Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Godkendt.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 2 Klimahandleplan: Udkast til Klimahandleplan 2022 med tilhørende indsatskatalog
+Beslutningstema
Kommunalbestyrelsen har som DK2020 kommune og med tilslutning til Fyn2030 forpligtiget sig til at hele kommunen senest i 2050 er både klimaneutral og klimarobust. Udkast til Klimahandleplan 2022 er kommunens første samlede bud på de klimaindsatser, der skal til for at nå de ambitiøse mål. Udkast til Klimahandleplan 2022 fremlægges til godkendelse forud for fremsendelse til forhåndsvurdering hos den grønne tænketank Concito. Den endelige vedtagelse af Klimahandleplan 2022 sker på Kommunalbestyrelsens møde i september 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:
- At godkende ikke tidligere vedtagne delmål for klimaindsatserne.
- At godkende principper for prioritering af klimaindsatserne.
- At godkende forslag til opfølgning og revision af Klimahandleplan 2022
- At godkende at udkast til Svendborg Kommunes Klimahandleplan 2022 med de tilhørende indsatser sendes til forhåndsvurdering hos den grønne tænketank Concito forud for den endelige vedtagelse af Kommunalbestyrelsen i september 2022.
Sagsfremstilling
Klimahandleplan 2022 er Svendborg Kommunes første samlede plan for, hvordan kommunen kan bidrage til at forhindre yderligere klimaforandringer og forberede borgere og erhvervslivet på fremtidens vådere, varmere og vildere vejr.
Da byrådet i 2020 tilsluttede sig det landsdækkende klimapartnerskab DK2020 og efterfølgende i 2021 tilsluttede sig Fyn2030, forpligtede de sig til at udarbejde, vedtage og implementere en klimahandleplan, der lever op til Parisaftalens målsætninger. Det betyder, at hele kommunen skal være klimaneutral og robust over for konsekvenserne af klimaforandringerne senest i 2050. Nærværende udkast til klimahandleplan er blevet til på den baggrund. Den sætter således retningen for Svendborg Kommunes langsigtede klimaindsats frem mod 2050. Bilag 1 (Bilag 1: Udkast til Klimahandleplan 2022).
Med klimahandleplanen sætter Kommunalbestyrelsen rammerne for, hvad kommunen selv kan bidrage med, og hvad borgere og virksomheder kan gøre. Kommunens egen drift, står kun for ca. 2% af den samlede lokale CO2-udledning. Og som udgangspunkt har den enkelte grundejer, ansvaret for at sikre sin ejendom mod oversvømmelser fra regnvand og stigende havvand. Indfrielse af klimamålene, kræver derfor en omfattende og fælles indsats, ikke kun fra kommunen, men også fra virksomheder, institutioner, foreninger og borgere – og naturligvis et godt samarbejde mellem alle aktører.
Den sværeste opgave ligger forude: at gøre planen til virkelighed. Også her er der brug for at borgere og virksomheder løfter sammen med kommunen. Klimahandleplanen peger derfor på en række indsatser som kommunen selv skal stå for og indsatser som skal videreudvikles og implementeres i tæt samarbejde med lokale aktører og borgere.
Mål for klimaindsatsen
Svendborg Kommune har som DK2020 kommune, i regi af Fyn2030, i Klima- og Energipolitikken samt i Kommuneplanen tilsluttet sig overordnede mål og flere delmål for klimaindsatsen.
I forbindelse med udarbejdelsen af Klimahandleplan 2022, har administrationen udarbejdet forslag til flere del- og sektormål. Mål for indsatser og handlinger der skal være nået primært i 2030 på vejen frem til de overordnede mål i 2050. Der er tale om konkrete mål for reduktion af drivhusgasser indenfor områderne: Energi, transport og mobilitet, landbrug og skovbrug samt affald. Desuden er der opstillet mål for klimarobusthed i forhold til klimatrusler fra primært vand, men også varme og tørke. Målene vil tjene som vigtige milepæle, og gøre det muligt i fremtiden at måle på hvor godt det går med implementering af indsatserne. Målene er beskrevet i udkast til klimahandleplanen i de to afsnit: mål for klimaneutralitet, og mål for klimarobusthed.
Principper for prioritering af klimaindsatserne
Indsatserne prioriteres efter deres potentiale for CO2-reduktion og klimatilpasning, men også i forhold til andre faktorer såsom bredere gevinster og merværdi, dvs. når en klimaløsning samtidig bidrager til bedre sundhed, mindre luftforurening, øget biodiversitet osv.
Principper for prioritering af indsatser har tidligere været præsenteret for fagudvalg. Det er sket på Miljø- og Naturvalgets møde den 7. december 2021 og Teknik- og Miljøudvalgets møde den 13. januar 2022. Siden har administrationen foretaget en yderligere redigering af de principper der ligger til grund for udvælgelse af indsatserne. Principperne indgår i en samlet vurdering, og de er ikke angivet i prioriteret rækkefølge, se figur 1.
Figur 1: Principper for prioritering af klimaindsatser
Klimaindsatser
Hvor klimahandleplanen skitserer den overordnede vej til klimarobusthed og klimaneutralitet med bl.a. en oversigt over klimaindsatser, giver indsatskataloget en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte indsatser, der skal til for at nå i mål. Bilag 2 (Bilag 2: Udkast til indsatskatalog).
Kataloget indeholder hvilke delmål de bidrager til, hvilken effekt og merværdi de har, hvilke aktører der kan medvirke, og hvad de kræver i form af ressourcer, økonomi m.m.
Der er tale om i alt ca. 49 indsatser, der til sammen bringer Svendborg Kommune så tæt på målene som muligt ud fra de virkemidler og teknologier, der er inden for rækkevidde i dag, og de udfordringer, som er kendte og skal håndteres. Foruden de indsatser, som allerede er vedtaget af Kommunalbestyrelsen, eller som borgere og virksomheder selv tager initiativ til, kræver det en række nye indsatser at nå i mål. Derfor indeholder indsatskataloget både indsatser, som allerede er i gang, og indsatser, som endnu ikke er vedtaget politisk.
Indsatskataloget tjener dermed først og fremmest som grundlag for kommunens videre arbejde med de enkelte indsatser de kommende år. Ved behandling af udkast til klimahandleplanen tilslutter kommunalbestyrelsen sig, at der tages afsæt i de beskrevne indsatser.
Oplysning, engagement og samskabelse
Rigtig mange borgere, virksomheder og lokalsamfund ønsker at være aktive deltagere i den grønne omstilling. Det engagement vil kommunen arbejde målrettet for at styrke. Borgere, virksomheder og lokalsamfund vil blive inddraget i beslutninger omkring den grønne omstilling og de vil blive oplyst med viden, som i højere grad kan klæde dem på til at træffe klimavenlige valg. Endelig vil Svendborg Kommune facilitere og understøtte borgerdrevne tiltag i det omfang, det er muligt.
Som en del af udviklingen af klimahandleplanen har Svendborg Kommune arbejdet aktivt med partnerskaber, og det arbejde skal fortsættes. Både ved integrering af den grønne omstilling i eksisterende samarbejder og ved at etablere nye partnerskaber eksempelvis med erhvervslivet og i fælles fynske partnerskaber. Nye partnerskaber kan både være partnerskaber, som Svendborg Kommune medvirker til at etablere lokalt i kommunen og eventuelt deltager i, og partnerskaber, som opstår uden kommunens deltagelse.
Kommunes arbejde med oplysning, engagement og samskabelse vil ske dels i tilknytning til de enkelte indsatser, dels mere overordnet via workshops, temauger, oplysningskampagner m.m., hvor det er relevant og har effekt.
Opfølgning og revision af klimahandleplan 2022
I udkast til klimahandleplan 2022 er der beskrevet, hvordan administrationen foreslår, at der følges op på indsatserne. Det sker bl.a. ved at opgøre CO2-udledningen for kommunen som virksomhed og som geografisk enhed. Og ved at opdatere risikokortlægninger og lave årlige opfølgninger på fremdrift og effekt af de indsatser, der arbejdes med at realisere.
Klimahandleplanen er den første version i rækken – men bliver ikke den sidste. Administrationen forslår at klimahandleplanen revideres hvert fjerde år, hvor der kan skrues både op og ned for de forskellige indsatser, afhængigt af hvor langt der er til de fastsatte mål, og hvordan konteksten udvikler sig.
