Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Der var ingen spørgsmål.
Der er afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant er indkaldt Stine Lundgaard.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Punkt til behandling fra Radikale Venstres byrådsgruppe
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Hanne Ringgaard Møller (B) ønsker på vegne af Radikale Venstres byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 12. oktober 2021:
”Radikale Venstre foreslår, at Svendborg kommune viser økonomisk mådehold i sidste kvartal af 2021 med den hensigt at forbedre det endelige årsresultat for 2021 mest muligt.”
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Byrådet godkendte forslaget. Liste Ø var imod, da forslaget risikerer at skubbe nødvendige udgifter fra 2021 til 2022. Dermed bliver det mere vanskeligt at overholde budgettet og dermed risikerer vi sanktion på grund af budgetloven. Samtidigt kan det bringe borgere i klemme, som ikke vil få de ydelser, de har ret til.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 3 Valg af statsgaranti eller selvbudgettering for 2022
+Beslutningstema
Byrådet skal ved 2. behandling af budgettet for 2022 vælge mellem to metoder – statsgaranteret udskrivningsgrundlag eller selvbudgettering.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag.
Sagsfremstilling
Byrådet skal i forbindelse med 2. behandling af budget 2022 vælge mellem hhv. statsgaranterede eller selvbudgetterede forudsætninger som ligger til grund for skatteindtægter og indtægter fra udligning og statstilskud.
I forudsætningerne indgår:
- Udskrivningsgrundlaget for indkomstskat
- Indbyggertallet pr. 1.1.2022
- Skattepligtige grundværdier
- Budgetforudsætning for kirkeskatten
For kirkeskatten gælder det princip, at budgetteringsgrundlaget følger de samme forudsætninger som budgetteringsgrundlag for indkomstskatten dvs. hvis kommunen f.eks. vælger de statsgaranterede forudsætninger for indkomstskat, vil dette også være gælde for kirkeskatten.
Såfremt der vælges selvbudgettering vil indkomstskatter og udligning/tilskud blive afregnet på et foreløbigt grundlag. Det endelige grundlag (efterreguleringsgrundlaget) afregnes tre år efter budgetåret og forskellen mellem det foreløbige grundlag og det endelige grundlag skal så enten tilbagebetales til staten (hvis den endelige opgørelse viser et lavere grundlag) eller efterbetales fra staten (hvis den endelige opgørelse viser et højere grundlag).
Vurderingen af hvad der vil være det mest fordelagtige valg for kommunen afhænger af forventningerne til udviklingen i udskrivningsgrundlaget og indbyggertallet sammenholdt med den forventede udvikling på landsplan.
De nyeste skøn for væksten i dansk økonomi jf. regeringen Økonomiske Redegørelse fra august 2021 peger i retning af at kommunen bør vælge statsgaranteret budgetteringsgrundlag. Omvendt indikerer det forventede indbyggertal pr. 1.1.2022, at der kan være en økonomisk fordel ved at vælge selvbudgettering.
Corona-pandemien har haft kraftig påvirkning af økonomien i samfundet i både 2020 og 2021. Genopretningen er sket hurtigere end forventet, men regeringen fremhæver, at vurderingen af væksten i 2021 og 2022 fortsat er behæftet med større usikkerhed end normalt. Når denne forhøjede risiko sammenholdes med den relativt beskedne gevinst ved valg af selvbudgettering set i forhold til kommunens samlede økonomi vurderes det, at kommunen bør vælge valg af statsgaranteret budgetgrundlag for 2022.
På den baggrund indstiller direktionen, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet vælger statsgaranteret udskrivningsgrundlag og folketal for 2022.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag og tilhørende folketal vil medføre, at kommunen modtager samlede skatteindtægter på 2.823,2 mio. kr. og indtægter fra udligning og tilskud på 1.414,1 mio. kr. jf. forudsætningerne i budgetforliget.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat (lovbek. nr. 935 af 30/8-2019)
§ 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (lovbek. nr. 63 af 19/1-2021)
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 05-10-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 4 2. behandling af budget 2022 og overslagsårene 2023-25
+Beslutningstema
Indstilling til Byrådets 2. behandling af budgetforslag 2022 og overslagsårene 2023 – 2025, herunder takstoversigt for 2022, samt fastsættelse af kirkeskatprocenten.
