Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 28-04-2015
Der var spørgsmål fra Bjarne Elnegård.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant var indkaldt Steen Tinning (B). Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Regnskab 2014 - Drifts- og anlægsoverførsler
+Beslutningstema
Godkendelse af drifts- og anlægsoverførsler fra 2014 til 2015 og Budget 2016.
Indstilling
Direktionen anbefaler, at:
- Der genbevilliges 4,9 mio. kr. til drift 2015.
- Driftsoverførsler på 30,4 mio. kr. indgår i driftsbudget 2016.
- Der overføres uforbrugte anlægsbevillinger til 2015 på 51,9 mio. kr.
- Der overføres et restbudget vedr. renter og kursregulering på 37,0 mio. kr.
- Der overføres et restbudget vedr. udskudt låneoptagelse og deponering på -52,7 mio. kr.
- Restbudget uden overførselsadgang på 37,5 mio. kr. (primært indkomstoverførsler og demografi) og 7,9 mio. kr. af overførsel til 2016 under Børn og Unge omplaceres / bevilges / frigives til:
Sagsfremstilling
Som led i regnskabsaflæggelsen 2014, fremlægges drifts- og anlægsoverførsler til henholdsvis 2015 og Budget 2016 (genbevilling).
Som udgangspunkt opgøres drifts- og anlægsoverførsler således:
- Mindreforbrug på drift pr. udvalg overføres til budget 2016.
- Statsfinansierede puljemidler med særskilt revisionspåtegning og evt. merforbrug på drift overføres til 2015.
- Restbevillinger for ikke afsluttede anlæg overføres til 2015.
Serviceudgifterne 2014 udviser et samlet mindreforbrug på 46,3 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget, hvoraf ca. 4,9 mio. kr. søges overført til 2015 og 30,4 mio. kr. til budget 2016.
Anlægsudgifterne 2014 udviser et samlet mindreforbrug på 54,4 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget, hvoraf ca. 51,9 mio. kr. søges overført til 2015.
Endvidere søges ca. 37,0 mio. kr. vedr. renter og kursregulering og -52,7 mio. kr. vedr. deponering og udskudt låneoptagelse, netto -15,7 mio. kr. overført til 2015.
Der resterer herefter et restbudget på 37,5 mio. kr. vedr. drift (hovedsageligt demografi og indkomstoverførsler), renter og finansiering, samt anlæg.
Restbudgettet på 37,5 mio. og 7,9 mio. af overførsel til 2016 under Børn og Unge vedr. specialundervisning (3,5 mio. kr.), STU (2,4 mio. kr.) og Familieområdet (4,0 mio. kr.) – i alt 45,4 mio. kr. forslås anvendt til følgende bevillinger:
2015 (42,0 mio. kr.):
- 0,4 mio. kr. til anlæg 2015 vedr. forventet merudgift for Fremtidsfabrikken.
- 0,3 mio. kr. til anlæg 2015 vedr. Havneudvikling - Væg på Frederiksøen.
- 1,9 mio. kr. afsættes i 2015 til endelig slutafregning af aktivitetsbaseret medfinansiering 2014.
- 1,3 mio. kr. afsættes i 2015 vedr. balanceordning til anlæg - Den Grønne Tråd
- 24,0 mio. kr. afsættes i 2015 vedr. forventet negativ efterregulering på beskæftigelsestilskud.
- 10,2 mio. kr. afsættes i 2015 vedr. budgetgaranti/reduktion af salgspuljer på anlæg.
- 3,9 mio. kr. rest effektiviseringspulje 2015.
2016 (3,4 mio. kr.):
- Ældreområdets negative overførsel til 2016 (mellemkommunal takstnedsættelse på plejecenterområdet), nedjusteres med 4,0 mio. kr.
- Befordring (BU / MKT), netto mindreforbrug 1,0 mio. kr. medgår til finansiering.
- BU – af overførselsskema fremgår en overførsel på 2,158 mio. kr. til 2016
- MKT – af overførselsskema fremgår overførsler på -1,121 mio. kr. til 2016
- 0,5 mio. kr. til drift 2016 vedr. byggesagsgebyrer.
- 0,4 mio. kr. overføres til drift 2016 vedr. Fremtidsfabrikken (underskud i 2014 pga. senere opstart)
- 0,5 mio. kr. tilbageføres fra drift 2016 vedr. tillægsbevilling for Havn i 2014 (overskud i 2014).
Herudover foreslås følgende budgetomplaceringer:
- 6,3 mio. kr. fra prioriteringspulje og desktopstrategi overføres fra driftsoverførsel 2016 (ØKU) til anlæg 2015.
- Af overførslerne til 2016 indgår en merudgift på 0,5 mio. kr. til lærearbejdspladser (BU) som overføres til anlæg 2015.
- 0,2 mio. kr. overføres fra Beredskabs drift 2016 til anlæg 2015 vedr. nyttejob.
