Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Venstres byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Mette Kristensen (V) ønsker på vegne af Venstres byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 23. marts 2021:
” Beslutningstema:
Byrådet beslutter borgmesterens mandat ved behandling af nyt oplæg til den kommende Risikobaseret Dimensionering (RBD) og centralisering af indsatsledelsen for Beredskab Fyn på møde den 25. februar 2021. Oplægget forventes behandlet i Beredskabskommissionen og fremsendt i høring. Borgmesteren repræsenterer Kommunalbestyrelsen og Svendborg Kommune i Beredskabskommissionen for Beredskab Fyn.
Indstilling:
- Borgmesteren bedes redegøre for indhold i den kommende Risikobaseret Dimensionering (RBD) samt årsagen til centralisering af indsatsledelsen.
- Byrådet kan ikke godkende en centralisering af indsatsledelsen og ønsker at bevare den lokale indsatsledelse i Svendborg Kommune.
Herudover bedes administrationen udarbejde følgende til fremlægning for Økonomiudvalget og Byrådet:
- En samlet evaluering af de seneste 5 års beredskab i Svendborg Kommune, herunder hvorvidt de forventede økonomiske stordriftsfordele ved sammenlægningen er opnået.
- En samlet evaluering af det lokale frivillighedsområde og de seneste 5 års udvikling på den frivillige indsats.
- Forslag til hvorledes Svendborg Brandskoles funktion fremadrettet vil kunne indgå aktivt i beredskabet, evt. i et styrket samarbejde med SIMAC.
Sagsfremstilling:
Fra 1. januar 2016 blev 7 fynske kommuner, Langeland og Ærø sammenlagt i ét fælles fynsk beredskab (Beredskab Fyn). Kommunerne har siden været bundet af en fælles 5-årig aftale. Kommunernes binding udløb med udgangen af 2020.
Venstre har erfaret, at man i Beredskabskommissionen i en periode har arbejdet med et oplæg til en ændring af aftalen, herunder en centralisering af indsatslederfunktionen. Det vil for Svendborg Kommunes vedkommende blandt andet betyde, at vi vil miste den lokale indsatsledelse for i stedet at blive centraliseret og sammenlagt med Fåborg-Midtfyn og Assens kommuner. Oplægget forventes behandlet i Beredskabskommissionen d. 25. februar 2021 for herefter at blive sendt i høring.
I Venstre kan vi være bekymret for, hvilke konsekvenser det vil få især for kvaliteten af det lokale beredskab og responstiden. Bliver oplægget vedtaget vil det betyde, at Svendborg kommune skal dele indsatsleder med Faaborg-Midtfyn og Assens Kommuner, og det vil for alle 3 kommuner alt andet lige påvirke responstiden. Det er desuden afgørende vigtigt, at indsatsledelsen foretages af personer med et stort kendskab til de lokale forhold.
Svendborg Kommune har omkring 58.500 indbygger fordelt på et stort geografisk område og er af en sådan størrelse, der berettiger egen lokal indsatsledelse. Vi har flere store uddannelsesinstitutioner, OUH Svendborg Sygehus, flere historiske slotte og herregårde, et livligt havnemiljø og et tæt bebygget bykerne.
Venstre ønsker, at Svendborg Kommune skal bevare den lokale indsatsledelse og ønsker, at Byrådet forholder sig til, hvilket mandat Borgmesteren skal have med til det kommende møde i Beredskabskommissionen d. 25. februar.
Derudover ønsker vi en evaluering af de seneste 5 års udvikling af det lokale beredskab i Svendborg Kommune, herunder en beskrivelse af, hvorvidt de forventede økonomiske driftsfordele ved sammenlægningen er opnået og en vurdering af konsekvenserne ved en centralisering af indsatsledelsen.
Derudover ønsker vi en beskrivelse af det lokale frivillighedsområde for beredskabet, og hvorledes den lokale frivillige indsats har udviklet sig de seneste 5 år. Frivillige har bl.a. været indsat lokalt ved klimahændelser og store ulykker.
Svendborg Brandskole har tidligere været en god samarbejdspartner og et godt aktiv indenfor beredskabsområdet, både funktionelt og økonomisk, og vi ønsker således også en vurdering af, hvorvidt man i et samarbejde med den nye maritime uddannelsesinstitution SIMAC kan videreudvikle på brandskolens funktion.”
