Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Der var ingen spørgsmål.
Borgmesteren oplyste, at der forelå en tillægsdagsorden. Begge dagsordner blev godkendt. Tillægsdagsordenen blev behandlet efter punkt 14.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Dansk Folkeparti
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jens Munk (O) ønsker følgende optaget på byrådets dagsorden den 25. juni 2013:
”Dansk Folkeparti ønsker følgende spørgsmål på dagsordenen for byrådsmødet den 25. juni 2013
Da der gennem de sidste par måneder har været adskillige udtalelser i Fyns Amts Avis fra borgmesteren og flere byrådsmedlemmer vedrørende en ny opvisningshal ved Svendborg Idrætscenter, ønsker Dansk Folkeparti derfor følgende spørgsmål diskuteret på mødet.
a. Har borgmesteren enerådigt kompetence til at love et større kommunalt tilskud på omkring 20 millioner, til en ny opvisnings hal på betingelse af at erhvervslivet kan skaffe samme beløb? (Hvis det er lovligt er det så ikke mindre end en illoyal handling overfor de partier, der står bag budgetforliget).
Dansk Folkeparti ønsker derfor en afstemning, om borgmesteren har et flertal af byrådet bag sig til at gå videre på de overnævnte præmisser.
Vi mener ikke, at det er rimeligt, at forvaltningen/erhvervslivet bruger resurser og energi på et projekt, som udelukkende er sat i gang, fordi borgmesteren enerådigt har lovet et større million beløb, uden det har været behandlet i de respektive udvalg og været i høring.”
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Liste O foreslog, at byrådet ikke arbejder videre med halprojektet på Ryttervej på nuværende tidspunkt.
For stemte 3 (O og Ø)
Imod 9 (A, og C)
Undlod 17 (V, F, T, I, B og Bjarne Hansen)
Punkt 3 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker følgende optaget på byrådets dagsorden den 25. juni 2013:
”Svendborg Kommune bør sikre fortsat aktindsigt
Baggrund
Vedtagelsen af den nye offentlighedslov har mødt megen kritik. Loven vil f.eks. betyde, at væsentlige dele af Farumsagen ikke havde set dagens lys, hvis loven havde været gældende dengang. Det har Justitsministeriet bekræftet i et svar til Folketinget.
Enhedslisten mener, at det er et demokratisk problem, hvis åbenheden omkring forvaltningen i Svendborg Kommune forringes. Vi foreslår derfor at Svendborg Kommune, i det omfang det er muligt, ikke skal følge de dele af den nye offentlighedslov, som begrænser adgangen til aktindsigt i forhold til den tidligere lovgivning.
Det er vigtigt, at borgerne og pressen i Svendborg Kommune kan få indsigt i forvaltningen. Der skal være tillid til forvaltningen, og det skal være muligt for den kritiske presse at afsløre det, når tingene ikke sker efter bogen. Det er grundlæggende for et demokrati.
Enhedslisten mener derfor, at Svendborg Kommune i de tilfælde, hvor den nye offentlighedslov begrænser adgangen til aktindsigt i forhold til tidligere, skal imødekomme ønsket om aktindsigt ud fra et princip om åbenhed.
Forslag:
- Svendborg Kommune vil i videst muligt omfang fortsat give aktindsigt. I de tilfælde, hvor den nye offentlighedslov begrænser adgangen til aktindsigt, vil Svendborg Kommune fortsat give aktindsigt.”
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Forslaget blev sat til afstemning, idet forslaget blev tilføjet: ”i overensstemmelse med hidtidig praksis”.
For stemte: 17 (A, F, Ø, O, C)
Imod stemte: 12 (V, I og Bjarne Hansen)
Punkt 4 Anmodning om udtræden af skolebestyrelsen på Tved Skole
+Beslutningstema
Anmodning om udtræden af skolebestyrelsen på Tved Skole.
Sagsfremstilling
Dorte Strandgaard Thorup, Birkholmvænge 8, 5700 Svendborg anmoder om at måtte udtræde af skolebestyrelsen på Tved Skole, da hun fra næste skoleår ikke længere har børn på skolen.
Suppleant er Rikke Bollow Hansen, Ørbækvej 157, 5700 Svendborg.
Indstilling
Det indstilles, at anmodningen imødekommes.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.
Punkt 5 Godkendelse af Resultatrevision 2012
+Beslutningstema
Godkendelse af Resultatrevisionen for 2012
Sagsfremstilling
Jobcentret er forpligtet til at udarbejde en årlig resultatrevision. Resultatrevisionen skal vise resultater og effekter af jobcentrets beskæftigelsesindsats. I kraft af aftalen om det forpligtende samarbejde varetog Jobcenter Svendborg i 2012 også beskæftigelsesindsatsen for Langeland Kommune. Resultatrevisionen omfatter således resultater for begge kommuner.
Resultatrevisionen er udarbejdet på baggrund af Arbejdsmarkedsstyrelsens datamateriale på jobindsats.dk
Resultatrevisionen består af:
- Scorecard Ministermål – kommunerne rangeres i forhold til den sammenligenlige klynge på baggrund af deres udvikling det seneste år indenfor de 4 ministermål.
- Resultatoversigt – beskriver resultaterne i forhold til ministermålene, udviklingen i forskellige målgrupper samt indsatsen i forhold til aktiveringsgrad og opfyldelse af minimumskrav
- Besparelsespotentialet – viser den potentielle besparelse, der kunne opnås, hvis det var muligt at nedbringe antallet af fuldtidspersoner på de forskellige forsørgelsestyper til sammen niveau som de sammenlignelige kommuner i klyngerne
- Opfølgning på bevilling til ansættelse af virksomhedskonsulenter.
Resultatrevisionen har været sendt i høring hos Det Lokale Beskæftigelsesråd (LBR) for Svendborg Kommune. Der er modtaget vedlagte høringssvar fra LO-FTF-Dansk Handicap råd. Det samlede LBR har valgt at støtte op om dette høringssvar.
Resultatrevisionen har også været sendt i høring hos LBR for Langeland Kommune, deres høringssvar er også vedlagt.
Resultatrevisionen har også været sendt i høring hos Beskæftigelsesregion Syddanmark, hvis høringssvar også er vedlagt.
Lovgrundlag
§24 i Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
Indstilling
Det indstilles, at Arbejdsmarkedsudvalget indstiller til Byrådet, at Resultatrevisionen godkendes.
Beslutning i Arbejdsmarkedsudvalget den 12-06-2013
Indstilles
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.
Punkt 6 Byrumsprojekt Udbudsform
+Beslutningstema
Team Park og Vej
Beslutning omkring udbudsform og valg af entreprenør i forbindelse med etape 1 af et byrumsforløb mellem Svendborg bymidte og havn.
Sagsfremstilling
På byrådsmøde den 29. januar 2013 blev projektforslag godkendt, og rådighedsrammen til udførelse blev firgivet. Der er vedlagt revideret projekttegning, etapeopdeling samt tidsplan til orientering.
Projektet er etapeopdelt, der er planlagt 2 etaper:
Etape 1 er under projektering og forventes udbudt inden sommer.
Udførelsen er planlagt fra andet halvår 2013 til første halvår 2014.
Etape 1 er planlagt til at udbydes i hovedentreprise, da disse arbejder i hovedtræk alle er entreprenørarbejder.