De samlede drifts- og anlægsoverførsler / -bevillinger til 2015 og Budget 2016 udgør herefter i alt 109,0 mio. kr.
Direktionsnotat om overførsler er vedlagt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede genbevilling/omplacering/frigivelse udgør 89,6 mio. kr. for 2015, hvoraf ca. 9,4 mio. kr. påvirker kommunens samlede serviceramme for 2015, finansiering / renter / kursregulering / deponering / udskudt låneoptagelse og indkomstoverførsel 20,3 mio. kr. i 2015, og anlægsrammen for 2015 ca. 59,9 mio. kr.
Endvidere øges servicerammen for budget 2016 med 19,4 mio. kr.
Lovgrundlag
Kommunens bevillingsregler.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2015
Indstilles.
Liste A og F var imod, idet man ønsker, at rammebesparelsen på udvalgene på 7,3 mio. kr. i forbindelse med budgetproceduren for 2016 annulleres, da kommunens økonomi er markant stærkere end tidligere anslået.
Liste Ø var imod, idet man ønskede at overskuddet skulle afsættes til at afblæse grønthøsterbesparelsen (effektivisering) og de kommende rammebesparelser i 2016.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2015
Godkendt. Liste A, F og T var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Økonomiudvalget. Liste Ø var imod med henvisning til egen mindretalsudtalelse fra Økonomiudvalget.
Hanne Ringgaard Møller (B) var fraværende. Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 3 Årsberetning og Regnskab 2014
+Beslutningstema
Godkendelse af Svendborg Kommunes årsberetning og regnskab 2014.
Indstilling
Sagsfremstilling
Der forelægges udkast til "Årsberetning og Regnskab 2014" for Svendborg Kommune.
Beretningen indeholder en overordnet regnskabsaflæggelse med fokus på kommunens samlede økonomi og som bilag på sagen ligger:
- Fagudvalgenes årsberetninger 2014
- Drifts- og anlægsoverførsler
- Anlægsregnskab 2014
- Regnskabsoversigter 2014
- Ejendomsfortegnelse pr. 31.12.2014
Regnskabet udviser et samlet driftsoverskud på 174,8 mio. kr. imod vedtaget budget på 120,6 mio. kr. og et korrigeret budget på 67,3 mio. kr.
Der har været afholdt anlægsudgifter for netto 202,6 mio. kr., imod vedtaget budget på 106,9 mio. kr. og et korrigeret budget på 257,0 mio. kr.
Kommunens samlede likvide beholdning ultimo 2014 udgør 36,4 mio. kr., imod primo 49,3 mio. kr.
Likviditeten var i gennemsnit 201,4 mio. kr. i 2013, opgjort efter Økonomi- og Indenrigsministeriets beregningsmodel for gennemsnitsbeholdning.
Som led i regnskabsaflæggelsen er drifts- og anlægsoverførslerne fra 2014 til 2015 og Budget 2016 fremlagt til godkendelse før regnskabsgodkendelsen.
BDO Kommunernes Revision har gennemgået årsregnskabet for 2014 i hovedtræk og oplyser i en forhåndstilkendegivelse, at revisionen vil underskrive "Årsberetning og regnskab 2014".
Årsberetning og Regnskab 2014 fremlægges efter godkendelse, sammen med Fagudvalgenes årsberetninger 2014, Anlægsregnskab 2014, Drifts- og anlægsoverførsler, Regnskabsoversigter 2014 og Ejendomsfortegnelse pr. 31.12.2014, på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Punkt 4 Prisafprøvning på rengøringsområdet
+Indstilling
Direktionen indstiller med afsæt i den opdaterede rengøringsanalyse:
- at rengøringen i Svendborg Kommune løses via kombi-løsningen frem til og med oktober 2017,
- at nuværende kontrakter forlænges, jf. option i kontraktgrundlaget med 2 år frem til 31. oktober 2017,
- at der iværksættes en proces, således at rengøringen i Svendborg Kommune kan prisafprøves fuldt ud med virkning fra 1. november 2017, herunder at rengøringen i eget regi harmoniseres,
- at en harmoniseringsgevinst på 0,7 mio. kr. i 2016 og 2017 tilføres effektiviseringspuljen,
- at udvalget primo 2017 forelægges en proces for gennemførelse af prisafprøvning af rengøringen.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 20. januar 2015, at der skulle arbejdes videre med en række effektiviseringsforslag til udmøntning af den centrale effektiviseringspulje på 16,6 mio. kr. På rengøringsområdet er der anslået en årlig besparelse på 3 mio kr. årligt i 2016, 2017 og 2018.
Økonomiudvalget valgte at tage til efterretning, at der blev udarbejdet en opdateret rengøringsanalyse fra firmaet Servicemægleren. Analysen er vedhæftet som bilag. Analysens konklusioner kan danne baggrund for den politiske beslutning på området. Opmålingen i analysen er baseret på programmeret rengøring, hvilket er en standard, som definerer rengøringsfrekvensen i de enkelte lokaler. Rengøringsniveauet i Svendborg Kommune er tidligere besluttet politisk, og den opdaterede analyse fra Servicemægleren har taget samme udgangspunkt.
