune. Forslaget vedlægges som bilag 1 (Bilag 1 - Forslag til foreløbig vision for Svendborg Kommune) til politisk drøftelse og foreløbig godkendelse. Forslaget forventes kvalificeret frem mod oktober. Herefter får Kommunalbestyrelsen igen mulighed for at drøfte det på et temamøde den 29. november 2022. Den endelige høringsudgave af den samlede strategi forventes at blive behandlet i udvalg og kommunalbestyrelsen i januar 2023.
Næste skridt i udarbejdelsen af udviklingsstrategien er, at de relevante fagområder inviterer de tilmeldte borgere til et samarbejde om at udvikle signaturprojekter, der kan fremme styrkepositionerne yderligere. Samarbejdet forventes at gennemføres fra starten af august til slutningen af september og organiseres i fem spor med hver sin styrkeposition som tema. Kommunalbestyrelsen vil i løbet af juni modtage en invitation til at deltage i arbejdet, hvor der er mulighed for at melde sig til i et eller flere spor/styrkeposition.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Liste C fremsatte ændringsforslag med et ønske om, at følgende tekst blev indarbejdet i visionen for Svendborg Kommunes udviklingsstrategi:
"Ligesom resten af Danmark, har Svendborg Kommune en kristen kulturarv, som er med til at danne grundlaget for vores nationale identitet. Sammen med den kulturarv vi har lokalt, skaber det rammen for, hvem vi er. Borgere og turister i alle aldre bør introduceres til vores rige historie og have gode muligheder for at vedligeholde kendskabet til denne."
Formanden satte forslaget til afstemning. For stemte C og V.
Imod stemte A, F og B.
Forslaget faldt.
Liste C fremsatte ændringsforslag med ønske om, at følgende tekst blev indarbejdet i visionen:
"Vores lokale og nationale kulturarv er med til at danne grundlaget for vores fælles identitet. Borgere og turister i alle aldre bør introduceres til vores rige historie og have gode muligheder for at vedligeholde kendskabet til denne."
Udvalget indstiller, at denne tekst indarbejdes i visionen.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 14-06-2022
Godkendt.
Mikael Hansen (A) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Godkendt.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Anbefales.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 21-06-2022
Godkendt.
Lars Erik Hornemann (V) deltog ikke i behandlingen af sagen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Indstilles med fagudvalgenes bemærkninger og idet udvalget ønsker, at styrkepositionernes markeres tydeligere i den endelige visionstekst.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 28-06-2022
Forslaget anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022
Godkendt med fagudvalgenes bemærkninger.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).
Punkt 5 Erhvervspolitik 2023-2026
+Beslutningstema
Revidering af erhvervspolitikken
Indstilling
Direktionen indstiller at Erhverv- og Turismeudvalget igangsætter revidering af erhvervspolitikken for perioden 2023-2026
Sagsfremstilling
Den nuværende erhvervspolitik, der udløber i 2022, har været retningsgivende for administrationens arbejde for et godt erhvervsklima. Erhvervspolitikken er udarbejdet i samarbejde med Svendborg Erhvervsråd via et advisory board med repræsentanter for det lokale erhvervsliv. Det har været godt redskab til at kommunikere kommunens politiske hensigter i forhold til omverdenen.
Erhvervspolitikken skal revideres så den afspejler de aktuelle hensigter.
Erhvervskontoret har udarbejdet et forslag til rammesætning og tidsplan for udarbejdelsen af
Erhvervspolitik 2023- 2026 med handleplan, hvilket fremgår af bilag 1 og 2.
Formålet med Svendborg Kommune erhvervspolitik 2023-2026 er at:
- Lave en revision af den eksisterende erhvervspolitik for at sikre en fortsat styrkelse af et attraktivt erhvervsklima og vækst i Svendborg Kommune
- Fastsætte nye politiske prioriteter som understøtter erhvervsområdet og har sammenhænge til Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035.
Erhvervspolitik 2023-2026 er en revision af den eksisterende erhvervspolitik og forventes derfor at have samme omfang og form.