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Liste V anmodede om en afstemning om følgende: ”Byrådet kan ikke godkende en centralisering af indsatsledelsen og ønsker at bevare den lokale indsatsledelse i Svendborg Kommune”.
For stemte: 7 (V)
Imod stemte: 21 (A, B O, C, F, Ø og Johan Emil Rasmussen).
Undlod: 1 (Jens Munk)
Byrådet tog herefter borgmesterens orientering til efterretning, idet man samtidig beder borgmesteren om at sørge for, at der i det videre forløb også udarbejdes en model, der fastholder de deltidsansatte indsatsledere og idet man beder administrationen om at udarbejde følgende til fremlægning for økonomiudvalget og byrådet:
- En samlet evaluering af de sidste 5 års beredskab i Svendborg Kommune, herunder hvorvidt de forventede økonomiske stordriftsfordele ved sammenlægningen er opnået.
- En samlet evaluering af det lokale frivillighedsområde og de seneste 5 års udvikling på den frivillige indsats.
Punkt 3 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Stina Sølvberg Thomsen (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 23. februar 2021:
”Der er lagt op til at eleverne i folkeskolen skal gennemføre nationale test, når skolerne genåbner, det mener Enhedslisten er en helt forfejlet prioritering. Elever har brug for at komme væk fra computerskærmene og tilbage til fællesskabet, nærvær og læring i klassen.
De nationale tests i forskole har været under hård kritik og blev i 2019 evalueret.
Konklusionen var at målingerne ikke kunne bruges på elev niveau, og at der derfor i stedet skulle udvikles et helt nyt bedømmelsessystem som erstatning.
Eftersom der endnu ikke er en ny model på plads for de nationale tests, mener vi ikke, at det giver mening endnu engang at gennemføre tests, som både ministeriet og faglige eksperter er enige om, ikke giver retvisende resultater.
Corona-nedlukningen har været en utrolig svær opgave for både elever og lærere, derfor er der behov for at bruge tiden til at indhente alt det forsømte og ikke på at gennemføre nationale test.
Enhedslisten foreslår derfor:
At Svendborg Kommune ansøger Undervisningsministeriet om, at blive fritaget for at udføre nationale tests på vores skoler i skoleåret 2020/2021.”
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Byrådet enedes om, at der dels rettes henvendelse til KLs børne- og undervisningsudvalg om, at KL beder ministeren om at fritstille kommunerne i forhold til at gennemføre de nationale test i dette skoleår, og at der dels rettes henvendelse til ministeren om det samme.
Punkt 4 Punkt til behandling fra Venstres byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Per Nykjær Jensen (V) ønsker på vegne af Venstres byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 23. februar 2021:
”Beslutningstema
Venstres byrådsgruppe ønsker processen til ulovliggørelse af privatboliger på Rytterskoven, Ryttermarken, Rytterhaven og Ryttervej, standset. Processen som er tænkt at føre frem til ulovliggørelse af disse boliger sker, efter vores opfattelse, på et mangelfuldt og forkert grundlag. Derfor ønskes de følgende problemstillinger fuldt oplyst og udredt, inden der træffes beslutning om så drastiske metoder, som det ulovliggørelsesvarsel der blev sendt til helt uforberedte borgere, fredag den 12/2.
Indstillinger til beslutning
Idet sagen er indklaget til ankestyrelsen, som har oplyst at man påbegynder sagsbehandlingen kommende april, besluttes det med de følgende to punkter at:
Sagen om ulovliggørelse af de nævnte private boliger udsættes og henvises til fornyet politisk behandling - såfremt afgørelsen fra ankestyrelsen efterfølgende begrunder det. Samtidig trækkes brevet af 12 februar 2021 tilbage, og de borgerne som har modtaget det skal, omgående og skriftligt, oplyses om at det er politisk besluttet at standse sagen.
Der udarbejdes en redegørelse til byrådet – som forklarer følgende forhold:
Indholdet og konsekvenserne af servitutter tinglyst på boligerne i lokalplanområde 146, hvorfra der hidtil har været opkrævet ejendomsskat, som for alle andre private parcelhuse.
