Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Dorthe Ullemose deltog via en telefonforbindelse.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Organisering af Svendborg Kommunes sammenhængende ungeindsats
+Beslutningstema
Oplæg til imødekommelse af nye krav til den kommunale ungeindsats, som følger af den politiske aftale ”Bedre veje til uddannelse og job”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Ungekontakten fastholdes i dens nuværende form, som den fortsatte ramme om Svendborg Kommunes koordineret og sammenhængende ungeindsats
- At nye opgaver, som følger af lovgivningen, håndteres i Ungekontaktens eksisterende rammer.
Sagsfremstilling
Med udgangspunkt i den politiske aftale om ”bedre veje til uddannelse og job”, og den deraf afledte ”Lov om kommunal indsats for unge under 25 år”, forpligtes kommunerne, fra 1. august 2019, til at sørge for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats i kommunen på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen. I tillæg til dette forpligtes kommunerne til at etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats for unge under 25 år, som har til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse.
Svendborg Kommune skal senest den 1. april 2019 orientere undervisningsministeriet om hvorledes Svendborgs sammenhængende ungeindsats er organiseret.
Intentionerne bag ”Lov om indsats for unge under 25 år”, tager bl.a. udgangspunkt i et politisk ønske om, at kommunerne samorganiserer deres ungeindsatser, som en del kommuner i dag har gjort.
Svendborg Kommune etablerede allerede i 2014 den tværfaglige enhed ”Ungekontakten” i selvstændige bygningsmæssige rammer. Siden Ungekontaktens etablering i 2014 er der oparbejdet en væsentlig erfaring i, at sammentænke og koordinere ungeindsatsen på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialområdet. Ungekontakten blev etableret for målgruppen af unge mellem 15 – 30 år med et overordnet formål om:
gennem en målrettet, tværfaglig ungeindsats og bedre koordination i de forebyggende og sociale indsatser at sikre, at flere unge hurtigst muligt gennemfører en uddannelse, og opnår mulighed for beskæftigelse og en selvstændig voksentilværelse.
Med de seneste års erfaringer fra arbejdet i Ungekontakten, og på baggrund af selve organiseringen af Ungekontakten, har Svendborg Kommune dels et solidt grundlag, som kan rumme og imødekomme intentionerne bag den nye lovgivning, og dels et solidt grundlag som kan fungere som fundamentet for den videre udvikling og udmøntning af tiltag målrettede unge med behov for en tværfaglig og koordineret indsats.
De nye væsentligste opgaver for den kommunale ungeindsats tæller:
- Uddannelses- og erhvervsvejledning (tidligere UU opgaver)
- Målgruppevurdering til FGU
- Én plan på tværs af afdelinger og forvaltninger (den unges uddannelsesplan), herunder evt. tildeling af kontaktperson
- Opsøgende funktion i forhold til virksomhedspraktik
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fastholdelse af organiseringen har ingen økonomiske konsekvenser.
Lovgrundlag
Lov nr. 746 af 8. juni 2018 (Lov om kommunal indsats for unge under 25 år)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 14-01-2019
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 15-01-2019
Indstillingen godkendt.
Som et led i udmøntningen af aftalen ønsker udvalget en evaluering af samarbejdet i ungekontakten ift. de 5 udviklingsmål.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Suppleant Jens Erik Laulund Skotte (Ø) deltog.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Godkendt. De fem udviklingsmål for Ungekontakten evalueres.
Punkt 3 Fremadrettede organisering af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)
+Beslutningstema
Behandling af indstilling fra Centerrådet i UU Sydfyn om model for det fremadrettede samarbejde omkring Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), som følge af den politiske aftale ”Bedre veje til uddannelse og job”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Udvalget godkender Centerrådets indstilling om at det eksisterende tværkommunale UU-samarbejde nedlægges i sin nuværende form med selvstændigt Centerråd.
- At Udvalget godkender Centerrådets indstilling om at der udarbejdes en samarbejdsaftale mellem Svendborg, Langeland og Ærø kommuner, således at vejledningsindsatsen fortsat sker i et tværkommunalt samarbejde, men hvor det politisk er forankret i de tre kommuners fagudvalg.
Sagsfremstilling
Med udgangspunkt i den politiske aftale om ”bedre veje til uddannelse og job”, og den deraf afledte ”lov om indsats for unge under 25 år”, bortfalder krav om en selvstændig UU-vejlednings institution fra 1. august 2019. Kommunerne får frem over det entydige ansvar for at løse vejledningsopgaverne som det passer den enkelte kommune bedst. Opgaverne bliver en del af ”Den sammenhængende kommunale ungeindsats”.