Etape 2 planlægges projekteret i andet halvår 2013, med udførsel fra forår 2014 til efterår 2014. Der arbejdes på at udbyde 2 etape i 2 entrepriser.
Økonomiske konsekvenser
Det økonomiske overslag til anlægsopgaven er 22,2 mio. kr. for hele processen.
Indstilling
Direktionen anbefaler til udvalgets afgørelse, at
- Orientering om etapeopdeling samt tidsplan tiltrædes,
- projektet udbydes som indbudt licitation i hovedentreprise og tildeles lavestbydende,
- administrationen bemyndiges til at vælge entreprenør.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 06-05-2013
Udvalgets flertal ønsker at følge indstillingen. Birger Jensen (V), Jeppe Ottosen (V) og Jens Munk (DF) ønsker at ændre etapeplanen, så trappen iværksættes først. De ønsker desuden sagen standset og forelagt byrådet til beslutning.
Beslutning i Byrådet den 28-05-2013
Udsat til næste møde.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Liste O foreslog, at byrumsprojektet blev udsat indtil, der foreligger en samlet spildevandsplan for bymidten.
V, C og I indstiller at den oprindelige tidsplan for byrumsprojektet opgives, og at kommunalbestyrelsen i stedet beslutter at følge den reviderede tidsplan dateret 7. juni 2013, hvoraf det fremgår, at der startes med etapen mod havnen - "Trappen", Møllergade og Krøyers Have.
Projektet udbydes som indbudt licitation i hovedentreprise og tildeles lavestbydende. Administrationen bemyndiges til at vælge entreprenør.
Liste A, F, T, Ø og B stiller følgende beslutningsforslag: Overskriften for budgetforliget 2013 – 2017 er ”Lokal udvikling og beskæftigelse”. Parterne fastholder budgetforligets aftale om at en ”væsentlig opgave i 2013 er omdannelse af torvet i Svendborg bymidte”. Det samlede projekt, som er medfinansieret af Real Dania, er en enestående mulighed for at omdanne og forskønne midtbyen, ligesom projektet vil realisere den politiske vision om at skabe sammenhæng mellem by og havn.
Parterne finder det afgørende at projektet i værksættes nu, så det kan understøtte bestræbelsen på at understøtte arbejdspladser og beskæftigelse. Den politiske vilje til at anvende det kommunale anlægsprogram som et redskab hertil, er fortsat afgørende.
Torveomdannelsen iværksættes hurtigst muligt og efter den allerede aftalte etapeplan, hvor vi starter med fase 1.
De nedlagte P-Pladser på torvet er erstattet eller erstattes med ekstra parkeringspladser omkring den centrale bymidte.
Konkret forbedres parkeringsforholdene på følgende vis:
Der er allerede etableret 77 nye bynære pladser. Udover dette stilles 30 pladser til rådighed i Rådhusgården og der etableres 30 nye pladser.
Der etableres 10 pladser på Ramsherred ved Jobcentret og endelig etableres 25-30 nye parkeringspladser ved skråparkering eller længdeparkering i Skolegade under forudsætning af at Skolegade ensrettes.
Resultatet er 17
2 ekstra bynære parkeringspladser om lørdagen, hvor behovet er størst. Der nedlægges 51 parkeringspladser på Torvet, som i forvejen ikke står til rådighed om lørdagen.
Mødet blev suspenderet i 10 min. Efter suspensionen blev mødet genoptaget.
Man stemte først om forslaget fra liste O.
For stemte: 2 (O)
Imod stemte: 26 (V, C, A, F, T, B, Ø og Bjarne Hansen)
Undlod: 1 (I)
Man stemte herefter om forslaget fra V, C og I
For stemte: 15 (V, O, C, I og Bjarne Hansen)
Imod stemte: 14 (A, F, T, Ø og B)
Forslaget fra A, F, T, Ø og B bortfaldt herefter.
Punkt 7 Styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2014
+Beslutningstema
Beslutning om styrelsesvedtægt for Svendborg Byråd pr. 1. januar 2014.
Sagsfremstilling
På baggrund af den politiske principmodel, som blev besluttet i Økonomiudvalget den 11. december 2012 og snitfladebeslutning den 26. februar 2013, er der nu udarbejdet udkast til styrelsesvedtægt for Svendborg Byråd pr. 1. januar 2014.
Styrelsesvedtægten tager udgangspunkt i 5 udvalg + netværk. Udvalgene er navngivet ud fra hovedindholdet i opgaverne: Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Unge, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget, Miljø-, Klima- og Trafikudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget, hvor der lægges op til 7 medlemmer i hvert udvalg. Ud fra netværks tanken og ønsket om at arbejde med aktivt medborgerskab er denne opgave placeret i alle udvalg.
Overordnet set foreslås udvalgenes opgaver fordelt således:
Økonomiudvalget:
- løn- og personaleforhold
- økonomisk planlægning
- fastlægger fælles planforudsætninger
- drifts og vedligeholdelse af kommunens administrationsbygninger med tilhørende anlæg samt andre kommunale bygninger under udvalgets område
- drift og vedligeholdelse af kommunale bygninger, arealer og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller byrådets beslutning er henlagt under noget andet udvalgs område
- projektforslag, forprojekt samt udførelse af alle kommunale bygge- og anlægsarbejder under udvalgets område.
- ejerstrategi m.v. for forsyningsselskaberne
- kasse- og regnskabsregulativ
- budget- og bevillingskontrol
- forsikringer, Indkøbsfunktioner, It og digitalisering
- køb, salg og pantsætning af fast ejendom samt salg af erhvervsarealer
- aktivt medborgerskab
Udvalget for Børn og Unge:
- dagtilbudsområdet med dagpleje, vuggestuer, børnehaver, fritidshjem og klubber
- skoleområdet med folkeskoler, heldagsskoler, SFO, ungdomsskoler, PPR m.m.
- børn og unge med særlige behov herunder Ungekontakt
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- uddannelsesvejledning for unge
- integration
- aktivt medborgerskab
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget:
1. Erhverv:
- kommunens erhvervsudvikling
- turisme
- udviklingsøkonomi og vækststrategi
- borgerservice og helhedsorienteret sagsbehandling.
2. Beskæftigelse:
- beskæftigelse efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik dog ikke kapitel 10 og 10a, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel samt de beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke §§ 35 - 39.
- Udvalget varetager samspillet med andre myndigheder, kollegiale organer, arbejdsmarkeds parter samt private virksomheder om fastlæggelse af lokale beskæftigelsespolitiske mål og den virksomhedsrettede beskæftigelsesindsats m.v.
3. Kultur:
· voksenundervisning
· biblioteksvæsen
· museumsforhold
· musikskoler og andre musikaktiviteter
· teater- og biografforhold
· udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme til foreninger m.v.
· idræt og kultur herunder tilskud til idrætsforeninger, kulturelle aktiviteter m.v.
· venskabsbyer.
4. Plan:
· fysisk planlægning og landdistriktspolitik
· boligstrategi og tilsyn med den almene boligsektor.
