Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Der var ingen spørgsmål.
Der er afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter er indkaldt Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V). Byrådet godkendte dette.
Jesper Kiel, Mette Kristensen og Rene Haahr forlod mødet efter behandlingen af punkt 10. Som suppleant for Jesper Kiel deltog Stina Sølvberg Thomsen.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Susanne Gustenhoff (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 28. maj 2019:
”Svendborg Kommune bør leve op til minimumsnormeringer
I hele landet demonstrerer forældre for bedre normeringer og minimumsnormeringer. I Folketinget har Enhedslisten rejst forslag om minimumsnormeringer allerede i 2011, der var dengang ikke opbakning fra andre partier, men nu er der opbakning fra en række partier fra Å, Ø, B, SF og Kristendemokraterne. Derfor bør Svendborg Kommune undersøge muligheden for at leve op til bedre normeringer.
Den anbefalede minimumsnormering er 1 voksen til 3 vuggestuebørn, og 1 voksen til 6 børnehavebørn. Minimumsnormeringer beregnes naturligvis uden lederlønninger og vikarer.
Enhedslisten mener, at Svendborg Kommunen skal leve op til minimumsnormeringer uanset om det bliver vedtaget på Christiansborg, og foreslår derfor at mulighederne afdækkes:
- At administrationen beregner hvad der skal til for at de kommunale dagtilbud i Svendborg kan leve op til en normering hvor der 1 pædagogisk personale til 3 vuggestuebørn og 1 til 6 børnehavebørn, (eksklusiv ledelse og vikartimer.)
- Administration udarbejder en opgørelse over hvordan normeringen er i dag, samlet og for hvert børnehus.
- Administrationen laver en opgørelse for udviklingen i normeringerne i de kommende år når rammebudgettering, besparelser og 0,35%-besparelser gennemføres.
Begrundelse:
På dagtilbudsområdet i Svendborg er normeringerne udfordret af 0,35%-besparelser, den generelle nedskrivning af budgetter, som blev besluttet i sidste budgetforlig (6,5 mio. for B&U området i 2019), og en rammebudgetteringsmodel der allerede i første kvartal pga. af merindskrivning af børn er afhængig af besparelser, der findes ved reduktion i normering for børnehavebørn i forårs-SFO.
Der er sket en række budgetforbedringer i løbet af 2019, dels har Svendborg fået 2 gange 9,5 mio. kr. for at rette op på fejl i udligning, og dels er den kommunale medfinansiering fastlåst på et niveau der er 20 mio. lavere end frygtet da budget 2019 blev vedtaget. Derfor burde der være tilstrækkelig med økonomi til at sikre forsvarlige normeringer, der sikrer kvaliteten i det kommunale dagtilbud. ”
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 3 Styrelsesvedtægt pr. 1. juni 2019
+Beslutningstema
Tilpasning af byrådets styrelsesvedtægt
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at tilpasning af styrelsesvedtægten godkendes og
- at styrelsesvedtægten sendes til 2. behandling i Byrådet.
Sagsfremstilling
Styrelsesvedtægten, som blev godkendt i Byrådet den 21. april 2018, skal tilpasses i forlængelse af byrådets beslutning om ansættelse af en borgerrådgiver. Samtidig indarbejdes der, på baggrund af en udmelding fra KL, en præcisering i forhold til indkaldelse af stedfortræder ved ferierende byrådsmedlemmer.
I forhold til borgerrådgiveren er der følgende tilføjelse:
- § 3 Der etableres en borgerrådgiverfunktion, der henhører direkte under Byrådet.
Stk. 2 Borgerrådgiveren skal give vejledning og rådgivning til borgere, indenfor de af Byrådet fastsatte rammer.
Præcisering ved indkaldelse af stedfortræder ved ferierende byrådsmedlemmer er følgende:
- § 26 Når borgmesteren får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i at varetage sine hverv af de i styrelseslovens § 15, stk. 2, anførte grunde, herunder ferie, indkalder borgmesteren stedfortræderen til førstkommende møde i Byrådet.
