Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Der var ingen spørgsmål.
Susanne Gustenhoff (Ø) er fraflyttet Svendborg Kommune. Som suppleant er indkaldt Tarik Kale (Ø). Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Dorthe Ullemose var fraværende under behandlingen af punkt 1.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
”Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 31. august 2021:
Børne- og unge-udvalget behandlede på sit møde 2/6 et forslag fra administrationen om at gøre rammerne for idrætsskole-konceptet mere fleksible. Det havde været et ønske fra flere skoler. Udvalget valgte i mindre grad at give skolerne mulighed for fleksibilitet i forhold til at lade idræt og bevægelse spille sammen med andre aktiviteter på skolerne.
Enhedslisten ønsker at give skolerne mere fleksibilitet. Enhedslisten mener man bør sende de forslag, der var til udvalgsmøde i høring hos skolebestyrelserne. Det væsentligt for Enhedslisten at sikre borgerinddragelse.
Enhedslisten foreslår:
- Byrådet anmoder administrationen om at sende forslagene fra børne- og unge-udvalgsmødet omkring fremtidigt koncept for idrætsskolerne i høring i skolebestyrelserne. Efter endt høring forelægges sagen igen i Børne- og Ungeudvalget. ”
”Punkt 4 på Børne- og Ungeudvalget 02.06.2021 – Opdatering af rammerne for idrætsskoler i Svendborg Kommune.
Beslutningstema:
Forslag til justering af rammer for idrætsskoler i Svendborg Kommune.
Indstilling:
Direktionen indstiller,
At Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til justering af rammerne for idrætsskoler i Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler - bilag 10.
Sagsfremstilling:
Svendborg Kommune er Team Danmark Elitekommune, og i 2008 blev det politisk besluttet at etablere de første 7 idrætsskoler som et indsatsområde. I forbindelse med budgetforliget for 2012 blev der afsat ressourcer med henblik på at udvide idrætsskolekonceptet (0. – 6. klasse) til alle de folkeskoler, der måtte ønske det. Samtlige skoler har siden da valgt at være idrætsskoler.
Rammerne for idrætsskolerne er som følger:
Alle 0. – 6. klasser har minimum 270 minutters idræt pr. uge (Heraf udgør 90 minutter de to lektioners obligatorisk idræt, der bygger på folkeskolens Fælles Mål)
De 270 minutters idræt fordeles på minimum 3 dage pr. uge.
Minimum 180 minutter tilrettelægges efter principperne i ATK (Aldersrelateret Træningskoncept)
Pulsen skal op i minimum 20 minutter pr. lektion (hvis de sundhedsmæssige effekter skal sikres).
Idrætsskoler på 7. – 9. klassetrin Skolerne har siden projektets start af flere omgange drøftet muligheden for at udvide idrætsskoleprojektet til 7. -9. klassetrin. Det er ikke lykkedes at finde en form, da mange fag kæmper om pladsen i udskolingen. Fra skoleåret 2023/2024 hæves minimumstimetallet på landsplan for idræt i udskolingen fra 2 til 3 lektioner. Dette efterleves allerede på alle skoler i Svendborg.
|
Syddansk Universitet har siden 2008 gennemført følgeforskning på idrætsskolerne. Denne forskning er kendt som ’Svendborgprojektet’. Der har blandt andet været fokus på livsstilssygdomme, rygproblemer, idrætsskader og indlæring, samt om børns motoriske færdigheder påvirker sundhed, trivsel, sproglige udvikling og indlæring. Forskningen har vist, at der er en række positive sundhedsmæssige effekter, ikke mindst for de elever, der sundhedsmæssigt og motorisk tilhører de 10 pct. svageste. Aktuelt er der ikke planer om videreførelse af forskningen.
Der har nu været idrætsskoler i over 12 år, hvor meget har ændret sig inden for folkeskoleområdet. Ikke mindst gennemførelsen af en folkeskolereform, der bl.a. har fokus på understøttende undervisning, åben skole-samarbejde og krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Børne- og Ungeudvalget har derfor ønsket en drøftelse af de eksisterende rammer og det gældende koncept for idrætsskolerne.
På den baggrund har Skole og Uddannelse gennemført interview med alle ledelsesteam på skolerne, ligesom der har været drøftelse blandt idrætslærerne i kommunens idrætsnetværk, skoleledergruppen samt i Den Sydfynske Idrætsklynge.
Opsamling på drøftelser
Der er fortsat opbakning til idrætsskoler i Svendborg Kommune blandt skolerne, og man anerkender de sundhedsmæssige effekter ved de 270 minutters idræt om ugen.
Der er et fælles ønske om, at rammerne for idrætsskolerne afspejler en moderne skoledag, sådan at idrætsskoleprojektet i endnu højere grad kan være med til at styrke, ikke bare elevernes sundhed, men også deres generelle trivsel og motivation for læring. Altså at projektet får et bredere sigte og peger ind i en generel udvikling af mangfoldige læringsmiljøer.
Skolerne peger på behovet for højere grad af fleksibilitet i forhold til tilrettelæggelse og samspil med skolens andre fag. Konkret betyder det, at idrætslektioner skal kunne tænkes ind i/bidrage med tid til fordybelsesdage, temauger, morgenbånd, udedage m.v. Ligesom inddragelse af fx lokale idrætsforeninger i undervisningen skal styrkes. Det vil give mulighed for, at skolerne i endnu højere grad kan sætte deres præg og tilpasse idrætsskoleprojektet til egen praksis.
Der er enighed om, at ATK forsat skal være udgangspunktet for indholdet i den del af idrætsundervisningen, der ligger ud over de 2 obligatoriske idrætslektioner (90 min.) Der er dog en særlig opmærksomhed på, at det udspringer af Team Danmark og en fokus på talentudvikling. På trods af at konceptet i dag er udbredt inden for breddeidrætten, så ønsker skolerne, at der udarbejdes en lokal fortolkning af ATK-konceptet – et ATK-Svendborg. Det skal være med til at sikre en klar kobling til de lokale mål og ambitioner for idrætsskolerne i Svendborg Kommune, herunder at idrætsskoleprojektet sammentænkes med skolens andre fag og har fokus ikke bare på elevernes sundhed, men også deres engagement, motivation og læring.
