Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Spørgsmål fra Per Helleskov, Jørn Andersen, Kent Jørgensen, Helene Hundstrup Granhøj, Lars Granhøj, Susanne Jensen, Mads Cort, Tina Nystrøm, Charlotte Veilbæk, og Gitte Knudsen.
Der er afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter er indkaldt Kristina Siig (B) og Ulla Larsen (V). Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Omkonstituering i Byrådet
+Beslutningstema
Omkonstituering i Radikale Venstre forelægges til efterretning.
Sagsfremstilling
Radikale Venstre’s gruppeformand meddeler nedenstående ændringer fra 6. oktober 2020.
Hanne Ringgaard Møller (B) udtræder af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Steen Tinning (B) indtræder i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla Larsen (V).
Punkt 3 Valg af statsgaranti eller selvbudgettering for 2021
+Beslutningstema
Byrådet skal ved 2. behandling af budgettet for 2021 vælge mellem to metoder for finansiering: Statsgaranteret grundlag eller selvbudgettering
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at vælge statsgaranterede grundlag for 2021.
Sagsfremstilling
Byrådet skal for budgetåret 2021 vælge mellem de statsgaranterede eller selvbudgetterede forudsætninger for følgende kriterier, der indgår i beregningen af hhv. skatteindtægter og indtægter fra udligning og tilskud:
? Udskrivningsgrundlaget for indkomstskat
? Udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten
? Skattepligtige grundværdier
? Indbyggertallet pr. 1.1.2021
For udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten gælder det princip, at kirkeskatten følger de samme forudsætninger som for indkomstskatten dvs. at hvis kommunen f.eks. vælger de statsgaranterede forudsætninger vil dette valg også gælde for kirkeskatten.
Såfremt der vælges selvbudgettering vil indkomstskatter og udligning/tilskud blive afregnet på et foreløbigt grundlag. Det endelige grundlag (efterreguleringsgrundlaget) afregnes tre år efter budgetåret, og forskellen mellem det foreløbige grundlag og det endelige grundlag skal så enten tilbagebetales til staten (hvis tab for kommunen) eller efterbetales fra staten (hvis gevinst for kommunen).
Vurderingen af hvad der vil være det mest fordelagtige valg for kommunen afhænger af forventningerne til udviklingen i skatteudskrivningsgrundlaget og i indbyggertallet sammenholdt med udviklingen på landsplan.
De nyeste vækstskøn i regeringens Økonomiske Redegørelse fra august 2020 og forventningerne til indbyggertallet pr. 1.1.2021 i Svendborg Kommune peger isoleret set i retning af at der skal vælges selvbudgettering for 2021.
Corona-pandemien har kraftig påvirkning af økonomien i samfundet. Vurderingen af væksten i økonomien i hhv. 2020 og 2021 er således forbundet med større usikkerhed end normalt. Når denne forhøjede risiko sammenholdes med den relativt beskedne gevinst ved valg af selvbudgettering set i forhold til kommunens samlede økonomi, er vurderingen samlet set, at kommunen bør vælge statsgaranteret udskrivningsgrundlag for 2021.
De forskellige usikkerhedsmomenter er nærmere omtalt i et notat, der er vedlagt som bilag på sagen.
På den baggrund indstiller direktionen, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet vælger statsgaranteret udskrivningsgrundlag for 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag vil resultere i samlede skatteindtægter på 2.727,2 mio. kr. og tilskud og udligning på i alt 1.377,3 mio. kr. jf. budgetforliget for 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen påvirkning
Lovgrundlag
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat (Lovbek. nr. 935 af 30/8-2019)
Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Lovbek. nr. 1084 af 28/10-2019)
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla Larsen (V).
Punkt 4 2. behandling af budget 2021 og overslagsårene 2022-2024
+Beslutningstema
Indstilling til Byrådets 2. behandling af budgetforslag 2021 og overslagsårene 2022 – 2024, herunder takstoversigt for 2021, samt fastsættelse af kirkeskatprocenten
Indstilling
Det indstilles, at:
- ændringsforslag til Svendborg Kommunes budget 2021 og overslagsårene 2022 - 2024 fremsendes til Byrådets 2. behandling
- at forslag til takstoversigt 2021 oversendes til Byrådets 2. behandling
- kirkeskatprocenten fastsættes uændret til 1,02 pct.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget fremsendte den 8. september 2020 forslag til Svendborg Kommunes budget 2021 til Byrådets 1. behandling.
Byrådet vedtog at oversende budgetforslaget til 2. behandling og fristen for fremsendelse af ændringsforslag blev fastsat til mandag den 21. september 2020 kl. 12.00.
Der er modtaget politiske ændringsforslag fra følgende partier/grupper i Byrådet:
Socialdemokratiet, Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti har den 18. september 2020 indgået forlig.