Den opgraderede analyse opererer derfor stadig med tre alternative beregninger:
· Rengøring i en kombi-løsning (nuværende løsning)
· Rengøring i kommunalt regi
· Rengøring i udliciteret regi
Rengøring i den nuværende kombi-løsning fremgår både med økonomi ved nuværende udliciterede kontrakter (optionsmulighed jf. nedenfor) og med forventet økonomi ved genudbud.
Svendborg Kommune har i dag udliciteret 49 enheder til to firmaer. Resten af enhederne har kommunalt ansatte rengøringsassistenter. Dette svarer i store træk til, at 1/3 af rengøringen er udliciteret, mens 2/3 har kommunalt ansatte rengøringsassistenter. Det skal inden den 30. juni 2015 besluttes, om man skal udnytte optionen i de nuværende kontrakter på de 49 enheder, eller om disse skal genudbydes eller trækkes hjem i kommunalt regi. Disse kontrakter udløber den 31. oktober 2015, men der er mulighed for option på 2 gange 1 år i kontrakterne.
De kalkulerede tider i analysen er beregnet med en arbejdstakt på 100 ved rengøring i kommunalt regi på baggrund af gældende overenskomst med 3F og FOA. Ved udliciteret rengøring skal rengøringspersonalet arbejde efter arbejdstakt 130 på baggrund af gældende overenskomst mellem Servicebranchen og 3F.
Svendborg Kommune kan selv afgive et kontrolbud som led i en evt. prisafprøvning. Alternativt kan Svendborg Kommune i udbudsmaterialet forbeholde sig ret til selv at tage rengøringsopgaven.
Ved den nuværende udliciterede rengøring har der været gennemført en proces, som klart beskriver opgaven på det harmoniserede niveau, som skal løses. Rengøringsopgaven, som ligger i kommunalt regi, er ikke fuldt harmoniseret, og opgaverne er ikke afgrænset helt på samme måde. Dette kommer bl.a. til udtryk via organisationens tilbagemelding på rengøringsområdet, idet der tilkendegives generelt større tilfredshed med den kommunale rengøring.
Såfremt rengøringsområdet udliciteres, skal medarbejderne virksomhedsoverdrages i henhold til gældende lovgivning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Af analysens side 17 fremgår det, at der i forhold til analysen i 2012 har været afsagt dom ved arbejdsretten af 26. maj 2014, som betyder, at en ekstern leverandør ikke kan ændre rengøringsassistenternes arbejdsforhold vedrørende blandt andet arbejdstakt, arbejdstid mv. i overenskomstens løbetid. Det har ikke været muligt at få oplyst den endelige løbetid for den nye overenskomst, som trådte i kraft pr. 1. april 2015, men den forventes at blive 3 år. Dette betyder, at en potentiel besparelse ved en udlicitering af rengøringen i Svendborg Kommune, som konsekvens af ovennævnte dom, først vil få virkning fra næste overenskomstperiode.
Servicemægleren konkluderer derfor i analysen (side 9), at det vil være mest fordelagtigt at fastholde den nuværende kombi-løsning begrundet i ovennævnte dom ved arbejdsretten, samt at Svendborg Kommune i dag allerede har nogle meget fordelagtige priser på de nuværende aftaler med de eksterne leverandører.
Analyserapportens konklusioner vil blive gennemgået på mødet. Den reelle økonomiske effekt vil dog først kunne måles, når der på baggrund af et udbud er valgt det mest fordelagtige tilbud.
Der er supplerende i analysen anbefalet, at der afsættes en pulje til vedligeholdelse af gulvene på kommunens enheder. Puljen er estimeret til 1,6 mio. kr. pr. år. Dette vil give gulvene en levetidsforlængelse.
Et udbud af rengøringsområdet vil desuden indebære, at der skal være mere kontrol med det udførte arbejde. Det vil være nødvendigt at tilkøbe eksternt servicetjek eller alternativt ansætte en person til at varetage fysisk tilsyn og kontrol i kommunalt regi. Anslået udgift til denne ydelse er 480.000 kr. om året, som det vil være nødvendigt at få tilført, da det vil være en ny funktion i forhold til hidtil. Udgiften skal ses i sammenhæng med, at der ved udlicitering frigøres ledelsestid. Ressourceforbruget til løbende kontrol vil være uændret, såfremt man fortsætter med den nuværende kombi-model.
Der skal endvidere påregnes administrative ressourcer i at varetage opgaven som kontraktholdere. Denne ressource findes indenfor egen organisation, bl.a. via frigjort ledelsestid, og vil ikke være påvirket af en eventuel prisafprøvning.