Aldersrelateret træningskoncept (ATK)
ATK er oprindeligt udviklet af Team Danmark i 2005. Det er et forskningsbaseret træningskoncept for udvikling af børns idrætskompetencer. Konceptet er løbende blevet tilrettet og i 2019 udkom der en version 2.0. I dag udgør ATK et fælles fundament for en dansk tilgang til udvikling af børns idræts- og bevægelseskompetencer, hos Dansk Idræts Forbund og de fleste specialforbund.
Kernen i ATK er at al træning af børn og unge skal ske under hensyntagen til deres fysiske og mentale formåen samt deres alder og færdighedsniveau.
ATK er bygget op om ABC-modellen, der indeholder fire hovedområder:
- Kroppens ABC og Sportens ABC
- Den Fysiske ABC
- Den Taktiske og Sociale ABC
- Den Mentale ABC
(se bilag 1 for uddybning)
Endelig har det fortsatte behov for udvikling af og arbejdet med en bevægelsesdidaktik været drøftet. Det vil sige, hvordan krop og bevægelse i endnu højere grad kan tænkes ind skolens andre fag og dermed styrke elevernes lærings- og erkendelsesprocesser. Der findes i dag en lang række gode eksempler, både i og uden for kommunen, som det lokale idrætsnetværk og skolerne med fordel kan videreudvikle og udbrede. For eksempel undervisningsforløb inden for ’Move your mind’ på Rantzausminde- og Vestre Skole samt forskningsprojektet ’iMoow’, der har været gennemført af Via University College, Syddansk Universitet og Norges Idrettshøgskole.
I begge projekter er der udviklet konkrete ideer til, hvordan krop og bevægelse kan tænkes ind i andre fag end idræt og støtte op om skolens samlede opgave.
Forslag til justering
Det foreslås, at nuværende bilag 10 i Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler justeres, så det afspejler et bredere sigte og den ønskede fleksibilitet. Det vil fremover indeholde en overordnet definition af idrætsskoleprojektet, og en beskrivelse af de gældende rammer samt organisering og understøttelse (se bilag).
Konkret foreslås følgende specifikke justeringer:
- Det fastholdes, at idrætsskoler skal tilbyde 270 minutters idræt om ugen, men fleksibiliteten øges. Op til 120 minutter kan indgå i andre aktiviteter som fx fordybelsesdage, morgenbånd, fag m.v.
- Det understreges, at skolerne har ansvar for, at ATK-Svendborg tilgodeses, og at der fortsat skal være fokus på, at eleverne får høj puls.
- Der nedsættes en lokal arbejdsgruppe, der får til opgave at formulere en fortolkning af ATK (ATK-Svendborg), der tydeliggør en bred forståelse af idræt og bevægelse og en fleksibel kobling til skolens øvrige aktiviteter.
- Fremadrettet vil det fremgå af styrelsesvedtægten, hvilken økonomi der følger med de ekstra idrætstimer på idrætsskolerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser:
Tildeling til idrætsskole
Tildelingen til idrætsskole sker som en ekstratildeling, der svarer til forskellen mellem tildelingen til fagopdelt undervisning og til understøttende undervisning. Der omlægges rent tildelingsmæssigt lektioner fra understøttende til fagopdelt undervisning. Der omlægges i alt 4 lektioner på 0.-6. årgang, sådan at der på alle årgange 0.-6. klasse er ressourcer til 6 lektioners fagopdelt idrætsundervisning. Der tildeles 1.432 kr. ekstra pr. elev til idrætsskole.
Budget 2021 | Tildeling idrætsskole |
Issø-skolen | 357.170 |
Nymarkskolen | 0 |
Rantzausminde Skole | 368.384 |
Skårup Skole | 328.897 |
Stokkebækskolen | 421.708 |
Thurø Skole | 415.147 |
Tved Skole | 503.187 |
Tåsingeskolen | 670.558 |
Vestermarkskolen | 264.716 |
Vestre Skole | 484.338 |
Ørkildskolen | 809.656 |
I alt | 4.623.762 |
Byrådet besluttede på mødet den 3.12.2013, at såfremt skoler ønsker at fravige fra idrætsskolekonceptet, så kan der – på baggrund af konkret ansøgning – ydes økonomisk tilskud på op til det tilsvarende beløb til alternative tiltag indenfor den understøttende undervisning.
CO2-Konsekvensvurdering:
Ingen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-05-2021:
Foreløbig drøftet. Sættes på dagsorden på næste udvalgsmøde den 2. juni 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 02-06-2021:
Socialdemokratiet har fremsendt et ændringsforslag til et nyt bilag 10.
Venstre kan tilslutte sig ændringsforslaget fra Socialdemokratiet med følgende ændring:
de ekstra idrætsundervisningstimer (180 minutter/4 lektioner pr. uge) tager udgangspunkt i principperne for ATK-konceptet.
at skolernes frie valg og mulighed for at til- og fravælge idrætsskolekonceptet fastholdes.
Stemte for ændringsforslaget: Mette Kristensen (V)
Stemte i mod ændringsforslaget: Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O), Torben Frost (A), Maria Haladyn (A), Søren Kongegaard (A) og Steen Tinning (B)
Forslaget blev ikke godkendt
Socialdemokratiets ændringsforslag:
Stemte for indstillingen: Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V), Torben Frost (A), Maria Haladyn (A) og Søren Kongegaard (A)
Stemte i mod indstillingen: Steen Tinning (B)
Forslaget blev godkendt
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor Søren Kongegaard (A) deltog som suppleant.”
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Man stemte om Liste Øs forslag.
For stemte: 4 (Ø, F)
Imod stemte: 25 (A, V, C, B, O og Jens Munk)
Punkt 3 Byrådsmedlem Susanne Gustenhoffs udtrædelse af Svendborg Byråd
+Beslutningstema
Orientering fra byrådsmedlem Susanne Gustenhoff (Ø) om udtrædelse af Byrådet samt øvrige poster grundet fraflytning fra Svendborg Kommune samt godkendelse af stedfortræders indtrædelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Susanne Gustenhoff (Ø) meddeler, at hun udtræder af Byrådet samt øvrige poster grundet fraflytning fra Svendborg Kommune.
