Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Godkendt. Punkt 5 og punkt 6 behandles efter punkt 1.
Punkt 2 Budget 2023 med betydning for Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget
+Beslutningstema
Budgetforlig for 2023 på Børne-, Unge og Uddannelsesudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvidelser:
Budgetforliget for 2023 har medført følgende budgettilførsler på Børne-, Unge og Uddannelsesudvalgets område:
Drift:
- Demografibudget til dagtilbudsområdet 9,2 mio. kr. - Udmøntes via tildelingsmodel
- Demografibudget til Skoleområdet 4,2 mio. kr. - Udmøntes via tildelingsmodel
- Videreførelse af ”En fremstrakt hånd” 1 mio. kr. - Selvstændigt punkt på nærværende dagsorden.
- Uddannelsesløft på dagtilbudsområdet på 3,0 mio. kr. - Udmøntningen fremlægges i udvalget
Driftstemaet ”Haver til maver” blev ikke prioriteret i budgetforliget.
Anlæg:
- Kapacitet på dagtilbudsområdet (Østerdalen Skårup Børnehus, Østerdalen Oure Børnehus og Vesterlunden Wandallsgården) 16. mio. kr.
Anlægstemaerne ”ForårsSFO på Issø-skolen afd. Kirkeby og Vestre Skole” og ”Udvidelse af Byhaveskolen” blev ikke prioriteret i budgetforliget.
Besparelser:
Drift:
Der er besluttet besparelser for 11.1 mio. kr. på udvalgets område.
1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Skole og Uddannelse | -5.694 | -5.694 | -5.694 | -5.694 |
Generelt løft af folkeskolen | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Reduktion i ressourcetildeling til skolerne: Elev nr. 27 og 28 | -301 | -301 | -301 | -301 |
Reduktion i ressourcetildeling til skoler med matrikeltillæg til skoler med flere matrikler | -550 | -550 | -550 | -550 |
Reduktion i ressourcetildeling til heldagsklasser og funktionsklasser | -448 | -448 | -448 | -448 |
Reduktions af budget på Byhaveskolen inkl. SFO | -471 | -471 | -471 | -471 |
Reduktion af budget på Centerafdelingen | -424 | -424 | -424 | -424 |
Reduktion i ressourcetildelingen på DSA (dansk som andetsprog) | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Øget forældrebetaling i SFO | -500 | -500 | -500 | -500 |
Dagtilbudsområdet | -1.900 | -1.900 | -1.900 | -1.900 |
Administrative udgifter til tilsyn på dagtilbudsområdet | -100 | -100 | -100 | -100 |
Reduktion af resourceindsatser på dagtilbudsområdet | -700 | -700 | -700 | -700 |
Rammereduktion på dagtilbudsområdet | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 |
Familie, Børn og Unge | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 |
Rammereduktion – Familieafdelingen | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 |
På tværs af Børn-, Unge og Uddannelsesudvalget | -500 | -500 | -500 | -500 |
Rammereduktion på administration i den centrale administration under Børn-, Unge- og Uddannelsesudvalget | -500 | -500 | -500 | -500 |
I alt | -11.094 | -11.094 | -11.094 | -11.094 |
Besparelserne er udmøntet på budgetområderne.
Herudover er der er på grund af stigende energipriser truffet beslutning om, at alle områder i kommunen bidrager til finansiering i budget 2023, svarende til 4.316.000 kr. på Børne-, Unge og Uddannelsesudvalgets område med følgende fordeling:
1.000 | 2023 |
Skole og Uddannelse | 2.242 |
Dagtilbudsområdet | 1.087 |
Familie, Børn og Unge | 987 |
I alt | 4.316 |
Anlæg:
Der er besluttet reduktioner på anlægspuljer vedr. skoler og dagtilbud på 3,7 mio. kr.
1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Dagtilbud – fællespulje til indsatsområder | -448 | -448 | -448 | -448 |
Indretning og design af læringsmiljøer på skolerne | -1.115 | -1.115 | -1.115 | -1.115 |
Faglokaler på skolerne | -1.091 | -1.091 | -1.091 | -1.091 |
Styrket indhold og vedligeholdelse på skoler og dagtilbud | -1.091 | -1.091 | -1.091 | -1.091 |
I alt | -3.745 | -3.745 | -3.745 | -3.745 |
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Budgetændringerne er indarbejdet i budgettet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Sagen afgøres i
Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning og reduktion i ressourcetildeling til skoler med matrikeltillæg til skoler med flere matrikler rettes til 100.000 kr. årligt, idet forslaget blev reduceret i forbindelse med budgetforliget. Udleveret notat vedrørende Udmøntning af budget 2023 til kommunale og selvejende dagtilbud, der er vedhæftet referatet.
Punkt 3 Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 for Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. september 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning
- At der søges en negativ tillægsbevilling på 5.633.647 kr.
Sagsfremstilling
Der er foretaget budgetopfølgning på Børne-, Unge- og Ungeudvalgets område pr. 30. september 2022.
Udvalgets forventede regnskab pr. 30. september 2022 udgør 1.027,9 mio. kr. Set i forhold til et korrigeret budget på 1.015,4 mio. kr. giver det et forventet merforbrug på 12,5 mio. kr., heraf mindreforbrug på 6,5 mio. kr. på overførselsudgifterne.
Serviceudgifterne udviser et merforbrug på 19 mio. kr., der fordeler sig således:
Skole og Uddannelse med mindreforbrug på 2,5 mio. kr.
Dagtilbudsområdet med mindreforbrug på 1,2 mio. kr.
Familie, Børn og Unge med merforbrug på 10,1 mio. kr.
Negativ overførselspulje på 12,5 mio. kr.
Udvalgets budgetopfølgning opfylder dermed som udgangspunkt ikke kravet om et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne, der som minimum svarer til den negative overførselspulje.
Overførselsudgifterne udviser et mindreforbrug på 6,5 mio. kr., som primært vedrører øgede indtægter på refusion af dyre sager.
