Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Der var spørgsmål fra Preben Malund og Lonnie Jensen.
Der er afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant er indkaldt Claus Krossteig (A). Byrådet godkendte dette.
Niels Christian Nielsen oplyste, at han er inhabil i punkt 2. Som suppleant var indkaldt Lotte Theilsø. Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Hanne Klit forlod mødet efter behandlingen af punkt 2. Lotte Theilsø deltog herefter som suppleant for Hanne Klit. Byrådet godkendte dette.
Punkt 2 Budget 2019 - Supplement til delforlig
+Beslutningstema
I forlængelse af vedtagelse af budget 2019 er der indgået et supplerende delforlig, som skal behandles i Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At supplement til delforliget indstilles til Byrådets godkendelse
Sagsfremstilling
I forlængelse af vedtagelse af budget 2019 er der indgået et supplerende delforlig, som skal behandles i Økonomiudvalget og Byrådet. Delforliget drejer sig om følgende:
Deltagelse i rygprojekt med UCL og SDU
Antallet af borgere med rygproblemer er meget stort. Rygproblemerne giver forringet livskvalitet for borgerne og det påfører kommunen store økonomiske udgifter. Kommunen har derfor i Samarbejde med UCL og SDU skitseret et projekt, der skal sikre, at kommunen får adgang til den nyeste forskning på området og viden om bedre metoder til behandling af rygproblemer. Dette er forventningen, at man herved kan indføre nye rutiner og bedre metoder i den kommunale genoptræning og vedligeholdelsestræning og at dette på sigt dels kan give borgere med rygproblemer bedre livskvalitet og dels reducere kommunens udgifter til sygedagpenge og førtidspensioner.
Derfor afsættes 300.000 kr. årligt i de kommende tre år til kommunens deltagelse i projektet finansieret af råderumspulje afsat i budget 2019 af forligskredsen.
Styrkelse af SSP-arbejdet.
Svendborg Kommune har i løbet af foråret samarbejdet med Fyns Politi om at beskrive den aktuelle situation i forhold til unges hash-misbrug. I forbindelse med dette samarbejde er der identificeret en række muligheder for at intensivere den kommunale forebyggende indsats på området.
Der afsættes derfor 1.000.000 kr. til en 2-årig indsats til styrkelse af den kommunale del på området finansieret af råderumspulje afsat i budget 2019 af forligskredsen. Børn- og Ungeudvalget udmønter, hvordan økonomien anvendes i praksis.
Støtte til etablering af skøjtebane på torvet.
En projektgruppe har udarbejdet et forslag til etablering af en skøjtebane på torvet. Skøjtebanen skal i løbet af vintermånederne være med til at skabe forøget aktivitet på torvet. Projektgruppen har fået tilsagn om økonomisk støtte fra lokale fonde og fra lokale virksomheder. Realiseringen af projektet forudsætter, at kommunen dels giver et anlægstilskud og dels giver et løbende driftstilskud.
Der afsættes derfor et anlægstilskud i 2019 på 1,0 mio.kr. og et løbende driftstilskud på 300.000 kr. finansieret af råderumspulje afsat i budget 2019 af forligskredsen.
Anlægstilskud til Naturama.
Naturama har udarbejdet et anlægsprojekt, der dels skal sikre magasiner og dels bedre forhold omkring institutionens adkomstforhold og café-forhold. Projektet andrager ca. 13 mio. kr. og det er lykkes at skaffe ca. 9,5 mio. kr. i ekstern fondsfinansiering. Med et kommunalt anlægstilskud på 1,5 mio. kr. vil det være muligt for Naturama selv at anvise den manglende restfinansiering.
Der afsættes derfor et anlægstilskud til Naturama på 1,5 mio. kr. i 2019 finansieret af det ekstra bloktilskud, som kommunen har modtaget for 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen fra Råderumspuljen fremrykkes generelt 1 år, således at 2,0 mio.kr. fremrykkes fra 2020 til 2019 og 3,2 mio.kr. fremrykkes fra 2021 til 2020 o.s.v. Puljen er herefter disponeret for 2019. I 2020 resterer der 2,1 mio. kr. i puljen, i 2021 2,4 mio. kr., i 2022 2,7 mio. kr. og i 2023 2,9 mio. kr.
Svendborg Kommune har modtaget ekstra bloktilskud på 9,5 mio. kr. i henholdsvis 2019 og 2020. På Byrådets mødet den 26. februar blev det besluttet, at stille en lånegaranti på 15 mio. kr. til Svendborg Idrætscenter/SG finansieret af det ekstra bloktilskud. Efter anlægstilskud til Naturama resterer der 2,6 mio. kr. af det ekstra bloktilskud
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-06-2019
Fremsendes til byrådets behandling
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Liste V foreslog, at delelementet vedr. skjøtebanen på torvet blev udsat.
Liste Ø foreslog, at alle fire delementer blev oversendt til udvalgsbehandling.
Liste A og C foreslog, at sagen blev oversendt til politiske forhandlinger primo august måned.
Man stemte først om forslaget fra liste Ø.
For stemte: 11 (V, O, Ø og Steen Tinning)
Imod stemte: 15 (A, F, Å, C og Hanne Ringgård Møller)
Undlod: 3 (Jens Munk, Jesper Larsen og Morten S. Petersen).
Man stemte først om forslaget fra liste A og C.
For stemte: 18 (A, F, Å, B, C, O og Morten S. Petersen)
Imod stemte: 3 (Ø)
Undlod: 8 (V, Jens Munk og Jesper Larsen)
Liste Ø var imod, idet man tager afstand fra, at processen skal foregå i et lukket forum.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Niels Christian Nielsen var inhabil og deltog ikke i punktet. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A).
Punkt 3 Revisionsberetning nr. 24 for regnskabsåret 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af afsluttende revisionsberetning nr. 24 og revideret regnskab for 2018 for Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At afsluttende revisionsberetning nr. 24 for regnskab 2018 godkendes.
- At det reviderede regnskab for 2018 godkendes.
Sagsfremstilling
Stab for Økonomi, IT og Digitalisering fremsender beretning nr. 24, vedrørende årsregnskabet 2018.
Fra beretningen kan fremhæves følgende:
- Revisionen af regnskabet for 2018 har ikke givet anledning til bemærkninger.
- Revisionens vurdering af kommunens økonomi er, at Svendborg Kommune i 2018 overholder lånebekendtgørelsens regler om, at den gennemsnitlige kassebeholdning altid skal være positiv, ligesom kommunens økonomiske politik med en gennemsnitslikviditet på 80-100 mio. kr. er opfyldt med den opgjorte gennemsnitlige likviditet på 126,5 mio. kr.
Det er revisionens vurdering, at kommunen fortsat skal have stor fokus på den økonomiske styring for at sikre, den ordinære drift kan generere likviditet nok til at dække afdrag på lån samt anlægsinvesteringer, som kan ikke lånefinansieres.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 45.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 4 Flytning af Petersen & Sørensens el-afdeling
+Beslutningstema
Flytning af Petersen & Sørensens el-afdeling fra Østre Havnevej til Frederiksø.
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalget og til endelig godkendelse i Byrådet, at
- Petersen & Sørensens el-afdeling flyttes fra nuværende placering på Østre Havnevej til Frederiksø 14, 5700 Svendborg, hvor Petersen & Sørensens hovedaktivitet er placeret.
- Administrationen bemyndiges på byrådets vegne til at udarbejde allonge til Petersen & Sørensens areallejekontrakt vedrørende Frederiksø 14, 5700 Svendborg indeholdende en udvidelse af det lejede areal med henblik på at skabe plads til Petersen & Sørensens el-afdeling
Sagsfremstilling
Petersen & Sørensens el-afdeling er på nuværende tidspunkt placeret på Østre Havnevej i lejede lokaler. Selve bygningen, hvori lejemålet er, ejes af Svendborg Kommune.
Petersen & Sørensen har en tidsbegrænset lejekontrakt med udløb d. 1. oktober 2019 med mulighed for forlængelse til 1. januar 2020.