· aktivt medborgerskab
Miljø-, Klima- og Trafikudvalget:
· indsatsledelse og beredskab
· byggeforhold
· naturbeskyttelse/-pleje
· miljøbeskyttelse
· vandløb
· veje og trafiksikkerhed
· trafik og havne
· varmeplanlægning
· Ø-udvalg
· aktivt medborgerskab
Udvalget er endvidere ansvarlig for myndighedsopgaver vedrørende:
- renovation og genbrug
- affaldsforbrænding og varmeproduktion
- vandforsyning
- spildevandsanlæg.
Social- og Sundhedsudvalget
- ældreområdet med visitation til ydelserne, plejehjemscentre og hjemmepleje
- handicap, psykiatri og misbrugsområdet med bo- og støttecentretilbud, aktivitets- og
- beskæftigelsestilbud, væresteder, hjemmevejledning samt støtte og
- kontaktpersonordninger.
· sundhedsfremme og forebyggelse
· tandpleje
· træning
· forebyggende hjemmebesøg
· sundhedstjenesten.
Vederlag:
Den nye udvalgsstruktur betyder færre udvalg og dermed udvalgsposter og ændrer derved på udgiften til vederlag. En mulig model kunne være nedenstående, hvor vederlaget er tilpasset den nye udvalgsstruktur med udgangspunkt i samme kr. vederlag som i dag.
Model 2: Tilpasset model efter ny udvalgsstruktur - samme kr. vederlag som i dag:
- Årligt udvalgsvederlag på 16.970 kr. pr. udvalg.
- Årligt udvalgsformandsvederlag på 169.720 kr. pr. udvalg.
- Samlet årlig udgift 1,3 mio. kr.
I forhold til udvalgsvederlag samt formandsvederlag fremlægges en mulig model, hvor vederlaget øges ud fra den betragtning at netværk og aktivt medborgerskab vil give en øget uformel arbejdsmængde for såvel udvalgsformænd som udvalgsmedlemmer. Med udgangspunkt i en fordeling af vederlag inden for den nuværende økonomiske ramme kunne en mulig model være nedenstående.
Model 3: Ny udvalgsstruktur - fordeling af den eksisterende økonomiske ramme:
- Årligt udvalgsvederlag på 32.200 kr. pr. udvalg.
- Årligt udvalgsformandsvederlag på 271.500 kr. pr. udvalg.
- Samlet årlig udgift på 2,2 mio. kr.
Eksisterende model og ovenstående 2 modeller beskrives nærmere i vedlagte bilag.
Vederlag til §18 udvalg og folkeoplysningsudvalg foreslås uændret da netværk/aktivt medborgerskab ikke forventes at påvirke disse udvalgsposter.
Forretningsorden:
På nuværende tidspunkt er der en forretningsorden for Byrådet og enkelte stående udvalg. Det foreslås, at der udarbejdes en forretningsorden for Byrådet og en skabelon til forretningsorden for de stående udvalg med henblik på behandling på de konstituerende møder i november 2013.
Udfordringsret:
Svendborg Kommune har sendt en ansøgning om brug af udfordringsretten til Beskæftigelsesministeriet angående beskæftigelsesområdets placering i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget. Der er kommet svar fra Beskæftigelsesministeriet om at Svendborg Kommune gerne må igangsætte forsøg med placering af beskæftigelsesopgaven i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget fra 1/1 2014 til 31/12 2015. Svendborg Kommune er ansvarlig for evaluering af forsøget med henblik på en erfaringsindsamling der eventuel kan bidrage til generelle regelforenklinger.
Tilpasninger efter møde i Økonomiudvalget den 21. maj:
På baggrund af Økonomiudvalgets møde er de politiske vederlag tilpasset jævnfør nedenstående (se endvidere vedlagte notat pr. juni):
- Årligt udvalgsvederlag på 39.100 kr. pr. udvalg.
- Årligt næstformandsvederlag på 39.100 kr. pr. udvalg.
- Årligt udvalgsformandsvederlag på 184.500 kr. pr. udvalg.
- Samlet årlig udgift på 2,2 mio. kr. svarende til 303,8% af vederlaget til formanden for kommunalbestyrelsen.
Endvidere er der fortaget nedenstående tilpasninger i Styrelsesvedtægten for Byrådet:
- Vedrørende næstformand samt ansvarsområder er dette tilføjet i §6 er stk. 2 – 4.
- Ungdomsskolen er flyttet fra Udvalget for Børn og Unge til Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget §14, stk. 2.
- Kapitel VI og VII er tilpasset i forhold til vederlagsstørrelse for formænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer.
- Vedrørende indkaldelse af stedfortræder er stk. 2 og 3 tilføjet i §23.
Økonomiske konsekvenser
Afhænger af den politiske beslutning.
Lovgrundlag
Ændring af styrelsesvedtægt for Svendborg Byråd skal undergives 2
behandlinger i byrådet med mindst 6 dages mellemrum jfr.
styrelseslovens § 2.
Indstilling
Direktionen indstiller at:
- Styrelsesvedtægten oversendes til 2. behandling.
- Der træffes beslutning om model for udvalgsvederlag og udvalgsformandsvederlag.
- Forretningsorden for Byråd og udvalg behandles på de konstituerende møder i november 2013.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2013
Oversendes til økonomiudvalgets 2. behandling. I den sammenhæng udarbejdes et ændret forslag vedr. vederlag og ungdomsskolen placeres under Erhvervs-, beskæftigelses- og kulturudvalget.
Jesper Ullemose (V) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Indstilles, idet restramme på 1,2% fordeles på udvalgsformændene og idet §10, stk 5 tilføjes: ” projektforslag, forprojekt, hovedprojekt samt udførelse af alle kommune bygge- og anlægsarbejder, som ikke ved denne vedtægt eller ved byrådets beslutning er henlagt til noget andet udvalgs område”.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Oversendes til byrådets 2. behandling.
Punkt 8 Facility Management/Fælles ejendomscenter
+Beslutningstema
Beslutning om etablering af et fælles ejendomscenter.
Sagsfremstilling
Direktionen besluttede på deres møde den 7. juni 2012 et kommissorium for arealeffektivisering og styring af kommunale ejendomme. I kommissoriet står blandt andet, at formålet med nedsættelse af en arbejdsgruppe er at få belyst, hvordan opgaver kan organiseres samt hvilke opgaver en ejendomsenhed kan indeholde.
Efterfølgende blev der i forbindelse med vedtagelse af budget 2013 besluttet, at etablere en fælles enhed til varetagelse af lokale- og arealadministration med en besparelse på 1 mio. kr. fra 2014.
På baggrund af disse beslutninger har der været nedsat en tværgående administrativ arbejdsgruppe, som blandt andet på baggrund af input fra andre kommuner og konsulentfirmaer har belyst mulige modeller og rationaler ved etablering af et fælles ejendomscenter - se vedlagte med forslag til organisering af det fælles ejendomscenter. Arbejdsgruppen har valgt at fokusere overordnet på de opgaver, som kan ligge i et fælles ejendomscenter. Der er en beskrivelse af, hvor opgaverne løses på nuværende tidspunkt samt en beskrivelse af fordele, ulemper og snitflader i forhold til at indgå i et fælles ejendomscenter. Efterfølgende er et økonomisk potentiale beskrevet. Arbejdsgruppen anbefaler et fælles ejendomscenter med udgangspunkt i Facility Management modellen.
