Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Punkt 2 Forretningsorden for Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Beslutning om udvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget godkender forretningsordenen.
Sagsfremstilling
Forretningsorden
for udvalgenes arbejde fastsættes af de respektive udvalg jævnfør
styrelseslovens §20, stk. 3. Vedlagte udkast til forretningsorden incl. bilag
indeholder en beskrivelse af udvalgets møder, delegation, sagsindsigt,
pressekontakt og formidling af beslutninger, beslutningsdygtighed, afstemning,
beslutningsprotokol m.v.
Forretningsordenen
tager udgangspunkt i den forretningsorden, som fagudvalgene har benyttet i
perioden 2014 -17. Tilpasningerne er primært en opstramning af formuleringer i
§6, §7, §8, §10, §11 og §12. I §13 er der foretaget tilpasninger i forhold til
formandens og næstformandens rolle jf. styrelsesvedtægten. I §15 er der
foretaget en præcisering i forhold til inhabilitet.
Til orientering kan oplyses, at delegationsafsnittet (§6) tidligere er godkendt i Byrådet (den 3. december 2013).
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Punkt 3 Politisk mødekalender 2018
+Beslutningstema
Godkendelse af mødeplan for Børne- og Ungeudvalget i 2018 samt orientering om datoer for dialogmøder.
Indstilling
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et forslag til mødekalender for de politiske udvalg i 2018.
Mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget bliver ud fra forslaget således:
- Onsdag den 17. januar 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 7. februar 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 7. marts 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 4. april 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 16. maj 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 13. juni 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 15. august 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 5. september 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 10. oktober 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 7. november 2018, kl. 15.30
- Onsdag den 5. december 2018, kl. 15.30
Mødedatoer er koordineret med øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og byråd, se bilag.
Introduktion til de tre fagområder finder sted uden for udvalgsmøderne og er indbudt til på følgende tidspunkter:
- Skoler: Mandag den 22. januar 2018, kl. 15.00-17.00
- Sekretariat og Dagtilbud: Mandag den 19. februar 2018, kl. 15.00-17.00
- Familie og Uddannelse: Mandag den 26. februar 2018, kl. 15.00-17.00
Udvalget afholder to årlige dialogmøder med bestyrelserne på dagtilbudsområdet.
I 2018 er det:
- Torsdag den 12. april 2018, kl. 18.30-20.30
- Torsdag den 4. oktober 2018, kl. 18.30-20.30
Udvalget afholder fire
årlige dialogmøder med bestyrelserne på skoleområdet, med efterfølgende
samrådsmøde med skolebestyrelsen på den skole, hvor dialogmødet finder sted.
I 2018 er det:
- Onsdag den 24. januar 2018, kl. 17.00-19.00 (samrådsmøde kl. 19.15-20.15)
- Torsdag den 3. maj 2018, kl. 17.00-19.00 (samrådsmøde kl. 19.15-20.15)
- Onsdag den 12. september 2018, kl. 17.00-19.00 (samrådsmøde kl. 19.15-20.15)
- Onsdag den 14. november 2018, kl. 17.00-19.00 (samrådsmøde kl. 19.15-20.15)
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-01-2018
Godkendt og taget til efterretning.
Punkt 4 Forslag om tildelingsmodel for skoleåret 2018/19 til skoler med lavt økonomisk råderum
+Beslutningstema
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslaget om garantitildelingsmodel for skoleåret 2018/19 sendes i høring ved skolernes MED-udvalg, skolebestyrelserne og udtalelse ved skoleledelserne i perioden 19. januar 2018 til 18. februar 2018.
- At Børne- og Ungeudvalget anbefaler en garantimodel for skoleåret 2018/19 på Udvalgets møde i marts 2018 til videre behandling i Økonomiudvalget og til Byrådets godkendelse med henblik på ikrafttrædelse pr. 1. august 2018.
