Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Der var spørgsmål fra Michael Duelund, Peter Lidegaard, Pia Lidegaard, Erik Nystrøm, Gitte Knudsen, Tina Nystrøm, Mette Teglgaard, Charlotte Vejlbæk, Jørgen Andersen og Susanne Jensen.
Der var afbud fra Jens Erik Laulund Skotte. Som suppleant deltog Stina Sølvberg Thomsen. Byrådet godkendte dette. Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Anmodning om midlertidig udtrædelse af Byrådet
+Beslutningstema
Godkendelse af midlertidigt udtræden fra Byrådet fra 1. september 2020 samt indtræden af suppleant i Byrådet.
Indstilling
Borgmesteren indstiller:
- At der træffes beslutning om godkendelse af Jens Erik Laulund Skottes midlertidige udtræden af Byrådet fra 1. september 2020 og indtil slutningen af december 2020.
Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Jens Erik Laulund Skotte (Ø) anmoder om udtrædelse af Byrådet fra 1. september 2020 af arbejdsmæssige årsager. Jens Erik Laulund Skotte forventer ikke at kunne vende tilbage før tidligst i slutningen af december måned 2020.
1. suppleant er Stina Sølvberg Thomsen.
Jens Erik Laulund Skotte har følgende poster:
- Byrådet
- Medlem af Teknik- og Erhvervsudvalget
- Medlem af Børn og Unge-udvalget (§18)
- Medlem af Lokaludvalget
- Medlem af Integrationsrådet
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt midlertidig udtrædelse af Byrådet samt 1. suppleant Stina Sølvberg Thomsens indtrædelse.
- Stina Sølvberg Thomsen
- Jesper Kiel indtræder i Teknik- og Erhvervsudvalget
- Stina Sølvberg Thomsen indtræder med Susanne Gustenhoff som suppleant
- Susanne Gustenhoff indtræder med Jesper Kiel som suppleant
- Susanne Gustenhoff indtræder med Jesper Kiel som suppleant
- I Social- og Sundhedsudvalget indtræder Stina Sølvberg Thomsen, Susanne Gustenhoff udtræder
- I Miljø- og Naturudvalget indtræder Susanne Gustenhoff, Jesper Kiel udtræder
Omfordeling af poster gælder frem til, at Jens Erik Laulund Skotte genindtræder i Byrådet.
Punkt 3 Ud- og indtræden i Folkeoplysningsudvalget
+Beslutningstema
Anmodning om udtræden af Folkeoplysningsudvalget. Godkendelse af udpegning af nyt medlem til indtræden i Folkeoplysningsudvalget.
Indstilling
Det indstilles til Byrådets godkendelse:
- At Jan Bunkenborgs udtræden af Folkeoplysningsudvalget godkendes.
- At Lone Drejer indtræder som medlem af Folkeoplysningsudvalget i den resterende valgperiode.
Sagsfremstilling
Jan Bunkenborg anmoder om udtræden af Folkeoplysningsudvalget pr. 1. august 2020. Årsagen er, at Jan Bunkenborg er fratrådt stillingen som skoleleder for FOF.
Jan Bunkenborg var indtrådt i udvalget som suppleant. Posten kan således ikke umiddelbart overtages af en suppleant, da der kun vælges en suppleant pr. medlem.
Samrådet for Folkeoplysning har udpeget leder af AOF-Sydfyn Lone Drejer som suppleant og anmoder om, at hun kan overtage posten som Samrådets repræsentant for den resterende valgperiode.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 25-08-2020
Indstilles til Byrådets godkendelse.
Birgit Sørensen var fraværende. Som suppleant deltog Karin Olsen.
Frank Müller-Bøgh var fraværende. Som suppleant deltog Peter Bang.
Lars Erik Hornemann og Jan Bunkenborg var fraværende.
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 4 Byrådets møder i 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af mødekalender for Byrådet i 2021.
Indstilling
Økonomiudvalget indstiller byrådets mødekalender til godkendelse.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget indstiller, at byrådets møder i 2021 afholdes følgende tirsdage kl. 17.00:
26/1, 23/2, 30/3, 27/4, 25/5, 29/6, 31/8, 21/9 (1. behandling af budget), 12/10 (2. behandling af
budget), 2/11, 30/11, 21/12. Endvidere byrådets temadag 10. februar ca. fra kl. 12.00 – 21.00.
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 5 Revisionsberetning nr. 25 for regnskabsåret 2019
+Beslutningstema
Godkendelse af revisionsberetning nr. 25 og revideret regnskab for 2019 for Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at:
- At afsluttende revisionsberetning nr. 25 for regnskab 2019 godkendes.
- At det reviderede regnskab for 2019 godkendes.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har fra BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab modtaget revisionsberetning nr. 25, vedrørende årsregnskabet 2019.
Fra beretningen kan fremhæves:
- Revisionen af regnskabet for 2019 har ikke givet anledning til bemærkninger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Styrelseslovens § 45.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 6 Ansøgning om tilskud til skattenedsættelse
+Beslutningstema
Ansøgning til Indenrigsministeriet om 100 % tilskud til finansiering af nedsættelse af udskrivningsprocenten i 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at Svendborg Kommune ansøger Social- og indenrigsministeriet om tilskud til skattenedsættelse, således at udskrivningsprocenten nedsættes fra 26,8 pct. i 2020 til 26,3 pct. i 2021.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udligningsreformen giver Staten mulighed for en tilpasning af indkomstskatten i kommunerne. Kommuner med tab på udligningsreformen får mulighed for at sætte skatten op uden sanktioner fra staten og kommuner med gevinst på udligningsreformen får mulighed for at nedsætte indkomstskatten med tilskud fra staten.
Der er etableret to tilskudsordninger for kommuner, der ønsker at nedsætte indkomstskatten i 2021. For perioden 2021-2025 etableres en generel tilskudsordning til kommuner, som gennemfører en nedsættelse af udskrivningsprocenten uden forhøjelse af andre skatter. Tilskudsprocenten kan højst udgøre 90 pct. af provenutabet i første og andet år, 85 pct. i tredje år, 80 pct. i fjerde år og 75 pct. i femte år. Samtidigt er der etableret en tilskudsordning målrettet kommuner, der i 2020 har en udskrivningsprocent på over 26,3 pct. og som gennemfører en nedsættelse af udskrivningsprocenten i årene 2021-2025. For disse kommuner udgør tilskudsprocenten varigt 100 pct. af provenutabet for skattenedsættelser ned til 26,3 pct.
Kommuner, der ønsker at hæve skatten i 2021, har fået tildelt en individuel ramme for en skatteforhøjelse uden sanktioner. Ønsker kommunen ikke at udnytte sin individuelle ramme til skatteforhøjelser, kan andre kommuner med tab på udligningsreformen ansøge om at få tildelt en højere ramme til skatteforhøjelser.
Der vil årligt højst kunne tildeles en ramme til skattenedsættelser med tilskud svarende til den tildelte ramme til skatteforhøjelser for samme år. For 2021 udgør den samlede ramme for skatteforhøjelser 429,8 mio. kr. Social- og indenrigsministeriet har i forbindelse med udmeldingen af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og udligning for 2021 oplyst, at der ved fordelingen af rammen til skattenedsættelser bl.a. vil blive lagt vægt på at skatten nedsættes i kommuner med høj skatteprocent.