Styrker/svagheder ved etablering af et fælles ejendomscenter med udgangspunkt i Facility Management modellen:
Styrker | Fokus på lokale- og arealeffektivisering. |
Ansvaret for bygninger, lejemål og arealer samles et sted, hvilket giver optimal overblik over kommunens samlede bygningsmasse og økonomi. Endvidere vil der være mulighed for at prioritere økonomien ved større vedligeholdelsesbehov på enkelte institutioner. | |
Samling af administrative personaleressourcer giver rationelle og effektive arbejdsgange samt robusthed. | |
Stordriftsfordele bla. ved større udbud på tværs af hele Svendborg Kommune. | |
Professionalisering af bygningsvedligeholdelse samt anvendelse af individuelle kompetencer og kvalifikationer på tværs af hele Svendborg Kommune. | |
Bedre mulighed for kompetenceudvikling og fælles kurser samt uddannelsesforløb. | |
Fremmer mulighed for erfaringsudveksling, sparring og netværksdannelses på tværs af de enkelte institutioner. | |
Mindre sårbarhed og øget samarbejde på tværs af institutioner for i højere grad at gøre det muligt for personalet at dække ind for hinanden og fx dele aften- og weekendvagter. | |
Svagheder | Det kan betyde mindre frihed for den enkelte afdeling og institution. |
Serviceharmonisering kan medføre, at nogle institutioner vil opleve et fald i standarden. |
Direktionens behandling:
Arbejdsgruppens rapport og indstilling til et fælles ejendomscenter blev behandlet i direktionen den 14. februar 2013. Ud fra et økonomisk, fagligt og kvalitetsmæssigt synspunkt besluttede direktionen, at indstille et fælles ejendomscenter med nedenstående opgaver:
- At etablere et fælles ejendomscenter indeholdende opgaver fra kategorierne: administrative funktioner, servicefunktioner og ressourcer jf. nedenstående:
- At et fælles ejendomscenter placeres under Økonomiudvalget.
- At der spares 2 mio. kr. fra 2014, inklusiv den budgetlagte besparelse på 1 mio. kr. Etablering af enheden forventes i øvrigt at understøtte udmøntning af besparelser på f.eks. indkøbsområdet.
Yderligere i forhold til rengøring, borgerbefordring og øvrige:
Rengøring
I forbindelse med drøftelser om prisafprøvning af kommunale opgaveområder besluttede Økonomiudvalget i maj 2010 at rengøring ikke skal konkurrenceudsættes. Efterfølgende blev det i marts 2012 besluttet, at igangsættes en analyse af kommunens samlede rengøring, dvs. både rengøring i eget regi og udliciteret rengøring.
Analysen blev udarbejdet i efteråret 2012 og forelagt Byrådet i januar 2013. Ved behandling af analysen besluttede Byrådet, at rengøringsanalysen skal suppleres med en vurdering af fordele og ulemper ved at insource rengøringsopgaverne og løse disse centralt i et fælles ejendomscenter, idet det i budgetforliget for 2013 er aftalt, at der fra 2014 skal etableres et ejendomscenter, med det formål at finde effektiviseringer på kommunens samlede arealadministration. Der ønske således et grundlag for at vurderer den fremtidige løsning af rengøringsopgaven i sammenhæng med beslutningen om at etablere et ejendomscenter.
Yderligere belysning af rengøringsområdet er beskrevet i vedlagte notat ”Ejendomscenter og organisering af kommunal rengøring”.
Borgerbefordring
En af de opgaver, der efter forslaget placeres i ejendomscentret, er befordring eller borgerrelateret kørsel. Som led i budgetlægningen for 2014 er der gennemført en budgetanalyse at kommunens borgerrelaterede kørsel, d.v.s. kollektiv trafik, lukket skolekørsel, kørsel af handicappede, dagcenterkørsel m.m. Analysen skitserer 3 alternative modeller med forskellig organisering og grader af koordinering af kørsel og kørselsplanlægning.
Direktionen anbefaler en samlet, overordnet koordination af kørsel via et ”kørselskontor” i tilknytning til det fælles ejendomscentret med henblik på synergi og effektiviseringer af den borgerrelaterede kørsel. Direktionen gør dog opmærksom på, at der kan være elementer i den borgerrelaterede kørsel, som bedst håndteres i de enkelte direktørområder.
Direktionen har sendt analysen af befordring til høring i berørte afdelinger med henblik på en kvalificering af beslutningsgrundlaget – analogt den verserende proces om det fælles ejendomskontor.
Når høringen er afsluttet vil direktionen komme med en indstilling, der kan indgå i arbejdet med ejendomsenheden og budgetlægningen for 2014.
Det bemærkes, at befordringsområdet drøftes i de aktuelle forhandlinger om kommunernes økonomi og at der her kan komme et resultat, der dikterer en bestemt model for den kommunale befordring.
Øvrige
Byrådet godkendte den 2. april 2013 en sammenlægning af direktørområderne: Kultur, Plan og Udvikling samt Miljø og Teknik. I forbindelse med den administrative tilpasning er der tilført opgaver til det fælles ejendomscenter/direktørområdet Økonomi, som ikke har været i høring. Det drejer sig om følgende: Kontaktcenter for fælleskommunale selskaber, Hegnsyn, Ø-udvalg, Kollektiv trafik, Facilitering af havn samt beredskab og indsats ledelse. Der er ikke foretaget høring af denne omplacering af opgaver. Dette ændrer ikke ved opgavefordelingen i de politiske udvalg, hvilket indebærer, at det fælles ejendomscenter på nogle sagsområder referer til Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget og Miljø-, Klima- og Trafikudvalget.
Høring og præmisser:
Ovenstående model for et fælles ejendomscenter har været drøftet på et møde med de relevante faglige organisationer og de var positive overfor modellen. Ligeledes har modellen for et fælles ejendomscenter været i bred høring i organisationen og der er kommet 55 høringssvar (se vedlagte høringssvar). På baggrund af høringsrunden har der efterfølgende været en 2. runde, hvor der lokalt har været en nærmere dialog om, hvilke præmisser som kunne lægges til grund for etablering af et fælles ejendomscenter. På baggrund af høringssvar og 2. runde er følgende præmisser for etablering af et fælles ejendomscenter udarbejdet:
- I forbindelse med etablering af et fælles ejendomscenter vil der blive set på Svendborg Kommune som en koncern - det vil sige fokus på helheden. Der er kommunale ejendomme som ikke har en tidssvarende vedligeholdelse. Der vil i det fælles ejendomscenter blive sat fokus på at opnå en harmonisering af vedligeholdelsesniveauet af kommunens bygninger. Endvidere vil der blive sat fokus på at få en optimal udnyttelse af de ejendomme kommunen ejer i dag også set i forhold til de lokaler som kommunen lejer sig ind i.
- Endvidere kan det nævnes, at der har været en bekymring i forhold til centralisering af det tekniske servicepersonale m.fl., hvor der er risiko for at miste det lokale ejerskab og kendskab til de lokale institutioner. For at sikre bevarelse af medarbejdernes lokale kendskab og tilknytning til bygningerne/arealerne vil en præmis være, at de nuværende tekniske servicemedarbejdere m.fl. og rengøring så vidt muligt har base på de nuværende institutioner eller en institution i lokalområdet. Medarbejderne vil fra ”basen” også udføre arbejde i bygninger/på arealer i lokalområdet.