Stk. 2 Når udvalgsformanden får meddelelse om eller på anden måde får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i at varetage sit hverv som udvalgsmedlem af de i styrelseslovens § 15, stk. 2 og § 28, stk. 2, anførte grunde, herunder ferie, indkalder udvalgsformanden til førstkommende udvalgsmøde det medlem, som pågældende gruppe har bestemt skal indtræde ved forfald.
Tilføjelserne fremgår ligeledes med rødt i vedlagte udkast til styrelsesvedtægt på side 2 og 11.
En ændring af styrelsesvedtægten skal undergives to behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum. Første behandling forventes at blive den 30. april 2019 og anden behandling den 28. maj 2019. Den vedtagne styrelsesvedtægt indsendes til Ankestyrelsen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Byrådet den 30-04-2019
Oversendes til byrådets anden behandling.
Afbud fra Pia Dam (A), Henrik Nielsen (C) og Morten S. Petersen. Som suppleanter deltog
Mikael Hansen (A), Preben Juhl Rasmussen (C) og Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 4 Kommunal grundlovsceremoni
+Beslutningstema
Repræsentant for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremoni.
Indstilling
Direktionen indstiller at
- Borgmesteren og viceborgmesteren udpeges, som repræsentant for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremoni.
Sagsfremstilling
I december 2018 blev lov om ændring af lov om dansk indfødsret vedtaget. Det betyder, at kommunerne fra andet halvår 2019 skal tilbyde grundlovsceremonier for borgere, som tildeles dansk statsborgerskab.
Kommunerne skal afholde grundlovsceremonien to gange årligt i forlængelse af ikrafttrædelse af lov om dansk indfødsret. Kommunerne har mulighed for at afholde grundlovsceremonien i fællesskab eller henvise til en nabokommune.
Kommunerne annoncerer grundlovsceremonien offentligt på kommunens hjemmeside, i lokale medier m.v. I annonceringen oplyses hvornår og hvor ceremonien afholdes samt en tidsfrist for tilmelding m.v.
Jævnfør bekendtgørelsen om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier er formålet med ceremonien at højtideligholde og markere ansøgernes erhvervelse af dansk statsborgerskab, og at ansøgerne skal underskrive en ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” under ceremonien og herefter give hånd til en eller flere repræsentanter for kommunalbestyrelsen.
Det er en betingelse for at få dansk statsborgerskab, at ansøgeren medvirker i ceremonien og at ” erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” underskrives under ceremonien.
Byrådets repræsentant skal ligeledes på ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” skrive under på, at ansøgeren har deltaget i ceremonien, har underskrevet erklæringen i forbindelse med ceremonien, og at ansøgeren har trykket en eller flere repræsentanter fra Byrådet i hånden.
Efter grundlovsceremonien sendes den originale underskrevne og påtegnede ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriget Danmark” til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil efterfølgende udstede et statsborgerretsbevis, som sendes til ansøgeren.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovændringen er forbundet med kommunaløkonomiske konsekvenser, og der er på landsplan afsat 1 mio. kr. i 2019 og 2,3 mio. kr. i 2020 og frem. For Svendborg Kommune er beløbet ca. 23.000 i 2020 og frem.
Lovgrundlag
Lov om ændring af lov om dansk indfødsret og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (nr. 1735 af 27/12 2018)
Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 29-04-2019
Udvalget indstiller, at borgmester, viceborgmester og formanden for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget udpeges som repræsentanter for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremoni samt at de byrådsmedlemmer, der repræsenterer kommunen i Integrationsrådet, inviteres til at deltage i cermonien.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 5 Godkendelse af sundhedsaftalen for Region Syddanmark 2019-2023
+Beslutningstema
Godkendelse af Sundhedsaftalen for Region Syddanmark 2019-2023
Indstilling
Direktionen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget
- at godkende den politiske del af Sundhedsaftalen 2019-2023 for Region Syddanmark
- at sagen oversendes til godkendelse i Byrådet
Sagsfremstilling
Sundhedskoordinationsudvalget i Region Syddanmark, et samarbejdsorgan med repræsentanter fra Region Syddanmark fra Regionsrådet, Kommunekontaktrådet og Praktiserende Lægers Organisation, har godkendt et forslag til den næste sundhedsaftale, som efter sundhedslovens § 205 skal indgås mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen. Sundhedsaftalen udgør den overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde på sundhedsområdet, og skal revideres én gang i hver valgperiode. Aftalen har til formål at bidrage til forbedret sundhed blandt syddanskerne, og til at skabe sammenhæng og sømløse overgange på tværs af sygehuse, kommuner og praktiserende læger.