Udover medlem af Byrådet er Susanne Gustenhoff udpeget til følgende poster:
- Medlem af Miljø- og Naturudvalget
- Medlem af Kultur- og Fritidsudvalget
- Suppleant for Stina Sølvberg Thomsen i Børn- og Ungeudvalget (§ 18-udvalget)
- Medlem af Lokaludvalget med Jesper Kiel som suppleant
- Medlem af Integrationsudvalget med Jesper Kiel som suppleant
- Suppleant for Jesper Kiel til valgbestyrelse ved kommunal- og regionsvalg
- Medlem af Politisk styregruppe for Den blå kant
1. suppleant fra Enhedslisten er Tarik Kale
Lovgrundlag
LBK nr. 47 af 15.01.2019
Den kommunale Styrelseslov
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Jesper Kiel (Ø) indstiller, at Tarik Kale (Ø) indtræder i alle nævnte poster.
Byrådet godkendte dette.
Punkt 4 Udpegning af nyt medlem til bestyrelsen for Hesselager Plejecenter
+Beslutningstema
Udpegning af nyt medlem til bestyrelsen for Hesselager Plejecenter.
Sagsfremstilling
Bestyrelsesmedlem Jørgen P. Nielsen (A) er afgået ved døden. Byrådet skal udpege nyt medlem til bestyrelsen for Hesselager Plejecenter.
Socialdemokraterne indstiller, at Kim Degn Christiansen (A), Skolevej 15, 5874 Hesselager udpeges som medlem af bestyrelsen med Gitte Pors (A), Gl. Lundeborgvej 18, 5874 Hesselager (A) som suppleant.
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Godkendt.
Punkt 5 Styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022
+Beslutningstema
Tilpasning af byrådets styrelsesvedtægt.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet 2. behandler styrelsesvedtægten.
Sagsfremstilling
Styrelsesvedtægt danner rammen for, hvordan Byrådet arbejder og for at der er lagt et grundlag for det kommende byråds arbejde, har det nuværende Byråd drøftet udvalgsstrukturen for den kommende byrådsperiode.
Processen har været følgende:
Politisk temadag – drøftelse af udvalgsstruktur | 12. maj 2021 |
Byrådets 1. behandling af styrelsesvedtægten | 25. maj 2021 |
Gruppeformandsmøde – opsamling på tilbagemeldinger og drøftelse af udvalgsstruktur | 29. juni 2021 |
Byrådets 2. behandling af styrelsesvedtægten | 31. august 2021 |
På gruppeformandsmødet den 28. juni var der enighed om at indstille følgende punkter til byrådets behandling:
- Erhverv og Turisme placeres i Økonomiudvalget, som ændrer navn til Økonomi- og Erhvervsudvalget.
- Børne- og Ungeudvalget fastholder de nuværende opgaver og ændrer navn til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
- Social- og Sundhedsudvalget fastholder de nuværende opgaver og ændrer navn til Ældre-, Social- og Sundhedsudvalget.
- Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fastholder de nuværende opgaver, dog uden beskrivelse af integrationsopgaven, idet integrationsindsatsen har ændret sig meget i de senere år og varetages i alle udvalg. Udvalget ændrer navn til Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget.
- Teknik- og Erhvervsudvalgets opgavefordeling justeres jævnfør vedlagte bilag. Endvidere flyttes erhverv og turisme til Økonomiudvalget. Udvalget ændrer navn til Teknik- og Miljøudvalget.
- Navn på Kultur- og Fritidsudvalget er uændret medmindre udvalgets opgaveportefølje ændres jf. vedlagte bilag.
- Land- og Byudvalget ændrer navn til Plan- og Udviklingsudvalget eller til Plan- og lokalsamfundsudvalget afhængig af valg af ressortområde, jf vedlagte bilag.
- Vedrørende opgaveudvalg: Der kan nedsættes et opgaveudvalg (§17 stk 4 udvalg) og vælges dette, nedsættes det som et opgaveudvalg med en afgrænset opgave, en udløbsdato og mulighed for at inddrage eksterne.
- Der peges på to modeller i forhold til opgavefordelingen af lokaludvalgets opgaver (beskrevet som model 1 og 2 i vedlagte bilag).
- vederlag til medlemmet af §18 udvalget hæves til 3,73% ligesom øvrige udvalgsmedlemmer og vederlaget til formanden for §18 udvalget reduceres tilsvarende.
- antallet af medlemmer i Teknik- og Miljøudvalget bliver 7 medlemmer. Differencen på to medlemmers vederlag (ca. 7,5%) reserveres til honorering i forbindelse med et evt. opgaveudvalg.
- Der differentieres ikke i honoraret til udvalgsformænd og udvalgsmedlemmer afhængig af udvalgets ressortområder.
I vedlagte styrelsesvedtægt er ovenstående og andre mindre justeringer indarbejdet med rødt.
Til orientering skal en ændring af styrelsesvedtægten undergives to behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum. Den vedtagne styrelsesvedtægt indsendes til Ankestyrelsen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Liste B stillede forslag om en model med et Teknik- og Miljøudvalg samt en Plan- og Udviklingsudvalg (jfr. Model 1 i bilag 1). Byrådet godkendte dette uden afstemning.
Liste F foreslog at Plan- og Udviklingsudvalget i stedet benævnes: Plan- og lokalsamfundsudvalget.
For stemte: 16 (V, Ø, F, B, Torben Frost, Pia Dam og Karl Magnus Bidstrup).
Imod stemte: 12 (A, C og O).
Liste C foreslog, at byrådet fremover benævnes kommunalbestyrelse. Behandlingen af dette forslag udsættes til næste byrådsmøde.
Indstillinger fra gruppeformandsmødet blev godkendt.
Punkt 6 Byrådets møder i 2022
+Beslutningstema
Godkendelse af mødekalender for Byrådet i 2022.
Indstilling
Økonomiudvalget indstiller byrådets mødekalender til godkendelse.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget indstiller, at byrådets møder i 2022 afholdes følgende tirsdage kl. 17.00:
25/1, 22/2, 29/3, 26/4, 31/5, 28/6, 30/8, 20/9 (1. behandling af budget), 11/10 (2. behandling af budget), 1/11, 29/11, 20/12.
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Godkendt.
Punkt 7 Kommuneplan 2021 - 2033: Endelig vedtagelse
+Beslutningstema
Byrådet godkendte og offentliggjorde den 15. december 2020 forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Forslaget til Kommuneplan 2021-2033 var herefter i offentlig høring til og med den 3. marts 2021.