Indstilling
Det indstilles, at:
- ændringsforslag til Svendborg Kommunes budget 2022 og overslagsårene 2023 - 2025 fremsendes til Byrådets 2. behandling
- at forslag til takstoversigt 2022 oversendes til Byrådets 2. behandling
- kirkeskatprocenten fastsættes uændret til 1,02 pct.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget fremsendte den 14. september 2021 forslag til Svendborg Kommunes budget 2022 til Byrådets 1. behandling.
Byrådet vedtog at oversende budgetforslaget til 2. behandling og fristen for fremsendelse af ændringsforslag blev fastsat til mandag den 27. september 2021 kl. 23.59.
Der er modtaget politiske ændringsforslag fra følgende partier/grupper i Byrådet:
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti og Jens Munk har den 24. september 2021 indgået forlig.
Budgetforslaget medfører ændringer i dels kassebeholdning og dels i renter, som er indarbejdet i budgetforliget. I konsekvens heraf vil der ikke være særskilte ændringsforslag vedrørende kasseforbrug og renter. Øvrige ændringer fremgår tillige af afstemningslisten.
Provstiet har fremsendt budgetforslag, som bygger på statsgaranteret udskrivningsgrundlag, samt at den kirkelige udskrivningsprocent fastsættes uændret til 1,02 procent.
I forhold til 1. behandlingen er der anført en række tekniske ændringer, som fremgår af vedlagte bilag, og som er opført som pkt. 1 på afstemningslisten. De tekniske ændringer er indarbejdet i budgetforliget, som i øvrigt bygger på valg af statsgaranti.
I forhold til budgetforliget er der efterfølgende foretaget nogle tekniske omplaceringer, som alene har til formål at overholde de konteringsmæssige regler. Omplaceringer er udgiftsneutrale og fremgår af afstemningslistens pkt. 2.
Afstemningslistens pkt. 3 indeholder budgetforligets delelementer opdelt på drift, anlæg, renter, afdrag og lån.
Budgetforliget samt de tekniske ændringer medfører ændringer i den takstoversigt, som forelå til 1. behandlingen. Der henvises til vedlagte takstoversigt, hvor der indledningsvis kort er redegjort for de væsentligste ændringer.
Direktionen anbefaler, at der frem til byrådets 2. behandling er mulighed for at foretage mindre ændringer og omplaceringer, hvis det bliver nødvendigt for at bidrage til indfrielse af kommunernes økonomiaftale med regeringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag
CO2-Konsekvensvurdering
Flere temaer vil have afledt effekt på CO2, men på nuværende tidspunkt foreligger der ikke konkrete vurderinger heraf. Ved udmøntning af forslag vurderes afledt effekt på CO2 ud fra de nye retningslinjer.
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 05-10-2021
Liste V foreslog, at spareforslag til udmøntning af budgetforligets sparerammer forelægges for fagudvalgene i november møderne.
For stemte 2 (V)
Imod stemte 7 (A, C, Ø og O)
Indstilles, idet Økonomiudvalget samtidig anbefaler, at henstillingen fra KL om at reducere service- og anlægsudgifterne med 0,4 % håndteres ved at overføre det resterende anlægstilskud til Baggaardsteatret til 2023.
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Byrådet godkendte ændringsforslagene under eet:
Indstillingerne blev godkendt.
Liste V foreslog, at spareforslag til udmøntning af budgetforligets sparerammer forelægges for fagudvalgene i november møderne.
For stemte: 7 (V)
Imod stemte: 20 (A, C, Ø, F, O og Steen Tinning)
Undlod: 2 (Hanne Ringgaard Møller og Jens Munk)
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 5 2. behandling af styrelsesvedtægten
+Indstilling
Direktionen indstiller, at Byrådet 2. behandler styrelsesvedtægten pr. 1. januar 2022.
