Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 2 Status på kompetencecenteret
+Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på kompetencecenterets arbejde i skoleåret 2019-2020. Kompetencecenteret er forankret i kommunens specialtilbud. Opgaven er at understøtte almenskolernes arbejde med at udvikle mangfoldige læringsmiljøer i alle 1. klasser i kommunen. Der er tale om en forebyggende indsats, der skal styrke skolernes mulighed for, så vidt muligt, at fastholde elever i et almindeligt skoletilbud.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Kompetencecenteret har eksisteret i forskellige former og under forskellige betegnelser siden ændringen af strukturen på specialundervisningsområdet i Svendborg Kommune i 2016. Hensigten har i alle årene været at udbrede viden mellem det almene – og specialområdet med henblik på inklusionsfremmende indsatser.
Fra skoleåret 2019-2020 blev det besluttet at ændre forankring, organisering samt indsatsens karakter. Fra tidligere at have fokus på indsatser i konkrete udfordrende elevsager, er der nu først og fremmest fokus på en generel opbygning og styrkelse af læringsmiljøerne i alle kommunens 1. klasser. Samtidig blev det besluttet, at opgaven fremover skal løftes af ansatte fra de to største specialtilbud, henholdsvis Centerafdelingen på Tåsingeskolen samt Byhaveskolen. Indsatsen ledes af leder og afdelingsleder fra Byhaveskolen.
Skoleleder Lars Kolmos samt afdelingsleder Karen Dalsgaard fra Byhaveskolen vil orientere om erfaringer med kompetencecenterets arbejde i skoleåret 2019-2020 samt strategien for skoleåret 2020-2021, herunder udvidelse af indsatsen til også at gælde alle 7. klasser på Nymarkskolen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 3 Budget 2021 - Temaer i Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer der skal indgå i budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter forbundet med temaerne.
- At udvalget drøfter, hvorvidt der er temaer, der fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetprocessen for 2021 drøftes udvalgets egne temaer og eventuelle udfordringer samt forslag til finansiering.
Såfremt udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne, fremsender
udvalget forslagene til Økonomiudvalget inklusiv forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
Foreløbige temaer:
Drift:
Praksisfaglig linie på 7.- 9. årgang
Styrket indsats mod skolefravær – opnormering med UU-vejleder
Forankring af ”Projekt Fritidsjobambassadør” i UU Sydfyn fra 2022
Tilførsel af ressourcer til Værestedet
Klippekortsordning til SFO
Nedsættelse af klassekvotient fra 28 til 26
Tilpasning af ressourcestyringsmodel med højere bidrag til elev nr. 25 + 26
Deltidspladser i Dagplejen og børnehusene
Øget driftstilskud til private dagtilbud
Anmodning fra FGU Syd- og Midtfyn om kommunale EGU praktikpladser
Annullering eller udskydelse af besparelse på sagsbehandlere
Styrkelse af den forebyggende rusmiddelindsats - RUSK
Elevtalsprognose
Børnetalsprognose
Anlæg:
Tved Skole
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften ved driftstemaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Godkendt at temaforslagene oversendes til budget 2021 og fremsendes til Økonomiudvalget. Endvidere beskrives følgende nye tema:
Drift:
- Der afsættes en pulje på skoleområdet til at understøtte de mangfoldige læringsmiljøer i 2021 og 2022
- Der afsættes en pulje på skoleområdet til Chrome book på 2,5 mio. kr. årligt
Anlæg:
- Puljen til renovering af faglokaler hæves med 1,0 mio.kr. årligt
- Der afsættes en pulje til indvendig renovering af skoler på 1,0 mio. kr. årligt
- Der afsættes en pulje til opkvalificering af læringsmiljøer på skolerne på 6,0 mio. kr.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 4 Strategi for familieområdet
+Beslutningstema
Drøftelse af første udkast til strategiplan for familieområdet 2020-2024.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udkastet til Strategiplan for familieområdet 2020-2024 drøftes.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget drøftede på mødet den 1. april 2020, hvordan en ny udgave af strategiplanen fra 2015 kunne se ud. På mødet blev det besluttet, at der skulle tages afsæt i hovedpunkterne fra 2015, men at de skulle tilpasses den udvikling, som familieområdet på nationalt og lokalt plan har været igennem siden 2015.
På baggrund af drøftelserne på mødet samt med afsæt i eksisterende udviklingsplan og anbefalinger fra Task Forcerapporten fra 2020, har administrationen udarbejdet et forslag til en ny strategiplan for familieområdet for 2020-2024.