Hvis rengøringsområdet skal udbydes, skal der afsættes et engangsbeløb på 126.000 kr. til gennemførelse af udbudsprocessen via ekstern rådgiver (ydelsen omfatter kvalitetssikring af ydelsesbeskrivelser, udbudsmateriale, gennemførelse af udbudsproces og kontrahering). Såfremt der ligeledes skal afgives et kontrolbud fra Svendborg Kommune, anslås denne engangsudgift at udgøre 100.000 kr.
Hvis rengøringsområdet udliciteres, overføres der personale fra kommunen til den private sektor.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes indkøbs- og
udbudspolitik.
Lov om Virksomhedsoverdragelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2015
Liste Ø foreslog, at man hjemtager hele rengøringsopgaven. Liste F foreslog, at man undlader at prisafprøve rengøringen i 2017.
Man stemte først om forslaget fra liste Ø.
For stemte: 1 (Ø)
Imod stemte: 5 (V, C, I, L og Mads Fredeløkke)
Undlod: 3 (A og F)
Man stemte herefter om forslaget fra liste F.
For stemte: 3 (A og F)
Imod stemte: 5 (V, C, I, L og Mads Fredeløkke)
Undlod: 1 (Ø)
Man stemte herefter om direktionens indstilling.
For stemte: 5 (V, C, I, L og Mads Fredeløkke)
Imod stemte 4 (A, F og Ø)
Liste Ø og A begærende herefter sagen i byrådet.
Punkt 5 Ansøgning til forsøgsordning for kyst- og naturturisme (Christiansminde)
+Beslutningstema
En national forsøgsordning for kyst- og naturturisme giver mulighed for, at der ti steder i Danmark kan gives tilladelse til at afprøve nye ideer til turismebyggeri og -anlæg inden for kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen. Hotel Christiansminde har udarbejdet et projektforslag, som hotellet ønsker fremmet gennem forsøgsordningen. Byrådet har beslutningskompetencen til at fremsende ansøgning til Naturstyrelsen. Ansøgningsfristen er 1. maj 2015.
Indstilling
Sagsfremstilling
Som en del af vækstplan for dansk turisme har regeringen sammen med aftaleparterne iværksat en forsøgsordning til at fremme udvikling af kyst- og naturturisme i Danmark inden for strandbeskyttelseslinjen og kystnærhedszonen.
Efter ansøgning fra kommunerne skal der udvælges op til i alt ti nyskabende forsøgsprojekter i Danmark. Kommuner, der får udvalgt et forsøgsprojekt, får godkendelse af miljøministeren til at igangsætte planlægningsproces (eller landzonetilladelse) inden for strandbeskyttelseslinjen og kystnærhedszonen. Ansøgningsfristen er den 1. maj 2015.
Ved udvælgelse af forsøgsprojekter vil der blive lagt vægt på:
- Potentiale for at udvikle kyst- og naturturisme og øget tiltrækning af udenlandske turister
- Synergi og samspil med kommunens politikker, planlægning og aktiviteter for turisme
- Projekter, der er bæredygtig, arkitektonisk indpasset og opført under særlig hensyntagen til natur og landskab.
Svendborg Kommunes har indkaldt ønsker til forsøgsprojekter og fik et forslag fra Hotel Christiansminde om projekt for et center for mad og aktiv ferie i Det sydfynske Øhav, der ønskes fremmet gennem forsøgsordningen. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget godkendte 5. februar 2015, at der kunne arbejdes videre på dette projektforslag til oplæg til ansøgning. Udvalget understregede vigtigheden af at tilgodese den offentlige adgang til kysten, badebroer mv. Udvalget præciserede endvidere, at man ikke så for sig, at Svendborg Kommune skal indgå som partner eller kan bidrage med økonomi til realisering af forsøgsprojektet. Administrationen fortolker Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalgets beslutning fra februar således, at der ikke skal ske nogen form for kommunalt tilskud eller supplerende kommunal medfinansiering.
Hotel Christiansminde har viderebearbejdet projektet ’Øhavscenter Christiansminde’. Projektet har ambition om på en ny og innovativ måde bruge de lokale styrkepositioner og markedstendenser til at skabe vækst og vise en ny vej for kystturismen. Nærhed til naturen, aktiviteter i naturen og naturens fødevarer er omdrejningspunktet. Ønsket er at skabe et internationalt kendt, autentisk rekreativt oplevelsesmiljø med moderne aktiv sport, undervisning, bevægelse og fødevarer ved Svendborg Sund/Det sydfynske Øhav. Målgruppen er ’Det gode liv’-segmentet, Special Interest-turisteren (dykning, havkajak, cykling, vandring osv.), lokale borgere, skoler, virksomheder o.lign.
Det arkitektoniske hovedgreb består af ”Øen” med en nyopført bygning på et opfyldt areal i Svendborg Sund til undervisning, café mv., ”Pladsen” til ophold, vandsport, promenade, gennemgående cykelsti osv., og ”Ryggen” med støttefaciliteter for friluftsliv og vandsport samt nye hotelværelser bygget ind i terrænet. Oplæg til ansøgning og supplerende materiale er vedlagt som bilag.