Der foreligger endvidere budgetforslag fra Johan Emil Rasmussen, som er modtaget efter fristens udløb.
Budgetforslagene medfører ændringer i dels kassebeholdning og dels i renter, som er indarbejdet i de respektive forslag. I konsekvens heraf vil der ikke være særskilte ændringsforslag vedrørende kasseforbrug og renter. Øvrige ændringer fremgår tillige af afstemningslisten.
Provstiet har fremsendt budgetforslag, som bygger på statsgaranteret udskrivningsgrundlag, samt at den kirkelige udskrivningsprocent fastsættes uændret til 1,02 procent.
I forhold til 1. behandlingen er der anført en række tekniske ændringer, som fremgår af vedlagte bilag, og som er opført som pkt. 1 på afstemningslisten. De tekniske ændringer er ikke indarbejdet i de 2 budgetforslag, som i øvrigt bygger på valg af statsgaranti.
Budgetforliget samt de tekniske ændringer medfører ændringer i den takstoversigt, som forelå til 1. behandlingen. Det skal bemærkes, at taksterne på grund af den pressede tidsplan først forelægges fagudvalgene på deres møder i oktober. Der henvises til vedlagte takstoversigt.
Direktionen anbefaler, at der frem til byrådets 2. behandling er mulighed for at foretage mindre ændringer og omplaceringer, hvis det bliver nødvendigt for at bidrage til indfrielse af kommunernes økonomiaftale med regeringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
’Fremgår af vedlagte bilag
CO2-Konsekvensvurdering
Flere temaer vil have afledt effekt på CO2, men på nuværende tidspunkt foreligger der ikke konkrete vurderinger heraf. Ved udmøntning af forslag vurderes afledt effekt på CO2 ud fra de nye retningslinjer.
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles, idet Økonomiudvalget samtidig anbefaler, at der dispenseres fra tidsfristen for indsendelse af ændringsforslag.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
De tekniske ændringsforslag og ændringsforslag vedr. driften blev vedtaget uden afstemning.
Man stemte herefter om Johan Emil Rasmussens ændringsforslag vedr. anlæg.
For stemte: 2 (Johan Emil Rasmussen og Jens Munk)
Imod stemte: 27 (A, V, C, B, O, F og Ø)
Man stemte herefter om ændringsforslag fra A, V, C, B, O, F og Ø vedr. anlæg.
For stemte: 27 ( A, V, C, B, O, F og Ø)
Imod stemte: 2 (Johan Emil Rasmussen og Jens Munk)
Indstillingerne blev i øvrigt godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla Larsen (V).
Punkt 5 Arealoverførelse for udvidelse af Christiansmindespejdernes hus, Fruerstuevej 61A, 5700 Svendborg
+Beslutningstema
Tilkendegivelse af om Det Danske Spejderkorps må arealoverføre ca. 130-140 m² fra matrikel 186g, Svendborg Markjorder til matrikel 186a, Svendborg Markjorder. Begge matrikler er ejet af kommunen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet, at :
- Administrationen bemyndiges til at indgå ny areallejeaftale med Det Danske Spejderkorps for en 30 årig periode (nuværende areallejeaftale er udløbet)
- Administrationen bemyndiges til i en særskilt allonge til areallejeaftalen indgå en 3-årig aftale, således at Det Danske Spejderkorps har den fornøden tid til at finde finansiering af arealoverførelsen og udvidelse af spejderhuset.
Sagsfremstilling
Det Danske Spejderkorps har rettet henvendelse til kommunen for udvidelse af areal til opførelse af tilbygning. En arealoverførelse er nødvendig for den ønskede udvidelse af eksisterende bygning, da der ikke kan bygges over skel. Bygningen er beliggende på Svendborg Kommunes matrikel 186a, Svendborg Markjorder Fruerstuevej 61C, 5700 Svendborg.
Det ønskede areal udgør ca. 130 – 140 m² jf. ortofotokort bilag 1.
Tilbygningen sker efter bestemmelserne i Byplanvedtægt nr. 4 af 1964, del af Svendborg Østre bydel.
Nuværende bygning er ejet af Det Danske Spejderkorps og er tinglyst som bygning på lejet grund. Der er tinglyst areallejekontrakt og denne skal fornyes. Lejekontrakten blev i sin tid indgået i 1999.
Ny areallejekontrakt ønskes indgået for en periode på 30 år, hvorved det er muligt at ansøge om finansiering via fonde.
I tillæg til ny areallejekontrakt vil der blive udarbejdet en allonge, der giver Det Danske Spejderkorps 3 år til at finde den fornøden finansiering til projektet og arealoverførelsen mv.
Har Det Danske Spejderkorps ikke opnået denne finansiering inden dette tidsrum bortfalder denne allonge.