Politisk proces
Efter behandling og vedtagelse af udkast til klimahandleplan 2022 foretager den grønne tænketank Concito en såkaldt forhåndsvurdering. Det vil sige en vurdering af om planen forventes at leve op til kravene for certificering som DK2020kommune. Selve certificeringen sker i oktober måned af C40 Cities efter at klimahandleplanen er endeligt vedtaget af Kommunalbestyrelsen i september måned. C40 Cities er et bynetværk af klimaambitiøse storbyer, og som i Danmark er blevet tilpasset klimaarbejdet i kommunerne i det landsdækkende projekt DK2020.
Den certificerede klimahandleplan vil danne grundlaget for de kommende års politiske drøftelser og beslutninger for implementering af klimaindsatser. Det vil f.eks. dreje sig om prioriteringer, rækkefølgen af nye indsatser, bevilliger af ressourcer til konkrete handlinger under indsatserne, indgåelse af samarbejder både lokalt og sammen med de andre fynske kommuner m.m. Bilag 3 ( Bilag 3:Tidsplan)
CO2-reduktion
De foreslåede indsatser vil reducere CO2-udledningen fra Svendborg Kommune markant på både virksomhedsniveau (det vil sige Svendborg Kommune som organisation) og geografisk niveau. En væsentlig forudsætning er naturligvis, at indsatserne bliver gennemført. Sker det vil udledningen af drivhusgasser være reduceret med godt 70 % i 2030 (målt i forhold til 1990). Estimatet for 2050 er beregnet til en reduktion på 84% i forhold til 1990. Estimatet for 2050 indeholder udover klimahandleplanens indsatser også en forudsætning om at al transport er baseret på vedvarende energikilder. For at opnå klimaneutralitet i 2050, er der især brug for yderligere indsatser indenfor landbruget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i de nuværende budgetter vedtaget midler til en række klimaindsatser, som indgår i udkast til Klimahandleplan 2022. Det drejer sig både om indsatser, der har fokus på Svendborg Kommunes egen drift samt indsatser målrettet borgere og virksomheder. Der er f.eks. tale om omstilling af kommunens bilflåde til elbiler, energirenovering af kommunale bygninger samt det videre arbejde med klimasikring af Svendborg Havn. For 2023 er der ikke budgetforslag til midler til yderligere indsatser, end dem der allerede er vedtaget. Fra 2024 og frem må det forventes, at der bliver fremsat budgetforslag for nye prioriterede klimaindsatser.
CO2-Konsekvensvurdering
Implementering af indsatserne vil have en væsentlig positiv konsekvens for Svendborg Kommunes CO2-udledning både på virksomhedsniveau og geografisk niveau.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune
Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune
Kommuneplan 2021-2033, Svendborg Kommune
Fyn2030 – sammen om en bæredygtig fremtid
Interessetilkendegivelse om tilslutning til DK2020 - Borgmesterbrev af 13. oktober 2020
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Indstillingen godkendtes.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 14-06-2022
Godkendt.
Mikael Hansen (A) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Indstilles.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Anbefales, idet de enkelte partiers forbehold og bemærkninger fremføres i Økonomiudvalget.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 3 Budget 2023 - Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af budget 2023.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter budget 2023
- At eventuelle anlægstemaer fremsendes til budgetforhandlingen for 2023
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2023 samt Økonomiudvalgets beslutning af 22. marts 2022 om udarbejdelse af reduktionsforslag for 35 mio. kr., drøfter udvalget temaer og reduktionsforslag.
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets andel af reduktionsforslagene skal udgøre 12,943 mio. kr. fra 2023 og frem.
Budgettemaer for det enkelte udvalg omfatter både udfordringer, demografi og øvrige temaer. I henhold til den fastlagte tidsplan drøftes budgettemaer og reduktionsforslag løbende i fagudvalgene frem til sommeren, og senest på augustmøderne fremsender udvalgene forslagene til de politiske forhandlinger. Umiddelbart efter udvalgenes møder i august fremsendes reduktionsforslag til høring, så der kan ligge et prioriteringskatalog inkl. høringssvar klar til de politiske forhandlinger i september. Beskrevne reduktionsforslag er vedlagt dagsorden.
Driftstemaer:
Økonomiudvalget har på møde den 19. april 2022 yderligere defineret rammen for udvalgenes arbejde med temaer. Hvert udvalg kan fremsende temaer vedr. udfordringer og demografi samt to ekstra forslag for serviceudgifter.
Temaforslag:
Demografi – Skoleområdet
En ekstra UU-vejleder
Haver til Maver
Demografi - Dagtilbudsområdet
Uddannelsesstillinger på dagtilbudsområdet
Anlægstemaer:
Grundet pres på anlægsrammen bør omfanget af temaer begrænses. I henhold til budgetproceduren fremsendes eventuelle temaer til budgetforhandlingerne fra udvalgenes møde i juni.
Temaforslag:
Byhaveskolen – Udvidelse med ”Hus 51 og 53”
Issø-skolen – Lokaler til ForårsSFO
Dagtilbudspladser – Skårup (Færdigbeskrevet til udvalgsmødet 17. aug. 2022)
Dagtilbudspladser – Svendborg By (Færdigbeskrevet til udvalgsmødet 17. aug. 2022)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalgene kan fremsende driftstemaer vedr. udfordringer, demografi samt 2 øvrige, som politikerne skal prioritere imellem bl.a. med inddragelse af evt. finansiering fra sparekataloget.
Fremgår af vedlagte temabeskrivelser og reduktionsforslag.
CO2-Konsekvensvurdering
Fremgår af vedlagte temabeskrivelser og reduktionsforslag
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Sagen afgøres i
Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Drøftet og anlægstemaerne fremsendes til budgetbehandlingerne. Udvalget ønsker en beskrivelse af et temaforslag vedr. En fremstrakt hånd med et finansieringsforslag.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 4 Konkurrenceudsættelse
+Beslutningstema
Orientering om konkurrenceudsættelse og brug af interne/eksterne konsulenter jf. Økonomiudvalgets tilkendegivelser fra mødet den 18. januar 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der i forbindelse med drøftelser om budgetproceduren for budget 2023 efterspurgt en status om prisafprøvning/konkurrenceudsættelse og om brugen at interne/eksterne konsulenter.
Der har igennem mange år været arbejdet på en øget professionalisering af kommunens køb af varer og tjenesteydelser således, at der sikres en løbende konkurrenceudsættelse på områder der løses af private aktører. Dette med det formål at sikre de nødvendige aftaler til rette pris og kvalitet. I vedlagte notat er der givet en status på arbejdet hermed.
På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der desuden efterspurgt en status for kommunens brug af interne/eksterne konsulenter. Afledt af budgetforliget for 2019 vedtog Økonomiudvalget den 11. december 2018 ”Retningslinjer for brug af eksterne konsulenter”.
Retningslinjerne betyder for alle direktørområder, at påtænkt køb af eksterne konsulenter over 150.000 kr. i såvel drifts- og anlægssager skal forelægges til godkendelse i det enkelte fagudvalg, samt at Økonomiudvalget hvert år får forelagt en rapport over kommunens konsulentforbrug. I vedlagte notat er der kortfattet beskrevet om kommunens brug af interne/eksterne konsulenter, samt analyse af kommunens 5 største konsulentkøb i 2021 med en kort begrundelse for købet.
Udbud og frit valg på børne-, unge-, og uddannelsesområdet
På området er der generelt frit valg til at vælge en række ydelser fra private leverandører. Det drejer sig fx om private pasningsordninger, private dagtilbud, tilskud til pasning af egne børn samt privat- og friskoler.
Der er åben adgang til at oprette private tilbud af denne karakter, hvis man lever op til de fastsatte godkendelseskriterier i lovgivningen m.m.
Forældre eller tilbuddene modtager offentligt tilskud til dette direkte.
En række it-fagsystemer anvendes efter udbud eller tilsvarende konkurrenceudsættelse, fx pladsanvisningssystem, elevsystem, sprogvurderinger og trivselsvurderinger m.m. Konkurrenceudsættelsen sker løbende efter fastsatte aftaleintervaller i samarbejde med Udbud og Indkøb.
Anvendelse af eksterne konsulenter på børne-, unge-, og uddannelsesområdet
På børne-, unge-, og uddannelsesområdet anvendes i visse tilfælde eksterne konsulenter til at bidrage med løsning af opgaver, som kommunen ikke selv råder over ekspertise til i tilstrækkelig grad.