Svendborg Kommune fik i høringsperioden bemærkninger og indsigelser, som medførte en tilpasning af Kommuneplan 2021 – 2033, samt behov for en fornyet høring.
Byrådet godkendte og offentliggjorde den 27. april 2021 det revideret forslag til Kommuneplan 2021 – 2033, samt en fornyet høringsperiode, til og med den 24. juni 2021.
På baggrund af den offentlige høring har administrationen tilpasset den endelige Kommuneplan 2021 – 2033, som nu forelægges til endelig politisk vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byråd anbefales,
- At Kommuneplan 2021 – 2033 vedtages endeligt, med de i hvidbogen anbefalede ændringer.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet godkendte og offentliggjorde forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 den 15. december 2020.
Forslag til Kommuneplan 2021-2033 har været i offentlig høring til og med den 3. marts 2021.
Svendborg Kommune har i den gennemførte høringsperiode modtaget bemærkninger, indsigelse
og har været i tæt dialog med de statslige myndigheder, som skal sikre de statslige interesser i kommuneplanlægningen. På den baggrund, har der været behov for at foretage en tilpasning og
fornyet høring af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Det fornyede forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 blev godkendt af Byrådet d. 27. april 2021, og
har været i fornyet offentlig høring til og med d. 24. juni 2021.
På baggrund af de offentlige høringer, har administrationen behandlet de indkomne
høringssvar. Et resume af høringssvarene, samt administrationens anbefalinger til ændringer, fremgår af vedlagte bilag 1 ”Bilag 1, Hvidbog til endelig vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033”. Høringssvarene kan findes i deres fulde længde i bilag 2 ”Bilag 2, Høringssvar i fuld længde, Kommuneplan 2021 – 2033”.
Kommuneplan 2021-2033 med de indarbejdede anbefalede ændringer kan tilgås her: https://svendborg.cowiplan.dk/kommuneplan21/.
Status på offentlig høring
Den offentlige høring har skabt en god og aktiv debat, og afkastet mange høringssvar, fra både
myndigheder, organisationer, foreninger og borgere.
Der er sammenlagt indkommet 148 høringssvar. Høringssvarene fordeler sig på følgende temaer:
Som det fremgår af ovenstående diagram, er høringssvarene fordelt på en række forskellige temaer.
Nedenfor gives en status og oversigt over hovedpunkterne indenfor temaerne:
- Myndigheder, foreninger og organisationer:
For at leve op til de statslige interesser indenfor temaerne transport – og logistikvirksomhed og
Kystnærhedszone, er der foretaget en række ændringer. Der er således udlagt et nyt område til transporttungerhverv ved Tankefuld Nord, mens boligudlægget ved Bjernemarksvej i Vindeby udgår.
Derudover er der foretaget en række mindre ændringer, som vurderes at have administrativ karakter.
- Bosætning
På baggrund af de nye udviklingsmuligheder til boligformål, som er givet med den nye kommuneplan, er der indkommet høringssvar fra tilstødende naboer, boligforeninger mv.
Her er der især indkommet høringssvar til følgende områder; nyt boligområde ved Bjernemarksvej omdannelse til boligformål ved Baagøe og Riber, mulighed for udbygning ved Teglværksvej 2A, samt mulighed for omdisponering af friarealer ved Ydunshave.
Derudover er der kommet en lang række gode inputs, ønsker og ideer til den videre planlægning.
- Erhverv og Turisme
Indenfor dette tema, er der hovedsageligt to nye udviklingsmuligheder, som har givet anledning til høringssvar. Det er muligheden for en ny dagligvarebutik i Ollerup, samt muligheden for udvidelse af Teglværket i Stenstrup.
Derudover er der kommet en række bemærkninger til udvidelsesmulighederne for dagligvarebutikker, turisme og sommerhusområder.
- Mobilitet
En stor del af høringssvarene peger på de trafikale udfordringer langs Rantzausmindevej, og behovet for at aflaste trafikbelastningen. Der peges ligeledes på trafikale udfordringer i Rytterhavekvarteret.
Derudover er der forslag om ny pendlerplads, samt ønske om ophævelse af en række vejreservationer.
- Diverse
Under dette tema, findes en række forskellige høringssvar, med blandende emner og ønsker.
Herunder en række høringssvar, der har fokus på muligheden for en ny skovbegravelsesplads ved Strandskoven i Vejstrup, ønsker til udvikling i lokalområderne, vedvarende energi, kunst og kultur mv.
De respektive høringssvar og den administrative besvarelse heraf kan ses i bilag 1 ”Bilag 1, Hvidbog til endelig vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033”.
Fremadrettet proces
På baggrund af den politiske behandling af endelig vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033 foretager administrationen en tilpasning af de endelige beslutninger.
Herefter vil Kommuneplan 2021 – 2033 blive offentlig bekendtgjort. Der vil være en klagefrist på 4 uger, hvor der vil kunne klages over retlige spørgsmål til Planklagenævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.
Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder en række mål og afledte indsatser omkring Tankefuld, Det grønne og blå i byen, mobilitet, Svendborg bymidte mv. som kræver særskilt finansiering, da det ikke kan afholdes inden for de eksisterende driftsrammer. Direktionen fremsender forslag til temaer og prioritering af indsatser, i forbindelse med budgetforhandlingerne for budget 2023.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-08-2021
Liste Ø fremsætter forslag om,
- at bebyggelsesprocenten for Viebæltet 1 (1.19) nedsættes til maksimalt 150 procent
For forslaget stemmer 1 medlem: Liste Ø
Imod forslaget stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Liste Ø fremsætter endvidere forslag om,
- at der ikke udlægges areal til ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06).
For forslaget stemmer 1 medlem: Liste Ø
Imod forslaget stemmer 8 medlemmer: Liste A, C, V og løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Indstillingen anbefales herefter overfor Økonomiudvalg og Byråd.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021
Fremsendes til byrådets behandling.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Liste Ø fremsætter forslag om,
- at bebyggelsesprocenten for Viebæltet 1 (1.19) nedsættes til maksimalt 150 procent
For forslaget stemmer: 4 (Ø og F)
Imod forslaget stemmer: 24 (A, C, V, O og B).