Den nye strategiplan indeholder følgende seks fokusområder:
- Systematisk Inddragelse af det private og professionelle netværk
Familieområdet vil fortsat have fokus på inddragelse, herunder metodisk tilgang til den systematiske inddragelse af barnet/den unge og det private og professionelle netværk. - Den rette indsats med udgangspunkt i en helhedsvurdering af barnets situation
Forstærket fokus på, at den indsats der iværksættes er den rette indsats i forhold til barnets eller den unges støttebehov og at indsatser iværksættes ud fra en helheds vurdering af barnet.
- Samarbejde på tværs som fundament for tidlig, koordineret og optimeret indsats over for udsatte børn og unge
Forstærket fokus på samarbejde mellem det specialiserede område og almen området omkring iværksatte indsatser og involvering af almenområdet i støtten af barnet/ den unge. - Øget fokus på kvaliteten i anbringelser og anbragte børns skolegang
Forstærket fokus på anbringelsesområdet, herunder især fokus på netværksanbringelser, plejefamilieområdet og egne anbringelsestilbud, samt fokus på anbragte børn og unges skolegang. - Skærpet fokus på uddannelse og selvstændighed blandt sårbare og udsatte unge
Med afsæt i den sammenhængende kommunale ungeindsats skærpes fokus på uddannelse og selvstændighed blandt sårbare og udsatte unge - Systematisk sagsbehandling med afsæt i socialfaglig metode
Forstærket fokus på systematik og metoder med afsæt i anbefalinger fra Socialstyrelsen og Ankestyrelsen
Der vil ske en årlig afrapportering på fokusområderne, samt de underliggende mål. Konceptet for målingen vil blive endeligt fastlagt når Fokusområderne er endeligt godkendt.
Der lægges op til en drøftelse af udkastet af strategiplanen for Familieområdet.
Lovgrundlag
Serviceloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Drøftet og der udarbejdes et oplæg til opfølgning.
Bilaget ”Politiske anbringelsesprincipper” var fremsendt inden mødet af Dorthe Ullemose.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 5 Orientering om STU området i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om STU området i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen om STU området i Svendborg Kommune tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Administrationen er blevet bedt om at komme med en orientering om STU området i Svendborg Kommune. Vedlagt sagsfremstilling er Svendborg Kommunes STU administrationsgrundlag, som mere uddybende beskriver nedenstående punkter.
Oprettelse
Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov blev indført ved lov nr. 564 af 6. juni 2007. Med loven fik unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov efter undervisningspligtens ophør et retskrav på en 3-årig ungdomsuddannelse tilpasset deres særlige forudsætninger og behov. STU omfatter alene unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, selv om der ydes specialpædagogisk støtte til den unge.
STU er et kommunalt ansvarsområde. Både indholdsmæssigt og økonomisk.
Kommunal organisering
STU området er administrativt forankret under Familie, Børn og Unge, som varetager den daglige koordinering af området. Da STU er for målgruppen af unge med særlige behov, medfører dette således, at STU opgaven oftest involverer flere kommunale aktører på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og social-, og familieområdet. Der er derfor nedsat et tværfagligt visitationsudvalg, som under ledelse af Chefen for Familie, Børn og Unge dels sikrer rammerne omkring et tæt og koordineret samarbejde inden for området, og dels tildeler (visiterer) unge til STU.
Det er den kommunale ungeindsats, som skal foretage målgruppevurderinger og indstillinger af unge til STU. I Svendborg Kommune er det i Ungekontakten UU Sydfyn, som har ansvaret for at foretage en indstilling til STU visitationsudvalget om, hvorvidt den unge er i målgruppen for STU. Samtidig med indstilling om målgruppevurdering indstiller UU Sydfyn, til STU visitationsudvalgets godkendelse, et udkast til en forløbsplan for den unges uddannelse. Udkastet til forløbsplanen skal udarbejdes i samarbejde med den unge og forældrene, ligesom den unge og forældrene skal inddrages i målgruppevurderingen. I UU Sydfyn er det to specialiserede medarbejdere, som arbejder med STU området, herunder udarbejder indstillinger til STU visitationsudvalget.
Indhold i STU’en
STU adskiller sig fra andre ungdomsuddannelser ved, at der tilrettelægges individuelle uddannelsesforløb, der tager hensyn til den unges kvalifikationer, modenhed og interesse. STU’en skal udgøre et planlagt og koordineret forløb, og der skal sigtes mod progression i den enkelte unges udvikling, samt fokuseres på den unges potentialer i forhold til eventuel videre uddannelse og beskæftigelse. Uddannelsen skal ikke blot være en videreførelse af undervisningen i folkeskolen, men udgøre et springbræt til en mere selvstændig voksentilværelsen. Derfor skal uddannelsen både indeholde elementer af almen dannelse, udvikling af særlige evner og interesser samt møder med den praktiske virkelighed via praktik i virksomheder.