Administrationens bemærkninger:
Projektområde er omfattet af strandbeskyttelseslinjens planlægningsmæssige restriktioner, som forsøgsordningen giver tilladelse til at fravige. Der er en eksisterende lokalplan for området og et eventuelt godkendt forsøgsprojekt vil indebære, at der skal udarbejdes en ny.
Forsøgsordningen er en unik mulighed for at få statens tilladelse til at planlægge for aktiviteter, som normalt ikke er mulige inden for gældende lovgivning.
Administrationen vurderer, at projektet kan opfylde forsøgsordningens krav om at tiltrække udenlandske turister, bæredygtighed og indpasning i natur og landskab. Projektet kunne understøtte kommunens udviklingsstrategi om aktiv kystferie med Svendborg og Det sydfynske Øhav som maritimt og kulinarisk centrum i Danmark.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser:
Forsøgsordningen indeholder ikke fra statens side muligheder for økonomisk tilskud. Der er tilsvarende ikke taget stilling til eventuel kommunal medfinansiering af projektet. Staten stiller ikke krav om, at kommunerne afsætter økonomiske midler til forsøgsprojektet.
De afledte udgifter til projektet er endnu ikke klarlagt præcist, men forventes konkretiseret i forbindelse med udarbejdelse af lokalplan.
Hvis forsøgsprojektet realiseres og tiltrækker betydeligt flere turister, aktivitetsudbydere gæster og lokale til stedet vil det få afsmittende virkning på de tilstødende offentlige friarealer. Det vil betyde afledte udgifter til opgradering af vejadgangsforholdene, parkering og servicefaciliteter.
Erhvervsmæssige konsekvenser:
Forsøgsordningen lægger op til, at der tænkes stort og ambitiøst med nye indtjeningsmuligheder for turisme- og oplevelseserhvervene.
Projektejer estimerer med 5.000-10.000 nye turistovernatninger i området og heri en øget udenlandsk andel af overnatninger fra 12% til 18%, et turismeskabt vækstforbrug i Svendborg og omkringliggende kommuner som følge af Øhavscenteret på ca. 10-17 mio. kr. og en vækst på 20-28 fuldtidsstillinger over en tre-års periode. Administrationen har ikke mulighed for at vurdere projektejers estimat over projektets bidrag til overnatning, omsætning mv.
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget besluttede på mødet den 5. februar 2015:
Der kan arbejdes videre med at omdanne forslaget til en ansøgning, så oplæg til ansøgning kan behandles politisk i april.
Udvalget lægger vægt på, at der skal etableres et projekt, som tilgodeser den offentlige adgang til kysten, badebroer mv.
Udvalget præciserer, at det ikke ser for sig, at Svendborg Kommune skal indgå som partner eller kan bidrage med økonomi til realiseringen af projektet.
Bruno Hansen (F) har flg. mindretalsudtalelse: SF kan ikke støtte, at forslaget bearbejdes til en ansøgning, da området fortsat skal bevares som folkepark. Henning Stærmose (løsgænger) og Steven Legêne (Ø) kan tilslutte sig mindretalsudtalelsen.
Helle Caspersen (V) var fraværende, Jesper Ullemose (V) var suppleant.
Lovgrundlag
Beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget den 09-04-2015
Indstilles.
Bruno Hansen (F) og Steven Legêne (Ø) henviser til deres udtalelse fra mødet i februar.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2015
Indstilles. Liste F og Ø var imod. Liste Ø var imod, fordi planen vil ødelægge indtrykket af en åben og ubebygget kystlinie ved Christiansminde, og derfor skal der ikke søges dispensation.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2015
Godkendt. Liste F, T og Ø var imod og henviste til mindretalsudtalelsen fra Økonomiudvalget.
Hanne Ringgaard Møller (B) var fraværende. Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 6 Valg af resursetildelingsmodel - deltagelsesmuligheder i fællesskaber
+Beslutningstema
Valg af resursetildelingsmodel på specialundervisningsområdet efter endt høring.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At resursemodel B indføres med virkning fra skoleåret 2015/16, således at elever i segregerede tilbud pr. 1. august 2015 i modellen betragtes som finansieret.
- Nye elever i segregerede tilbud efter 1. august 2015 betales af distriktsskolen med 200.000 kr. (2015-niveau).
- Ved inklusion i almenskole af en elev fra et segregeret tilbud, modtager almenskolen et beløb svarende til den faktiske resursetildeling i specialtilbuddet, dog maksimalt 200.000 kr. Dette er gældende for elever, der er segregeret inden 1. august 2015.
- At specialelever fremadrettet omfattes af demografimodellen på skoleområdet
- At punktet oversendes til behandling i Økonomiudvalget og beslutning i Byrådet.