Den ny sundhedsaftale bygger videre på de tidligere sundhedsaftaler, og vil være gældende i perioden 2019-2023. Sundhedskoordinationsudvalget har besluttet at opdele den ny sundhedsaftale i en politisk del og et administrativ tillæg. Den politiske del godkendes i kommunalbestyrelser og Regionsrådet, mens det administrative tillæg godkendes i Sundhedskoordinationsudvalget den 26. juni 2019. Den samlede aftale sendes til godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest den 1. juli 2019, og træder i kraft umiddelbart derefter.
Sundhedsaftalen er formuleret efter repræsentanter fra Sundhedskoordinationsudvalget har afholdt møder med relevante politiske udvalg i de syddanske kommuner, herunder med Social- og Sundhedsudvalget i Svendborg Kommune.
Aftalen har været i høring ved sygehusenhederne, kommunerne, de praktiserende læger og politiske udvalg i Region Syddanmark samt ved borgere og patienter, og faglige organisationer og råd. Svendborg Kommune afgav høringssvar efter behandling i Byrådet den 29. januar 2019. Der indkom samlet 48 høringssvar, som gav anledning til mindre justeringer.
Den politiske del af sundhedsaftalen er vedlagt som bilag.
Politiske visioner, målsætninger og virkemidler
Sundhedskoordinationsudvalget har en overordnet vision om at styrke det tværsektorielle samarbejde, skabe mere lighed i sundhed og i fællesskab udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen med afsæt i de udfordringer, vi står overfor i de kommende år.
Den overordnede vision for 2019-2023 udfoldes i tre visionsområder:
- Vi samarbejder om forebyggelse for
- Et røgfrit Syddanmark
- Mental trivsel blandt børn og unge
- Færre overvægtige
- Vi arbejder for bedre overgange for
- Mennesker med psykiske lidelser
- Ældre borgere
- Mennesker med kronisk sygdom
- Vi sikrer sammenhæng til
- Uddannelsesområdet
- Arbejdsmarkedet
De politiske visionsområder er udfoldet i konkrete og målbare målsætninger, som er koblet til de otte nationale mål for sundhedsvæsenet, den nationale sundhedsprofil ’Hvordan har du det?’ og nationale databaser. Sundhedskoordinationsudvalget kan hermed undervejs i aftaleperioden følge med i effekterne af de indsatser, som igangsættes samt foretage justeringer og prioriteringer. Der bliver ikke foretaget en baselinemåling ved sundhedsaftalens ikrafttrædelse, og opfølgning sker på de i aftalen angivne tidspunkter.
Sundhedskoordinationsudvalget har desuden udpeget tre virkemidler, som sætter retningen for, hvordan vi samarbejder om at omsætte de fælles visioner og målsætninger til konkrete indsatser og intiativer:
- Sæt borgeren først
- Tænk nyt – nye samarbejdsformer
- Mest mulig sundhed for pengene
Sundhedskoordinationsudvalget vil én gang årligt gennem aftaleperioden udarbejde en status, som vil blive drøftet dels i udvalget, men ligeledes på årlige fællesmøder med kommunale udvalgsformænd samt repræsentanter for PLO Syddanmark.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Sundhedslovens §205
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 08-05-2019
Godkendt til oversendelse til Byrådet.