Ejendommen, hvori Petersen & Sørensens lejemål er, ligger dog inden for det forventede byggefelt for det nye SIMAC. En forlængelse af lejeforholdet kan henset til det kommende byggeri ikke forventes imødekommet af Svendborg Kommune som udlejer.
Petersen & Sørensen har i den forbindelse ønsket en samling af virksomhedens aktiviteter på Frederiksø. El-afdelingen ønskes derfor placeret ved siden af de øvrige eksisterende aktiviteter på Frederiksø 14, 5700 Svendborg.
Den ønskede fremtidige placering af el-afdelingen er markeret med grønt på vedlagte kortbilag. Der er tale om et areal på ca. 1.000 m². El-afdelingen har i dag ca. 494 m².
Flytningen af el-afdelingen vil kunne ske ved en udvidelse af Petersen & Sørensens lejede areal på Frederiksø 14, 5700 Svendborg. Virksomhedens hovedaktivitet er i forvejen placeret her.
Flytningen af el-afdelingen sikrer 2 formål – for det første en imødekommelse af en lokal virksomheds behov for plads til virksomhedsaktivitet og dermed arbejdspladser, og for det andet en snarest mulig rømning af lejede lokaler i en ejendom, som skal nedrives på grund af det kommende SIMAC byggeri.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune vil tabe lejeindtægter på grund af ophør af Petersen & Sørensens lejemål på Østre Havnevej, men samtidig forventes der en lejeindtægtsstigning i forhold til samme lejers lejemål på Frederiksø 14, 5700 Svendborg, som følge af arealudvidelsen.
Samlet set forventes en positiv difference i den årlige lejebetaling på ca. 3.450 kr. Der er i differenceberegningen alene regnet med den rene lejebetaling og ikke evt. omsætningsafgift.
Erhvervsmæssigt forventes en positiv effekt i forhold til Petersen & Sørensens samling af aktiviteter med en samtidig fremtidssikring af placering. Samtidig sikres en hurtigere rømning af ejendom til nedrivning på grund af det kommende SIMAC byggeri.
Lovgrundlag
Erhvervslejeloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 5 Ansøgning om udlæg af sommerhusområder 2019
+Beslutningstema
Beslutning om hvilke områder, der skal indgå i ansøgning til staten om udlæg af nye sommerhusområder.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget at indstille til Byrådet
- At der ansøges hos Erhvervsstyrelsen om udlæg til sommerhuse for tre af de fire områder medtaget i Planstrategi ’19. Lundeborg, Gl. Lundeborgvej 24, Bøsøre og Revsøre.
- At der efterfølgende gennemføres planlægning for de områder, der kommer med i statens udlæg.
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommunerne modtog i februar 2019 invitation fra Erhvervsstyrelsen til at forberede ansøgninger til anden ansøgningsrunde for udlæg og omplacering af sommerhusområder.
For udlæg og omplacering af nye sommerhusområder gælder en række kriterier. Nye sommerhusområder skal blandt andet være beliggende i sammenhængende områder, og de skal placeres i tilknytning til eksisterende eller planlagte bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder, hvor der er et turistmæssigt potentiale.
Byrådet vedtog den 30. april 2019 Planstrategi ’19 og offentliggjorde strategien den 7. maj 2019. Planstrategien indeholder kommunens udlæg til nye sommerhusområder og er det plangrundlag, der er en forudsætning for en ansøgning til Erhvervsstyrelsen om nye sommerhusområder. Der kan kun ansøges om sommerhusområder, som er medtaget i planstrategien. Kommunen har ingen eksisterende sommerhusområder, som kan omplaceres.
Planstrategien indeholder en vurdering af udlæg af nye sommerhusområder og beskriver, hvordan de nye sommerhusområder kan understøtte vækst og udvikling lokalt.
Udlæg til sommerhusområder indeholdt i planstrategien
I planstrategien er der medtaget fire områder til udlæg til nye sommerhuse.
- Lundeborg, Gl. Lundeborgvej 24 (Ca. 4 sommerhuse)
- Lundeborg, Gl. Lundeborgvej 45 (Ca. 26 sommerhuse)
- Bøsøre (Ca. 35 sommerhuse)
- Revsøre (Ca. 38 sommerhuse)
For området Gl. Lundeborgvej 45 har der været dialog med ejer og udvikler om udviklingen af området. De har et ønske om at omdanne området til et hotel med op mod ca. 89 hotellejligheder. Planafdelingen har været i dialog med Erhvervsstyrelsen om områdets anvendelse og det er afklaret med dem, at området udlægges til hotel- og feriecenter. Dermed ikke som sommerhusområde.
Planafdelingen anbefaler på den baggrund, at dette område ikke indgår i ansøgning om udlæg af nye sommerhuse.
Planafdelingen anbefaler, at der ansøges om de resterende tre områder, som er udpeget i planstrategien. Lundeborg, Gl. Lundeborgvej 24, Bøsøre og Revsøre.
Videre proces
Ansøgningsportalerne hos Erhvervsstyrelsen er tilgængelige fra 15. august 2019 med ansøgningsfrist 1. december 2019.
Kommunen ansøger Erhvervsstyrelsen og på baggrund af alle indkomne ansøgninger vurderer styrelsen, hvilke kommuner og områder der kan planlægge for nye sommerhuse. Der skal efterfølgende ske en planlægning i form af kommuneplantillæg og lokalplan for de områder, styrelsen udpeger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til kommende planlægning for sommerhusområder, kan afholdes indenfor det eksisterende budget.
Såfremt planlægningen for nye sommerhusområder gennemføres, forventes det at have en positiv indvirkning på turisme og erhverv.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 6 Kommuneplan 2020-2032 - Igangsættelse og forudgående høring
+Beslutningstema
Beslutning om igangsættelse af en delvis revision af kommuneplanen samt igangsætning af forudgående høring – indkaldelse af idéer og forslag.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at de indstiller til Byrådet,
- At arbejdet med revision af Kommuneplan 2017-2029 igangsættes
- At der igangsættes forudgående høring vedrørende delvis revision af kommuneplanen med indkaldelse af forslag og idéer.
- At der som følge af revisionen af kommuneplanen ikke igangsættes selvstændige tillæg fra september 2019
Sagsfremstilling
Formål
Kommuneplanen er det redskab Byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år. Med kommuneplanen fastlægger Byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges. Kommuneplanen revideres hvert fjerde år, indenfor hver byrådsperiode.
Kommuneplanen skal blandt andet sikre, at der foretages en disponering af byggemuligheder, udlæg af nye bolig- og erhvervsområder, infrastruktur, friarealer og sammenhængende natur og udviklingsmuligheder i hele kommunen.
Baggrund
Planstrategi ´19 sætter rammerne for den kommende Kommuneplan 2020-2032. Planstrategien tager udgangspunkt i Svendborgs status som Cittaslow-kommune.
Visionen lyder:
I Svendborg skaber vi tid, rum og mulighed for, at alle kan leve og opleve det gode liv, hvad enten vi bor, arbejder eller besøger Svendborg.
Vi ønsker at udvikle kommunen med omhu og omtanke i alt hvad vi gør – og med udgangspunkt i Svendborg Kommunes særlige by- og landsbymæssige muligheder, den maritime historie og de landskabelige kvaliteter.
Planstrategien fokuserer på seks temaer.
- Bosætning og Erhverv
- Turisme
- Mobilitet
- Fællesskaber
- Bevægelse
- Bæredygtighed
Planstrategien lægger op til, at der skal arbejdes med temaerne hver for sig og sammen, som en værdikæde, hvor arbejdet med ét tema understøtter de andre.
Temaer til revision
Temaerne fra Planstrategi ´19 udmøntes i følgende temaer i kommuneplanen:
- Byudvikling
- Erhverv og Turisme
- Trafik og infrastruktur
- Byer og lokalområder
Derudover vil følgende emner blive revideret/indarbejdet som følge af den moderniserede planlov:
- Oversvømmelse og erosion
- Produktionsvirksomheder
- Detailhandel
- Grønt Danmarkskort gennemgås i relation til det fynske Naturråds anbefalinger
- Eventuelt omdannelseslandsbyer.