- En præmis i forbindelse med etablering af det fælles ejendomscenter er, at de decentrale institutioner inddrages i arbejdsgrupperne/drøftelser omkring de fremadrettede arbejdsgange. Arbejdsgangene skal være let og adræt.
- Der etableres teams/grupper i lokalområderne, som hjælper hinanden på tværs i lokalområdet for at skabe større fleksibilitet og større brug af individuelle kompetencer.
- Det vil være en præmis, at det fælles ejendomscenter har ansvaret for og tilser alle kommunens bygninger også i perioder, hvor disse står tomme.
- Fremadrettet vil det fælles ejendomscenter være ansvarlig for at sikre tilstrækkelige jobs med passende indhold til ansatte på særlige vilkår/støttet beskæftigelse. Det vil blandt andet sige i funktioner, hvor der i dag sker aktivering af forsikrede ledige samt aktivering og arbejdsprøvning af kontanthjælpsmodtagere m.fl. vil der fremadrettet fortsat være mulighed for dette.
Se de øvrige og uddybende præmisser i vedlagte opsamling på høring og præmisser.
Hvis det fælles ejendomscenter besluttes politisk er det væsentligt og meget afgørende, at der politisk er opbakning til det fælles ejendomscenter i hele etableringsfasen. Dette for at sikre den bedst mulige implementeringsproces samt succes for det fælles ejendomscentret.
Økonomiske konsekvenser
Der indarbejdes en besparelse på 2 mio. incl. den budgetlagte besparelse på 1 mio. kr. fra budget 2014.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at der etableres et fælles ejendomscenter med administrative funktioner samt teknisk service og ressourcer. Centret forventes i drift 1/1 2014 og med en fuld implementering i løbet af 2014.
- at implementeringen sker på baggrund af de vedlagte præmisser.
- at det fælles ejendomscenter placeres under Økonomiudvalget.
- at der indarbejdes en besparelse på 2 mio. incl. den budgetlagte besparelse på 1 mio. kr. fra budget 2014.
- at den nuværende fordeling mellem egen og udliciteret rengøring fastholdes, men genvurderes i foråret 2015, når der er indhøstet erfaringer med drift af opgaven i det fælles ejendomscenter og når nuværende eksterne kontrakter udløber.
- at der efter høring om borgerbefordring fremsendes en indstilling, der kan indgå i arbejdet med ejendomsenheden og budgetlægningen for 2014.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Indstilles. V kan dog ikke tiltræde, at den nuværende fordeling mellem egen og udliciteret rengøring fastholdes (pind 5 i indstillingen).
Lise-lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt. V, C, I og Bjarne Hansen kan dog ikke tiltræde, at den nuværende fordeling mellem egen og udliciteret rengøring fastholdes (pind 5 i indstillingen).
Liste O er imod.
Punkt 9 Uddannelses- og arbejdsklausuler i udbud
+Beslutningstema
Retningslinjer for anvendelse af uddannelses- og arbejdsklausuler i udbud.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede den 19. marts 2013, at indstille retningslinjerne for anvendelsen af uddannelses- og arbejdsklausuler i Svendborg Kommunes udbud til godkendelse samt høring hos Svendborg Erhvervsråd (SER), idet muligheden for kædeansvar undersøges forinden.
Det bemærkes i forhold til arbejdsklausuler, at kædeansvar allerede er en del af kontraktklausulen, idet det efter klausulens stk. 3 vil være muligt for Svendborg Kommune at kræve dokumentation hos entreprenøren/leverandøren for også eventuelle underleverandørers personale. Det præciseres dog i stk. 1, at entreprenørens/leverandørens sikring af rimelige løn- og ansættelsesvilkår hos beskæftigede arbejdstagere også gælder for eventuelle underentreprenører/leverandører. Det foreslås endvidere, at det som en endelig sanktionsmulighed tilføjes, at såfremt fyldestgørende dokumentation for løn- og ansættelsesvilkår ikke fremsendes, vil dette blive betragtet som en væsentlig misligholdelse af kontrakten.
SER har haft udkast til retningslinjerne i høring og har følgende kommentarer;
”SER hilser initiativet velkommen og ser frem til at det vedtages.
Samtidig opfordrer SER til, at der sker en løbende evaluering af hvordan initiativet virker i praksis, samt fokus på at klausulerne reelt overholdes.”
Som opfølgning på høringssvaret fra SER, foreslås det at der løbende gennemføres en kontrol for at sikre håndhævelsen af klausulerne. Som hovedregel én stikprøve pr. bygge- og anlægsopgave eller tjenesteydelsesopgave, hvor der er indsat en uddannelses- eller arbejdsklausul. Der er indsat et afsnit om håndhævelse som afsnit 7 i retningslinjerne for anvendelse af uddannelses- og arbejdsklausuler.
I forlængelse af drøftelserne i Økonomiudvalget den 21. maj 2013 om uddannelsesklausuler har Økonomi og Indkøb udarbejdet et uddybende notat, der beskriver 2 modeller for hvordan den vindende tilbudsgiver kan leve op til en indsat uddannelsesklausul. Dette har betydning for om den vindende tilbudsgiver må benytte allerede ansatte praktikanter eller skal nyansætte praktikanter til den vundne opgave.
SER er på baggrund af ovenstående blevet bedt om, at forholde sig til de 2 modeller. Rådet er den 13. juni kommet med følgende høringssvar;
”SER er positive overfor tiltagene. Rådet har ingen specifik holdning til hvilken model der vælges, men overlader til Svendborg Kommune, at vurdere og anvende den bedst mulige løsning. Dog således at løsningen både tilgodeser formålet samt sikrer, at det ikke i unødigt omfang begrænser virksomhedernes muligheder for at byde ind på opgaver.”
Økonomiske konsekvenser
Der vurderes ikke at skulle tilgå yderligere ressourcer for at indarbejde en uddannelses- eller arbejdsklausul i udbudsmaterialet udover hvad der almindeligvis ligger af arbejde forbundet med gennemførelse af et udbud.
Der vil derimod i mindre omfang skulle anvendes ressourcer til at sikre håndhævelsen af, at en indsat uddannelses- eller arbejdsklausul efterleves. Ressourceforbruget hertil vurderes at udgøre indtil 5 timer pr. kontrakt.
En uddannelsesklausul vil ligesom andre kontraktretlige bestemmelser blive ”omkostningsbestemt” af tilbudsgiverne. Det kan i sidste ende medføre et dyrere tilbud på den udbudte opgave, men er ikke givet at det gør det. I andre kommuner er der ingen erfaringer der indtil videre tyder på, at indkomne tilbud bliver dyrere grundet en indsat uddannelsesklausul.
Det skal desuden nævnes, at uddannelsesklausuler i Svendborg Kommunes udbud ikke nødvendigvis vil medføre flere praktikpladser i det sydfynske område, da det på forhånd ikke er givet, at en given kontrakt vil tilfalde en (syd)fynsk virksomhed.
Lovgrundlag
Udbudsdirektivet, tilbudsloven, ILO-konvention nr. 94 samt Arbejdsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990.