Leverandører af STU
Svendborg Kommune har egen kommunal STU leverandør i form af CSV Sydfyn. Hertil samarbejder Svendborg Kommune med en række eksterne leverandører omkring tilrettelæggelsen af STU for den enkelte unge. Svendborg Kommune benytter kun STU leverandører, som der er indgået overenskomst(samarbejdsaftale) med, og der stiles efter at visitere til STU leverandører i den unges nærområde. Inden for Svendborg Kommune bruges der primært, ud over CSV Sydfyn, fem andre STU leverandører. For både private og offentlige STU leverandører gælder, at der laves opfølgning på og tilsyn med om og hvordan den enkelte STU leverandør lykkes med udmøntning af den unges forløbsplan.
Da der i STU loven ikke er hjemlet en bund for hvor lav en funktionsevne man kan have for at være i målgruppen til STU, så betyder det at STU målgruppen dækker over et meget stort spænd af unge med vidt forskellige funktionsevner. Dette medfører at STU leverandørerne hver især håndterer en udvalgt del af STU målgruppen, hvor nogle leverandører har specialiseret sig i arbejdet med relativt velfungerende STU unge, mens andre har specialiseret sig mere med arbejdet med udfordret og dermed krævende STU unge.
Økonomi
På STU området er der i 2020 et budget på 16,6 mio. kr. til betaling af STU forløb på CSV og eksterne leverandører. Herudover dækker budgettet udgifter til befordring af elever, tilsyn m.m. I 2019 blev der købt forløb på CSV for 7,5 mio. kr. mens der ved eksterne leverandører blev købt forløb for 7,8 mio. kr. Der var i 2019 forløb for 68 elever.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 6 Vuggestuepladser i Svendborg by og på Thurø
+Beslutningstema
Beslutning om at opretholde antallet af vuggestuepladser i Svendborg by og etablere vuggestuepladser på Thurø.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At 14 vuggestuepladser i Vesterlunden Kernehuset gøres permanent.
- At vuggestuepladser flyttes fra Sundbyøster Poppellunden til Sundbyøster Kobberbækken.
- At der etableres 14 vuggestuepladser i Østerdalen Thurø Børnehuse.
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges en samlet anlægsramme på 2,95 mio. kr. til realisering af projektet.
- At den samlede anlægsramme disponeres med et rådighedsbeløb på 2,06 mio. kr. i 2020 og 0,89 mio. kr. i 2021.
- At den samlede anlægsramme finansieres som beskrevet under punktet ”Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser”.
- At rådighedsbeløbet på 2,06 mio. kr. i 2020 frigives.
Sagsfremstilling
Ifølge Børnetalsprognose og kapacitet 2020-2024, godkendt af Børne- og Ungeudvalget den 6. maj 2020, forventes der at mangle ca. 20 0-2 års pladser i Svendborg by i 2023 og 2024.
Årsagen er, at der i Svendborg by samlet forsvinder 28 vuggestuepladser fra 2022, da de midlertidige pavilloner ved Vesterlunden Kernehuset og Sundbyøster Poppellunden udløber i henholdsvis 2021 og 2022. Pavillonerne blev etableret i 2017 og 2018 for at imødekomme et stigende børnetal i Svendborg by.
Ifølge Børnetalsprognose og kapacitet 2020-2024 forventes der endvidere mangel på 0-2 års pladser på Thurø i perioden 2021-2024. Pladsanvisningen har i hele 2020 tilbudt nogle børn fra Thurø plads i Svendborg by, idet der også i 2020 er mangel på 0-2 års pladser på Thurø.
Årsagen er et stigende børnetal på Thurø, som ifølge børnetalsprognosen forventes at fortsætte i perioden 2021-2024.
Det forventes at Dagplejen kan opretholde den nuværende kapacitet i Svendborg by og på Thurø med henholdsvis ca. 150 og 45 dagplejepladser, men at der ikke kan etableres flere dagplejepladser i Svendborg by og på Thurø.
For fortsat at kunne tilbyde plads i nærområdet, hvis det er i overensstemmelse med forældrenes ønske, er der brug for at opretholde antallet af vuggestuepladser i Svendborg by og etablere vuggestuepladser på Thurø.
Vuggestuepladser i Svendborg by
Da der forventes at mangle ca. 20 0-2 års pladser i Svendborg by i 2023 og 2024, er der brug for at opretholde antallet af vuggestuepladser i Svendborg by.