Revidering af erhvervspolitikken forankres i Erhverv- og Turismeudvalget, der får rollen som politisk styregruppe. Udvalget vil og vil løbende blive inddraget i arbejdet og få forelagt politikken til drøftelse og godkendelse. Erhvervspolitikken skal endeligt besluttes af Kommunalbestyrelsen.
Interessenter fra erhvervslivet og samarbejdsorganisationer vil blive inddraget via et advisory board og Svendborg Erhvervsråd. Inddragelsesprocesserne afstemmes med Udviklingsstrategien
Processen forventes at følge nedenstående milepælsplan afstemt med udviklingsstrategien.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen direkte økonomiske konsekvenser ved igangsættelse af processen, men det er af stor erhvervsmæssig betydning af udpege de erhvervspolitiske indsatser i samråd med erhvervslivet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen som følge af igangsættelse af proces
Sagen afgøres i
Erhverv- og Turismeudvalget
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Godkendt.
Punkt 6 Indkøbsaftale vedrørende standardfærge
+Beslutningstema
Orientering om proces for udarbejdelse af indkøbsaftale om anskaffelse af en klimaoptimeret standardfærge
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhverv- og Turismeudvalget at orientering tages til efterretning
Sagsfremstilling
Den nuværende færge ”Højestene” fra 1997, der besejler Skarø og Drejø, er både teknologisk og miljømæssigt bedaget. Derfor skal færgebetjeningen af Skarø og Drejø gentænkes med fokus på bedre infrastruktur for både fastboende, sommerhusejere og gæster, samt realisering af målsætningerne i ”Klima og energipolitikken 2019”.
Der findes stort set ikke reservedele til den nuværende færge, og der er større og større risiko for at færgen må lægges op i længere perioder ved nedbrud. Dette med væsentlige gener og serviceforringelser til følge for både fastboende, sommerhusejere og gæster.
Der er i 2021 ansøgt om tilskud fra trafikministeriets grønne færgepulje og der er opnået et tilskud på 25,409 mio. kr. ud fra, at den nye færge lever op til følgende kriterier:
- El-færge, da der herved opnås den største klimagevinst
- Projektets modenhed, da der blandt andet er givet politisk mandat til og underskrevet en hensigtserklæring vedr. indkøb af standardfærge
- At der indkøbes en færge under standardfærgekonceptet
Standardfærge:
Færgesekretariatet varetager kommunernes interesse i besejlingen af 26 danske øer og en række mindre overfarter. Færgesekretariatet har gennemført en offentlig udbudsproces, om at udvikle et standardfærgekoncept samt en pakke af serviceydelser, som vil kunne bruges af alle medlemskommuner ved anskaffelsen af nye, miljøvenlige færger. Vinderen af udbuddet er konsortiet ”Dansk Standardfærge” der består af Pension Danmark, Odense Maritime Technology samt MEQ.
Indenrigsfærgerne har alle deres egne individuelle forhold og begrænsninger i forhold til for eksempel kapaciteter, havnefaciliteter, overfartstid, vanddybder osv. Standardfærgekonceptet består af et produktprogram, hvor de enkelte kommuner kan sammensætte en færge baseret på deres individuelle forhold og ønsker. Det nye færgeprodukt kan således tilpasses specifikke ønsker og behov på de enkelte overfarter.
- Modulopbygget, standardisering af komponenter
- Høj mulighed for indflydelse på valg af moduler, aptering og farver
- Lille indflydelse på overordnet design
- Effektivisering af bygning
- Effektivisering af drift via fælles driftssupportsystem
- Mulighed for at afløse hinanden
- Risikominimering
- Minimering af teknologi-risici
- Forberedt for retrofit såfremt fremtidige energisystemer er mere rentable
Som en del af løsningen indgår det, at Dansk Standardfærge vil eje de anskaffede færger samt at kommunerne vil skulle indgå en langvarig leasingaftale og mod en fast årlig ydelse få fuld råderet over færgerne. Dermed bibeholder kommunerne det fulde ansvar for den daglige drift af overfarterne. Uanset at kommunerne anvender en leasing-model, så forventes det, at færgen vil blive bygget ud fra standardfærgekonceptet med de deraf følgende miljømæssige forbedringer og standardiseringsmæssige synergieffekter.