Det kan fx være udarbejdelse af elevtals- og børnetalsprognoser, kompetenceudvikling i form af organisations- og ledelsesudvikling, undersøgelse af arbejdsmiljø i evt. kritiske sager m.m.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vil kræve en nærmere analyse af området
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Udbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 5 Planlægning af nyt børnehus på Thurø
+Beslutningstema
I budget 2022 blev der afsat et anlægsbudget til et nyt børnehus på Thurø.
Der er udarbejdet et byggeprogram/skitseforslag, som skal forelægges Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget med henblik på endelig godkendelse i Teknik- og Miljøudvalget.
Samtidig vil Teknik- og Miljøudvalget skulle tage processen for vejprojektet til efterretning.
Plan – og Lokalsamfundsudvalget skal anbefale forslag til lokalplan og kommuneplantillæg for området, inden endelig vedtagelse i Kommunalbestyrelsen og efterfølgende offentliggørelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At forslag til lokalplan og kommuneplantillæg godkendes og offentliggøres.
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- Uddannelsesudvalget, at der overfor Teknik- og Miljøudvalget anbefales,
- At byggeprogrammet/skitseforslaget godkendes.
- At processen for vejprojektet tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Baggrund
For at Svendborg Kommune fortsat kan imødekomme pladsgarantien, og for at det som hovedregel fortsat skal være muligt at tilbyde dagtilbudspladser på Thurø til børn bosiddende på Thurø, er der i budget 2022 afsat et anlægsbudget til at etablere et nyt børnehus på Thurø med 14 vuggestuepladser, 100 børnehavepladser og en heldagslegestue til dagplejere på Thurø.
Den 7. april 2022 godkendte Teknik- og Miljøudvalget idéoplægget til børnehuset samt vejadgang til det nye børnehus ved etablering af en 4-benet rundkørsel med egen vejadgang. Udvalget anbefalede endvidere overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen at bevillige en tillægsbevilling i 2023 på 8,5 mio. kr. Kommunalbestyrelsen godkendte tillægsbevillingen den 26. april 2022.
Det forventes, at det nye børnehus er klar til at modtage børn og forældre pr. 1. april 2024.
Lokalplan og kommuneplantillæg
Plan- og Lokalsamfundsudvalget igangsatte arbejdet med udarbejdelse af lokalplan og kommuneplantillæg for realisering af det nye børnehus den 11. januar 2022. Udvalget blev forelagt en orientering om planprocessen herunder status på den forudgående høring den 5. april 2022.
På baggrund af den forudgående høring, samt en løbende dialog og inddragelse af lokalområdet, den interne projektgruppe, eksterne trafikrådgivere mv. er der udarbejdet forslag til lokalplan og kommuneplantillæg, med det formål at sikre det nødvendige plangrundlag til den videre realisering af byggeprogrammet. Plangrundlaget og byggeprogrammet er udarbejdet i tæt samarbejde.
Lokalplanen har til formål at sikre, at området kan anvendes til offentlige formål, så der kan opføres et nyt børnehus lokalt på Thurø. Lokalplanen fastsætter rammerne for børnehusets fysiske placering, omfang, udformning og fremtoning samt fastsætter bestemmelser for udformning og placering af legeplads, parkering, sekundære bygninger samt ind - og udkørsel til området. Lokalplanen sikrer ligeledes, at der opnås en god synergi til det omkringliggende rekreative område, samt at den planlagte stiforbindelse på tværs af Thurø by sammentænkes med det nye børnehus.
Lokalplanen har ligeledes til formål at sikre, at området indrettes, så det kan trafikbetjenes via en selvstændig overkørsel fra Eriksholmsvej/Bergmannsvej.
Lokalplanen suppleres af et kommuneplantillæg, der omdanner området fra rekreativt område til offentlige formål i form af skoler, børne- og uddannelsesinstitutioner. Kommuneplantillægget viderefører de særlige bestemmelser om en rekreativ stiforbindelse i området.
Plangrundlaget sendes i offentlig høring i otte uger i juli/august, og der planlægges et opfølgende borgermøde i august, hvor der vil ske en samlet kommunikation af byggeprogram, plangrundlag og vejprojekt.
Lokalplan 680 og kommuneplantillæg 2021.04 er vedlagt som bilag. Se bilag 1 (Bilag 1. Forslag til lokalplan 680) og bilag 2 (Bilag 2. Forslag til kommuneplantillæg 2021.04).
Byggeprogram/skitseforslag
Der er udarbejdet et byggeprogram/skitseforslag. Byggeprogrammet indeholder disponering af grund, legeplads og parkeringsarealer samt indvendig indretning af børnehuset. Endvidere vises visualisering af facader samt oplæg til valg af materialer. Se bilag 3 (Bilag 3. Børnehuset Thurø – Byggeprogram/skitseforslag).
Byggeprogram/skitseforslag er skitseret med 4-benet rundkørsel.
Ved indkørsel fra Eriksholmsvej/Bergmannsvej vil man være nødsaget til at fjerne omkring 50 meter af den eksisterende beplantning, som i dag bliver brugt som ”opslagstavle” for beboerne på Thurø.
Vejprojekt
Der er i foråret 2022 blevet lavet en trafikanalyse for Thurø, hvor der ud fra kapacitetsberegninger er anbefalet etablering af en 4-benet rundkørsel i krydset Brovejen/Bergmannsvej/Eriksholmsvej. Denne løsning skal dog viderebehandles, så det sikres, at denne løsning også skaber trafiksikkerhed på stedet.
Der arbejdes nu ind i en geometrisk detaljering af området og de tilstødende veje, for at sikre den bedste løsning i krydset. Afhængig af dette udfald vil der blive foretaget skitsering af den endelige
løsning og udarbejdelse af en trafiksikkerhedsrevision af krydsløsningen, så det sikres, at de lette trafikanter kan håndteres trafiksikkert, og at trafikafviklingen ikke vil blive betydeligt negativt påvirket.
Det endelig valg af krydsløsning vil senere blive forelagt udvalget for endelig godkendelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ved budgetforliget for 2022 blev der afsat en samlet anlægsramme på 35,9 mio. kr. til etableringen af et nyt børnehus. Den 26. april 2022 godkendte kommunalbestyrelsen en tillægsbevilling på 8,5 mio. kr., hvorefter den samlede anlægsramme for projektet udgør 44,4 mio. kr.
CO2-Konsekvensvurdering
Det nye børnehus på Thurø vil have en maksimal CO2-belastning på 6,3 ton årligt.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 14-06-2022
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Anbefales og taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 6 Placering af et midlertidigt modulhus med 28 vuggestuepladser i Svendborg by
+Beslutningstema
Orientering om placering af et midlertidigt modulhus med 28 vuggestuepladser i Svendborg by.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget og Teknik- og Miljøudvalget
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets godkendte den 6. april 2022 indstillingen overfor Teknik- og Miljøudvalget om at søge en anlægsbevilling på 13,3 mio. kr. til etablering af 50 vuggestuepladser i Svendborg Kommune for at kunne opretholde pladsgarantien. Det fremgik af sagsfremstillingen, at det er muligt at etablere 18-22 vuggestuepladser ved udbygning af eksisterende børnehuse på Thurø, på Tåsinge og i Svendborg by. De resterende 28 vuggestuepladser blev foreslået etableret i et lejet/leaset modulhus i Svendborg by for en treårig periode. Administrationen ville arbejde på en placering af modulhuset og orientere Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, når en sådan var fundet. Teknik- og Miljøudvalget godkendte den 7. april 2022 anbefalingen om en anlægsbevilling, som blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 26. april 2022.
Baggrund for et midlertidigt modulhus i Svendborg by
Modulhuset er midlertidigt, fordi det ikke er muligt at placere et modulhus med 28 vuggestuepladser ved eksisterende børnehuse i Svendborg by. Modulhuset er derfor nødt til at blive etableret som et selvstændigt børnehus. Dette er ikke i overensstemmelse med principper for tilpasning af de fysiske rammer på dagtilbudsområdet, besluttet af Udvalget for Børn og Unge den 6. juni 2012, hvor det fremgår, at alle børnehuse skal være integrerede børnehuse med vuggestue- og børnehavepladser.
Dernæst forventede administrationen allerede i april 2022 at den nye børnetalsprognose, forelagt Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget den 4. maj 2022, ville vise, at der er behov for flere dagtilbudspladser i blandt andet Svendborg by for at opretholde pladsgarantien og det politisk besluttede serviceniveau. Modulhuset skal derfor ses som en midlertidig løsning indtil permanente løsninger i Svendborg by kan tages i brug.
På Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets møde den 4. maj 2022 blev det besluttet, at der skal udarbejdes anlægstemaer til budget 2023 på vuggestue- og børnehavepladser i Svendborg by. Da der er brug for at modulhuset kan tages i brug hurtigst muligt, kan igangsætningen ikke afvente beslutning om permanente løsninger i Svendborg by.
Placering af et midlertidigt modulhus i Svendborg by
Administrationen har sammen med repræsentanter fra børnehusene besigtiget mulige placeringer af et midlertidigt modulhus i Svendborg by. Der er enighed om, at modulhuset mest hensigtsmæssigt kan placeres ved Wandallsgården i Vestre Skoles distrikt, hvor Dagplejen i dag har heldagslegestue for dagplejere i Svendborg by.
Modulhuset bliver et selvstændigt børnehus med en pædagogisk teamleder placeret under dagtilbuddet Vesterlunden. Det forventes at modulhuset kan stå klar til at modtage børn og forældre primo 2023. Da modulhuset er lejet/leaset for en treårig periode forventes det, at modulhuset kan anvendes til og med 2025.
I foråret 2022 undersøgte administrationen muligheden for at ombygge det tidligere selvejende dagtilbud Børnegården Byparken, som i dag udgør et midlertidigt børnehus for ukrainske børn, som midlertidigt børnehus med 28 vuggestuepladser i stedet for etablering af et midlertidigt modulhus. Administrationen vurderede, at dette ikke var en hensigtsmæssig løsning, da børnehuset er placeret i det udsatte boligområde, hvor dispensationen om at tilbyde to pladser udløber ved udgangen af 2024. Børnehuset ville derfor kun kunne anvendes som midlertidig løsning i 2023 og 2024, som vurderes at være for kort tid i forhold til etablering af permanente løsninger i Svendborg by.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunalbestyrelsen godkendte den 26. april 2022 den samlede anlægsbevilling til etablering af vuggestuepladser i eksisterende børnehuse samt leje/leasing af et modulhus på 13,3 mio. kr.
Heraf vedrører 2,1 mio. kr. etablering af 18-22 vuggestuepladser i eksisterende børnehuse og 11,2 mio. kr. vedrører etablering og leje/leasing af et modulhus med 28 vuggestuepladser.
Den midlertidige periode på tre år tager udgangspunkt i lånebekendtgørelsen. Ved at holde sig på en periode på tre år vil Svendborg kommune ikke skulle deponere midler svarende til modulhusets samlede købssum og derved belaste Svendborg Kommunes økonomiske rammer yderligere.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 23.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 7 Rekruttering og fastholdelse på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Orientering om det igangværende arbejde med at styrke rekruttering og fastholdelse af medarbejdere på dagtilbudsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Dagtilbudsområdet har medio 2021 igangsat et strategisk arbejde med at styrke rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. I denne sag gives der en foreløbig orientering om det igangsatte arbejde.
Svendborg Kommune oplever et markant stigende børnetal og er aktuelt i gang med at udvide med et betydeligt antal dagtilbudspladser. De nationalt besluttede minimumsnormeringer og målsætningen om en højere andel pædagogisk uddannede medarbejdere træder i kraft fra 2024 over hele landet. I Svendborg har Kommunalbestyrelsen givet dagtilbudsområdet midler til bedre normeringer allerede fra 2021. Der er en generel højkonjunktur og lav arbejdsløshed i samfundet. Samtidig har vi små ungdomsårgange, og færre søger mod de brede velfærdsuddannelser.
Tilsammen danner det baggrund for en strategisk udfordring med at tiltrække og fastholde et tilstrækkeligt antal medarbejdere. Dagtilbuddene kan allerede nu mærke, at det er en betydelig udfordring at tiltrække nok nye medarbejdere, ligesom det bliver ekstra vigtigt at fastholde nuværende medarbejdere, både uddannede og ikke-uddannede, fastansatte og vikarer. I de kommende år må det forventes, at udfordringen vil vokse.
Dagtilbudsområdet har derfor igangsat et strategisk arbejde for at styrke dagtilbud i Svendborg som en attraktiv arbejdsplads, der kan tiltrække nye ansøgere og formå at holde på de nuværende. Arbejdet har i første omgang taget afsæt i dagtilbudsledergruppen med en første involvering af fællestillidsrepræsentanter og pædagogiske teamledere. Arbejdet er ikke tilendebragt og dialogen vil over den kommende tid bredes yderligere ud.
Et omdrejningspunkt i drøftelserne har været behovet for i fremtiden i højere grad gribe rekruttering og fastholdelse an ud fra en tilgang, der sætter medarbejdere og potentielle ansøgeres ønsker og behov mere tydeligt i centrum.
Strategien rummer aktuelt tre overordnede spor:
Styrke dagtilbudsområdet synlighed og sammenhæng med uddannelsesinstitutioner så unge tidligere kan få et billede af, hvad det vil sige at arbejde i dagtilbud og uddanne sig inden for området. Det gælder både på folkeskoler, de generelle ungdomsuddannelser og uddannelserne til pædagog og pædagogisk assistent. Dagtilbudsområdet vil via fælles aktiviteter aktivt understøtte optaget på de lokale pædagogiske uddannelser og efterfølgende skabe gode praktikforløb og elevansættelser i Svendborg Kommune.
Fleksible og imødekommende ansættelser og ansættelsesprocesser. Dagtilbud skal i højere grad tilbyde fleksible løsninger, imødekommer ansøgeres ønsker og livssituation omkring arbejdstid, uddannelse m.m. Der er behov for nemt tilgængelige ’pakkeløsninger’ for ansøgere og medarbejdere, der er interesserede i at videreuddanne sig til fx pædagogiske assistent eller meritpædagog. Der er i den sammenhæng udarbejdet et budgettema til budget 2023, der lægger op til at forbedre vilkårene for at tage en meritpædagoguddannelse og øger antallet af pædagogiske assistentelever.
Et godt arbejdsmiljø, der fastholder. Et godt psykisk og fysisk arbejdsmiljø og en velfungerende dialog på arbejdspladsen med høj psykologisk sikkerhed er en af nøglerne til at fastholde medarbejdere på området. Dagtilbudsområdet er præget af mange deltidsansættelser, og et velfungerende arbejdsmiljø kan også være med til understøtte flest mulige på et højt timetal. Endeligt er en attraktiv arbejdsplads med et godt renommé i omverden i sig selv med til at styrke rekrutteringen i udgangspunktet. Som et element heri gennemføres en undersøgelse blandt medarbejdere på dagtilbudsområdet for at identificere, hvad der har størst betydning for at et arbejde på dagtilbudsområdet fremstår attraktivt.
Nogle tiltag er igangsat, evt. i form af prøvehandlinger, mens andre kræver en nøjere forberedelse. Gennem den kommende tid skal de enkelte tiltag drøftes yderligere i dialog med relevante parter, bl.a. medarbejdere, faglige organisationer, lokale uddannelsesinstitutioner m.fl.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er udarbejdet et budgettema vedr. uddannelsesstillinger til meritpædagog og pædagogisk assistent til Budget 2023.
De forskellige tiltag forventes derudover at kunne holdes inden for eksisterende økonomiske rammer.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 8 Anden afrapportering på Strategiplan for familieområdet
+Beslutningstema
Orientering om anden afrapportering på strategiplan for familieområdet 2020-2024, årsberetning 2021 for Familieafdelingen, samt orientering om ny lovgivning på området, Barnets Lov.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 12. august 2020 godkendte Børne- og Ungeudvalget ny strategi for Familieområdet gældende i perioden 2020-2024, samt opdaterede Politiske anbringelsesprincipper.
Strategiplanen er en overordnet plan for udviklingen af børne-, unge- og familieområdet under Familie, Børn og Unge i Svendborg Kommune. Strategiplanen 2020-2024 udmønter de overordnede intentioner i henholdsvis Visionen for læring og dannelse for de 0-18-årige og Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik.
Der følges årligt op på strategiplanen med en opfølgningsrapport. Dette er den anden opfølgningsrapport på de opstillede delmål i strategiplanen.