Dette kan delvist gøres ved at pavillonen ved Vesterlunden Kernehuset med 14 vuggestuepladser gøres permanent med etablering af fundament, teglvægge, tegltag mv. for at overholde gældende lokalplan.
På grund af Sundbyøster Poppellundens samlede udeareal er det ikke muligt at gøre pavillonen permanent og derved opretholde de nuværende 14 vuggestuepladser.
Sundbyøster Kobberbækken, som består af to bygninger, er ved at gennemgå en renovering som følge af vandskade i den ene bygning.
I forbindelse med renoveringen ændres ibrugtagningstilladelsen, idet børnehuset af pædagogiske og ressourcemæssige grunde ønsker at samle vuggestuebørnene i den ene bygning og børnehavebørnene i den anden bygning.
En ændret ibrugtagningstilladelse medfører, at der kan etableres flere vuggestuepladser i Sundbyøster Kobberbækken.
Hvis pavillonen ved Vesterlunden Kernehuset gøres permanent, og der etableres flere vuggestuepladser i Sundbyøster Kobberbækken forventes det, at der ikke mangler 0-2 års pladser i Svendborg by i 2023 og 2024.
Vuggestuepladser på Thurø
Der kan etableres vuggestuepladser på Thurø ved at flytte pavillonen ved Sundbyøster Poppellunden med 14 vuggestuepladser til Østerdalen Thurø Børnehuse.
Dette kan ske i takt med at vuggestuebørnene i Sundbyøster Poppellunden bliver børnehavebørn. Med afsæt i den aktuelle børnegruppe forventes det at pavillonen kan flyttes i foråret 2021.
På Thurø udgør pavillonen en permanent løsning, da fundament, teglvægge, tegltag mv. ikke påkræves af gældende lokalplan.
Såfremt pavillonen flyttes skal der etableres liggehal og legeplads for vuggestuebørn, da Østerdalen Thurø Børnehuse i dag kun har børnehavebørn.
Hvis pavillonen ved Sundbyøster Poppellunden flyttes til Østerdalen Thurø Børnehuse forventes det, at der ikke mangler 0-2 års pladser på Thurø i perioden 2021-2024.
Etablering af vuggestuepladser på Thurø betyder, at der i alle skoledistrikter kan tilbydes dagpleje- og vuggestuepladser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vuggestuepladser i Svendborg by
Udgiften ved at gøre pavillon ved Vesterlunden Kernehuset permanent er estimeret til 1,75 mio. kr. Udgifterne omfatter etablering af fundament, teglvægge, tegltag mv. for at overholde gældende lokalplan.
Etableringen af flere vuggestuepladser i Sundbyøster Kobberbækken er finansieret via forsikringsmidler samt fremrykning af anlægsprojekter forbundet med COVID19, hvorfor dette ikke indgår i projektet.
Vuggestuepladser på Thurø
Udgiften til etableringen af 14 nye vuggestuepladser i Østerdalen Thurø Børnehuse er estimeret til 1,2 mio. kr. Udgifterne omfatter flytning af pavillon fra Sundbyøster Poppellunden, etablering af liggehal og legeplads for vuggestuebørn og reetablering af parkeringspladser mv.
Realiseringen af det samlede projekt fordrer en anlægsinvestering på 2,95 mio. kr., med et rådighedsbeløb på 2,06 mio. kr. i 2020 og 0,89 mio. kr. i 2021.
Rådighedsbeløbet i 2020 på 2,06 mio. kr. søges finansieret af restmidler fra anlægsprojektet ”Juniorklub på Holbøllsminde” og rådighedsbeløbet i 2021 på 0,89 mio. kr. søges finansieret af puljen ”Sikkerhedsmæssige tiltag”.
Projektet forventes ikke at have driftsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 18-06-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Afbud fra Jens Erik Laulund Skotte (liste Ø), Stedfortræder Jesper Kiel (liste Ø).
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-06-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 7 Ansøgning om ændring af børnetallet i det private dagtilbud Tryllefløjten
+Beslutningstema
Det private dagtilbud Tryllefløjten søger om ændring af børnetallet med virkning fra d. 1. august 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Tryllefløjtens ansøgning om ændring af børnetallet til 44 børnehavebørn godkendes med virkning fra d. 1. august 2020.
Sagsfremstilling
Det private dagtilbud Tryllefløjten i Øster Åby har fremsendt ansøgning om at øge børnetallet til 44 børnehavebørn. Dagtilbuddet ønsker at lave en fordeling, hvor 37 af børnene er i Tryllefløjten samt mulighed for en fast udegruppe på op til 7 børn. Ansøgning er vedhæftet som bilag.