Indkøbsaftale
Færgesekretariatet forhandler på vegne af medlemskommunerne og med udgangspunkt i innovationsudbuddet en rammeaftale, som medlemskommunerne kan gøre brug af fra september 2022. Der er aktuelt op mod 10 kommunale indenrigsfærger, der - afhængigt af de kommunale budgetprocesser samt forhandlingerne med Dansk Standardfærge - vil kunne komme ud og sejle fra ca. 2025.
Administrationen vil med udgangspunkt i rammeaftalen forhandle en konkret indkøbsaftale på plads med henblik på at anskaffe en el-færge med samme kapacitet som den nuværende færge, dvs. 98 passagerer og 11 biler men med bedre plads til cykler og gods end på den nuværende færge. Dertil vil den nye færge leve op til gældende krav i forhold til tilgængelighed (Handicapkonventionens artikel 9), med fuld adgang til alle dæk.
På nuværende tidspunkt har Svendborg Kommune indgået en hensigtserklæring om at indgå en indkøbsaftale med ”Dansk Standardfærge”, men er ikke økonomisk forpligtet.
En konkret indkøbsaftale er betinget af kommunalbestyrelsens prioritering af færgeprojektet i budgetforhandlingerne for budget 2023-2026. Indkøbsaftalen skal af Kommunalbestyrelsen.
Målsætninger for indkøbsaftale
- Der skal anskaffes en standardfærge
- Der ønskes maksimal klimaeffekt i færgens levetid
- Den nuværende kapacitet med 11 biler fastholdes
- Vi ønsker ikke at være den første færge der leveres i serien af standardfærger
- Idriftsættelse i 2025
- Fastholdelse af serviceniveau
- Tilgængelighed (handicapvenlig)
- Mulighed for at udtrædelse af indkøbsaftalen før indgåelse af værftskontrakt
Forventet proces frem mod levering af ny færge
- Forhandling af endelig rammeaftale
- Færgesekretariatet forhandler rammeaftalen på plads med ”Dansk Standardfærge”, hvorefter vi kan gøre brug af aftalen.
- Deadline ultimo august 2022.
- Beslutningsproces om konkret færgeanskaffelse
- Beslutningsproces om hvilken standardfærgemodel vi ønsker at anskaffe
- Bruger- og medarbejderinddragelse
- Politisk beslutningsproces.
- Forventes afsluttet oktober 2022
- Indgåelse af indkøbsaftale
- Forpligtende indgåelse af indkøbsaftale om konkret færgeløsning, men med mulighed for udtrædelse efter designproces og udbudsproces.
- Forventes underskrevet november 2022
- Designproces – mulighed for udtrædelse
- Dansk Standardfærge færdigdesigner den bestilte færgeløsning
- Projektøkonomi opdateres
- Mulighed for udtrædelse.
- 1. kvartal 2023
- Udbudsproces – mulighed for udtrædelse
- Dansk Standardfærge gennemfører værftsudbud.
- Den endelige økonomi kendes nu.
- Mulighed for udtrædelse.
- 2. kvartal 2023
- Byggeproces
- Dansk Standardfærge indgår værftskontrakt og byggeprocessen gennemføres
- Afleveringsproces/driftsklargørelse
- 1. halvår 2025
- Færgen sættes i drift
- 2. halvår 2025
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På nuværende tidspunkt er de årlige omkostninger til leasing af færgen estimeret til 7,65 mio. kr. Den endelige, årlige leasingudgift kan først fastslås efter at færgen er blevet projekteret og der er afholdt værftsudbud.
Udgifter til tilhørende færgelejer, ladeanlæg og elinfrastruktur på havneområdet i Svendborg er beskrevet i et særskilt anlægstema.
CO2-Konsekvensvurdering
Reduktioner i emissioner ved overgang fra ren dieselfærge til 100 pct. batteridrift ved samme sejladsmønster som i dag:
CO2 reduceres fra 898 tons til 227 tons pr. år (reduktion på 75 %)
NOx reduceres fra 2.807 kg til 341 kg pr. år (reduktion på 88 %)
SOx reduceres fra 589 kg til 65 kg pr. år (reduktion på 89 %)
Partikler reduceres fra 379 kg til 32 kg pr. år (reduktion på 91 %)
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022
Taget til efterretning.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).