Undlod: 1 (Jens Munk)
Dermed faldt forslaget.
Liste Ø fremsætter endvidere forslag om,
- at der ikke udlægges areal til ny dagligvarebutik i Ollerup (3.06).
For forslaget stemmer: 5 (Ø og B)
Imod forslaget stemmer: 24 (A, C, V, F, O og løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Indstillingen blev herefter godkendt.
Punkt 8 Bemyndigelse til stemmeafgivning ved Generalforsamling i Svendborg Fjernvarme og bundet mandat til det efterfølgende bestyrelsesmøde
+Beslutningstema
Der skal tages stilling til, hvorvidt Svendborg Kommune vil afgive bemyndigelse til stemmeafgivning på generalforsamlingen i Svendborg Fjernvarme, og om der skal afgives et bundet mandat til det efterfølgende bestyrelsesmøde.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget drøfter følgende skal konstitueres i forhold til generalforsamlingen:
- Kommunen bemyndiger ingen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på en bestemt måde
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, han finder bedst.
I forhold til det efterfølgende bestyrelsesmøde skal Økonomiudvalget tage stilling til, hvorvidt der skal afgives et bundet mandat til kommunens bestyrelsesrepræsentant.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har fået en indkaldelse til generalforsamling I Svendborg Fjernvarme (vedlagte som bilag 1). I forlængelse heraf har kommunens repræsentant i bestyrelsen forespurgt om, hvorvidt Økonomiudvalget ønsker at afgive en bemyndigelse til stemmeafgivning i forhold til generalforsamlingen.
Direktionen vil pege på følgende muligheder i forhold til generalforsamlingen:
- Kommunen bemyndiger ingen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på en bestemt måde
- Kommunen bemyndiger kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, han finder bedst.
I forlængelse af generalforsamlingen afholdes bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen skal konstitueres. I den forbindelse kan Økonomiudvalget afgive et bundet mandat til kommunens bestyrelsesrepræsentant.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021
Et flertal på 7 (A, V og C) besluttede at bemyndige kommunens bestyrelsesrepræsentant til at stemme på den måde, som han finder bedst. Liste Ø var imod, idet man ikke ønskede at bemyndige nogen til at bruge kommunens stemmer på generalforsamlingen. Liste Ø begærende sagen standset og forelagt for byrådet.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).
Orientering fra borgmesteren
Borgmesteren meddeler, at han jf. § 31 i den kommunale styrelseslov har valgt at afgøre sagen i overensstemmelse med det klare flertal i Økonomiudvalget. Sagen forelægges Byrådet til orientering.
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Borgmesterens orientering taget til efterretning. Liste Ø var imod.
Punkt 9 Rammebeslutninger vedr. DGI Landsstævne 2022
+Beslutningstema
Godkendelse af rammebetingelser for DGI Landsstævne 2022 (L2022) vedr. trafik/transport og vejledning for sponsorering
Indstilling
Direktionen indstiller til
- Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales:
- at de i sagsfremstillingen beskrevne trafikale omlægninger godkendes
- Økonomiudvalget, at det overfor Byrådet anbefales:
- at der, i det omfang lovgivningen tillader det, afviges fra ”Vejledning for sponsering og anvendelse af reklame i Svendborg Kommune” i relation til L2022
Sagsfremstilling
Baggrund
Svendborg Kommune er vært for L2022, der afvikles fra 30. juni – 3. juli 2022. Der ventes ca. 25.000 deltagere og et tilsvarende antal gæster. I de perioder, hvor personbelastningen er størst, forventes der at være ca. 50.000 mennesker – i perioder centreret i bymidten i andre perioder ved Stævnecentrum/Svendborg Idrætscenter.
Af hensyn til den videre planlægninger er der et aktuelt behov for en fastlæggelse af rammebetingelser for planlægningen af trafik og transport samt sponsorarbejdet.
Afspærring af den centrale del af Svendborg midtby under L2022
For at kunne skabe en unik oase i Svendborg, hvor byens borgere, idrætsudøvere, gæster, forretninger og restauranter sammen vil kunne skabe masser af aktiviteter, underholdning og kulinariske oplevelser, vil det kræve vejlukninger og afspærring af pladser, så arrangementet kan afvikles på både stævnedeltagernes og byens præmisser.
Det betyder f.eks., at borgere ikke vil kunne parkere deres bil ved deres ejendomme. Virksomhederne vil have begrænsede tidsrum for varelevering. Adgangen til færgerne besværliggøres. Muligheden for parkering i midtbyen reduceres med 700 offentlige pladser. Der indføres standsningsforbud på de fleste veje i Svendborg midtby.
Erfaringerne fra tidligere værtsbyer tilsiger, at der vil opstå kritik og klager på baggrund af de ændrede trafikale forhold til både administrationen og det politiske niveau. For at imødegå dette vil der blive iværksat systematisk kommunikation til de berørte.
Afspærring af midtbyen og stævnecentrum:
Som det fremgår af bilag 1 og 2 drejer det sig om følgende vejstrækninger samt parkeringspladser, som vil blive spærret af. Der er endnu ikke taget stilling til, hvor mange dage vejene vil være spærret af:
Vejstrækninger:
? Skolegade fra Teatergade og hen til Centrumpladsen
? Ramsherred
? Centrumpladsen
? Gerritsgade
? Jessens Mole
? Del af Havnepladsen, der vil fortsat være adgang til Ærøfærgen via Valdemarsgade og Kullinggade
? Frederiksgade
? Korsgade fra krydset Skattergade og hen til Brogade
? Brogade
? Sankt Nicolai Gade fra Kyseborgstræde til Gerritsgade
? Del af Ryttervej
? Del af Johs. Jørgensens Vej
Af- og påkørselsramperne fra Johs. Jørgensens Vej mod syd til rute 9 lukkes efter aftale med Vejdirektoratet.
Parkeringspladser:
Vi har i Svendborg by 2983 offentlige parkeringspladser, deraf vil følgende ca. 700 offentlige pladser blive inddraget til forskellige aktiviteter.
- Centrumpladsen
- Rådhusgården
- Ramsherred
- Fruestræde
- Del af store Voldgade
- Lille Voldgade
- Jessens Mole
- Frederiksgade
- Frederiksø
- Del af Midtbyhallen
Standsningsforbud:
For at sikre fremkommeligheden for shuttlebusserne og trafikken generelt, vil en del af vejene med standsningsforbud blive suppleret med ekstra tavler. Se bilag 3.