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 3. februar 2015, at sende to modeller for resursetildeling for specialundervisning i høring.
Der er i alt afgivet 24 høringssvar som vedlægges i bilag.
På baggrund af de indkomne høringssvar anbefaler administrationen, at resursetildelingsmodel B indføres med virkning fra 1. august 2015.
Alle børn i segregerede tilbud (specialskoler og specialklasser) betragtes som finansieret pr. 1. august 2015, ud fra den forrige resursemodel.
Det betyder, at der rent teknisk ikke ændres på budgetplaceringen.
Dette sker alene for kommende børn, og ved inklusion fra segregerede tilbud. Det bemærkes hertil, at denne inklusionsbevægelse vil ske gennem fortløbende revisiteringer over de kommende år – og dermed er det vanskeligt at vurdere på, hvornår den tidligere finansieringsmodel er fuldt udfaset.
Derudover blev det besluttet, at der skal igangsættes en strukturanalyse, da
der uanset valg af resursemodel er en målsætning om en inklusionsprocent på 96
%, hvilket samlet betyder færre børn i segregerede tilbud med deraf afledt
behov for tilpasning af strukturen.
Det blev besluttet, at principperne, der lægges til grund for strukturanalysen
skal fremstilles til behandling i udvalget.
Disse
indgår tillige i arbejdet med masterplanen for skolerne.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som i et samarbejde med CETS, udarbejder
forslag til tids- og handleplan til en senere fremstilling for udvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De to fremlagte modeller er udgiftsneutrale, idet de begge opererer inden for den samlede økonomiske ramme for almen- og specialområdet på i alt ca. 376 mio.kr. i 2015. Specialområdet udgør ca. 94 mio.kr. heraf. I både model A og model B indgår dele af de 94 mio.kr. i fordelingen til almenskolerne.
Der skal ske en revurdering af demografimodellen på skoleområdet, idet den nuværende demografimodel kun tager højde for udsving i antallet af almenelever (og privat/efterskoleelever). Det skal indarbejdes i modellen, at der kun skal ske en regulering af den samlede økonomiske ramme, såfremt det samlede elevtal (almen+special) ændrer sig.
Beslutning i Udvalget for Børn og Unge den 07-04-2015
Et flertal bestående af Mette Kristensen (V), Helle Caspersen (V), Dorthe Ullemose (O) og Andreas Pless (C) anbefalede indstillingen med tilføjelse af, at det skal sikres, at en del af den specialiserede viden kommer i spil og udnyttes som en understøttende og rådgivende foranstaltning i almenområdet i takt med, at andelen af elever i de segregerede tilbud mindskes. Udvalget præsenteres for forskellige modeller herfor i efteråret 2015. Ressourcestyringsmodel B evalueres foråret 2017. I den mellemliggende periode frem mod evalueringen i foråret 2017 arbejdes der hen imod en indfasning af elever, som visiteres efter paragraf 50 i Serviceloven. Udvalget præsenteres for modeller herfor i foråret 2017 Arne Ebsen (T) og Flemming Madsen (A) kunne ikke støtte indstillingen og ønskede i stedet at indstille Model A, idet den sikrer ensartethed og fagligheden. Samtidig er den lettere at håndtere og sikrer arbejdsroen i en omskiftelig tid. Den bidrager samtidig bedre til at de politiske målsætninger nås.
Susanne Gustenhoff (Ø) kunne ikke støtte indstillingen, da 96 % inkludering ingen betydning har. Det vigtigste er det enkelte barns udviklingsmuligheder. Der er ikke tilstrækkelig med samskabelse mellem spec.tilbud og almenskolen. Der mangler en sikring af optimale fysiske forhold på hver enkelt skole, der er for store forskelle.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2015
Liste Ø fremsatte følgende beslutningsforslag:
Ændringerne i modellen for ressourcetildeling til skolerne udsættes i et år. Der udarbejdes plan for hvordan en ny model kan gennemføres, så det sikres at:
- de fysiske rammer for inklusion er til stede på alle skoler.
- kompetencerne fra de nuværende specialiserede tilbud fastholdes og følger med eleverne ud på skolerne.
- der sikres løbende faglig sparring, for dem som arbejder med inklusion.
- der afsættes ressourcer til sidemandsoplæring i forbindelse med overdragelse af opgaver.
Økonomiudvalget besluttede imidlertid at fremsende sagen til byrådets behandling.
Beslutning i Byrådet den 28-04-2015
Liste Ø fremsatte procedureforslaget, som listen havde stillet i Økonomiudvalget.
Man stemte først om dette forslag.
For stemte: 4 (Ø)
Imod stemte: 16 (V, C, L, I, O Henning Stærmose, Lone Juul Stærmose og Mads Fredeløkke)
Undlod: 9 (A, F, T og B)
Man stemte herefter om flertalsindstillingen fra udvalget for Børn og unge.