Svendborg Kommune er en af de kommuner, som samlet set vil få gevinst af udligningsreformen og med en aktuel udskrivningsprocent på 26,8 opfylder Svendborg Kommune således betingelserne for at søge om 100 % tilskud til skattenedsættelse i 2021. Såfremt kommunen ønsker at søge om tilskud skal ansøgning herom være indsendt til Social- og indenrigsministeriet senest den 4. september 2020. Ministeriet vil give svar på ansøgningerne hurtigst muligt og senest inden udgangen af september måned.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommunes statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2021udgør 9.304 mio. kr. Ved en nedsættelse af udskrivningsprocenten fra 26,8 til 26,3 vil dette betyde et mistet skatteprovenu på 46,5 mio. kr. Dette vil så blive udlignet af det statslige tilskud til skattenedsættelse.
Fastsættelse af udskrivningsprocenten vil også påvirke kommunens bidrag til finansiering af det skrå skatteloft, idet kommuner med en aktuel skatteprocent, der er højere end kommunens skatteprocent i 2007 bidrager til finansiering af det skrå skatteloft. En nedsættelse af kommunens udskrivningsprocent vil således medføre faldende bidrag til finansiering af det skrå skatteloft. Dette er beregnet til ca. 1,5 mio. kr. ud fra det estimerede topskattegrundlag for 2021.
En nedsættelse af udskrivningsprocenten i 2021 vil således medføre et beregnet nettotilskud fra staten til kommunen på 45,0 mio. kr.
Lovgrundlag
Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 17 e
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 7 Ligestillingsredegørelse 2020
+Beslutningstema
Ligestillingsredegørelse 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Ligestillingsredegørelsen 2020 godkendes med henblik på endelig godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Alle kommuner, regioner og staten skal efter ligestillingslovens § 5 og 5a indberette en Ligestillingsredegørelse om deres arbejde med ligestilling hvert tredje år.
Ligestillingsredegørelsen omfatter perioden 1. november 2017 til 31. maj 2020. Formålet med ligestillingsredegørelserne er:
- At monitorere, sammenligne og fremme ligestillingsindsatser i det offentlige
- At synliggøre indsatsen over for borgere og andre interesserede aktører
- At indsamle god praksis som inspiration til myndighedernes videre arbejde med ligestilling.
Redegørelsen omhandler ligestilling mellem kønnene på personaleområdet og i kerneydelserne overfor borgerne.
Ved forelæggelsen af Ligestillingsredegørelsen i 2017 anmodede Byrådet administrationen om at fremkomme med forslag til bedre ligestilling til behandling i Økonomiudvalget.
Der er udarbejdet oplæg til bedre ligestilling på personaleområdet og det er behandlet på Økonomiudvalgets møde den 20. august 2019, hvor MED-hovedudvalgets oplæg blev taget til efterretning.
Der er ikke udarbejdet oplæg til bedre ligestilling i kerneydelserne overfor borgerne for det er administrationens vurdering, at der løbende arbejdes med ligestilling mellem kønnene, hvor det er hensigtsmæssigt og relevant. Det var blot ikke synliggjort i Ligestillingsredegørelsen i 2017.
I det vedlagte bilag – ligestilling mellem kønnene i kerneydelsen – er der til Økonomiudvalgets orientering beskrevet 2 eksempler på hvordan der arbejdes med ligestilling i kerneydelserne. Det er indenfor Borger og Arbejdsmarked og på skoleområdet.
Det fremgår af beskrivelserne, at køn kun i nogen udstrækning er relevant for opgavevaretagelsen på områderne og der gives eksempler på hvor det kan være relevant.
Der gøres opmærksom på, at i denne Ligestillingsredegørelse i 2020 ønsker ministeriet kun at få et eksempel på et initiativ, som kommunen har taget og ikke en beskrivelse af ”hvor meget” kommunen har taget initiativ til, som det var tilfældet i 2017.
Ligestillingsredegørelsen har været forelagt for MED-hovedudvalget på mødet den 26. juni 2020. Udvalget havde ikke bemærkninger til redegørelsen.
Ligestillingsredegørelsen skal iflg. ligestillingsloven vedtages af Byrådet inden den sendes til ministeren for området.
Lovgrundlag
Ligestillingsloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 8 Beslutning om deltagelse i DK2020 partnerskab
+Beslutningstema
Godkendelse af deltagelse i DK2020 partnerskabet.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalgets godkendelse og endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Svendborg Kommune fremsender ansøgning om deltagelse i DK2020 partnerskabet og
- der afsættes medarbejderressourcer svarende til 900.000,- kr. til deltagelse i partnerskabet i en 1,5 årig periode og
- tildeling af medarbejderressourcer til projektet indgår i budgetdrøftelserne
Sagsfremstilling
Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 har været drøftet i alle udvalg i maj 2020. Alle fagudvalg tiltrådte udkastet.
På det seneste udvalgsmøde den 16. juni 2020 behandlede Miljø- og Naturudvalget handleplan for bæredygtig udvikling og den tilhørende CO2-reduktionsplan. Udvalget besluttede, at:
- ”CO2-reduktionsplanen under Handleplan for bæredygtig udvikling 2020-2025 kvalificeres ved Svendborg Kommunes deltagelse i Region Syddanmarks ”DK2020 projekt” forud for planernes endelig vedtagelse. ”
DK2020 er et partnerskab indgået mellem Realdania, Kommunernes Landsforening og de fem danske regioner med en ambition om, at alle kommuner får udarbejdet klimaplaner. CONCITO er videnspartner og overordnet projektleder for projektet.
Projektet startede som et pilotprojekt, hvor 20 danske kommuner har gennemgået et faciliteret forløb, som skal ruste dem til at udvikle det kommunale klimaarbejde, og nu får de resterende kommuner også mulighed for at deltage. Den 16. juni 2020 modtog Svendborg Kommune borgmesterbrev fra KL (vedlagt som bilag 1 - Borgmesterbrev om DK2020 Partnerskab med bilag).
Alle kommuner tilbydes et individuelt vejledningsforløb, som skal understøtte kommunens klimahandlingsplan mod CO2-neutralitet senest i 2050, jf. Parisaftalens målsætninger. Partnerskabet omfatter både et tilbud til den enkelte kommune og arbejde på tværs af hvert Kommunekontaktrådet i Syddanmark (KKR Syddanmark) med regionen.
Første runde af projektforløbene har opstart i november i år, og anden runde har opstart i november 2021. Der er plads til 40 kommuner i første runde. Deltagelse i forløbet varer cirka 1,5 år for kommunen. Ansøgningsfrist er august 2020.
Både kommuner, som er langt fremme og har haft klimamål i en årrække, og kommuner, som er knap så langt fremme, men som ønsker at hæve ambitionsniveauet kan deltage.
Det forventes, at deltagende kommuner er:
- Villige til at forankre projektet politisk og i topledelsen af kommunen.
- Villige til at indgå i et forpligtende samarbejde og tage de nødvendige skridt til at opdatere eller videreudvikle deres eksisterende klimaplan eller –strategi.
- I stand til at udpege kontaktperson og afsætte de nødvendige medarbejdertimer til et tværfagligt team.
Det koster ikke et gebyr at deltage, men kommunen skal afsætte ressourcer internt til planlægningsindsatsen og deltagelse i faglige workshop med andre kommuner.