Hvorfor lokalplan 146 fortsat forvaltes som områdetype 2, på trods af miljøstyrelsens og Statsamtets afgørelser, hvilke byrådet efterfølgende har taget til efterretning – og hvoraf det klart fremgår, at området skal forvaltes som områdetype 3 (blandet bolig og erhverv) uanset om boligerne har relationer til virksomheder eller ej.
Sammenhængen mellem lokalplan 146 og 306 – hvor man med etableringen af lokalplan 306 ikke overholder de miljøkrav som gælder for den umiddelbart tilstødende lokalplan 146.
Sammenhængen imellem kommuneplanens områdebetegnelse E2, som maksimalt tillader områdetype 3 og miljøklasse 3, hvor der maksimum støj er beskrevet som maksimum db 55 dag/45 aften/40 nat, hvor den tilstødende lokalplan 306 er udlagt som områdetype 2, med tilladelse erhverv med op til miljøklasse 6 og som tillader 60 db døgnet rundt.
Lokalplan 306, der forvaltes som et industriområde type 2, er lagt henover to eksisterende beboelsesejendomme. Normalt kan erhvervsområde type 2 og 60 db ikke etableres hvor der findes boliger – uanset hvem der bor i dem.
Sagsfremstilling
Kommunen har siden 2003 forvaltet området som værende et område type 2 (industri), på trods af miljøstyrelsens og Statsamt Sønderjyllands påbud om at efterleve reglerne for områdetype 3 (blandet bolig og erhverv). Efterfølgende blev byrådet bedt om at bekræfte at afgørelserne var taget til efterretning, hvilket blev gjort i et brev til Statsamt Sønderjylland.
Tidslinje
2003 modtager kommunen en hjemvisning fra Miljøstyrelsen, som fastslår at området er et type 3 område, altså blandet bolig og erhverv, og at det skal forvaltes som sådan.
2003 indskærper Statsamt Sønderjylland overfor byrådet, at det er alvor – og beder kommunen om at bekræfte at den retter ind efter miljøstyrelsens afgørelse. Byrådet bekræfter at det tager afgørelserne til efterretning. På trods heraf har kommunen fortsat og siden, forvaltet området som et område type 2.
Med lokalplan 306, udlagt som område type2 med 60db 24-7, overtrædes implicit støjgrænserne fra lokalplan 146, som er et område type3 med 55/45/40db
Vedtagelsen af lokalplan 306 udlagt som type2 område (mellemsvær industri) som rummer virksomheder i miljøklasse 5 og 6, og tillader 60db 24-7. Det er en områdetype som ikke tillades i kommuneplanen, der i 2012 har udlagt området som et E2 område – hvilket ikke kan rumme miljøklasser over 3.
Der er efterfølgende etableret virksomheder i lejede bygninger, uden gyldig miljøtilladelse og uden at have ansøgt om tilladelse til ændret bygningsanvendelsesformål. Det betyder at der nu er placeret miljøklasse 5 virksomheder, i et type3 område hvor miljøklasse 3 er maksimum.
En borger i området har igennem en lang årrække klaget over at kommunen ikke følger de gældende miljøkrav for området, og dennes rådgivere og advokater, har sendt en række skrivelser til kommunen uden resultat. Kommunen nægter fortsat at forvalte lokalplan 146 området som et type 3 område, selv om det følger af lokalplanen og flere myndighedsafgørelser.
Senest har kommunen, ved brev af 12 februar 2021, uden nogen forudgående information, varslet beboerne i området, om at de bor ulovligt og at de ikke kan forvente at deres bolig fremadrettet vil være godkendt som privat bolig. Det findes at være dybt problematisk, når man som forvaltning, uden nogen forudgående dialog, sender en så vidtgående besked til private borgere – og i øvrigt i separate brev, også til deres voksne børn.
Dertil kommer en række praktiske forhold, som har været kommunen bekendt i alle snart 20 år:
Alle privatboliger er opført med byggetilladelser, der er udstedt af Svendborg Kommune, og de fleste af boligerne er ældre end lokalplanen
Der kan ikke gives tilladelse til at opføre private boliger i områdetype 2, derfor ligger alle de tilladte boliger implicit i et område type 3 – hvilket også er fastslået ved miljøstyrelsens hjemvisning i 2003 og Statsamt Sønderjyllands efterfølgende indskærpelse.
