Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 14-11-2022
Godkendt.
Punkt 2 Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 - Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 for Borger- og Arbejdsmarkedsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen for Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget tages til efterretning.
- At der gives tillægsbevilling på 0,5 mio. kr. vedrørende serviceudgifterne til merudgifter jævnfør lov- og cirkulæreprogram.
- At der gives tillægsbevilling på 0,6 mio. kr. til kompensation for udgifter som følge af fordrevne fra Ukraine.
- At der gives tillægsbevilling på -17,9 mio. kr. vedrørende overførselsudgifterne til medfinansiering af midtvejsreguleringen.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet budgetopfølgning pr. 30. september jævnfør vedlagte bilag. Opfølgningen indgår i kommunens samlede koncernrapport, som forelægges Økonomiudvalget den 22. november 2022.
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalgets budgetopfølgning viser følgende afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget:
Serviceudgifter
For serviceudgifterne udgør det forventede regnskab 80,7 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,9 mio. kr. Mindreforbruget kan specificeres på følgende politikområder:
Direktionens anbefaling:
Økonomiudvalget har besluttet gældende fra regnskabsår 2022, at rammestyringen udmøntes ved at eventuelle merudgifter inden for et budgetområde søges finansieret indenfor det pågældende fagudvalg. Eventuelle merudgifter ved regnskabsafslutningen inden for fagudvalget overføres til fagudvalget til efterfølgende regnskabsår.
Overskridelse af servicerammen medfører sanktionsrisiko og presser kommunens likviditet på sigt, der også belastes af ekstraordinære anlægsbevillinger i 2022. Det forventede regnskab pr. 30. september vedrørende serviceudgifter forventes at overskride den vejledende serviceramme med 38,3 mio. kr. (ekskl. afledte udgifter vedrørende Covid-19 og krigen i Ukraine). I forlængelse heraf anbefaler Direktionen, at udvalgene fortsat fører en stram økonomistyring og udviser tilbageholdenhed, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
Direktionen anbefaler ligeledes, at den samlede midtvejsregulering indarbejdes i en fælles tillægsbevilling i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 30. september 2022, og at der i forlængelse heraf ydes 100 pct. kompensation for afledte udgifter vedrørende Covid-19 og krigen i Ukraine opgjort jævnfør det forventede regnskab pr. 30. september 2022.
Overførselsudgifter
For overførselsudgifterne udgør forventet regnskab 994,3 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 17,9 mio. kr. Afvigelsen kan specificeres på nedenstående politikområder:
På baggrund af den positive udvikling på beskæftigelsesområdet, er der i forbindelse med kommuneaftalen for 2023 mellem KL og regeringen aftalt en negativ midtvejsregulering på 7,3 mia. kr. på landsplan i 2022 på overførselsudgiftsområdet. For Svendborg Kommune svarer det til en reduktion af budgetgaranti/statstilskud på ca. 72 mio. kr. (Heraf vedrører 3,4 mio. kr. del 1 af finansiering af retten til tidlig pension).
Ved budgetlægningen blev der under Økonomiudvalgets område afsat en pulje på 40 mio. kr., der sammen med det forventede mindreforbrug på 17,9 mio. kr. overvejende kan dække midtvejsreguleringen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Sagen afgøres i
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget.
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 14-11-2022
Taget til efterretning og indstilles.
Punkt 3 Budgetforlig 2023 - Udvidelse af Mobil Borgerservice
+Beslutningstema
Proces for udmøntning af budgetforlig
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgetforliget blev der afsat 276.000 kr. i 2023 og 200.000 kr. i overslagsårene til Mobil Borgerservice. Af budgetforliget fremgår at midlerne skal anvendes til en udvidelse af betjeningssteder til gavn for kommunens ældre borgere.
Der skal i forbindelse med udvidelsen foretages en nærmere analyse af, hvilke områder af kommunen Mobil Borgerservice skal køre til. I denne analyse skal der blandt andet tages hensyn til afstanden fra Borgerservice Svinget, de nuværende holdepladser og muligheden for at etablere eventuelle nye holdepladser. Ved etablering af nye holdepladser skal der være adgang til strøm samt toiletfaciliteter for medarbejderne.
Analysen skal gennemføres i et tværfagligt samarbejde mellem Borger- og Arbejdsmarked og Senior, Social- og Sundhedsområdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De afsatte midler, 276.000 kr. i 2023 og 200.000 kr. i overslagsårene skal anvendes til
- etablering af nye holdepladser
- driftsomkostninger
- lønudgifter.
CO2-Konsekvensvurdering
Den nuværende CO2-udledning fra den eldrevne Mobile Borgerservice er på 0,231 Ton på et år. Den tilsvarende CO2-udledning fra en dieseldrevet løsning ville have været ca. 0,822 Ton.
En øget anvendelse af Mobil Borgerservice vil naturligvis påvirke CO2 udledningen afhængig af antal kørte km. mv., men belastningen vil være beskeden i forhold til en dieselløsning. Samtidig vil der være borgere, der ikke skal transportere sig ind til Borgerservice Svinget.
Sagen afgøres i
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 14-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 4 2. udkast til Beskæftigelsesplan 2023
+Beslutningstema
Drøftelse af udkast til beskæftigelsesplan og høringsproces
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget drøfter 2. udkast til Beskæftigelsesplan 2023 drøftes med henblik på endelig tilretning
- Udvalget sender udkast til beskæftigelsesplan 2023 i høring
Sagsfremstilling
På Borger- og Arbejdsmarkedsudvalgets møde den 10. oktober 2022 drøftede udvalget ændringer til Beskæftigelsesplan 2023. Administrationen har efterfølgende indarbejdet ændringerne i vedlagte udkast til beskæftigelsesplanen for 2023.
På mødet gennemgås de foreslåede ændringer med henblik på at kunne sende planen i høring ved relevante samarbejdspartnere.
Som høringsparter foreslås:
• Svendborgs Integrationsråd
• Svendborg Erhvervsråd
• Lokalt A-kasseudvalg
• FH Sydfyn
• Industrien Sydfyn
• Byg og Håndværk
• Virksomhedsservice Advisoryboard
• Integrationsrådet
• Bestyrelserne for de lokale uddannelsesinstitutioner
• Handicaprådet
Det foreslås, at høringsperioden løber fra 15.-29. november 2022. Udkast til høringsbrev er vedlagt.
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget får forelagt høringssvar samt eventuelle forslag til ændringer af planen på deres møde den 12. december, hvor beskæftigelsesplanen videresendes til kommunalbestyrelsens godkendelse.
I forlængelse af vedtagelsen af Beskæftigelsesplanen for 2023 vil der blive udarbejdet Mål og indsatsplan, hvor resultater og indsatser kan følges løbende.
Lovgrundlag
Lov om styringen af og ansvaret for en aktiv beskæftigelsesindsats
Sagen afgøres i
Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 14-11-2022
Tilrettet udkast sendes i høring.
Punkt 5 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering om møde i Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum den 10. november
- Opfølgning på Jobcamp
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- BAUrapport (eftersendes)
- Orientering om visiterede fordrevne fra Ukraine (vedlagt)
- Udspil – Gentænk den aktive beskæftigelsesindsats (vedlagt)
Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 14-11-2022
Taget til efterretning.