Antallet af ressourcer kan variere fra kommune til kommune og vil afhænge af kommunens eksisterende klimaarbejde, hvilke data man allerede har og om man er vant til at arbejde med klima på tværs af forvaltninger. Det anslås, at der skal anvendes ca. 1 årsværk i projektperioden på 1,5 år fordelt på medarbejdere og ledelse primært i Natur og Miljø.
Administrationen anbefaler, at Svendborg Kommune tilslutter sig DK2020 partnerskabet, og at administrationen fremsender ansøgning om medlemskab i DK2020 partnerskabet i august 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Svendborg Kommune er allerede langt med klimaarbejde, men ved deltagelse i partnerskabet modtages klimafaglig bistand, 1:1 vejledning og sparring til at udvikle, opdatere eller tilpasse klimaarbejdet
Lokalt.
Deltagelse i partnerskabet forudsætter, at der afsættes yderligere 900.000,- kr. til Natur og Miljøs driftsbudget i projektperioden. Der henvises til bilag 2 (Genopretning af natur og miljøområdets administrative myndigheds- og driftsarbejde) i denne dagsordens punkt 4 ”Budget 2021, temaer - Miljø- og Naturudvalget”.
Lovgrundlag
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 11-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 9 Strategi til udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen
+Beslutningstema
Beslutning om anvendelse af midler til landsbyfornyelse samt brug af interne administrative ressourcer til udmøntning heraf.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020 anvendes til bygningsfornyelse for fredede og bevaringsværdige ejendomme, forsamlingshuse og tiloversblevne erhvervsbygninger
- Landsbyfornyelsesmidlerne for 2021 og 2022 ansøges med henblik på at midlerne anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer
- Der søges en samlet bruttoanlægsbevilling på ca. 23 mio. kr. til realisering af ovenstående, hvis finansiering og placering af rådighedsbeløb i årene, indarbejdes i budgetterne som beskrevet under punktet Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
- Der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
- Der bevilliges og frigives en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. til Skimmelsvamp i 2020 og at dette finansieres af puljen ”Rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse”.
Sagsfremstilling
Den 6. juni 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen skulle ansøge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om midler til byfornyelse i landområder og i byer med mindre end 4.000 indbyggere. Derudover skulle der udarbejdes en strategi for udmøntning af puljen.
Svendborg Kommune har fået tildelt 3,1 mio. kr. Rammen dækker 60 % af de samlede udgifter. Der er på nuværende tidspunkt tildelt midler i 2019 og 2020. Forventningen er, at Svendborg Kommune ligeledes kan få tildelt statsstøtte i 2021 og 2022.
Målet med midler fra Landsbyfornyelsespuljen er at forbedre boligstandarden og sætte gang i udviklingen af landområder for at gøre dem attraktive at bo og investere i.
I Svendborg Kommune vil puljen kunne anvendes i hele kommunen, på nær i Svendborg by, da den har flere end 4.000 indbyggere
Puljens anvendelse
Landsbypuljen har et relativt bredt sigte, hvilket erfaringsmæssigt gør udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen meget ressourcekrævende for kommunens administration, da der er tale om en statslig pulje med udvidede dokumentationskrav. Det er derfor vigtigt, at puljens anvendelse får en tydelige strategisk retning og bliver tydeligt afgrænset.
For at imødekomme dette, foreslår administrationen derfor, at landsbypuljen opdeles, således at midlerne fra 2019 og 2020 alene anvendes til bygningsfornyelse, i form af:
- Nedrivning af nedslidte boliger og erhvervsbygninger og Indretning af byrum på tomme grunde, hvor der gives støtte til nedrivning
- Der kan skabes forbedringer i landdistrikterne gennem nedrivning af skæmmende boliger og erhvervsbygninger, for herved at give plads til nye boliger eller grønne byrum, idet de økonomiske udgifter forbundet med nedrivning, ofte står i vejen for ny boligudvikling.
Der kan støttes med op til 50 %.
- Istandsættelse af forsamlingshuse
- Forsamlingshuse, som ikke er drevet kommercielt, er traditionelt udfordret på at skabe tilstrækkelig økonomi til større renoveringsarbejder, som fx udskiftning af tage og vinduer. Covid-19 har blot forværret dette, hvorfor en anvisning af statslige midler til forsamlingshusene kan medvirke til at revitalisere landsbyernes samlingssteder.
Der kan støttes med op til 100 %.
- Istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger
- Det er almindeligvis forbundet med forhøjede udgifter at renovere fredede og bevaringsværdige ejendomme. Byfornyelsesmidlerne giver mulighed for at tildele midler til udvendig istandsættelse af sådanne ejendomme.
Der kan støttes med op til 75 %.
Herudover anvendes byfornyelsesmidlerne efter behov også til kondemnering af sundheds- eller brandfarlige boliger og genhusning.
På baggrund af de indsatser der gøres i 2020, præsenteres Teknik- og Erhvervsudvalget i foråret 2021 for et forslag til anvendelse af midlerne for 2021 og 2022. Det forventes, at indsatsen i 2020 anviser et behov på udvalgte steder, hvor der kan være behov for en egentlig områdefornyelse. Et eksempel herpå kan være etablering af et rekreativt område på et areal, hvor der er nedrevet en erhvervsbygning.
Ressourceforbrug til udmøntning af puljen
Erfaringen fra en tidligere evaluering af puljen i Svendborg Kommune har vist, at der er behov for ekstra ressourcer til at lave opsøgende og understøttende arbejde for at kunne anvende midlerne strategisk til at understøtte allerede besluttede politiker (fx Bosætningsstrategien, Klima- og Energipolitikken, Bæredygtighedsstrategien). For at sikre sammenhæng til politisk besluttede strategier og prioriteringer, er det nødvendigt at afsætte ekstra administrative ressourcer til puljens udmøntning.
Administrationen vurderer, at det kræver et 1/2 årsværk om året, fordelt på primært byg- og planafdeling samt generel puljeadministration at udmønte puljen.
Da der ikke er overskudskapacitet i de afdelinger, der medvirker til behandlingen af ansøgninger i forbindelse med puljens udmøntning, foreslås det, at der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anvendelse af den statslige pulje fordrer kommunal medfinansiering.
Af de samlede udgifter, vil Statens refusion af kommunens udgifter udgøre 60 %, og Svendborg Kommunes andel vil udgøre 40 % som kommunal medfinansiering.
Svendborg Kommune har i budgettet indarbejdet en årlig pulje på ca. 3,5 mio. som et rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse. Af de ca. 3,5 mio. kr. er 95 % lånefinansieret og afsat til områdefornyelse og bygningsforbedring i forhold til Landsbypuljen. Puljen dækker også lovpligtig afhjælpning af indeklimaproblemer (skimmelsvamp og PCB). Der modtages refusion på op til 50 % fra Staten, i forhold til de tilskud og udgifter der er i forbindelse med disse sager.
Staten har meldt ud, at Svendborg Kommunes andel af Landsbypuljen (60 %) er på:
- 3.088.261 kr. i 2019 og 3.559.704 kr. i 2020
For at udnytte Svendborg Kommunes andel af den statslige Landsbypulje for 2019 og 2020, fordrer dette en medfinansiering (40 %) på:
- 2.058.841 kr. i 2019 og 2.373.136 kr. i 2020
Der søges på denne baggrund en samlet udgiftsbevilling på 22.945.622 kr. og en samlet indtægtsbevilling på -13.767.373 kr. som giver nettoanlægsrammen på 9.178.249 kr.