Susanne Gustenhoff (Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 6 Klosterplads og Frederiksgade - Omdannelse
+Beslutningstema
Beslutning om principper for den videre planlægning for omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet,
- At der udarbejdes forslag til kommuneplantillæg og lokalplan på baggrund af tidligere besluttede temaer for planlægningen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. februar 2019 at igangsætte udarbejdelse af forslag til tillæg til Kommuneplan 2017-2029, samt forslag til lokalplan med en forudgående høring.
Forud for beslutningen vedtog Områdeforum i december 2018 et skitseforslag, Scenarie A, som grundlag for den videre planlægning.
Temaerne for planlægningen:
- Indsnævring af vejprofilet på Klosterplads
- Ensretning af Frederiksgade
- Et større trappeanlæg ved Klosterplads
- Sammenhængende belægning der prioriterer gående og cyklende i trafikken
- Reduktion af antallet af korttids p-pladser, primært på Klosterplads
- Prioritering af forbindelse på tværs af Klosterplads for at skabe sammenhæng mellem Frederiksgade/Klosterplads og stationsbygningen/terrassen
- En grønnere profil med vægt på flere træer
- Pladsdannelse i den østlige ende af Frederiksgade
Den forudgående høring er gennemført i perioden 4. marts 2019 til 1. april 2019, hvor der er indkaldt forslag og idéer til det kommende kommuneplantillæg. I perioden er der afholdt to borgermøder, hvor der i alt deltog ca. 30 personer.
Høringssvar fra den forudgående høring
Der er indkommet i alt fem høringssvar.
Høringssvarene omhandler alt fra taxaholdepladser, nye idéer til udformning af byrum og vejforløb, flytning af endestation for tog, nye cykelstier, plantning af træer, ønske om implementering af parkeringsforlig, samt forslag om at bruge pengene anderledes.
Høringssvarene er samlet i en hvidbog, hvor de er resumeret. Bilag 1. Derudover vedlægges høringssvarene i deres fulde længde. Bilag 2.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring i temaerne for planlægningen.
Videre proces
I forbindelse med igangsætning af forudgående høring besluttede byrådet:
”I forbindelse med omdannelse af Frederiksgade til ensrettet vej undersøges det, hvorvidt der i vinterhalvåret kan etableres skråparkering eller parallelparkering i den ene side af vejen. Dette undersøges i dialog med Områdeforum og med virksomhederne i Frederiksgade. Ligeledes afsøges hvordan der kan fastholdes et mindre antal korttids p-pladser i hjørnet ved Sydbank, alternativt taxaholdepladserne overfor”.
Ovenstående undersøges i samarbejde med politi, ejere og lejere i området.
Øvrige forhold omkring parkering udenfor lokalplanområdet håndteres i en samlet plan for parkering i bymidten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til kommende planlægning kan holdes indenfor gældende budget.
Anlægsudgifter hører under områdefornyelsen Liv i Min By.
Omdannelse af Klosterplads og Frederiksgade forventes at understøtte de erhvervsdrivende i Frederiksgade og bidrage til oplevelsen af en attraktiv handelsbymidte.
Lovgrundlag
Planloven.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt. Jens Munk var imod, idet man ikke kan give sikkerhed for, at der anvises erstatningsparkeringspladser inden for lokalplanens område.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 7 Vedtagelse af 'Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune - Strategi og handlinger 2019-2030
+Beslutningstema
Forslag til ’Natur og Friluftsliv – Strategi og handlinger 2019-2030’ forelægges til beslutning i Byrådet til endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Forslag til ’Natur og Friluftsliv – Strategi og handlinger 2019-2030’ vedtages.
Sagsfremstilling
’Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune – plan og handlinger 2014-2025’ blev vedtaget i 2013. Listen over prioriterede handlinger blev revideret i 2016 (2. udgave). Det indgår i planen, at den skal revideres hvert 4. år. Miljø- og Naturudvalget har på møde den 15. maj 2018 taget beslutning om revisionens omfang og proces.
Administrationen har på baggrund heraf udarbejdet et forslag til revision af ’Natur og Friluftsliv’. Forslaget har været drøftet på møde i Det Grønne Råd den 19. november 2019 og efterfølgende sendt i høring i Det Grønne Råd.