Sammenfatning på opfølgningsrapport
- Inddragelse er et særligt fokusområde i Familie, Børn og Unge, hvor der i forbindelse med strategiplanen arbejdes med at udvikle og styrke inddragelse af barnet, familien og netværket. Dette indebærer, at der arbejdes med et fagligt mindset omkring inddragelse, ligesom inddragelse er understøttet af implementering og anvendelse af række relevante metoder og redskaber. Inddragelse af barnet, familien og netværket er en forudsætning for at skabe den ønskede ændring i familien. Derfor opnås de bedste resultater i dialog og samarbejde med barnet/den unge og familien. Vurderingen er, at Familie, Børn og Unge formår at inddrage og være i dialog med barnet og familien, der hvor det er relevant, men at inddragelse og dialog er et konstant udviklingspunkt.
- At lykkes med den rette indsats er understøttet af faglige tilgange og redskaber, der gør, at vi kommer hele vejen rundt om barnet og familien, hvilket er en forudsætning for at iværksætte den rette indsats på det rette tidspunkt. Dette kan selvfølgelig ikke ske uden tæt inddragelse af barnet, familien og netværket. For at kunne sætte endnu tidligere ind og ikke mindst rettidigt i forhold til gravide, har Svendborg Kommune Småbørnsteamet, der giver en unik mulighed for en tidligere indsats end normalt.
At sikre den rette indsats forudsætter at effekt og progression løbende følges tæt. Derfor er der fokus på at opstille relevante mål for indsatsen, således det løbende kan følges, at der sker den nødvendige udvikling og progression i indsatsen.
- En tidlig og optimeret indsats forudsætter et forstærket tværfagligt samarbejde mellem det specialiserede område og almenområdet. Derfor inddrages det professionelle netværk til barnet og familien så tidligt i forløbet som muligt på de inddragende netværksmøder. Der er i 2022 gennemført en evaluering af inddragelse på de inddragende netværksmøder med deltagelse fra relevante fagpersoner fra almenområdet. Evalueringen har vist at det tværfaglige samarbejde er velfungerende via de inddragende netværksmøder. Derudover arbejdes der med fremskudte socialrådgivere. Med den fremskudte funktion styrkes det tværfaglige samarbejde i kraft af, at de fremskudte socialrådgivere er fysisk til stede på skoler og dagtilbud i Svendborg Kommune samt står til rådighed med løbende sparring for fagpersoner i almenområdet. Evalueringen af ordningen viser desuden at der er stor tilfredshed med ordningen.
Supplerende hertil er der igangsat initiativer, der skal understøtte muligheden for at iværksætte flere indsatser, hvor barnet/den unge fastholdes i deres nærmiljø.
- Kvalitet i anbringelse og fokus på anbragtes skolegang og uddannelse står centralt i Familie, Børn og Unge. Herunder at sikre, at den indsats anbragte børn og unge tilbydes er kvalificeret i forhold børnene og de unges støttebehov, Familieafdelingen har f.eks. indgået i et samarbejde med Socialstyrelsen, hvor der er fokus på et styrket match mellem barn og anbringelse. Der er iværksat initiativer der muliggør, at flere børn og unge kan anbringes tæt på deres eksisterende hverdagsliv. Derudover er der altid fokus på at understøtte, at de unge gennemfører en ungdomsuddannelse, således anbragte unge får de bedste forudsætninger for at klare sig godt ind i voksenlivet.
- Sårbare og udsatte unge skal understøttes i overgangen fra barn til voksen. Derfor er der en række tiltag, hvis formål er at forbedre overgangen fra ung til voksen. Dette sker gennem et målrettet og koordineret samarbejde mellem Familieafdelingen, UU Sydfyn, Socialafdelingen Myndighed samt Jobcentret. Familieafdelingen har f.eks. indgået i et samarbejde med Socialstyrelsen, hvor der er fokus på den faglige og strategiske ledelse af efterværnsområdet. Overgangen er en svær periode for den unge, og der kan være flere forvaltningsområder og sagsbehandlere, som den unge skal forholde sig til. Derfor arbejdes der også med at modne en sammenhængende og koordineret indsats for de unge gennem initiativet projekt Ung på vej. Supplerende hertil er den forebyggende indsats for psykisk sårbare unge udvidet med en række tilbud, der tidligt skal muliggøre at hjælpe de unge inden problemniveauet eskalerer, hvilket kan have langvarige konsekvenser i forhold til mental trivsel, uddannelse og beskæftigelse.
- Alle ovenstående punkter er tæt forbundet med systematisk sagsbehandling, der tager afsæt i relevante socialfaglige metoder. Derfor arbejdes der med metoder og redskaber, der understøtter kvalitet og systematik i sagsbehandlingen, herunder bør særligt anvendelse af metoden ICS fremhæves. At der er en tilstrækkelig grad af systematik og kvalitet i sagsbehandlingen følges løbende gennem ledelsestilsyn og relevante faglige nøgletal. Gennem faglige ledelse drives udvikling af familieområdet, og derfor sker der også løbende tilbagemeldinger til både enkelte sagsbehandlere og samlet til Familieafdelingen. Derudover er implementering og korrekt brug af metoder et vedvarende fokus hos ledelsen, således metoderne bliver en integreret del af sagsbehandlingen.
Årsberetningen
Familieafdelingen har siden 2018 udarbejdet et nøgletalskatalog med økonomiske og faglige nøgletal for Familieafdelingen. Årsberetning 2021 sammenfatter relevante nøgletal og data fra ledelsestilsyn fra 2021.
Ledelsestilsynet i Familieafdelingen er baseret på ”Socialstyrelsens skabelon til ledelsestilsyn” og Ankestyrelsens skema til Børnesagsbarometeret.
Ledelsestilsynet har et systematisk fokus på kvaliteten i sagerne og de væsentlige elementer i sagsbehandlingen. Visse data fra årsberetningen indgår i afrapportering på strategiplan, derudover benyttes viden fra årsberetningen primært til ledelsesunderstøttelse.
Årsberetningen er vedlagt til orientering.
I forbindelse med at Barnets Lov forventes at træde i kraft primo 2023, vil der være ændrede kvalitetsstandarder for sagsbehandling, hvortil ledelsestilsyn og nøgletal skal tilpasses. Afrapporteringen i nøgletalskataloget vil dermed ændre form fra 2023.
Kort fortalt om Barnets Lov
Barnets Lov er en del af aftalen Børnene Først, som blev vedtaget af et bredt politisk flertal i maj 2021. Den nye lov skal give udsatte børn og unge en række nye rettigheder. For eksempel får børnene selvstændig partsstatus, fra de er 10 år mod 12 år i dag, de får ret til at sige nej til samvær med biologiske forældre, og de får en tydeligere ret til at bede om en anbringelse og ret til at klage over hjemgivelse, fra de er 10 år.
Barnets Lov bygger på 7 politiske målsætninger:
- Udsatte og anbragte børn og unge trives bedre.
- Anbragte børn og unge oplever færre skift og bedre kontinuitet i deres anbringelse.
- Udsatte børn skal tidligere modtage sociale indsatser.
- Flere udsatte og anbragte børn og unge oplever, at de har en voksen, de kan stole på.
- Udsatte og anbragt børn og unge oplever i højere grad at blive hørt og inddraget i sagsbehandlingen.
- Flere udsatte og anbragte børn skal opleve at have tillid til systemet.
- Flere udsatte børn og anbragte skal gøre brug af deres rettigheder.
Barnets Lov sætter barnet og barnets rettigheder i centrum med følgende perspektiver på barnet:
- Barnets ret til at blive hørt
- Barnets holdning og synspunkter skal vægtes i sagsbehandlingen
- Løbende inddragelse af barnet
- Børnevenligt system, hvor barnet mødes i øjenhøjde
- Flere rettigheder til barnet
- Mere retssikkerhed til barnet.
De politiske målsætninger og det grundlæggende børnesyn i reformen ligger i tråd med de målsætninger og børnesyn som Familieafdelingen i forvejen arbejder med. Men reformen vil betyde at mindsettet i arbejdet med udsatte børn og unge skal justeres, ligesom der også vil ske ændringer i det nuværende juridiske og faglige grundlag.
Den primære forandring er sagsgangen fra Familieafdelingen får kendskab til barnet og frem til der iværksættes en foranstaltning.
Ligesom i dag, vil barnets sag starte med en underretning eller en forældrehenvendelse, hvorefter det besluttes om underretningen eller henvendelsen giver anledning til at barnet visiteres ind i Familieafdelingen. Herefter vil der til forskel fra i dag, hvor der skal udarbejdes en børnefagligundersøgelse inden der kan iværksættes indsatser efter § 52, være mulighed for alene at afklare om barnet har behov for en forebyggende foranstaltning, og iværksætte denne straks efter at sagen er åbnet i Familieafdelingen.