De resterende temaer i Kommuneplan 2017-2029 vil blive tilrettet, som en eventuel konsekvens af de reviderede temaer. Samtidig vil disse temaer blive ajourført med eventuelle rettelser, der sker på baggrund af ændret lovgivning eller overordnet planlægning.
Bosætningsstrategien
I forbindelse med beslutning om igangsætning af bosætningsstrategien blev det besluttet, ”at administrationen som led i processen skal kontakte alle grundejere med vedtagne lokalplaner, som ikke har brugt deres byggeret og grundejere med kommuneplanrammer til boliger. Hensigten er, at byrådet appellerer til, at de benytter deres byggeretter, for ellers vil byrådet undersøge mulighederne for at annullere lokalplanerne og kommuneplanrammerne”.
Denne opgave gennemføres som en del af kommuneplanrevisionen.
Forudgående høring
Kommunen indkalder idéer og forslag til den kommende Kommuneplan 2020-2032 i en 8 ugers forudgående høring. Høring har til formål at inddrage borgerne og skabe debat om kommunens udvikling forud for revisionen af kommuneplanen.
Den forudgående høring løber i perioden medio august – oktober 2019. I perioden afholdes fire borger- og interessentmøder, som hver omhandler ét af temaerne, som er til revision.
Første møde afholdes i sammen med Lokaludvalget og bliver en nærdemokratidag om Byer og Lokalområder, herunder drøftes tanker og ønsker til bosætning.
De indkomne forslag og idéer fra høringen, samt input fra borgermøderne vurderes og prioriteres, så de danner grundlag for en kommuneplanrevision, der understøtter planstrategiens temaer.
Kommuneplantillæg
Selvstændige tillæg til Kommuneplan 2017-2029 kan kun gennemføres, såfremt de har været i offentlig høring inden forslag til Kommuneplan 2020-2032 sendes i offentlig høring. Dette både af hensyn til den demokratiske proces og forståelsen af, hvad det er, der er i høring.
Derfor anbefales et stop for nye tillæg til Kommuneplan 2017-2029 i september 2019.
Ønsker om tillæg til Kommuneplan 2017-2029 kan indgå i kommuneplanrevisionen, i det omfang de kan nå at blive klar til den offentlige høring af forslag til Kommuneplan 2020-2032.
Forventet tids- og procesplan
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den forudgående høring kan afholdes inden for gældende budget.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation og eventuelt rådgivere. Administrationen er opmærksom på beslutningen om godkendelse af konsulentydelser for over 150.000 kr., men kan ikke på nuværende tidspunkt vurdere, om der vil blive tale om konsulentydelser, der overskrider denne grænse.
Lovgrundlag
Forudgående høring igangsættes i henhold til Planlovens § 23c.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 7 Offentliggørelse af forslag til lokalplan 609, tillæg nr. 1, Tankefuld
+Beslutningstema
Offentliggørelse af forslag til lokalplan 609 tillæg nr. 1 for et blandet bolig- og erhvervsområde i Tankefuld i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller til byrådet, at der træffes beslutning om,
- At forslag til lokalplan 609 tillæg nr. 1 offentliggøres i høring i 4 uger.
- At der afholdes borgermøde i høringsperioden.
Sagsfremstilling
Baggrund
Teknik- og Erhvervsudvalget har på mødet den 07-03-2019 besluttet, at der udarbejdes nyt lokalplanforslag, som et tillæg til den gældende lokalplan 609.
Forslag til lokalplan 609 tillæg nr. 1 indeholder følgende ændringer ift. Lokalplan 609.
- Delområderne D2 og B4 undtages for bestemmelser om ”aktive” tage,
- Hasselmushegn kan etableres inden for det i lokalplan 609 udlagte område F
- § 10.8 ”forbud” mod kvæghold udgår så der kan etableres kvæghold i Sofielund Skov til gavn for hasselmus.
- Stamvejen Sofielund Skovvej føres ind i delområde D2
- Der udlægges areal til at fortsætte Sofielund Skovvej til næste etape af Tankefuld
Det forenklede lokalplaninstrument som muliggør tillæg
Tillægget er udarbejdet med udgangspunkt i den reviderede planlov fra 2017 § 24 stk. 6, gældende for lokalplaner af mindre betydning. Ved lokalplaner af mindre betydning forstås ifølge lovens forarbejder bl.a. lokalplaner, som ikke medfører væsentlige ændringer i omgivelserne og kun er til brug for at supplere en eller et par bestemmelser.
Administrationen vurderer, at tilføjelserne til Lokalplan 609 ikke medfører væsentlige ændringer i omgivelserne, da lokalplanen i forvejen giver mulighed for flere løsninger i forhold til de aktive tage.
Administrationen vurderer, at da Lokalplan 609 er forholdsvis ny, vedtaget den 19.12.17, er forudsætningerne for lokalplanlægningen stort set er de samme. Derfor er der heller ikke væsentlige ændringer i lokalplanens redegørelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I lokalplan 609 tillæg nr. 1 vil stamvejen Sofielund Skovvej føres ind i delområde D2. Dette er en forudsætning for at kunne sælge delområde D2.
CETS – Trafik og Infrastruktur har estimeret udgiften til forlængelse af Sofielund Skovvej til 3,7 mio. kr, hvori udgifter til ekstern rådgiver og arkæologiske forundersøgelser er inkluderet.
I forbindelse med lokalplan 609 tillæg nr. 1 til, sikres vejadgang til 3. etape i Tankefuld ved, at et areal i delområde D2 bliver udlagt til forlængelse af Sofielund Skovvej. Udlægget vil have indflydelse på salgsprisen for delområde D2.
I forbindelse med tinglysning af skovbyggerlinjen, beløber udgift til landmåler sig til 10.000 kr., som afholdes indenfor udvalgets ramme.
Godkendelsen af lokalplan 609 tillæg nr. 1, vil medvirker til at tilpasse kommunens jordsalg i Tankefuld, i forhold til efterspørgsel af grundkøb. Øget grundsalg vil have positiv effekt i forhold til øget tilflytning til kommunen og øget aktivitet for Svendborgs erhvervsliv.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles. Liste Ø var imod, idet man ikke ønsker at fjerne kravet om aktive tage.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt. Liste Ø, Å og F var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Økonomiudvalget.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 8 Bevilling og frigivelse af midler til rådgivning og arkæologiske forundersøgelse - vejforlængelse "Sofielund Skovvej"
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af midler til rådgivning og arkæologiske forundersøgelser til anlæggelse af vejforlængelse af Sofielund Skovvej for salg af Delområde D2 Tankefuld.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i byrådet,
- At der bevilliges en samlet anlægsramme på 3,7 mio. kr. i 2019 til forlængelse af den offentlige vej ”Sofielund Skovvej” i Tankefuld
- At ovenstående anlægsramme finansieres ved 0,5 mio. kr. fra projektet ”Forlængelse af Johs Jørgensen Vej” og 3,2 mio. kr. fra puljen for ”Salg af Ejendomme”.
- At brug af ekstern rådgiver godkendes
- At der frigives 0,5 mio. kr. den samlede anlægsramme til rådgivning og arkæologiske forundersøgelser
Sagsfremstilling
For at være i rettidig omhu i forbindelse med udbud af Tankefuld Delområde D2, ønskes der allerede nu bevilling til projektering af vejforlængelsen af Sofielund Skovvej.
Ved projektering ønskes brug af ekstern rådgiver. Foruden rådgivning, ønskes igangsættelse af arkæologiske undersøgelser, således at arealet kan blive frigivet til endelig anlæggelse af vejen.