Der er ingen servitutter tinglyst, som forbyder private at bebo husene, såfremt den virksomhed som byggede huset er lukket eller virksomhedsejeren er fraflyttet.
Alle privatboliger har optaget kreditforeningslån som helt almindelige boliger, dvs. de er belånt med 80%
Ejendomsværdien er vurderet ud fra, at alle boliger er helt almindelige boliger, uden forbehold
Alle privatboliger har betalt normal ejendomsskat som gældende for private beboelser.”
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Liste V anmodede om en afstemning om følgende: ”Processen til ulovliggørelse af privatboliger på Rytterskoven, Ryttermarken, Rytterhaven og Ryttervej, standses”
For stemte: 13 (V, C, B, Jens Munk og Johan Emil Rasmussen)
Imod stemte: 16 (A, Ø, F og O)
Derfor bortfaldt forslaget.
Punkt 5 Enhedslistens byrådsgruppe - Udskiftning af skilte med gade- og vejnavne
+Beslutningstema
Enhedslistens byrådsgruppe.
Sagsfremstilling
Enhedslistens byrådsgruppe ønsker følgende behandlet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 4. februar 2021:
” Enhedslisten ønsker følgende to punkter sat på dagsordenen i TEU 4. februar 2021
Udskiftning af skilte med gade- og vejnavne
På baggrund af administrationens udmeldinger om udskiftning skilte med gade- og vejnavne redegør administrationen for den påtænkte praksis og i hvilket omfang de gamle skilte med reliefbogstaver udskiftes.
Udvalget drøfter den påtænkte praksis.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021
Liste Ø fremsætter følgende beslutningsforslag:
- Den igangværende udskiftning af 1200 skilte sættes straks i bero. Nedtagne gamle skilte med reliefskrift opbevares indtil videre.
- Administrationen udarbejder en plan for renovering af skilte med gade- og vejnavne, til politisk godkendelse
- Planen tager udgangspunkt i følgende principper:
- De enkelte by- og lokalområders traditionelle farver og stil for skilte fastholdes med udgangspunkt i principperne i Cittaslow Charteret
- Lokaludvalget går i dialog med lokalomåder og borgere om hvilke skilte, der passer til deres områder
- Gamle skilte med reliefbogstaver bevares og renoveres
- I områder med bevarende lokalplaner og i bevaringsværdige kulturmiljøer skiftes, der om nødvendigt til nye reliefskilte, hvor det er nødvendigt for at bevare områdets tradition.
- Administrationen afdækker priser for at få malet gamle skilte og udarbejder samtidigt en alternativ model for hvordan skoler, foreninger, lokalråd eller borgere kan byde ind på at løse opgaven til en pris, der modsvarer udgiften til indkøb og montering af nye skilte.
Cittaslow Charter https://www.cittaslow.org/sites/default/files/content/page/files/257/nuovo_statuto_cittaslow_en_12.05.pdf
Citat:
“- an environmental policy is implemented aimed at maintaining and developing the characteristics of the area and urban fabric, appreciating in first place the techniques of recovery and recycle.”
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 1 medlem af udvalget: Liste Ø.
Imod stemmer 6 medlemmer af udvalget: Flemming Madsen (A), John Arly Henriksen (A), Niels Christian Nielsen (A), Liste C og Liste V.
2 medlemmer af udvalget undlod at stemme: Torben Frost (A) og Jens Munk, Løsgænger.
Dermed faldt forslaget.
Liste A og Liste V fremsætter herefter følgende forslag:
Den administrative praksis godkendes, dog skal udskiftning af vejskiltene i områder med bevarende lokalplaner ske under hensyntagen hertil.
For stemmer 6 medlemmer af udvalget: Flemming Madsen (A), John Arly Henriksen (A), Niels Christian Nielsen (A), Liste V og liste C.
Imod stemmer 2 medlem af udvalget: Liste Ø og Jens Munk, Løsgænger.
1 medlem af udvalget undlader at stemme: Torben Frost (A).