Direktionens anbefaling:
Økonomiudvalget har besluttet gældende fra regnskabsår 2022, at rammestyringen udmøntes ved at evt. merudgifter inden for et budgetområde søges finansieret indenfor det pågældende fagudvalg. Evt. merudgifter ved regnskabsafslutningen inden for fagudvalget overføres til fagudvalget til efterfølgende regnskabsår.
Overskridelse af servicerammen medfører sanktionsrisiko og presser kommunens likviditet på sigt, der også belastes af ekstraordinære anlægsbevillinger i 2022. Det forventede regnskab pr. 30. september vedr. serviceudgifter forventes at overskride den vejledende serviceramme med 38,3 mio. kr. (ekskl. afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine). I forlængelse heraf anbefaler Direktionen, at udvalgene fortsat fører en stram økonomistyring og udviser tilbageholdenhed, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
Direktionen anbefaler ligeledes, at
- Den samlede midtvejsregulering indarbejdes i en fælles tillægsbevilling i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 30. september 2022, og at der i forlængelse heraf ydes 100 pct. kompensation for afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine jf. opgjort jf. det forventede regnskab pr. 30.9.2022.
- Negative puljer under fagudvalg på samlet 29,8 mio.kr., som ikke opnås indfriet i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2022, overføres ligeligt til 2024 og 2025, idet der i 2023 er ekstraordinært energibidrag. Puljerne fordeles konkret på fagudvalgenes budgetområder i det tekniske budget 2024, hvilket som udgangspunkt vil ske på alle konti ud fra en procentbesparelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der søges en tillægsbevilling på 5.633.647 kr. som skyldes:
Overførsel af budget til undervisning af sent ankomne unge på i sprogklassen på Ungdomsskolen, 333.353 kr.
Overførsel af budget til bygningsdrift til Teknik og Miljøudvalget vedr. Wandalsgårdens Vuggestue, 86.000 kr. i 2022 og 102.000 kr. i 2023.
Børn fra Ukraine i skoler og dagtilbud, 6.000.000 kr.
Lov og cirkulære
Finansiering af nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen med reduktion af kvalitetsløft af understøttende undervisning, reduktion på 188.000 kr.
Styrket tilsyn på Dagtilbudsområdet, tilførsel af 281.000 kr. (Midlerne er brugt til besparelser i 2022 og 2023).
Nedregulering af midler i forbindelse med ændring af vejledning om indsatser og særligt støtte til børn og unge og deres familie (anbragte i efterværn), reduktion på 128.000 kr.
Tilførsel af midler til Styrkelse af socialtilsyn og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud, 88.000 kr.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning. Det indstilles, at der søges en tillægsbevilling på 5.633.647 kr.
Punkt 4 Status på elevtal og antal klasser pr. 5/9 2022
+Beslutningstema
Orientering om elevtal og antal klasser på folkeskolerne, samt oversigt over elevtal på de frie grundskoler og efterskolerne for skoleåret 2022/2023. Herudover orientering om udviklingen i indmeldte børn i SFO.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På baggrund af indskrivningstallene i folkeskolerne pr. 5. september 2022 har Skole og Uddannelse udarbejdet et overblik over elevtallet og antallet af klasser på de enkelte skoler.
Skolerne har ligeledes på baggrund af disse tal fået beregnet ny ressourcetildeling for skoleåret 2022/2023.
Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der sket en stigning i elevtallet på 41 elever samt 2 klasser flere end året før inkl. sprogklassen. Pr. 5. september 2022 er der indskrevet 60 børn fra Ukraine i folkeskolerne inkl. sprogklassen.
Der er i alt 18 elever nr. 27, 28, 29 eller 30 ifølge den tekniske beregning af klasser.
Almenområdet | Skoleåret 2021/2022 | Skoleåret 2022/2023 |
Elevtal 5/9 | 4.803 | 4.844 |
Antal klasser jf. teknisk beregning | 214 | 216 |
Gns. Klassekvotient | 22,4 | 22,4 |
Ved indførelsen af klippekort i SFO blev der estimeret at ca. 150 børn over tid ville benytte sig af den ordning.
Pr. 5. september 2022 er der 126 indmeldte på klippekortsordninger.
SFO – indmeldte 5/9 | Skoleåret 2021/2022 | Skoleåret 2022/2023 |
Heldagsmodul | 1.349 | 1.390 |
Morgenmodul | 22 | 21 |
Klippekort 10 t. | 79 | 96 |
Klippekort 20 t. | 24 | 30 |
I alt | 1.474 | 1.537 |
Udviklingen i de frie grundskoler og på efterskolerne ses i nedenstående tal.
Frie skoler og efterskoler | Skoleåret 2021/2022 | Skoleåret 2022/2023 |
Frie grundskoler | 1.516 | 1.512 |
SFO v. frie grundskoler | 519 | 513 |
Efterskoler | 442 | 444 |
Elevtallet er faldet med 4 elever på de frie grundskoler og steget med 2 elever på efterskolerne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Skolernes budgetter er reguleret på baggrund af det faktiske elevtal pr. 5. september 2022, hvilket betyder at skolernes budgetter er reduceret med 0,2 mio. kr., mens SFO tilføres 0,9 mio. kr. på baggrund af forskellen mellem elevtallet pr. 5 september og den tidligere tildeling på baggrund af elevtalsprognosen.
I demografireguleringen var der forudsat et mindreforbrug på 0,7 mio. kr., derved mangler 1,4 mio. kr. i 2022. Beløbene er eksklusive elever fra Ukraine, der opgøres særskilt.
For de frie grundskoler og efterskoler opkræves statsbidraget på baggrund af elevtallet pr. 5. september 2022 først i 2023.