- At resursemodellen på almenområdet ændres permanent pr. 1. august 2018 for tildelingen til 7.-9. klasse. Reguleringen indebærer, at resursen til 3 ud af 6 lektioner ændres til resursen, svarende til fagopdelt undervisning.
Sagsfremstilling
I
forbindelse med budgetforliget for 2018 blev det besluttet at tilbagerulle de
ekstraordinære puljer, der blev afsat i budget 2017 til prioritering i Børne-
og Ungeudvalget.
De ekstra midler på 1,7 mio. kr. har hidtil været anvendt til medfinansiering
af garantitildeling til skoler med økonomisk lavt råderum.
Øvrig finansiering har der hidtil været taget stilling til fra år til år.
Finansiering for skoleåret 2017/18 er anvist.
Parterne i budgetforliget er enige om at fastholde den nuværende skolestruktur,
og at der derfor indenfor den eksisterende ramme skal finde en tildelingsmodel,
der sikrer de enkelte skoler.
Fakta om resursetildelingsmodellen for almenområdet:
Alle skoler tildeles i almentildelingen en grundøkonomi.
Grundøkonomien tildeles på baggrund af faktisk elevtal pr. 5/9. Beløbet pr.
elev er beregnet på baggrund af det antal lektioner, der skal læses pr. klasse
i hhv. indskoling (0.-3. kl.), mellemtrin (4.-6. kl.) og udskoling (7.-9. kl.
samt 10. kl.), med en fordeling af fagopdelt og understøttende undervisning.
Skolernes tildelte budget på baggrund af elevtallet har hidtil som minimum
dækket det teknisk beregnede antal klasser på den enkelte skole.
Her anvendes et maksimum på 26 elever pr. klasse.
Hvis en skole vælger at lave flere klasser på en årgang end elevtallet
foreskriver, tildeles der ikke særskilt økonomi hertil.
I beregningerne indgår der fast 3 klasser pr. årgang fra
0.-6. klasser på Stokkebækskolen, uanset elevtal. Dette har betydning for
beregningen af beløb pr. elev i den samlede resursetildeling.
Grundøkonomien tillægges gennemsnitligt 20,5 % til dækning af vikar,
aldersreduktion, fratrædelser, DSA (Dansk som andetsprog), holddannelse, to-lærer-ordning
m.v.
For grundskolerne tildeles tillige budget til idrætstimer, som medgår til
finansiering af den understøttende undervisning.
Udover ovennævnte tildelinger, er der en række øvrige tildelinger, blandt andet til mindre inklusionsindsatser, fællestid, ledelse m.v.
Efter
grundtildelingen beregnes det økonomiske råderum til skolernes øvrige
aktiviteter, hvor der hidtil har været en politisk beslutning om et
minimumsråderum på 14,25 %.
For
skoler med udskoling gælder, at en del af det økonomiske råderum anvendes til
dækning af grundøkonomien, idet tildelingsmodellen opererer med hhv. fagopdelt
undervisning og understøttende undervisning.
Da udskolingen ikke er idrætsskole tildeles der ikke økonomi hertil i lighed
med grundskolerne, hvorfor udskolingen ikke har tilsvarende midler til
medfinansiering af den understøttende undervisning.
Administrationen har udarbejdet en model til anvendelse for skoleåret 2018/19.
Model og principper har været drøftet på et skoleledermøde den 14. november 2017 og den 9. januar 2018.
Modellen opererer med et fortsat minimumsråderum på 14,25 %
I
modellen anvendes en udligning, således at skoler med størst råderum
nedjusteres, og midlerne tildeles skoler med lavt råderum.
Herudover er der i modellen indeholdt en ændring af tildeling af grundøkonomi,
således at tildelingen for 7.-9. klasse tilpasses, så resursen til 3 ud af 6
lektioner ændres til resursen, svarende til fagopdelt undervisning.