Ved denne handling, vil byggeriet i den nye udstykning, Delområde D2, hurtige kunne gå i gang, idet vejen således kan igangsættes ved overtagelse af jorden fra forpagter den 15. september 2019. Foreløbig handlingsplan for udbud er vedhæftet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vejforlængelsen af Sofielund Skovvej er estimeret til kr. 3,7 mio. kr., hvoraf projekteringen og arkæologiske forundersøgelser skønnes at koste 0,5 mio. kr.
Anlægsrammen på de 3,7 mio. kr. finansieres med 0,5 mio. kr. fra projektet ”Forlængelse af Johs Jørgensens Vej” og de resterende 3,2 mio. kr. finansieres via puljen for ”Salg af Ejendomme”.
I forbindelse med koncernrapporten pr. 31. marts 2019 forventes det at projektet ”Forlængelse af Johs Jørgensens Vej” kommer ud med et forventet mindreforbrug på 2,3 mio. kr. Mindreforbruget forudsætter dog at nuværende forslag til etablering af fredskov, som naturstyrelsen har stillet krav om, godkendes. Der peges derfor på en medfinansiering på 0,5 mio. kr.
Udgiften til rådgiver forventes at overstige grænsebeløbet på 0,15 mio. kr., hvorfor der søges om godkendelse af brug af ekstern rådgiver.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 9 Vindmøller ved Broholm. Indkomne høringssvar i forudgående høring
+Beslutningstema
Beslutning om videre proces for planlægning og miljøvurdering af 3 vindmøller øst for Broholm Gods. Behandling af indkomne høringsbidrag fra den forudgående høring af kommuneplantillæg samt emner i miljøvurdering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet beslutter, at enten
A)
- Processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering fortsættes, som beskrevet under dagsordensafsnittet ”Videre proces”,
- de indkomne høringssvar i Bilag 2 tages til efterretning,
- spørgsmål rejst i de indkomne høringssvar afklares i miljøvurdering for det konkrete projekt, for så vidt angår de emner der er nævnt i dagsordensafsnittet ”Miljøvurdering”.
eller
B)
- På baggrund af de indkomne høringssvar standser Svendborg Kommune processen for planlægning af projektet for 3 vindmøller ved Broholm.
Sagsfremstilling
Baggrund
På byrådsmødet den 30. oktober 2018 blev det besluttet, at igangsætte planlægningen for 3 vindmøller af knap 150 m højde ved Broholm. Det blev samtidig besluttet, at udgifterne til miljøvurdering af planerne blev finansieret af tidligere afsatte midler til tematillæg for vindmøller og solceller.
Forudgående høring
Ved en ændring af kommuneplanen skal kommunen jævnfør Planloven indkalde ideer og bemærkninger til ændringen og til den forestående planlægning. Jævnfør Miljøvurderingsloven skal der forud for udarbejdelse af en miljøvurdering af planerne og projektet, indkaldes ideer og bemærkninger til indholdet i miljøvurderingen.
Der har været afholdt forudgående høring med indkaldelse af ideer og bemærkninger til planlægning og miljøvurdering i perioden 11. april til og med den 12. maj 2019. Den 24. april har der værert afholdt borgermøde på Broholm Gods, hvor ca 40 borgere deltog. På mødet fremlagde projektansøgers rådgiver selve projektet og administrationen fremlagde processen for planlægning, miljøvurdering, høringer og politiske inddragelse.
Høringssvar
Der er i høringsperioden indkommet i alt 12 høringssvar. 3 høringssvar er fra andre myndigheder, henholdsvis Forsvarsministeriet, Svendborg Museum og fra Fyens Stift. De resterende høringssvar er fra borgere, herunder en underskriftsindsamling med i alt 82 underskrifter fra naboer og borgere i lokalområdet.
Høringssvaret fra Forsvarsministeriet ønsker, at være høringspart i den videre proces, da vindmøller ikke må forstyrre Forsvarets overvågnings- og kommunikationsudstyr. Der er ikke bemærkninger til projektet i dets nuværende form, men eventuelle ændringer i projektet, herunder placering af møllerne, har Forsvarets interesse.
Høringssvaret fra Svendborg Museum omhandler opmærksomhed på arkæologi i området. I området mellem Gudme og Lundeborg har der været store bosætninger i bronze- og jernalder, så jorden skal undersøges, forud for en eventuel opstilling af vindmøller.
Høringssvaret fra Fyens Stift omhandler visuel påvirkning af de nærmeste 4 landsbykirker. Kirkerne ligger mellem 2-4 km fra møllerne. Der skal udarbejdes visualiseringer.
Høringssvarene fra borgerne er alle imod opstilling af vindmøller i området.
Følgende emner går igen i borgernes høringssvar:
- Påvirkning af herregårdslandskabet og bevaringsværdige bygninger som fx Broholm Gods og kirker.
- Påvirkning af et meget naturskønt landskab. Tange Ådal, Øhavsstien og Margueriteruten fremhæves.
- Påvirkning af dyrelivet, herunder sjældne arter som sort egern, hasselmus, grønspætte, ugler og flagermus.
- Vindmøller harmonerer ikke med Lundeborg som turistområde og Broholm Gods egne turistaktiviteter.
- Frygt for støjgener
- Frygt for økonomiske forringelse af boliger
- Af kommuneplanen fremgår det, at opstilling af vedvarende energi-anlæg skal ske under størst mulig hensyntagen og med færrest mulig gener.
- Området har dårlige vindforhold
- Forslag til alternative placeringer: Placér flere møller samlet, så de ikke spredes i landskabet. Placér møller langs motorvejen, ved Storebæltsbroen eller andre steder på havet.
- Forslag om andre metoder til reducering af CO2 fx landbrugsomlægning, affaldssortering og transportområdet.
I Bilag 1 er høringssvarene samlet oversigteligt, refereret og kommenteret i en hvidbog.
I Bilag 2 findes høringssvarene i deres fulde ordlyd.
Forslag til miljøvurderingen
Høringsbidragene indeholder følgende konkrete forslag til indhold i miljøvurderingen:
Visualiseringer af forholdet til kirker og andre fredede bygninger. Undersøgelse af påvirkningen af landskaber fjernt og nær. Undersøgelse af påvirkningen af dyreliv. Undersøgelse af påvirkning af turismen.
Miljøvurdering
Formålet med en miljøvurdering er at sikre, at der tages hensyn til planens og projektets sandsynlige virkning på miljøet. Det brede miljøbegreb skal anvendes, hvilket betyder, at indvirkningen på den biologiske mangfoldighed, befolkningen, flora, fauna, jord, vand, luft, kulturarv, klima, landskab mv. skal undersøges, hvis det er relevant for den konkrete plan eller projekt.
For etablering af vindmøllerne vurderer administrationen, at der i miljøvurderingen af planer og projekt bl.a. skal redegøres for:
- støjgener fra anlægget, herunder høj- og lavfrekvent støj
- gener fra skyggekast
- den visuelle påvirkning af landskaber og fredede bygninger
- faktorer der kan påvirke beskyttede eller fredede dyrearter, herunder fugle og flagermus
- påvirkning af områder omfattet af naturbeskyttelse (§ 3)
- Samfundsinteresser, herunder miljømæssige og økonomiske interesser
- Klimaeffekt særligt i forhold til reduktion af CO2-udledning.
- infrastruktur
I forhold til værdiforringelser på ejendomme er det muligt at søge erstatning gennem værditabsordningen for vindmøller.
Videre proces
Såfremt Byrådet beslutter, at planlægningen for projektet skal fortsætte, vil administrationen udarbejde forslag til kommuneplantillæg og lokalplan med tilhørende miljøvurdering samt igangsætte miljøvurdering af selve projektet.
Bygherre vil udarbejde miljøvurdering af selve projektet herunder undersøgelser af projektets påvirkning af omgivelserne.
Forslag til kommuneplantillæg, lokalplan samt miljøvurdering af planer og projekt vil efterfølgende blive fremlagt til politisk beslutning om udsendelse i minimum 8 ugers offentlig høring.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til rådgiver og videre planlægning kan afholdes inden for gældende budget jf. tidligere nævnte beslutning på byrådsmødet den 30. oktober 2018.