Grundet elevtallet 5/9 2021 er der et merforbrug på fri- og efterskoler i 2022 på 2,0 mio. kr., mens der forventes et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. i 2023 i forhold til demografireguleringen på fri- og efterskoler.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 5 Ansættelsesvilkår for lærere fra Den Frie Lærerskole i Ollerup
+Beslutningstema
Orientering om status på anvendelse af lærere, som er dimitteret fra den Frie Lærerskole i Ollerup, herunder ansættelsesvilkår.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- Unge og Uddannelsesudvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
På udvalgsmøde for Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget den 5. oktober 2022 ønskede udvalget en orienteringssag på et kommende møde, som belyser anvendelsen af lærere fra den Frie Lærerskole i Ollerup.
Reglerne for hvem der kan ansættes til undervisning i folkeskolen, er bestemt i Lov om folkeskole. Loven fastsætter at for varetagelse af undervisningen i folkeskolens 1.-10. klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse, der er godkendt af børne- og undervisningsministeren. Der kan ansættes personer med særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag. Varetagelse af undervisningen i børnehaveklassen forudsætter uddannelse til pædagog eller lignende, hvor uddannelsen ligeledes er godkendt af børne- og undervisningsministeren. På 1.-3. klassetrin kan en pædagog også varetage afgrænsede undervisningsopgaver inden for sine kompetencer og kvalifikationer. I helt særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt at ansætte personer som nævnt ovenfor til at varetage undervisningen, kan kommunalbestyrelsen fravige loven.
Børne- og undervisningsministeren har fastsat regler for lærere som dimitterer fra Den Frie Lærerskole i Ollerup i Bekendtgørelse om prøver for lærere, der er dimitteret fra Den Frie Lærerskole i Ollerup (Ollerupprøven). Her fremgår det, at lærere, der er dimitteret fra Den Frie Lærerskole i Ollerup, kan opnå ret til ansættelse på lige fod med personer, der har gennemført uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen, ved at bestå en afsluttende prøve i mindst to undervisningsfag, der indgår i uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen med mindst 02 for hvert undervisningsfag. Prøverne skal aflægges på en professionshøjskole, der udbyder uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen.
Overenskomsten for lærere i folkeskolen er en uddannelsesoverenskomst jf. ovenstående, hvilket betyder, at det er gennemførslen af en godkendt læreruddannelse, som giver ret til ansættelse på overenskomstens vilkår.
Pr. 5. oktober 2022 er der 10 fastansatte lærere, som er dimitteret fra Den Frie Lærerskole i Ollerup uden bestået Ollerupprøve ansat i Svendborg Kommune. Disse er ansat som Lærer med særlige kvalifikationer jf. ovenstående. Lønmæssigt er disse indplaceret lavere end personer med ret til ansættelse som folkeskolelærer jf. Svendborg Kommunes generelle forhåndsaftale om løn med den forhandlingsberettigede organisation. Dimittender med bestået Ollerupprøve er ansat som folkeskolelærere og antallet af disse kan derfor ikke opgøres i de administrative systemer. Har dimittenden fra den Frie Lærerskole i Ollerup bestået Ollerupprøven, er både løn- og øvrige ansættelsesvilkår identiske med lærere, som er dimitteret fra en professionshøjskole.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om folkeskole §28-30.
Bekendtgørelse om prøver for lærere, der er dimitteret fra Den Frie Lærerskole i Ollerup (Ollerupprøven) BEK nr 1545 af 10/12/2015.
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Drøftet. Forstander for Den Frie Lærerskole deltog inden udvalgets behandling af punktet.
Punkt 6 Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud
+Beslutningstema
Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune på baggrund af Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets beslutning den 4. maj 2022.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud tages til efterretning.
- At udvalget drøfter behovet for videreførelse af afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud.
Sagsfremstilling
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget besluttede den 4. maj 2022, at der i 2022, ligesom i 2019 og 2021, skal foretages afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud.
Afdækningen består af tre elementer:
- Beregnede normeringer
- Cases i fem børnehuse
- Danmarks statistiks normeringsopgørelse
Nedenfor er vist hvad beregnede normeringer omfatter:
- Administrationen beregner, hvad der skal til for, at der på børnehusniveau er én pædagogisk medarbejder til tre vuggestuebørn og én pædagogisk medarbejder til seks børnehavebørn. Ligesom i afdækningen i 2019 og 2021 skal ledelse og vikartimer fratrækkes. Herudover skal medarbejders tid til andet arbejde ligeledes fratrækkes, og resultatet skal vises med og uden dagtilbudsområdets resurseindsatser
- Administrationen udarbejder (med afsæt i ovenstående kriterier) en opgørelse over normeringen i 2022 samlet og for hvert børnehus
- Administrationen udarbejder (med afsæt i ovenstående kriterier) en opgørelse over udviklingen i normeringerne i de kommende år, når rammebudgettering og besparelser gennemføres
Nedenfor er vist hvad cases i fem børnehuse omfatter:
- Casene udarbejdes i september, som er den måned med det mest gennemsnitlige antal indmeldte børn i børnehusene
- Der udarbejdes cases i fem børnehuse – de tre børnehuse fra afdækningen i 2019 og 2021 og to yderligere børnehuse i Svendborg by
- Normeringerne i de fem børnehuse vises med og uden medarbejders tid til andet arbejde og med og uden resurseindsatser
Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud blev forelagt forældrebestyrelser og bestyrelser på dialogmøde den 3. november 2022. Afdækningen fremgår nedenfor, og er uddybet og suppleret med yderligere materiale i Bilag 1: Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune 2022.
Beregnede normeringer
For at kunne sammenligne årets afdækning med tidligere år, vises resultat også jævnfør definitionen i 2019 og 2021, hvor der ikke blev fratrukket budget til andet arbejde og resurseindsatser. Sammenligning med afdækningen i 2021 fremgår i vedhæftede bilag.
