Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Der er afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar. Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra SF's byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Bruno Hansen ønsker på vegne af SF’s byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 27. april 2021:
”En lang række kommuner (23) har de sidste 10 år indført Whistleblowerordninger. Det samme har staten, og mange private virksomheder. Whistleblowerordninger etableres for at sikre, at man som medarbejder har et sted at henvende sig, hvis man oplever forhold på arbejdspladsen, som man føler sig utryg ved, at løfte gennem det etablerede samarbejdssystem. Det vil typisk være indberetninger om alvorlige forhold som lovovertrædelser, og manglende efterlevelse af juridiske forpligtelser.
Formålet med whistleblowerordningen er, at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til ulovligheder og alvorlige uregelmæssigheder på arbejdspladsen, at beskytte ansatte som indgiver oplysninger og at sikre, at de indgivne oplysninger bliver anvendt konstruktivt til forbedring, forebyggelse og afværgelse af grove fejl og ulovligheder.
Whistleblowerordningen er tænkt som et supplement til den interne dialog og åbenhed. Det bør derfor altid først overvejes, om problemerne kan løses ved henvendelse til f.eks. nærmeste leder, personaleafdeling eller tillidsrepræsentant. Ordningen er altså et alternativ, som kan bruges, hvis den enkelte medarbejder ikke føler sig tryg ved at bruge de almindelige kanaler – eller hvis man har henvendt dig til ledelsen om et alvorligt forhold, uden at der tages hånd om det.
I 2019 vedtog EU det såkalte Whistleblower-direktiv, som pålægger EU's medlemslande at oprette lokale ordninger som sikrer en generel beskyttelse af Whistleblowere. Direktivet skal være implementeret i medlemslandenes lovgivning senest d. 17. december 2021. Den nye lovgivning vil betyde at alle offentlige myndigheder, samt private virksomheder med flere end 50 ansatte, skal oprette deres egne interne whistleblowerordninger.
På baggrund af ovenstående, foreslår SF derfor at ordningen oprettes under kommunens borgerrådgiver, som er en uafhængig instans overfor kommunens forvaltninger, borgmester og de politiske udvalg.
Whistleblowerordningens formål er:
• At sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til ulovligheder og alvorlige uregelmæssigheder i Svendborg Kommune
• At beskytte ansatte, som indgiver oplysninger til ordningen
• At sikre, at de indgivne oplysninger bliver anvendt konstruktivt til forbedring, forebyggelse og afværgelse af fejl og ulovligheder i Svendborg Kommunes borgerbetjening og administration.
Til beslutning: Punktet fremsendes til udtalelse i kommunens samarbejdssystem og tilgår herefter byrådet til beslutning.”
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Enhedslisten foreslår:
- Administrationen udarbejder beslutningsgrundlag for en whistleblowerordning, som belyser forskellige modeller for hvem, der står for whistleblowerordningen. Det kan være: borgerrådgiveren, en uafhængig advokat eller revisor.
- De mulige løsninger sendes i høring i blandt medarbejdernes repræsentanterne.
- Sagen forelægges efterfølgende økonomiudvalg og byrådet
- Whistleblowerordningens formål skal være:
? At sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til ulovligheder og alvorlige uregelmæssigheder i Svendborg Kommune
? At beskytte ansatte, som indgiver oplysninger til ordningen
? At sikre, at de indgivne oplysninger bliver anvendt konstruktivt til forbedring, forebyggelse og afværgelse af fejl og ulovligheder i Svendborg Kommunes borgerbetjening og administration.
?
Byrådet tiltrådte dette.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 3 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 27. april 2021:
”Plast og drikkekartoner skal også affaldssorteres!
Der er sat gang i affaldssortering på kommunens skoler og institutioner. Der skal sorteres i pap/papir, glas/metal, organisk og restaffald. Der kommer affaldsgårde, så der også bliver plads til de mange nye fraktioner.
I Svendborg Kommune opfordrer vi også husstandene til at kildesortere plast. Det påtænkte eftersorteringsanlæg, som vil kunne klare plast i restaffaldet i er endnu usikkert og har lange udsigter. Derudover vil man fra 1. juli 2021 kunne kildesortere mad- og drikkekartoner.
Det er vigtigt at Svendborg Kommune går foran, og så sikrer, at der sorteres plast og drikkekartoner internt i kommunen.
Derfor foreslår Enhedslisten:
- Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) sikrer, at alle skoler og institutioner, som ønsker det, får mulighed for at sortere plast.
- Administrationen udarbejder en plan for, hvordan og hvornår kommunen også kan sikre at plast og drikkekartoner affaldssorteres på linje med de øvrige fraktioner overalt i kommunens organisation. Planen forelægges til udvalgsbehandling og godkendelse i byrådet. ”
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Byrådet besluttede følgende:
- Center for Ejendomme og Teknisk Service (CETS) sikrer, at alle skoler og institutioner, får mulighed for at sortere plast.
- Administrationen udarbejder en plan for, hvordan og hvornår kommunen også kan sikre at plast og drikkekartoner affaldssorteres på linje med de øvrige fraktioner overalt i kommunens organisation. Planen forelægges til udvalgsbehandlinger og godkendelse i byrådet.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 4 Årsregnskab & beretning 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af udkast til Svendborg Kommunes ”Årsregnskab & beretning 2020”.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- Udkast til ”Årsregnskab & beretning 2020” for Svendborg Kommune godkendes, og sammen med tilhørende bilag / oversigter overgives til revision jf. styrelseslovens §45.
Sagsfremstilling
Der forelægges udkast til "Årsregnskab & beretning 2020" for Svendborg Kommune.
Beretningen indeholder en overordnet regnskabsaflæggelse med fokus på kommunens samlede økonomi, og som bilag på sagen ligger:
- Fagudvalgsberetninger 2020
- Anlægsregnskab 2020
- Regnskabsoversigter 2020
- Ejendomsfortegnelse pr. 31.12.2020
Regnskabet udviser et samlet driftsoverskud på 185,5 mio. kr. imod vedtaget budget på 133,8 mio. kr. og et korrigeret budget på 103,2 mio. kr.
Der har i 2020 været afholdt anlægsudgifter for netto 123,5 mio. kr., imod vedtaget budget på 137,5 mio. kr. og et korrigeret budget på 278,6 mio. kr.
Kommunens samlede likvide ultimo beholdning er steget med godt 53,9 mio. kr., fra en negativ beholdning ultimo 2019 på -13,3 mio. kr., til en positiv beholdning ultimo 2020 på 40,6 mio. kr.
Likviditeten var i gennemsnit 222,7 mio. kr. i 2020, opgjort efter Social- og Indenrigsministeriets beregningsmodel for gennemsnitsbeholdning.
Som led i regnskabsaflæggelsen er overførsler af restbevillinger fra 2020 til 2021 blevet behandlet på Økonomiudvalgs- og Byrådsmøde i marts 2021.
Udkast til Årsregnskab & beretning 2020 fremlægges efter godkendelse, sammen med bilagene: Fagudvalgsberetninger 2020, Anlægsregnskab 2020, Regnskabsoversigter 2020 og Ejendomsfortegnelse pr. 31.12.2020, på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den økonomiske konsekvens for regnskabsaflæggelsen indgik i dagsordenspunkt for overførsler til 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes Styrelse, og Social- og Indenrigsministeriets budget- og regnskabssystem.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 5 Råstofplan 2020
+Beslutningstema
Regionernes råstofplaner er sektorplaner, som kommuneplanen er underlagt. Råstofplanerne skal sikre forsyningen med råstoffer indenfor en planperiode på 12 år, men skal revideres hvert 4 år. I Svendborg Kommune er ændringerne fra Råstofplan 2016 til Råstofplan 2020 umiddelbart af et begrænset omfang. Svendborg Kommunes høringssvar til Region Syddanmarks forslag til Råstofplan 2020 forelægges med henblik på godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet,
- At Svendborg Kommunes vedlagte høringssvar til Råstofplan 2020 godkendes og fremsendes til Region Syddanmark.
Sagsfremstilling
Frem til strukturreformen i 2007 administrerede amterne råstofområdet på land. Ved strukturreformen i 2007 blev planlægningen for gravning af råstoffer overført til regionerne, mens kommunerne fik myndighedsrollen med at give tilladelser til råstofindvindingen. I forbindelse med revisionen af strukturreformen i 2013 blev hele råstofområdet samlet ved regionerne.
Råstofplanens hovedopgave er at udlægge interesse- og graveområder. Interesse- og graveområderne skal som udgangspunkt friholdes for aktiviteter, der kan fordyre en eventuel fremtidig indvinding af områdets råstoffer. Mens interesseområderne er en reservation af områder for den fremtidige råstofgravning, så er graveområderne arealer, der er udpeget til at skulle graves først. Der kan i disse områder som udgangspunkt forventes en gravetilladelse.
