Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Punkt 2 Budget 2019: Orientering om budgetforlig
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Jf. budgetprocessen for budget 2019 blev der den 25. maj 2018 indgået delforlig om besparelse på knap 70. mio. kr.
For Børne- og Ungeudvalget betyder det følgende:
Af vedlagte bilag fremgår de besluttede besparelser fra finansieringskataloget på Børne- og Ungeudvalgets område.
At der under Børne- og Ungeudvalgets budget blev afsat to besparelsesrammer på henholdsvis 1.875.000 kr. i 2019 stigende til 4.500.000 kr. i 2020 og på 1.041.000 kr. i 2019 og frem. De 2 puljer udmøntes på henholdsvis skoleområdet og dagtilbudsområdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 3 Dagplejen som en attraktiv arbejdsplads
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Administrationen og Dagplejen er optaget af, hvordan Dagplejen styrkes som en attraktiv arbejdsplads, således at pladsgarantien og forældres mulighed for at vælge dagpleje i alle lokalområder imødekommes.
Dagplejen har iværksat forskellige tiltag for at styrke rekrutteringen og synliggøre Dagplejen som en attraktiv arbejdsplads. På Udvalget for Børn og Unges møde den 27. november 2017 blev der orienteret om tiltag, der styrker Dagplejen som en attraktiv arbejdsplads.
Dagplejen arbejder med rekruttering dels via stillingsopslag på Svendborg Kommunes hjemmeside og ved hjælp af samarbejde med Jobcentret og FOA. Under overskriften ”De glade dagplejere” på Svendborg Kommunes Facebook-side fortæller dagplejere om, hvad det vil sige at være dagplejer i Svendborg Kommune.
Dagplejen anvender i højere grad pædagogisk assistent uddannelsen som kompetenceudvikling for dagplejere (voksenelever med merit). Dette for at tilbyde kompetenceudvikling men også for at reducere antallet af afskedigelser i skoledistrikter med faldende børnetal.
Ved løsning af særlige opgaver arbejder Dagplejen på større fleksibilitet på tværs af dagplejeområder for at fastholde medarbejdere.
Endelig er Dagplejen ved at afdække muligheder for større synlighed af de enkelte dagplejere i alle skoledistrikter.
Ifølge Børnetalsprognose og kapacitet 2018 – 2022, forelagt Børne- og Ungeudvalget den 16. maj 2018, forventes antallet af 0-2-årige at stige frem mod 2028. Det forventes, at Dagplejen kan rekruttere det nødvendige antal dagplejere i Stokkebækskolens distrikt, Vestermarkskolens distrikt og Thurø Skoles distrikt, men at Dagplejen fortsat ikke kan rekruttere det nødvendige antal dagplejere i Svendborg by.
Dagplejen rekrutterer dagplejere i Svendborg by, dog ikke det nødvendige antal. Dagplejen rekruttere ikke kun dagplejere som følge af stigende børnetal men også som følge af et generationsskifte, som bliver mere aktuelt de kommende år.
Dagplejen som en attraktiv arbejdsplads ligger i naturlig forlængelse af de indsatsområder, der har været i Dagplejen siden 2014, herunder:
- Kompetenceudvikling af alle dagplejere
- Styrkelse og synliggørelse af Dagplejen ved hjælp af fokus på permanente heldagslegestuer, gæsteplejen, åbningstider og modtagelse
- Økonomisk bæredygtig Dagpleje
- Organisationsændring
Kompetenceudvikling af alle dagplejere sker først og fremmest ved dagplejeuddannelsen, som består af tre moduler af fire ugers varighed, samlet 12 uger. Alle dagplejere opnår faglig udvikling og dagplejeuddannelsen medvirker til et fagligt fællesskab. Kortlægningen i efteråret 2017 (Læringsledelse) viser, at dagplejere vurderer samarbejde og egne kompetencer højere end i efteråret 2015 til glæde for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Etablering af permanente heldagslegestuer har en central funktion i de igangværende indsatsområder i Dagplejen. I heldagslegestuerne styrkes gæsteplejen, kompetenceudviklingen omsættes i praksis, der etableres læringsfællesskaber og der arbejdes med de pædagogiske læreplanstemaer. Heldagslegestuer understøtter endvidere den fælles retning for den faglige udvikling i Dagplejen og samarbejdet med børnehuse.