Nedenfor er angivet, hvad der skal til for, at der på børnehusniveau er én pædagogisk medarbejder til tre vuggestuebørn og én pædagogisk medarbejder til seks børnehavebørn:
- En minimumsnormering som defineret i henholdsvis 2019 og 2021 uden fradrag af diverse budgetter medfører en udgift på 7,7 mio. kr. svarende til 18 fuldtidsnormeringer
- En minimumsnormering hvor der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde medfører en udgift på 28,1 mio. kr. svarende til 68 fuldtidsnormeringer
- En minimumsnormering hvor der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde og budget til resurseindsatser medfører en udgift på 43,7 mio. kr. svarende til 106 fuldtidsnormeringer
Nedenfor er angivet den samlede normering i 2022:
- Med afsæt i definitionen fra afdækningen i 2021 udgør den gennemsnitlige beregnede normering 3,15 vuggestuebarn og 6,30 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder
- Når der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde, udgør den gennemsnitlige beregnede normering 3,55 vuggestuebarn og 7,11 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder
- Når der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde og budget til resurseindsatser, udgør den gennemsnitlige beregnede normering 3,96 vuggestuebarn og 7,92 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder.
I tabel 11 i appendiks 1 i vedhæftede bilag er der udarbejdet en opgørelse over beregnede normeringer for hvert børnehus når der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde. I tabel 12 i appendiks 1 i vedhæftede bilag er der udarbejdet en opgørelse over beregnede normeringer for hvert børnehus når der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde og budget til resurseindsatser.
Nedenfor er angivet udviklingen i den forventede normering i de kommende år, når der fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde og budget til resurseindsatser. Forskelle i de enkelte år skyldes udvikling i børnetal og besparelser:
- I 2023 udgør den beregnede gennemsnitsnormering 3,98 vuggestuebarn og 7,96 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder
- I 2024 forventes en gennemsnitlig beregnet normering på 3,95 vuggestuebørn og 7,91 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder
- I 2025 forventes en gennemsnitlig beregnet normering på 3,97 vuggestuebørn og 7,94 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder
- I 2026 forventes en gennemsnitlig beregnet normering på 4,05 vuggestuebørn og 8,10 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder
I vedhæftede bilag vises den forventede normering i de kommende år, når der kun fratrækkes 11,3 pct. til andet arbejde.
Cases i fem børnehuse
Østerdalen Gudbjerg Børnehus, Øbakkerne Kirkeby Børnehus, Vesterlunden Nordlyset, Sundbyøster 4-Kløveren og Vesterlunden Kildebækken har registreret fremmødte børn og medarbejdere i uge 38 i september 2022. Herved kan vises antal vuggestue- og børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder i de fem børnehuse. Østerdalen Gudbjerg Børnehus, Øbakkerne Kirkeby Børnehus og Vesterlunden Nordlyset var også med i afdækningen i 2019 og 2021.
De fem børnehuse udgør et repræsentativt udsnit af kommunale og selvejende børnehuse i Svendborg Kommune med små og store børnehuse, børnehuse i Svendborg by og i lokalområderne, børnehuse med mange børn og familier i udsatte positioner og børnehuse med resursepladser.
De fem børnehuse har selv registreret fremmødte børn og medarbejdere. I tabel 1 til 10 i vedhæftede bilag er der for hvert børnehus og for henholdsvis vuggestue og børnehave vist en gennemsnitlig normering for én dag i uge 38. Den gennemsnitlige normering er vist pr. halve time fra børnehusene åbner klokken 06.30 til børnehusene lukker klokken 16.30. Herudover er der vist en gennemsnitlig normering for hele dagen. Normeringerne i de fem børnehuse vises desuden uden medarbejders tid til andet arbejde og uden resurseindsatser, som ligeledes er registreret af de fem børnehuse.
Det skal bemærkes, at der er foretaget registrering af fremmødte børn og medarbejdere i én uge og ikke i to uger, som var hensigten jævnfør sagsfremstillingen på Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets møde den 4. maj 2022.
Danmarks statistiks normeringsopgørelse
Danmarks Statistiks normeringsopgørelse skal anvendes som opgørelsesmetode i vurderingen af, om kommunerne lever op til kravet om minimumsnormeringer gældende fra 1. januar 2024.
Ifølge den seneste normeringsopgørelse, som tager afsæt i kommunernes regnskab 2021, og som blev offentliggjort i september 2022, har Svendborg Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud 2,8 vuggestuebørn og 5,4 børnehavebørn pr. pædagogisk fultidsmedarbejder. Danmarks Statistiks normeringsopgørelse indeholder ikke tre korrektioner jævnfør loven om minimumsnormeringer, da disse først bliver indarbejdet fra 2024.
Børne- og Undervisningsministeriet har i oktober 2022 offentliggjort en opgørelse, hvor der foretages to korrektioner. Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet har Svendborg Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud i 2021 2,8 vuggestuebørn og 5,6 børnehavebørn pr. pædagogisk fultidsmedarbejder, hvor der er taget højde for to ud af tre korrektioner jævnfør loven om minimumsnormeringer.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning. Udleveret en opsamling på afdækning af normeringer fra dialogmødet den 3. november 2022 mellem Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget og kommunale og selvejende dagtilbud, der er vedhæftet referatet. Drøftet sagen og udvalget besluttede, at afdækning af normeringer foretages igen i 2024, som er første år med krav om minimumsnormeringer. Afdækningen skal bestå af samme indholdselementer som afdækningen i 2022 og med inddragelse af øvrige faktorer, som har betydning for kvalitet i dagtilbud eksempelvis andelen af uddannede medarbejdere.
Punkt 7 Etablering af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45
+Beslutningstema
Orientering om udgifter til etablering af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget og Teknik og Miljøudvalget
- At orienteringen om udgifter til etablering af midlertidige vuggestuepladser tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets møde den 5. oktober 2022 og Teknik- og Miljøudvalgets møde den 6. oktober 2022 blev udvalgene orienteret om, at administrationen arbejdede på at etablere midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45, som siden 1. juni 2022 har fungeret som midlertidigt børnehus for ukrainske børn.
De midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 anvendes indtil Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue tages i brug den 1. august 2023. Frem mod 1. august 2023 består Byparken 45 således af to selvstændige børnehuse – et særtilbud til ukrainske børn i Modtagerhuset Skovhuset, og et alment dagtilbud til vuggestuebørn i Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue.