Kommunerne inddrages løbende. Både i forbindelse med, at der søges om råstofgravning indenfor de udlagte graveområder, men også når der kommer anmodninger om, at graveområderne ønskes udvidet. Kommunerne er myndighed på en lang række områder, som skal afstemmes med mange aspekter i forbindelse med råstofplanlægningen og tilladelserne. Det er især naturbeskyttelse og grundvand, men også vejområdet. Kommunen har også interesse i, at der er en forventningsafstemning og koordinering i forhold til planlægning. Det er ligeledes i kommunens interesse, at der sker råstofgravning indenfor kommunegrænsen. Det sparer transport og holder priserne på råstofferne nede.
I Svendborg Kommune graves der sand, grus og sten ved Kirkeby, og fint sand ved Lundeborg. Der graves desuden ler til teglproduktion omkring Stenstrup. Ved Bjerreby graves der en særlig slags ler, bentonit, der kan anvendes til en lang række formål for eksempel indenfor industrien.
I Svendborg Kommune er ændringerne fra Råstofplan 2016 til Råstofplan 2020 umiddelbart af et begrænset omfang.
Der er ikke udpeget nye interesseområder i kommunen. For graveområderne er den eksisterende råstofgrav ved Kirkeby, Sellebjerg Grusgrav udvidet lidt. Der er også udlagt et mindre område mellem den eksisterende grusgrav og den gamle hovedvej.
Kommunen er blevet forelagt disse udvidelsesplaner i maj 2019, og har svaret, at: ’Skovholm Mose er et meget værdifuldt naturområde, og det skal sikres, at en evt. råstofgravning ikke vil kunne medføre en ændring af vandstanden i mosen. Herudover forventer vi, at der også vurderes grundigt på øvrige påvirkninger af beskyttet natur, bilag IV-arter, diger osv.’
I forhold til udvidelsen af den eksisterende grav mod vest, så er der i gravetilladelsen bl.a. stillet krav om, at den nærliggende bæk skal overvåges og at gravningen under grundvandsspejlet skal opstartes i god afstand fra bækken for at sikre, at vandløbet ikke påvirkes.
Administrationen har udarbejdet vedlagte bilag med kommentarer til Råstofplanen, som indeholder følgende:
Kommentarer til planen i forhold til bæredygtighed, cirkulær økonomi og CO2.
I forhold til den omkringliggende natur er det pointeret, at der kun kan gives tilladelse til gravning nær Skovholm Mose, hvis det er sikret, at mosens vandstand ikke påvirkes. Derudover er der kommenteret på en udlægning tæt ved Ballen, hvor der er en naturtype tilknyttet et kildevæld, som skal beskyttes.
I forhold til de udlagte interesse- og graveområder har administration på vejområdet anbefalet, at regionen forholder sig til de eksisterende veje, og lader en række af områderne afgrænses af vejarealet.
Regionen skriver, at de vil prioritere en afklaring af ressourcer i eksisterende grave- og interesseområder for sand, grus og sten. Der gøres i denne sammenhæng opmærksom på, at den tidligere råstofgrav ved Kølle Banker sydøst for Vester Skerninge skal overvejes udtaget som graveområde.
I forhold til grundvandsbeskyttelse efter endt råstofgravning, så er der kun nogle få kommentarer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
En lokal råstofindvinding er en fordel i forhold til CO2-udledning fra transport.
Lovgrundlag
Råstofloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 13-04-2021
Indstillingen anbefales overfor Byrådet med bemærkning om, at det anbefales at udtage Jernskovs Hjørne af råstofplanen, således at det ikke påvirker Skovholm Mose.
Liste C, Liste V og Løsgænger Jens Munk kan ikke tiltræde anbefalingen med den afgivne bemærkning.
Susanne Gustenhoff (Ø) var fraværende. Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Liste C, Liste V og Løsgænger Jens Munk kan ikke tiltræde anbefalingen med den afgivne bemærkning.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 6 Afgørelser om boligsager i Erhvervsområde Vest
+Beslutningstema
I forbindelse med en lovliggørelse af boliger beliggende i Erhvervsområde Vest orienteres Teknik- og Erhvervsudvalget om status på sagen. Administrationen har vurderet de enkelte sager og orienterer udvalget om de påtænkte udfald af disse, inden der sendes afgørelser. Det sker i forlængelse af en tidligere orientering til udvalget om igangværende partshøringsproces om boliger i Erhvervsområde Vest.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget:
- at orienteringen om påtænkte afgørelser vedrørende lovliggørelse af boliger i Erhvervsområde Vest tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 11. marts 2021, at administrationen på næste møde skulle forelægge de planlagte afgørelser, inden de meddeles borgerne.
Der er tale om i alt syv boliger, der efter administrationens indledende vurdering ikke opfylder betingelserne for boliger i lokalplanerne.
Efter det sidste møde i udvalget har administrationen holdt møder med ejerne af hver af de syv boliger. Det havde til formål at skabe en dialog med borgerne med afsæt i parthøringerne og at give borgerne mulighed for at få afklaret eventuelle spørgsmål til deres sag. Derudover havde det til formål at give mulighed for en grundig drøftelse af eventuelle løsninger.
Administrationen har nu foretaget en vurdering i hver enkelt sag. En oversigt over det kan ses på bilag 1 (Bilag 1. Overblik over vurderinger). De fulde begrundelser for hver enkelt bolig kan ses på bilag 2-8 (Bilag 2-8. Uddybende begrundelse for vurdering for ”Adresse”).
Det er administrationens vurdering, at tre boliger kan anvendes som hidtil. Den ene ved at anerkende, at der er tale om et eksisterende, lovligt forhold, da boligen er opført før den første byplanvedtægt. Den anden ved at give den nødvendige dispensation fra lokalplanen på grund af berettiget forventning, da kommunen tidligere har givet en byggetilladelse til opførelse af byggeriet. Ejer har derfor indrettet sig i tiltro til kommunens tilladelse. Den tredje på grund af, at ejerne har boet på ejendommen i en længere årrække kombineret med manglende handling fra kommunens side.
For fire ejendomme er der tale om udlejning, hvor det vurderes, at boliganvendelsen ikke er lovlig i forhold til lokalplanerne. For tre af disse fire er der en konstruktiv dialog i gang med ejer om løsning af problemet. Det sker ved at sørge for, at anvendelsen af ejendommene bliver lovlig i forhold til lokalplanen. Fælles for disse tre sager er, at ejerne ikke har anfægtet udfordringen i forhold til lokalplanen.
Administrationens vurderinger vedrørende en enkelt bolig er sendt til Codex Advokater til en endelig juridisk vurdering. Den påtænkte afgørelse i denne sag træffes kun, hvis Codex Advokater kan bekræfte administrationens vurdering på baggrund af de oplysninger, der er fremkommet gennem partshøringen.
Hvis udvalget tager orienteringen til efterretning, vil administrationen fortsætte sagsbehandlingen. Det betyder, at:
- der gives tilladelse til bolig på tre ejendomme.
- der gives påbud om lovliggørelse til de fire udlejningsboliger, der ikke overholder lokalplanerne. Dialog pågår samtidig om mulige løsninger.
Ved påbud om lovliggørelse kan dette ske enten fysisk eller retligt:
- Fysisk ved ophør af den ulovlige anvendelse. Det vil sige, at beboerne skal flytte.
- Retligt ved,
- at opfylde betingelserne i lokalplanen.
eller
- at boligen lovliggøres med en ny lokalplan.
Ved påbud om lovliggørelse skal der sættes en rimelig frist. En rimelig frist i de aktuelle sager vurderes at være et år. Påbuddene bør fremsendes hurtigst muligt for, at kommunen ikke risikerer juridisk passivitet og deraf begrænsede handlemuligheder. Derfor bør dette som udgangspunkt ske uden at vente på en drøftelse om igangsætning af ny lokalplan. Dog kan påbud afvente i kort tid, hvis der snart træffes beslutning om at lave en ny lokalplan for området, der gør det muligt at bo i de nuværende boliger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er mulighed for, at kommunen kan pådrage sig et erstatningsansvar, hvis der lides et tab som følge af, at en anvendelse uretmæssigt påbydes ophørt, se bilag 9 (Bilag 9. Juridisk notat fra Focus Advokater
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen væsentlig konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Liste V fremsætter forslag om at tilbagekalde kompetencen til udvalget.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 2 medlemmer af udvalget: Liste V.