Dagplejens organisationsændring, hvor dagplejeområderne følger dagtilbudsområderne, har styrket samarbejdet med børnehusene til glæde for børn, forældre og medarbejdere i Dagplejen og børnehusene.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 4 AULA - digital platform til dagtilbud og skole
+Beslutningstema
Orientering om Aula til dagtilbud og skole.
Sagsfremstilling
Aula er en national, digital platform, der har fokus på kommunikation og videndeling mellem elever, forældre og medarbejdere.
Forældre i Svendborg Kommune skal møde én samlet indgang til den digitale kommunikation og information om deres børns læring og trivsel, lige fra deres børns første dag i vuggestue eller dagpleje til de forlader folkeskolen.
Det bliver en realitet, når samarbejdsplatformen Aula rulles ud til skoler i august 2019 og dagtilbud i 2020, og dermed erstatter Skole – og BørneIntra.
Når viden og information kan deles på tværs af institutioner, understøtter det samarbejdet på hele 0-18 års området.
Det bidrager til at skabe sammenhængende pædagogiske forløb og glidende overgange for det enkelte barn.
På mødet gives der en kort præsentation af Aula-projektet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 5 Ansøgning fra Om Tanken om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19
+Beslutningstema
Ansøgning fra Om Tanken om dispensationsordning for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation til Om Tanken for undervisning af børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19 begrundet i børnenes vanskeligheder
- At dispensationen gives på betingelse af:
- Eleverne tilbydes den fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
- At undervisningstilbuddet på Om Tanken indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område
Sagsfremstilling
Om Tanken er et dagbehandlingstilbud beliggende på Abildvej 5G i Svendborg.
Svendborg Kommune har siden 2005 indgået undervisningsoverenskomst med Om Tanken.
Om Tanken er et undervisningstilbud for normalt begavede børn i folkeskolealderen.
Børn, som enten ikke trives eller ikke kan rummes i folkeskolen. Elevgruppen er børn og unge med særlig behov, blandt andet adfærds-, trivsels- og kontaktproblemer. Skolen kan rumme børn i alderen 7 til 18 år.
Der er i øjeblikket indskrevet 7 børn, heraf 1 barn anbragt af anden kommune.
Alle børnene har behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Om Tanken søger om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Fra 1. august 2014 er det et krav, at en intern skole gennemsnitlig for et helt skoleår skal have minimum 10 børn.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder børn, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre børn, kan henvises til specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted, som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Henvisningen af et barn til et lille undervisningsmiljø er betinget af, at:
- Der tilbydes barnet folkeskolens fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
Kommunalbestyrelsens beslutning kan højst træffes for et år ad gangen med mulighed for forlængelse.
Det vurderes, at ansøgningen ligger indenfor bekendtgørelsens rammer.
Det anbefales, at undervisningstilbuddet indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område. Det vil således i et vist omfang være muligt for Om Tankens undervisningstilbud at indgå i faglige netværk og opkvalificeringstiltag i PPR-regi, der gennemføres på kommunalt niveau. Formålet med dette samarbejde er at styrke undervisningsindsatsen på undervisningsstedet, de kommunale specialtilbud og i almenområdet, således at der opstår optimale muligheder for udslusning til undervisning i almenområdet.
Ansøgning fra Om Tanken er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Punkt 6 Opsamling fra byrådets seminar
+Indstilling
Sagsfremstilling
På byrådets seminar den 15. – 16. marts blev temaer, muligheder og udfordringer for Svendborg Kommune drøftet med henblik på at etablere et fælles politisk grundlag for periodens politiske indsatser. I vedlagte bilag er de politiske tilbagemeldinger/indsatser fra byrådsseminaret skitseret med henblik på, at udvalget drøfter, hvilke temaer som fagudvalget skal arbejde videre med samt evt. andre indsatser.
I forhold til en årlig evaluering af det interne samspil i udvalget og samspil med administrationen er der udarbejdet et forslag til skabelon med spørgsmål til drøftelse med henblik på en årlig evaluering i udvalgene.