Punkt 7 Model for Rundbuehallens fremadrettede anvendelse
+Beslutningstema
Beslutning om den fremadrettede anvendelse af Rundbuehallen, Frederiksø 16E, 5700 Svendborg
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalgets, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- at administrationen bemyndiges til ved forhandling at arbejde videre med permanent udlejning af Rundbuehallen til SvendborgEvent, fremadrettet benævnt udlejningsmodellen.
Sagsfremstilling
Den nuværende model for Rundbuehallen – Den kommunale udlejningsmodel:
Rundbuehallen er en del af det tidligere Svendborg Værfts bygninger på Frederiksø og anvendes i dag til udlejning til kulturelle og sportslige arrangementer af vidt forskellig karakter. Hallen anvendes i dag bl.a. til Silverrudder, marked for streetfood, Rollos boksestævne, Sven-prisen og sommerkoncerter m.m.
Anvendelsen af Rundbuehallen har flere gange været politisk behandet. Senest har Byrådet i marts 2020 besluttet, at Rundbuehallen skal administreres efter den kommunale udlejningsmodel.
I denne model ligger, at hallen ikke udlejes, men bliver i fuldt kommunalt regi. Bookinger af arrangementer bliver fordelt af en bookinggruppe med deltagelse af SvendborgEvent, Kultur- og Fritidsafdeling samt Erhvervskontoret. Administrationen af bookinger foretages af Havnekontoret, der fører en åben kalender over bookede og ledige dage.
Hensigten med modellen har været at sikre, at hallen fortsat er hele byens eventsted således, at hensynet til kommercielle potentialer balanceres med øvrige hensyn.
Fordelen ved modellen er, at den er administrativt simpel og umiddelbart fair samtidig med maksimal kommunal indflydelse. Ulempen ved modellen er, at kommunen selv står for finansiering af udviklingen af hallen samt løbende vedligeholdelse af denne. Ligeledes må kommunen ifølge kommunalfuldmagten kun udleje overskudskapacitet og ikke arbejde for optimering af udlejning.
Den nuværende model sikrer således en fair og lige adgang til hallen, men den kan ikke underbygge ønsket om en større brug af hallen til glæde og gavn for Svendborg.
Ny model – udlejning til SvendborgEvent:
Administrationen har derfor arbejdet videre med en ny model, som bedre kan sikre en større brug af hallen, men med en samtidig bevaring af kommunal indflydelse samt fair og lige adgang for alle til brug af hallen.
Den nye model indebærer i korte træk, at Rundbuehallen på en tidsubegrænsede erhvervslejekontrakt udlejes til SvendborgEvent. I Erhvervslejekontrakten reguleres SvendborgEvents mulighed for at videreudleje hallen til forskellige arrangementer.
Udlejning til SvendborgEvent kan ske uden udbud. Det er dog et krav, at der skal betales en leje på markedsprisniveau. Her vil mæglervurdering blive indhentet med henblik på lejefastsættelse.
Administrationen har indhentet juridisk vurdering af den påtænkte udlejning. Notat om udlejning fra december 2021 og notat om modeller for opbygning af erhvervslejekontrakt fra februar 2022 fra ekstern advokat er vedlagt som bilag til nærværende dagsordenspunkt. Konklusionen er, at den påtænkte udlejning lovligt kan foretages, og at udlejning kan gennemføres uden udbud.
Fordelen ved udlejning til lige netop SvendborgEvent er, at Svendborg Kommune har udpeget eget medlem til bestyrelsen af SvendborgEvent. Herigennem kan indflydelse således udøves.
Ligeledes vil en udlejning til SvendborgEvent give mulighed for, at SvendborgEvent via fondsmidler kan udvikle hallen. Kommunen har til sammenligning kun afsat midler til vedligeholdelse af hallen.