Imod stemmer 6 medlemmer af udvalget: Liste A, Liste C, og Liste Ø.
Løsgænger Jens Munk undlader at stemme.
Indstillingen bringes herefter til afstemning.
Orientering tages til efterretning med bemærkning om, at den påtænkte afgørelse med påbud om lovliggørelse til én enkelt boligejer meddeles med en frist på 12 måneder til at efterkomme påbuddet, og at en eventuel senere ændring af lokalplanen vil blive behandlet af Teknik- og Erhvervsudvalget.
Liste V kan ikke tage orienteringen til efterretning men ønsker at standse sagen, jævnfør den kommunale styrelseslov §23, og indbringe den for Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Liste V Venstre fremsatte følgende vedtagelsesforslag:
- Den igangværende proces og udsendte påbud om ulovlig beboelse som følge af manglende erhvervstilknytning samt alle igangværende forberedelser hertil standses.
- Lokalplanerne 146 og 306 revideres så de beskriver brugen af områderne som ”blandet bolig- og erhverv”, hvilket implicit betyder, at der ikke længere vil kunne rejses særlige krav til erhvervstilknytning for boligerne beliggende i de to nævnte lokalplanområder, og at de krav og påbud, som er rejst overfor boligejerne tilbagekaldes.
- Det undersøges hvorvidt de borgere, som d. 12. februar 2021 har fået tilsendt breve med advarsler om, at de efterfølgende kunne risikere at blive frakendt retten til at bebo deres bolig, samt de ejere som har fået tilsvarende advarsel om ikke længere at kunne udleje deres ejendomme beliggende i det nævnte område, kan få refunderet de udgifter de har haft til advokater og rådgivere som følge heraf.
Liste C foreslog:
- At Byrådet tager administrationens redegørelse til efterretning
- At lovliggørelsesprocessen gennemføres som skitseret
- At administrationen udøver en stram administration af lokalplanerne, hvor Erhvervsområde Vest bibeholdes som erhvervsområde
- At der udarbejdes et budgettema med en vejføring bag om Erhvervsområde Vest
Liste B foreslog:
- Lokalplanerne 146 og 306 for Boligområdet Vest indeholdende 18 boliger ændres til blandet bolig og erhverv, som oprindeligt. Det sikres samtidig, at lovliggørelse af alle boliger + erhverv sikres. Der skal i processens sikres borgerinddragelse.
- At der udarbejdes et budgettema med en vejføring bag om Erhvervsområde Vest
Jens Munk foreslog:
- at kommunen ikke kan og skal forlange, at husejere eller lejere skal fraflytte deres ejendomme
- at der ikke udarbejdes nye lokalplaner
- at der udarbejdes et budgettema for en ny vejføring
Man stemte først om liste Vs vedtagelsesforslag.
For stemte: 7 (V)
Imod stemte: 21 (A, C, F, Ø, O, Jens Munk og Steen Tinning)
Undlod: 1 (Hanne Ringgard Møller)
Man stemte herefter om Liste Bs vedtagelsesforslaget
For stemte: 9 (V og B)
Imod stemte: 19 (A, C, F, Ø og Jens Munk)
Undlod: 1 (O)
Man stemte herefter om Jens Munks vedtagelsesforslaget
For stemte: 1 (Jens Munk)
Imod stemte: 27 (A, V, C, B, F, Ø)
Undlod: 1 (O)
Man stemte herefter om liste Cs vedtagelsesforslag.
For stemte: 17 (A, C, F, O og Steen Tinning),
Imod stemte: 11 (V, Ø og Hanne Ringgard Møller)
Undlod: 1 (Jens Munk)
Liste V var imod, selv om man dog kunne støtte forslaget om udarbejdelse af et budgettema for en ny vejføring.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 7 Fremtidig administration af Erhvervsområde Vest
+Beslutningstema
I forbindelse med den fremtidige håndtering af Erhvervsområde Vest har sagen været sendt til ekstern juridisk vurdering. Resultatet af denne vurdering forelægges Teknik- og Erhvervsudvalget med henblik på en foreløbig drøftelse, forud for udvalget senere beslutningstagen om, hvilke tiltag der skal gøres i forhold til den fremtidige administration af Erhvervsområde Vest.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget:
- at juridisk notat fra Codex Advokater af 11. april 2021 tages til efterretning.
- at mulige tiltag for den fremtidige administration af Erhvervsområde Vest drøftes foreløbigt.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede den 11. marts 2021, at administrationen på næste møde skulle forelægges handlemuligheder til den fremtidige administration af området.
Forståelsen af det foreliggende lovgrundlag og spørgsmålet om kommunens handlemuligheder for den fremtidige administration af Erhvervsområde Vest har været forelagt Codex Advokater til juridisk vurdering. Codex Advokater har på denne baggrund udarbejdet et samlet notat, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021). I det notat henviser Codex Advokater til et tidligere udarbejdet notat af 8. februar 2021, se bilag 2 (Bilag 2. Notat fra Codex Advokater af 8. februar 2021).
Codex Advokater gennemgår i notatet, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021), den nærmere sammenhæng mellem planlovgivningen og miljølovgivningen for området. Det gælder, at der i planlovsmæssig forstand er tale om et erhvervsområde. Området skal derfor stadig betragtes som et erhvervsområde i forhold til lokalplanerne. I miljølovsmæssig forstand er der tale om et blandet bolig- og erhvervsområde. Det har betydning for, hvilke støjgrænser virksomhederne skal rette sig efter. For en mere detaljeret gennemgang henvises til bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021.
Codex Advokater gør i notatet, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021), opmærksom på, at den aktuelle problemstilling med boliger i et erhvervsområde ikke er unik for Svendborg, men at der ikke er nogen enkel løsning på problemet. Codex Advokater anviser følgende principielle muligheder som mulig løsning på problemet:
- Ekspropriation af boligejendommene.
- Frivilligt opkøb af boligejendommene.
- Udarbejdelse af ny lokalplan.
- Tilretning af allonger.
- Gennemførelse af lovliggørelsesproces og efterfølgende stram administration af området.
Det er Codex Advokaters vurdering, at ekspropriation næppe kan gennemføres i praksis, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021).
Frivilligt køb af ejendomme vil være en bekostelig affære, som kommunen skal tage stilling til, om den ønsker. Omfanget af dette skal i givet fald undersøges nærmere. Codex Advokater bemærker i den henseende, at kommunen kun kan inddrage hensyn til virksomhederne som begrundelse for opkøb, ikke boligerne, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021).
Hvis kommunen ønsker at fastholde områdets anvendelse til erhvervsformål, er det Codex Advokaters vurdering, at der som udgangspunkt ikke er noget formål med at udarbejde en ny lokalplan. Det kan have et formål, hvis området ønskes ændret til blandet bolig og erhverv. Det kan i så fald forventes at have en negativ effekt for tiltrækning af virksomheder på sigt. Endeligt kan det også være en mulighed at erstatte de eksisterende lokalplaner, hvis de findes utidssvarende. På den måde vil det være muligt fx at supplere redegørelsesdelen i lokalplanen med et afsnit om boliger, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021).
Det kan overvejes, om der er mulighed for at præcisere teksten i allongerne til lokalplanerne og tinglyse disse på ejendommene. Der er imidlertid næppe tilstrækkeligt lovgrundlag til at lade allongerne tinglyse på private ejendomme med formål som serviceoplysning til eksisterende lovgivning. Codex Advokater kan ikke helt udelukke, at det er muligt, men henviser til Planinfo, hvis den mulighed ønskes undersøgt nærmere, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021).
Gennemførelse af lovliggørelsesproces og efterfølgende stram administration af området er Codex Advokaters anbefaling til løsning af problemet. Med denne fremgangsmåde skal det endeligt afklares, hvilke boliger der må anses som lovlige. Efterfølgende skal der være særligt fokus på området og dets udvikling. I den forbindelse er det Codex Advokaters anbefaling, at der ikke gives tilladelser til portnerboliger og lignende fremadrettet. Derudover skal kommunen være opmærksomme på, om retten til bolig bortfalder på de enkelte ejendomme. Det vil ske, hvis der ikke er bolig på ejendommen i tre på hinanden følgende år, det såkaldte kontinuitetsbrud, se bilag 1 (Bilag 1. Notat fra Codex Advokater af 11. april 2021).
Udover de af Codex Advokater nævnte muligheder vil det også være en mulighed at udsende informationsbrev til ejere og beboere i området for at præcisere de gældende regler for områdets administration. Det kan være hensigtsmæssigt ovenpå sagen at oplyse alle i området om gældende regler, muligheder og begrænsninger for at forebygge fremtidige problemer i området.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen væsentlig konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Teknik- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning og har gennemført en foreløbig drøftelse af sagen.