Forslag til skabelon i forbindelse med evaluering i udvalget:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegaerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-06-2018
Drøftet. Udvalgets prioriteringer i byrådsperioden behandles på udvalgets møde i september.
Der var afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å). Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11-06-2018
Udvalget havde 1. drøftelse af, hvilke indsatser udvalget skal arbejde videre med.
Udvalget ønsker i sit arbejde i perioden, at sætte øget fokus på civilsamfund, frivillighed og samskabelse. Udvalget vil gerne opfordre til, at emnet tages op på tværs af de politiske udvalg.
Udvalget havde 1. drøftelse af skabelon til evaluering af udvalgets arbejde.
Udvalget kan tilslutte sig skabelonen til evaluering, som fremgår af dagsorden.
Udvalget vil evaluere en gang om året, i december måned.
Søren Kongegaard (A) var fraværende. Som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-06-2018
Udvalget drøftede, hvilke indsatser det skal arbejde videre med, og ønsker at der skal arbejdes med en erhvervspolitisk dagsorden og anerkender, at den kommende planstrategi kan fungere som overordnet ramme for de kommende indsatser.
Afbud fra Torben Frost (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 18-06-2018
Udvalgets prioriteringer i byrådsperioden behandles på udvalgets møde i september.
Udvalget kan tilslutte sig skabelonen til evaluering, som den fremgår af dagsordenen. Udvalget vil evaluere én gang om året, i december måned.
Afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Flemming Madsen (A).
Afbud fra Henrik Nielsen (C).
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-06-2018
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Udvalget havde første drøftelse af, hvilke indsatser udvalget skal arbejde videre med. Udvalget ønsker i sit arbejde i perioden at sætte øget fokus på:
- Brug pengene mere effektivt – mere for færre penge
- Det gode liv
- Ungeindsats
- Den demografiske udvikling
- Civilsamfund
- Attraktive kommunale arbejdspladser
Udvalget kan tilslutte sig skabelonen til evaluering, som fremgår af dagsorden. Udvalget vil evaluere en gang om året i december måned.
Punkt 7 Tidsplan for politisk behandling af modeller for ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Tidsplan for politisk behandling og høring af modeller for ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet.
Sagsfremstilling
Der er d. 24. maj indgået et delforlig i Byrådet om Budget 2019.
Af forligsteksten fremgår:
”Med henblik på de videre budgetforhandlinger er forligsparterne enige om, at der allerede på nuværende tidspunkt – som supplement til det løbende budgetarbejde – udarbejdes forskellige modeller for, hvordan en ny og billigere ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet kan tilrettelægges”.
Derudover indeholdt delforliget en godkendelse af reduktionsforslag vedr. nedlæggelse af dagtilbudsområdet Sundet.
Administrationen arbejder på den baggrund med at beskrive forskellige modeller for en mulig ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet.
Tidsplanen for den politiske behandling og høring af modellerne foreslås tilrettelagt efter nedenstående tidsplan:
- Tirsdag den 21. august: Udsendelse af dagsorden til ekstraordinært udvalgsmøde med oplæg til modeller.
- Mandag den 27. august kl. 15.30: Ekstraordinært møde i Børne- og Ungeudvalget, som behandler oplæg til modeller med henblik på høring.
- 28. august – mandag den 10. september: Modeller i høring i forældrebestyrelser og MED.
- Mandag den 17. september kl. 15.30: Ekstraordinært møde i Børne- og Ungeudvalget, der behandler de indkomne høringssvar og videresender sagen til budgetdrøftelserne.
- 21.-23. september: Politiske forligsdrøftelser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Konsekvenser vil fremgå af oplæg til modeller for ledelsesstruktur.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Dagtilbudsloven
Punkt 8 Evaluering af ordningen med fremskudte socialrådgivere i Familieafdelingen
+Beslutningstema
Orientering om evaluering af ordningen med fremskudte socialrådgivere i Familieafdelingen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I december 2016 besluttede Udvalget for Børn og Unge, at der skulle ansættes fire socialrådgivere i en forsøgsperiode med evaluering af ordningen senest ved udgangen af juni 2018.
Administrationen har nu udarbejdet evalueringen. Formålet med evalueringen er at redegøre for anvendelsen af fremskudte socialrådgivere i det tidligt forbyggende arbejde samt beskrive det kortsigtede fremtidsperspektiv for ordningen.