SvendborgEvent vil også i modsætning til Svendborg Kommune have mulighed for at gå efter en større udlejning og brug af hallen ved f.eks. annoncering, da kravet om kun at udleje overskudskapacitet kun gælder for Svendborg Kommune.
Foreningen SvendborgEvents vedtægter er endvidere optimale i forhold til at varetage opgaven med videreudlejning af Rundbuehallen.
Foreningens formål, som er almennyttigt, er at øge kendskabet til Svendborg både nationalt og internationalt, herunder afholdelse af kulturelle og festlige begivenheder. Som medlemmer kan optages foreninger og offentlige institutioner, som erklærer at ville arbejde for foreningens formål.
I praksis understøtter SvendborgEvent således allerede i dag en lang række opgaver vedrørende koordination af kulturelle og sportslige begivenheder. Endvidere har foreningen ikke til formål at genere indtjening direkte til sine medlemmer og udbetaler således ikke overskud til medlemmerne.
Vurdering af udlejningsmodellen:
Det vurderes derfor, at udlejningsmodellen vil sikre en større brug og udvikling af hallen end under den nuværende kommunale udlejningsmodel. Samtidig bevarer kommunen indflydelse gennem plads i bestyrelsen hos SvendborgEvent. Den fair og lige adgang til hallen vil blive sikret gennem reguleringen af SvendborgEvents ret til at fremleje hallen til tredjepart.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der vurderes ikke at være nogle økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser ved nærværende dagsordenspunkt. Såfremt administrationen får bemyndigelse til at gå videre med en forhandling om udlejning til SvendborgEvent, vil der blive fremlagt et nyt dagsordenspunkt, hvor de økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser ved en udlejning vil blive belyst.
CO2-Konsekvensvurdering
Nærværende dagsordenspunkt vurderes ikke at have CO2-konsekvenser.
Lovgrundlag
Kommunalfuldmagten og Erhvervslejeloven
Sagen afgøres i
Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Indstilles og oversendes til Teknik- og miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022
Indstillingen godkendt.
Punkt 8 Orientering om muligheder for konkurrenceudsættelse
+Beslutningstema
Orientering om konkurrenceudsættelse og brug af interne/eksterne konsulenter jf. Økonomiudvalgets tilkendegivelser fra mødet den 18. januar 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Erhvervs- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der i forbindelse med drøftelser om budgetproceduren for budget 2023 efterspurgt en status om prisafprøvning/konkurrenceudsættelse og om brugen at interne/eksterne konsulenter.
Der har igennem mange år været arbejdet på en øget professionalisering af kommunens køb af varer og tjenesteydelser således, at der sikres en løbende konkurrenceudsættelse på områder, der løses af private aktører. Dette med det formål at sikre de nødvendige aftaler til rette pris og kvalitet. I vedlagte notat er der givet en status på arbejdet hermed.
På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der desuden efterspurgt en status for kommunens brug af interne/eksterne konsulenter. Afledt af budgetforliget for 2019 vedtog Økonomiudvalget den 11. december 2018 ”Retningslinjer for brug af eksterne konsulenter”.
Retningslinjerne betyder for alle direktørområder, at påtænkt køb af ydelser fra eksterne konsulenter over 150.000 kr. i såvel drifts- og anlægssager skal forelægges til godkendelse i det enkelte fagudvalg samt at Økonomiudvalget hvert år får forelagt en rapport over kommunens konsulentforbrug. I vedlagte notat er praksis vedr. kommunens brug af interne/eksterne konsulenter kortfattet beskrevet. En analyse af kommunens 5 største køb af konsulentydelser i 2021 med en kort begrundelse for købet fremgår bilaget ”Insourcing”.