Dermed var forslaget vedtaget.
Liste Ø begærer sagen i Byrådet.
Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Liste F foreslog, at sagen blev tilbagesendt til fagudvalget. Man stemte først om dette.
For stemte: 5 (F, B, Johan Emil Rasmussen og Jens Munk)
Imod stemte: 24 (A, C, V, Ø og O)
Liste Ø foreslog, at udskiftningen af skilte blev sat i bero og sagen sendt tilbage til fagudvalget.
For stemte: 7 (Ø, B, F og Jens Munk),
Imod stemte: 22 (A, C, V, O og Johan Emil Rasmussen)
Liste Ø fremsatte følgende beslutningsforslag:
- Den igangværende udskiftning af 1200 skilte sættes straks i bero. Nedtagne gamle skilte med reliefskrift opbevares indtil videre.
- Administrationen udarbejder en plan for renovering af skilte med gade- og vejnavne, til politisk godkendelse.
- Planen tager udgangspunkt i følgende principper:
- De enkelte by- og lokalområders traditionelle farver og stil for skilte fastholdes med udgangspunkt i principperne i Cittaslow Charteret
- Lokaludvalget går i dialog med lokalomåder og borgere om hvilke skilte, der passer til deres områder
- Gamle skilte med reliefbogstaver bevares og renoveres
- I områder med bevarende lokalplaner og i bevaringsværdige kulturmiljøer skiftes, der om nødvendigt til nye reliefskilte, hvor det er nødvendigt for at bevare områdets tradition.
- Administrationen afdækker priser for at få malet gamle skilte og udarbejder samtidigt en alternativ model for hvordan skoler, foreninger, lokalråd eller borgere kan byde ind på at løse opgaven til en pris, der modsvarer udgiften til indkøb og montering af nye skilte.
For stemte: 6 (Ø, B, Jens Munk)
Imod stemte: 23 (A, C, F, V, O og Johan Emil Rasmussen)
Liste C stillede følgende beslutningsforslag: ”det præciseres at skal benyttes reliefskilte i områder med bevarende lokalplaner i Midtbyen og Troense. De skilte der allerede er udskiftet, ændres tilbage til reliefskilte. ”
For stemte: 29 (A, C, V, B, F, Ø, O, Johan Emil Rasmussen og Jens Munk)
Imod stemte: 0
Punkt 6 Status på arbejdet med at få genetableret læreruddannelsen i Svendborg
+Beslutningstema
Borgmesteren vil give en status på arbejdet med at få genetableret læreruddannelsen i Svendborg.
Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har igennem længere tid arbejdet målrettet på at medvirke til at sikre grundlaget for, at UCL kan genetablere en læreruddannelse i Svendborg. Kommunen har sammen med administrationen ved UCL arbejdet på at beskrive en model, der dels kan sikre, at en ny sydfynsk læreruddannelse får en unik og stærk faglig profil, der matcher Svendborgs styrkepositioner og dels sikrer, at uddannelsen får en meget praksisnær orientering. Det er imidlertid aftalt med UCL, at det videre arbejde nu afventer regeringens udspil til nærhedsreformen, idet genetableringen af læreruddannelsen beror på de økonomiske vilkår for oprettelse af nye decentrale uddannelser.
Borgmesteren vil orientere om status på sagen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Genetableringen af læreruddannelsen kan – afhængig af hvilken model, der vælges – få afledte økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune. En model med lønnede traineeforløb kan, når den er fuldt indfaset, indebære betydelige lønudgifter. Omvendt vil en ny læreruddannelse betyde en markant styrkelse af Svendborgs status som uddannelsesby, og det vil indebære øget bosætning og styrket økonomisk vækst.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i Folkeskolen.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Orienteringen taget til efterretning
Punkt 7 Udpegning til repræsentantskabet for SEF
+Beslutningstema
Udpegning af nyt medlem til repræsentantskabet for SEF.
Sagsfremstilling
Byrådet skal udpege et nyt medlem til repræsentantskabet for SEF, da Aske Skat er fraflyttet Svendborg Kommune. Enhedslisten anmoder om, at Johan Weltzin Kristensen, Ramsherred 1, 2. th., Svendborg udpeges som nyt medlem af repræsentantskabet.