For stemte: 16 (V, C, L, I, O, Henning Stærmose, Lone Juul Stærmose og Mads Fredeløkke)
Imod stemte 12 (A, F, T og Ø)
Undlod 1 (B).
Liste A, F, T og Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Udvalget for Børn og Unge.
Hanne Ringgaard Møller (B) var fraværende. Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 7 Varmeplan: Godkendelse af projektforslag, Skårup Fjernvarme - Solfangeranlæg
+Beslutningstema
Sagen forelægges på ny.
Godkendelse af projekt fra Skårup Fjernvarme a.m.b.a. om etablering af et solfangeranlæg.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget og Byrådet, at
- projektet fra Skårup Fjernvarme a.m.b.a. om ”Solfangeranlæg” godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
Sagsfremstilling
Hvis et varmeforsyningsselskab ønsker at ændre energiform og lave en transmissionsledning, skal selskabet indsende et projektforslag, som kommunen skal godkende, inden selskabet kan få lov til at lave ændringerne. Et projektforslag skal blandt andet beskrive, hvilke konsekvenser ændringerne har for samfundet og miljøet.
Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse, skal kommunalbestyrelsen foretage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet.
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har i den forbindelse pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede.
Skårup Fjernvarme a.m.b.a. har den 11. marts 2014 fremsendt projektforslag vedrørende ”Solfangeranlæg”. Projektforslaget vedrører etablering af et solfangeranlæg på en bar mark 250 m syd-øst for fjernvarmeanlægget, til dækning af cirka 20 % af det nuværende energiforbrug på fjernvarmeanlægget. Desuden ønskes godkendt en transmissionsledning mellem solfangeranlægget og fjernvarmeanlægget.
Svendborg Kommune (Miljø-, Klima- og Trafikudvalget) har den 29. september 2014 godkendt, at projektforslaget sendes i høring. Projektforslaget har været i høring i perioden 3. oktober til og med den 31. oktober 2014 hos NGF Nature Energy, Sydfyns Elforsyning samt hos to matrikelejere af jord, hvor transmissionsledningen skal placeres. Der er ingen høringssvar indkommet. Projektforslaget blev sendt i endnu en høring til samme parter i perioden 5. februar og til og med den 5. marts 2015 på grund af nye beregningsforudsætninger fra Energistyrelsen, der kom i december 2014. Der indkom ingen høringssvar i anden høringsrunde.
Administrationen har lavet et udkast til godkendelse (se vedlagte bilag). Der er foretaget en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet i forhold til en reference, som er den nuværende drift:
- Den energimæssige konsekvens vil blive, at fjernvarmeværket erstatter cirka 20 % af naturgasforbruget med solenergi.
- De selskabsøkonomiske beregninger viser en årlig besparelse på cirka 212.000 kr., der vil kunne komme forbrugerne til gode med 509 kr./ejendom/år inkl. moms. Efter den 20-årige afskrivningsperiode vil besparelsen pr. ejendom være 2.545 kr./år inkl. moms.
- Der er en positiv samfundsøkonomisk gevinst på cirka 1.592.400 kr. over en 20-årig periode ved en kalkulationsrente på 4 %. Det svarer til et renteafkast på 1,7%.
- Miljømæssigt vil udledningen af CO2 falde med cirka 20 % set over en 20-årig periode.
Svendborg Kommune har vedtaget en Klima- og Energipolitik 2013. Den afspejler de statslige mål omkring reduktion af CO2 udledningen, via energibesparelser og indførsel af vedvarende energi. Med projektforslagets beregnede fald i CO2 udledning, lever projektforslaget op til målsætningen om energibesparelser via virksomhedsinitiativer og individuel opvarmning.
Til orientering er der på nuværende tidspunkt givet en landzonetilladelse og vurderet ”Ikke VVM-pligt” for solfangeranlægget. Landzonetilladelsen er påklaget af naboer til Natur- og Miljøklagenævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
- Bekendtgørelse nr. 374 af 15. april 2013 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen).
- Lov 382 af 13. juni 1990 om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven) med senere ændringer.
Beslutning i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 02-02-2015
Udsat.
Punkt 8 Affaldsplan 2014-2024 - Høring
+Beslutningstema
Godkendelse af Affaldsplan 2014-2024 til udsendelse i offentlig høring.
Indstilling
Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalg og Byråd, at
- nærværende forslag til Affaldsplan 2024-2024 sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsfremstilling
Denne affaldsplan er den 2. efter sammenlægningen af kommunerne i 2007.
Den første affaldsplan havde oprindeligt gyldighed frem til udgangen af 2012, hvorefter Miljøstyrelsen havde varslet at de ville udarbejde en ressourcestrategi og -plan til erstatning for de hidtidige nationale retningslinjer for affaldshåndtering.
I løbet af efteråret 2013 og foråret 2014 blev ressourcestrategien fremlagt i høring, og 15. maj 2014 blev den nationale ressourceplan ”Danmark uden affald” vedtaget.