Ønske om udvidelse sker grundet medlemstallet er stigende pt. 90 medlemmer med et maksimum på 120 og for at kunne rumme fremtidige aktiviteter såsom møder, kurser og værkstedsbrug. Desuden har de behov for mere plads til opbevaring af grej og materialer.
Området benyttes også jævnlig af skoleklasser fra Ørkildskolen afd. Øst. Og af institutionerne Poppellunden og Paraplyen. Unge fra området anvender også området, herunder navnlig bålhytten.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter til arealoverførelse afholdes af Det Danske Spejderkorps og har dermed ingen økonomiske konsekvenser for kommunen.
Nuværende bygning ejers af Det Danske Spejderkorps og en udvidelse finansieres af ejerne. Fremtidige og nuværende drift af området og bygningen samt øvrige omkostninger i forbindelse af udvidelsen er kommunen uvedkommende.
Lovgrundlag
Udstykningsloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla Larsen (V).
Punkt 6 Liv i Min By. Klosterplads og Klosterstræde
+Beslutningstema
Liv i Min By – Finansiering til færdiggørelse af omdannelsen af Klosterplads og Klosterstræde.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med endelige vedtagelse i Byrådet:
- At der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 1,3 mio. kr. til Liv i Min By projektet, som finansieres af puljen til By- og Områdefornyelse i 2020.
- Forudsat at der findes 0,2 mio. kr. via interne budgetomplaceringer i Liv i Min By projektet.
- At belægningerne etableres jfr. principperne om ny gågadebelægning i Svendborg Kommune, som behandles på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 10.september 2020
- At anlægsarbejderne igangsættes
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et Områdefornyelsesprogram for området mellem Jessens Mole og Møllergade.
Programmet beskriver en række aktiviteter og anlægsprojekter, der skal gennemføres indenfor perioden 2016-2020. Programmet blev vedtaget af Byrådet i december 2015 og forventes afsluttet med udgangen af 2020.
I 2020 omfatter aktiviteterne gennemførslen af handleplaner for arbejdsgrupperne ’Grønt og Blåt’ og ’Bevægelse’ samt tilskud til bylivspuljer. Endvidere realiseres anlægsprojekterne for Klosterplads og Frederiksgade.
Projektforslaget for omdannelsen af Frederiksgade, Klosterplads og Klosterstræde blev godkendt i hhv. Områdeforum og Teknik- og Erhvervsudvalget i april 2020.
Udbud af anlægsarbejderne blev gennemført i juni 2020. Udbuddet omfattede etablering af et nyt trappeanlæg på Klosterplads, omdannelsen af Frederiksgade, Klosterstræde og arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads.
Anlægsarbejderne for delområderne bestående af Klosterstræde samt arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads blev imidlertid udbudt som option, grundet usikkerhed om, hvorvidt disse kunne indeholdes indenfor Liv i Min By’s økonomiske ramme. Begge delområder omfatter etablering af ny granitbelægning.
Anlægsarbejderne på Klosterplads og i Frederiksgade afstedkommer omfattende arkæologiske forundersøgelser, som betales via anlægsbudgettet. På budgettet er der afsat et udvidet rådighedsbeløb hertil, hvilket er en medvirkende årsag til, at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at finansiere anlæg af førnævnte delområder, arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads og Klosterstræde, indenfor Liv i Min Bys økonomiske anlægsrammer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Liv i Min By er et statsstøttet projekt, som laves i samarbejde med Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen.
En realisering af delområderne bestående af arealet ovenfor trappeanlægget på Klosterplads samt Klosterstræde forventes at koste 1,5 mio. kr. og er på nuværende tidspunkt ikke muligt at finansiere indenfor Liv i Min Bys økonomiske anlægsramme.
Med henvisning til indstillingen anbefales det, at de 1,5 mio. kr. finansieres ved en tillægsbevilling på 1,3 mio. kr., under forudsætning at der findes 0,2 mio. kr. via interne budgetomplaceringer i Liv i Min By projektet.
Områdeforum under Liv i Min By drøfter sagen om de interne omplaceringer (til i alt 0,2 mio. kr.) på møde den 9. september 2020, hvor sagen vil blive forelagt.
Tillægsbevillingen på 1,3 mio. kr. søges finansieret af puljen til By- og områdefornyelse i 2020.
Puljen til By- og Områdefornyelse samt Liv i Min By projektet er begge 95 % lånefinansieret.
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla Larsen (V).
Punkt 7 Ændring af færdsel gennem portbygningerne ved Valdemars Slot
+Beslutningstema
Godkendelse af hvidbogen efter offentlig høring af forslag til ændret færdsel gennem portbygningerne ved Valdemars Slot.