Lovgrundlag
Planloven og Miljøvurderingsloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019
Udvalget indstiller
A)
- Processen for udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan samt udarbejdelse af miljøvurdering fortsættes, som beskrevet under dagsordensafsnittet ”Videre
- proces”,de indkomne høringssvar i Bilag 2 tages til efterretning,
- spørgsmål rejst i de indkomne høringssvar afklares i miljøvurdering for det konkrete projekt, for så vidt angår de emner der er nævnt i dagsordensafsnittet ”Miljøvurdering”.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Model A godkendt, idet udvalget lægger vægt på, at projektejer tilbyder medejerandele til borgere i lokalområdet, og fortsætter den gode dialog.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt. Liste O, Morten S. Petersen og Jesper Larsen var imod.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 10 Endelig vedtagelse af plangrundlag for Hotel Svendborg
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af tillæg til kommuneplanen og tillæg til lokalplanen for nyt indgangsparti til Hotel Svendborg på Centrumpladsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at indstille til byrådet, at
A:
- Vedtage kommuneplantillæg nr. 2017.18 endeligt.
- Vedtage tillæg nr. 1 til lokalplan 001.319 med foreslåede ændringer endeligt.
- Besvare høringsbidrag, som foreslået i den vedlagte hvidbog.
Alternativt:
B:
- At gennemføre en fornyet høring i 2 uger med supplerende visualiseringer, herunder kortbilag fra hvidbog. Høringen vil forløbe i august og politisk behandling vedrørende endelig vedtagelse rykkes derved til oktober 2019.
Sagsfremstilling
Baggrund
Planerne er udarbejdet på baggrund af en ansøgning fra Hotel Svendborg. Planerne skal give mulighed for, at hotellet kan udvide reception og restaurant via et nyt indgangsparti/tilbygning på en del af Centrumpladsen.
Teknik- og Erhvervsudvalget traf den 8. november 2018 principbeslutning om igangsættelse af planlægningen for udvidelse af hotellets nuværende lokalplangrænse.
Da planlægningen kræver en ændring af kommuneplanens rammer blev processen indledt med en forudgående høring i november 2018. Rammen for hotel udvides, mens rammen for offentlige byrum indskrænkes. Der indkom ingen høringssvar i den forudgående høring.
Byrådet traf den 26. marts 2019 beslutning om at sende planforslagene i offentlig høring. Beslutningen blev truffet med følgende mindretalsudtalelse:
Høringssvar og hvidbog
Planforslagene har været i offentlig høring i perioden fra den 29. marts til den 26. april 2019.
Efter politisk ønske blev der afholdt et borgermøde d. 9. april 2019. På borgermødet blev bygherre/ rådgiver opfordret til at udarbejde flere visualiseringer. Derudover blev der spurgt til, hvad der sker med resten af Centrumpladsen som konsekvens af planlægningen, herunder planteespalier.
Der er indkommet tre høringssvar fra henholdsvis: By og Land, Arkitekturrådet og C&W arkitekter.
Høringssvarene fra By og Land og Arkitekturrådet omhandler tilbygningens indvirkning på Centrumpladsen set ud fra et arkitektonisk perspektiv og i forhold til brugen af det offentlige byrum. By og Land finder lokalplanens præsentation af projektet for mangelfuld i forhold til at belyse konsekvenserne af planlægningen. Konkret anbefaler By og Land flere illustrationer, analyser og en fysisk markering af tilbygningen på stedet. Sidstnævnte er ligeledes foreslået af arkitekturrådet.
By og Land forudser derudover, at salg af en del af et offentligt byrum kan skabe præcedens i lignende sager.
Høringssvaret fra C&W arkitekter omhandler materialevalget på tilbygningens tag.
Høringssvarene gengives som resumé i bilaget ”hvidbog”. De originale høringssvar er desuden vedlagt i bilaget ”Høringssvar”.
Administrationen bemærker
Fysiske afmærkninger eller mockup-modeller anvendes normalt ikke i Svendborg Kommune i forbindelse med planlægningsprocesser.
Rådgiver har efter borgermøde udarbejdet en ekstra visualisering set fra Ramsherred. Visualiseringen har ikke været en del af den offentlige høring. Visualiseringen er vedlagt hvidbogen.
Ændringer på baggrund af høringssvar
Høringssvarene giver anledning til ændring af § 8.4 fra: ”Taget skal dækkes med vækstlag af sedum, mens tagkanten skal udføres i tombak”.
Til: ”Taget skal dækkes med vækstlag af sedum, mens tagkanten skal udføres i tombak. Dele af taget kan udføres i en belægning, der er godkendt til flugtvej”.
Ændring af Centrumpladsen som følge af planlægning
Planlægningen muliggør en tilbygning til Hotel Svendborg, som vil ændre Centrumpladsens geometri. Et resultat af planlægningen vil ligeledes være, at tre ud af pladsens fem planteespalier fjernes. Planlægningen berører ikke eksisterende træer. Der henvises til kort/luftfotos bagerst i hvidbogen, som illustrerer ændringen af Centrumpladsen, herunder beplantning.
Planlægningen medfører, at den offentlige del af byrummet mellem den runde parkeringsplads og hotellet reduceres. Det kan betyde, at mønsteret for den gående trafik på pladsen ændrer sig, så færre bevæger sig langs med hotellet – navnlig i sommerhalvåret, hvor hotellet tilbyder udeservering.
Det bemærkes, at planlægningen har været begrænset til udvidelsen af hotellet og har været overdraget til ekstern udarbejdelse.
Videre proces
Ved beslutning A vedtages og offentliggøres plangrundlaget med en klagefrist på 4 uger.
Ved beslutning B foretages fornyet høring af planforslagene i 2 uger med supplerende visualiseringer og kortbilag. Høringen vil forløbe i august. Politisk behandling vedrørende endelig vedtagelse rykkes derved til oktober 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen afholdes inden for det eksisterende budget.
Sag om grundsalg fremlægges i en særskilt sag.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Oversendes.
Jens Erik Laulund Skotte (Ø) stemte imod.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Udvalget indstiller model A. Liste Ø var imod, idet man ikke støtter hotellets udvidelsesplaner på Centrumpladsen.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Man stemte om de to scenarier.
For scenarie B stemte: 7 ( Ø, Å, F og B)
Imod stemte: 22 (A, V, C, O, Jens Munk, Jesper Larsen og Morten S. Petersen)
For scenarie A stemte: 22 (A, V, C, O, Jens Munk, Jesper Larsen og Morten S. Petersen)
Imod stemte: 7 ( Ø, Å, F og B)
Liste Ø, F og Å var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Økonomiudvalget.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 11 Nedlæggelse af del af offentligt vejareal Centrumpladsen
+Beslutningstema
Nedlæggelse af en del af det offentlige vejareal ved Centrumpladsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet, at
- At byrådet træffer beslutning om, at en del af det offentlige vejareal Centrumpladsen nedlægges med hjemmel i lov om offentlige veje (lov nr. 1520 af 27. december 2014) § 15 i henhold til vedlagte korts skravering over nedlæggelsen
- At byrådet træffer beslutning om, under henvisning til § 124, stk. 1 og 2, at det offentlige vejareal ikke opretholdes som hverken privat fællessti eller privat sti henset til, at den ikke er eneste adgang og arealet sælges til Hotel Svendborg
Sagsfremstilling
Hotel Svendborg har i dag et udtalt pladsproblem og har et behov for at udvide sit lounge-, restaurant- og receptionsområde. Hotel Svendborg har derfor et ønske om at etablere et nyt indgangsparti i stueetagen ud mod Centrumpladsen. Dette ønske kræver, at en del af vejarealet sælges til Hotel Svendborg.
Centrumpladsen er i dag en offentlig plads med parkering m.m. og defineres som offentlig vej. En ændret anvendelse af vejarealet vil kræve en nedlæggelse af den pågældende del af det offentlige vejareal.