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Godkendt.
Punkt 8 Orientering om udbetalt vederlag og honorar i 2020
+Beslutningstema
Opgørelse over udbetalt vederlag og honorar for 2020 forelægges til efterretning og offentliggørelse.
Sagsfremstilling
Byrådet skal jf. styrelseslovens § 16 e offentliggøre størrelsen af udbetalt vederlag eller honorar til byrådsmedlemmer, som efter valg eller forslag af kommunen, udfører andre erhverv end medlemskab af byrådets udvalg eller underudvalg.
Tilsvarende gælder for ansatte i den kommunale administration, som efter valg eller forslag af kommunen udfører et sådan hverv.
Opgørelsen over udbetalt vederlag og honorar for 2020 er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 16 e.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Til efterretning.
Punkt 9 Tillæg til spildevandsplan 2020-2031 med henblik på nyt regnvandsbassin ved Assensvej 270 i Stenstrup
+Beslutningstema
Svendborg Spildevand A/S ønsker at erhverve et område ved Assensvej, Stenstrup til at opføre et nyt regnvandsbassin. Området leder i dag overfladevand fra separatkloakerede områder uforsinket og urenset ud i Siderenden.
For at tilvejebringe det formelle grundlag for etablering af regnvandsbassinet og give mulighed for at finansiere det nye regnvandsbassin, skal der vedtages et tillæg til den eksisterende spildevandsplan. I forbindelse med tillægget, vil bassinreserveringen på Nordre Ringvej 57, 5771 Stenstrup blive aflyst. Tillægget skal sendes i høring forud for endelig vedtagelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales,
- at tillæg 1 til spildevandsplanen offentliggøres i 8 uger
Sagsfremstilling
Det åbne, offentlige vandløb Siderenden, som løber ud i Hundstrup Å, forventes i fremtiden at modtage større mængder regnvand, end tilfældet er i dag.
Tilledningen af overfladevand fra kloakoplandets befæstede arealer, sker i dag uden forsinkelse.
Regnvandsbassinet var oprindeligt planlagt til at blive etableret på Nordre Ringvej 57, på den østlige side af Siderenden. Efter nærmere projektering, har det dog vist sig, at en placering på Assensvej 270, på den vestlige side af Siderenden, er bedre.
For at afhjælpe fremtidige kapacitetsproblemer i det åbne, offentlige vandløb Siderenden og det åbne offentlige vandløb Hundstrup Å, foreslås det med nærværende ”tillæg 1 til spildevandsplan 2020-2031 – Bassin ved Assensvej, Stenstrup” (bilag 1), at der etableres et åbent regnvandsbassin til forsinkelse og rensning af regnvand fra den separatkloakerede nordvestlige del af Stenstrup, der leder til Siderenden.
Som bilag 1 til tillægget, findes en liste over redaktionelle ændringer til spildevandsplanen 2020-2031, for at afspejle de faktiske forhold jf. retningslinjerne for spildevandsplan 2020-2031. Ændringerne kan skyldes fejl i kortbilaget, nye forekomne oplysninger eller at der er udført anden spildevandsanlæg. Ændringerne kan ses i bilag 2 (bilag 1 til tillæg 1 til spildevandsplan 2020-2031) samt begrundelsen for ændringen.
Miljøscreeningen af tillæg 1 til spildevandsplanen fremgår af bilag 3 (Bilag 2 til tillæg til spildevandsplan 2020-2031).
Tillægget skal i offentlig høring i 8 uger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tillægget har ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.
Tillægget har få budgetmæssige konsekvenser for Vand og Affald, da der er tale om en anden placering, af et allerede planlagt regnvandsbassin.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at tillægget ikke har nogen konsekvenser for CO2-udledningen, da tillægget omfatter et allerede planlagt projekt, som får en ny placering.
Lovgrundlag
Miljøbeskyttelsesloven nr. 1218 af 25. november 2019
Spildevandsbekendtgørelsen nr. 2292 af 30. december 2020
Lov om miljøvurdering nr. 973 af 25. juni 2020
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Godkendt.