Sagsfremstilling
I forbindelse med 2. behandling af byrådets styrelsesvedtægt den 31. august 2021 blev der fra liste C fremsat forslag om, at Byrådet fremover benævnes Kommunalbestyrelse.
Jævnfør lovgivningen har en kommune valget mellem at vælge ”Byråd” eller ”Kommunalbestyrelse” som navn. Jævnfør kommunestyrelseslovens § 3, stk. 1, fastsættes benævnelsen i styrelsesvedtægten, og det fremgår af § 4, stk. 1, at en ændring af en kommunes navn kun kan ske med Indenrigsministeriets samtykke.
Styrelsesvedtægten har været politisk 1. behandlet og et flertal stemmer for betegnelsen ”Kommunalbestyrelse”. I vedlagte styrelsesvedtægt er ændringen derfor tilpasset med rødt.
En ændring i betegnelsen af den folkevalgte bestyrelse tilpasses både i styrelsesvedtægten og i forretningsordenen. Samtidig vil ændringen få gennemslagskraft i den fremtidige kommunikation fra Svendborg Kommune fra 1. januar 2022. Der sker ingen ændringer med tilbagevirkende effekt og det betyder, at politikker m.v. løbende tilpasses når de forelægges til politisk behandling.
Til orientering skal en ændring af styrelsesvedtægten undergives to behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Godkendt. Liste Ø undlod at stemme.
Byrådet godkendte desuden, at ”Ældre-, Social- og Sundhedsudvalget” benævnes: ”Senior-, Social- og Sundhedsudvalget”.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 6 Konstiturende møde
+Beslutningstema
Ændring af fastsat dato for det konstituerende møde for den nye Kommunalbestyrelsen pr. 1. januar 2022.
Sagsfremstilling
I den politiske mødekalender for 2021 er det konstituerende møde for den nye Kommunalbestyrelse fastsat til den 7. december 2021 kl. 17.00. Samme dato afholdes der møde i Miljø- og Naturudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget. Borgmesteren foreslår derfor, at det konstituerende møde flyttes til den 6. december kl. 17.00, hvor der ikke afvikles møder i de stående udvalg.
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 7 Svendborg Kraftvarme A/S
+Beslutningstema
Svendborg Kraftvarme A/S s fremtidige selskabsform hen imod nedlukning ultimo 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- Model 5, hvor Svendborg Kraftvarme A/S omdannes til P/S (Partnerskab) implementeres hurtigst muligt.
Sagsfremstilling
Med afsæt Byrådsbeslutning 24. november 2020, om lukning af Svendborg Kraftvarme A/S ved udgangen af 2022, har administrationen i samarbejde med Svendborg Kraftvarme A/S og rådgivere arbejdet hen imod en kortlægning af de afledte juridiske og økonomiske forhold.
En afgørende faktor for, om Svendborg Kraftvarme A/S kan lukkes ned ved udgangen af 2022 er, at der foreligger en positiv samfundsøkonomisk beregning. Beregningen er under udarbejdelse af rådgivningsfirmaet COWI, og forventes færdig i oktober 2021.
Blandt rådgivergruppen indgår BDO, som ud fra nærværende økonomiske overblik (i vedlagte notat) har vurderet 5 alternative økonomiske modeller for nedlukningen:
- Nedlukning som planlagt.
- Overdragelse til kommunen.
- Overdragelse til Svendborg Fjernvarme.
- Overdragelse til Svendborg Forsyning.
- Omdannelse fra A/S til P/S (Partnerselskab)
Bestyrelsen i Svendborg Kraftvarme A/S indstiller til Svendborg Kommune, at der arbejdes videre med henblik på at implementere model 5 – hvor Svendborg Kraftvarme omdannes til partnerselskab.
Bestyrelsen vurderer ud fra en økonomisk tilgang model 5 som den mest gunstige ejerkonstruktion for Svendborg Kraftvarme A/S og ændringen indstilles med henvisning til de økonomiske fordele samt enkeltheden i at gennemføre konstruktionen.
Bestyrelsen vurderer endvidere konstruktionen med partnerselskab som den mindst komplicerede løsning at gennemføre, ligesom den ikke vil have takstmæssige konsekvenser for forbrugerne.