Svendborg Kommune råder frit over et nedlagt vejareal.
Svendborg Kommune vil derfor nedlægge en del af det offentlige vejareal, der udgør Centrumpladsen for at kunne sælge arealet til Hotel Svendborg til etablering af et nyt indgangsparti. Nedlæggelsen omfatter ca. 260 m² foran Hotel Svendborgs facade, som illustreret med grønt på bilag 1.
Vejarealet der ønskes nedlagt tjener i dag som adgangsareal for Hotel Svendborgs nuværende indgangsparti. Det nye indgangsparti vil være placeret på det nedlagte vejareal og vil fortsat have adgang ud til centrumpladsen.
En nedlæggelse af den offentlige sti kræver en procedure efter vejlovens §§ 124-128 og at Byrådet træffer beslutning om nedlæggelse af den offentlige sti efter vejlovens § 15.
Den offentlige sti kan ikke nedlægges, hvis den er eneste adgang til en ejendom eller at kommunen vurderer, at stien er af vigtighed for en ejendom.
Proceduren kræver en 8 ugers offentlig høring om nedlæggelsen af en del af det offentlige vejareal, hvor der er mulighed for at stille krav om, at vejarealet skal opretholdes. Høringen blev igangsat 26. februar 2019 og fristen udløb den 23. april 2019 (bilag 2). Der blev i høringsperioden ikke modtaget noget krav om opretholdelse af vejarealet.
Den del af det offentlige vejareal, der nedlægges er ikke eneste adgangsvej for nogen ejendom og vurderes ligeledes ikke at være af vigtighed for nogen ejendom. Da Svendborg Kommune ikke har modtaget høringssvar, som modsætter sig dette, anbefales Byrådet at træffe beslutning om at nedlægge en del af den offentlige vej, jf. vejlovens § 15.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunen råder frit over det nedlagte vejareal og kan sælge det til Hotel Svendborg.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje (lov nr. 1520 af 27. december 2014).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Godkendt.
Jens Erik Laulund Skotte (Ø) stemte imod.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles. Liste Ø var imod, idet man ikke støtter hotellets udvidelsesplaner på Centrumpladsen.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt. Liste Ø, Å, F og B var imod.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 12 Vedtagelse af tillæg 5 til spildevandsplan 2013-2024 planlægning af 8 delområder
+Beslutningstema
Beslutning om, at tillæg 5 til spildevandsplan 2013-2024 vedtages.
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalget og Byrådet, at
- tillæg 5 til spildevandsplan 2013-2024 vedtages
- der kan indledes en ekspropriationsforretning for et nødvendigt areal, hvis almindelig forhandling ikke kan gennemføres.
Sagsfremstilling
Der spildevandsplanlægges for disse 8 delområder:
- Idrætsvej, 5883 Oure, matrikel 48g, Oure By, Oure
- Gammel Nybyvej 76a, 5700 Svendborg, matrikel 12a, Nyby By, Bregninge
- Nørremarksvej, 5762 Vester Skerninge, matrikel 18au, V. Skerninge By, V. Skerninge
- Egenappevej, 5700 Svendborg, matriklerne 38b, 39a og 40b, Svendborg Markjorder
- Eriksholmsvej, 5700 Svendborg, matrikel 3ao, Thurø By, Thurø
- Stejlbjergvej, 5700 Svendborg, matrikel 5ag, Bregninge By, Bregninge
- Skarø, 5700 Svendborg, matrikel 2a, 2d og 7f, Skarø, Svendborg Jorder
- Landevejen 77, 5882 Vejstrup, matrikel 39b og 39f, Vejstrup By, Vejstrup
Der er i høringsperioden indkommet 2 høringssvar, begge omhandlende område 4, udstykningen ved Egenappevej. Høringssvarene er vedlagt som bilag 2 og bilag 3.
Høringssvar 1 er fra en grundejer af 2 matrikler i lokalplanområdet. Grundejer ønsker, at der bliver planlagt for separatkloak i område 4.
Høringssvar 2 fra en beboer på Knopvænget. Høringssvaret omhandler afledning af overfladevand.
De to høringssvar har ikke givet anledning til at ændre på spildevandsplanlægningen i område 4, da byrådets mål for kommunen er opfyldt. Målene er:
- At se vandet som en ressource og ikke alene som et problem.
- At regn- og overfladevand skal ses som en fælles værdi og en fælles udfordring i forhold til håndtering på terræn
- At regn- og overfladevand skal tænkes ind som et dynamisk og synligt rekreativt element
- At regn, der falder over Svendborg Kommune, som hovedregel skal anvendes lokalt
Desuden er der i Spildevandsplanen fastsat, at alle byggemodninger efter 2013 bliver jf. spildevandshierarkiet kun planlagt kloakeret for hus- og processpildevand.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tillægget har ikke direkte økonomiske konsekvenser for kommunen
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven, §32
Spildevandsbekendtgørelsen, § 5
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 13 Godkendelse af 5 private vandværkers takster for 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af takster for 2020 for:
- Bjerreby Vandværk (også taksterne for 2019)
- Gudme Vandværk
- Hesselager Stationsbys Vandværk
- Oure Vandværk
- Vester Skerninge Vandværk
Indstilling
Direktionen indstiller til udvalget, at
- Sagen oversendes til Byrådet for godkendelse af taksterne for de overstående vandværker for 2020, samt taksterne for 2019 for Bjerreby Vandværk.
Ved godkendelse af ovenstående vandværkers takster for 2020 er 5 af de 14 private vandværkers takster behandlet. De øvrige 9 vandværkers takster for 2020 forventes behandlet ultimo 2019.
Sagsfremstilling
Vandværkerne har fremsendt deres respektive takstblade for 2020 til godkendelse.
Taksterne fremgår af nedenstående skema:
| Pris for vand [kr.] |
| Tilslutningsbidrag [kr.] | ||||||
Vandværk: | Faste afgift | Pr. m3 | Pris 120 m3 |
| Hoved-ledning | Forsy- nings-led- | Stikled-ning | Måler-brønd | Samlede tilslutnings-bidrag |
Bjerreby Vandværk | 750 | 14,12 | 2.444 |
| 4.000 | 6.000 | 7.600 |
| 17.600 |
Gudme Vandværk | 500 | 6,00 | 1.220 |
| 5.000 | 5.000 |
|
| 10.000 |
Hesselager Stationsbys Vandværk | 1.000 | 3,50 | 1.420 |
| 6.000 | 20.000 |
|
| 26.000 |
Oure Vandværk | 460 | 2,75 | 790 |
|
|
| 9.500 |
| 9.500 |
Vester Skerninge Vandværk | 800 | 3,00 | 1.160 |
| 10.000 | 24.000 | 10.000 |
| 44.000 |
Der gøres opmærksom på, at tilslutningsbidraget varierer for de fleste vandværker, således at det er dyrere at blive tilsluttet vandværket på landet end i byen pga. de større afstande. Det er som udgangspunkt mindsteprisen for tilslutning i byzone, som er vist.
Statsafgiften på ledningsført vand er på 6,37 kr. pr. m3. inkl. bidrag til drikkevandsbeskyttelse på 0,19 kr. pr. m3.
Alle priser er eksklusiv moms.
Vandværkernes økonomi
Svendborg Kommune skal påse, at vandværkerne overholder det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, og samtidig har tilstrækkelige midler til at kunne klare uventede udgifter.
Det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip” betyder, at et vandværk ikke må tjene penge på at sælge vand og at regnskabet som udgangspunkt skal gå i nul fra år til år. Et mindre vandværk må dog gerne sætte penge til side til et konkret projekt. Det skal dog være over en kortere årrække.
Et vandværk skal imidlertid også være robust overfor større uventede udgifter, som f.eks. et ledningsbrud eller en erstatningsboring. Administrationen vurderer, at såfremt et vandværk har godt en million kr. i likvide midler, er det som tommelfingerregel robust over for uventede udgifter.