På Kommunalbestyrelsens møde den 31. oktober 2022 blev der bevilliget og frigivet et anlægsbudget på 1,816 mio. kr. i 2022. Anlægsbudgettet anvendes til etablering af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 samt andre tiltag for at kunne imødekomme pladsgarantien. Et eventuelt restbudget tilbageføres til Risikopuljen, som finansierede anlægsprojektet.
De midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 anvendes indtil Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue tages i brug den 1. august 2023. Hvis behovet opstår, kan de midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 anvendes indtil de nyetablerede vuggestuepladser i henholdsvis Vesterlunden Kernehuset og henholdsvis i det nye børnehus på Thurø tages i brug i foråret 2024.
På Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalgets møde den 5. oktober 2022 blev det protokolleret, at udvalget orienteres om udgiften til etablering af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 på et kommende møde. Teknik- og Miljøudvalget forelægges ligeledes orienteringen, da udvalget er anlægsudvalg.
De forventede udgifter til etableringen af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 fremgår af afsnittet vedrørende økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Indmeldte vuggestuebørn i Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue i Byparken 45
Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue startede i Byparken 45 den 1. november 2022. På nuværende tidspunkt er der visiteret dagtilbudspladser til og med december 2022. Nedenfor er vist visitationen for Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue for november og december 2022.
Vesterlunden Wandallsgårdens Vuggestue | Pladser anvendt i visiteringen | Forældre der har takket ja til plads | Forældre der har takket nej til plads |
November 2022 | 11 | 3 | 8 |
December 2022 | 6 | 2 | 4 |
I de månedlige visiteringer af dagtilbudspladser skal der kunne tilbydes en plads til de forældre, som ønsker en plads til deres barn. Pladsgarantien er opfyldt, når forældre tilbydes en plads til deres barn. Hvis forældre takker nej til den tilbudte plads, tilbydes de igen en plads til deres barn ved næstkommende visitering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er estimeret at udgiften til etablering af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 udgør ca. 0,9 mio. kr. og indeholder udgifter til blandt andet flugtvejsdøre, røgalarmer, ventilationsanlæg, akustik, lukning af skur til opbevaring af krybber, opsætning af pusleborde, midlertidig legeplads, maling, udvendig belysning og rådgivning i projektet.
Anlægsbudgettet vil blive brugt til etablering af midlertidige vuggestuepladser i Byparken 45 samt andre tiltag for at kunne imødekomme pladsgarantien. Et eventuelt restbudget tilbageføres til Risikopuljen, som finansierede anlægsprojektet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 23.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 8 Ansøgning til Socialstyrelsens initiativ Udbredelse af Familiehuse
+Beslutningstema
Ansøgning til oprettelse af Familiehus i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Familieafdelingen har i fællesskab med Dagtilbud, Sundhedsplejen og det regionale tilbud Familieambulatoriet søgt Socialstyrelsens ansøgningspulje til udbredelse af Familiehuse. Der forventes svar på ansøgningen ultimo 22.
Formålet med Familiehuset i Svendborg Kommune er, at kommende forældre og småbørnsfamilier opnår en helhedsorienteret og tidlig indsats, samt at styrke det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde. Familiehuset vil samle tilbud for alle kommende forældre og småbørnsfamilier primært 0 til 6-årige. Målgruppen er også særligt sårbare kommende forældre hvor bekymringsniveauet er højt i forhold til forældrenes kompetencer, ressourcer og overskud for at kunne varetage barnets behov.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ansøgt Socialstyrelsen om i alt 2.816.115 kr., fordelt med 0 kr. i 2023, 1.023.040 kr. i 2024, 916.479 kr. i 2025 og 876.595 kr. i 2026
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 9 Orientering om forankring af projekt 'En fremstrakt hånd'
+Beslutningstema
Orientering om arbejdet med forankring af projekt ’En fremstrakt hånd’
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget tager orientering om arbejdet med forankring af projekt ’En fremstrakt hånd’ til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune modtager i årene 2020 – 2022 midler fra Socialstyrelsen til projekt ’En fremstrakt hånd’. Projektet er målrettet psykisk sårbare unge 13-25-årige og forældre til psykisk sårbare unge.
På baggrund af projektets positive resultater, fremlagt ved midtvejsevalueringen, bad Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget administrationen om at komme med tre forskellige økonomiske forslag til hvordan projektet kunne videreføres.
Den 23. september 2022 blev der indgået aftale om Svendborg Kommunes budget for 2023. Med budgettet blev der afsat 950.000 kr. årligt til videreførelse af projekt ’En fremstrakt hånd’. Med bevillingen har det nu været muligt at forankre og fastansætte projektets frontmedarbejdere ind i projektmodellen. Det betyder at fra 1. januar 2023 vil teamet omkring ’en fremstrakt hånd’ bestå af:
- 2 medarbejdere fra Åben Anonym Rådgivning på henholdsvis 32/t og 25/t ugentligt
- Psykologtimer fra PPR svarende til 25/t ugentligt
- Medarbejdere fra Svendborg Ungdomsskole til udmøntning af MiLife gruppeforløb til ungdomsuddannelserne
Det er forventningen, at den forankrede model samlet set årligt vil kunne se ca. 380 unge og forældre. Den forankrede model af ’En fremstrakt hånd’ vil indeholde samme kendte kerneelementer, som den nuværende projektmodel.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med budgetforliget er der bevilliget 950.000 kr. årligt til en forankring af projekt ’En fremstrakt hånd’.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Børne-, unge- og uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 10 Omgørelsesprocenter i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service
+Beslutningstema
Orientering om omgørelsesprocenter i Ankestyrelsens afgørelser efter lov om social service samt beslutning om eventuel udarbejdelse af handleplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Svendborg Kommune har samlet set en omgørelsesprocent på 34 procent. På landsplan er omgørelsesprocenten 32 procent. Det bemærkes, at fagudvalgene er orienteret om danmarkskortene i april 2022.