Som følge af høringssvarene og drøftelser med formanden er der foretaget ændringer i forhold til forslaget til revision af ’Natur og Friluftsliv’ og planen er omskrevet til en strategi. Friluftsdelen er udbygget i samarbejde med Kultur og Fritidsafdelingen samt Geopark Det Sydfynske Øhav/Naturturisme og kommunens egne grønne områder er indarbejdet i samarbejde med CETS. Bæredygtighed i forhold til naturen har fået øget opmærksomhed.
Opbygningen er videreført. Strategien rummer indledende baggrundsafsnit om naturen og friluftslivet i Svendborg Kommune samt syv indsatsområder med målsætninger og handlinger.
De syv indsatsområder er:
- Naturpleje
- Biodiversitet og sammenhængende natur
- Skove
- Blå Natur
- Bynatur
- Friluftsliv
- Formidling
Strategien beskriver hvordan Svendborg Kommune vil sikre og forbedre naturen samt udvikle de unikke muligheder for et mangfoldigt friluftsliv. Strategien sikrer en målrettet og koordineret indsats, hvor natur og friluftsliv også tænkes sammen med sundhed og vækst i en balanceret udvikling. Strategien vil være med til at formidle naturen samt inspirere borgere og foreninger til bevægelse og idræt i det fri.
Realisering af strategiens handlinger vil understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling om bl.a. at standse tabet af biodiversitet, bekæmpe klimaforandringer, sikre bæredygtige byer og lokalsamfund og en bedre folkesundhed.
Forslag til ’Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune – Strategi og handlinger 2019-2030’, Hvidbog fra høringen samt de originale høringssvar er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af strategien har ingen økonomiske konsekvenser. Strategien kan forventes at understøtte turisterhvervet og styrke bosætning.
Lovgrundlag
Naturbeskyttelsesloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-04-2019
Indstilles, idet der gennemføres en årlig evaluering af resultater og kommende indsatser.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Liste A fremsatte følgende ændringsforslag til Natur og Friluftsliv i Svendborg Kommune - strategi og handlinger. På s. 29 under overskriften Friluftsliv - nye handlinger - vil vi gerne tilføje et punkt, der lyder således:
- forbedre forholdene for vinterbadere.
Godkendt med ovenstående ændringsforslag.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 8 ISP - 2019
+Beslutningstema
Forlængelse/tilpasning af ISP i forhold til Svendborg VE A/S.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet;
- at projektperioden for det innovative energispareprojekt forlænges frem til 2021
- at den korrigerede anlægsramme i 2019 på 16.985.659 kr. fordeles med et rådighedsbeløb i 2019 på 5.815.000 kr., i 2020 5.585.329 kr. og i 2021 5.585.330 kr.
- at investeringsplanen for 2019 godkendes
- at rådighedsbeløbet i 2019 på 5.815.000 kr. frigives
- at administrationen påbegynder udarbejdelse af investeringsplan for perioden 2022 - 2025, for at nå Svendborg Kommunes klimamål(100 % VE i 2030)
Sagsfremstilling
Det innovative energispareprojekt (ISP) har kørt siden 2013 med en bevilling på 72,1 mio. kr. til investeringer i energibesparende foranstaltninger, på den kommunale ejendomsmasse.
Projektet skal generere en årlig besparelse på 4,2 mio. kr., når hele puljen er investeret, da midlerne er lånefinansieret.
Til dato er der investeret 58 mio. kr. med en årlig besparelse er på ca. 3,3 mio. kr.
Det kan herudover oplyses, at ISP har bidraget med en CO2 besparelse på 1.747 tons CO2 siden projektstart i 2013. Se bilag 1.
De resterende investeringer i ISP forventes af give en CO2 besparelse på op imod 600 tons, afhængig af investeringsprofil.
Forlængelse/tilpasning af innovativt energispareprojekt
Teknik- og Erhvervsudvalget har tidligere besluttet at undersøge muligheden for at overdrage kommunale varmepumper og solcelleanlæg til Svendborg VE A/S.