Navn | Disponible midler [kr.] | Administrationens bemærkninger til driftsbidrag og ”hvile-i-sig-selv-princippet” |
Bjerreby Vandværk | 2.725.003 | Bjerreby Vandværks takster er hævet fra 2,5 kr. pr. m3 til 14,10 kr. pr. m3 for bl.a. at kunne betale for køb af vand fra Svendborg Vand. Bjerreby Vandværk har ikke produceret deres eget drikkevand siden august 2018 pga. for høje værdier for DMS i vandværkets egne boringer. Der skal i første omgang etableres en ny forsyningsledning til Landet Vandværk for at forbedre forsyningen. Det næste projekt er at undersøge, om der kan findes rent grundvand ved Bjerreby. Vandværkets opsparede formue vil blive anvendt til forbedringerne, så det disponible beløb bliver passende. |
Gudme Vandværk | 544.012 | Gudme Vandværks takster har været fastholdt siden 2010. Ud over det disponible beløb har vandværket henlagt 2,3 mio. kr. til konkrete projekter. |
Hesselager Stationsbys Vandværk | 937.315 | Hesselager Stationsbys Vandværks takster har været fastholdt siden 2019. Vandværket likvide beholdning er passende. |
Oure Vandværk | 4.137.990 | Oure Vandværk takster er overført fra 2018. Vandværket står over for at skulle etablere en ny boring og vil bruge en del af formuen her til. |
Vester Skerninge Vandværk | 2.309.343 | Vester Skerninge Vandværks takster er fastholdt siden 2013. Den 1. januar 2018 blev Hundstrup Vandværk en del af Vester Skerninge Vandværk. Vandværket har en noget stor likvid beholdning, og administrationen vil gå i dialog med vandværket om økonomien. |
Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved godkendelse af de respektive vandværkers takstblade og at vandværkerne overholder eller arbejder mod at overholde det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Vandforsyningslovens § 53, stk. 1, fastlægger, at de årligt fastsatte anlægs- og driftsbidrag skal godkendes af kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 14 Drejø Gammelhavn - 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af Drejø Gammelhavns regnskab for 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med oversendelse til byrådet, at
- Drejø Gammelhavns regnskab og status for 2018 godkendes.
Sagsfremstilling
Jævnfør gældende aftale af 22. februar 1996 har Drejø Havnelaug fremsendt Drejø Gammelhavns regnskaber til Byrådets godkendelse.
Aftalen samt regnskab for året 2018 med status er vedlagt sagen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 15 Naturama - årsregnskab 2018
+Beslutningstema
A: Beslutningssag
Godkendelse af Naturamas årsregnskab 2018.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Regnskabet fremsendes til Byrådets godkendelse
Sagsfremstilling
Den selvejende institution Naturama fremsender revideret årsregnskab 2018 til godkendelse. Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Regnskabet er godkendt af museets bestyrelse den 13. marts 2019 uden bemærkninger. Regnskabet udviser et overskud på 328.292 kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Regnskabet er udarbejdet i overensstemmelse med bestemmelserne i Kulturministeriets bekendtgørelse om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 03-06-2019
Udvalget indstiller regnskabet til Byrådets godkendelse.
Morten S. Petersen (løsgænger) var fraværende
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 16 Udpegning af repræsentant til bestyrelsen for FGU Syd- og Midtfyn
+Beslutningstema
Udpegning af repræsentant fra Byrådet til bestyrelsen for FGU Syd- og Midtfyn.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Byrådet udpeger repræsentant til FGU Syd- og Midtfyns endelig tiltrædende bestyrelse.
Sagsfremstilling
Regeringen og en bred kreds af Folketingets øvrige partier indgik den 13. oktober 2017 ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” som blandt andet indeholder en aftale om at etablere en ny Forberedende Ungdomsuddannelse (FGU) på dertilhørende nye FGU institutioner.
Svendborg Kommunes Byråd udpegede den 29. maj 2018 udvalgsformand for Børne- og Ungeudvalget som Svendborg Kommunes repræsentant i den nye FGU institutions midlertidige bestyrelse.
Den midlertidige FGU bestyrelse har, med støtte fra FGU institutionens daglige administrative ledelse, fuldført sine væsentligste opgaver i forbindelse med forberedelserne til opstart af den nye uddannelse pr. 1. august 2019. FGU Syd- og Midtfyn har derfor, i brev af den 29. maj 2019, anmodet Svendborg Kommune om at udpege eller genudpege ét kommunalbestyrelsesmedlem til bestyrelsen for FGU Syd- og Midtfyn med tiltrædelse den 1. september 2019.
FGU Syd- og Midtfyn dækker også Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø Kommuner, som tillige vil skulle udpege ét bestyrelsesmedlem.
Lovgrundlag
Bestyrelsens funktionsperiode er på 4 år og følger normalt valgperioden for kommuner jf. LBK nr. 604 af 24. maj 2019 om Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Udvalget indstiller, at Henrik Nielsen udpeges som repræsentant.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 17 Ændring af forretningsorden for Integrationsrådet
+Indstilling
Administrationen indstiller til,
- at udvalget indstiller ændring af Integrationsrådets forretningsorden til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Integrationsrådet ønsker, at ændre deres forretningsorden og har fremsendt ændringer til Byrådets godkendelse.
Ændring vedrører procedure ved godkendelse af referater.
Den nuværende procedure for godkendelse af SIR’s referat fremgår af forretningsordenen for Svendborg Kommunes Integrationsråd § 13:
§ 13. Der optages referat af SIR´s forhandlinger og beslutninger. Et mindretal kan kræve sin opfattelse tilført referatet. Udkast til referat udsendes senest 14 dage efter mødets afholdelse til rådets medlemmer og stedfortræderne for disse.
Stk. 2. Et referat betragtes som godkendt, medmindre et eller flere medlemmer af SIR på det førstkommende møde protesterer herom.
Stk. 3. Der træffes ved hvert møde beslutning om, hvorvidt det godkendte referat skal offentliggøres. Referatet offentliggøres ikke, hvis et eller flere medlemmer af SIR protesterer herimod.
Stk. 4. Det godkendte referat udsendes til SIR´s medlemmer og stedfortræderne for disse.
Den foreslåede procedure:
Efter den nuværende procedure offentliggøres de optagede referater af SIR’s afholdte møder efter det næstkommende møde i SIR. Det betyder i praksis, at der går op til 2 måneder fra mødet afholdes til referatet offentliggøres. SIR vurderer, at dette ikke er hensigtsmæssigt. SIR ønsker at gøre de optagede referater tilgængelig for offentligheden i umiddelbar forlængelse af SIR’s afholdte møder. Der foreslås derfor følgende ændring af SIR’s forretningsorden:
§ 13, stk 2 affattes således:
”Et referat betragtes som godkendt, medmindre et eller flere medlemmer af SIR senest 7 dage efter modtagelsen af det udsendte referat protesterer herom. ”
§ 13, stk. 3 affattes således:
”Et referat betragtes som godkendt til offentliggørelse medmindre et eller flere medlemmer af SIR protesterer herom senest 7 dage efter modtagelsen af det udsendte referat. ”
Efter § 13 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”stk. 4. Et referat anses for værende modtaget, når det er gjort tilgængeligt for SIRs medlemmer og stedfortræderne for disse.”
Stk. 4 bliver herefter til stk. 5.
Beslutning i Integrationsrådet den 10-04-2019
Rådet godkender ændringen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Indstilles.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 18 Ankestyrelsens praksisundersøgelse af førtidspension
+Beslutningstema
Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse af førtidspension.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt Ankestyrelsen om at undersøge kommunernes arbejde med at afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet (§ 17 stk. 4 og § 18 stk. 2, 2. pkt. i Lov om social pension). Da Svendborg Kommune har deltaget i undersøgelsen, skal rapporten behandles af Kommunalbestyrelsen, jf. reglen herom i retssikkerhedslovens § 79 a.
