Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Pkt. 7 behandles efter pkt. 2.
Punkt 2 Budget 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Temaer til budget 2020 – Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At notat vedr. uddybende beskrivelse af styrkelse af SSP-samarbejdet godkendes.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. juni 2019 blev det besluttet at fremsende følgende temaer fra Børne- og Ungeudvalget til de kommende budgetforhandlinger:
Drift:
Styrket SSP-indsats – notat vedlagt.
Administrationen har udarbejdet en uddybende beskrivelse af styrkelse af SSP-samarbejdet, som foreslås at indgå i Temabeskrivelsen vedr. SSP til de kommende budgetforhandlinger.
Anlæg:
Styrket indvendig vedligehold i skoler og dagtilbud fra 2020 til 2023.
Renovering af skolernes faglokaler fra 2020 til 2023.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 3 Ændrede bilag til Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler
+Beslutningstema
Ændrede bilag til Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orientering om ændrede bilag til Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler blev godkendt på Byrådets møde 26. februar 2019. Vedtægten ligger elektronisk, og det er aftalt, at udvalget orienteres, når der sker ændringer i bilag.
Grundet lovændring og lokale justeringer er følgende bilag ændret:
- Bilag 7 – Undervisningens organisering
- Bilag 8 – Afkortning af skoledagens længde ved konvertering af understøttende undervisning til 2-lærerordning
- Bilag 11a - Sciencelinjen
- Bilag 15 – Vindebyøre Lejrskole
- Bilag 19 – Principper for resursetildeling til skolerne (Mulighed for konvertering af midler fra Idrætsskolekonceptet)
Den tilrettede vedtægt ligger på kommunens hjemmeside.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 4 Ansøgning om prøvehandlinger på Skårup Skole
+Beslutningstema
Godkendelse af ansøgning fra Skårup Skole og Svendborg Musikskole om at bruge skoleåret 2019/20 til at udvikle prøvehandlinger henimod at blive Kulturskole.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Udvalget godkender, at Skårup Skole og Svendborg Musikskole arbejder med udvikling af den understøttende undervisning og afprøver forskellige tiltag i skoleåret 2019/20 inden for den økonomiske ramme af Svendborgprojektet.
Sagsfremstilling
Skårup Skole søger i samarbejde med Svendborg Musikskole om at afprøve muligheden for at udvikle sig til en Kulturskole gennem forskellige prøvehandlinger i indeværende skoleår.
Skolen vil sammen med Svendborg Musikskole videreudvikle idéen og afprøve forskellige former på forskellige årgange. På baggrund af de erfaringer, skolen gør sig, vurderer de på, hvordan et fremtidigt koncept evt. vil kunne se ud og vender tilbage til Udvalget.
Skolen ønsker at arbejde med prøvehandlinger, indenfor den økonomiske ramme, der er afsat til Svendborgprojektet til videreudvikling af Kulturskolen.
Byrådet besluttede den 3. december 2013, at såfremt skoler ønsker at fravige fra idrætsskolekonceptet, så kan der – på baggrund af en ansøgning – ydes et økonomisk tilskud på op til det tilsvarende beløb til alternative tiltag indenfor den understøttende undervisning.
Skolebestyrelsen ved Skårup Skole har godkendt ansøgningen om at sætte gang i prøvehandlingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I den foreløbige resursetildeling for skoleåret 2019/20 er Skårup Skole tildelt 326.000 kr. til Svendborgprojektet. Prøvehandlingerne foregår inden for denne ramme.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 5 Orientering om Værestedet pr. 1. januar 2020
+Beslutningstema
Drøftelse af Værestedet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter punktet.
Sagsfremstilling
Værestedet er beliggende ved Nymarkskolen, og er et socialpædagogisk klubtilbud for områdets børn og unge i alderen 9-18 år.
Det overordnede formål er at skabe et fundament for børn og unge, så de tør og kan deltage i fællesskaberne, med fokus på bl.a. deltagelse i fritidsaktiviteter og samvær med andre børn og unge.
Tilbuddet er gratis for børnene og de unge og kræver ingen visitation.
Værestedet er organiseret under Svendborg Juniorklub. Ledelsen flyttes pr. 1. december 2019 til Tved Skole.
Værestedet har 2 fuldtidsansatte og en projektmedarbejder på 32 timer.
Projektmedarbejderens løn er dækket af statslige puljemidler (siden 2012).
Disse puljemidler udløber 31. dec. 2019, og siden foråret 2019 har mulighederne for tilsvarende nye puljemidler været afsøgt, foreløbig uden resultat.