Tryllefløjten er på nuværende tidspunkt godkendt til 35 børnehavebørn i de eksisterende lokaler, som rummer 204 kvm frit gulvareal.
Der ansøges om dispensation fra Svendborg Kommunes krav om kvalitetsniveau A, hvor der kræves 6 kvm pr. barn. På den baggrund kræver 44 børnehavebørn 264 kvm frit gulvareal ved A-niveau.
Tryllefløjten beskriver i ansøgningen, at de allerede på nuværende tidspunkt fast benytter lokaler på Øster Åby Friskole, som ligger i forbindelse med børnehaven. På skolen bruges hallen, biblioteket og SFO-lokaler. Der ud over beskrives, at den faste udegruppe vil benytte en nærliggende spejderhytte med toiletfaciliteter samt skolens bålhus. Alle 44 børn vil have en fast garderobeplads i Tryllefløjten.
Foruden overvejelser om indeklima, akustikforhold og arbejdsmiljø samt de lovmæssige regler om lyd og ventilationsforhold har Tryllefløjten i ansøgningen fokus på betydningen af at skabe spændende læringsmiljøer. Ikke mindst er der opmærksomhed på udendørs læringsmiljøer, hvorfor Tryllefløjten også har ansøgt om Friluftrådets ’Grønne flag’, hvilket inkluderer uddannelse af to medarbejdere.
Øbakkerne Vester Skerninge Børnehus og Øbakkerne Lundby Børnehave, som begge ligeledes ligger i forbindelse med en skole, er politisk besluttet med kvalitetsniveau B. Beslutning herom blev truffet på baggrund af, at eksisterende lokaler på skolen kunne benyttes af børnehuset og dermed øge antallet af kvm i hverdagen. En situation, der er sammenlignelig med beskrivelsen fra Tryllefløjten.
Ved kvalitetsniveau B stilles krav om 3,5 kvm pr. barn. På den baggrund kræver ansøgning om 44 børnehavebørn 154 kvm frit gulvareal. I Tryllefløjten vil der herudover være 50 kvm til rådighed.
På ovenstående baggrund anbefaler administrationen, at Tryllefløjtens ansøgning om at øge børnetallet til 44 børnehavebørn godkendes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tilskud til private dagtilbud er sammensat af
- Driftstilskud
- Bygningstilskud
- Administrationstilskud
Driftstilskuddet svarer til gennemsnittet af det budgetterede nettodriftstilskud pr. barn i aldersgruppen eksklusiv udgifter til ressourcepædagoger. Tilskuddet svarer således til kommunens samlede udgift for 3-5 års pladser i kommunalt tilbud samt andel af fællesudgifter.
Etableringen af 9 ekstra børnehavepladser medfører ekstra udgifter til bygningstilskud og administrationstilskud på i alt 74.475 kr. årligt, som finansieres indenfor udvalgets ramme på dagtilbudsområdet.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 19, stk. 5 og § 20.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 8 Køb af pavillon til Tved Skole
+Beslutningstema
Forslag om køb af pavillon til Tved Skole.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
Tved Skole blev i forbindelse med skolestrukturændringerne i 2011 ændret til en skole for 0.-6. klasse, og blev i den forbindelse renoveret, så selve hovedbygningen fremstår i pæn stand.
Skolen blev dimensioneret til 7 årgange a´ 2 spor, dvs. forventet 14 klasser.
Adskillige årgange har været større, så skolen i flere år har haft op til 18 klasser.
Som følge heraf har skolen haft lokalemangel i adskillige år.
Da der i skoleåret 2018/19 blev 3 børnehaveklasser, blev der i august 2018 opsat en ny pavillon ved Tved Skole. Pavillonen er lejet med forkøbsret for en 3-årig periode. Lejeperioden udløber i juli 2021.
For at kunne rumme alle klasser er der de seneste år desuden lejet 2 lokaler i Tvedhallen.
Pr. august 2020 har skolen 16 klasser, og har spor med 3 årgange frem til 2024, hvilket giver fortsat lokalemangel.
Administrationen foreslår derfor, at den lejede pavillon købes.
Udover hovedbygningen består skolen af en mindre rødstensbygning, der rummer et mindre lokale til natur og teknologi samt en børnehaveklasse. Natur og Teknologilokalet er utidssvarende og kan ikke rumme en hel klasse.
På 1. salen holder lokalhistorisk arkiv til.
Derudover er der en ældre pavillon fra Storebæltsbyggeriet, som ligeledes rummer en børnehaveklasse.