Jf. retssikkerhedslovens § 79 b. skal Danmarkskortet behandles i kommunalbestyrelsen
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget samt Senior-, Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning,
- At Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget samt Senior-, Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til, om der skal udarbejdes handleplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling og
- At Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget samt Senior-, Social- og Sundhedsudvalget videresender punktet til endelig beslutning i Kommunalbestyrelsen.
Sagsfremstilling
Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans for sager, der behandles efter lov om social service. Hvert år laver Ankestyrelsen opgørelser over, hvor mange klager styrelsen har behandlet for borgere i de enkelte kommuner.
På baggrund af Ankestyrelsens opgørelse offentliggør Social- og Ældreministeriet et kommuneopdelt Danmarkskort, der viser omgørelsesprocenten for klagesager efter serviceloven.
Danmarkskortet skal behandles i kommunalbestyrelsen, jævnfør retssikkerhedslovens § 79 b.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med behandlingen tage stilling til, om der skal udarbejdes en handleplan for at styrke den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
Der anvendes tre begreber, når Ankestyrelsen behandler klager:
- Stadfæstelse: Styrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.
- Hjemvisning: Hvis der for eksempel mangler væsentlige oplysninger i en sag, og styrelsen ikke selv kan indhente dem, sender styrelsen sagen tilbage til myndigheden. Det betyder, at myndigheden skal genoptage sagen og afgøre den på ny.
- Ændring/ophævelse: Styrelsen er helt eller delvist uenig i afgørelsen og ændrer eller ophæver den.
Omgørelsesprocenten viser, hvor mange sager Ankestyrelsen har hjemvist eller ændret/ophævet ud af alle behandlede sager. Omgørelsesprocenten fortæller derfor noget om rigtigheden af den del af kommunens afgørelser, der påklages til Ankestyrelsen, men fortæller ikke noget om den generelle kvalitet af kommunens sagsbehandling.
Danmarkskortet er inddelt i tre kort:
- Det samlede socialområde
Kortet dækker over alle bestemmelser i serviceloven, hvor der er klageadgang til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse.
- Voksenhandicap-området
Kortet dækker over fire udvalgte paragrafområder, som også indgår i kortet for det samlede socialområde.
- Børnehandicap-området
Kortet dækker over ti udvalgte paragrafområder, som også indgår i kortet for det samlede socialområde.
Det samlede socialområde
I 2021 behandlede Ankestyrelsen 95 ankesager fra borgere i Svendborg Kommune på det samlede socialområde, hvoraf 32 sager blev ændre/hjemvist. Der er således en samlet omgørelsesprocent på 34 %. På landsplan er omgørelsesprocenten 32 %.
18 af de 32 sager er klager truffet af Social- og Ældreområdet, mens de sidste 14 sager er klager over afgørelser truffet på Børne- og Ungeområdet.
Tabel 1 viser antallet af ændrede/hjemviste sager fordelt på paragrafområde.
Område | Paragraf | Antal ændrede/hjemviste sager |
Børne- og Ungeområdet |
Merudgiftsydelse (§ 41 + tilbagebetaling) |
5 |
| Tabt arbejdsfortjeneste (§§ 42- 43 + tilbagebetaling) | 4 |
| Børnefaglig undersøgelse (§ 50) | 1 |
| Foranstaltninger (§§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55, 69 stk. 1) | 1 |
| Samvær (§ 71) | 2 |
| Forældrebetaling (§ 159) | 1 |
Social- og Ældreområdet |
Hjemmehjælp (§ 83) |
2 |
| Genoptræning ( § 86) | 1 |
| Merudgifter (§ 100) | 4 |
| Længerevarende botilbud (§ 108) | 1 |
| Hjælpemidler (§ 112) | 5 |
| Biler ( §§114 og 115) | 5 |
I alt |
| 32 |
Tabel 1
Børnehandicap-området
Social- og Ældreministeriet har udtaget 10 paragraffer på børnehandicap-området til særlig analyse i forbindelse med udarbejdelse af Danmarkskortene.
I 2021 behandlede Ankestyrelsen 24 sager indenfor de ti paragraffer, hvoraf 9 sager blev hjemvist/ændret. De 9 sager fordeler sig med henholdsvis 5 sager om merudgiftsydelse (§ 41 + tilbagebetaling) og 4 sager om tabt arbejdsfortjeneste (§§ 42- 43 + tilbagebetaling).
Omgørelsesprocenten er dermed 37,5%. På landsplan er omgørelsesprocenten 36 %. I 2020 var omgørelsesprocenten 48% i Svendborg Kommune.
Voksenhandicap-området
Social- og Ældreministeriet har udtaget fire paragraffer til særlig analyse på voksenhandicap-området i forbindelse med udarbejdelse af Danmarkskortene.
I 2021 behandlede Ankestyrelsen 10 sager indenfor de fire paragraffer, hvoraf 4 sager blev hjemvist/ændret/ophævet. Alle 4 sager omhandlede merudgifter (§ 100).
Omgørelsesprocenten er dermed 40 %. På landsplan er omgørelsesprocenten 34 %. I 2020 var omgørelsesprocenten 80 % i Svendborg Kommune.
Eksisterende handleplaner i administrationen
Administrationen arbejder kontinuerligt med at styrke den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
Ældre-, Social- og Sundhedsområdet har i sagsbehandlingen fokus på samarbejdet med borgerne blandt andet for at sikre, at de relevante oplysninger bliver inddraget i sagsbehandlingen og den efterfølgende afgørelse. Undervejs i sagsbehandlingen undersøges det, om det ansøgte eventuelt kan bevilliges efter anden lovgivning, så sagsbehandlingen bliver så helhedsorienteret som muligt. Desuden følges principafgørelserne i Ankestyrelsen tæt af ledelsen og relevante medarbejdere, så ændringer i praksis bliver indarbejdet i sagsbehandlingsarbejdet.
Helt konkret har ankesagen vedr. genoptræning efter servicelovens § 86 har givet anledning til at styrke den juridiske kvalitet i Træningsafdelingen. Afdelingen har ændret praksis, således at afgørelserne fremadrettet følger Ankestyrelsens retningslinjer.