Liste V kan ikke tage orienteringen til efterretning men ønsker at standse sagen, jævnfør den kommunale styrelseslov §23, og indbringe den for Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Liste V Venstre fremsatte følgende vedtagelsesforslag:
- Den igangværende proces og udsendte påbud om ulovlig beboelse som følge af manglende erhvervstilknytning samt alle igangværende forberedelser hertil standses.
- Lokalplanerne 146 og 306 revideres så de beskriver brugen af områderne som ”blandet bolig- og erhverv”, hvilket implicit betyder, at der ikke længere vil kunne rejses særlige krav til erhvervstilknytning for boligerne beliggende i de to nævnte lokalplanområder, og at de krav og påbud, som er rejst overfor boligejerne tilbagekaldes.
- Det undersøges hvorvidt de borgere, som d. 12. februar 2021 har fået tilsendt breve med advarsler om, at de efterfølgende kunne risikere at blive frakendt retten til at bebo deres bolig, samt de ejere som har fået tilsvarende advarsel om ikke længere at kunne udleje deres ejendomme beliggende i det nævnte område, kan få refunderet de udgifter de har haft til advokater og rådgivere som følge heraf.
Liste C foreslog:
- At Byrådet tager administrationens redegørelse til efterretning
- At lovliggørelsesprocessen gennemføres som skitseret
- At administrationen udøver en stram administration af lokalplanerne, hvor Erhvervsområde Vest bibeholdes som erhvervsområde
- At der udarbejdes et budgettema med en vejføring bag om Erhvervsområde Vest
Liste B foreslog:
- Lokalplanerne 146 og 306 for Boligområdet Vest indeholdende 18 boliger ændres til blandet bolig og erhverv, som oprindeligt. Det sikres samtidig, at lovliggørelse af alle boliger + erhverv sikres. Der skal i processens sikres borgerinddragelse.
- At der udarbejdes et budgettema med en vejføring bag om Erhvervsområde Vest
Jens Munk foreslog:
- at kommunen ikke kan og skal forlange, at husejere eller lejere skal fraflytte deres ejendomme
- at der ikke udarbejdes nye lokalplaner
- at der udarbejdes et budgettema for en ny vejføring
Man stemte først om liste Vs vedtagelsesforslag.
For stemte: 7 (V)
Imod stemte: 21 (A, C, F, Ø, O, Jens Munk og Steen Tinning)
Undlod: 1 (Hanne Ringgard Møller)
Man stemte herefter om Liste Bs vedtagelsesforslaget
For stemte: 9 (V og B)
Imod stemte: 19 (A, C, F, Ø og Jens Munk)
Undlod: 1 (O)
Man stemte herefter om Jens Munks vedtagelsesforslaget
For stemte: 1 (Jens Munk)
Imod stemte: 27 (A, V, C, B, F, Ø)
Undlod: 1 (O)
Man stemte herefter om liste Cs vedtagelsesforslag.
For stemte: 17 (A, C, F, O og Steen Tinning),
Imod stemte: 11 (V, Ø og Hanne Ringgard Møller)
Undlod: 1 (Jens Munk)
Liste V var imod, selv om man dog kunne støtte forslaget om udarbejdelse af et budgettema for en ny vejføring.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 8 Kommuneplan 2021 - 2033: Fornyet offentlig høring
+Beslutningstema
Administrationen har i dialog med Plan– og Boligstyrelsen besluttet at foretage en tilpasning af forslag til Kommuneplan 2021- 2033 med fokus på at skærpe de nationale interesser i den nye kommuneplan.
Nærværende dagsorden er således en fornyet godkendelse og offentliggørelse af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 med skærpet fokus på temaet transport – og logistikvirksomhed.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets, at det overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefales,
- At indarbejdelsen af statens bemærkninger til forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes
- At forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og vedtages til fornyet offentlig høring
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet godkendte og offentliggjorde forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 den 15. december 2020.
Forslag til Kommuneplan 2021-2033 har været i offentlig høring til og med den 3. marts 2021. Svendborg Kommune har i den gennemførte høringsperiode modtaget bemærkninger, indsigelse og har været i tæt dialog med de statslige myndigheder, som skal sikre de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
På den baggrund, har der været behov for at foretage en tilpasning og fornyet høring af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.
Teknik- og Erhvervsudvalget blev orienteret om muligheden for dette den 11. marts 2021, Økonomiudvalget den 23. marts 2021 og Byrådet den 30. marts 2021.
Statens bemærkninger
For at leve op til de statslige interesser indenfor temaerne transport – og logistikvirksomhed og kystnærhedszone, har der været behov for at foretage nødvendige ændringer og suppleringer til planforslaget, før det kan endelig vedtages. Derudover er der aftalt en række mindre ændringer, som vurderes at have administrativ karakter. Det samlede overblik over bemærkninger og tilpasninger kan findes i bilag 1 ”Bilag 1, Statens bemærkninger til forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”.
Transport – og logistikvirksomhed
Vejdirektoratet har bemærket, at kommunen mangler at redegøre for, hvordan den nationale interesse om prioritering af erhvervsområderne langs motorvejen til transport- og logistikvirksomheder, samt andre transporttunge virksomheder er tilgodeset. Der har ikke tidligere, eller i den aktuelle kommuneplan været udlagt erhvervsområder langs motorvejen til transport- og
logistikvirksomheder, da det er vurderet, at der ikke har været et behov for denne type erhverv i
Svendborg Kommune.
Vejdirektoratets fokus er blevet skærpet i forbindelse med den aktuelle planlægning for et nyt
aflastningscenter ved Odensevej i Svendborg Nord, der ligger i tilknytning til motorvejen.
Vejdirektoratet gør gældende, at den nationale interesse af erhvervsområderne langs motorvejen til transport- og logistikvirksomheder ikke er tilstrækkeligt tilgodeset i Svendborg Kommune.
For at leve op til Vejdirektoratets krav, vil der være behov for at udlægge et nyt særskilt erhvervsområde forbeholdt transport- og logistikvirksomheder i Svendborg Kommune.
Administrationen har arbejdet på et nyt rammeområde, der vil blive udlagt i tilknytning til Erhvervsområde Tankefuld Nord, som i dag er udlagt til fremtidigt erhvervsområde. Se vedlagte bilag ”Bilag 2, Nyt område til transport – og logistikvirksomhed” for nærmere beskrivelse af de overordnede mål, retningslinjer og bestemmelser for området.
Kortbilag, nyt rammeudlæg til transport og logistikvirksomhed
Kystnærhedszone
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder et nyt rammeområde til boligformål i Vindeby ved Bjernemarksvej.
Bolig- og Planstyrelsen har svært ved at se, at der er et behov for byvækst på Tåsinge. Bolig- og Planstyrelsen har forståelse for, at der på Tåsinge ikke er mulighed for placere et nyt boligområde uden for kystnærhedszonen, men mener, at det er vanskeligt at se, at der er et reelt behov for boligudlæg i forhold til den forventede befolkningstilvækst.
På baggrund af denne dialog, foreslår administrationen at tage området ud inden endelig vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033, for at undgå en indsigelse fra styrelsen.
Der vil senere i planperioden være mulighed for at arbejde med området i form af et kommuneplantillæg, såfremt der kan påvises det nødvendige behov for den kystnære placering.
Kortbilag, nyt rammeområde til boligformål
Fornyet høring
Ved væsentlige ændringer i forslag til en kommuneplan, skal der ske en fornyet offentlig høring jf.
Planlovens offentlighedsregler. Det er administrationens vurdering, at der i forbindelse med planlægningen for et nyt område til transport – og logistikvirksomhed, er tale om en væsentlig ændring og at der derfor vil være behov for at sende forslaget i fornyet høring. Den nye høring vil være målrettet planlægningen for transport – og logistikvirksomhed, og de relevante myndigheder, lokale aktører, naboer mv. i relation hertil.
De relevante aktører omkring Bjernemarksvej vil blive orienteret, herunder høringsbidragsydere. Grundejer og rådgiver er orienteret.
Fremadrettet proces
De høringssvar og den inddragelsesproces, der har været hidtil, er fortsat gældende, og vil indgå i
den videre behandling af kommuneplanen, frem mod endelig vedtagelse.
Som det fremgår af nedenstående tidsplan, vil Teknik – og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget modtage en samlet orientering omkring den offentlige høring i juni 2021, inden endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033 i august 2021.
Ny tids – og procesplan for Kommuneplan 2021 – 2033
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor
antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Liste V fremsætter følgende forslag:
At nyt rammeområde til boligformål i Vindeby ved Bjernemarksvej fastholdes i Kommuneplan 2021-2033.