Hvis det vurderes at der er grundlag for en anbringelse, skal der efter den nye lovgivning udarbejdes en børneudredning, som i sin grundlæggende form kan sidestilles med en børnefaglig undersøgelse. Anbringelsen kan dog, til forskel fra i dag, iværksættes sideløbende med udarbejdelsen af børneudredningen.
Reformen bygger tillige på færre lovgivningsmæssige krav til den skriftlige praksis i arbejdet med udsatte børn og unge, samt færre lovgivningsmæssige krav til tidsfrister, opfølgninger m.v.
Familieafdelingen har indgået i et partnerskab med KL og en række andre kommune. Formålet er at sikre at være er på forkant med implementeringen af den nye lovgivning, som forventes at træde i kraft pr. 1. april 2023.
Som led i partnerskabet bliver der udarbejdet en parathedsanalyse der med udgangspunkt i nuværende praksis vil afdække om Familieafdelingen er parat til implementering af den nye lovgivning. Parathedsanalysen forventes at være færdig ultimo september 2022.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Serviceloven
Sagen afgøres i
Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 9 Projektoverblik Familie, Børn og Unge
+Beslutningstema
Orientering om oversigt over eksternt finansierede projekter i Familie, Børn og Unge.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget tager oversigten til efterretning.
Sagsfremstilling
I Familie, Børn og Unge er der aktuelt forankret en række forskellige projekter. Det drejer sig om følgende projekter:
- Projekt ’Ung på vej’
- Projekt ’En fremstrakt hånd – et forebyggende tilbud til psykisk sårbare unge mellem 13 og 25 år.
- Projekt ’På rette vej’
- Projekt’ ’Styrket Match’
- Projekt ’Kultur på recept’
Flere af projekterne løftes via et tværsektorielt samarbejde, hvor der bl.a. samarbejdes med Borger- og Arbejdsmarked, Socialafdelingen, Skole og Uddannelse, Sundhedsafdelingen og Kultur og Fritid. Vedlagt til dagsordenen er bilag med oversigt over de enkelte projekter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projekterne er alle eksternt finansieret. Projektfinansieringen for det enkelte projekt fremgår af bilaget.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 10 Børnesagsbarometer 2022
+Beslutningstema
Orientering om rapporten ”Børnesagsbarometer 2022”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At rapport over Børnesagsbarometer 2022 tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ankestyrelsen undersøger hvert år, i hvilken udstrækning kommunerne overholder centrale krav i
serviceloven, når de behandler sager om udsatte børn og unge. Undersøgelsen kaldes Børnesagsbarometret.
Formålet med Børnesagsbarometret er at vurdere den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på tværs af de kommuner, der deltager det givne år.
Undersøgelsen belyser kommunernes overholdelse af udvalgte centrale lovkrav inden for fire temaer, der stemmer overens med Social- og Ældreministeriets fire pejlemærker for god kvalitet i sagsbehandlingen på området:
• Faglig udredning
• Inddragelse
• Valg af relevant indsats
• Opfølgning
Undersøgelsen handler om sager, hvor kommunerne har truffet afgørelse om en foranstaltning efter servicelovens § 52. Dette års undersøgelse handler om sager, hvor der enten er truffet afgørelse om familiebehandling eller om anbringelse.
Hvert år behandles desuden et bestemt tema udvalgt af Social- og Ældreministeriet. Dette år er temaet, ligesom de forrige år, kommunernes håndtering af underretninger.
Børnesagsbarometret er bestilt af forligskredsen bag satspuljeaftalen for 2019-2022. Undersøgelsen er årligt tilbagevendende og omfatter hvert år sager fra en tredjedel af landets kommuner. Det betyder, at alle kommuner indgår i undersøgelsen hvert tredje år.
Svendborg Kommunes deltagelse i Børnesagsbarometer
Familieafdelingen modtog den 9. februar 2021 anmodning om sagsakter fra Ankestyrelsen til Børnesagsbarometer 2022.
Kravene til sager, som Familieafdelingen skulle indsende til undersøgelsen, var som følger:
Sagstype:
Sagstype | Tidspunkt for hvornår afgørelsen skal være truffet |
Familiebehandling efter § 52, stk. 3, nr. 3 | Mellem den 11. marts 2017 og den 11. marts 2020 |
Anbringelse efter enten § 52, stk. 3, nr. 7 (frivillig anbringelse) | Mellem den 11. marts 2017 og den 11. marts 2020 |
Anbringelse efter enten § 52, stk. 3, nr. 7 (frivillig anbringelse) | Mellem den 11. marts 2017 og den 11. marts 2019 |
Afgørelsen i de enkelte sager måtte hverken være truffet før eller efter den angivne periode. Der var tillige et krav om at Familieafdelingen skulle vælge de nyeste sager inden for perioden – det vil sige sager, hvor afgørelsen er truffet så tæt på henholdsvis den 11. marts 2020 og den 11. marts 2019 som muligt. Dette betyder, at sager der har været undersøgt af Ankestyrelsen er sager hvor afgørelse om foranstaltning er truffet for op til 5 år siden.
Det skal her bemærkes at sagerne er fra samme periode som Task Force analysen i Svendborg Kommune, hvor der blev påpeget generelle udfordringer på myndighedsområdet. På baggrund af Task Force Analysen udarbejdede Familieafdelingen en udviklingsplan som der er arbejdet med fra 2019.
Undersøgelsen af sager fra Svendborg Kommune viser, at Svendborg Kommune i de sager der er undersøgt af ankestyrelsen generelt, overholder de centrale krav i serviceloven.
Undersøgelsen viser dog også, at fristen på 4 måneder for udarbejdelse af den børnefaglige undersøgelse i overvejende grad er blevet overskredet, hvorfor lovgivningen på området ikke er overholdt.
Udarbejdelsen af de børnefaglige undersøgelser har været et udviklingspunkt i Familieafdelingen.
Til sammenligning, hvilket fremgår af Årsberetningen for 2021, var 59,4% af børnefaglige undersøgelser i 4 kvartal 2021 udarbejdet indenfor fristen.
Rapporten Børnesagsbarometeret er vedlagt som bilag, suppleret med data fra interne ledelsestilsyn og Årsberetningen for Familieafdelingen, som viser den aktuelle status i overholdelsen af de centrale krav i serviceloven.
Rapport Børnesagsbarometer med data fra Svendborg Kommune er vedlagt til orientering.
Årsberetningen er vedlagt bilag i punkt ang. opfølgning på strategiplan.
Børnesagsbarometer 2022 eftersendes til udvalget, når den offentliggøres.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om Social service
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 11 Implementering af erfaringer fra projekt 'En fremstrakt hånd'
+Beslutningstema
Orientering om plan for implementering af kernelementer fra projekt ’En fremstrakt hånd’.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Som led i satspuljeaftalen for 2019 blev der afsat i alt 50,3 mio. kr. til en pulje til udvikling og modning af et forebyggende kommunalt tilbud til psykisk sårbare unge i alderen 13-25 år, samt forældre til psykisk sårbare unge.
Børne- og Ungeudvalget godkendte i november 2019 en ansøgning til puljen, som Socialstyrelsen valgte at imødekomme. Projekt ’En fremstrakt hånd’ blev tildelt 6.7 mio. kr. over 3 år. Otte andre kommuner fik også støtte fra puljen. Støtten udløber 31. december 2022. Med støtten har Svendborg Kommune styrket indsatsen for psykisk sårbare unge på følgende måde:
- Øget den Åbne anonyme rådgivning (ÅAR) i Ungekontakten med 1 fuldtidsstilling, hvor der i normal drift i Ungekontakten er en deltidsmedarbejder ansat (30 timer)
- Ansat en fuldtidspsykolog i samarbejde med PPR, hvor der i normal drift ikke er en psykolog til stede i Ungekontakten
- Frikøbt en sundhedsplejerske 10 timer ugentligt, hvor sundhedsplejen i normal drift ikke har afsat særskilte ressource til det forebyggende arbejde på ungeområdet.
- Ansat en projektleder til koordineringen af arbejdet med projektet.