Der søges herudover om, at den samlede udgifts- og indtægtsbevilling fordeles jævnfør nedenstående oversigt, med følgende rådighedsbeløb i åerne 2020 til 2023.
Hertil søges om, at Svendborg Kommunes medfinansiering (i skemaet ovenfor nettobudget) finansieres via puljen ”Rådighedsbeløb til By- og Områdefornyelse”, jævnfør nedenstående skema.
Der søges herudover om en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. i 2020 til Skimmelsvamp, som finansieres af ”Rest – Pulje – Rådighedsbeløb” for 2020, i ovenstående skema.
Administrationen vurderer at realiseringen af Landsbypuljen 2019 – 2022 fordre et 1/2 årsværk om året, fordelt på primært byg- og planafdeling samt generel puljeadministration at udmønte puljen. Da der ikke er overskudskapacitet i afdelingerne oversendes dette til budgetforhandlingerne for 2021. Den årlige udgift vil være på ca. 0,325 mio. kr. og indeholder løn samt overhead.
Lovgrundlag
Lov om Byfornyelse
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendes, herunder at der udarbejdes et driftsudvidelsestema vedr. ekstra administrative ressourcer i forbindelse med udmøntningen og realiseringen af midlerne.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 10 Nedlæggelse af vejareal på Havnepladsen 503 - SIMAC grunde
+Beslutningstema
Nedlæggelse af dele af offentlige vejarealer ved henholdsvis Nordre Kajgade, Nordre Havnevej og del af rundkørslen ved Østre Havnevej.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og til endelig godkendelse i Byrådet,
- At Byrådet træffer beslutning om, at de på bilag 1 farvede dele af de offentlige vejarealer nedlægges med hjemmel i § 15 i lov om offentlige veje.
- At nedlæggelsen omfatter ca. 251 m² af vejlitra ”q”, ca. 923 m² af vejlitra ”o”, ca. 97 m² af vejlitra ”n” og ca. 151 m² af vejlitra ”p”, alle Svendborg Markjorder, som det ses af bilag 1.
- At Byrådet træffer beslutning om at de offentlige vejarealer, der nedlægges, ikke opretholdes som hverken privat fællesvej eller privat vej henset til at de ikke er af vigtighed for nogen ejendom under henvisning til § 124, stk. 1 og 2.
- At vejlitra ”q” nedlægges under forudsætning af at (1) der ikke indkommer væsentlige indsigelser i høringsperioden og at det overlades til forvaltningen at udmønte beslutningen i form af endelige afgørelse og (2) at arealet fortsat anvendes som færdselsareal frem til at rundkørslen mellem Nordre Havnevej og Østre Havnevej er ombygget.
Sagsfremstilling
For at kunne realisere lokalplan 647 og muliggøre byggeri af uddannelsesinstitutionen SIMAC er det nødvendigt at nedlægge dele af Nordre Kajgade, Nordre Havnevej og del af rundkørslen ved Østre Havnevej efter vejlovens bestemmelser.
Svendborg Kommune vil derfor nedlægge dele af de offentlige vejarealer, der omfatter vejlitra ”q”, ”p”, ”n” og ”o” Svendborg Markjorder. Nedlæggelsen omfatter i alt ca. 1.422 m² som illustreret på bilag 1 (med farverne mørkeblå, grøn, lyseblå og lilla).
En nedlæggelse af de offentlige vejarealer kræver en procedure efter vejlovens bestemmelser og at Byrådet træffer beslutning om nedlæggelse af de offentlige vejarealer.
De offentlige vejarealer kan ikke nedlægges, hvis den er eneste adgang til en ejendom eller at kommunen vurderer at vejarealerne er af vigtighed for en ejendom.
Proceduren kræver desuden en otte ugers offentlig høring om nedlæggelsen af de offentlige vejarealer. Henset til, at Svendborg Kommune ejer de omkringliggende arealer, er det vurderet, at der ikke er parter, der skal høres separat.
Den påkrævede offentlige høring er delt i to, da den offentlige høring for nedlæggelsen af del af vejlitra ”q” har afventet færdiggørelse af et vejprojekt for ombygning af rundkørslen mellem Nordre Havnevej og Østre Havnevej.
Den offentlige høring af nedlæggelsen af del af vejlitra ”p”, ”n”, og ”o” er foretaget i perioden 27. maj 2020 til 23. juli 2020 (bilag 3), mens den offentlige høring af nedlæggelsen af del af vejlitra ”q” er igangsat d. 1. juli 2020 med høringsfrist d. 28. august. (bilag 4).
Der blev i høringsperioden for nedlæggelsen af del af vejlitra ”p”, ”n”, og ”o” ikke modtaget nogen høringssvar. Høringsperioden for nedlæggelsen af del af vejlitra ”q” er endnu ikke afsluttet, men der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget nogen høringssvar.
På baggrund af gennemgangen af vejarealerne i bilag 5 vurderes det, at de dele af det offentlige vejareal, der nedlægges, ikke er eneste adgangsvej for nogen ejendom og vurderes ligeledes ikke at være af vigtighed for nogen ejendom. Da Svendborg Kommune ikke har modtaget høringssvar som modsætter sig dette, anbefales Byrådet at træffe beslutning om at nedlægge del af vejlitra ”p, ”n” og ”o”. Derudover anbefales Byrådet at træffe beslutning om at nedlægge del af vejlitra ”q”, under forudsætning af, at der ikke kommer væsentlige indsigelser og overlader det til forvaltningen af udmønte beslutningen i form af en endelig afgørelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunen råder frit over det nedlagte vejareal og kan sælge det til SIMAC.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje nr. 1520 af 27.december 2014 § 15 og §§ 124-128.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 11 Råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening for et areal beliggende ved Rantzausminde Skole og Rantzausmindehallen til etablering af en padelbane.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- at der indgås en 25 årig råderetsaftale med Egense/Rantzausminde Idrætsforening for et areal ved Rantzausminde Skole og Rantzausmindehallen til etablering af en padelbane
- at Administrationen på Byrådets vegne bemyndiges til at indgå en råderetsaftale
Sagsfremstilling
Egense/Rantzausminde Idrætsforening retter henvendelse med anmodning om at få råderet over et ca. 10 x 20 meter stort areal til etablering af endnu en padelbane.
Arealet er beliggende på adressen Dyrekredsen 12, del af ejendommen matr.nr. 25be, Egense By, Egense.
Foreningen fik i 2019 råderet over et areal til etablering af en padelbane, og har siden oplevet en markant medlemsfremgang til sporten. Dette har gjort, at foreningen ikke længere kan imødekomme efterspørgslen, og har derfor et ønske om at udvide med endnu en bane. Banen vil blive placeret i umiddelbart forlængelse af den først bane.
Rantzausminde Skole har udtalt sig positivt om foreningens ønske om etablering af endnu en padelbane.
Ansøgningen behandles på et mailmøde i Folkeoplysningsudvalget den 22. juni 2020 og på et møde i Sport og Idræt i Svendborg den 24. juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Egense/Rantzausminde Idrætsforening forventer i lighed med foreningens første padelbane, at kunne finansiere anlægsudgiften ved hjælp af fonde og egne midler, ligesom foreningen også påtager sig udgiften til den løbende vedligeholdelse.