Det er forventningen, at Svendborg VE A/S, under Svendborg Forsyning, kan bidrage med mere effektiv drift af varmepumper og solcelleanlæg og være omdrejningspunkt for at nå de skærpede klimamål.
Indtil ovenstående er undersøgt, og der evt. er indgået en aftale, vil det være fornuftigt at videreføre investeringerne i ISP projektet, hvorfor det anbefales, at projektet forlænges til og med 2021, således, at der opnås synergi mellem ISP og VE A/S.
Administrationen anbefaler at man godkender investeringsplan for 2019 til 5.815.000 kr, da dette er tilpasset til hvad man forventer tidmæssigt at kunne realisere i 2019.
Herudover har administrationen udarbejdet en liste med alternative projekter, som kan realiseres i 2019. Dette kræver dog at man omplacerer projekter mellem ”investeringsplanen for 2019” og ”alternative projekter” ca. 1:1. Se bilag 2.
Det bemærkes dog at administrationen anbefaler, at den viste investeringsplan 2019 følges, idet økonomi og tilbagebetalingstid er afstemt.
I 2019 vil man derfor fokusere på at investere i:
- Solceller
- LED-belysning
- Pumpeprojekter
- Ventilationsmotorer
- Isolering
- Facadeprojekter
En samlet investeringsoversigt for 2019 kan ses i vedlagte bilag 2 – Projekter ISP 2019.
Opsætning af solceller
Af brev den 9. oktober 2018 oplyser Energistyrelsen, at der af den oprindelige 20 MW pulje fra 2014 stadig resterer en rest.
Svendborg Kommune er derfor på ny, tildelt en del af denne rest, hvorfor det er muligt at opsætte solcelleanlæg på:
- Vestre Skole
samt børnehaverne
- Poppellunden
- Kobberbækken syd
- Kobberbækken nord
- Solsikken
- Sundhøj børnehus
- Paraplyen
Samlet vil der opsættes solceller, som kan producere ca. 81.000 kWh. Dette svarer til ca. 1/3 af det samlede forbrug i de bygninger, hvorpå solcellerne opsættes.
Investeringsplan 2022 – 2025 – Klima og energi
På Miljø- og Naturudvalgets møde den 5. februar 2019 blev det besluttet at skærpe klimakravene til 75 % vedvarende energi i 2025 og 100 % vedvarende energi i 2030 for kommunen som virksomhed. For at understøtte dette er det nødvendigt at udarbejde en investeringsplan, der har fokus på elektrificering.
Det formodes, at investeringerne i varmepumper kan gøres fra Svendborg VE A/S, med snitflade til ISP.
På nuværende tidspunkt viser kommende CO2-opgørelse en årlig udledning fra bygningsmassen ca. 5.000 tons CO2 i 2017. Se bilag 1.
For at realisere disse mål er det nødvendigt, at der udarbejdes en plan for, hvordan investeringen i kommunens samlede bygningsmasse skal være efter 2021.
Den kommende plan vil indeholde et bud på investeringsbehov, elektrificering og vedvarende energiløsninger, der kan bringe Svendborg Kommune frem mod målet på 100 % vedvarende energi i 2030.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forlængelse/tilpasning af innovativt energispareprojekt
Den korrigerede anlægsramme er i 2019 på 16.985.659 kr.
Jf. indstillingen er det derfor muligt at fordele anlægsrammen i 2019, med et rådighedsbeløb i 2019 på 5.815.000 kr., i 2020 5.585.329 kr. og i 2021 5.585.330 kr.
Såfremt at man fraviger for den af administrationens anbefalede investeringsplan for 2019, vil ovenstående fordeling af anlægsrammerne i åerne 2019 til 2021 skulle tilpasses. Dette vil ske ved at man regulere i åerne 2019 og 2021, alt efter om investeringerne i 2019 bliver større eller mindre i de 5.815.000 kr.
Da der er automatisk låneadgang til anlægsudgifter på energibesparende foranstaltninger, skal der tilsvarende flyttes låneoptagelse.