Fremskudte socialrådgivere
De fire fremskudte socialrådgivere blev ansat i maj 2017 i Familieafdelingen. Ordningen har således været etableret i et års tid.
Fremskudte socialrådgivere er fordelt på fire distrikter med afsæt i strukturen på dagtilbudsområdet:
- Østerdalen
- Børnebyøster samt en del af Sundet
- Egebjerg
- Vesterlunden samt en del af Sundet
Fremskudte socialrådgiveres opgave er at yde råd, vejledning og sparring til almenområdet og familier i det tidligt forebyggende arbejde.
Målgruppen er primært børn og unge med begyndende tegn på mistrivsel og/eller manglende forventet udvikling.
Fremskudte socialrådgiveres arbejde består primært af:
- Tilstedeværelsestid på skolerne – herunder tværfaglig sparring
- Direkte kontakt med forældre og fagpersonale
- Deltagelse og afholdelse af netværksmøder
- Deltagelse på konsultative interne møder (KIM-møder) samt tværfaglige møder
- Rådgivningsforløb til forældre – individuelle samtaler med forældrene
- Facilitering af frivillige tilbud
I første kvartal 2018 har fremskudte socialrådgivere påbegyndt 182 rådgivningsforløb med forældre, primært på baggrund af henvendelser fra almenområdet og forældrene selv.
Den primære årsag til henvendelserne er i forhold til barnets eller den unges mistrivsel – 95 forløb ud af i alt 182 forløb.
Der er stor variation i aldersfordelingen på de børn og unge, som henvendelserne til forløbene omhandler – 39 % er ufødte til 5 år, 23 % er 6 til 9 år og 38 % er 10 år og op efter.
Ud af de i alt 182 rådgivningsforløb, som blev påbegyndt i første kvartal 2018, har 82 forløb ført til samtaler med forældrene og 40 forløb til med sparring med fagpersonalet.
Overblik over fremskudte socialrådgiveres rådgivningsforløb i første kvartal 2018 fremgår af bilag 1.
Anerkendelse fra almenområdet
Task Force vurdere i deres analyserapport pr. 6. februar 2018, at det er en styrke, at fremskudte socialrådgivere har stor anerkendelse af de øvrige faggrupper, samt at der er fokus på at skabe rammer og et fælles fagligt fundament.
Med henblik på at evaluere ordningen, er der blevet afholdt evalueringsmøder i starten af 2018 med kommunens dagtilbud, de selvejende institutioner, kommunens skoler og sundhedsplejen.
Generelt er der stor tilfredshed med ordningen. Almenområdet giver udtryk for, at de fremskudte socialrådgivere er yderst tilgængelige i kontakten med dem.
Almenområdet oplever generelt, at muligheden for socialfaglig sparring er styrket. Det opleves blandt andet hjælpsomt at kunne sparre med den fremskudte socialrådgiver omkring bekymringsniveauet i en given familie.
Overordnet gives der udtryk for et positivt og konstruktivt samarbejde mellem de fremskudte socialrådgivere og almenområdet.
På evalueringsmøderne var der ligeledes fokus på udviklingsmuligheder og potentialer for ordningen.
I den forbindelse blev følgende fokusområder fremhævet:
- At fremskudte socialrådgivere ad hoc deltager på småbørnsforum, enkelte lærermøder på skolerne samt overleveringsmøder mellem dagtilbud og skole.
- Større tydelighed og præcisering af snit- og samarbejdsflader med fremskudte socialrådgivere – herunder skriftlige samarbejdsaftaler.
- Vanskeligheder i forhold til at finde arbejdsplads og stille mødefaciliteter til rådighed for den fremskudte socialrådgivere i et enkelt distrikt.
- Betydningen af, at ledelsen i almenområdet støtter op om funktionen, så funktionen udnyttes optimalt.
Samlet konklusion fra evalueringsmøderne med almenområdet omkring ordningen med fremskudte socialrådgivere vedlægges som bilag 2.
Kortsigtede fremtidsperspektiv
Fremadrettet vil der på baggrund af evalueringsmøderne blive foretaget en revurdering af mødestrukturen, og der etableres samarbejdsmøder mellem ledelsen i distrikterne og i Familieafdelingen efter behov.