Anlægget af padelbanen medfører dermed ingen udgift for kommunen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 12 Råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub
+Beslutningstema
Tilsagn om råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub for et areal beliggende i forlængelse af nuværende Tåsinge Tennispark til etablering af padelhal med 4 indendørs padelbaner.
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- At der indgås en 25 årig råderetsaftale med Tåsinge Tennis og Padel Klub for et areal på Eskærvej til opførelse af padelhal med fire indendørs baner samt tilhørende parkeringspladser
- At der reduceres i størrelsen på det areal, som Sundhøj Børneby har indgået areallejekontrakt med Svendborg Kommune om, svarende til det areal Tåsinge Tennis og Padel Klub ønsker råderet over
- Råderetten gives med det samme, men bortfalder hvis projektet ikke er realiseret inden for 5 år
Sagsfremstilling
Tåsinge Tennis og Padel Klub oplever stor succes med padel, og har over de senere år fordoblet medlemstallet, så det i dag tæller ca. 400 medlemmer.
Klubben ønsker at udbrede sporten yderligere, og samtidig tilbyde muligheden for at spille padel indendørs ved opførelse af en padelhal.
Tåsinge Tennis og Padel Klub har i dag samarbejdsaftaler med flere af byens folkeskoler og efterskoler på Sydfyn, hvor der tilbydes undervisning i padel, og bidrager på den måde aktivt ind i den åbne skole og idrætsskolekonceptet. Samarbejdet kan med en padelhal udbygges til helårsundervisning.
Det er ligeledes hensigten at indgå samarbejdsaftaler om brug af hallen med de øvrige padelklubber på Sydfyn, ligesom en hal vil gøre det muligt at tiltrække landsdækkende turneringer.
Det ønskede areal til etablering af padelhallen udgør ca. 2.100 m2 (35 x 60 m) og er beliggende i umiddelbar forlængelse af Tåsinge Tennispark, på matrikelnr. 3bb Vindeby, Bregninge.
Tåsinge Tennis og Padel Klub har endnu ikke fået udarbejdet et egentligt skitseprojekt på padelhallen, da projektets realisering er betinget af, at klubben får råderet over det ønskede areal.
Det ønskede areal på de ca. 2.100 m2 er en del af et ca. 7.361 m2 stort areal, som er udlejet til Sundhøj Børneby på en lejekontrakt frem til 2043. Arealet anvendes til aktiviteter for juniorklubben.
Svendborg Kommune kan dog jf. lejekontrakten reducere i arealet i perioden, såfremt arealet skal anvendes helt eller delvis til kommunale formål eller andet.
Bestyrelsen for Sundhøj Børneby ser positivt på etablering af en padelhal på arealet, og accepterer en afståelse af dele af det samlede areal, svarende til tennisklubbens ønske på ca. 2.100 m2. Bestyrelsen påpeger dog, at den ekstra trafik hallen vil medføre i området, bør inddrages i planlægningen, henset til trafiksikkerheden for børn og det faktum, at der ikke er parkeringspladser tilknyttet tennisklubben.
Ansøgningen behandles på et mailmøde i Folkeoplysningsudvalget den 22. juni 2020 og på et møde i Sport og Idræt i Svendborg den 24. juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tåsinge Tennis og Padel Klub er bygherre på projektet og vil realisere projektet med egne midler, fondsmidler og i det omfang der gives mulighed for det, og så kommunale midler.
Padelhallen vil blive drevet af frivillige, og samtlige udgifter til drift og vedligehold afholdes af Tåsinge Tennis og Padel Klub.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 13 Svendborg Sunds Sejlklub - lejekontrakt på Strandgården, Rantzausminde
+Beslutningstema
Forlængelse og udvidelse af lejekontrakt med Svendborg Sunds Sejlklub på Strandgården
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget til endelig godkendelse i Byrådet,
- at eksisterende lejekontrakt mellem Svendborg Sunds Sejlklub og Svendborg Kommune forlænges, så den løber i 30 år
- at lejekontrakten udvides til også at omfatte Strandgårdens vestlige bygning
- at administrationen bemyndiges til, på Byrådets vegne, at udarbejde en allonge til Svendborg Sunds Sejlklubs lejekontrakt indeholdende, såvel ovennævnte forlængelse som udvidelsen.
Sagsfremstilling
Svendborg Sunds Sejlklub har siden 1985 haft klubfaciliteter i den kommunale bygning Strandgården. Strandgården består af 2 kommunale bygninger forbundet med en buet overdækket gang, og med åben udsigt mod Rantzausminde Lystbådehavn. Endvidere er der en nyere tilbygning, som ejes af klubben.
Klubben har lejekontrakt på den østlige bygning, som primært anvendes til mødeaktiviteter, ligesom bygningen indeholder køkken, bad og toilet.
Den vestlige bygning er ikke omfattet af lejekontrakten, men klubben har mulighed for at anvende den til sejl- og grejopbevaring, hvilket har været praksis gennem alle årene.
Strandgården er gennem årene løbende vedligeholdt, men trænger nu til en større renovering, idet der flere steder i tag, spær og facader er konstateret råd. Bygningen er ikke tidssvarende, hvad angår toilet- og baderum og køkken.
Klubben har gennem nogle år arbejdet på en vision om at renovere og udvikle de fysiske rammer på Strandgården, for dermed både at kunne tage hånd om et renoveringsmæssigt efterslæb, og samtidig gøre stedet attraktivt og mere nutidigt til glæde for foreningens egne medlemmer og lokalområdets øvrige foreninger. Det er ambitionen, at stedet skal være det naturligt samlingspunkt for primært sejlsporten, men også for andre interesserede foreninger, i Svendborgs vestlige del.
Ved at ændre i bygningernes funktioner og anvendelse, vil det være muligt at etablere handicapvenlige herre- og dameomklædning i stueplan, ligesom møde- og teorilokaler og kontor kan placeres hensigtsmæssigt i forhold til afvikling af undervisning og stævner.
Det er ligeledes ambitionen, at tungt grej skal flyttes fra placering bag Strandgården og nedgraves i skråningen, for på den måde at lette håndtering af grej for klubbens medlemmer.
Svendborg Sunds Sejlklub har ca. 320 medlemmer, hvoraf 60 medlemmer er under 25 år.
En gennemgribende renovering af Strandgården kan foreningen ikke selv løfte økonomisk, men vil kræve fondsmidler. Det er derfor afgørende for foreningen, at lejemålet forlænges til en ny 30 årig periode omfattende begge bygninger.
Ansøgningen behandles på et mailmøde i Folkeoplysningsudvalget den 22. juni og på et møde i Sport og Idræt i Svendborg den 24. juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En forlængelse af eksisterende lejekontrakt og udvidelse af råderet over den vestlige bygning, vurderes til ikke at give øgede afledte driftsudgifter for Svendborg Kommune, idet bygningen allerede i dag benyttes af foreningen.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalg den 22-06-2020
Sagen taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Anne Katrine Olsen (A) var fraværende.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 14 Permanente udendørs håndvaske i dagtilbud og skoler
+Beslutningstema
Godkendelse af etablering af permanente udendørs håndvaske i de kommunale og selvejende dagtilbud og på folkeskolerne (inklusiv Byhaveskolen og Centerafdelingen).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At de midlertidige udendørs håndvaske på dagtilbud og skoler gøres permanente
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsramme på 2,25 mio. kr. til fremrykning af projektet til 2020 og dermed søges låneoptaget.