Det er således op til den enkelte kommune, at afgøre, hvordan man mest hensigtsmæssigt organiserer den fagprofessionel uddannelses- og erhvervsvejledning, som stadig skal videreføres og fortsat varetages af personer, der har en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse, som er godkendt af Undervisningsministeriet, eller som kan dokumentere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau
Svendborg, Langeland og Ærø Kommuner har en gældende aftale om drift af UU Sydfyn, som løber frem til 31. juli 2019, hvilket er i overensstemmelse med overgangen til den nye lovgivning.
På denne baggrund har Centerrådet for UU Sydfyn, på centerrådsmøde den 12. december 2018, behandlet sag om model for det fremadrettede samarbejde om UU Sydfyn. Centerrådet indstiller til kommunerne at Centerrådet nedlægges, og der i stedet udarbejdes en samarbejdsaftale, således at vejledningsindsatsen fortsat sker i et tværkommunalt samarbejde, men hvor det politiske ansvar er forankret i de tre kommuners fagudvalg.
UU Sydfyn er administrativt forankret i Svendborg Kommune, direktørområdet Børn, Unge, Kultur og Fritid under afdelingen Familie og Uddannelse. Sekretariatet er placeret i Ungekontakten i Svendborg.
Der er aktuelt nedsat et Centerråd med en repræsentation af de 3 kommuners politiske udvalgsformænd for de udvalg, som er ansvarlige for UU Sydfyn, samt 1 menigt byrådsmedlem. Centerrådet er ansvarlig for at påse at UU Sydfyn følger lovgivningen.
I kraft af den nye lovgivning på området, hvor kommunernes ansvar for ungeindsatsen indskærpes, anbefaler Centerrådet, at det politiske ansvar placeres i kommunernes fagudvalg og ikke i et selvstændigt centerråd.
Særlige lokalpolitiske strategier og prioriteringer udover den lovpligtige indsats kan aftales og afregnes særskilt på foranledning fra beslutninger i de tre kommuners fagudvalg. Dette giver den enkelte kommune mulighed for at fastlægge en selvstændig strategi for uddannelses- og erhvervsvejledningen så længe den ikke er i modstrid med lovgivningens krav.
Såfremt udvalget tiltræder Centerrådets indstillinger udarbejder administrationerne i fællesskab en samarbejdsaftale, som Centerrådet behandler på deres marts møde, og som efterfølgende sendes til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget, samt i de respektive fagudvalg på Langeland og Ærø Kommuner.
Lovgrundlag
Lov nr. 746 af 8. juni 2018 (Lov om kommunal indsats for unge under 25 år)
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Godkendt.
Punkt 4 Forslag fra SF vedrørende læringsplatforme på skolerne
+Beslutningstema
Orientering om skolernes brug af læringsplatformen.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslaget fra SF og tilføjelsen fra Enhedslisten drøftes
- At orienteringen om brug af læringsplatformen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 27. november 2018 at oversende forslag fra SF om skolernes brug af læringsplatforme til behandling i Børne- og Ungeudvalget. Enhedslistens tilføjelse er ligeledes til behandling i Børne- og Ungeudvalget.
SF har foreslået, at
- Skolerne sættes fri af læringsplatforme, som fremover skal være et frivilligt valg
- Lærerne får mere frihed til at tilrettelægge undervisningen, som de finder det bedst
- Den store mængde kontrol af folkeskolen erstattes af tillid til fagpersonalet
- Der sættes fokus på trivsel og tid til den enkelte frem for målstyring og evalueringsskemaer
På byrådsmødet foreslog Enhedslisten som tilføjelse, at
- Byrådet opfordrer skolerne til i videst muligt omfang at lade lærerne afgøre, hvordan de opnår mål, og hvordan de vil formidle udbytte af undervisningen til forældrene/hjemmet.
Baggrund for skolernes anvendelse af læringsplatformen
I forlængelse af folkeskolereformen har KL og staten indgået aftale om et brugerportalsinitiativ, som skal sikre elever, forældre, lærere og skoleledere en samlet digital adgang til lokale it-systemer. Det overordnede formål med brugerportalsinitiativet er at sikre, at folkeskolen får etableret tidssvarende digitale læringsplatforme, som kan understøtte folkeskolens kerneopgave og målene i folkeskolereformen.
Jævnfør aftalen om kommunernes økonomi for 2015 skal alle folkeskoler ved udgangen af 2017 have en læringsplatform - i Svendborg anvendes ”MinUddannelse”.
Den fælleskommunale kommunikations- og samarbejdsplatform Aula er en del af aftalen mellem kommunerne og regeringen om et digitalt løft i folkeskolen.
Pr. 1. august 2019 erstatter Aula den nuværende platform Skoleintra på nationalt plan. Fra 2020 tages Aula tillige i brug på dagtilbudsområdet.