Opsætning af solceller
Elforsyningsloven foreskriver, at kommuner ikke må være elproducenter. Dette reguleres ved en såkaldt stoplov. Stoploven betyder, at kommuner trækkes i bloktilskud på det tidspunkt, anlægget er afskrevet med et beløb svarende til, hvad solcelleanlæggene har produceret.
De ca. 81.000 kWh svarer til en evt. modregning på ca. 0,130 mio. kr., til en pris på 1,6 kr./kWh, på det tidspunkt, at anlægget er afskrevet.
Svendborg Kommune vil være skattepligtig fra dag 1. Det vurderes dog, at skattepligten ikke vil medføre skattebetaling i anlæggets levetid.
Investeringsplan 2022 – 2025 – Klima og energi
Udgifterne til investeringsplanen for 2022 til 2025 kan holdes indenfor det nuværende budget og det forventes ikke at der er udgifter til ekstern rådgiver, der overstiger 150.000 kr.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 08-04-2019
Indstilles.
Jens Munk (løsgænger) deltog ikke i behandling af punktet.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (Ø). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 9 Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.09 og lokalplan 638 for besøgshave, Stejlbjergvej, Tåsinge
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2017.09 for besøgshave ”Tåsinge Frugthave” og lokalplanforslag 638, Stejlbjervej, Tåsinge.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet tager beslutning om
- At vedtage kommuneplantillæg 2017.09 endeligt
- At vedtage lokalplanforslag 638 endeligt
- At høringssvar besvares som foreslået i hvidbogen
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 29. januar 2019 at udsende forslag til kommuneplantillæg, forslag til lokalplan og afgørelse om, at der ikke krævedes yderligere miljøvurdering i offentlig høring.
Høringssvar og hvidbog
Planmaterialet har været i høring i perioden fra den 13. februar 2019 til og med den 10. april 2019.04.16 Der er indkommet 2 bemærkninger med statslige interesser og 2 indsigelser fra nærmeste naboer.
Høringssvarene gengives som resume i hvidbogen med administrationens forslag til besvarelse.
De originale høringssvar er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er bevilget kommunal støtte til jordkøbet. Midlerne frigives fra Pulje til lokale initiativer.
Der er ikke andre økonomiske konsekvenser forbundet med planerne.
Erhvervsmæssigt vurderes planerne at medvirke til en styrkelse af turismen ligesom besøgshaven vil styrke de tanker, der knytter sig til Cittaslow om fødevareproduktion.
Lovgrundlag
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 09-05-2019
Indstilles.
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog Søren Kongegaard (A).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 10 Godkendelse af vedtægtsændringer for Fonden Sydfyns Elforsyning
+Beslutningstema
Stillingtagen til godkendelse af vedtægtsændringer for Fonden Sydfyns Elforsyning.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at Økonomiudvalget indstiller vedtægtsændringerne til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Repræsentantskabet i SEF har den 25. april 2019 vedtaget vedtægtsændringer for Fonden Sydfyns Elforsyning, forkortet Fonden SEF.
I henhold til gældende vedtægter, skal vedtægtsændringer godkendes i Byrådet. SEF fremsender derfor det nye forslag til byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Punkt 11 Orientering om Fonden Sydfyns Elforsynings årsrapport 2018
+Beslutningstema
Årsrapport forelægges til efterretning.
Sagsfremstilling
Jf. Sydfyns Elforsynings vedtægter § 13 fremlægges årsrapport for Fonden Sydfyns Elforsyning for 2018 til orientering.
Årsrapport er fremlagt til gennemsyn i Direktionssekretariatet og på Sydfyns Elforsynings hjemmeside: www.sef.dk
Beslutning i Byrådet den 28-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Torben Frost (A), Hanne Ringgaard Møller (B), Dorthe Ullemose (O), Jesper Ullemose (V). Som suppleanter deltog Mikael Hansen (A), Rasmus Leth (B), Johan Emil Rasmussen (O), Helle Caspersen (V).
Mette Kristensen (V), René Haahr (V), Jesper Kiel (Ø) fraværende. Som suppleant for Jesper Kiel deltog Stina Sølvberg Thomsen (Ø).