Forslaget bringes til afstemning.
For forslaget stemmer 2 medlemmer: Liste V
Imod stemmer 7 medlemmer: Liste A, Liste C, Liste Ø og Løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Herefter blev indstillingen anbefalet overfor Økonomiudvalg og Byråd med bemærkning om, at rammeområde 03.01.T1.439 omdannes til centerområde for særlig pladskrævende varer, for at sikre en bedre sammenhæng i forhold til den samlede udvikling af det nye aflastningscenter ved Odensevej.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 9 Affaldsgårde - tillægsbevilling
+Beslutningstema
Ved vedtagelsen af den nye struktur for afhentning af dagrenovation, organisk affald og fire genanvendelige materialer, er det nødvendigt at nytænke de nuværende affaldsgårde, så de har mulighed for at rumme de mange nye affaldsbeholdere, containere mm.
Administrationen har haft projektet i udbud af to omgange.
Den forventede anlægsudgift overstiger den nuværende anlægsramme, hvorfor der søges en tillægsbevilling.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byråd anbefales,
- At der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 1,52 mio. kr. og at den finansiers af den udisponerede anlægsramme
Sagsfremstilling
Den 6. oktober 2020 afsatte Byrådet anlægsmidler til at etablere nye affaldsgårde på de kommunale ejendomme.
Administrationen har nu haft projektet i udbud af to omgange. Begge gange er tilbuddene væsentligt over den godkendte anlægsramme.
Ved udbud nummer to er den forventede anlægsudgift på 9,66 mio. kr., hvilket er 3,47 mio. kr. mindre end ved første udbud.
Den forventede anlægsudgift er derfor stadig over den godkendte anlægsramme, hvorfor der søges en tillægsbevilling.
De faktorer som har gjort, at udgiften er blevet større end først antaget er især:
- Afskaffelse af overskydende jord
- Fast belægning, der er en del af kravene til affaldsgårde
- Belysning, også et krav til arbejdsforhold
- Rydning af buskads mm
- Byggeansøgninger
- Løsning med mindst mulig drift i fremtiden.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Efter endt udbud forventes anlægsudgiften at være på 9,66 mio. kr. og omfatter etablering, fundament, belægning, belysning samt intern- og ekstern rådgivning.
Byrådet godkendte den 6. oktober 2020 at låneoptage en samlet anlægsramme på 4,91 mio. kr.
I forbindelse med godkendelsen af anlægsoverførslerne for regnskabsår 2020 i Byrådet, den 30. marts 2021, blev der givet en tillægsbevilling på 3,23 mio. kr. til projektet, hvoraf 0,25 mio. kr. er låneoptaget.
Den samlede anlægsramme udgør herefter 8,14 mio. kr., hvorfor der mangler 1,52 mio. kr for at kunne udføre projektet.
Der søges derfor en tillægsbevilling på 1,52 mio. kr. og at den finansiers af den udisponerede anlægspulje, hvorefter der resterer ca. 1,05 mio. kr. i puljen.
CO2-Konsekvensvurdering
Der vil være indirekte konsekvenser af en øget affaldssortering og dermed øget genanvendelighed, men konsekvensen er endnu for usikker til, at den kan opgøres i faktuelle tal.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativet
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 10 Udendørs overdækninger i dagtilbud
+Beslutningstema
Etablering af permanente udendørs overdækninger i dagtilbud i forbindelse med anbefalinger og erfaringer med tilrettelæggelse af hverdagen i relation til covid-19.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- Børne- og Ungeudvalget,
- At etableringen af permanente udendørs overdækninger på dagtilbudsområdet godkendes.
- Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales,
- At der bevilliges en samlet anlægsramme på 3,5 mio. kr. til realisering af projektet og at anlægsrammen finansieres via;
- Dagtilbuds eksisterende driftsramme for 2021, med 2,0 mio. kr.
- Anlægspuljen ”Sikkerhedsmæssige tiltag”, med 0,5 mio. kr. i 2021 og 1,0 mio. kr. i 2022
- At anlægsrammen indarbejdes med et rådighedsbeløb i 2021 på 2,5 mio. kr. og 1,0 i 2022
- At rådighedsbeløbet i 2021 frigives.
- At der bevilliges en samlet anlægsramme på 3,5 mio. kr. til realisering af projektet og at anlægsrammen finansieres via;
Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At brugen af ekstern rådgiver godkendes.
Sagsfremstilling
Siden genåbningen af dagtilbudsområdet efter nedlukningen i påsken 2020 har det været en central del af Sundhedsstyrelsens anbefalinger på området, at mest mulig aktivitet i dagtilbuddene skal foregå udenfor.
Dagtilbuddene har derfor siden foråret 2020 tilrettelagt hverdagen og læringsmiljøerne, så de lever op til denne anbefaling. I foråret 2020 blev der i den forbindelse opstillet midlertidige, lejede telte som værn mod sol, vind, nedbør og temperatur.
I efteråret 2020 viste det sig muligt at forlænge lejeaftalen omkring de opstillede telte henover vinteren. Det skete bl.a. på baggrund af ønsker og henvendelser fra de berørte dagtilbud. Dog har der vist sig behov for løbende reparationer og udskiftninger af telte som følge af vejrliget i vinterhalvåret. En del øvrige kommuner modtog i efteråret 2020 kritik fra forældre og medarbejderorganisationer for ikke i tide at have tilvejebragt de fornødne faciliteter, der gjorde det muligt for børnene at opholde sig mest muligt ude.
Samlet set har der været gjort mange positive erfaringer med læringsmiljøet, når leg og aktiviteter i højere grad tilrettelægges udenfor, og de nødvendige faciliteter til ly mod vejrliget er tilstede.
Det forventes, at der efter den nuværende fase af covid-19 pandemien stadig vil være rettet et øget fokus på en række forhold i dagtilbud. I forlængelse af anbefalingerne om øget hygiejne er der eksempelvis blevet opstillet udendørs håndvaske med varmt vand i alle dagtilbud. På samme måde forventes det, at udeliv og udendørs leg og aktiviteter fremover kommer til at udgøre en blivende del af læringsmiljøet i dagtilbuddene pga. både de sundhedsmæssige og pædagogiske fordele.
Det foreslås derfor, at der etableres en permanent udendørs overdækning i forbindelse med legepladsen ved kommunale og selvejende børnehuse. Der vil være tale om mindre bygninger i træ med halvåbne sider (”madpakkehuse”), der kan anvendes i forbindelse med leg, måltider og andre aktiviteter. Løsningerne tilpasses muligheder og behov i de enkelte børnehuse.
Processen med indhentning af tilbud, byggetilladelse og opsætning tager min. 6 mdr.
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at fortsætte med lejede telte som en løsning på længere sigt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektets samlede anlægsøkonomi anslås til 3,5 mio. kr. og indeholder udgifter til klargøring af grund, belægning, jordhåndtering, permanente overdækninger, inventar, myndighedsbehandling samt intern og ekstern rådgiver.
Anlægsøkonomien forudsætter at en vejledning til det nye bygningsreglement ændres, så der ikke skal anvendes certificeret rådgiver til brand og statik, i forbindelse med opførelse af madpakkehuse. Vejledningen forventes at være gældende i løbet af foråret 2021.
Der søges på denne baggrund en samlet anlægsramme på 3,5 mio. kr. til realisering af projektet og at dette finansieres via;
- Dagtilbudsområdet driftramme for 2021 med 2,0 mio. kr.
- Anlægspuljen ”Sikkerhedsmæssige tiltag” med 0,5 mio. kr. i 2021 og 1,0 mio. kr. i 2022.
Udgifter til at opretholde midlertidige udendørs faciliteter i form af lejede telte er dækket af Center for Ejendomme og Teknisk Service som en corona-relateret ekstraudgift.
Udgiften til rådgiver forventes at overstige grænsebeløbet på 0,15 mio. kr., hvorfor der søges om godkendelse af brug af ekstern rådgiver.
Etableringen af de permanente udendørs faciliteter vil have en positiv indvirkning på erhvervslivet.
CO2-Konsekvensvurdering
Det skønnes at CO2-konsekvenserne af forslaget vil være minimale.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven samt byggelovgivningen
Kasse- og regnskabsregulativet
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-04-2021
Godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Udvalget godkender endvidere brugen af ekstern rådgiver.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 11 Årlig redegørelse for anvendelse af tilskud til nedsættelse af færgetakster
+Beslutningstema
Kommuner med færgeforbindelse til småøer modtager hvert år tilskud fra staten til nedsættelse af taksterne for hhv. godstransport og transport af biler samt passagerer. Byrådet skal godkende redegørelserne for anvendelse af de to tilskud samt redegørelsen for anvendelse af det generelle tilskud til kommuner med småøer. Redegørelserne vedrører tilskud for kalenderåret 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Erhvervsudvalget overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefaler, at:
- Redegørelserne for anvendelse af tilskud til nedsættelse af takster for passagerer mv. og takster for godstransport til og fra Skarø, Drejø og Hjortø godkendes.