Omlægning af kollektiv trafik:
Der vil i forbindelse med vejlukninger blive behov for, at enkelte regionale- samt bybusruter skal omlægges. Disse omlægninger vil ske i tæt samarbejde mellem Svendborg Kommune og FynBus, således at det vil komme færrest mulige borgere til last.
Lige nu drejer det sig konkret om rute 930-932 (regional rute), rute 240-241(bybus) og muligvis rute 250 (bybus), som vil blive berørt af omlægning.
Bemærk at der vil være gratis bybusser og shuttlebusser for alle byens borgere under L2022.
Adgang til boliger i det afspærrede område:
Ved planlægningen af vejlukningerne vil der blive taget hensyn til de berørte beboere, dog vil der ikke være kørende adgang til alle boliger under Landsstævnet. Adgangen vil fremgå i den kommende trafikplan. Vejlukningerne, de mange mennesker og alle aktiviteterne i centrum af Svendborg vil påvirke beboernes adgang til deres boliger negativt i den uge Landsstævnet pågår. Det vil eksempelvis betyde, at boligerne ved Jessens Mole 7-9 ikke får adgang til deres private p-pladser i parkeringskælderen.
Information:
Da ovenstående afspærringer naturligvis vil påvirke den daglige trafik i midtbyen, udarbejdes ekstra informationsmateriale til både beboere, restauranter og forretninger i midtbyen samt til vare- og godsdistributører, som leverer varer i de berørte områder.
Vejledning for sponsering og anvendelse af reklame i Svendborg Kommune
Som en del af aftalen med DGI ligger en forpligtelse i at rejse ekstern finansiering i form af partnerskaber og sponsorater. I den forbindelse er der udarbejdet et sponsorkoncept, der er sammenligneligt med koncepter for lignende aktiviteter. Svendborg Kommunes vedtagne retningslinjer for sponsorering (se bilag 4) indeholder en række begrænsninger, der gør det vanskeligt at udbyde sponsorater, der er konkurrencedygtige. Derfor anmoder administrationen om dispensation for ”Vejledning for sponsering og anvendelse af reklame i Svendborg Kommune” i det omfang lovgivningen på området tillader det. Der er tilknyttet en ekstern revisor som rådgiver på sponsorkonceptet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til trafikomlægning er indeholdt i Landsstævnets budget. Der udarbejdes en særskilt kommunikationsplan målrettet interessenter, herunder erhvervsliv, i de berørte områder, men adgangen til og fra visse områder i midtbyen vil uundgåeligt blive påvirket.
Sponsorindtægter er ligeledes indeholdt i Landsstævnets budget.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Færdselsloven.
Kommunalfuldmagten.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-08-2021
Indstillingen anbefales overfor Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Godkendt.
Punkt 10 Skovbegravelsesplads på Vejstrupgaard
+Beslutningstema
Byrådet godkendte på mødet den 27. april 2021, at der kan etableres kommunal skovbegravelsesplads på Vejstrupgaard, og at der kan indgås aftale om en uopsigelighedsperiode fra kommunens side på 25 år. Vejstrupgaard ønsker en uopsigelighedsperiode på 100 år, hvorfor sagen forelægges med henblik på fornyet stillingtagen til perioden for aftalen uopsigelighed.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales:
- (A) At imødekomme Vejstrupgaards ønske om en uopsigelighedsperiode på 100 år.
Eller
- (B) At fastholde beslutningen fra den 27. april 2021 om en uopsigelighedsperiode på 25 år.
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte på mødet den 27. april 2021, at der kan etableres kommunal skovbegravelsesplads på Vejstrupgaard, og at der kan indgås aftale om en uopsigelighedsperiode fra kommunens side på 25 år.
Vejstrupgaard har nu tilkendegivet, at man ikke kan acceptere en uopsigelighedsperiode på 25 år, men at man som alternativ til uopsigelighed fra kommunens side kan acceptere en uopsigelighedsperiode på 100 år.
Vejstrupgaard begrunder ønsket om en 100-årig uopsigelighedsperiode med, at den er nødvendig for, at der i offentligheden kan skabes tryghed om skovbegravelsespladsens beståen. Vejstrupgaard fremhæver, at beslutningen om at anvende ejendommens areal til skovbegravelsespladser er en langtrækkende beslutning og en aktivitet, som de kommende generationer skal videreføre.
Vejstrupgaards udførlige begrundelse er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Vejstrupgaards ønske om 100 års uopsigelighed).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anlæg af skovbegravelsespladsen medfører ingen omkostninger for kommunen bortset fra udgiften til et årligt tilsyn, der forventes at udgøre en til to arbejdsdage årligt inklusiv det administrative arbejde i forbindelse med tilsynet.
Udgiften til tilsynet kan holdes indenfor driftsrammen.
Skovbegravelse vil give nye erhvervsmæssige muligheder for Vejstrupgaard.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om begravelse og ligbrænding
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 19-08-2021
Forslag A anbefales overfor Byrådet, hvormed Vejstrupgaards ønske om en uopsigelighedsperiode på 100 år imødekommes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Godkendt.
Punkt 11 Godkendelse af prospekt for læreruddannelse i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Godkendelse af prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender vedlagte prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole som grundlag for etablering af læreruddannelse i Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Den 10. marts 2021 drøftede Børne- og Ungeudvalget en fremtidig læreruddannelse i Svendborg på baggrund af udarbejdet prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Den 25. juni blev der indgået en politisk rammeaftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark. Som en del af aftalen lægges der op til, at der afsættes en pulje til særskilte investerings- og anlægstilskud til 16 nye professions- og erhvervsrettede uddannelser fordelt i hele Danmark, herunder en ny læreruddannelse i Svendborg under UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole. Etableringen af en ny læreruddannelse i Svendborg forudsætter herefter, at UCL ansøger Uddannelses- og Forskningsministeriet om at kunne oprette uddannelsestilbuddet. I forbindelse med vurderingen af ansøgningen vil der blive lagt vægt på, at de nye uddannelser er lokalt forankrede, herunder at uddannelserne etableres i samarbejde med lokale kræfter – f.eks. kommunerne.