- At den årlige drift på 0,160 mio. kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”, fra 2021 og frem.
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At de årlige låneydelser, i forbindelse med den øgede lånoptagelser, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Sagsfremstilling
I forbindelse med genåbningen af dagtilbud og skoler under Covid-19-krisen, blev der etableret midlertidige interimistiske udendørs håndvaske i kommunens dagtilbud og skoler, så kravet om øget håndhygiejne kunne overholdes.
Børnene har i hele genåbningsperioden og frem til sommerferien opholdt sig langt mere udendørs end tidligere.
Af både sundhedsmæssige og pædagogiske årsager er der en forventning og ambition om at børnene også fremadrettet opholder sig mere ude.
Den 19. juni 2020 udsendte Børne- og Undervisningsministeriet nye retningslinjer, gældende pr. 1. august 2020, om blandt andet kravene til håndhygiejne. I disse retningslinjer er der fortsat fokus på hyppig håndhygiejne ved ankomst til og afgang fra skole/dagtilbud, mellem forskellige opgaver og aktiviteter, før spisning, efter toiletbesøg og efter host/nys i hænder eller engangslommetørklæder.
Dagtilbudslederne har efter opsætningen af de midlertidige, interimistiske håndvaske givet meldinger om, at der er en tendens til færre syge børn og personale som følge af det øgede fokus på håndhygiejne. Det vurderes derfor at være en væsentlig faktor til at mindske smittespredningen, at dagtilbud og skoler har adgang til udendørs håndvaske året rundt.
På nuværende tidspunkt er der alene etableret interimistiske håndvaske med koldt vand og uden frostsikring. For at imødekomme ovennævnte retningslinjer anbefaler administrationen, at der etableres permanente udendørs håndvaske, som er beregnet til at kunne klare koldere sæsoner samt sikre, at børnene ikke skal opleve gener ved at vaske hænder i iskoldt vand.
Håndvaskene skal etableres i vejrbestandigt materiale med mulighed for at lukke af for vandet indefra. For at sikre fortsat adgang til udendørs håndvaske og for at undgå risiko for frostsprængninger, bør de midlertidige løsninger udskiftes til permanente inden vinteren 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiudvalget besluttede den 21. april 2020 at udnytte den udvidede låneadgang, jævnfør delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL.
I delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL bliver kommunerne i 2020 sat fri af det aftalte anlægsloft. Regeringen og KL er derudover enige om at for at understøtte, at likviditeten ikke er en hindring for igangsætning af anlægsaktiviteter, vil regeringen give kommunerne mulighed for at få dispensation, så den forøgede anlægsaktivitet kan lånefinansieres.
Det er estimeret at den samlede udgift til realisering af det fremrykkede projektet udgør 2,25 mio. kr. På baggrund af dette søges der en anlægsbevilling i 2020 på 2,25 mio. kr., som yderligere søges finansiers via lånoptagelse.
Med den nuværende rente vil dette betyde en årlig låneydelse på 0,101 mio. kr. Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages. Med henvisning til indstillingen søges de årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Den årlige drift i projektet udgør 0,16 mio. kr. og indeholder udgifter til vedligeholdes, vandforbrug, rengøring, sæbe mm. Med henvisning til indstillingen søges den årlige drift finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”, fra 2021 og frem.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Jens Erik Laulund Skotte (Liste Ø) deltog ikke i behandlingen af punktet. Stedfortræder Jesper Kiel (Liste Ø) deltog i stedet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 15 Heldagslegestue til dagplejere på Tåsinge
+Beslutningstema
Beslutning om at etablere permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj på Tåsinge på et grønt areal ved Tåsingeskolen – afdeling Sundhøj.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At der etableres en permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj på Tåsinge, ved at flytte pavillonen ved Øbakkerne Solsikken.
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Økonomiudvalget:
- At der enten
- Bevilliges og frigives en anlægsramme på 1,9 mio. kr. til realiseringen af projektet ”Heldagslegestue på Tåsinge”, i 2020.
- Eller
- At projektet oversendes til budgetforhandlingerne for 2021.
- At der enten
- At Økonomiudvalget enten indstiller til Byrådets endelige vedtagelse at:
- Der bevilliges og frigives en anlægsramme på 1,9 mio. kr. til realiseringen af projektet ”Heldagslegestue på Tåsinge” og at det påhviler direktionen at pege på finansiering, dog senest i forbindelse med regnskabsafslutning for 2020.
- Eller
- At Økonomiudvalget oversender projekt til budgetforhandlingerne for 2021.
Sagsfremstilling
På Byrådets møde den 29. april 2014 blev der truffet beslutning om en generel forbedring af dagplejegruppernes fysiske forhold i legestuerne. Det skete som opfølgning på kvalitetsrapporten for dagtilbudsområdet 2012-2013.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2015 blev der truffet beslutning om, at der skal etableres permanente heldagslegestuer i alle nærområder. Det skete i forlængelse af arbejdet med at styrke og synliggøre Dagplejen.
I samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service arbejdes der løbende på at finde egnede faciliteter til permanente heldagslegestuer i alle nærområder. I 2019 blev der etableret heldagslegestue i Østerdalen Hesselager Børnehus for dagplejere i Hesselager og i Øbakkerne Lundby Børnehave for dagplejere i Lundby.
Herved er der etableret permanente heldagslegestuer i alle dagplejegrupper bortset fra Sundhøj på Tåsinge, hvor der er ansat 13 dagplejere med ca. 50 børn. Forskellige muligheder for permanent heldagslegestue for dagplejere i Sundhøj har de seneste år været afdækket, men det har endnu ikke været muligt at finde egnede lokaler.
En liste over heldagslegestuer og dagplejegrupper kan ses i Bilag 1. Dagplejens heldagslegestuer.
I forbindelse med budgetforliget for 2018 blev der afsat en samlet anlægsramme på 10 mio. kr. til at imødekomme et stigende børnetal i Svendborg by og på Tåsinge. For de 10 mio. kr. blev der blandt andet etableret en pavillon ved Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser.
Pavillonen blev taget i brug den 1. oktober 2017, og var en midlertidig løsning indtil tilbygningen til Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser stod færdig. Tilbygningen til Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser blev taget i brug medio februar 2020. Pavillonen kan derfor anvendes til andre formål.
Det foreslås, at pavillonen anvendes som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj. Pavillonen er godkendt og indrettet til 0-2-årige med garderobe, køkken, toilet, puslefaciliteter og liggehal, og kan derfor uden ombygning anvendes til heldagslegestue.
Mulig placering af pavillonen har været afdækket. Eksempelvis er Tåsinge Plejecenter blevet besigtiget men viste sig ikke at være hensigtsmæssig. På baggrund af afdækningen foreslås det, at pavillonen flyttes til et grønt areal ved Tåsingeskolen – afdeling Sundhøj. Se Bilag 2. Placering.
Forventet ibrugtagning:
- Såfremt der bevilliges og frigives en anlægsramme i 2020, forventes det at kunne tage pavillonen i brug som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj i foråret 2021.
- Hvis projektet oversendes til budgetforhandlingerne for 2021 og såfremt det prioriteres, forventes det at kunne tage pavillonen i brug som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj i efteråret 2021.