Projekt ’En fremstrakt hånd’ har arbejdet med 8 kerneelementer, som tilsammen har udgjort den model til udvikling og modning af et forebyggende kommunalt tilbud til psykisk sårbare unge, som partierne bag satspuljeaftalen for 2019 har ønsket at få afprøvet.
Administrationen fremlægger i det følgende foreløbige perspektiver på hvordan projektets elementer kan forankres i den eksisterende driftsorganisation, uden tilførsel af midler. Forankring uden tilførsel af midler betyder, at der vendes tilbage til en drift af ÅAR i Ungekontakten med en deltidsmedarbejder på 30 timer, at der ikke længere vil være psykolog til stede i Ungekontakten til samtale- og behandlingsforløb, at Sundhedsplejen ikke har særskilte timer prioriteret til ungeområdet, og at der ikke er en egentlig projektleder. I vedlagte bilag er gennemgang af de 8 kerneelementer, samt deres mulige forankring.
Formålet med projekt ’En fremstrakt hånd’ har været at:
- Sikre en styrket indsats for psykisk sårbare unge fra 13 til 25 år, ved at fokusere på en tydelig og sammenhængende koordinering af eksisterende og nye indsatser for målgruppen på tværs af kommunale forvaltningsområder
- Række hånden ud til relevante ungemiljøer og derved skabe og etablere fysisk tilstedeværelse, der hvor de unge er, så psykisk sårbare unge kan modtage en hurtig og indledende hånd i ryggen i kendte omgivelser
- Sikre tydelighed og gennemsigtighed omkring tilbud til gruppen af psykisk sårbare unge, sådan at både unge, forældre og professionelle omkring den unge altid har en fremstrakt hånd at gribe i
- Fokusere på løbende opkvalificering af allerede eksisterende netværk af fagprofessionelle på tværs af kommune, uddannelses- og civilsamfund. Dette med henblik på, at de professionelle omkring den unge får redskaberne til at opspore og agere over for psykisk sårbare unge, og dermed sikre at den unge følges til den rette og sammenhængende hjælp.
Overordnet set har projektet indfriet overstående formål, og vist at kortere forebyggende samtaler kan have en positiv effekt for målgruppens mentale sundhed og trivsel.
Den endelige slutevaluering foreligger i ultimo 2022. Socialstyrelsen har peget på Svendborg Kommune som case til beregninger af sammenhæng mellem omkostninger og effekter, idet projekt ’En fremstrakt hånd’ er det projekt, som har haft flest unge igennem indsatsen. Lokale beregninger med SØM (Socialøkonomisk investeringsmodel) indikerer, at indsatsen muligvis kan have en positiv effekt på f.eks. antallet af unge på uddannelseshjælp. Dette udfoldes nærmere i projektets slutevaluering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projekt blev tildelt 6.749.007 mio. kr. i perioden 1. december 2019 – 31. december 2022.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 12 Orientering vedr. SSP-samarbejdet 2022
+Beslutningstema
Status på SSP-samarbejdet og beskrivelse af projekt Ungedialog – den mobile gadecafe.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Organisering
SSP-samarbejdet organiserer kommunens kriminalitetsforebyggende indsats over for børn og unge, og består af et lokalt samarbejde mellem skole, socialområde og Politi. I Svendborg Kommune er SSP-teamet organiseret i teamet ’Forebyggelse, tryghed og trivsel’, som er forankret i Familieafdelingen Ungekontakten og er dermed en del af kommunens sammenhængende kommunale ungeindsats. SSP-teamet består af tre SSP-konsulenter.
Formål og mål
Formålet med SSP-samarbejdet er at udføre kriminalpræventivt arbejde i bredeste forstand. For at understøtte formålet, arbejder SSP kriminalitetsforebyggende primært inden for fire hovedtemaer
- rusmidler
- digitale kompetencer
- forebyggelse af kriminalitet og utryghed i det offentlige rum
- tidlig opsporing af radikalisering og ekstremisme
I vedlagte notat ’Mål for SSP-samarbejdet. Strategi, mål og værdier 2022’ ses en uddybning af mål, metoder og værdier.
Status på SSP-indsatsen
SSP-teamet har de sidste par år haft fokus på styrket systematik i arbejdet, og med opnormeringen til tre fuldtids SSP-konsulenter (fra den 1. marts 2021) er der kommet endnu bedre muligheder for en styrket, helhedsorienteret og sammenhængende indsats. Dette betyder bl.a. følgende:
- Fast struktur omkring det opsøgende arbejde, hvor SSP-konsulenterne som oftest går to og to sammen
- Fast tilstedeværelse af en SSP-konsulent en gang ugentligt i Værestedet i Skovparken
- Afholdelse af ugentlige individmøder med deltagelse fra politiet og Modtagelsen i Familieafdelingen efter en fast skabelon
- Faste tilbud om undervisningsforløb til skolerne
- Færdige undervisningsforløb om digitale kompetencer til indskoling, mellemtrinnet og udskolingen samt til forældre
- Temadag om forebyggelse af rygning i 7. klasse
- Tilbud om oplæg til alle skoler, såfremt de måtte ønske det, om fx alkoholforebyggelse, rusmiddelforebyggelse og digitale kompetencer. Tilbuddet gælder både undervisning af elever og deltagelse i forældremøder
- Udsendelse af nyhedsbreve 3-5 gange om året til forældre til elever i 7.-10. årgang
- Fast tilstedeværelse fx hver anden uge på folkeskoler med udskoling, som ønsker det
- Løbende kontakt med de butiksdrivende i Svendborg ift. konsekvenser af unges butikstyveri
- Flere individuelle samtaler i hjemmet med unge, der har optrådt på individlisten – og mulighed for flere samtaler
- Tæt samarbejde med ungdomsskolen og løbende tilstedeværelse i Ungdomsklubben
- Indtastning i fælles registreringssystem ift. henvendelser og samtaler med unge og forældre
Erfaringer fra Corona-perioden
De sidste to år har været præget af Corona-restriktioner. Dette har betydet, at samarbejdet med skolerne har været begrænset, og at det opsøgende arbejde i stedet er blevet opprioriteret.
Der har været gode erfaringer med det opsøgende arbejde. SSP-konsulenterne bliver ofte kontaktet af forældre, kommunale medarbejdere, borgere mfl. som spørger, om SSP kan løse et problem, som høj musik, knallertkørere på stier, forsamlinger af unge på uhensigtsmæssige områder mv..
Ofte handler problematikkerne overordnet om oplevelsen af utryghed. SSP-konsulenterne bruger således meget tid på kontakt og besøg de pågældende steder, hvor det primære værktøj er dialog. Først og fremmest dialog med de unge, de møder omkring god adfærd i det offentlige rum, hensyn og positive fællesskaber. Dernæst dialog med forældre og andre borgere om deres rolle i relation til de unge, dels som tryghedsskabende aktører, dels ift. indretning af offentlige arealer.
Samarbejdet med forældrene spiller en meget stor rolle i det tryghedsskabende arbejde, og SSP har derfor haft succes med etablering af lokale relationsgrupper i bl.a. Lundeborg og Tved. En relationsgruppe er en gruppe af forældre, der ønsker at skabe tryghed i deres lokalområde, og det er et koncept, der løbende arbejdes med.
I det vedlagte notat ’Opsøgende arbejde i Svendborg Kommune’ er en uddybning af det faglige fundament for SSPs opsøgende indsats.
Projekt Ungedialog – Den mobile gadecafé
På baggrund af erfaringerne med det opsøgende arbejde og med afsæt i en tidligere udarbejdet ansøgning til Trygfonden, har vi i SSP besluttet at igangsætte et projekt, der hedder Ungedialog – Den mobile gadecafé.
Projektets formål er at
- Etablere et dialogisk eksperimentarium på hjul med mulighed for afprøvning af nye former for af dialoger med de unge
- Iværksætte aktiviteter og tilbud som de unge selv peger på
SSP har i januar 2022 leaset en el-minibus, som danner udgangspunkt for projektet. I vedlagte notat ’Projekt Ungedialog – Den mobile gadecafé’ ses en uddybende beskrivelse af projektet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 13 Elevtalsprognose 2021/22 til 2034/35
+Beslutningstema
Orientering om elevtalsprognosen for skoleåret 2021/22 til og med 2034/35.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Skole og Uddannelse får hvert år udarbejdet en ny elevtalsprognose.