Læringsplatformens formål
Hovedformålet med læringsplatformen (MinUddannelse) er, at den skal udgøre den digitale understøttelse af arbejdet med læring i folkeskolen. Konkret skal læringsplatformen sikre, at elever, forældre, lærere og pædagoger får adgang til elevplaner, elevportfolier, digitale værktøjer, læremidler og andet indhold, som eleverne arbejder med.
Lærere og pædagoger skal endvidere kunne se, planlægge, evaluere, gemme og dele læringsforløb ud fra Fælles Mål, ligesom skoleledelsen skal have adgang til relevante områder på læringsplatformen.
Den digitale læringsplatform skal dermed rumme og samle de informationer og data, der giver viden om elevernes progression og trivsel. Samtidig skal denne viden kunne følge med en elev ved fx skoleskift, kommuneskift, og interne skift.
Krav til kommunernes brug af læringsplatforme fra Undervisningsministeriet
Elever, forældre, pædagogisk personale samt skoleledelsen skal have digital adgang til løbende information om elevens læring og trivsel, herunder resultater af nationale test.
Dette i form af blandt andet en elevplan, som skal opdateres mindst en gang årligt, elevportfolio og uddannelsesplan.
Elever og pædagogisk personale skal desuden have muligheden for at lave og dele læringsforløb ud fra Fælles Mål.
En digital læringsplatform som MinUddannelse håndterer desuden kravene til overholdelse af persondatasikkerheden.
Det bemærkes i den forbindelse, at ministeriet i februar 2018 i et svar til Aarhus Kommune blandt andet har skrevet:
Det er op til de enkelte kommuner at beslutte, hvilken læringsplatform man vil anskaffe, og hvordan læringsplatformene skal bruges i praksis på den enkelte skole. Det er aftalt, at kommunerne skal anskaffe sig dem, men ikke i hvilket omfang, de skal anvendes. Det er op til kommunerne selv at vurdere. Det gælder fx i forhold til fag, funktioner, klasser, klassetrin mv.
Dette vil i praksis i de fleste kommuner ske via en læringsplatform, men dette er kommunens egen beslutning.
Processen med MinUddannelse i Svendborg
I Svendborg har implementeringen af MinUddannelse fundet sted decentralt, hvor det er op til den enkelte skole at bestemme tempi og grad af brugen.
SektorMED har løbende være inddraget og orienteret om processen, og besluttede den 15. juni 2017, at fokus skulle være på ensartethed (Hvad og hvordan opfyldes minimumskravene) og forskellighed (hvad kan skolerne selv beslutte).
Elevplanen skal kunne tilgås digitalt, og lovmæssigt indeholde tre dele: Mål, status og opfølgning.
- Måldelen skal indeholde de individuelle mål for den enkelte elevs læring.
- Statusdelen skal vise elevens fremskridt i forhold til målene.
- Opfølgningsdelen skal beskrive hvordan og hvornår der skal følges op på målene.
Der er etableret et kommunalt netværk, bestående af repræsentanter fra skolerne, der sammen med Skoleafdelingen understøtter skolerne i brugen af MinUddannelse.
I sommeren 2018 udsendte Undervisningsministeriet fem pejlemærker for skolernes arbejde med Fælles Mål. Med lovændringerne er fokus i Fælles Mål blandt andet flyttet fra arbejdet med de mange videns- og færdighedsmål til de mere overordnede kompetencemål og kompetenceområder i fagene.
Disse ændringer medfører rum for anderledes og mere differentieret brug af læringsplatformen – og udbyderne er blevet bedt om at tilpasse læringsplatformen til lovgivningen. Det lokale arbejde i det kommunale netværk omkring MinUddannelse fokuserer på opgaven med at skabe elevplaner, der giver mening for elever, forældre og det pædagogiske personale, samtidig med at lovgivningen overholdes.
Målsætningen er, at MinUddannelse skal blive et fleksibelt og anvendelsesorienteret værktøj for såvel elever, forældre og lærere.
MinUddannelse er et supplement til den vigtige dialog mellem forældre, elever og det pædagogiske personale.
Det er op til den enkelte skole at anvende MinUddannelse, så det skaber værdi og mening, der passer til den enkelte skoles måde at arbejde på.
MinUddannelse understøtter den nødvendige datasikkerhed, der skal være omkring elevplaner samt planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Ligeledes opfyldes det lovgivningsmæssige krav om anvendelse af en digital platform.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Drøftet og orienteringen taget til efterretning.
Punkt 5 Modtagelsesklasser for flersprogede elever i skoleåret 2019/20
+Beslutningstema
Orientering om forventede antal modtagelsesklasser i skoleåret 2019/20.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Udvalget for Børn og Unge besluttede den 7. december 2016 den fremtidige organisering af modtagelsesklasser, herunder principper for oprettelse- og nedlæggelse af modtagelsesklasser inden for den besluttede ramme.