UCL har oplyst, at UCL’s bestyrelse på et møde ultimo august forventes at tage stilling til, hvorvidt man vil ansøge ministeriet om adgang til at oprette læreruddannelsen. Bestyrelsen har tidligere tilkendegivet, at en ansøgning blandt andet vil bero på, hvilket samarbejde der kan etableres med Svendborg Kommune.
Med henblik på at sikre en faglig bæredygtig professionsbacheloruddannelse til lærer har kommunens administration i samarbejde med UCL’s administration udarbejdet et prospekt, der beskriver hvordan en ny til læreruddannelse i Svendborg kan tilrettelægges. Der skal derfor nu tages stilling til, hvorvidt man politisk kan godkende prospektet.
Parallelt med overvejelserne om tilrettelæggelsen af en ny læreruddannelse har man administrativt drøftet en mulig fysisk placering. Overvejelserne herom vil blive beskrevet på en særskilt lukket sag, der vil blive forelagt for Økonomiudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Som en del af en læreruddannelse i Svendborg indgår de studerende i lønnet traineeforløb på kommunens folkeskoler 1 dag ugentligt på 3. og 4. år af uddannelsen.
Jævnfør prospektet finansierer Svendborg Kommune udgifterne hertil.
Nedenstående foreløbige beregning er baseret på 35 studerende pr. årgang i 20% stillinger i 40 uger pr. år på 3. og 4. årgang.
Skoleår | Central finansiering | Beløb ved fuld indfasning |
3. årgang | 100% | 2.617.000 kr. |
4. årgang | 100% | 2.617.000 kr. |
Samlet udgift pr. år ved fuld indfasning |
| 5.234.000 kr. |
Er der flere end 35 studerende vil udgiften blive tilsvarende højere.
Ansættelsen ophører ved endt uddannelse, medmindre skolen selv ønsker at ansætte den traineestuderende, gennem de almindelige ansættelsesprocedurer.
Opstartstidspunktet for læreruddannelsen er på nuværende tidspunkt ikke kendt. Ved opstart f.eks. august 2023 vil den forventede udgift være på 1,090 mio. kr. i 2025, 3,707 mio. kr. i 2026 og 5,234 mio. kr. i 2027 og frem.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 18-08-2021
Udvalget ønsker, at udkast til prospektet tilrettes med følgende:
- Det præciseres, at med praktikker menes obligatoriske praktikforløb
- På side et skal tallet 6,4 mio. kr. ændres til 5,234 mio. kr.
- På side to nederst skal der stå ”dansk eller matematik” og ”eller engelsk” udgå
- På side to nederst skal linjen ”Alle praktikker afvikles på skoler, herunder eventuelt efterskoler og højskoler i Svendborg Kommune” slettes
- På side tre nederst slettes ”Vores fokus på digitalisering, projektorganiseret undervisning, demokratisk dannelse, kostskolereform og værdibaseret pædagogik giver mulighed for dels at anlægge et komparativt perspektiv på skoleformer. Værdien ved at bringe den anvendte forskning i spil relaterer både til anvendelse i relation til forskellige skoleformer og i relation til civilsamfundet og ungepædagogik”
Justeret oplæg til prospektet sendes i høring hos den Frie Lærerskole.
Uddelt en interessetilkendegivelse fra Svendborg Kommune på foranledning af UCL, der indgår som bilag i punktet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021
Fremsendes til byrådets behandling med fagudvalgets bemærkninger.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Liste B stillede følgende forslag:
Forslag1:
at På side 1 udgår sætningen:
”Hvis der igen skal uddannes lærere på Sydfyn, så skal uddannelsen være bæredygtig.”
Forslag 2:
På side 2 udgår sætningen:
”Vi skal tilbyde en læreruddannelse, der også retter sig direkte mod idrætsefterskoler og idrætshøjskoler. Vi skal have fat i de mange unge, der selv har gået på efterskole eller højskole, og synes at det er et attraktivt liv.
Forslag 3:
”at der udover læreruddannelsen bliver taget hensyn til, at der også oprettes tværfaglige linjer/valgfag, der uddanner studerende, der fremadrettet kan varetage forløb indenfor mental sundhed til målgrupper som børn og unge samt personer med livsstils sygdomme.
”
Forslag 1 blev godkendt uden afstemning.
Man stemte herefter om forslag 2.
For stemte: 3 (B og Jens Munk)
Imod stemte: 26 (A, V, C, Ø, F ogO)
Man stemte herefter om forslag 3.
For stemte: 10 (V, B og Jens munk)
Imod stemte: 19 (A, C, Ø, O, F)
Liste V foreslog, at formuleringen om en havnenær placering blev slettet.
Man stemte om dette.
For stemte: 8 (V og Jens Munk)
Imod stemte: 21 (A, C, Ø, F, O og B).
Indstillingen blev herefter godkendt med fagudvalgets bemærkninger og med en tilføjelse om at Svendborg Kommune forventer, at læreruddannelsens forankring i Svendborg øges i takt med, at uddannelsen konsolideres og antallet af studerende øges. Målet er fuld læreruddannelse.
Punkt 12 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Intet.
Punkt 13 Ejendomshandel Nordre Kaj
+Beslutningstema
Beslutning om, at der i efteråret 2021 kan ske udbud af byggefelt D for opførelse af en uddannelsesinstitution på Nordre Kaj, 5700 Svendborg og stillingtagen til, hvorvidt Svendborg Kommune skal afgive købsgaranti til ULC Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL) i forhold til UCLs nuværende domicil på Klostervænget 2-4
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at
- Byggefelt D udbydes i udbud, jf. bilag 2 Kort over byggefelt D
- Der kan opføres en uddannelsesinstitution i henhold til Lokalplan 647 for SIMAC og Nordre Kaj på byggefelt D.
- Når udkast til prospekt og udbudsvilkår foreligger, vil det blive fremlagt for Økonomiudvalget og Byrådet til endelig godkendelse
- Der afgives købsgaranti på UCL i forhold til UCLs nuværende domicil på Klostervænget, hvis UCL erhverver grunden på Nordre Kaj med henblik på at opføre et nyt domicil her. Finansieringen findes indenfor den samlede anlægsramme i forbindelse med budgetforhandlingen for 2022.