Godkendelse af, at administrationen går videre med udførsel af anlægsprojektet vedrørende sikring af portbygninger. Anlægsprojektet vil blive tilpasset i forhold til indkomne høringssvar.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Hvidbogen fra den offentlige høring af forslag 4 godkendes.
- Administrationen går videre med udførelsen af det tilpassede anlægsprojekt.
- Den årlige drift på 64.109 kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme” fra 2021 og frem.
Sagsfremstilling
Med baggrund i en henstilling til Svendborg Kommune fra Slots- og Kulturstyrelsen i august 2019, om at finde en løsning, som forhindrer yderligere skader på portbygningerne, er der udarbejdet fire forslag, hvoraf forslag 4 har været sendt i offentlig høring.
I forbindelse med den offentlige høring er der indkommet i alt fire høringssvar fra henholdsvis Valdemars Slot, Svendborg Kommunes Arkitekturråd, Troense Beboerforening og en borger. Et resume af høringssvarene er vedlagt i en hvidbog som bilag 1 (Bilag 1 – Hvidbog for høringssvar). Alle høringssvarene kan læses i deres fulde længde i bilag 2 (Bilag 2 – Høringssvar i fuld længde).
Høringssvarene peger overordnet på, at der ønskes en mere æstetisk løsning i forbindelse med sikring af portbygninger i respekt for den kulturhistoriske bygning.
Med baggrund i høringssvarene anbefaler administrationen, at forslag 4 tilpasses høringssvaret fra Valdemars Slot (Bilag 3 – Valdemars Slot, Bilag 4 – Visualisering af forslag).
Svendborg Kommune etablerer elektronisk højdevarslingsportal, skiltning, vejbelægning inklusiv afstribning. Derudover etablerer Svendborg Kommune en højdevarslingsportal og steelere, som svarer til Valdemars Slots høringssvar, hvor der med en mere æstetisk løsning tages hensyn til de kulturhistoriske bygninger.
For at tilgodese en mere æstetisk løsning, tilbyder Valdemars Slot at finansiere og opsætte plantekummer i mellem portbygningerne. Opsætningen af plantekummer skal godkendes af Vejmyndighed i Svendborg Kommune.
Anlægget forudsætter, at der indgås en drifts- og vedligeholdelsesaftale med Valdemars Slot, som tinglyses. I aftalen fremgår det, at Valdemars Slot har ansvaret for at drifte og vedligeholde plantekummer og steelere. Svendborg Kommune har ansvaret for de resterende dele af anlægget. Et udkast til aftalen er vedlagt som bilag 5 (Bilag 5 – Forslag til aftale).
Hele anlægsprojektet skal godkendes af politiet. Svendborg Kommune er ansvarlige for at søge dispensation fra strandbeskyttelseslinjen, samt orientere Slots- og Kulturstyrelsen om det endelige projekt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet er en del af de fremrykkede projekter i forbindelse med Covid-19, hvor anlægsfinansieringen sker ved lånoptagelse.
Anlæg | Forslag 4 | Tilpasset høringssvar |
Elektronisk højdevarsling | 140.380 | 140.380 |
Skiltning | 28.360 | 28.360 |
Vejbelægning inkl. afstribning | - | 86.000 |
Bump til 40 km/t | 10.625 | - |
Højdevarslingsportal | 233.720 | 233.600 |
Steeler | 48.000 | 106.880 |
Chikaner/plantekummer | 70.000 | 82.000 |
Drift og vedligehold | 64.109 | 64.109 |
Samlet pris i kr. ex. moms | 595.194 | 741.329 |
Afvigelserne i anlægssummen for det tilpassede forslag skyldes udeladelse af bump til 40 km/t, tilføjelse af vejbelægning og afstribning, samt forhøjet udgift til steeler og plantekummer.
På baggrund af ændringerne er det besluttet i dialog med Valdemars Slot, at Valdemars Slot afholder differencen mellem forslag 4 og det tilpassede forslag.
De fremadrettede driftsomkostningerne på 64.109 kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme” fra 2021 og frem.
Lovgrundlag
Færdselsloven
Lov om offentlige veje m.v.
Fredningsloven
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 10-09-2020
Indstillingen godkendes og oversendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles. Liste C var imod, idet man ønsker at fastholde den oprindelige beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget om i en forsøgsperiode på 2 år at lukke for biltrafik gennem portbygningerne, da den valgte løsning skæmmer adgangsvejenes visuelle udtryk.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt. Liste C og Karl Magnus Bidstrup var imod.
Liste C var imod, idet man ønsker at fastholde den oprindelige beslutning i Teknik- og
Erhvervsudvalget om i en forsøgsperiode på 2 år at lukke for biltrafik gennem portbygningerne, da
den valgte løsning skæmmer adgangsvejenes visuelle udtryk.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).