- At redegørelse for anvendelse af det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk. 1 i lov om kommunal udligning og tilskud godkendes.
- Uforbrugt tilskud vedrørende godstransport på 56.040 kr. overføres til 2021. Havnekontoret udarbejder forslag til hvorledes det overførte tilskud kan fordeles på de enkelte varekategorier og for hvilken periode i 2021.
- Uforbrugt tilskud til transport af passagerer og biler på 48.287 kr. overføres til 2021. Restbeløbet foreslås anvendt til yderligere nedsættelse af taksten for passagerer i sensommeren 2021.
Sagsfremstilling
Passagerer og biler:
Jf. ”Bekendtgørelse nr. 1222 af 22.11.2019 om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer mv. til og fra visse øer” påhviler det kommunalbestyrelsen hvert år at udarbejde en opfølgningsredegørelse for hvorledes statens tilskud til nedsættelse af takster for biler, passagerer mv. er anvendt i det forudgående regnskabsår.
For 2020 har staten ydet et tilskud til Svendborg Kommune på 312.000 kr.
Tilskuddet er anvendt til nedsættelse af taksterne for passagerer og cykler på færgerne M/F Højestene og M/F Hjortøboen. Takstnedsættelsen har været gældende hele året på nær skolernes sommerferieperiode, august måned og september måned.
For højsæsonen 2020 blev der som led i genoplukningen af samfundet vedtaget en Sommerpakke, som betød, at staten ydede et tilskud, der muliggjorde gratis færgetransport i hele juli måned og reducerede takster i august og september. Sommerpakken medførte betød ekstraordinært mange gæster på færgerne hen over sommeren. Omvendt har antallet af passagerer udenfor højsæsonen været lavere end i de foregående år.
Det har betydet at det ikke er har været muligt at bruge hele det statslige tilskud. Der er således et uforbrugt tilskud på 48.287 kr.
Det indstilles, at det uforbrugte tilskud for 2020 anvendes til yderligere nedsættelse af færgetaksterne for passagerer i perioden efter højsæsonen 2021. Ordningen tilrettelægges endeligt, når det står klart om der kommer eventuelle sommerpakker for 2021.
Vedlagte bilag 1 – Redegørelse for anvendelse af tilskud til passagerer og biler 2020 viser fordelingen af tilskud på de enkelte kategorier.
Godstransport:
Jf. ”Bekendtgørelse nr. 1221 af 22.11.2019 om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer” påhviler det kommunalbestyrelsen hvert år at udarbejde en opfølgningsredegørelse for hvorledes statens tilskud til nedsættelse af takster for godstransport er anvendt i det forudgående regnskabsår.
For 2020 har staten ydet et tilskud til Svendborg Kommune på 228.000 kr.
Rederiet har i 2020 haft mulighed for at tilbyde erhvervskunder en takstnedsættelse på 52 % af den normale takst. Som følge af corona-pandemien har antallet af overførte erhvervskøretøjer dog været mindre end i de foregående år. Dette skyldes bl.a. manglende Skarøfestival og en mindre isproduktion på Skarø.
Det har betydet at det ikke er har været muligt at bruge hele det statslige tilskud. Der er således et uforbrugt tilskud på 56.040 kr. Det indstilles, at det uforbrugte tilskud for 2020 anvendes til yderligere nedsættelse af godstaksterne i 2021. Havnekontoret vil udarbejde forslag om hvorledes de overførte midler kan fordeles på de specifikke varekategorier.
Vedlagte ”bilag 2 – Redegørelse for anvendelse af tilskud til gods 2020” viser fordelingen af tilskud på de enkelte kategorier.
Tilskud i henhold til § 20, stk. 1 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud:
Jf. § 9 i ”Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer” (Bek. nr. 1221 af 22.11.2019), påhviler det kommunalbestyrelsen i kommuner med mindre øer hvert år at redegøre for hvorledes kommunens andel af det generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner er anvendt i det regnskabsår, som ligger forud for det år, hvor tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for godstransport udmeldes.
Svendborg Kommune har for 2020 modtaget et tilskud på 7,488 mio. kr. Det er jf. ordningen forudsat, at kommunen bærer en del af både drifts- og investeringsudgifterne ved færgetrafikken.
I ”Bilag 3 – Redegørelse om anvendelse af det forhøjede generelle tilskud i 2020” er der nærmere redegjort for anvendelse af det forhøjede generelle Ø-tilskud i 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Passagertransport m.v.:
Der er modtaget 312.000 kr. i tilskud fra staten.
Opfølgningsredegørelsen for tilskud til nedsættelse af takster for biler og passagerer viser, at der i 2020 er ydet et samlet tilskud på 263.713 kr. til nedsættelse af taksterne for biler og passagerer.
Der er i sagsfremstillingen nærmere redegjort for årsagerne til afvigelsen vedrørende det ydede tilskud fra staten. Det foreslås, at det uforbrugte tilskud på 48.287 kr. overføres til 2021 til brug for nedsættelse af taksterne for passagerer og cykler i en specifik periode i sensommeren 2021.
Godstransport:
Der er modtaget 228.000 kr. i tilskud fra staten
Opfølgningsredegørelsen for tilskud til nedsættelse af takster gods viser, at der i 2020 er ydet et samlet tilskud på 171.960 kr. til nedsættelse af taksterne for godstransport.
Der er i sagsfremstillingen nærmere redegjort for årsagerne til afvigelsen vedrørende det ydede tilskud fra staten. Det foreslås, at det uforbrugte tilskud på 56.040 kr. overføres til 2021 til brug for nedsættelse af taksterne gods.
Tilskud i henhold til § 20, stk. 1 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud:
Det generelle Ø-tilskud i 2020 udgjorde 7,488 mio. kr.
Svendborg Kommune har jf. bilag 3 ”Redegørelse om anvendelse af det forhøjede generelle tilskud i 2020” brugt i alt 8,896 mio. kr. til færgedrift og diverse anlægsprojekter på øerne. Det generelle Ø-tilskud er blevet anvendt til finansiering af en del af disse udgifter.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
- Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Lovbekendtgørelse nr. 63 af 19.1.2021)
- Bek. om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer mv. til og fra visse øer (Bek. nr. 1221 af 22.11.2019)
- Bek. om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer (Bek. nr. 1222 af 22.11.2019)
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 12 Beslutning om skovbegravelsesplads ved Vejstrupgård
+Beslutningstema
Vejstrupgård ansøger om at anlægge skovbegravelsespladser i skove på Vejstrupgård.
Byrådet vedtog på sit møde den 29. oktober 2019 at give mulighed for skovbegravelse ved Vejstrupgård og at en endelig planlægning og afgrænsning foretages i den kommende kommuneplanrevision.
Når Kommuneplanen for 2021-2033 er endeligt vedtaget (forventet i august 2021), kan der gives landzonetilladelse til formålet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales,
- At etablering af kommunal skovbegravelsesplads på Vejstrupgård godkendes.
- At der indgås aftaler med Vejstrupgård og Skovbegravelse ApS om drift og administration
med en uopsigelighedsperiode på 25 år.
- At taksten på 5.900 kr. for en urnenedsættelse godkendes.
Sagsfremstilling
Vejstrupgård ønsker at anlægge skovbegravelsesplads i skov på Vejstrupgård. Ansøgningen er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Ansøgning fra Vejstrupgård).
Vejstrupgård har planer om at anvende to skove, Lillemølleskoven ved Vejstrup Å umiddelbart øst for Landevejen og Strandskoven på Strandvejen. Der er tale om løvskove med mange store træer uden nogen stor økonomisk værdi i traditionel skovdrift. Der er adgang til skovstykkerne efter Naturbeskyttelseslovens regler. Skovstykkerne er vist på oversigtskort vedlagt bilag 2 (Bilag 2. Oversigtskort - Skovbegravelse ved Vejstrupgård). På skovbegravelsespladsen vil der kun være mulighed for urnenedsættelse.
Selvom skovbegravelsen etableres på privat ejendom, er der tale om en kommunal skovbegravelsesplads, og det er Svendborg Kommune, der overfor Kirkeministeriet er ansvarlige for, at vedtægterne overholdes, og at der føres lovpligtig protokol over urnenedsættelserne.