Hovedpointerne i ressourcestrategien er:
- Mindre forbrænding – mere genanvendelse.
- Reducering af miljøpåvirkningen fra affald, så økonomisk vækst ikke i samme takt øger belastningen af natur og miljø.
- Mere kvalitet i genanvendelsen og farlige stoffer ud af affaldet inden genanvendelsen.
- Omlægningen af affaldshåndteringen skal ske gennem et styrket offentligt/privat samarbejde.
- Senest i 2022 skal 50% af husholdningsaffaldet indsamles til genanvendelse eller anden materialenyttiggørelse (organisk affald, pap, papir-, plast-, glas- og metalaffald) (Status for Svendborg Kommune er 31%).
Undervejs i processen fik kommunerne melding om at affaldsplanernes gyldighed kunne forlænges til 1. oktober 2014. Denne tidsfrist kunne vi ikke overholde - Miljøstyrelsen er underrettet.
For at kunne leve op til regeringens nye mål skal Svendborg Kommune etablere mere effektive indsamlingsordninger for metal og plast, justere på de nuværende ordninger for papir, glas og pap samt etablere en indsamlingsordning for organisk affald.
På denne baggrund udarbejdede forvaltningen et forslag over mulige initiativer, der - efter behandling i byrådet - blev debatteret på en workshop i november 2014 med deltagelse af borgere, virksomheder, politikere og Vand & Affald.
Workshoppen ”Fremtidens affald – hvad gør vi?” blev en succes med deltagelse af ca. 50 aktive borgere. Hovedbudskabet fra debatten var, at alle selvfølgelig gerne vil bidrage til mere genanvendelse, så længe ordningerne bliver skruet sammen, så det bliver så let og praktisk som muligt at sortere affaldet, og gerne med så megen fleksibilitet og valgfrihed som muligt.
De nye ordninger vil tidligst kunne træde i kraft primo 2017, hvor aftalen med den nuværende entreprenør udløber, og de kan derfor ikke beskrives i detaljer i denne Affaldsplan 2014-2024.
I den mellemliggende periode foreslås det derfor at åbne op for såkaldte ”Frontløbere”. Det vil sige lokale, afgrænsede områder (minimum 50 husstande) der, ved lokale kræfter og initiativ, vil være de første til at etablere indsamlingsordninger for organisk affald og pap, papir, plast, glas og metal.
Etablering af Frontløbere vil give en beskeden ekstraudgift for kommunen/forsyningen, men det vurderes, at fordelene er store i forhold til inddragelse og medejerskab til opnåelse af kommunens mål om samskabelse.
I efteråret 2015 vil mulige ordninger med overslagspriser blive forelagt udvalget til beslutning, hvorefter der vil blive sat gang i udbudsrunde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Mulige positive konsekvenser for Svendborg Kommunes erhvervsliv.
Området er brugerfinansieret – det vil sige, at alle udgifter til affalds/ressourcehåndteringen skal dækkes via taksterne, der betales af henholdsvis borgere og virksomheder.
Mindre konsekvenser for Svendborg Kommunes budget hvis Frontløber-områder etableres.
Lovgrundlag
Beslutning i Miljø-, Klima- og Trafikudvalget den 13-04-2015
Indstilles med den tilføjelse, at der også for metal, papir og pap foreslås henteordning ved borgerne.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2015
Indstilles.
Punkt 9 Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag - efter høringsperiode
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Udvalget for Børn og Unge indstiller ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune” til beslutning i Byrådet.
- at ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag” herefter træder i kraft.
Sagsfremstilling
Den samlede ledelse på dagtilbudsområdet har justeret dagtilbudsområdets værdimæssige grundlag, det vil sige måden hvorpå dagtilbudsområdet udmønter Vision for Læring og Dannelse frem mod 2018 (29. april 2014) og Svendborg Kommunes Sammenhængende Børne- og Ungepolitik frem mod 2017 (2. april 2013).
Dagtilbudsområdets justering af det værdimæssige grundlag har resulteret i ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune”. Justeringen erstatter det nuværende værdimæssige grundlag ”Mission og fælles referenceramme i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune”.
”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag” har været i høring fra 4. februar 2015 til 27. marts 2015. Høringsberettigede er forældrebestyrelser, MED-Udvalg og lederteams for de kommunale og selvejende dagtilbud. Herudover har ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag” været drøftet på dialogmødet den 26. marts 2015.
Der er indkommet høringssvar fra høringsberettigede og Vestermarkskolen. Høringssvarene er vedhæftet som bilag.
På baggrund af de indkomne høringssvar og drøftelserne på dialogmødet er ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag” kvalificeret. Den oprindelige og den kvalificerede version af ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag” er vedhæftet som bilag.
Det er op til det enkelte dagtilbud at omsætte ”Vision, Mission og Fælles arbejdsgrundlag” i praksis. Opfølgningen sker gennem udarbejdelse af kvalitetsrapporten.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.