Administrationen er enig med bestyrelsen og anbefaler model 5 ”Omdannelse fra A/S til P/S (Partnerselskab)” hurtigst muligt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De fremlagte alternative udviser overordnet forskellige økonomiske konsekvenser.
Såfremt Svendborg Kraftvarme A/S lukker ved udgangen af 2022, gør administrationen opmærksom på, at der i Svendborg Kommunes budget 2023 og frem indgår en årlig indtægt på 793.290 kr. (Administrationsaftale i 2022-priser), som derved ikke længere vil kunne realiseres.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke opgjort.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 05-10-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 8 Handicaprådets sammensætning
+Beslutningstema
Handicaprådets sammensætning.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Social- og Sundhedsudvalget på baggrund af Handicaprådets høringssvar tilslutter sig udvalgsformandens forslag om at udvide Handicaprådet med 2 pladser, hvoraf den ene plads udpeges af Byrådet efter indstilling fra Bedre Psykiatri, og den anden plads udpeges af Byrådet blandt administrationens ansatte efter indstilling fra administrationen,
- og oversender sagen til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Udvalgsformanden ønsker at styrke pårørendeperspektivet i Handicaprådet ved at øget antallet af medlemmer således, at pårørenderepræsentationen fremmes ved at tildele Bedre Psykiatri – Landsforeningen af pårørende en plads udover de 5 pladser, hvis medlemmer udpeges af Danske Handicaporganisationer.
Jf. Bekendtgørelse om råd på det sociale område (BEK nr. 1200 af 7. juni 2021) § 2 skal ”Handicaprådet sammensættes således, at handicaporganisationernes medlemmer udgør samme antal medlemmer som medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen.”
Ved at tildele Bedre Psykiatri en plads vil det kommende Handicapråd bestå af 12 medlemmer med følgende sammensætning:
- 2 medlemmer udpeges af blandt kommunalbestyrelsens medlemmer
- 4 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen blandt administrationens ansatte
- 5 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer
- 1 medlem udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Bedre Psykiatri
Ovennævnte Bekendtgørelses § 1, stk. 5. giver denne mulighed:
”Kommunalbestyrelsen beslutter, om lokale handicaporganisationer eller grupperinger uden for Danske Handicaporganisationer skal være repræsenteret i handicaprådet blandt de 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen. Antallet af medlemmer, som repræsenterer lokale handicaporganisationer eller grupperinger, kan ikke overstige antallet af medlemmer, som er udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.”
Bedre Psykiatri – Landsforeningen af pårørende
Bedre Psykiatri blev stiftet i 1992 og er i dag den største medlemsforening inden for psykiatrien. Foreningen har mere end 13.000 medlemmer og støtter og over 60 lokalafdelinger, herunder Bedre Psykiatri Sydfyn.
Bedre Psykiatri arbejder for bedre vilkår for pårørende til psykisk syge og for at hjælpe pårørende til en lettere hverdag og taler pårørendes sag over for politikere og fagfolk i psykiatrien. Bedre Psykiatri støtter og rådgiver pårørende – både nationalt i rådgivningen og lokalt gennem lokalafdelinger.
Proces
Såfremt Social- og Sundhedsudvalget tiltræder udvalgsformandens forslag foreslår administrationen, at forslaget om ændret sammensætning af Handicaprådet sendes i høring i Handicaprådet og genbehandles på udvalgets møde den 28. september 2021 og herefter oversendes til behandling i Byrådet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jf. Bekendtgørelsens § 30, stk. 3 yder kommunalbestyrelsen diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse til handicaporganisationernes medlemmer af handicaprådet. Ved at øge med endnu et medlem øges udgifterne hertil, der kan håndteres indenfor den eksisterende ramme.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om råd på det sociale område.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-09-2021
Udvalget tilslutter sig forslaget og sender det til høring i Handicaprådet og godkendelse i Byrådet.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 28-09-2021
Godkendt. Oversendes til Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).
Punkt 9 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 12-10-2021
Intet
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø). Som suppleant deltog Stine Lundgaard (Ø).