I Familieafdelingen gennemføres ledelsestilsyn hvert kvartal med udgangspunkt i Socialstyrelsens model for ledelsestilsyn. Der udtrækkes herunder henholdsvist fem sager på § 41 og fem på § 42. På baggrund af tilsynet gennemføres der løbende opfølgning med leder og den enkelte sagsbehandler, hvor der gennemgås sagsstamme og afgørelser.
Fra september 2022 har Familieafdelingen omorganiseret, så teamledelsen for handicapteamet (nu specialteamet) er opnormeret. Det betyder, at specialteamet nu har en fuldtids teamleder tilknyttet. Alle nye sager der kommer til specialteamet, varetages af samme medarbejder hver gang. Hermed forventes mere ensartethed i opgaveløsningen, samt at kvaliteten sikres.
Desuden er centrale opgaver centraliseret for at styrke kvaliteten. Eksempelvis er administrative opgaver omkring tabt arbejdsfortjeneste placeret centralt hos en administrativ medarbejder, som følger hele processen og sikrer flow og sammenhæng i forløbet.
Det bemærkes, at fagudvalgene er orienteret om danmarkskortene i april 2022.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
§ 79 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 08-11-2022
Orienteringen tages til efterretning.
Udvalget ønsker ikke udarbejdelse af særskilt handleplan – de eksisterende handleplaner lægges til grund. Sagen videresendes til Kommunalbestyrelsen.
Der var afbud fra Mikael Hansen (A) som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning. Udvalget indstiller, at der ikke udarbejdes handleplaner. Fremadrettet forelægges sagen for udvalget, når det kommuneopdelte Danmarkskort offentliggøres.
Punkt 11 Samarbejdsaftale med Team Danmark
+Beslutningstema
Evaluering og genforhandling af samarbejdsaftale med Team Danmark.
Indstilling
Direktionen indstiller, til Kultur- og Fritidsudvalget
- At evalueringen tages til efterretning
- At udkast til ny samarbejdsaftale drøftes
Direktionen indstiller, til Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
- At evalueringen tages til efterretning
- At orientering om kommende aftale tages til efterretning
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har haft status som Team Danmark Elitekommune siden 2007.
Samarbejdsaftalen med Team Danmark er 4-årig. Den nuværende aftale udløber med udgangen af 2022.
Aftalen er evalueret med Team Danmark, og der er udarbejdet et udkast til ny samarbejdsaftale for perioden 2023 til 2026.
Svendborg Kommune har i de tidligere aftaler haft særligt fokus på sport og uddannelse via idrætsskoler, sportsklasser og sportsakademi.
Idrætsskoler er ikke længere en del af Team Danmarks krav til Elitekommunerne, og er derfor ikke en del af den kommende aftale.
De øvrige indsatser: sportsklasser, sportsakademi, talentcenter, SvendborgLab, SvendborgMentaliteten, klubsamarbejde, træneruddannelse og vækstkasse for klubmiljøer fortsætter i den nye samarbejdsaftale.
Der vil være særligt fokus på samarbejdet med og udviklingen af de prioriterede klubber gennem uddannelse og netværk.
De prioriterede klubber vil i lighed med den forrige aftale være SfB, GOG, Thurø Sejlklub, Svendborg Badminton klub, Svendborg Basketball Club, Svendborg Gymnastikforening (Team Gym og Power Tumbling).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser er uændrede og er inkl. drift af sportsklasserne årligt kr. 924.000.
Team Danmark yder hertil et årligt tilskud på kr. 50.000
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om Eliteidræt af 26. april 2004
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 07-11-2022
Evalueringen taget til efterretning.
Udkast til ny samarbejdsaftale godkendt. Udsendes i høring i perioden 10.-24. november 2022.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.
Punkt 12 Rammeaftale 2023-2024
+Beslutningstema
Rammeaftale 2023-2024.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At kommunerne godkender Rammeaftale 2023-2024.
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommunerne bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes en Rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunernes og regionens redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.
Det overordnede fokus i Rammeaftalen 2023-2024 er at styrke samarbejdet på tværs af kommuner og region for at sikre en koordineret indsats overfor borgeren. Sigtet er. dels at indsatserne hænger sammen og understøtter hinanden, dels at øge kvaliteten i de indsatser vi arbejder med.
Rammeaftalen består af en udviklingsdel og en styringsdel. Rammeaftalen er en toårig aftale.
Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelse af den 3. september 2020 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
Indholdet i Rammeaftale 2023-2024
Med afsæt i en politisk drøftelse hos relevante udvalg i de syddanske kommuner og Region Syddanmark videreføres indsatsområderne fra Rammeaftale 2021-2022 i Rammeaftale 2023-2024:
Tværsektoriel kobling til andre sektorområder
Der arbejdes fortsat på at sikre en bedre tværsektoriel kobling mellem socialområdet og andre sektorområder, herunder også en mere fælles tilgang mellem kommune og region.
Der skal være øget fokus på sundhed i de sociale tilbud, i den beskæftigelses- og uddannelsesmæssige indsats for borgere på socialområdet og indenfor rehabilitering.
Det videre arbejde i den tværgående indsat bygger på styrket samarbejde og dialog med afsæt i:
- Fokus på det, der virker i det tværgående samarbejde
- Klarhed om rammer og opgaver
- Praksisnær videndeling
Styring og kapacitet
Der skal fortsat være et fokus på styring af udgifterne samt kapaciteten på det specialiserede socialområde. Med afsæt i resultaterne af det hidtidige arbejde med indsatsområdet vil det videre arbejde bygge på:
- Systematisk udveksling af viden og erfaringer
- Udvikling af gode løsninger for borgerne i balancen mellem faglighed og økonomiske vilkår
- Tiltag som kommunerne på tværs kan få gavn af
- Muligheder for fælles kompetenceudvikling af nøglepersoner der tager beslutninger i krydsfeltet mellem faglige og økonomiske perspektiver
- Arbejdet med incitament strukturer og veje til forbedring af kvaliteten med et samtidigt fokus på omkostningerne.
