Erhvervs- og Turismeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2 Budget 2023 med betydning for Erhvervs- og Turismeudvalget
+Beslutningstema
Orientering om betydning af Budgetforlig 2023 for Erhvervs- og Turismeudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Budgetforliget for 2023 indebærer nedenstående ændringer på Erhvervs- og Turismeudvalgets område. Alle poster vedrører driftsudgifter.
Drift (1.000 kr.) | Budget 2023 | Budget 2024 | Budget 2025 | Budget 2026 |
Erhvervs- og Turismeudvalget | 982 | 427 | 427 | 427 |
Stigende priser på værftsophold | 600 | 600 | 600 | 600 |
Stigende brændstofpriser | 555 | 0 | 0 | 0 |
Stigende bidrag til Erhvervshus Fyn og Film Fyn | 111 | 111 | 111 | 111 |
Takst for gæstesejlere | -332 | -332 | -332 | -332 |
Rammebesparelse ETU - pulje | 48 | 48 | 48 | 48 |
Yderligere:
På grund af de stigende energipriser er der i budgetforliget afsat en pulje på 25 mio. kr. Denne pulje finansieres delvist via et energisparebidrag, som alle områder i kommunen skal bidrage til. Erhvervs- og Turismeudvalgets andel af energisparebidraget udgør 0,120 mio. kr. i 2023.
Af puljen på 25 mio. kr. tilføres der i alt 0,840 mio. kr. til Erhvervs- og Turismeudvalgets ramme.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af budgetforlig 2023 medfører en samlet udvidelse på 1,702 mio. kr. i 2023 og 0,427 mio. kr. for 2024-2026.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse
Sagen afgøres i
Erhvervs- og Turismeudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).
Punkt 3 Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 - Erhvervs- og Turismeudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 for Erhvervs- og Turismeudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget,
- At budgetopfølgningen pr. 30. september 2022 for Erhvervs- og Turismeudvalget tages til efterretning
- At der søges en tillægsbevilling på 0,850 mio. kr. til dækning af ekstra brændstofudgifter på færgerne.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet budgetopfølgning pr. 30. september 2022 jævnfør vedlagte bilag 1. (Bilag 1. Budgetopfølgning pr. 30. sept. 2022).
Opfølgningen indgår i kommunens samlede koncernrapport, som forelægges Økonomiudvalget den 22. november 2022.
Erhvervs- og Turismeudvalgets budgetopfølgning viser følgende afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget:
Serviceudgifter:
Det forventede regnskab for hele 2022 skønnes at lande på 27,3 mio. kr. I forhold til budgetopfølgning pr. 30. juni 2022 er dette en forbedring på 0,2 mio. kr.
I forhold til korrigeret budget på 26,6 mio. kr. er der tale om et merforbrug på 0,7 mio. kr.
Merforbruget fordeler sig således på politikområder:
1,1 mio. kr. på Erhvervskontoret
-1,6 mio. kr. på Fremtidsfabrikkerne
1,2 mio. kr. på Havn & Færger
0,7 mio. kr. i alt
Budgetopfølgningen på Erhvervs- og Turismeudvalgets område indgår i den samlede koncernrapport pr. 30. september 2022, som behandles på Økonomiudvalgets møde den 22. november 2022. I forbindelse med koncernrapport fremlægges forslag til fælles tillægsbevillingssag hvori der indgår, at forventet merudgift til brændstof dækkes via en tillægsbevilling på 0,850 mio. kr. på udvalgets område.
Direktionens anbefaling:
Økonomiudvalget har den 19. april 2022 besluttet - gældende fra regnskabsår 2022 - at rammestyringen udmøntes ved, at evt. merudgifter inden for et budgetområde søges finansieret indenfor det pågældende fagudvalg. Evt. merudgifter ved regnskabsafslutningen inden for fagudvalget overføres til fagudvalget til efterfølgende regnskabsår.
Overskridelse af servicerammen medfører sanktionsrisiko og presser kommunens likviditet på sigt, der også belastes af ekstraordinære anlægsbevillinger i 2022.