Der er brug for en hurtig afklaring af pavillonen, da den står i vejen for etablering af liggehal til de 14 vuggestuepladser i Øbakkerne Solsikken, der som nævnt ovenfor blev taget i brug medio februar 2020. Pavillonen står således i vejen for at færdiggøre byggeriet, med deraf følgende byggerod og behov for renovering af legeplads til vuggestue- og børnehavebørn efter over et års byggeri og opkørsel.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Realiseringen af en permanent heldagslegestue på Tåsinge er estimeret til 1,9 mio. kr. og indeholder flytning af pavillon, reetablering, inventar, ABA-anlæg, varmepumper, hegn, fundament, tilslutninger, legeplads mm.
Der søges på denne baggrund en anlægsbevilling på 1,9 mio. kr. i 2020
Af koncernrapporten af 31. maj 2020 fremgår det at der forventes et mindreforbrug på anlæg. Det anbefales derfor at direktionen peger på finansiering, dog senest i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020.
Den årlige drift er estimeret til 0,170 mio. kr. og finansieres med 0,100 mio. kr. fra sparet drift i forbindelse med salget af Bagergade, under direktørområdet Miljø og Teknik, og de resterende midler finansieres indenfor direktørområdet Børn, Unge, Kultur og Fritids ramme på dagtilbudsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 13-08-2020
Teknik- og Erhvervsudvalget fremsender projektet til Økonomiudvalget med henblik på at lade sagen indgå i budgetforhandlingerne for 2021.
Udvalget bemærker, at Økonomiudvalget anbefales, at afsætte økonomi til en hurtig flytning af pavillonen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles, idet administrationen anviser finansieringen i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 16 Renovering af ungdomsboliger – godkendelse af Skema C
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeregnskab / Skema C, herunder kommunal garantistillelse, efter gennemførte renoverings- og forbedringsarbejder for kollegieafsnittene Tre Roser og Ørkildsgården tilhørende Cama-kollegierne.
Indstilling
Direktionen indstiller,
At byrådet godkender byggeregnskab / skema C efter gennemførte renoverings- og forbedringsarbejder for Tre Roser og Ørkildsgården til en anskaffelsessum på i alt 32,4 mio. kr. og med en låneoptagelse på i alt 25,6 mio. kr., herunder
At kommunen garanterer med et beløb på netto 5,73 mio. kr. for lån på 11,46 mio. kr., der optages i forbindelse med ”støttede arbejder”, og
At kommunen garanterer med et beløb på 14,1 mio. kr. for lån på samme beløb, der optages i forbindelse med ”ustøttede arbejder”.
Sagsfremstilling
Cama-kollegierne har i perioden 2016-17 gennemført renoveringsprojekt for kollegieafsnittene Tre Roser og Ørkildsgården. Tre Roser er generelt blevet renoveret og erhvervsareal på 948 m2 er ombygget til 14 nye boliger. Ørkildsgården er ligeledes generelt blevet renoveret og samtidig er 18 boliger under 20 m2 blevet sammenlagt til 9 tidssvarende boliger. I alt er 103 boliger (70 + 33) og erhvervslejemålet på 948 m2 ombygget og renoveret til 108 boliger (84 + 24).
Efter en årrække med store udlejningsvanskeligheder ser det nu efter renoveringen af Tre Roser og Ørkildsgården og salg af Brogården og Slibemaen positivt ud med udlejningen af Cama’s 399 boliger.
Forskellige problemstillinger, herunder større udgifter og forhandlinger med landsbyggefonden herom, har foranlediget, at byggeregnskab først nu ligger til godkendelse. Det har dog samlet set ikke betydet krav om større kommunale garantier.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede udgift for renoveringsprojektet udgør 32,367 mio. kr. mod forventet 30,901 mio. kr. ved skema B. Forøgelsen kan især henføres til posterne håndværkerudgifter, teknisk rådgivning og genhusning. Finansieringen dækkes hovedsagelig ved øget mulighed for støttet lån samt via reguleringskontoen. Derudover vil der komme en trinvis huslejeforhøjelse til Tre Roser og Ørkildsgården.
Kommunens garantiforpligtelse vedrører de lån, der skal optages til finansieringen. Denne garanti belaster ikke lånerammen.
De støttede lån på 11,453 mio. kr. garanteres af kommunen, dog således at Landsbyggefonden forpligter sig til at dække halvdelen af kommunens garantiforpligtelse.
De ustøttede lån 14,093 mio. kr. garanteres alene af kommunen.
I alt medfører det en kommunal nettogaranti på 19,820 mio. kr. mod forventet garanti på 20,350 mio. kr. ved skema B.
Lovgrundlag
Lov om almene boliger
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 17 Ejendomshandel (Lukket)
+Beslutningstema
Beslutning om udbudsvilkår for salg af byggefelt C i lokalplan 647 beliggende Nordre Kajgade, 5700 Svendborg
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at:
- Byggefeltet C i lokalplan 647 udbydes uden mindstepris.
- Ved udbud oplyses, at der er udarbejdet en vurdering af ejendommen af en ejendomsmægler.
- Udbud af ejendommen sker i henhold til lokalplan 647 dog således, at der for byggefelt C ønskes den specifikke anvendelse af en Maritim Erhvervspark.
- Salget af byggefelt C vil ske på vilkår, hvor prisen andrager en mindre andel og suppleres af en række kvantitative krav som arkitektur, kontekstuel sammenhæng, referenceprojekter og CV på de primære rådgivere.
- Parkeringsforhold løses efter en model svarende til den der er fastlagt ift. SMUC-fonden, således at der mod betaling stilles et antal p-pladser, svarende til den aktuelle p-norm til rådighed for køber.
- Der vil blive tinglyst servitut på ejendommen med forbud om videresalg i ubebygget stand. Dvs. at der er pligt til at bebygge ejendommen inden for 2 år regnet fra overtagelsesdagen eller, såfremt byggemodningen af ejendomme ikke på overtagelsesdagen er afsluttet, da fra datoen for byggemodningens færdiggørelse.
- Der udarbejdes et økonomisk overslag over de forventede afledte kommunale udgifter forbundet med byggeri på Byggefelt C.
- Købesummen, skitseforslag og begrundelse for bedømmelse fremlægges for byrådet til endelig godkendelse.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har nu afsluttet handlen for opførelse af et maritimt uddannelsescenter i byggefeltet B i lokalplanen. (SIMAC)
Som beskrevet i SIMAC-konkurrencen og lokalplan 647 er det ønskeligt at det maritime miljø videreudvikles med etablering af en maritim erhvervspark på Nordre Kajgade.
En kreds af investorer ønsker nu igangsættelse udviklingen af en maritim erhvervspark og ønsker at erhverve et areal der er svarende til lokalplanens byggefelt C.
Salget af det kommunale areal på Nordre Kajgade skal ske via offentlig udbud, som ønskes igangsat snarest af hensyn til at skabe den størst mulige samtidighed med byggeriet af SIMAC.
Grundet usikkerhed om grundens beskaffenhed sker udbuddet uden fastsættelse af en mindstepris.
Udbuddet vil i stedet ske med baggrund i vilkår som vægtes af en række kvalitative krav, herunder et skitseprojekt, hvor de bydende skal illustrere, at de foreslåede projekter lever op til de rammer der er beskrevet i såvel SIMAC-konkurrencen som lokalplanen. Desuden vil også de bydendes referencer samt CVér vægtes.