Punkt 8 Vandområdeplaner 2021-2027: Godkendelse af Forslag til indsatsprogram for vandløbsindsatser
+Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om forslag til vandløbsindsatser i de statslige vandområdeplaner 2021-2027. Forslaget er udarbejdet med bidrag fra interessenter i det lokale vandråd. Forslaget skal sendes til Miljø- og Fødevareministeriet, der udarbejder de statslige vandområdeplaner 2021-2027, herunder hvilke fysiske indsatser i vandløb, der skal gennemføres for at opnå en god miljøtilstand.
Desuden skal udvalget beslutte, om de ønsker at støtte dele af vandrådets udtalelse til ministeriet vedr. spildevand fra veje og konsekvenserne herved for vandmiljøet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalgets godkendelse og endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Forslag til indsatsprogram for vandløbsindsatser i vandområdeplanerne 2021-2027 i Svendborg Kommune fremsendes til Miljø- og Fødevareministeriet.
- Høringssvar vedr. tilledning af vejvand til vandmiljøet fremsendes til Miljø- og Fødevareministeriet
Sagsfremstilling
EU’s vandrammedirektiv fastlægger, at medlemslandene via konkrete miljømål og fornødne indsatser skal forebygge forringelse og opnå god tilstand i grundvandsforekomster og overfladevandområder – herunder vandløb. I Danmark er der cirka 75.000 kilometer vandløb. Det forventes, at 18.500 kilometer af disse vil indgå i vandområdeplanerne gældende for perioden 2021-2027 og dermed være omfattet af et miljømål. Cirka halvdelen af de 18.500 kilometer vandløb er i risiko for ikke at opfylde miljømålet i 2027, og for 3.800 kilometer vurderes risikoen at skyldes utilstrækkelige fysiske forhold.
Fyn er opdelt i fire hovedvandoplande: Lillebælt/Fyn, Odense Fjord, Storebælt og Det Sydfynske Øhav. Svendborg Kommune er beliggende inden for hovedvandoplandet Det Sydfynske Øhav. Kommunerne inden for de enkelte hovedvandoplande har siden december 2019, med input fra lokale vandråd, udarbejdet forslag til indsatsprogram for de fysiske vandløbsindsatser i vandområdeplanerne 2021-2027. Desuden skal kommunerne levere bidrag til den miljørapport, som miljøministeren skal udarbejde i henhold til miljøvurderingsloven. Kommunernes bidrag skal være Miljø- og Fødevareministeriet i hænde senest 22. november 2020.
De statsligt udmeldte minimumskrav for hovedvandopland Det Sydfynske Øhav er indsatsforslag i minimum 38 kilometer vandløb og fjernelse af minimum 8 spærringer. Den økonomiske ramme er 9.096.000 kroner.
Forslag til indsatsprogram for fysiske vandløbsindsatser i Svendborg Kommune
Indsatser til forbedring af de fysiske forhold i vandløb er opdelt i enten vandløbsstrækninger eller spærringer. Strækningerne kaldes i vandplantermologi for vandområder og her foregår restaureringsindsatserne eksempelvis ved udlægning af groft materiale, hævning af vandløbsbund, træplantning, etablering af sandfang mv. Indsatser i forbindelse med spærringer er typisk åbning af rørlagte strækninger eller fjernelse af faunaspærringer ved for eksempel opstemninger eller røroverkørsler.
Inden for hovedvandoplandet Det Sydfynske Øhav har vandrådet behandlet i alt 21 forslag til indsatser i vandområder og 15 forslag til spærringer, hvor der skal skabes passage for fisk og smådyr. Hhv. 13 og 13 af disse ligger i Svendborg Kommunes geografiske opland.
På den baggrund forslår vandrådet, at i alt 12 strækningsbasserede restaureringsindsatser (22,564 kilometer) og 12 spærringer skal indgå i de statslige vandområdeplaners indsatsprogram 2021-2027 i Svendborg Kommune. Administrationens indstilling følger vandrådets anbefalinger. Oversigt over de konkrete indsatsforslag fremgår af det vedlagte bilag.
Vandrådsarbejdet
Vandrådsarbejdet blev skudt i gang med vandrådspakken, som staten offentliggjorde den 26. november 2019. Frem til juni 2020 er der afholdt i alt tre vandrådsmøder samt en ekskursion. Desuden har to medlemmer af vandrådet været på besigtigelse for at se på vandløb på Ærø. Alle vandrådsmøder er afholdt med deltagelse af repræsentanter fra oplandskommunerne. Svendborg har været sekretariatskommune.