I efteråret 2018 vil der blive lavet en pjece om jobfunktionen til brug for udlevering til familier i dagtilbud og på skoler. Der vil ligeledes blive foretaget en præsentationsrunde af de fire fremskudte socialrådgivere på kommunens friskoler i løbet af efteråret 2018.
Fremadrettet vil der to gange årligt blive afholdt et evalueringsmøde med de enkelte distrikter og de fremskudte socialrådgivere.
En gang årligt vil ledelsen i Familieafdelingen afholde evalueringsmøder med ledelsen i almenområdet vedrørende jobfunktionen.
I løbet af efteråret 2018 vil der blive gennemført et evalueringsforløb med et antal udvalgte familier, som har deltaget og afsluttet et rådgivningsforløb med de fremskudte socialrådgivere.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 9 Ny dagtilbudsreform
+Beslutningstema
Orientering om indhold af ny dagtilbudsreform med tidsplan for lokal politiske beslutninger.
Sagsfremstilling
Regeringen indgik den 9. juni 2017 en bred politisk aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet”. Aftalen indeholder initiativer der skal styrke kvaliteten i dagtilbud samt øge fleksibiliteten og valgfriheden for forældre.
Den 28. februar fremsatte regeringen Lovforslag L 160 om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen (Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre). Lovforslaget blev endeligt vedtaget den 24. maj. Børne- og Ungeudvalget blev kort orienteret om lovforslaget den 4. april.
Lovændringerne kan sammenfattes indenfor hovedtemaerne:
- Styrket kvalitet i dagtilbud
- Øget fleksibilitet og valgfrihed for forældre
Administrationen har arbejdet med indhold af ny dagtilbudsreform, hvordan ændringerne kan omsættes, og hvor der er behov for lokal politiske beslutninger.
Indhold af ny dagtilbudsreform med tidsplan for lokal politiske beslutninger uddybes på mødet.
Styrket kvalitet i dagtilbud
Kvaliteten i kommunale, selvejende og private dagtilbud skal styrkes ved en styrket pædagogisk læreplan. Administrationen har sammen med dagtilbudsledelsen udarbejdet en strategiplan for, hvordan en ny pædagogisk læreplan omsættes og forankres i den pædagogiske praksis i kommunale og selvejende dagtilbud. Administrationen afventer ny bekendtgørelse, som blandt andet fastsætter to brede pædagogiske læringsmål for hvert læreplanstema. Kommunerne har op til to år til at indfase en ny pædagogisk læreplan. Børne- og Ungeudvalget vil blive orienteret om det videre arbejde i slutningen af 2018.
Kvaliteten i private pasningsordninger skal styrkes ved at private børnepassere skal arbejde med børns læring gennem trygge pædagogiske læringsmiljøer og ved at tilsynet skal være på niveau med tilsynet i den kommunale dagpleje. Retningslinjer for godkendelse af og tilsyn med private pasningsordninger skal derfor justeres. Justeringen vil ske i dialog med de private børnepassere, og vil blive forlagt Børne- og Ungeudvalget i andet halvår 2018.
Øget fleksibilitet og valgfrihed for forældre
Fleksibilitet og valgfrihed skal øges for forældre ved blandt andet at tilbyde deltidspladser for forældre på barsels- eller forældreorlov, ved at styrke muligheden for opskrivning til et konkret dagtilbud og ved at tilbyde kombinationstilbud (plads i dagtilbud og tilskud til privat pasning) til forældre med skæve arbejdstider. Visitationskriterierne på dagtilbudsområdet skal derfor justeres, og vil blive forelagt Børne- og Ungeudvalget i slutningen af 2018.
Forældreindflydelse i forældrebestyrelser skal styrkes ved at forældrebestyrelser blandt andet skal inddrages i hvordan dagtilbuddet samarbejder med lokalsamfundet og i arbejdet med overgange. Styrelsesvedtægt for kommunale dagtilbud skal derfor justeres. Justeringen vil ske i dialog med forældrebestyrelserne, og vil blive forelagt Børne- og Ungeudvalget i andet halvår 2018.