Storebæltspavillonen er slidt og CETS vurderer, at den ikke kan vedligeholdes og bør nedtages indenfor en kortere årrække.
Udover ovennævnte lokalemæssige forhold, har skolen for at få lokalerne til at slå til, indrettet faget Håndværk og Design i det tidligere sløjdlokale. Dette giver pladsmæssige udfordringer, da der i faget skal arbejdes med forskellige materialer, fx stof, træ og metal.
Skolens SFO er etableret i indskolingslokalerne, idet skolen ikke har særskilte SFO-lokaler.
ForårsSFO er i år i den nye pavillon (idet der igen kun er 2 børnehaveklasser).
Skolen har tillige en familieklasse og har ind i arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer blandt andet lavet et forstærket indskolingstilbud, med deraf følgende lokalebehov.
Administrationen har på baggrund af elevtalsprognosen 2020 sammen med skolens ledelse lavet en analyse af det samlede behov for lokaler fremadrettet. Heri indgår en forventning om at skolen i løbet af 4 år igen er 2-sporet på alle klassetrin.
Der er udarbejdet 2 forslag, som begge indebærer renovering af Natur og Teknologilokale og udvidelse af Håndværk og Designlokale, samt at Storebæltspavillonen nedtages.
Forslag 1 indebærer, at den lejede pavillon købes og sammenbygges med rødstensbygningen.
Forslag 2 indebærer, at leje af pavillonen forlænges for en periode, og der bygges nyt i sammenhæng med rødstensbygningen.
I begge løsninger kan lokalhistorisk arkiv blive på 1. salen i rødstensbygningen.
Administrationen peger på forslag 1, idet pavillonen var nybygget i 2018, og består af moduler, der kan øges i antal, hvis der på et senere tidspunkt skulle opstå behov.
Der er udarbejdet forslag til budgettema – se bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslag 1 fordrer at ”Storebæltspavillonen” fjernes og at den lejede pavillon fra 2018 frikøbes samt at der sker et tilkøb af to yderligere moduler. Herudover vil der ske en tilretning af udearealer, legeplads med mere. Udgiften hertil er anslået til ca. 4,9 mio.kr.
Ombygning af Håndværk og Designlokale samt Natur og Teknologilokalet er anslået til ca. 1,9 mio. kr.
Den samlede anlægsudgift for forslag 1 er på ca. 6,8 mio. kr.
Forslag 1 fordrer herudover en øget årlig driftsudgift til leje og øget drift:
I 1.000 kr. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 og frem |
Samlet | 73 | 164 | 164 | 164 |
Forslag 2 fordrer en udbygning af rødstensbygningen på 260 kvadratmeter samt en tilretning af udearealer, legeplads med mere. Dette er anslået til 9,3 mio.kr
Ombygning af Håndværk og Designlokale samt Natur og Teknologilokalet er anslået til ca. 1,9 mio. kr.
Herudover vil en forlængelse af lejen af pavillonen fordre en deponi, da man vil gå udover lejeperioden på 3 år. Deponi er opgjort til ca. 1,3 mio. kr.
Den samlede anlægsudgift samt deponi for forslag 2 er på 12,5 mio. kr.
Forslag 2 fordrer herudover en øget årlig driftsudgift til leje og øget drift:
I 1.000 kr. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 og frem |
Samlet | 253 | 361 | 192 | 192 |
Hvis man ønsker at realisere forslag 2, vil det være muligt at søge ministeriet om lånoptagelsen af udgifterne på 1,3 mio. kr. til deponi i 2020.
Dette vil dog fordre en øget driftsudgift på ca. 0,06 mio. kr. årligt fra 2021, til tilbagebetaling af lånet, som skal tillægges den øgede årlige driftsudgift til leje, og til øget drift.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Drøftet og oversendes til Budget 2021.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 9 Orientering om status på forårsSFO i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om status på forårsSFO i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Resume
Byrådet besluttede d. 30. april 2019 at indføre forårsSFO i Svendborg Kommune fra 1. april 2020. Beslutningen blev vedtaget som et led i en besparelse på dagtilbudsområdet. Ud over at forårsSFO udgør en besparelse på grund af forskellen mellem normeringen i dagtilbud og i forårsSFO, medvirker forårsSFO til, at børnene oplever en rød tråd og sammenhæng i overgangen mellem dagtilbud og skole.
På grund af nedlukningen af skoler og dagtilbud åbnede forårsSFO først op mandag d. 20. april 2020. Mange forberedelser var gjort i perioden op til åbningen herunder fælles temadage for ledere og medarbejdere i forårsSFO, fælles forberedelsesdage og justering og indretning af de fysiske rammer på skolerne.