Baggrunden for undersøgelsen er en lovændring, der trådte i kraft d. 1. juni 2016. Lovændringen betød, at kommunerne i to overordnede sagstyper kan afgøre, om en person skal have tildelt førtidspension uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet;
- Når det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til førtidspension.
- Når;
- Det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og sundhedskoordinatoren (en læge eller psykolog udpeget og ansat af regionen) har udtalt sig.
- Personen er terminalt syg.
Undersøgelsen bygger på juridisk gennemgang af 100 sager om førtidspension, der ikke er forelagt rehabiliteringsteamet. Derudover er der lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets kommuner. 97 kommuner har svaret på spørgeskemaet.
Hovedresultater:
Langt de fleste kommuner har valgt at gøre brug af muligheden for at afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
Overordnet set har kommunerne godt styr på reglerne i de gennemgåede sager i Ankestyrelsens praksisundersøgelse. Det stemmer overens med, at de fleste kommuner i spørgeskemaundersøgelsen angiver, at de slet ikke eller kun i mindre grad finder det problematisk at vurdere, hvornår de kan undlade at forelægge en sag for rehabiliteringsteamet.
I flere kommuner er der mere end én person eller funktion, der har kompetence til at afgøre, om en sag skal for rehabiliteringsteamet. Det fremgår også af besvarelserne, at det er udbredt, at beslutningen bliver taget i fællesskab mellem flere forskellige personer eller funktioner.
Afslag om førtidspension:
- Kommunerne har typisk givet afslag, fordi der ikke er den nødvendige dokumentation til at vurdere helbred og arbejdsevne.
- I 34 ud af 36 sager har Ankestyrelsen vurderet, at kommunernes afgørelse om afslag på førtidspension efter denne bestemmelse er korrekt. De resterende to sager burde have været for rehabiliteringsteamet inden afgørelse.
Tilkendelse af førtidspension i åbenbare sager:
- I 42 ud af 44 sager har Ankestyrelsen vurderet, at kommunernes afgørelse om tilkendelse af førtidspension uden forelæggelse af rehabiliteringsteamet er korrekt.
- I ingen sager har kommunen brugt bemærkelsesværdig lang tid på sagsbehandlingen.
- I otte ud af 14 sager, hvor unge personer har fået tilkendt førtidspension, har kommunen været opmærksom på at tilkende førtidspension fra den dag, personen fyldte 18 år. I de resterende seks sager burde kommunen have været hurtigere.
Tilkendelse af førtidspension i terminalsager:
- Kommunens afgørelse er korrekt i alle 20 sager. Det stemmer overens med, at kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen angiver terminalsager, som de sager de har lettest ved at vurdere, at de kan afgøre uden om rehabiliteringsteamet.
- I ingen sager har kommunen brugt bemærkelsesværdig lang tid på sagsbehandlingen.
Svendborg:
Svendborg Kommune har haft 12 sager med i undersøgelsen på baggrund af Ankestyrelsens udvælgelseskriterier. Sagerne er afgjort i perioden 3. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018.
Det indbefatter;
- Fem afslag om førtidspension.
- Fem tilkendelser af førtidspension (åbenbar sag og sundhedskoordinatoren har udtalt sig).
- To tilkendelser af førtidspension (terminal sag).
Svendborg Kommune har fået stadfæstelse af samtlige 12 gennemgåede sager.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
§ 17 stk. 4 og § 18 stk. 2, 2. pkt. i Lov om social pension.
Retssikkerhedslovens § 79 a.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Taget til efterretning.
Anne Katrine Olsen (A) deltog ikke under dette punkt.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 19 Godkendelse af uddannelsespolitik efter endt høringsperiode
+Beslutningstema
Godkendelse af uddannelsespolitik efter endt høringsperiode.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udkast til uddannelsespolitik godkendes.
Sagsfremstilling
Udkast til uddannelsespolitik for Svendborg Kommune har været i høring i perioden 9. april - 14. maj 2019. De indkomne høringssvar er vedlagt som bilag. Høringen har omfattet politikken, ikke de indsatte citater.
Der er indkommet høringssvar fra 12 folkeskoler.
Herudover har følgende tilkendegivet, at de kan bakke op om udkast til uddannelsespolitikken:
- Direktør, Svendborg Erhvervsskole
- Rektor, Svendborg Gymnasium
- Forstander, Den Forberedende Grunduddannelse på Syd- og Midtfyn
- Direktør, Simac
- Uddannelsesdirektør, UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole
- Uddannelseschef, SOSU Fyn
Ud fra de vedlagte høringssvar er der foretaget følgende ændring i uddannelsespolitikken:
Under pejlemærket ”Uddannelse i bevægelse” bemærkes, at det stærke miljø inden for musik og teater bør tales mere op. For at imødekomme dette, er sætningen ”Vi har et stærkt idræts-, sports-, og bevægelsesmiljø, der tiltrækker både børn, unge og voksne” ændret til ”Vi har stærke miljøer inden for musik, teater, idræt, sport og bevægelse, der tiltrækker både børn, unge og voksne”.
Udarbejdelsen af uddannelsespolitikken har indbefattet en bred involvering af interessenter på uddannelsesområdet. Den videre proces med politikkens omsætning til konkrete handlingsplaner og samarbejder følges op i relevante fora, blandt andet ved årligt fælles møde mellem Uddannelsesråd og Erhvervsråd.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 20 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Intet.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 21 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 22 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 23 Person - Ansættelse af Borgerrådgiver
+Beslutningstema
Ansættelse af Borgerrådgiver
Indstilling
Direktionen indstiller at Anstina Krogh tilbydes ansættelse pr. 1. september 2019 eller snarest muligt.
Sagsfremstilling
Byrådet har besluttet at ansætte en Borgerådgiver på 20 t. ugentligt i 2 år.
Det er Byrådet som ansætter og afskediger Borgerrådgiveren.
Administrationen har haft stillingen slået op, og der har været 48 ansøgere til stillingen.
Der har været indkaldt 3 ansøgere til samtale.
Med baggrund i samtalerne indstiller ansættelsesudvalget at ansætte:
Anstina Krogh.
Ovennævnte er uddannet socialrådgiver og forventer at afslutte sin juridiske kandidatuddannelse først i 2020.
Har tidligere arbejdet 12 år som socialrådgiver på arbejdsmarkedsområdet, herunder en periode som koordinator for rehabiliteringsteamet i ansættelseskommune.
Har i sit job haft diverse rådgivningsfunktioner, samt varetaget juridiske specialopgaver, f.eks. i forbindelse med implementering af reformer, samt arbejdet med praksisændringer og tolkninger af lovgrundlag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afsat 300.000 kr. pr. år i 2 år.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2019
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)
Punkt 24 Person - Ansættelse af direktør for Miljø og Teknik
+Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansættelse af en direktør for Miljø og Teknik.
Indstilling
Der vil foreligge en indstilling fra ansættelsesudvalget, som fremsendes særskilt forud for mødet.
Sagsfremstilling
Den ledige stilling som direktør for Miljø og Teknik har været opslået. Ved ansættelsesfristens udløb var der indkommet 27 ansøgninger.
Ansættelsesudvalget bestående af Borgmesteren, Viceborgmester, Formand for Miljø- og Naturudvalget, Formand for Teknik- og Erhvervsudvalget, Kommunaldirektøren, to afdelingschefer, en afdelingsleder og to medarbejderrepræsentanter fra direktørområdet Miljø, Erhverv og Teknik samt en Direktør indkaldte seks kandidater til 1. samtale. Til 2. samtale blev to kandidater indkaldt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Direktøren kontraktansættes i henhold til ”Rammeaftale om kontraktansættelse af chefer”. Lønnen fastsættes i henhold til ”Aftale om aflønning af chefer”.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-06-2019
Udvalget indstiller, at Rikke Berg Kjær ansættes som direktør
Beslutning i Byrådet den 25-06-2019
Rikke Berg Kjær ansættes som direktør.
Afbud fra Pia Dam (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).
Hanne Klit (A) var fraværende. Som suppleant deltog Lotte Theilsø (A)