Elevtalsprognosen udarbejdes på baggrund af:
- Kommunens årlige befolkningsprognose, aktuelt godkendt i Økonomiudvalget 19. april 2022
- De seneste fire års søgemønstre
- Indskrivning til kommende 0. klasse
- Skolernes egne forventede elevtal pr. 5. september 2022
Elevtal og søgemønstre for det kommende skoleår er afstemt med skolernes egne forventninger.
Eventuel øget elevtal som følge af situationen i Ukraine indgår ikke i nærværende elevtalsprognose.
I elevtalsprognosen ventes en stigning i antallet af elever i folkeskolens almenklasser fra 4.802 elever i skoleåret 2021/22 til 5.081 elever i skoleåret 2034/35.
I forhold til sidste års elevtalsprognose er der sket en opjustering af det forventede elevtal på både kort og længere sigt.
Af nedenstående oversigt fremgår de forventede ændringer i elevtallene i kommunens folkeskoler for henholdsvis 1 år og for hele prognoseperioden.
| Skoleåret 2021/22 - 2022/23 | Skoleåret 2021/22 - 2034/35 |
Alle folkeskoler samlet | -0,1% | 5,9% |
Issø-skolen | -1,9% | 1,6% |
Nymarkskolen | -3,6% | -2,7% |
Rantzausminde Skole | 2,2% | 18,8% |
Skårup Skole | -3,6% | -16,3% |
Stokkebækskolen | 2,7% | 0% |
Thurø Skole | 4,1% | 37,6% |
Tved Skole | -0,9% | -0,9% |
Tåsingeskolen | 0,3% | -2,0% |
Vestermarkskolen | -7,4% | -22,7% |
Vestre Skole | 4,6% | 34,7% |
Ørkildskolen | -0,9% | 19,7% |
Sammenlignet med sidste års prognose er særligt elevtallet på Thurø Skole, Vestre Skole og Ørkildskolen justeret op.
Hvis en årgang er større end 24 elever, optages der ikke elever fra andre distrikter. Ved elev nr. 29 oprettes som udgangspunkt yderligere en klasse.
Jf. Finansloven for 2022 nedsættes klasseloftet løbende fra 28 til 26 elever i 0.-2. klasse, startende med kommende 0. årgang fra skoleåret 2023/24. Dette er for nuværende ikke indarbejdet i elevtalsprognosen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af elevtalsprognosen fremgår af budgettemaet vedr. demografi, som er udarbejdet i forbindelse med Budget 2023. Her vil forventning til børn i SFO samt elever på privat- og efterskoler også indgå.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 14 Ændrede bilag til Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler
+Beslutningstema
Ændrede bilag til Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering om ændrede bilag til Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler blev godkendt på Byrådets møde 26. februar 2019. Vedtægten ligger digitalt, og det er aftalt, at udvalget orienteres, når der sker ændringer i bilag, som følge af fx ændret lovgivning og beslutninger i Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget. Herudover sker der løbende redaktionelle tilretninger.
Følgende bilag (bilagsnummer nævnt i parentes) er ændrede siden seneste opdatering 18. august 2021:
- Skolebestyrelsens sammensætning (Kapitel 1): Kapitlet er tilrettet i forhold til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets beslutning 12. januar 2022 om valgperiodens længde, hvor forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen kan vælges for en toårig periode mod tidligere 4 år.
- Fælles rådgivende organer (Kapitel 3): Tilrettet i forhold til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets beslutning 12. januar 2022 således, at antallet af dialog- og samrådsmøder udgør 3 om året, hvor det tidligere var 4 møder om året.
- Godkendte politikker, strategier og værdigrundlag (bilag 4): Mangfoldige læringsmiljøer tilføjes som link.
- Principper for planlægning af skolernes ferie samt godkendelse af ferieplan (bilag 7a): Tilføjet nyt bilag, hvor Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets beslutning 2. marts 2022 om principper for planlægning af skolernes ferieplan og delegation af kompetencen til Skole- og Uddannelseschefen til at fastlægge ferieplaner fremgår.
- Outdoorlinjen (bilag 11c): Tilføjet nyt bilag, hvor beskrivelse af Outdoorlinjen fremgår. Outdoorlinjen starter op 1. august 2022.
- Erhvervsklassen (bilag 11d): Tilføjet nyt bilag, hvor beskrivelsen af Erhvervslinjen fremgår. Erhvervsklassen starter op 1. august 2022.
Den tilrettede vedtægt ligger på kommunens hjemmeside.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Folkeskolelovens § 41
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 15 Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035
+Beslutningstema
Som en del af arbejdet med den kommende strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling er der udarbejdet et forslag til en foreløbig vision for fremtidens Svendborg Kommune. Forslaget fremlægges til drøftelse i alle udvalg og Kommunalbestyrelsen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, Erhvervs- og Turismeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget samt Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelse anbefales,
- At godkende forslaget til foreløbig vision for Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen vedtog i januar 2020 at udarbejde en strategi for Svendborg Kommunes langsigtede udvikling, herunder at strategien skal tage udgangspunkt i følgende fem styrkepositioner: Natur, Kultur, Det maritime område, Turisme og Uddannelse. Med en ny udviklingsstrategi vil Kommunalbestyrelsen dermed sætte en udviklingsretning, der gør styrkepositionerne tydeligere og i højere grad udnytter deres potentiale for at fastholde og tiltrække borgere, virksomheder og investeringer.
For at inddrage borgerne i udarbejdelsen af strategien blev der afholdt et borgermøde den 28. april. Her tilmeldte borgerne sig til et kommende arbejde med at udvikle signaturprojekter, der understøtter styrkepositionerne. Desuden gav deltagerne dets input og bidrag til fremtidens Svendborg Kommune. Med afsæt heri har administrationen udarbejdet et forslag til en foreløbig vision for Svendborg Kommune. Visionen bliver en del af udviklingsstrategien og formålet er, at give et billede af Kommunalbestyrelsens ønsker for fremtidens Svendborg Kommune. Forslaget vedlægges som bilag 1 (Bilag 1 - Forslag til foreløbig vision for Svendborg Kommune) til politisk drøftelse og foreløbig godkendelse. Forslaget forventes kvalificeret frem mod oktober. Herefter får Kommunalbestyrelsen igen mulighed for at drøfte det på et temamøde den 29. november 2022. Den endelige høringsudgave af den samlede strategi forventes at blive behandlet i udvalg og kommunalbestyrelsen i januar 2023.
Næste skridt i udarbejdelsen af udviklingsstrategien er, at de relevante fagområder inviterer de tilmeldte borgere til et samarbejde om at udvikle signaturprojekter, der kan fremme styrkepositionerne yderligere. Samarbejdet forventes at gennemføres fra starten af august til slutningen af september og organiseres i fem spor med hver sin styrkeposition som tema. Kommunalbestyrelsen vil i løbet af juni modtage en invitation til at deltage i arbejdet, hvor der er mulighed for at melde sig til i et eller flere spor/styrkeposition.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13-06-2022
Liste C fremsatte ændringsforslag med et ønske om, at følgende tekst blev indarbejdet i visionen for Svendborg Kommunes udviklingsstrategi:
"Ligesom resten af Danmark, har Svendborg Kommune en kristen kulturarv, som er med til at danne grundlaget for vores nationale identitet. Sammen med den kulturarv vi har lokalt, skaber det rammen for, hvem vi er. Borgere og turister i alle aldre bør introduceres til vores rige historie og have gode muligheder for at vedligeholde kendskabet til denne."
Formanden satte forslaget til afstemning. For stemte C og V.
Imod stemte A, F og B.
Forslaget faldt.
Liste C fremsatte ændringsforslag med ønske om, at følgende tekst blev indarbejdet i visionen:
"Vores lokale og nationale kulturarv er med til at danne grundlaget for vores fælles identitet. Borgere og turister i alle aldre bør introduceres til vores rige historie og have gode muligheder for at vedligeholde kendskabet til denne."
Udvalget indstiller, at denne tekst indarbejdes i visionen.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 14-06-2022
Godkendt.
Mikael Hansen (A) deltog ikke under behandlingen af punktet.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Godkendt.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 15-06-2022
Godkendt.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Anbefales.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.
Punkt 16 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
- De private pasningsordninger inviteres med til det årlige dialogmøde med de private dagtilbud
Direktøren:
- Procedure for at sætte et punkt på udvalgsdagsorden samt oplysninger fra forvaltningen mellem møderne
- Ansættelse af Skole- og Uddannelseschef
- Kommende større sager
- Etablering af særlig prøvehandling omkring ungemodtagelsen af ukrainere
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022
Taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.