Det forventede regnskab pr. 30. september vedr. serviceudgifter forventes at overskride den vejledende serviceramme med 38,3 mio. kr. (ekskl. udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine). I forlængelse heraf anbefaler Direktionen, at udvalgene fører en stram økonomistyring og udviser tilbageholdenhed, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte bilag 1.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov
Sagen afgøres i
Erhvervs- og Turismeudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Godkendt.
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).
Punkt 4 Standardfærgeprojekt for Svendborg-Skarø-Drejø
+Beslutningstema
Beslutning om, at kommunen gennem anskaffelse af en el-standardfærge kan realisere Klimahandleplanens delmål om fossilfri kommunal færgedrift.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales, at:
1) Bemyndige administrationen til at indgå indkøbsaftale med Dansk Standardfærge A/S på en el-standardfærge type 36-10 med forventet indsættelse i 2026.
2) De estimerede afledte anlægs- og leasingudgifter samt muligheder for finansiering af udgifterne vil blive forelagt til politisk behandling henimod budget 2024.
Sagsfremstilling
Begrundelse for udskiftning af eksisterende færge
Den nuværende færge, M/S Højestene, er sat i drift på Svendborg-Skarø-Drejø-overfarten i 1997. Grundet færgens alder opleves der stigende omkostninger i forbindelse med værftsbesøg ligesom der i stadig højere grad opleves vanskeligheder ved at fremskaffe reservedele. Der er i den forbindelse ved budget 2023 tilført 0,6 mio.kr/år til dækning af disse omkostninger ligesom dokningsperioden fra 2021 er øget fra 5 til 9 dage.
Standardfærgeprojektet
Færgesekretariatet er et fællessekretariat for kommuner med indenrigsfærger. Sekretariatet arbejder for effektivisering af færgefarten gennem standardisering, indkøbsoptimeringer og så videre.
Færgesekretariatet har på vegne af kommunerne udbudt og efterfølgende indgået et offentligt-privat innovationspartnerskab med et leverandørkonsortium, med henblik på at skabe et koncept for en standardfærge. Ved anskaffelse af en standardfærge vil der kunne realiseres stordriftsfordele på tværs af de deltagende kommuner, gennem standardisering af design, konsolidering af udbudsprocesser samt fælles indkøb af kritiske udstyrskomponenter.
Driftssupport
De enkelte overfarter får adgang til et driftssupportsystem, der giver mulighed for at høste synergier og opnå forbedringer i kvaliteten af færgedriften, for eksempel ved etablering af en sikker reservedelsløsning samt bistand med garantikrav og serviceaftaler. Herved forventer leverandørkonsortiet en 10-20% besparelse i færgens levetid i forhold til individuelt anskaffede færger.
Batterier nu, men forberedt for andre energikilder
Analyser har vist, at el-drift baseret på batterier vil medføre den laveste totaløkonomiske omkostning. Viser dette at ændre sig i fremtiden, så er færgerne forberedt for omstilling til sejlads på for eksempel brint eller metanol.
Fra budgetestimat til endelig pris samt udtrædelsesmuligheder
I ”Svendborg Kommune Standardfærge Introduktion” (bilag 7) beskrives standardfærgekonceptet i et økonomisk simplificeret overblik og sammenlignes med kommunal anskaffelse af en traditionel færge på sædvanlig vis. Med bistand fra Færgesekretariatets rådgiverteam, er der foretaget en indledende gennemgang af leverandørkonsortiets estimater for budgetposterne.
Budgettet er anvendt i forbindelse med ansøgning til "Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger" og vil indgå som en del af købsaftalen for standardfærgen.
Budgettet vil blive opdateret når udbud af værftskontrakt er gennemført og prisen for at bygge færgen kendes. Til den tid vil kommunen kunne udtræde af indkøbsaftalen med konsortiet mod betaling af konsortiets omkostninger
Tidsplan
Processen med tilpasning af standardfærge, udbud, konstruktion af færge og så videre forventes at tage ikke mindre end 3 år. Bilag 6 viser en tidsplan der strækker sig 39 måneder fra indgåelse af indkøbsaftale til levering af færge, herunder de to udtrædelsesmuligheder.