Vejstrupgård tager sig af al etablering, drift og administration af skovbegravelsespladserne og oppebærer indtægterne.
I praksis skal der indgås aftaler om forpagtning, samarbejde og administration mellem kommunen, Vejstrupgård og firmaet Skovbegravelse ApS, Stensballegård, Horsens. Skovbegravelse ApS har erfaring med administration af skovbegravelsespladser i privat skov 12 steder i landet.
De nødvendige aftaler er vist i bilag 3 (Bilag 3. Organisationsdiagram for skovbegravelse i privat skov).
Aftalerne tinglyses i nødvendigt omfang, så de også gælder for eventuelle nye ejere af skovstykkerne.
Vedtægterne følger de vedtægter, som Skovbegravelse ApS har brugt andre steder, og kommunen skal have vedtægterne godkendt i Kirkeministeriet. Udkast til vedtægterne er vedlagt som bilag 4 (Bilag 4. Vedtægter for skovbegravelse).
For at kunne opretholde et længerevarende forretningsgrundlag, ønsker Vejstrupgård, at honorere reservationsønsker på gravpladser samt give borgerne sikkerhed for langvarig drift, at forpagtningsaftalen og driftsaftalen bliver uopsigelig fra kommunens side og med 12 måneders opsigelse fra Vejstrupgårds side. Ved opsigelse er der en fredningsperiode for gravpladserne på 10 år.
Administrationen kan ikke anbefale at indgå en uopsigelig aftale med Vejstrupgård, fordi der ikke er lang erfaring med skovbegravelsespladser i Danmark. Administrationen foreslår i stedet, at der tilbydes en uopsigelighedsperiode på 25 år.
Taksten for urnenedsættelses skal godkendes af kommunen. Vejstrupgård foreslår en takst på 5.900 kr. for én urne i en periode på 10 år (fredningsperioden). Taksten på 5.900 kr. svarer til niveauet for andre skovbegravelsespladser, der administreres af Skovbegravelse ApS. Takstreguleringer skal godkendes af kommunen.
På Svendborg Kirkegård er urnenedsættelse gratis for medlemmer af Folkekirken. Et urnegravsted er gratis, hvis de pårørende selv vedligeholder gravstedet. Hvis kirkegården skal stå for minimumsvedligeholdelse af urnegravstedet er prisen mellem 2.000 kr. til 4.736 kr. for 10 år, afhængig af urnens placering.
Vejstrupgård har oplyst, at skovstykkerene fremover vil blive plejet nænsomt med vægt på at fremelske store gamle træer og en gennemsnitlig skovbund. Det enkle gravsted kan afmærkes med en mindre sten i skovbunden.
Der er ikke miljø- eller naturmæssige forhold, der hindrer skovbegravelse på de to skovstykker. Dispensation fra Skovloven er ikke nødvendig.
Udvalget for Trafik og Erhverv behandlede på mødet den 17. maj 2018 en sag om skovbegravelse i kommunal skov (Poulinelund). Udvalget bakkede op om projektet, men besluttede at der ikke skulle arbejdes videre med projektet, fordi der ikke kunne anvises finansiering af anlægsudgifterne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anlæg af skovbegravelsen medfører ingen omkostninger for kommunen bortset fra udgiften til et årligt tilsyn. Tilsynet forventes at udgøre 1-2 arbejdsdage årligt inklusiv det administrative arbejde i forbindelse med tilsynet.
Udgiften til et årligt tilsyn kan afholdes inden for driftsrammen.
Skovbegravelse vil give nye erhvervsmæssige muligheder for Vejstrupgård.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om begravelse og ligbrænding
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Indstillingen anbefales overfor Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 13 Nedlæggelse og optagelse af offentlige vejarealer ved Østre Havnevej – Maritim Erhvervspark
+Beslutningstema
For at realisere visionerne for Fremtidens Havn og Lokalplan 647 for SIMAC og Nordre Kaj, herunder at muliggøre salg af lokalplanens Byggefelt C til byggeri af en Maritim Erhvervspark, skal et offentligt vejareal nær havnen nedlægges efter vejlovens bestemmelser. I samme omgang skal det godkendes, at et planlagt stræde til havnen får status af offentlig vej for at sikre, at kajen fortsat er forbundet i et net af offentlige veje. Da strædet først forventes anlagt efter at byggeriet er realiseret, overtager kommunen vedligeholdelsen på den private fællesvej, Hudesvej, som således kan benyttes som forbindelse i den mellemliggende periode. Nedlæggelsen og optagelsen af den nye offentlige vej kræver Byrådets godkendelse, og nedlæggelsen kræver yderligere en offentlig høring på 8 uger.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalg og Byrådet anbefales,
- At det godkendes, at de blåt markerede offentlige vejarealer på i alt ca. 1.118 m² nedlægges jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag over nedlæggelse og optagelse)
- At det godkendes, at de offentlige vejarealer, der nedlægges, ikke opretholdes som hverken privat fællesvej eller privat vej da de ikke er af vigtighed for nogen ejendom.
- At vejarealerne nedlægges under forudsætning af at (1) der ikke kommer væsentlige indsigelser i høringsperioden, og at det overlades til administrationen at udmønte beslutningen i form af endelige afgørelse og (2) at arealet fortsat anvendes som færdselsareal frem til at arealet er solgt.
- At det godkendes, at de rødt markerede arealer optages som offentlige vejarealer jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag over nedlæggelse og optagelse)
- At det godkendes, at kommunen varetager den nødvendige vedligeholdelse af den private fællesvej Hudesvej, frem til den nyoptagede offentlige vej, markeret med rødt, er anlagt.
Sagsfremstilling
For at kunne realisere intentionerne med Lokalplan 647 og muliggøre byggeri af en Maritim Erhvervspark er det nødvendigt at nedlægge dele af Østre Havnevej og Østre Kajgade efter vejlovens bestemmelser.
Som et led i den samlede planlægning for området optages samtidig et af de planlagte stræder som offentlig vej for at sikre, at kajen fortsat indgår i et net af offentlige veje. Da det pågældende stræde ikke forventes anlagt før byggeriet af den Maritime Erhvervspark er færdig, betyder nedlæggelsen, at der vil komme yderligere færdsel af den private fællesvej Hudesvej. Derfor foreslås det, at kommunen overtager den nødvendige vedligeholdelse af den private fællesvej Hudesvej, indtil den nye offentlige vej anlægges. Det er Svendborg Kommune der ejer den private fællesvej Hudesvej, men kommunen står ikke for vedligeholdelsen.
Nedlæggelsen, optagelsen og vedligeholdelsen er en nødvendig del af realiseringen af planlægningen for området og salget af areal (Byggefelt C) med henblik på opførelse af Maritim Erhvervspark.
Svendborg Kommune vil derfor nedlægge dele af de offentlige vejarealer, der omfatter vejlitra ”o”, ”p” og ”q” Svendborg Markjorder samt vejlitra ”b”, ”c” og ”df” Svendborg Bygrunde. Nedlæggelsen omfatter de med blåt markerede arealer, der udgør i alt ca. 1.118 m² jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag over nedlæggelse og optagelse).
Samtidig optages en offentlig vej på de med rødt farvede arealer jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag over nedlæggelse og optagelse).
Proceduren for nedlæggelse af offentlige vejarealer kræver en vurdering og otte ugers offentlig høring. Da Svendborg Kommune ejer de tilstødende arealer, der har adgang af arealet, er det vurderet, at der ikke er parter, der skal høres separat.
Den offentlige høring af nedlæggelsen foretages i perioden den 16. marts 2021 til den 12. maj 2021 jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Offentlig høring).
Høringsperioden for nedlæggelsen er endnu ikke afsluttet, men der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget nogen høringssvar.
De offentlige vejarealer kan ikke nedlægges, hvis de er eneste adgang til en ejendom eller hvis kommunen vurderer, at vejarealerne er af vigtighed for en ejendom. Administrationen har gennemgået de pågældende vejarealer og vurderer at de dele af det offentlige vejareal, der nedlægges, ikke er eneste adgangsvej for nogen ejendom og vurderes ligeledes ikke at være af vigtighed for nogen ejendom jævnfør bilag 3 (Bilag 3. Gennemgang af vejarealer).
Da Svendborg Kommune ejer de omkringliggende arealer, forventes der ikke at komme høringssvar, som modsætter sig kommunens vurdering. Derfor foreslås det Byrådet at godkende, at nedlægge de med blåt farvede dele af de offentlige vejarealer jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag over nedlæggelse og optagelse). Godkendelsen er under forudsætning af, at der ikke kommer væsentlige indsigelser. Administrationen udmønter efterfølgende beslutningen i form af en endelig afgørelse.