Punkt 10 Evaluering af CO2-konsekvensvurdering i dagsordenspunkter
+Beslutningstema
Siden oktober 2020 har der kørt en forsøgsordning i tre måneder vedrørende en administrativ konsekvensvurdering af de politiske beslutningers betydning for CO2-udledningen. Efter forsøgsperioden skal forslaget evalueres med henblik på en tilretning og eventuel beslutning om at gøre ordningen permanent.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
- at forsøgsordningen med en CO2-konsekvensvurdering i sagsfremstillingerne evalueres.
- at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen gøres permanent
eller
- at det overfor økonomiudvalget og byrådet anbefales, at forsøgsordningen nedlægges.
Sagsfremstilling
I 2020 var der politisk ønske om, at dagsordenspunkterne skulle suppleres med en administrativ konsekvensvurdering af sagens betydning for kommunens CO2-udledning.
Den 23. juni 2020 besluttede Økonomiudvalget at indføre en forsøgsordning med tilføjelse af en ”CO2-konsekvensvurdering” i dagsordenspunkterne til politiske møder.
Forsøgsordningen løb fra oktober til december 2020. For perioden har administrationen opgjort antal sager med og uden CO2-konsekvensvurdering. Den er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020). Opgørelsen dækker fagudvalgene for Miljø og Natur, Teknik og Erhverv, Beskæftigelse og Integration, Børn og Unge, Social og Sundhed samt Kultur og Fritid.
Der har i alt været behandlet 184 sager med følgende resultat:
- 7 sager med en væsentlig konsekvens for CO2-udledningen (positiv eller negativ),
- 147 sager med en ikke væsentlig konsekvens for CO2-udledningen, og i
- 30 sager hvor en vurdering er udeladt eller vurderet ikke relevant at foretage.
I bilag 1 (Bilag 1. Notat om CO2-konsekvensvurderinger i sager okt-dec 2020) er et skema med antal sager pr. udvalg fordelt på de tre ovenstående grupperinger samt en opsummering af medarbejdernes evaluering. Desuden er en liste med alle de formuleringer, administrationen har anvendt i vurderingerne.
Forsøgsordningen har medført et øget tidsforbrug i administrationen på i alt 27 timer. De fleste timer er anvendt i Natur og Miljø, der har assisteret de øvrige afdelinger med vurderingerne. I mange tilfælde er vurderingerne udelukkende foretaget i Natur og Miljø.
Der er anvendt meget forskellige formuleringer i vurderingerne.
Der er meget forskel på andelen af sager i de enkelte udvalg, hvor det er relevant at vurdere på CO2-konsekvensen.
Medarbejderne har generelt haft meget svært ved at lave vurderingerne. Mange gange mangler der data for el- varme- og transportforbrug, som skal bruges til at vurdere ud fra. Hvis data skal estimeres, vil det medføre et højere tidsforbrug.
Ofte er det ikke relevant at vurdere CO2-konsekvens, og mange medarbejdere er ikke i stand til at afgøre, om det er tilfældet.
Indenfor bygge- og planprojekter har medarbejderne givet udtryk for, at det er problematisk, at der ikke medtages vurderinger af byggematerialer og inventar, da det har en meget stor indflydelse på CO2-udledningen. Den CO2-udledning, som kommer fra byggeriet medregnes i dag ikke i kommunens CO2-opgørelser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Øget administrativt ressourceforbrug.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen direkte effekt.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-02-2021
Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forsøgsordningen gøres permanent.
Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.
Jens Munk (løsgænger) var fraværende.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Indstiller, at forsøgsordningen forlænges til medio 2022.
Liste C og liste V kan ikke tiltræde, at forsøgsordningen permanentgøres, da ressourceforbruget ikke står mål med kvaliteten af beslutningsgrundlaget.
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Godkendt.
Punkt 11 Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud i 2021
+Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om, hvordan puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud skal udmøntes i 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse,
- At puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud i 2021 indarbejdes i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget med endelig godkendelse i Byrådet,
- At forældrebetaling til vuggestue- og børnehavepladser stiger pr. 1. juni 2021 som følge af udmøntning af puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud
- At det fastholdes, jævnfør budgetforliget for 2021, at kommunale og selvejende dagtilbud tilføres 13,971 mio. kr.