De bærende principper er:
- Pædagogisk bæredygtighed
- Økonomisk bæredygtighed
- Integrationsperspektivet
En modtagelsesklasse kan ved skoleårets begyndelse indeholde op til 12 elever. Dog kan der være op til 15 elever ved skoleårets begyndelse, hvis det vurderes at være pædagogisk forsvarligt i forhold til undervisningens kvalitet eller op til 18 elever, hvis eleverne tillige overvejende har samme sproglige baggrund og øvrige forudsætninger.
Det forventede antal elever i modtagelsesklasserne for skoleåret 2019/20 bygger på aktuelle elevtal, forventet udslusning til almenområdet, samt udmeldte prognoser fra Team Integration og Interkulturelt team.
Aktuelt er der således ikke meddelt ankomst af flygtninge til Svendborg i 2019, mens antallet og omfanget af familiesammenføringer er et skøn forbundet med usikkerhed. Der vurderes pt mulighed for familiesammenføringer berørende 10 børn i den skolepligtige alder.
Skolerne har forsøgt at fremskrive elevtallene til august 2019, ud fra viden om de nuværende elever.
Der skal derfor tages forbehold for elever, som indskrives i perioden frem mod kommende skoleår i form af familiesammenføringer, nyankomne flygtninge eller flersprogede tilflyttere.
Forventede elevtal per august 2019
Ørkildskolen: 9 elever fordelt på 2. til 6. klassetrin. Resursetildeling til 1 klasse.
Nymarkskolen: 5 elever fra 7. til 10. klassetrin: Resursetildeling til 1 klasse.
Ørkildskolen tildeles en resurse svarende til én klasse på mellemtrinnet, der dog vil strække sig over 5 klassetrin.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tildelingen til to modtagelsesklasser i skoleåret 2019/2020 medfører en udgift på 1,9 mio. kr. inkl. drift.
I skoleåret 2018/2019 udgør tildelingen til fire modtagelsesklasser 4,1 mio. kr. Den lavere tildeling i skoleåret 2019/2020 på 2,2 mio. kr. indgår i skolernes samlede ressourcetildeling til modtagelses- og specialområdet. Effekten i 2019 udgør 5/12 = 0,9 mio. kr.
Der er et samlet sparekrav på modtagelses- og specialområdet i 2019 på 2,5 mio. kr.
Lovgrundlag
Lov om Folkeskolen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Taget til efterretning og udvalget ønsker at drøfte organiseringen af modtageklasser i efteråret 2019.
Punkt 6 Ny budgetmodel på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Orientering om arbejdet med ny budgetmodel på dagtilbudsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Med budgetforliget for 2019 blev det besluttet at indføre rammestyring som et generelt princip i Svendborg Kommune. Rammestyring medfører, at dagtilbudsområdet fra 2019 tildeles et fast budget med afsæt i forventet antal børn i Budget 2019.
Børne- og Ungeudvalget blev på mødet den 5. december orienteret om, at der er behov for at udarbejde en ny model for fordeling af budget til de enkelte dagtilbud, således at der ikke fordeles mere budget end den samlede ramme på dagtilbudsområdet. Udvalget blev endvidere orienteret om forventet proces for ny budgetmodel.
Sekretariat og Dagtilbud har i samarbejde med Økonomi igangsat et arbejde med en ny budgetmodel til børnehuse. Budget til Dagplejen er hovedsageligt bundet op på lov og overenskomst, hvorfor rammestyring primært har konsekvenser for budgetmodel til dagtilbud med børnehuse.
Det forventes at en ny budgetmodel til dagtilbud med børnehuse indeholder følgende principper:
- Tildeling med afsæt i forventet antal 0-2 årige og 3-5 årige
- Grundbudget til understøttelse af små børnehuse
- Socioøkonomisk budget til alle børnehuse
- Børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper gives et fast budget
- Budget til ressourcepladser
- Budget til ledelse og administration
Forslag til ny budgetmodel forventes fremlagt i Børne- og Ungeudvalget den 3. april med henblik på at blive sendt i høring. Den 12. juni fremlægges budgetmodellen til endelig beslutning. Ny budgetmodel træder i kraft fra 2020.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Taget til efterretning.
Punkt 7 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Status på uddannelsespolitik
- Status på lov vedr. bedre fordeling i dagtilbud (parallelsamfund)
- Orientering fra Børne- og Socialministeriet vedr. dagtilbudslovens regler om pladsgaranti og egenbetaling (dagplejen)
- Fyraftensmøde vedrørende styrket pædagogisk læreplan
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019
Taget til efterretning.