Øvrige standardfærgeprojekter
Administrationen har kendskab til følgende kommuner der aktuelt i gang med standardfærgeprojekter: Aalborg (1), Kalundborg (2), Slagelse (1), Svendborg (1), Ærø (2), Lolland (1), Faaborg/Midtfyn (1) og Odder (1), i alt 10 standardfærger som forventes at blive bestilt i 2022/2023.
Sagshistorik
Økonomiudvalget besluttede i oktober 2021, at Svendborg Kommune kunne indgå en hensigtserklæring om indgåelse af indkøbsaftale på standardfærge (bilag 1).
Administrationen anbefaler at anskaffe en el-standardfærge type 36-10. Det er en færge med samme fysiske størrelse som den nuværende. Der er samme passagerkapacitet, men med væsentligt bedre forhold. Pga færgens optimerede layout af vogndækket, er der mere plads til cykler, gods og bilerne (bilag 4 & 5).
På den baggrund har forvaltningen ansøgt og fået tilskud fra ”Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger”. Transportstyrelsen meddelte d. 22/12-2021, at der vil blive ydet tilskud på 25% af det ansøgte projekt svarende til maksimalt 25.4 mio.kr til en ny færge til Svendborg-Skarø-Drejø. Den estimerede projektsum på i alt 101,6 mio.kr omfatter selve færgen, ladeanlæg samt nødvendige ombygninger af færgelejerne i Svendborg, Skarø og Drejø (bilag 2).
Erhvervs- og Turismeudvalget besluttede 5/10-2022, med udgangspunkt i en skibsteknisk analyse, ikke at ombygge M/S Højestene til batteri- eller metanoldrift (bilag 3).
I Svendborg Kommunes Klimahandleplan fra september 2022, fremgår det, at de kommunalt ejede færger skal være fossilfri senest 2030.
Alternative beslutninger:
1) Udskyde beslutningen om, hvorvidt kommunen skal indgå købsaftale om en standardfærge indtil konceptet er færdigudviklet og afprøvet i andre kommuner. Som konsekvens af dette, må det forventes, at en købsaftale vil blive dyrere. Bl.a. er renten kun fastlåst indtil 31/12-22. Det skal desuden undersøges om kommunen kan fastholde tilsagnet om statstilskuddet.
2) Beslutte, at kommunen ikke skal gå videre med arbejdet om udviklingen af et standardfærgekoncept. I stedet vedligeholdes Højestenefærgen så den kan sejle længst muligt i fremtiden, mens kommunen undersøger alternative muligheder. Som konsekvens af dette forventes højere driftsudgifter end i dag. Kommunen vil heller ikke kunne udnytte det statslige tilskud og må afvente nye statslige puljer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Standardfærgekonceptet er opdelt i flere faser. Først en fase, som indeholder tilpasning af færgedesign, udbudsproces samt kontraktforhandling. Dernæst en fase med byggeri og levering af færgen.
Budgettet for færgen vil blive endeligt fastlagt ved forhandlinger med leverandørkonsortiet og vil indgå som en del af indkøbsaftalen for færgen. Budgettet vil derefter blive opdateret, når udbuddet af værftskontrakten er gennemført, og prisen for at bygge færgen ligger fast. Til den tid vil kommunen kunne udtræde af indkøbsaftalen med konsortiet mod betaling af konsortiets omkostninger – f.eks. hvis værftets pris er for høj. Dette er normalt for færgeanskaffelser og ikke specifikt for standardfærgeprojektet.
I de samlede anskaffelsesomkostninger fragår tilskuddet fra statens ”pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger”. Restfinansiering sker via indgåelse af en leasingkontrakt med konsortiet. De årlige leasingomkostninger er estimeret til 6,4 mio. kr. Konceptet indeholder også et drifts-supportsystem, som udvikles og drives af konsortiet. Årlig betaling for drift af dette system er estimeret til 0,3 mio. kr. De årlige omkostninger skønnes dermed at udgøre i alt 6,7 mio. kr fra det tidspunkt hvor færgen leveres.
Der kan ikke indenfor Erhvervs- og Turismeudvalgets nuværende budget anvises finansiering til leasingudgiften. Der vil således være behov for en ny driftsbevilling til dækning af de årlige leasingudgifter, hvilket sammen med finansieringsmuligheder vil blive rejst til politisk stillingtagen.