Kommunerne får med loven mulighed for større fleksibilitet i drifts- og bygningstilskud til private dagtilbud. Børne- og Ungeudvalget vil i andet halvår 2018 blive forelagt justerede godkendelseskriterier for private dagtilbud, herunder en almindelig ajourføring af de nuværende kriterier.
Understøttende initiativer fra Børne- og Socialministeriet
Den politisk aftale, der ligger bag lovændringerne, følges op af en række puljer der søger at understøtte kommunernes arbejde med at omsætte loven.
Administrationen har foreløbigt søgt pulje vedrørende fagligt og ledelsesmæssigt kompetenceløft i forbindelse med den styrkede pædagogiske læreplan og pulje vedrørende ekstra midler til de 100 mest udsatte børnehuse i landet. Administrationen afventer svar fra Socialstyrelsen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 10 Status på Udviklingsplan - Task Force
+Beslutningstema
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På mødet i Udvalget for Børne og Unge i maj 2017 besluttede udvalget at anmode administrationen om at udarbejde en ansøgning til Socialstyrelsens Task Force.
Task
Forcen er et samarbejde mellem Socialstyrelsen og Ankestyrelsen.
Formålet med Task Forcen er:
- at understøtte kommuner i at styrke kvaliteten i deres sagsbehandling
- at bistå kommunerne med at sikre et helhedsorienteret perspektiv
- at fremme læring og kapacitetsopbygning i kommunerne.
Pilotkommune
Svendborg Kommune er Task Force pilotkommune, hvor der samarbejdes om udviklingen af en ny tilgang til rådgivningen i Task Force forløbet. I det nye rådgivningsforløb fokuseres på udvalgte temaer, som tilsammen er centrale forudsætninger og hovedingredienserne i en lovmedholdelig sagsbehandling af høj kvalitet.
De udvalgte temaer er:
- Sammenhæng mellem politik, styring, faglig ledelse og praksis
- Inddragelse af barnet eller den unge, familien og netværket
- Faglig udredning, herunder udarbejdelse af den børnefaglige undersøgelse
- Valg af relevant indsats, herunder handleplaner
- Opfølgning på barnets udvikling
Forløbet er påbegyndt i september 2017, og hele forløbet strækker sig til udgangen af maj 2019.
Pilotforløbet med Task Force blev indledt med en analyse af myndighedsopgaverne på området for udsatte børn og unge. Analysen blev gennemført med afsæt i en sagsgennemgang af 20 konkrete børnesager, workshop om kvalitet i sagsbehandlingen, interviews med ledere, medarbejdere og samarbejdspartnere samt skriftligt materiale fra kommunen.
Temaerne i analysen er:
- Inddragelse
- Faglig udredning
- Valg af indsats
- Opfølgning og udvikling
Analyserapporten blev forelagt for Børn- og Ungeudvalgsmødet den 07 februar 2018, hvor Task Force præsenterede mønstre og betingelser på myndighedsområdet, samt konkrete anbefalinger for udviklingen i Familieafdelingen.
De konkrete anbefalinger kan sammenfattes under følgende overordnede temaer;
- Alle sagsbehandlere skal have relevante og dækkende kompetencer
- Retningslinjer og arbejdsgange kan understøtte en ensartet sagsbehandling
- Nye tiltag – Kvalitetsstandarder, ledelsesinformation og ledelsestilsyn
- Prioritering af tæt faglig ledelse og sparring med henblik på at sikre kvalitet i sagsarbejdet og fælles faglig retning
- Systematisk arbejde med implementering
Anbefalingerne fra Task Forcens analyse rapport er udmøntet i en tre års plan for familieafdelingen, hvor der hvert år udarbejdes en særskilt udviklingsplan med et overordnet emne, med afsæt i Taks Forcens anbefalinger.
I 2018 arbejdes der med Sikkert Grundlag, hvor formålet er, at sikre lovmedholdighed i sagsbehandlingen, i 2019 vil der blive arbejdet med kvalitet i sagsbehandlingen og et smidigt og tværfagligt samarbejde og i 2020 med læring, justering og videreudvikling af erfaringer fra de to foregående år.
Udviklingsplan 2018 Sikkert Grundlag
Familieafdelingen har udarbejdet en udviklingsplan for 2018,
der har til hensigt at efterkomme og udvikle praksis på baggrund af
anbefalingerne. Udviklingsplanen er godkendt af Task Force på møde 4. maj.