Indstilling
Direktionen indstiller
- at udvalget for så vidt angår uddannelsesklausuler drøfter de to beskrevne modeller med baggrund i høringssvaret fra Svendborg Erhvervsråd samt den endelige stillingtagen til retningslinjerne for uddannelses- og arbejdsklausuler.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2013
Udsat.
Jesper Ullemose (V) og Jørgen Lundsgård (I) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Indstilles, idet model 2 anbefales. Ordningen evalueres efter 1 år.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.
Punkt 10 Forslag til kommuneplantillæg 2009.13 og lokalplan 577 for Hesselager plejehjem
+Beslutningstema
Forslag til kommuneplantillæg 2009.13 og lokalplan 577 for Hesselager Plejehjem.
Sagsfremstilling
Baggrund
BSB Gudme ejer en række ældreboliger i Hesselager. Der er de seneste år konstateret udlejningsproblemer for de 14 ældreboliger ”Hesselly”, som Svendborg
Kommune har anvisningsretten til.
For såvel ældre- som plejeboliger gælder, at kommunen hæfter for tomgangshuslejen.
Udlejningsproblemerne har bevirket en tomgangshusleje på ca. 400.000 kr. i 2010, der finansieres inden for Socialudvalgets budgetramme.
Ældreområdet, der visiterer til boligerne vurderer, at der ikke inden for en overskuelig fremtid vil være efterspørgsel efter boligerne. Socialområdet har efter nøjere vurdering ikke kunne finde anvendelse for boligerne blandt andet på grund af beliggenheden. Endvidere er der i
konkrete enkeltsager undersøgt om boligerne kunne anvendes i forhold til Familieafdelingen, hvilket heller ikke har været muligt.
Efter en henvendelse fra administrationen, har BSB Gudme besluttet, at sætte ”Hesselly” til salg.
Området er i dag omfattet af lokalplan 28a, der fastlægger anvendelsen for arealet til Offentlige formål. Lokalplanforslaget er sat i gang med henblik på at åbne op for flere anvendelsesmuligheder, der er forenelige med området og som kan fremme et salg.
Kommuneplan
Hele området er i Svendborg kommuneplan 2009-21 udlagt til boligområde - boligformål i form af overvejende énbolighuse.
I forbindelse med udarbejdelse af kommuneplantillæg er der blevet afholdt en foroffentlig høring, da tillægget ændrer områdets anvendelse. Anvendelsen ændres fra boligområde B2 til blandet bolig- og erhvervsområde C1. C1 og C2 rammen er den gængse ramme for områderne langs hovedvejene i landsbyerne, således også her. Umiddelbart nord for kirken og syd for Hesselly er områderne udlagt til C2
Bygningens karakter og udtryk ønskes bibeholdt. Begrundelsen for at ændre anvendelsen er, at bygningen i sig selv er af sådan en beskaffenhed, at man kan forestille sig en bred vifte af forskellige aktiviteter i huset. Den nye ramme for anvendelser åbner for, at der bl.a. kan etableres erhverv, institutioner, kulturhus mm, udover boliger. Området kan dog ikke anvendes til butikker, som ellers er normalt for C1 områder.
Lokalplan
Den eksisterende lokalplan 28a, fra 1987 dækker et større område vest for Skolevej og er delt op i to områder. Område C5 omfatter området ved Hesselly og område B10 omfatter det resterende bagvedliggende boligområde. Lokalplanforslag 577 beskriver ny anvendelse mm for hele delområde C5, der i sin helhed afløses af lokalplanforlag 577.
Formål og principper for lokalplanforslag 577
Lokalplanforslaget har to overordnede formål:
- at udvide anvendelsesmulighederne
- at sikre udtrykket og karakteren af den eksisterende bebyggelse
Arealerne syd, nord og øst for den eksisterende bebyggelse kan ikke bebygges.
Arealet syd for bygningen er karakteristisk for bebyggelsen og bebyggelser her vil skæmme bygningens primære facade. Mod øst er området begrænset af en kirkefredning, der har som formål at forhindre byggeri indenfor fredningen. Arealet nord for bygningen er ikke indeholdt i fredningen, men ligger så tæt på kirken, at det vil være formålstjenstligt at ’frede’ dette areal via lokalplanforslaget.
I området, der kan bebygges, skal bygninger opføres i tegl, med saddeltag og i maksimalt 8,5 meters højde. Mindre udhuse eller tilbygninger kan opføres i andre materialer.
Skiltning begrænses til adgangsvejen fra Skolevej, hvor der maksimalt kan opføres ét skilt.
Miljøvurdering
Der er i henhold til ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer” foretaget en miljøscreening af planforslagene. Kommunen har vurderet, at den ændrede anvendelse ikke vil skabe væsentlige miljøgener. Det er taget beslutning om, at der ikke foretages yderligere miljøvurdering.
Dette er en afgørelse, som kan påklages inden for en 4 ugers frist.
Lovgrundlag
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Indstilling
Direktionen indstiller, at der træffes beslutning om, at
- forslag til kommuneplantillæg 2009.13 videresendes til byrådets beslutning og offentliggøres i høring i 8 uger og såfremt dette vedtages indstilles endvidere, at
- forslag til lokalplan 577 videresendes til byrådets beslutning og offentliggøres i høring i 8 uger
- der ikke foretages yderligere miljøvurdering. Afgørelsen offentliggøres i 4 uger
- hvorvidt der skal afholdes borgermøde.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-06-2013
Godkendt med den bemærkning, at der skal afholdes borgermøde.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Indstilles.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.
Punkt 11 Lokalplan 551, - Dyrekredsen - Vædderen - Endelig vedtagelse
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af forslag til kommuneplantillæg 2009/07 og lokalplan 551 for boligområde Vædderen, Rantzausminde. Endelig vedtagelse og besvarelse af indsigelser.
Sagsfremstilling
Kommuneplantillæg 2009/07 og lokalplan har været offentligt fremlagt i perioden fra den 2. januar til den 27. marts 2013 og for miljøvurderingen til den 27. februar.
Offentlighedsperioden er blevet forlænget en måned på grund af vanskeligheder med at tilgå planerne i plansystem.dk, hvor planer i høring skal være tilgængelige.
Der har været afholdt borgermøde i offentlighedsperioden.
Der er i offentlighedsperioden indkommet 6 indsigelser til kommuneplantillæg og til lokalplanen. Disse er vedlagt indstillingen. Bilag 2
Der er i offentlighedsperioden modtaget en klage over miljøscreeningens konklusion, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering. Klagen er videresendt til behandling i Natur og Miljøklagenævnet. Afgørelse foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
Administrationen anbefaler, at indsigelser og rettelser til lokalplanens indhold som det fremgår af bilag 1 og nedenstående indstilling.
Rettelser indebærer mindre betydende ændringer i bestemmelserne, som administrationen vurderer ikke kræver fornyet høring i henhold til planloven.
Administrationen anbefaler at imødekomme flere indsigeres ønske om præcisering af, at det alene er Højensvej som anvendes til byggevej, hvorved generne for de eksisterende boligområder mindskes.
Yderligere anbefales at ændre i område I på afstand til eksisterende boliger på
baggrund af indsigelse fra grundejerforeningen såvel som grundejer. Med henblik
på at fastholde det oprindelige antal boliger foreslås, at bebyggelsen
forlænges, hvorved hesteskoformen forstærkes yderligere. Grundende afrundes ved
passager for at formidle gennemgangsmulighederne.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalg og Byråd
- tillæg til kommuneplan 2009/07 til endelig vedtagelse og såfremt dette vedtages indstilles endvidere,
- lokalplan 551, med rettelser til endelig vedtagelse.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-06-2013
Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Indstilles.