Den nye færge skal driftes af kommunen på sædvanlige vilkår dvs., at kommunen fortsat skal stå for aflønning af personale og sædvanlige omkostninger ved drift af færgen.
Det vurderes, at driftsomkostningerne ved en ny standardfærge vil være på niveau eller under de eksisterende. Antagelsen herom bygger på en TCO-vurdering hvor en løsning med batteridrift vil være billigere end diesel, at en ny færge som udgangspunkt vil kræve mindre dokning samt en forventning om, at der kan realiseres stordriftsfordele i samarbejde med de øvrige standardfærgekommuner.
Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt at fastlægge det endelige niveau for driftsomkostningerne.
I forbindelse med anskaffelse af en ny færge, som skal sejle på el, vil der være behov for at afholde en række anlægsudgifter. Det drejer sig nye færgelejer, el-infrastruktur til ladeanlæg og tilslutningsbidrag til det overordnede elnet. Til disse opgaver vil der være behov for rådgivning og projektering. Til brug for forhandlinger om budgettet for 2023 blev nedenstående budgettema fremlagt.
Det skal bemærkes, at der er tale om estimater og at de reelle anlægsomkostninger vil afhænge af det endelige færgedesign. Hvis den klapløsning vi anvender i dag, bliver ophøjet til standardløsningen, vil vi kunne reducere anlægsomkostningerne med 10-15 mio.kr.
Kommunen har jf. lånebekendtgørelsen mulighed for at lånefinansiere omkostninger til nye færger og færgefaciliteter samt anlægsarbejder i kommunale havne. De anførte renter og afdrag i skemaet er beregnet ud fra det nuværende renteniveau. De endelige udgifter til renter og afdrag fastlægges kendes først når lånene optages.
Færgesekretariatet har oplyst, at indgåelse af en leasingaftale ikke vil medføre en deponeringsforpligtelse for kommunen. Dette skyldes, at kommunen jf. lånebekendtgørelsen har automatisk låneadgang til finansiering af nybyggeri af færger og tilhørende anlæg.
Erhvervsmæssige konsekvenser
I lighed med drift af den nuværende M/S Højestene påhviler det administrationen at varetage den løbende vedligeholdelse, hvilket som resultat af et offentligt udbud kan udføres af en lokal virksomhed. Standardfærgerne vil desuden være oplagte testplatforme og aftagere af de produkter og services, som vil udspringe af det fynske fyrtårnsprojekt Nextgen Robotics indsats for autonomiløsninger til den kystnære søfart.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommunalbestyrelsen vedtog i oktober 2022 kommunens klimahandleplan. Målsætningerne for kommunen er at være 75 % og 100 % omstillet til vedvarende energi (VE) i henholdsvis 2025 og 2030. Det er kommunens vurdering, at disse målsætninger ikke kan opnås, medmindre kommunens færger omstilles til ikke-fossil drift senest i 2030.
Den eksisterende færge har en beregnet årlig udledning på 948 tons CO2 og 13,5 tons NOX. En ny eldreven færge er vurderet til at have en udledning på 99 tons CO2 og 0,25 ton NOX i 2025 og en anelse mindre i 2030, på grund af stigningen i andelen af grøn strøm i elnettet. Den samlede besparelse vil være på 849 tons CO2 og 13,25 tons NOX i 2025, og en anelse mere i 2030.
Lovgrundlag
Bek. nr. 1580 af 17.12.2013 (Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.)
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Liste V stillede følgende ændringsforslag:
Beslutningen om at give tilsagn til indkøb af en ny el-færge udsættes 2-3 år.
Begrundelser og mellemliggende handlinger:
- Primært fordi kommunens økonomi ikke er til at investere 100 mio. kr. i en elfærge de næste 3-4 år.
- Sekundært, at færgens pris drøftes.
- Alternative muligheder for grønne tekniske løsninger – herunder ombygninger og eftermontering af CO2 begrænsende teknik.
For stemte: 2 (V)
Imod stemte: 4 (A og C)
Undlod at stemme: 1 (B)
Udvalget besluttede herefter at udsætte sagen til et ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 21. november 2022 kl. 15.30.