Kvalitet i indsatserne
Gennem kvalitetsudvikling, metoder og dokumentation søges kvaliteten i indsatserne på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet højnet.
På baggrund af det hidtidige arbejde bygger det videre arbejde med indsatsområdet på borgeroplevet kvalitet. Borgeren skal opleve, at
- Leve et godt og meningsfuldt liv
- Få den rette hjælp til at udnytte egne potentialer bedst muligt
- Være tryg ved at føle, at kommunen står parat når nødvendigt
- Blive inddraget med henblik på reel indflydelse.
Øvrige fokusområder i Rammeaftale 2023-2024
Regulering af kapacitet: Der er fokus på at sikre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på det specialiserede område. Der opleves aktuelt et særligt behov for at følge udviklingen og efterspørgslen efter tilbud til borgere med spiseforstyrrelser, borgere med autisme samt kriminelle udviklingshæmmede.
Koordination på tværs af landet: Kommuner og regioner har på tværs af landet fokus på koordinering af de lands- og landsdelsdækkende tilbud samt de sikrede afdelinger.
Indgåelse af aftaler: I forhold til salg udenfor Syddanmark forpligter kommunerne og Region Syddanmark sig til, at indgå kontrakt med køber, der følger reglerne om køb og salg af ydelser efter Rammeaftalen for Syddanmark.
Mulighed for overtagelse af regionale tilbud: Kommunerne kan én gang i hver valgperiode overtage regionale tilbud, der er beliggende i kommunen.
Centrale udmeldinger fra Socialstyrelsen: Socialstyrelsen har kompetence til at lave centrale udmeldinger i forhold til målgrupper og særlige indsatser, hvor det vurderes, at der er behov for en øget national koordination på tværs af kommuner og regioner. I forbindelse med Rammeaftale 2021-2022 udsendte socialstyrelsen 3 centrale udmeldinger:
- Udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug
- Borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling
- Borgere med svære spiseforstyrrelser
På baggrund af kommunernes afrapportering er der fortsat dialog med Socialstyrelsen.
Nyt i styringsdelen af Rammeaftale 2023-2024.
Styringsdelen sætter rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud. Formålet med styringsdelen af Rammeaftalen er, at sikre klare spilleregler for samarbejdet mellem køber og sælger.
• Alle kommunale og regionale tilbud der sælger pladser til kommuner, er omfattet af aftalen
• Principperne i KL standardkontrakten for voksenområdet ligger til grund for aftaler om køb og salg af pladser
• Øget gennemsigtighed i takststrukturen. Der arbejdes fortsat med justering af takstmodellen så taksterne fremadrettet skal opdeles i en basis- og en ydelsestakst.
• Det præciseres, at ældre- og plejeboliger ikke er omfattet af Rammeaftalen
Proces
KKR Syddanmark godkendte den 7. september 2022 Rammeaftale 2023-2024 og sender den til endelig godkendelse hos de syddanske kommuner og Region Syddanmark.
Rammeaftalen skal være indgået senest den 1. december 2022. Kommunerne og Region Syddanmark bedes senest den 1. december 2022 melde tilbage til Fælleskommunalt Socialsekretariat og offentliggøre aftalen på egne hjemmesider.
Bilag til rammeaftalen findes via dette link: Rammeaftale 2023-2024 | Fælleskommunalt Socialsekretariat (socialsekretariatet.dk)
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1298 af 03.09.20 om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Godkendt.
Punkt 13 Dialogmøder og samrådsmøder 2023
+Beslutningstema
Godkendelse af mødedatoer for dialogmøder og samrådsmøder i Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget i 2023.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At mødedatoerne godkendes
- At udvalget beslutter om de private pasningsordninger fremadrettet skal inviteres med til dialogmøde med private dagtilbud
Sagsfremstilling
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget afholder 3 årlige dialogmøder med bestyrelserne på dagtilbudsområdet.
Mødedatoerne er koordineret med øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og kommunalbestyrelse
Ved dialogmødet for private dagtilbud i år havde Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget besluttet, at også private pasningsordninger skulle inviteres til at deltage. På dialogmødet deltog således bestyrelser fra private dagtilbud og private pasningsordninger.
På baggrund af erfaringer fra dette års dialogmøde skal udvalget beslutte, om de private pasningsordninger fremadrettet skal inviteres med til dialogmøde med private dagtilbud.
I 2023 er dialogmøderne på dagtilbudsområdet:
- Torsdag d. 30. marts 2023 kl. 18.30-20.30 – Kommunale og Selvejende Dagtilbud
- Torsdag d. 26. oktober 2023 kl. 18.30-20.30 – Private dagtilbud og Private Pasningsordninger
- Torsdag d. 2. november 2023 kl. 18.30-20.30 – Kommunale og Selvejende Dagtilbud
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget afholder 3 årlige dialogmøder med skolebestyrelserne på skoleområdet.
I 2023 er dialogmøderne på skoleområdet:
- Tåsingeskolen onsdag d. 19. april 2023 kl. 17.00-19.00 og samrådsmøde kl. 19.15-20.15.
- Rantzausminde skole onsdag d. 13. september 2023 kl. 17.00-19.00 og samrådsmøde
kl. 19.15-20.15 - Stokkebækskolen torsdag d. 30. november 2023 kl. 17.00-19.00 og samrådsmøde
kl. 19.15-20.15
3 årlige samrådsmøder er i 2023:
- Vestre Skole tirsdag d. 16. maj 2023 kl. 17.00-18.00
- Tved Skole torsdag d. 12. oktober 2023 kl. 17.00-18.00
- Thurø Skole torsdag d. 12. oktober 2023 kl. 18.30-19.30
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Den Kommunale Styrelseslov
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Godkendt. Udvalget besluttede, at de private pasningsordninger inviteres med til dialogmøde med private dagtilbud.
Punkt 14 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Kommende større sager
- Orienteret om Café Tryk
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 09-11-2022
Taget til efterretning.