På udvalgets område er der for nuværende udliciteret følgende ydelser:
- Tømning af skraldespande på Havnens område
- Driften af caféen i Fremtidsfabrikken (Kvægtorvet)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vil kræve en nærmere analyse af det enkelte område, der foreslås udliciteret.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning
Punkt 9 Orientering vedr. Karen Billes Vej
+Beslutningstema
En bygherre for en privat udstykning i Tankefuld har solgt en række ejendomme uden på forhånd at have sikret en godkendt vejforbindelse til ejendommene. Bygherre har endnu ikke kunnet levere tilstrækkeligt fyldestgørende materiale til en godkendelse af vejen, og den er derfor endnu ikke godkendt. Det indebærer, at de nye grundejere ikke har kunnet påbegynde deres byggerier. Da udstykningen er privat, har kommunen imidlertid begrænsede virkemidler til at sikre lovliggørelsen af vejen. Sagen forelægges til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget samt Økonomiudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I 2020 solgte Svendborg Kommune en ejendom til byudvikling i Tankefuld til en privat bygherre.
I oktober 2021 bliver kommunen opmærksom på, at bygherre er påbegyndt byggemodningen og har etableret en grusvej i den private udstykning uden den nødvendige tilladelse fra kommunen. Kommunen gør i oktober 2021 bygherre opmærksom på forholdet, og kommunen har derefter en løbende dialog med bygherre og bygherres rådgiver om at få leveret et fyldestgørende detailprojekt til godkendelse.
Undervejs i dialogen har bygherren solgt en række ejendomme, og et antal af de nye grundejere har søgt om byggetilladelse til at opføre huse på deres nyerhvervede grund. Fem af grundejerne har opnået en byggetilladelse, men kan ikke igangsætte byggeriet, da vejen ikke er lovlig og derfor ikke må bruges. Byggetilladelserne er betinget af, at de søger og opnår en adgangstilladelse inden byggeriet kan ibrugtages.
Den aktuelle status er, at kommunen har modtaget et detailprojekt fra bygherres rådgiver, der umiddelbart kan godkendes. Bygherre har dog for nyligt flere gange givet udtryk for, at bygherre er uenig med rådgiverens detailprojektet. Kommunen kan på baggrund af disse oplysninger ikke godkende detailprojektet.
Kommunen har derfor anmodet bygherre om at bekræfte at detailprojektet er aktuelt og at bygherres rådgiver repræsenterer bygherre. Kommunen har også oplyst bygherren om, at sagsbehandlingen ikke kan fortsætte inden forholdet er afklaret. Bygherre har ikke bekræftet dette endnu, men er fremkommet med yderligere bemærkninger til detailprojektet.
Kommunen modtager dagligt henvendelser fra frustrerede grundejere, der ikke kan gå i gang med at bygge deres huse.
På dette tidspunkt i processen har kommunen som myndighed dog begrænsede muligheder for at kræve, at vejen lovliggøres eller anlægges korrekt uden at kravet også rammer grundejerne i området. Dette skyldes, at privatvejsloven er bygget op på et princip, hvor det er de tilstødende grundejere, der er ansvarlige for vejen.
Såfremt at vejen ikke anlægges korrekt, vil kommunen som myndighed derfor kunne kræve, at de tilstødende grundejere anlægger vejen korrekt for egen regning.
Administrationen har skriftligt orienteret grundejerne i området om sagens status i forhold til den kommunale sagsbehandling.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Privatvejsloven og byggeloven.
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 14-06-2022
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Godkendt.
Punkt 10 Drejø Gammelhavn - Årsregnskab 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af Drejø Gammelhavns regnskab for 2021
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhverv- og Turismeudvalget med overdragelse til Kommunalbestyrelsen, at,
- Drejø Gammelhavns regnskab og status for 2021 godkendes
Sagsfremstilling
Jævnfør gældende aftale af 22. februar 1996 har Drejø Havnelauge fremsendt Drejø Gammelhavns regnskab for 2021 til Kommunalbestyrelsens godkendelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).
Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.
Punkt 11 Orientering
+Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Henvendelse til og svar fra indenrigsministeren vedrørende stigende brændstofpriser.
Udvalget har modtaget kopi af en fælles henvendelse fra Færgesekretariatet, Småøernes færgeselskaber og Sammenslutningen af Danske Småøer til Indenrigsministeren samt kopi af svaret fra Indenrigsministeren.