Enhedslisten var imod og mener at udbygningen af området skal afvente den øvrige udbygning af Tankefuld og ny vejføring. Enhedslisten mener ikke der er behov for at udvide antallet af byggegrunde.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.
Enhedslisten var imod og mener at udbygningen af området skal afvente den øvrige udbygning af Tankefuld og ny vejføring. Enhedslisten mener ikke der er behov for at udvide antallet af byggegrunde.
Liste O, I og Bjarne Hansen var ligeledes imod.
Punkt 12 Endelig vedtagelse til kommuneplantillæg 2009/08 og lokalplanforslag 566 for boligområde Grønnedal-Badstuen
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af tillæg til kommuneplan 2009/08 og lokalplan 566 for et boligområde Grønnedal-Badstuen. Endelig vedtagelse og besvarelse af indsigelser.
Sagsfremstilling
Forslag til lokalplan 566 for et boligområde Grønnedal-Badstuen og tillæg til kommuneplan har været offentliggjort i perioden 2. januar 2013 til den 27. marts 2013 og for miljøvurdering til den 27. februar 2013.05.13. Grundet fejl i forbindelse med offentliggørelsen på plansystem.dk er offentlighedsperioden blevet forlænget med 1 måned for både planer og miljøscreening
Der har været afholdt borgermøde i offentlighedsperioden på Hotel Troense med deltagelse af ca. 100 borgere. Efterfølgende har reaktionerne på borgermødet været drøftet i udvalget for Kultur og Planlægning d. 9.april 2013.
Der er i offentlighedsperioden modtaget 1 klage over miljøscreening og 60 indsigelser til lokalplanforslag og tillæg til kommuneplan samt ca. 260 indsigelser ved underskriftsindsamling.
Klagen over kommunens afgørelse om miljøvurdering (levesteder for flagermus) er videresendt til behandling i Natur- og Miljøklagenævnet. Afgørelse foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
Administrationen anbefaler, at indsigelser og rettelser til lokalplanens indhold som det fremgår af bilag 1 og nedenstående indstilling.
Rettelser indebærer enkelte mindre betydende skærpelser og præciseringer i bestemmelserne primært vedrørende maksimale bygningshøjder, som administrationen vurderer ikke kræver fornyet høring i henhold til planloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Indstilling
Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalg og Byråd, at
- tillæg til kommuneplanen 2009/08 videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling til besvarelse af indsigelser jf. bilag samt at tillæg endeligt vedtages og såfremt dette vedtages indstilles endvidere
- lokalplan 566 videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling til endelig vedtagelse med rettelser og besvarelse af indsigelser jf. bilag.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-06-2013
Oversendes med den bemærkning, at alle huse med ensidig hældning skal have laveste punkt mod vandsiden.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Indstilles. Enhedslisten var imod, idet man ikke kunne støtte en nybebyggelse, som ikke passer bedre til den bevarende lokalplan for Troense og mener ikke der er behov for flere byggegrunde.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.
Enhedslisten var imod, idet man ikke kunne støtte en nybebyggelse, som ikke passer bedre til den bevarende lokalplan for Troense og mener ikke der er behov for flere byggegrunde.
Liste O, I, C og Bjarne Hansen var ligeledes imod.
Punkt 13 Forslag til Kommuneplan 2013
+Beslutningstema
Forslag til Svendborg Kommuneplan 2013-25.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet skal i hver byrådsperiode tage stilling til, hvilken form for kommuneplanrevision, der skal gennemføres. Det skal fremgå af planstrategien, om den gældende kommuneplan skal revideres helt eller delvist, eller om den gældende kommuneplan genvedtages for en ny fire års periode.
Byrådet har i Strategi Svendborg Kommune 12 besluttet en temarevision af den gældende kommuneplan. Baggrunden herfor er, at der i byrådsperioden 2006-2009 blev foretaget en gennemgribende revision af kommuneplanen. Med vedtagelsen af Kommuneplan 2009 blev principperne for bl.a. byudviklingen i de næste mange år således fastlagt.
Med temaplanlægningen sættes der fokus på nogle emner i kommuneplanen, som ikke, eller kun sporadisk, indgik i kommuneplanrevisionen i 2009. Det er alle emner, der blev overdraget til kommunerne i forbindelse med strukturreformen. For nogle af emnerne var datagrundlaget for en revision i 2009 i Svendborg Kommune begrænset. Svendborg Kommune har i planperioden fået gennemført nye analyser af kommunens landskab og kulturarv, og der foreligger nu en statslig jordbrugsanalyse, som danner grundlag for jordbrugsplanlægningen. For andre temaer indebærer statslige planer og lovændringer, at der må foretages justeringer. F.eks. er det blevet et lovkrav, at kommunerne planlægger for placering af fælles biogasanlæg.
Ændringer i hovedstrukturen
Administrationens indstilling til ændringer er kort beskrevet i bilag. De temaer, hvor der er sket store gennemgribende ændringer, er:
- kulturarv
- landskab og kyst
- jordbrug
- åben land struktur
- turisme
En række temaer er tilpasset, dvs. der er foretaget større eller mindre ændringer af forskellige årsager. Følgende temaer er opdateret:
- detailhandel
- børn, unge og uddannelse
- social, ældre og handicap
- natur
- geologi og grundvand
- klima
De øvrige temaer i kommuneplanen ændres ikke. Der er dog foretaget enkelte konsekvensændringer, f.eks. på baggrund af ændret lovgivning, og ændringer af redaktionel karakter. Følgende temaer genvedtages i det store hele:
- byudvikling
- bosætning og boliger
- erhverv
- bykvalitet
- kultur og fritid
- trafik og infrastruktur
- tekniske anlæg og forsyning
Ændringer i kommuneplanrammer
Der er lavet mindre justeringer af rammebestemmelserne. Disse fremgår af bilag.
Ændringer i kommuneplanens rammeområder fremgår også af bilag.
Om kommuneplanen
Forslag til Kommuneplan 2013-25 er et omfattende værk. Planen indeholder byrådets overordnede mål og planbestemmelser for udviklingen af hele Svendborg Kommune, bortset fra målsætning for vandmiljøet og Natura 2000-områder, der fastlægges i de statslige vandplaner og Natura 2000 planer. Planperioden er lovpligtig 12 år.
Kommunerne har ansvaret for planlægningen af både byerne og det åbne land. Forslag til Kommuneplan 2013-25 er en helhedsorienteret plan og indeholder emner fra eksempelvis strategier for byudvikling, over mål for daginstitutioner til retningslinjer for anlæg til muslingeopdræt.
Forslag til Kommuneplan 2013-25 er, ligesom den tidligere kommuneplan 2009-2021, udarbejdet som en digital plan, dvs. som en hjemmeside. Den primære baggrund for dette er ønsket om at sikre en altid opdateret kommuneplan, som er let tilgængelig for borgere, politikere, embedsmænd og andre interessenter.