På trods af situationen med covid-19 kom børnene i gang på festlig og bedste vis, og kreativiteten ind i at skabe en så normal og tryg hverdag som muligt i forårsSFO er stor.
Det pædagogiske indhold og eksempler på aktiviteter
Børnene opholder sig størstedelen af dagene udendørs, og medarbejderne i forårsSFO bliver hele tiden klogere på og bedre til at planlægge og indrette hverdagen for børnene i de anderledes rammer.
I forårsSFO’erne arbejdes der med små projekter eller emner som eksempelvis: ”Mig selv, min familie og hjemstavn”, ”Venskaber”, ”Fra Jord til bord” og ”Naturens fænomener”. Projekterne planlægges med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer. Der er plads til leg, fordybelse, bevægelse, ture ud af huset og også mere stille øjeblikke med højtlæsning og siestahygge.
Struktur, forudsigelighed og kendte rammer
Trygheden ved at kende de fysiske rammer og den daglige rutine er uvurderlig ind i overgangen til skolen. Der arbejdes derfor med at lære børnene at finde rundt i de nye rammer på skolen og rutiner eksempelvis for aflevering, håndvask og spisesituationer. Oftest begynder dagene med små ”samlinger”, hvor der synges, fortælles historier, eller hvor der er morgengymnastik. Det er også her at dagens program bliver gennemgået – alt sammen med god afstand, og hvor hvert barn har sin plads. Hverdagssituationer er også læringssituationer.
Fremmøde
Der er 390 børn, der er indskrevet til skolestart i august og dermed også til forårsSFO. Fremmødeprocenten i forårsSFO har været på 90,5%, hvor den har været på sit højeste. På åbningsdagen var fremmødeprocenten på 87,8%. Se bilag 1.
Evaluering
Dagtilbud og Skole- og Uddannelse følger forårsSFO tæt. På den anden side af sommerferien vil der på alle skoler blive gennemført fokusgruppeinterviews med henblik på erfaringsopsamling og eventuel justering af næste års forårsSFO. Udformningen af fokusgruppeinterviewet vil blive planlagt i samarbejde med indskolingslederne på skolerne.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 10 Orientering om status på processen med Elevforum
+Beslutningstema
Orientering om status på processen med Elevforum.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne – og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 3. april 2017 at oprette et fælleskommunalt elevråd (Elevforum) med deltagelse af elevrepræsentanter fra alle skoler med følgende formål:
- at understøtte elevernes medindflydelse i Svendborg Kommune, samt
- at skabe et forum for fællesskab og samarbejde mellem skolernes elevråd.
Skoleafdelingen har i samarbejde med skolelederne evalueret Elevforums struktur og arbejde. På baggrund af evalueringen er det besluttet at ændre Elevforums mødestruktur samt ledelsen af Elevforums møder fra skoleåret 2020/2021. Ungdomsskolen vil således fremadrettet have ansvar for Elevforum, i samarbejde med Skoleafdelingen.
Skoleårets sidste planlagte møde i Elevforum var planlagt til 29. april. Grundet den aktuelle situation omkring Corona har det ikke været muligt at afholde mødet. Der vil i stedet blive indkaldt til et nyt møde 9. september. På mødet vil både den tidligere koordinator for Elevforum samt Ungdomsskolen deltage.
Mødet i september planlægges med fokus på elevernes evaluering af det hidtidige arbejde i Elevforum samt deres ønsker til det fremtidige. Mødet tilrettelægges med en proces, hvor både elever og kontaktlærere får mulighed for at byde ind med vigtige pointer fra det hidtidige arbejde og ønsker til det fremtidige – og desuden byde ind med ønsker for vigtige fælles emner for Elevforums arbejde. Eksempelvis har flere skolers deltagere i dette skoleår udtrykt ønske om at arbejde på tværs af skolerne med en klima-og miljødagsorden.
Det er væsentligt, at Elevforums arbejde har fokus på demokrati og medborgerskab, og at arbejdet i Elevforum udvikler og engagerer eleverne i demokratiske processer på egen skole og på tværs af skolerne i Svendborg Kommune. Store lokale arrangementer som Landsstævnets ungeprojekt ”Verden er vores” og Demokratifestivalen på Ollerup i forbindelse med Grundlovsdag er eksempler på oplagte muligheder for at involvere Elevforum.