Henvendelse fra Cittaslow-foreningen
Udvalgsformanden orienterer om at udvalget er blevet inviteret til et møde et Cittaslowforeningen bl.a. med henblik på en drøftelse af et ønske om et tilhørsforhold til Erhverv- og Turismeudvalget
Pumpestation på havnen
Umiddelbart efter årets Silverrudder er afviklet (14-18. september 2022), vil anlægsarbejdet vedrørende Vand & Affalds nye pumpestation påbegynde. Det er et omfattende anlægsprojekt der vil påvirke store dele af området.
Kontorlokale til genstartet maritim startup-hub
Den tidligere Fyns Maritime Klynge drev med udgangspunkt i det maritime iværksætterhus i Kvægtorvet en maritim startup-hub hvor særligt lovende startups kunne få assistance til at udvikle deres produkt og markeder. Startuphubben blev overtaget af den nationale klynge MARLOG. Med MARLOGs konkurs lukkede hubben også. Startup-hubben er en vigtig komponent i et maritimt kraftcenter og derfor har Erhvervshus Fyn i regi af NextGen Robotics genetableret hubben, hvor det forventes at gennemføre 5-10 forløb med egnede iværksættere. Erhvervskontoret ønsker at bidrage til hubbens etablering og har derfor stillet et kontor til rådighed frem til sommeren 2023, hvilket vil medføre en mindreindtægt.
Udvalget har bedt om at evaluere første halvårs temamøder. Administrationen anbefaler at fortsætte med at besøge lokale virksomheder. Dertil kommer der temamøder i forbindelse med ny erhvervspolitik samt færgeprojekt.
Punkt 12 Lukket - Ejendomshandel Færgevej
+Beslutningstema
Beslutning om projektsalg af kommunes iskiosk på matr.nr. 740t, Svendborg Bygrunde beliggende Færgevej 21, 5700 Svendborg
Indstilling
Direktionen indstiller til godkendelse i Erhvervs- og Turismeudvalget:
- En del af kommunens bygning beliggende på ejendommen Færgevej 21 udbydes som projektsalg med mindstepris. Bygningsdelen er i det følgende benævnt Iskiosken
- Administrationen nedsætter en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Kommunale Ejendomme, Plan & Udvikling, Havnen og Erhvervskontoret, som sammen fastsætter vurderingskriterier eller konkret projekt i forhold til projektudbud på iskioskbygningen. Der fastsættes endvidere en vægtning af disse kriterier eller projektet i forhold til mindsteprisen.
- Iskiosken sælges med betingelse om at køber skal afholde alle udgifter til opdeling af ejendommen i to ejerlejligheder samt de forbundene omkostninger til adskillelse af nuværende bygning samt de bygningsmæssige forhold som kloakering, vandforsyning, varmeforsyning, elforsyning, brandforhold osv. (Bilag 1, Bygningens nuværende tilstand og forventede ændringer ved adskillelse)
- iskiosken sælges med betingelse om at ejendommen med faciliteter indeholdende toiletter og bad fortsat skal ejes af kommunen
- Iskiosken sælges med betingelse om, at der fortsat skal drives iskiosk (tinglyses servitutstiftende)
- Iskiosken sælges som en investeringsejendom, da ejendommen er bortforpagtet
- Iskiosken sælges med betingelse om, at der tinglyses ejerforeningsvedtægter med vilkår om omkostningsfordelingen for vedligehold, og at driftsudgifter skal deles ved ejerfordelingsandele
- der pålægges en deklaration med tilbagekøbsret, såfremt bygningen ikke opretholdes med nuværende anvendelse som Iskiosk/grill
- Køber skal betale arealleje for grunden i henhold til havnens gældende takster
- Administrationen bemyndiges til at tilrettelægge, gennemføre og afvikle såvel udbuddet som den efterfølgende handel af ejendommen på kommunalbestyrelsens vegne, og vurderingskritierne lægges derfor ikke til yderligere politisk behandling.
- Provenuet fra salget går til vedligeholdelse af kommunens resterende bygningsdel med toilet og badefaciliteter grundet bortfald af lejeindtægten, som har været brugt til driftsomkostninger til kommunens toilet og badefaciliteter i den resterende bygning. Dette foreslås for at kunne opretholde den nuværende vedligeholdelsestand af toilet og badefaciliteterne indtil, at anden finansiering til vedligeholdelsesomkostningerne kan findes.