2018.
Det
overordnede formål med udviklingsplanen er, at sikre lovmedholdighed i
sagsbehandlingen.
Udviklingsplanen er et styringsredskab, der skal bruges i den løbende udvikling
og forankring af Familieafdelingens praksis.
De overordnede målsætninger i udviklingsplanen for 2018 er;
- Sikre lovmedholdighed
- En større systematik og ensartet faglighed i udarbejdelsen af en børnefaglig undersøgelse, herunder anvendelse af ICS.
- Inddragelse af netværket i udarbejdelse af handleplaner
- At øge trivslen og arbejdsglæden blandt medarbejderne, så motivationen og opbakningen til udviklingsarbejdet fastholdes
- At ledelsen i Familieafdelingen konsoliderer ledelsesgrundlaget
I
februar 2019 forelægges der en statusrapport for resultaterne for
målsætningerne for 2018, samt en udviklingsplan for 2019.
Punkt 11 Status på Strategiplanen for Familieområdet 2015-2018
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Strategiplanen
for Familieområdet 2015-2018 blev godkendt af Udvalget for Børn og Unge på møde
den 05-05-2015.
I december 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge, at der skal gives en
årlig afrapportering på strategiplanen for Familieområdet i maj måned.
Udvalget fik forelagt en ekstraordinær status i december 2015, en årlig status i maj 2016 og maj 2017.
Strategiplanen er koncentreret omkring seks fokuspunkter:
1) Systematisk inddragelse af barnet/den unge, familien og netværket
2) Tidlig og forebyggende indsats - både i hjemmet og i nærmiljøet, herunder fokus på projekt Tidlig Opsporing
3) Videreudvikling af samarbejdet med almenområdet
4) Videreudvikling af anbringelsesmønstre og anbringelsestilbud
5) Udvikling/justering af tilbud og samarbejde omkring sårbare og udsatte unge
Administrationen har udarbejdet fjerde version af status på strategiplanen for Familieområdet, hvor formålet er, at redegøre for udmøntningen af strategiplanen på strategiplanens målbare områder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 12 Arealeffektivisering - igangværende arealeffektiviseringsprojekter
+Beslutningstema
Orientering om igangværende arealeffektiviseringsprojekter.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Med budgetforliget for 2017 blev det besluttet, at indsatsen med arealeffektivisering skal intensiveres, dyre lejemål skal afvikles, og benchmarken skal indgå i arbejdet. Der skal spares i alt 6 mio. kr. årligt på driftsudgifter på arealeffektivisering i 2020.
Der er i den forbindelse ved at blive forberedt to projekter i den vestlige del af kommunen til brug for budgetforhandlingerne for 2019. Forslagene omhandler a) Heldagsskolen og b) Vestermarkskolen.
Forslagene er udarbejdet i et samarbejde mellem Børn og Unge samt Center for Ejendomme og Teknisk Service.
Generelle faglige overvejelser bag projekterne
Med de to forslag lægges der op til, at man skiller sig af med nogle bygninger, der er kendetegnede ved at være i dårlig stand, ved at have en dårlig indretning og/eller blive brugt i begrænset omfang. I stedet foreslås aktiviteterne placeret i gode og sunde funktionelle bygninger, som er værd at investere i.
Beskrivelse af projektet for Heldagsskolen
Heldagsskolens aktiviteter samles på den tidligere Bymarkskolen i Ollerup. For at skabe plads til Heldagsskolen er det nødvendigt at flytte Værkstedsklassen ud af bygningen og ind i Spiren, som ligger ved siden af. Heldagslegestuen i Spiren kan være på Vestermarkskolen som del af arealeffektiviseringsprojektet for Vestermarkskolen, og det forudsættes således, at heldagslegestuen placeres på ny i forbindelse med arealeffektiviseringsprojektet for Vestermarkskolen.
I budgetforliget for 2018 blev beslutningen udsat, fordi det skulle undersøges, om der var alternative modeller for håndtering af de opgaver, som Heldagsskolen varetager. Børne- og Ungeudvalget besluttede den 4. april 2018 ikke at arbejde videre med alternative modeller, hvorefter arealeffektiviseringsprojektet atter forberedes til budgetforhandlingerne.