Sagsfremstilling
Den 15. juni blev der indgået en politisk aftale om ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark”. Som en del af aftalen lægges der op til, at der afsættes en pulje til særskilte investerings- og anlægstilskud til 16 nye professions- og erhvervsrettede uddannelser for delt i hele Danmark, herunder en ny læreruddannelse i Svendborg under UCL. Etableringen af en ny læreruddannelse i Svendborg forudsætter herefter, at UCL ansøger uddannelses- og forskningsministeriet om at kunne oprette uddannelsestilbuddet.
UCL har oplyst, at UCLs bestyrelse på møde primo september forventes at tage stilling til, hvorvidt man vil ansøge ministeriet om adgang til at oprette en læreruddannelse. Bestyrelsen har tidligere tilkendegivet, at en ansøgning blandt andet bero på, hvilket uddannelsesmiljø, der kan etableres i forhold til læreruddannelsen.
Med henblik på at sikre et stærkt uddannelsesmiljø har kommunens administration i samarbejde med UCLs administration vurderet muligheder for at etablere et nyt og samlet domicil for UCLs professionsuddannelser. UCLs administration har i den forbindelse peget på en placering på Nordre Kaj – i relation til SIMACs kommende domicil – som en attraktiv mulighed.
Dette forudsætter i givet fald, at Svendborg Kommune udbyder en grund (byggefelt D) i offentligt udbud og at UCL erhverver den i kraft af et afgiver det bedste bud. Økonomiudvalget og Byrådet anmodes derfor om en principbeslutning om, hvorvidt byggefelt D kan udbydes.
UCL har deres domicil på Klostervænget 2-4 i Svendborg. En forudsætning for, at UCL vil opføre et nyt domicil på Nordre Kaj, er, at det nuværende domicil på Klostervænget kan sælges. En potentiel køber til ejendommen kunne være OUH, der pt. er i gang med at udarbejde en ny generalplan for Svendborg Sygehus. Der er her en forventning, at man får behov for markant flere kvadratmeter, end man har pt. OUH har imidlertid oplyst, at man tidligst forventer, at Regionsrådet kan gode en ny generalplan ved årsskiftet.
I den situation anmodes Økonomiudvalget og Byrådet om en stillingtagen til, hvorvidt Svendborg Kommune skal afgive en købsgaranti til UCL, der forpligter kommunen til at købe ejendommen på Klostervænget, hvis UCL ikke i løbet af 2022 kan afhænde ejendommen til OUH.
Vurderingen af Klostervænget 2-4 fremgår af bilag 1 Vurderingsrapport Klostervænget 2-4.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Byggefelt D er endnu ikke vurderet og endelig opmålt vil der ved fremlæggelse af udkast til prospekt og udbudsvilkår fremlægges en ekstern vurdering af arealet.
UCLs ejendom Klostervænget er vurderet af en uafhængig mægler til 16,5 mio. kr.
Etableringen af et nyt UCL domicil på Nordre Kaj kan være med til at skabe et unikt uddannelsesmiljø og dermed på sigt være med til at cementere Svendborgs status som uddannelses by. Fastholdelse af professionsuddannelser i Svendborg vil give en markant beskæftigelseseffekt på kort og lang sigt. Det vil samtidig være med til at understøtte kommunens egne rekrutteringsbehov.
Afgivelse af købsgarantien på ejendommen Klostervænget 2-4 vil være forbundet med en vis usikkerhed.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen, da størrelse af byggeriet er ukendt.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme af 13. marts 2021 nr. 396
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021
Liste V stillede følgende vedtagelsesforslag:
- En købsgaranti på Klostervænget 2-4 til en værdi af kr. 16.5 mio. er på det foreliggende grundlag forbundet med stor usikkerhed. På den baggrund ønsker Økonomiudvalget at afvente en ny generalplan fra OUH og Region Syddanmark, inden der træffes endelig beslutning om en sådan købsgaranti.
- Økonomiudvalget afventer en opmåling og vurdering af den formodede salgsværdi af byggefelt D, inden der træffes endelig beslutning.
- Jf. Udkast til prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL står der anført, at udbuddet for læreruddannelsen lukkes igen, såfremt man ikke efter 4 år kan opretholde et optag på årligt 35 studerende. Dette fordrer til, at man viser mådehold og afventer en endelig beslutning om en større anlægsinvestering og etablering af en helt ny uddannelsesinstitution på havnefronten til et trecifret millionbeløb til man har et bedre grundlag for en vurdering af uddannelsens økonomiske bæredygtighed. Økonomiudvalget ønsker på den baggrund forelagt alternative modeller og muligheder for placering af en uddannelsesinstitution for de tre velfærdsuddannelser.
- Økonomiudvalget ønsker et bedre beslutningsgrundlag før udvalget forlods kan godkende at reservere kr. 16,5 mio. af den samlede udisponerede anlægspulje, uden vi kender risikoen for, hvorvidt det kan blive på bekostning af andre borgernære anlægsprojekter og servicetilbud.
- Økonomiudvalget ønsker belyst, hvorvidt man med UCL´s ledelse/bestyrelse udelukkende har drøftet en placering på havnen, eller hvorvidt man også har overvejet andre placeringer såsom Campusområde Vest med tæt adgang til moderne idrætsfaciliteter og infrastruktur i form af motorvej og station Svendborg Vest.
- Jf. Ejendomsvurdering for Klostervænget 2-4 står det nævnt, at ”der er forholdsvis mange ledige m2 til undervisning i byen”. Økonomiudvalget ønsker en nærmere uddybning af dette.
For forslaget stemte: 2 (V)
Imod stemte: 6 (A, C og Ø)
Et flertal på 6 (A, C og Ø) anbefaler herefter indstillingen. Et mindretal på 2 (V) var imod.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).
Beslutning i Byrådet den 31-08-2021
Liste B foreslog, at købsgarantien udgik.
For stemte: 10 (V, B og Jens Munk.)
Imod stemte: 19
Byrådet besluttede herefter at udbyde byggefelt D.
Liste V var imod. Inden der træffes endelig beslutning om afgivelse af købsgaranti på kr. 16,5 mio. ved køb af Klostervænget 2-4, ønsker Venstre et grundigere og mere oplyst beslutningsgrundlag samt eventuelt at afvente Region Syddanmarks og OUH´s beslutning om ny generalplan.