Vandrådene har arbejdet på den måde, at de enkelte medlemmer har haft mulighed for at indstille vandområder til drøftelse i vandrådet. Det er administrationens opfattelse, at dialogen på tværs af organisationerne i vandrådene på har været god og konstruktiv, hvilket også afspejles i den store enighed, som er opnået i forbindelse med de mange vandområder og spærringer, der er drøftet.
Udtalelse vedr. vejvand
I de tilfælde, hvor der ikke kunne opnås enighed om et vandområde eller en spærring - i vandrådet eller mellem vandråd og kommune - kan hele eller dele af vandrådet afgive en udtalelse til kommunalbestyrelsen og/eller Miljø- og Fødevareministeriet.
Efter sidste vandrådsmøde har administrationen modtaget en udtalelse fra dele af vandrådet vedr. udledning af spildevand fra veje og konsekvenserne for vandmiljøet. Det skal noteres, at ikke alle medlemmer i vandrådet kan bakke op om udtalelsen. Udtalelsen er vedlagt som bilag. Med udtalelsen ønskes Byrådets opbakning til udtalelsen inden den videresendes til Miljø- og Fødevareministeriet med henblik på opfølgning i forbindelse med den kommende vandområdeplan 2021-2027.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Staten har kompenseret kommunerne økonomisk for udarbejdelse af forslag til indsatsprogram, bidrag til miljørapport samt for varetagelse af sekretariatsbetjeningen af vandrådene via DUT-princippet efter aftale med KL.
CO2-Konsekvensvurdering
Kommunens arbejde med vandrådsopgaven har ingen konsekvenser for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om vandplanlægning (LBK nr. 126 af 26. januar 2017).
Bekendtgørelse om vandråd, vandråds samarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i et hovedvandopland om udarbejdelse af forslag til indsatsprogrammers supplerende vandløbsforanstaltninger samt bidrag til miljørapport (BEK nr. 1060 af 22. oktober 2019).
Vejledning til kommuner og vandråd om arbejdet med forslag til indsatsprogrammet for vandløbsindsatsen 2021-2027, Miljø- og Fødevareministeriet november 2019.
Lov om miljøvurdering og planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 1225 af 25. oktober 2018.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2020
Indstillingen godkendes og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).
Punkt 9 Tved Skole – Tilpasning af fysiske rammer
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af anlægsbevilling til realisering af projektet ”Tved Skole – Tilpasning af fysiske rammer”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsbevilling på 6,817 mio. kr. til fremrykning af projektet til 2020 og dermed søges låneoptaget.
- At administrationen bemyndiges til at forestå køb af pavillon og ekstra moduler
- At administrationen bemyndiges til forestå udbud og indgåelse af kontrakt med entreprenør
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At de årlige låneydelser på 0,307 mio. kr. i forbindelse med den øgede låneoptagelse, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
- At Børne- og Ungeudvalget tager punktet til efterretning.
Sagsfremstilling
I budgetforliget for 2021 blev det besluttet at der skulle investeres 6,817 mio. kr. på Tved Skole, således de fysiske rammer tilpasses.
Tved Skole blev i forbindelse med skolestrukturændringerne i 2011 ændret til en skole for 0.-6. klasse, og blev i den forbindelse renoveret, så selve hovedbygningen fremstår i pæn stand.
Skolen blev dimensioneret til 7 årgange a´ 2 spor, dvs. forventet 14 klasser. Adskillige årgange har været større, så skolen i flere år har haft op til 18 klasser.
I skoleåret 2018/19 betød elevtallet, at der blev 3 børnehaveklasser, hvorfor en ny pavillon blev lejet for en 3-årige periode fra august 2018 – juli 2021.
Fra skoleåret 2020/21 forventes 16 klasser, faldende til 14 klasser i skoleåret 2024/25.
For at kunne rumme skolens elever har der de senere år været lejet 2 lokaler i Tvedhallen, som anvendes som klasselokaler.
Imidlertid har man i hallen selv brug for disse lokaler (som cafeteria), som derfor min. 1 gang om måneden skal ryddes, samt i forbindelse med større begivenheder i øvrigt, fx valg, stævner mv. Lokalerne er derfor ikke optimale som klasse/stamlokaler, da det kræver en del ekstraarbejde at rydde dem jævnligt.
Derudover huses skolens 2 børnehaveklasser i en mindre rødstensbygning ”Det røde hus”, beliggende ved siden af skolen, samt i en ældre pavillon, som stammer fra Storebæltsbyggeriet. Denne pavillon vil ikke på sigt kunne bevares, da den er i dårlig stand. Alle indskolingslokaler 0.-3. klasse dobbeltudnyttes, så SFO rummes i lokalerne om eftermiddagen.
Derudover er der fra 1. april 2020 og fremadrettet besluttet forårs SFO på alle skoler, hvilket tillige kræver ekstra lokaler.