Kommuneplanforslaget kan ses på http://svendborg.cowi.webhouse.dk
Retsvirkninger
Kommuneplanen binder byrådet forstået på den måde, at byrådet skal virke for kommuneplanens gennemførelse. I lokalplanlægningen og ved behandling af enkeltsager skal byrådet således følge kommuneplanen. Kommuneplanen fungerer desuden som administrationsgrundlag for en række områder indenfor naturbeskyttelse, veje mv.
Proces og tilblivelse
Sammenlignet med sidste kommuneplanrevision i 2009 har kommunen kun modtaget få ønsker og forslag til kommuneplanen. Disse er beskrevet kort i bilag med administrationens kommentarer og indstilling.
Forslag til kommuneplan 2013-2025 er udarbejdet i samarbejde med interessenter og lokale aktører - især i forbindelse med de temaer, hvor der er sket store ændringer. Landbrugsorganisationerne, Svendborg Museum, Foreningen By- og Land Sydfyn, Udvikling Fyn, Naturturisme, lokale turismeaktører og energiselskaberne har således blandt andre bidraget forud for eller under udarbejdelsen af planforslaget.
Derudover har der været afholdt temamøder om dele af planen med Erhvervsudvalget, Udvalget for Miljø og Teknik og Udvalget for Kultur og Planlægning.
Offentlig høring
Det er et krav i Planloven, at kommuneplanforslaget sendes i offentlig høring i mindst otte uger, før kommuneplanen kan endelig vedtages.
Det er administrationens indstilling, at der afholdes tre temaborgermøder forskellige steder i kommunen med fokus på de store ændringer i planen. Dvs. ét møde med fokus på jordbrug og landskab, ét med fokus på turisme og ét med fokus på kulturarv.
Derudover indstiller administrationen, at der arrangeres 2-4 mark- og byvandringer i samarbejde med lokale foreninger. Her vil interesserede borgere få mulighed for at opleve og diskutere indholdet i planforslaget. Ture og møder annonceres i dagspressen og på kommunens hjemmeside.
Miljøvurdering
I henhold til Lov om miljøvurdering af Planer og Programmer er der foretaget en screening af kommuneplanforslaget. Det er administrationens vurdering, at planlægningen ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering, idet planlægningen ikke vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. lovens § 3, stk. 2.
Redaktionel bearbejdning
I løbet af den politiske behandling vil der pågå et redaktionelt arbejde i den digitale kommuneplan, således at Forslag til Kommuneplan 2013-25 er klar til at sende i offentlig høring umiddelbart efter Byrådets vedtagelse.
Mangler og videre planlægning
I Strategi Svendborg Kommune 12, som er forløberen for kommuneplanen, er der lagt op til, at der skal foretages en revideret planlægning for Svendborg Havn i Kommuneplan 2013. Dette er ikke med, da udviklingsplanen endnu ikke er klar. Det forventes, at der bliver udarbejdet kommuneplantillæg i forlængelse af udviklingsplanen for havnen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen direkte.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Indstilling
Direktionen anbefaler, at der træffes beslutning om, at
- forslag til Kommuneplan 2013-25 videresendes til Byrådets beslutning og offentliggøres i perioden 3. juli 2013 til 16. september 2013,
- der ikke foretages yderligere miljøvurdering,
- der afholdes tre borgermøder og 2-4 mark- og byvandringer i løbet af offentlighedsfasen.
Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 03-06-2013
Anbefales,
idet der ønskes udarbejdet et tematillæg for vindmøller. Jesper Kiel (EL)
ønsker udarbejdet en rammelokalplan, som foreskriver lavenergi for alle nye
byggerier.
Beslutning i Socialudvalget den 03-06-2013
Anbefalingen følges.
Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-06-2013
Godkendt med den bemærkning, at der skal foretages en konsekvensvurdering af forslaget om en rammelokalplan.
Beslutning i Erhvervsudvalget den 06-06-2013
Indstilles.
Christian Kaastrup (A) var fraværende.
Beslutning i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 06-06-2013
Anbefalingen
følges.
Bo Hansen (A) var fraværende.
Beslutning i Nærdemokratiudvalget den 06-06-2013
Anbefalingen følges.
Pia Dam (A) og Jens Munk (O) var fraværende.
Beslutning i Arbejdsmarkedsudvalget den 12-06-2013
Direktionens anbefaling følges
Beslutning i Udvalget for Børn og Unge den 12-06-2013
Indstilles.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013
Fremsendes.
Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Liste Ø ønsker krav om
lavenergibyggeri til alle nye byggerier og ønsker derfor at byrådet udarbejder en temalokalplan, som gælder allerede
lokalplanlagte boligområder, som endnu ikke er bebyggede, og hvor kravet ikke allerede står i lokalplanen.
Byrådet tiltrådte dette.
I anledning af, at der stilles forslag om, at planlægningen for detailhandel for Præstevænget 38 ikke gennemføres, føres arealanvendelsen tilbage til samme status som før, at arealet blev udlagt til detailhandel. Dvs. at arealet tages ud af detailhandelsstrukturen i kommuneplanen, og at rammeområde 02.01.D1.946 ændres fra detailhandel til rekreative formål.
Ovenstående betyder, at der ikke udarbejdes lokalplan for området, og at alle købstilbud på arealet forkastes.
Punkt 14 Kaution for bankgaranti (Lukket)
+Punkt 15 Ejendomshandel (Lukket)
+Punkt 16 Indgåelse af aftale mellem Ovinehøj og Svendborg Kommune (Lukket)
+Punkt 17 Stillingtagen til forligsskitse (Lukket)
+Punkt 18 Orientering (Lukket)
+Punkt 19 Procedure for valg til Svendborg Integrationsråd 2013
+Beslutningstema
Godkendelse af ny procedure for valghandling til Svendborg Kommunes Integrationsrådsvalg 2013.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes Integrationsråd har på møde den 16-05-2013 besluttet at gennemføre ny procedure for valghandling til valget 2013.
Svendborg Kommunes Integrationsråd ønsker at skabe en valghandling tæt på den danske model for valghandling til folketingsvalg og kommunalvalg. Beslutningen begrundes desuden i kommunens integrationspolitiske formål og mission. For at kunne anvende KMD-lister til at udtrække valg– og opstillingsberettigede medborgere i kommunen, fordres en ændring af definitionen på, hvem der har valg– og opstillings ret i den eksisterende forretningsorden. At købe KMD-lister tilpasset Svendborg Kommunes definition vil blive alt for omkostningstungt. De 7 største etniske minoritetsgrupper er fortsat de samme som ved valget i 2009. Svendborg Kommunes Integrationsråd ønsker fortsat at sikre alle grupper repræsenteret, derfor fastholdes samme principper for kandidatopstilling, som ved de foregående valg til Svendborg Kommunes Integrationsråd.
Indstilling
Det indstilles til Byrådet, at
- Rådet
for Etniske Minoriteters (REM) definition
”Valg- og opstillings ret har enhver person over 18 år på valgdatoen, der er bosiddende i Svendborg Kommune, og som enten selv, eller mindst en af pågældendes forældre er født i et såkaldt ”integrationsland”, hvilket vil sige alle lande undtagen Norden, EU, EØS, Schweiz, Nordamerika, Japan, New Zealand og Australien.”
godkendes
Beslutning i Byrådet den 25-06-2013
Godkendt.