Direktionen indstiller til Teknik – og Miljøudvalget samt til beslutning i Økonomiudvalget og endelig godkendelse i Kommunalbestyrelsen, at
- Ejendommen benævnt iskiosken udbydes og sælges på ovennævnte vilkår
Sagsfremstilling
Færgevej 21 har et areal på 4.736m2. På grunden er der opført 3 bygninger, hvoraf den ene af bygningerne er ejet af Svendborg Kommune. Bygningen indeholder i den forreste del en iskiosk/grillbar og den bagvedliggende bygning indeholder toilet og badefaciliteter til brug for lystbådesejlerne.
Det bebyggede areal for hele bygningen udgør 151 m2. Det udlejede areal inkl. udenomsareal og bygning udgør ca. 140 m2. Bygningen er bortforpagtet til Unilever Danmark Frisko Is, på en uopsigelig lejekontrakt fra udlejers side frem til 31.12.2027. Lejer kan opsige lejemålet i henhold til erhvervsleje-lovens regler, dvs. 3 måneder til den 1. i måneden (Bilag 2, Lejekontrakt med allonge)
Svendborg Kommune er kun interesseret i at eje den del af bygningen, hvor der er toilet og badefaciliteter, og ønsker med udbuddet og salget, at iskiosken bliver forskønnet, optimeret og moderniseret.
Øvrige vilkår ved udbuddet af iskiosken
Køber skal opdele bygningen på en sådan måde, at brandkrav opfyldes. Købers ændringer af kioskbygningen må ikke begrænse eller forringe brugen af kommunens bygning, bade- og toiletdelen. De nuværende bade- og toiletfaciliteter til brug for sejlende og brugere af området skal derfor opretholdes i uændret niveau. Forholdene er beskrevet i bilag 1, men er ikke udtømmende.
Planforhold
Plangrundlaget er den nugældende Lokalplan 513. Her fremgår det, at ejendommen, hvorpå kommunens bygning er beliggende, ikke kan udstykkes. Derfor skal potentiel køber betale arealleje, hvorpå den kommende ejerlejlighed bliver oprettet.
Lukket dagsordenpunkt
I normalforretningsordenens § 1, stk. 2, jf. Indenrigsministeriets cirkulære 1969 129, er der angivet nogle sagskategorier, der som udgangspunkt skal behandles for lukkede døre. Herunder hører sager om køb og salg af fast ejendomme.
Sager om køb af ejendom er en objektiv oplysning, som ikke er fortrolig, mens alle oplysninger om prisfastsættelse samt oplysninger om faktiske forhold, der underbygger overvejelser om pris og handelsvilkår vil være fortrolige. I denne sag er der nogle vilkår, som ikke skal ud til offentligheden og derfor være fortrolig indtil, at dagsordenen er godkendt. På denne baggrund behandles sagen som et lukket dagsordenspunkt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den nuværende årlige lejeindtægt for bortforpagtningen af iskiosken udgør i 2022 kr. 73.913,72. Beløbet bortfalder ved et evt. salg. Administrationen kan ikke umiddelbart anvise anden finansiering.
Driftsudgifter på bygningen med bade- og toiletfaciliteter vil være de samme. Afhængig af de fremtidige fordelingstal mellem de to ejerlejligheder kan der evt. forventes en stigning i driftsudgifter.
Provenuet fra salget går til vedligeholdelse af kommunens resterende bygningsdel grundet bortfald af lejeindtægten, som har været brugt til driftsomkostninger til kommunens toilet og badefaciliteter i den resterende bygning. Dette for at kunne opretholde den nuværende vedligeholdelsestand.
CO2-Konsekvensvurdering
Såfremt fremtidig køber øger bebyggelsesgraden, forventes en stigning af CO2.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om salg af kommunale ejendomme BEK nr. 396 af 3. marts 2021
Forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152 og 152 c-f angående tavshedspligt.
Indenrigsministeriets cirkulære 169 129
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Indstilles.
Flemming Madsen (A) var fraværende
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).
Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.