Grundet skolernes planlægning og tidsrammen herfor, er det nødvendigt med en afklaring for skoleåret 2018/19 senest primo marts 2018, idet omfordeling af budgettet vil have afledte personalemæssige konsekvenser.
I modellen
for 2018/19 anvendes forventet elevtal fra elevtalsprognosen for 2017.
Den faktiske tildeling sker på baggrund af elevtallet pr. 5. sept. 2018.
Som det fremgår af bilaget bliver prognosen mere præcis jo tættere den er på
det aktuelle år.
Administrationen anbefaler, at modellerne sendes i høring ved skolernes
MED-udvalg, skolebestyrelserne og til udtalelse ved skoleledelserne i perioden
19. januar – 18. februar 2018
Efter endt høring behandles forslaget i Børne- og Ungeudvalget og oversendes herefter til Økonomiudvalget og Byrådet, således at en ny model for skoleåret 2018/19 kan træde i kraft pr. 1. august 2018.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Baseret på elevtalsprognose 2017 samt minimum råderum på 14,25 %, forventes der et behov for garantitildeling for skoleår 18/19 på 5,4 mio. kr., heraf 1,1 mio. kr. til Skårup Skolen, 3,4 mio. kr. til Stokkebækskolen og 0,9 mio. kr. til Vestermarkskolen.
For at sikre en garantitildeling på 5,4 mio. kr. til de skoler med lavt råderum, kan de andre skoler højest have et råderum på 27,32 %. Nærmere udligning fremvises i bilag.
Historisk data om garantitildeling
For skoleåret 2015/16 var udgiften 3,7 mio. kr., for skoleåret 2016/17 var udgiften 2 mio. kr. og i indeværende skoleår er udgiften 3,4 mio. kr. til sikring af et råderum på minimum 14,25 %.
I alle tre år er det Skårup Skole, Stokkebækskolen og Vestermarkskolen der har fået tildelt midlerne.
Udsvinget i råderummet før garantitildeling spænder mellem 2,1 % og 38,9 %.
Det
økonomiske råderum stiger proportionelt med klassekvotienten. I skoleåret
2017/18 er der et gennemsnitligt råderum på 23,1 % ved en gennemsnitlig
klassekvotient på 21,1.
For skoleåret 2017/18 er det samlede økonomiske råderum 36 mio. kr.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-01-2018
Godkendt. Høringsperioden fastsættes til fra 19. januar 2018 til 19. februar 2018.
Punkt 5 Introduktion til udvalgets område
+Beslutningstema
Sagsfremstilling
Under dette dagsordenspunkt gives en overordnet orientering om Børne- og Ungeudvalgets sagsområde, der suppleres med slides og materiale på mødet.
Jf. styrelsesvedtægten for Svendborg Kommune dækker udvalgets område dagtilbud (dagpleje, vuggestue, børnehave mm), skoler (folkeskoler, SFO, klub) samt Familie og Uddannelse (social myndighedssagsbehandling, indsatser under serviceloven, særlige undervisningstilbud, uddannelsesvejledning, samarbejde med ungdomsuddannelser mm).
Som hovedregel dækker udvalgets ansvarsområde børn og unge op til 18 år. På enkelte områder går aldersgrænsen dog længere op.
På mødet vil der blive givet en overordnet introduktion til fagområderne og det tilknyttede budget.
Udvalget er efterfølgende jf. punkt om mødekalender, indbudt til tre separate møder uden for udvalgsmøderne med uddybende introduktioner til hvert af de områder, hvor der desuden vil være mulighed for uddybende spørgsmål og afklarende dialog om de enkelte områder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-01-2018
Taget til efterretning.
Punkt 6 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- KL´s Børne- og Ungetopmøde 2018
- Tidsplan for task force på familieområdet
- Puljemidler til fritidsjobambassadører
- Puljemidler til Den madkulturelle mulepose
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 17-01-2018
Taget til efterretning.