På baggrund af septembermødets input fra de deltagende elever fastlægges indhold og struktur for det kommende år. Ungdomsskolens erfaring med demokratiarbejde vil være en rød tråd i deres arbejde med Elevforum, så skolernes lokale elevrådsarbejde fremadrettet styrkes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 11 Beslutning om fordeling af midler til et generelt løft af folkeskolen
+Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte fordeling af midler til et generelt løft af folkeskolen i 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At midler til et generelt løft af folkeskolen i 2020 og frem indarbejdes i almenressourcetildelingsmodellen for folkeskolerne.
Sagsfremstilling
Regeringen og aftalepartierne bag finansloven har den 2. juni 2020 besluttet at give 275 mio. kr. som et tilskud til landets 98 kommuner med det formål, at tilskuddene anvendes til ansættelse af flere lærere i folkeskolen.
Elevtallet for børnehaveklasse-9. klasse for skoleåret 2018/19, er anvendt til den landsdækkende foreløbige fordelingsnøgle.
Svendborg Kommunes andel i 2020 udgør i den foreløbige udmelding 2,7 mio. kr.
Til udmøntningen knyttes i hovedtræk følgende betingelser:
- Kommunerne skal anvende puljemidlerne til ansættelse af lærere i folkeskolen.
Ved folkeskolen forstås alle undervisningstilbud etableret under folkeskoleloven, herunder fx også specialskoler. - Midlerne skal fortrinsvist anvendes til fastansatte lærere, og primært i form af løn- og pensionsudgifter.
- Det er en tilskudsbetingelse, at det tildelte tilskud kommer oven i det vedtagne budget for 2020 på folkeskoleområdet.
- Der stilles krav om revisorpåtegnet regnskab for anvendelse af midlerne.
Den samlede aftale er vedhæftet som bilag 1.
I den samlede ressourcetildelingsmodel, inklusive fordeling af midler til mangfoldige læringsmiljøer, er der taget højde for forskelle i antal undervisningslektioner i indskoling, mellemtrin og udskoling samt socioøkonomisk niveau på den enkelte skole.
Administrationen foreslår derfor, at puljemidlerne indarbejdes i almenressourcetildelingen, og tildeles på almenelevtallet pr. 5. sept. i lighed med tildeling til fællestidstimer for 0.-3. klasse, tildeling til idrætsskoler, og kvalitetsløft af understøttende undervisning m.fl.
De takstfinansierede institutioner indgår ikke i administrationens forslag til fordelingen, ligeledes indgår Heldagsskolen heller ikke (er ikke under Folkeskoleloven).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Af aftalen fremgår, at der er afsat 275 mio. kr. i 2020, 400 mio. kr. i 2021, 550 mio. kr. i 2022 og 807 mio. kr. fra 2023 og frem.
Det fremgår endvidere, at der ikke er taget stilling til midlerne afsat fra 2021 og frem. Udmøntningen vil blive aftalt på et senere tidspunkt.
Med anvendelse af den foreløbige fordelingsnøgle for 2020 forventes Svendborgs andel af midlerne at udgøre 3,9 mio. kr. i 2021, 5,4 mio. kr. i 2022 og 7,9 mio. kr. i 2023 og frem.
Der tages forbehold for at fordelingsnøglen kan ændres på landsplan, blandt andet på baggrund af fx ændrede elevtal i overslagsårene.
Der er udarbejdet et foreløbigt bud på fordelingen af midlerne på baggrund af de ovenstående forudsætninger og på baggrund af elevtallet pr. 5. sept. 2019.
Oversigten er vedhæftet som bilag 2
En gennemsnitlig samlet udgift til en lærer udgør ca. 550.000 kr., svarende til for Svendborgs andel til knapt 14,5 fuldtidsstillinger fra 2023 og frem.
Lovgrundlag
Aftale af 2. juni 2020 om et generelt løft af folkeskolen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Godkendt, at midlerne for skoleåret 2020/2021 og 2021/2022 indarbejdes i almenressourcetildelingsmodellen, herunder i overslagsårene. Udvalget træffer senere beslutning om anvendelsen af de ekstra midler fra skoleåret 2022/2023 og 2023/24 og frem.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 12 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Fremrykket budgetopfølgning pr. 31. maj 2020.
- Ophør af det private dagtilbud Oure Friskoles Børnehave og Vuggestue pr. 30. juni 2020.
- Det private dagtilbud Børnebiksen har fået dispensation for maksimalt nyoptag på 30 pct. børn fra udsatte boligområder i perioden 1. januar til 31. december 2020.
- Offentliggørelse af pædagogisk læreplan udskudt fra 1. juli til 1. oktober.
- Kommende større sager.
- Sommeraktiviteter for børn og unge 2020 bevilget 2,028 mio. kr.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-06-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.