Faglokaler:
Skolen har behov for et større lokale til Natur og Teknologi, som rummes i et mindre lokale i den røde bygning med plads til ½ klasse.
Håndværk og Design er etableret i det det tidligere sløjdlokale. Her er der ligeledes pladsudfordringer.
Mangfoldige læringsmiljøer:
I 2019 besluttede Børne- og Ungeudvalget en justering af specialstrukturen og godkendte Mangfoldige læringsmiljøer som overordnet pædagogisk ramme. Målsætningen er at flest mulige elever forbliver i almenmiljøet, og at skolerne tilpasser miljøet til eleverne. Der er derfor behov for lokaler til holddeling, og Tved Skole blandt andet har lavet et forstærket indskolingstilbud, ligesom skolen gennem mange år har haft en familieklasse, hvilket også skaber behov for ekstra lokaler. Samtidig vil skolen have øges fokus på at bruge uderummet.
Ved brug af hhv. 1 og 2 lokaler i hallen kan skolen rumme alle klasser i ombygningsperioden, samtidig med at der bliver 2 klasser færre pr. august 2020.
I de efterfølgende år udfases yderligere 2 klasser med 3 spor, hvorfor administration og skolens ledelse på baggrund af elevtalsprognosen vurderer, at der samlet vil være et passende antal lokaler fremadrettet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet fordrer at ”Storebæltspavillonen” fjernes og at den lejede pavillon fra 2018 frikøbes, samt at der sker et tilkøb af to yderligere moduler. Herudover vil der ske en tilretning af udearealer, legeplads med mere. Udgiften hertil er anslået til ca. 4,9 mio.kr. Ombygning af Håndværk og Designlokale samt Natur og Teknologilokalet er anslået til ca. 1,9 mio. kr.
Den samlede udgift til realisering af det fremrykkede projektet udgør 6,817 mio. kr. På baggrund af dette søges der en anlægsbevilling i 2020 på 6,817 mio. kr., som yderligere søges finansieret via lånoptagelse.
Med den nuværende rente vil dette betyde en årlig låneydelse over 25 år på 0,307 mio. kr. Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages. Med henvisning til indstillingen søges de årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Den øget drift er finansieret i forbindelse med indgåelsen af budgetforliget for 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Realiseringen af projektet forventes ikke at have nogen væsentlig CO2-konsekvens.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativ
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).
Punkt 10 Affaldsgårde - anlægsbevilling til opførelse
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af anlægsbevilling til opførelse af affaldsgårde
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsbevilling på 4,905 mio. kr. til fremrykning af projektet til 2020 som søges låneoptaget.
- At administrationen bemyndiges til at forestå udbud og indgåelse af kontrakt som totalentreprise
- At der godkendes, at der kan gøres brug af ekstern rådgiver
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At de årlige låneydelser på 0,221 mio.kr., i forbindelse med den øgede låneoptagelse, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Sagsfremstilling
Der er tidligere truffet politisk beslutning om en ny struktur for afhentning af dagrenovation, organisk affald og fire genanvendelige materialer. Ved budget 2020 blev der bevilget 1,3 mio. kr. til indkøb af indendørs affaldsbeholdere, og i den forbindelse blev der varslet behov for en anlægsinvestering til etablering af affaldsgårde.
Affaldsgårdene skal leve op til sikkerheds- og arbejdsmiljømæssige forhold.
Som en konsekvens heraf, vil der blive behov for at ombygge og lovliggøre en række udendørs affaldsgårde ved forskellige institutioner, som ikke vil leve op til gældende myndighedskrav, når de nye sorteringsordninger udrulles.
Udfordringen er blandt andet, at der skal være plads til flere sorteringsenheder/containere, og det vil være en særlig udfordring på nogle institutioner pga. manglende plads.
Der vil derfor være afledte økonomiske konsekvenser ved udrulning af øget affaldssortering på alle skoler og institutioner i kommunen.
Det skal endvidere bemærkes, at administrationen nøje følger de nationale politiske forhandlinger om en ny klimahandlingsplan, som kan komme til at indbefatte en endnu højere grad af sortering, og dermed også behov for et øget antal affaldsbeholdere, containere, større affaldsgårde mm. Der arbejdes derfor efter fremtidssikrede løsninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Etablering af affaldsgårdene i de kommunale institutioner fordre en investering på 4,905 mio. kr. Projektet fremrykkes til 2020, og for at kunne gennemføre udbuddet inden udgangen af året er der indeholdt 0,5 mio. kr. til brug af rådgiver. Investeringen indgik som anlægstema ved budgetforhandlingerne for 2021. Fremrykningen gør det muligt at låneoptage til finansieringen.
Den samlede udgift til realisering af det fremrykkede projektet udgør 4,905 mio. kr. På baggrund af dette søges der en anlægsbevilling i 2020 på 4,905 mio. kr., som yderligere søges finansieret via lånoptagelse.