Indholdet af udbudsmaterialet skal defineres og præciseres nærmere inden udbuddet gennemføres, for at påse lighed og sammenhæng med det tilstødende byggeri for SIMAC.
De anvendelsesmæssige og økonomiske snitflader mellem bygherre og Svendborg Kommune ift. Bygningens randzoner og nærområder vil blive rammesat i udbudsmaterialet.
Svendborg Kommune vil i forbindelse med salget fraskrive sig ethvert ansvar for rydning af eksisterende ledninger og fundamenter ligesom eventuelle yderligere omkostninger som følge af forurening, ringe fundering, arkæologi samt sikring af kajkant, ikke efterfølgende kan kræve erstatning fra Svendborg Kommune til dækning af evt. merudgifter.
Byggefelt C forventes udbudt ultimo september 2020, hvormed den politiske behandling af indkomne tilbud vil ske i december 2020. Svendborg Kommune kan forkaste alle indkomne bud.
Ved indgåelse af salgsaftale forpligter byder sig til at byggeriet skal igangsættes indenfor en periode på 2 år, jf. deklaration mod forbud mod videresalg i ubebygget stand. Såfremt forpligtigelsen ikke opfyldes, er Svendborg Kommune berettiget til at kræve parcellen tilbageskødet uden udgifter for kommunen, alene mod tilbagebetaling af den erlagte købesum uden forrentning. Ved tilbageskødning er køber endvidere forpligtet til at betale for Svendborg Kommunes afholdte udgifter i forbindelse med tilskødningen, herunder udgifter til tinglysning, registrering, advokat og ejendomsmæglerudgifter. Deklarationen vil blive lyst i forbindelse med endelig opmåling af arealet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der vil være omkostninger til udbud af ejendommen, der varetages af ejendomsmægler, samt til landinspektør i forbindelse med udstykningen. Hertil kommer den kommunale andel af de afledte udgifter ved anlæg af tilstødende offentlige arealer og infrastruktur samt byrumsprojektet, der anlægges i forbindelse med SIMAC og som også skal anlægges ved denne ejendom. Omkostningerne finansieres indenfor den forventede talsum.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om udbud af kommunale ejendomme.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 18 Ejendomssag (Lukket)
+Beslutningstema
Beslutning om indgåelse af nye lejemål
Indstilling
Direktionen indstiller, med endelig godkendelse i Byrådet,
- At indgåelse af nye lejemål på Nannasvej 24 og 24 E godkendes i Social- og Sundhedsudvalget samt Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Som en del af budget 2019 vedtog Byrådet et reduktionsforslag vedrørende fysisk sammenlægning af Alkoholbehandlingen og Behandlingscenter, Ungeafdelingen. Der er på den baggrund indarbejdet en besparelse i budgettet på 0,1 mio. kr. Administrationen har afsøgt forskellige lokationer til brug for sammenlægningen. De tidligere AOF-lokaler på Nannasvej 24, som ejes af Humlebo Gruppen A/S, står ledige og kan rumme begge tilbud.
Socialafdelingen har desuden gennem en længere periode søgt efter nye lokaler til aktivitets- og samværstilbuddet På Hjørnet, som har til huse i lejede lokaler på Vestergade 40. Lokalerne er ikke optimale til formålet, og lejeomkostningerne pr. m2 er meget høje. Det har ikke været muligt for administrationen at forhandle huslejen, ej heller at finde andre egnede ledige lokaler, som ligger centralt i byen.
Humlebo Gruppen A/S ejer ligeledes bygningen på Nannasvej 24 E, som nu står tom. Lokalerne er egnede i forhold til aktiviteterne i tilbuddet, ligger centralt i byen og har en lavere husleje pr. m2.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den årlige lejeudgift i de tre eksisterende lejemål udgør kr. 734.192, mens den årlige lejeudgift for de to nye lejemål udgør kr. 638.450. Indgåelse af nye lejemål medfører således en årlig besparelse på kr. 95.742, hvilket indfrier den budgetterede besparelse.
Der skal ikke deponeres ved indgåelse af de ny lejemål, idet der er deponeret for de eksisterende lejemål, som vil blive opsagt ved flytning.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 11-08-2020
Godkendt. Oversendes til Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Indstilles.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 19 Henvendelse om ophævelse af deklaration på byggegrund (Lukket)
+Beslutningstema
Anmodning om ophævelse af deklaration på byggegrund
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget tager stilling til borgerens anmodning om ophævelse af deklaration på byggegrund eller alternativt til hvilken pris Svendborg Kommune skal tilbyde borgeren at tilbagekøbe byggegrunden.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har modtaget en henvendelse fra en borger i Stenstrup, som er ejer af en byggegrund, der er behæftet med en deklaration om til hvilken pris grunden må videresælges i ubebygget tilstand.
Deklarationen indebærer, at såfremt borgeren ønsker at sælge grunden i ubebygget tilstand, kan dette kun ske til en på forhånd fastsat pris. Deklarationen skal forhindre, at investorer kan opnå en spekulationsgevinst ved at opkøbe ubebyggede grunde med videresalg for øje. Svendborg Kommune har i øvrigt fastsat lignende deklarationer ved salg af andre kommunale byggegrunde som f.eks. byggegrundene i Tankefuld.
Daværende Egebjerg Kommune gav i 2006 et tilsagn til borgeren om at den konkrete byggegrund kunne videresælges for et beløb på op til kr. 161.255. Dette tilsagn er fortsat gældende. Hvis der tages højde for pristalsudviklingen siden 2006, svarer dette til en aktuel salgspris i 2020 på ca. kr. 195.000.
Borgeren har nu henvendt sig til kommunen med ønske om at få ophævet deklarationen på byggegrunden eller alternativt at kommunen køber byggegrunden til den offentlige ejendomsvurdering, som pt. er på 430.900 kr. Den offentlige ejendomsvurdering er fastsat af Vurderingsstyrelsen, som har vurderet, at den af kommunen fastsatte deklaration ikke har betydning for fastsættelse af grundens værdi. Den offentlige ejendomsvurdering danner grundlaget for opkrævning af grundskyld til kommunen.
Kommunen oplever for tiden stigende efterspørgsel efter byggegrunde i Kirkeby/Stenstrup. Dette kan være en specifik begrundelse for at ophæve den gældende deklaration på den konkrete byggegrund. En ophævelse af deklarationen på den konkrete byggegrund behøver således ikke nødvendigvis at danne præcedens på området og medføre, at lignende deklarationer på andre kommunale byggegrunde også skal fraviges/ophæves.
Vedr. tilbagekøb af solgte byggegrunde indeholder deklarationerne en passus om at kommunen kan tilbagekøbe tidligere kommunalt ejede byggegrunde, men det er fast årelang praksis, at kommunen ikke ønsker at benytte sig af denne ret til tilbagekøb.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Såfremt kommunen tilbagekøber grunden vil dette kunne finansieres af jordforsyningspuljen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 25-08-2020
Udvalget indstiller at deklarationen hæves.
Afbud fra Hanne Klit (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Per Nykjær Jensen (V).
Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Godkendt.
Punkt 20 Orientering (Lukket)
+Beslutning i Byrådet den 01-09-2020
Intet.