- At kassen tilføres 1,203 mio. kr.
Sagsfremstilling
Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud 2021
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2021 blev udvalget orienteret om, at der den 5. december 2020 blev indgået politisk aftale om lovbundne minimumsnormeringer på dagtilbuds-området fra 2024 med styrkede normeringer i indfasningsårene 2021 - 2023. Ligesom i 2020 fordeles midlerne i indfasningsårene som puljemidler mellem kommunerne efter kommunernes forventede børnetal. Fra 2024 fordeles midlerne over bloktilskuddet.
Børne- og Undervisningsministeriet har udsendt information om udmøntning af puljemidler i 2021. Det forventes at Svendborg Kommune modtager 6,824 mio. kr. i 2021.
Det fremgår af den politiske aftale fra den 5. december 2020, at puljemidlerne skal komme alle børn til gode. I 2020 blev puljemidlerne indarbejdet i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud. Forvaltningen foreslår, at puljemidlerne i 2021 tillige indarbejdes i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud og snarest mulig udmøntes til børnehusene.
Som Børne- og Ungeudvalget blev orienteret om den 13. januar 2021 skal puljemidlerne i 2021, modsat puljemidlerne i 2020, indgå i fastsættelsen af kommunens tilskud til private tilbudstyper og forældrebetalingen. Forældrebetalingen kan reguleres som følge heraf med tre måneders varsling jævnfør bekendtgørelse om opkrævning og regulering af forældrebetalingen. Forvaltningen foreslår, at forældrebetalingen på vuggestue- og børnehavepladser reguleres fra 1. juni 2021 som beskrevet under økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Det forventes at kommunerne modtager endeligt tilsagn om puljemidlerne ultimo februar 2021, hvorefter kommunale og selvejende dagtilbud modtager et nyt budget 2021, hvor puljemidlerne er indarbejdet. Private tilbudstyper modtager et forhøjet tilskud gældende fra 1. januar 2021.
Budgetforlig 2021
I budgetforliget for 2021 var der en overordnet intension om, at der samlet skulle afsættes 13,971 mio. kr. til bedre normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud, som udgør Svendborg Kommunes forventede andel af de nationalt afsatte midler til lovbundne minimumsnormeringer. Yderligere var der en forudsætning om, at der fra nationalt hold ville blive tildelt 5,239 mio. kr. i 2021, og at disse puljemidler kun skulle tildeles kommunale og selvejende dagtilbud.
Med den politiske aftale fra den 5. december 2020 tildeles der flere puljemidler i 2021 end forventet ved budgetforliget for 2021. Samtidig skal puljemidlerne indgå i fastsættelsen af kommunens tilskud til private tilbudstyper og forældrebetalingen. Forvaltningen foreslår, at der fortsat bevilliges samlet 13,971 mio. kr. til kommunale og selvejende dagtilbud som forudsat i budgetforliget, og at kassen tilføres 1,203 mio. kr. som følge heraf.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud resulterer i øget forældrebetaling fra 1. juni 2021 og øget tilskud til private tilbudstyper fra 1. januar 2021. De økonomiske konsekvenser af puljemidlerne fremgår af nedenstående skema.
Dagtilbuds samlede ramme justeres således, at kommunale og selvejende dagtilbud som forudsat i budgetforliget for 2021 samlet tilføres 13,971 mio. kr. Kassen kan tilføres 1,203 mio. kr. som følge heraf.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget og Byrådet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-02-2021
Godkendt og indstilles til Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 09-02-2021
Indstilles. Liste Ø var imod og anbefaler, at pengene forbliver på Børn- og ungeområdet til bedre normeringer i dagtilbuddene.
Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Godkendt. Liste Ø var imod og anbefaler, at pengene forbliver på Børn- og ungeområdet til bedre kvalitet i dagtilbuddene.
Punkt 12 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 23-02-2021
Borgemsteren orienterede om:
- deltagelse i gruppeformandsmødet
- det maritime erhvervshus
- vejdirektoratets forventede høringssvar ift. kommuneplanforslaget.
- cykelstien fra Ollerup til Svendborg
- indbydelse til gruppeformænd fra de partier der ikke er repræsenteret i Beskæftigelses- og integrationsudvalget