Med den nuværende rente vil dette betyde en årlig låneydelse over 25 år på 0,221 mio. kr. Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages. Med henvisning til indstillingen søges de årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Eventuelt brug af ekstern rådgiver forventes at overstige grænsen på 0,150 mio. kr., hvorfor der søges om godkendelse af brug af ekstern rådgiver.
CO2-Konsekvensvurdering
Der vil være indirekte konsekvenser af en øget affaldssortering og dermed øget genanvendelighed, men konsekvensen er endnu for usikker til, at den kan opgøres i faktuelle tal.
Lovgrundlag
Lov om affald
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).
Punkt 11 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Intet.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).
Punkt 12 Ejendomshandel (Lukket)
+Beslutningstema
Salg af kommunens ejendom beliggende Assensvej 73, 5771 Stenstrup og erhvervelse af ejendommen beliggende Assensvej 19, 5771 Stenstrup.
Indstilling
Byrådet indstiller til Økonomiudvalget og endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Landbrugsarealet beliggende Assensvej 73, 5771 Stenstrup matr.nr. 16g, Kirkeby By, Kirkeby (kaldet Reginahaven) sælges i udbud til en mindstepris på kr. 876.792 ekskl. moms
- Overtagelse af jorden sker pr. 1. september 2021
- Arealet er omfattet af lokalplan 21.05, boligområde i Kirkeby og vil ved salget udgå af lokalplan og dermed tilbageføres til landzone.
- Svendborg Kommune indgår køb af matr.nr. 14g, Kirkeby By, Kirkeby af areal 42.870 m2 beliggende Assensvej 19, 5771 Stenstrup.
- Købet bliver betinget af, at jordbundsforholdene er af sådan beskaffenhed, at der kan opføres en-families-huse.
- Administrationen bemyndiges til på vegne af Byrådet at gennemføre salget af Assensvej 73, 5700 Svendborg
- Borgmesteren bemydiges til på vegne af Økonomiudvalget og Byrådet til at gennemføre købet af Assensvej 19, 5700 Svendborg
Sagsfremstilling
I forbindelse med afholdelse af borgermødet i Kirkeby er det blevet besluttet, at igangsætte den første del af en proces for realisering af en udstykning.
Den første del af processen indebære at udbyde Reginahaven (Assensvej 73, 5771 Stenstrup) i udbud og opkøbe jord fra tredjemand.
Den nuværende lokalplan for Reginahaven giver ikke mulighed for at udstykke mere end 2 grunde, hvilket ikke svarer til efterspørgslen af grunde.
Køb af matr.nr. 14g, Kirkeby By, Kirkeby beliggende Assensvej 19, 5771 Stenstrup, der beliggenhedsmæssig ligger op til et villakvarter, giver mulighed for at udstykke grundene jf. det som efterspørges i lokalsamfundet.
Overtagelsesdatoen for Reginahaven er lagt til den 1. september 2021, hvorved forpagter kan modtage EU-støtte for hele året 2021.
Efter erhvervelse af Assensvej 19, 5771 Stenstrup er der nu mulighed for at der kan ske byggemodning og udstykning af parcelhusgrunde.
Planmæssige forhold:
Ved salget af Reginahaven ophæves en del af den eksisterende lokalplan 21.05 for området. Lokalplanen for fastholdes for de øvrige områder, således at der fremadrettet kan realiseres boliger på området såfremt der skulle opstå et ønske og mulighed for det.
I forbindelse med køb og salg, skal der sikres at der kan udvikles boliger på Assensvej 19, 5771 Stenstrup.
Dette betyder at der skal udarbejdes en nærmere lokalplan for området.
For det øjeblik der er givet tilsagn om at udarbejde en lokalplan, vil der typisk gå 10-12 måneder før den foreligger.
Det skyldes, at der i planloven stilles krav om offentlig høringer og politiske behandlinger.
Der vil i forbindelse med lokalplanlægningen ske en inddragelse af lokalområdet, i forhold til at imødekomme de lokale ønsker og behov til det fremtidige boligområde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Reginahaven er bortforpagtet og ved salg bortfalder forpagtningsafgiften på kr. 21.910 pr. år.
Provenuet fra salget af Reginahaven (Assensvej 73) medgår til finansiering af købet af Assensvej 19, 5771 Stenstrup. Såfremt provenuet ikke dækker købesummen af Assensvej 19 forslås det dækket af jordforsyningspulje for landdistrikter.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om salg af kommunale ejendomme
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles, idet borgmesteren samtidig bør bemyndiges til at igangsætte de arkæologiske undersøgelser hurtigst muligt efter erhvervelsen af ejendommen.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).