Derudover foreslås det Byrådet at godkende, at med rødt farvede areal bliver optaget som offentlig vej jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag over nedlæggelse og optagelse). Desuden skal der træffes beslutning om, at kommunen varetager den nødvendige vedligeholdelse af Hudesvej frem til at den nyoptagede offentlige vej anlægges, da Hudesvej i en midlertidig periode får karakter af en offentlig vej og kan sikre sammenhæng i det offentlige vejnet i området.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunen råder frit over det nedlagte vejareal og kan sælge det. De nødvendige anlægs- og driftsudgifter til optagelsen af den nye offentlige vej er bevilget i budget 2021 ”Byrum og adgangsvej ved SIMAC”. Driftsudgifterne til vedligeholdelse af Hudevej afholdes af de driftsmidler, der frigøres ved nedlæggelsen af sidevejen Østre Havnevej.
Beslutningen har derfor ikke økonomiske konsekvenser for kommunen.
Nedlæggelsen, optagelsen og vedligeholdelsen er en nødvendig del af realiseringen af planlægningen for området med henblik på opførelse af Maritim Erhvervspark.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje nr. 1520 af 27. december 2014 § 15 og §§ 124-128 og Lov om private fællesvej nr. 1234 af 4. november 2015 § 49, stk. 3 og 5.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 14 Nedlukningsmodel på grund af incidensgrænser
+Beslutningstema
Delegation af beslutningskompetance til Borgmesteren, med henblik på at sikre hurtige handlemuligheder.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- at Byrådet delegerer beslutningskompetancen i forbindelse med håndtering af lokale smitteudbrud og automatisk nedlukning til Borgmesteren.
Sagsfremstilling
Den 22. marts 2021 blev regeringen enig med en række af Folketingets partier om en rammeaftale om planen for genåbningen af Danmark.
Som konsekvens af denne aftale er aftalt model for hurtig og effektiv udbrudshåndtering og nedlukning.
I den forbindelse får Byrådet opgaver i forbindelse med at:
Der sker automatisk nedlukning af sogn
Som udløses ved:
- +400 i incidens
- + 20 smittetilfælde de sidste syv dage
- + 2 i positivprocent
I den forbindelse vil Byrådet skulle påbyde
- At grundskoler, SFO og klubtilbud samt ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner i sognet lukkes. Dette omfatter både kommunale, private og selvejende tilbud.
- At lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter og lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, i sognet lukkes. Dette omfatter både statslige, kommunale og private tilbud på Kulturministeriets område.
Det er Byrådet som ophæver nedlukningen, efter nærmere beskrevne regler.
Der sker øgede beføjelser til kommuner
Byrådet får som nyt mulighed for at lukke følgende, hvis incidensgrænsen overstiger 100 (testkorrigeret) pr. 100.000 borgere, og smitteforebyggende hensyn tilsiger hurtig handling, som ikke kan afvendte Styrelsen for Patientsikkerhed:
- Dagtilbud og private pasningsordninger efter dagtilbudsloven.
- Grundskoler
- SFO og klubtilbud
- Ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner
- Lokaler og lokaliteter på, hvor der udøves kultur-, idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter.
Nedlukningen ophæves:
- Når Styrelsen for Patientsikkerhed ikke vurderer, at der er grundlag for at opretholde nedlukningen.
- Når kommunen er under den ovenfor nævnte incidensgrænse i en uge i træk.
Nedlukning af kommuner med incidens + 200
Herudover er der besluttet en nedlukning af kommuner, hvor incidensen er over 200 (testkorrigeret). Her er det ressortminister der anmoder Epidemikommissionen og forelægger Epidemiudvalget en anmodning om at iværksætte tiltag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ikke opgjort
Lovgrundlag
Regeringens aftale med en række af folketingspartier om genåbning af Danmark, som har udmøntet sig i en række bekendtgørelser
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).
Punkt 15 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Intet.
Punkt 16 Ejendomshandel (Lukket)
+Beslutningstema
Orientering nedlæggelse af et vejareal og der træffes beslutning om at sætte Delområde A1 i Tankefuld i udbud.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets orientering og oversendelse til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse, at
- Delområde A1 i Tankefuld af areal 16.265 m² udbydes til en mindstepris på kr. 10 mio. ekskl. moms
- Storparcellen Delområde A1 består af 4 matrikler samt vejareal og vil blive sammenlagt til en matrikel i forbindelse med handlen – se kortbilag 1
- I forbindelse med salget nedlægges et vejareal 7000cv på ca. 770 m² og samtidig inddrages det i Delområde A1 – se kortbilag 2
- Delområdet A1 udbydes med betingelser om byggepligt inden for 3 år og forbud om salg af arealet i ubebygget stand – se deklaration bilag 3
- Købsaftalen gøres betinget af, at sammenlægning af matriklerne godkendes og endelig approberes af Geodatastyrelsen
- Administrationen bemyndiges på Byrådets vegne at gennemføre handlen.
Sagsfremstilling
En investor har henvendt sig til Svendborg Kommune med interesse i at opføre boliger i Tankefuld på Delområde A1. Delområdet A1 i Tankefuld er allerede byggemodnet, dvs. det er frigivet for arkæologi og tilslutning til vand/kloak og el er foretaget.
Delområdet A1 ligger i det tidligere Tankefuld etape 1 og blev dengang udstykket i flere matrikler. I udbuddet vil der ske sammenlægning af matriklerne 24ay, 24e, 24d, 24p Sørup, Svendborg Jorder samt del af vejareal 7000cv og vil ca. i alt udgøre 16.265 m2. Se kortbilag 1 Efter principperne i lokalplanen må der ikke opstå restarealer med en uhensigtsmæssig størrelse.
Deklaration om byggepligt og forbud mod videresalg i ubebygget stand
Der er på matr.nr. 24p, Sørup, Svendborg Jorder tinglyst servitutstiftende, at der er byggepligt inden 3 år regnet fra overtagelsesdagen eller – såfremt byggemodningen af parcellen ikke på overtagelsesdagen er afsluttet – da fra datoen for byggemodningens færdiggørelse. Deklarationen vil blive gældende for hele Delområde A1 ved sammenlægning af alle matriklerne.
Vejareal 7000cv
Vejarealet er tidligere udlagt som Torv i etape 1, men med forlængelse af John. Jørgensens Vej grænser dette vejareal op til matrikel 24e. Det vurderes, at de ca. 770 m² vejareal godt kan inddrages som en del af Delområde A1 uden, at det kommer til at udgøre en væsentlig forringelse af Torvet, som allerede er begrænset. For at undgå, at vejarealet kommer til at ligge som ubrugt vejareal, nedlægges det og lægges ind til Delområde A1. Se kortbilag 2
Nedlæggelse af vejarealet sker i henhold til vejlovens bestemmelser. Proceduren, den offentlige høring og den endelige beslutning varetages af administrationen.
Planforhold
Delområdet A1 er udlagt i Lokalplan 609 tillæg nr. 1 til boligbebyggelse og være mindst 2-4 etager, hvoraf minimum halvdelen skal være 4 etager. Bebyggelsesprocenten er 60 %.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Gennemførelse af udbuddet vil medføre udgifter til landinspektør for sammenlægning af matrikler og overførelse af del af vejarealet samt udgifter til annoncering. Disse udgifter dækkes af provenuet fra salget af arealet.
CO2-Konsekvensvurdering
Lokalplanen indeholder bestemmelser og krav til, at husene skal bygges med aktive tage, dvs. med enten solceller, begrønnede tage eller tagterrasser og regnvand opsamles lokalt enten til nedsivning eller regnvandsbassiner. Hermed skal der ved bebyggelsen tages udgangspunkt i et så energineutralt byggeri som muligt. Området er ikke tilsluttet fjernvarme eller naturgas. Der kan ved opførelse af bygninger på arealet forventes en forøgelse af CO2-udledningen som følge af husenes varme- og elforbrug. Nybyggeri har et lavt varmebehov og vil formentlig blive opvarmet med varmepumper. Der vil derfor være tale om et forøget elforbrug. Frem mod 2030 vil den deraf følgende CO2-udledning mindskes, da elproduktionen i 2030 forventes at være 100 % baseret på vedvarende energikilder. Det betyder, at de langsigtede konsekvenser for CO2-udledningen vurderes ikke væsentlige.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 396 af 03/03-2021 om offentligt udbud ved salg af kommunes henholdsvis regionens faste ejendomme. Vejloven.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021
Orienteringen tages til efterretning, og sagen oversendes til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).
Beslutning i Byrådet den 27-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).