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).
Punkt 5 Iværksætteri - prioritering af midler og ressourcer
+Beslutningstema
Til orientering. Iværksætterindsats – prioritering af midler og ressourcer.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
De store strukturfondsprojekter på iværksætterområdet (Medstrøm og ShareFifty5) lukkede i 2020 og 2021. Siden da har det ved hjælp af bl.a. en Corona-bevilling været muligt at videreføre iværksætterindsatsen i 2021 og 2022 i en lokal udgave, der bygger direkte på de gode erfaringer og metoder udviklet i projekterne.
Da der ikke blev afsat midler til iværksætterindsatsen i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2023, er det ikke længere muligt at opretholde denne indsats som hidtil.
Erhvervsfremmelovens minimumskrav er, at kommunen er i stand til at henvise iværksættere til virksomhedsguiden.dk og andre nationale tilbud.
Der er dog gode grunde til at opretholde en indsats på et højere niveau end dette minimum:
- Kommunen har to iværksætterhuse – hvoraf Kvægtorvet fra sommeren 2023 konverteres til en start-up etage i det nye maritime erhvervshus. Uden en iværksætterindsats, vil husene stort set kun komme lejerne til gavn.
- De seneste ti års indsats har understøttet, at der nu er et levende og tiltrækkende iværksættermiljø på tværs af mange brancher og geografisk fordelt i hele kommunen. Og med det maritime kraftcenter er der mulighed for at opbygge et tilsvarende stærkt miljø specifikt på det maritime og teknologiske område.
- Fra den eksterne evaluering af strukturfondsprojekterne ved man, at en målrettet indsats kan gøre en markant forskel for de nye virksomheders overlevelse og vækst – så hver krone brugt på indsatsen gav ca. ti kroners ekstra omsætning.
- Kommunen har stor tilflytning, også af iværksættere - ca. 100 tilflyttere om året har enten egen virksomhed med sig, eller starter ny virksomhed indenfor de første to år efter ankomsten i kommunen.
- Der er konstant høj efterspørgsel på iværksættertilbuddene (pt 32 deltagere på seneste grundkursus, 24 på venteliste til næste opstartsforløb).
Kort sagt er det ikke muligt at opretholde og udbygge et tiltrækkende iværksættermiljø og omdømme, uden midler og ressourcer.
Erhvervsafdelingen vil derfor:
- Anvende de midler, der er afsat til kompetenceudvikling og netværksaktiviteter i det nye maritime erhvervshus fordelt på både:
- Aktiviteter og forløb, der er målrettet maritime og teknologiske virksomheder og iværksættere, og
- Aktiviteter og forløb til det brede iværksættermiljø, der bygger på erfaringerne fra de eksisterende forløb – men i en forkortet (og dermed billigere) version, med særligt fokus på at understøtte de netværk og det lokale miljø, som de nationale iværksætter-aktiviteter ikke kan.
- Omprioritere erhvervskontorets opgaver og ressourcer, så det er muligt at føre iværksætterindsatsen og aktiviteterne ud i livet. Erhvervskontoret har fået en vakant stilling, og som situationen er lige nu, er det muligt at fordele opgaverne, så der er rum til at prioritere. Det betyder dog, at afdelingen har begrænset mulighed for at påtage sig nye opgaver.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Da der er tale om omprioritering af eksisterende midler, er der ingen direkte konsekvenser for den kommunale økonomi.
De erhvervsmæssige konsekvenser af omprioriteringen forventes samlet at være positive på tværs af brancher (større overlevelse, bedre vækst).
CO2-Konsekvensvurdering
Indsatserne skønnes ikke at have direkte effekter på emission af CO2.
Lovgrundlag
Erhvervsfremmeloven.
Sagen afgøres i
Erthvervs- og Turismeudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).
Punkt 6 Orientering
+Beslutningstema
Sager til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmer:
Administrationen:
Sagen afgøres i
Erhvervs- og Turismeudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 09-11-2022
Der var ingen sager til orientering.
Hanne Ringgaard Møller (B) og Jesper Ullemose (V) var fraværende. Som suppleanter deltog Jørgen Lundsgaard (B) og Per Nykjær Jensen (V).