Beskrivelse af projektet for Vestermarkskolen
Der indrettes i alt 80 børnehavepladser og en heldagslegestue på Vestermarkskolen i vestfløjen, som får en mindre tilbygning. SFO og indskolingen vil fremover skulle dele lokaler.
De 80 børnehavepladser erstatter kapaciteten i Egebjerg Vester Skerninge Børnehus, afd. Mariehønen og Filippahuset. Sidstnævnte fungerer som projekthus, dvs. kapaciteten anvendes til af aflaste og holde kapaciteten i Egebjerg Vester Skerninge Børnehus, afd. Mariehønen.
Heldagslegestuen til dagplejen erstatter den heldagslegestue, der er i Spiren, hvor Værkstedsklassen efter planen skal flytte ind, hvis arealeffektiviseringsprojektet for Heldagsskolen gennemføres.
Projektet indgik i budgetforhandlingerne for 2017, men vandt ikke fremme. På grund af høringssvarene er projektet blevet ændret, så dagtilbuddet nu placeres i vestfløjen i stedet for biblioteksfløjen for at sikre en bedre sammenhængskraft på skolen og bedre udearealer til dagtilbuddet.
Tilbagebetalingstider
For at synliggøre de økonomiske rationaler i projekterne er den samlede tilbagebetalingstid (TBT) for de to projekter blevet beregnet ud fra anlægsudgiften, forventet salgsindtægt og sparet ejendomsdrift..
Tages der udgangspunkt i det størst muligt frasalg af bygninger, vil TBT for de to projekter tilsammen være lidt over 8 år for en løsning uden faglokaler til Heldagsskolen.
I arealeffektiviseringsprojekterne for 2017 indgik salget af Brydevej, som lige nu er i udbud til en mindstepris på 720.000 kr. Hvis den fortsat havde indgået i projektet, ville den samlede tilbagebetalingstid for begge projekter have været på 6½ år.
Anlægsudgiften skal stadig rejses som budgettema, og de sparede driftsudgifter skal tilgå arealeffektiviseringspuljen
Berørte foreninger
Alt efter omfanget af frasolgte bygninger, vil nogle foreninger skulle fraflytte deres lokaler. Foreningerne vil i videst muligt omfang blive tilbudt alternative placeringer i henhold til folkeoplysningsloven. Det må forventes, at ikke alle foreninger kan tilbydes nye lokaler i samme størrelse eller umiddelbar nærhed af det eksisterende.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansiering
Projekterne forestilles finansieret ved frasalg af de bygninger, man fraflytter. Derudover forudsættes, at det afsatte beløb på 3,9 mio. kr. til den planlagte PCB-sanering af Egebjerg Vester Skerninge Børnehus, afd. Filippahuset overføres til projektet.
Projekterne skønnes nu at være 10 % dyrere end sidste år på grund af udviklingen i byggebranchen. Derudover er projektet på Vestermarkskolen fordyret med ca. 0,5 mio. kr., fordi det første løsningsforslag var uhensigtsmæssigt for skolens sammenhængskraft og udearealer for dagtilbuddet.
Samlet behov for anlægsinvestering
- Vestermarkskolen
- Anlæg: 7.992.000 kr.
- Flytteudgifter: 56.000 kr.
- Trafiksikkerhed: 175.000 kr.
- Heldagsskolen uden faglokaler
- Anlæg: 1.427.800
- Flytteudgifter: 38.200 kr.
Forventet størst mulige salgsindtægt
- 3.375.000 kr.
Størst mulige årlige besparelse
- Vestermarkskolen: 333.000 kr.
- Heldagsskolen: 36.000 kr.
Lovgrundlag
Bygningsreglementet
Dagtilbudsloven
Folkeskoleloven
Folkeoplysningsloven
Arbejdstilsynets gældende regler og vejledninger
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-06-2018
Taget til efterretning.
Afbud fra Torben Frost (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (Å).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.
Punkt 13 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Arealeffektivisering – status på realisering af projekt i Lundby
- Landspolitisk aftale om at bekæmpe parallelsamfund – dagtilbuds- og skoleområdet
- Affaldssortering
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20-06-2018
Taget til efterretning.