Værestedet holder åbent 1075 timer årligt, fordelt med 4 timer dagligt på hverdagene samt åbent i skoleferierne mandag-fredag kl. 11-16.
Pr. 1. januar 2020 rækker budgettet til en samlet åbningstid på 750 timer årligt.
Dette medfører reduceret åbningstid og en omlægning af medarbejdertimerne fra to fuldtidsstillinger til tre deltidsstillinger, idet der som minimum skal være to medarbejdere til stede i åbningstiden.
Skal nuværende åbningstid og bemanding bevares, kræver det en budgetudvidelse på 370.000 kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Pr. 1. januar 2020 består det samlede årlige budget af ca. 1,1 mio. kr.
De hidtidige puljemidler til en stilling på 32 timer udgør ca. 370.000 kr. årligt.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Drøftet og sagen forelægges på næste udvalgsmøde.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 6 Arbejdet med fravær i Svendborg Kommune - børn og unges mentale sundhed
+Beslutningstema
Orientering om arbejdet med skolefravær.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg vil arbejde for at styrke børn og unges mentale sundhed, så de får de bedste muligheder for et sundt og godt liv. Mental sundhed hos børn og unge har stor betydning for det enkelte barns læring, trivsel og udvikling. Et øget fokus vil understøtte at børn og unge får de bedste muligheder for at udvikle deres potentiale og bidrage til samfundet. Et fokusområde i arbejdet med mental sundhed er elevfravær – særligt bekymrende fravær.
Alle folkeskoler i Svendborg er godt i gang med arbejdet med fravær. De har alle siden efteråret 2018 formuleret individuelle handleguides til arbejdet med bekymrende fravær. I forbindelse med en lovændring på fraværsområdet, der øger forældres ansvar for deres børns skolegang, er ens registrering på skolerne blevet gjort tydeligere. Lovændringen blev vedtaget i forbindelse med den afgående regerings strategi mod parallelsamfund og skal efter planen træde i kraft d. 1. august 2019.
Status på fravær i Svendborg Kommune
Fravær opgøres i tre kategorier; sygefravær, lovligt fravær og ulovligt fravær. Skolerne registrerer elevfravær digitalt, primært dagsfravær, men i udskolingen registrerer flere skoler på lektionsniveau.
Svendborg Kommune ligger en smule over landsgennemsnittet når man ser på fravær som samlet kategori. Den foreløbige opgørelse fra maj 2019 viser et mindre fald i det samlede fravær i Svendborg Kommune, bilag vedlagt. Ikke desto mindre er der stadig elever, der har bekymrende fravær og de skal understøttes.
Nedbringelse af fravær – hvordan kommer vi så der hen?
Forvaltningen foreslår følgende indsatser:
- At der udarbejdes en fælles definition af bekymrende fravær. Det sikrer, at vi har en koordineret fælles forståelse.
- At der skabes en fælles retning og systematik til håndtering af fravær. Det kan være med til at sikre en ens tilgang til arbejdet med fravær.
- En systematik, der bidrager til et mere smidigt og effektivt samarbejde på tværs af faggrupper; Skoleafdelingen, PPR, SSP, Familieafdelingen og Sundhed.
- En styrkelse af en fælles retning og systematik, der bidrager til at alle omkring arbejdet med fravær; elev, skole, forældre og andre fagprofessionelle, vil kunne se deres rolle og ansvar ind i arbejdet.
Arbejdet med nedbringelse af fravær indgår som et element i mangfoldige læringsmiljøer. Ved i højere grad at registrere fremmøde ens og på daglig basis sikres et grundlag, der gør os i stand til at forebygge og lave en tidlig indsats for den enkelte elev. Det er vigtigt, at vi er fleksible i vores opgaveløsning og får skabt en ramme, der har fokus på den enkelte elevs særlige behov og potentiale. Vi skal se på elevfravær fra forskellige vinkler og baggrunden for fravær er sjældent den samme hos alle elever.
Erfaringer fra andre kommuner
Generelt er der et stort fokus på arbejdet med fravær rundt i kommunerne. I Nyborg udarbejder en arbejdsgruppe i øjeblikket en ny fælles handleguide, der efter planen skal være færdig i efteråret 2019.
I Odense er der lavet en strategi omkring tidlig opsporing, som lige er blevet søsat.
I Slagelse Kommune har de siden 2016 arbejdet systematisk med registrering og handlinger, hvilket har haft positiv effekt.
Der er stor forskel på, hvor mange kræfter og hvor stort fokus de enkelte kommuner har givet arbejdet med fravær. Men fælles for alle er, at der er et stort ønske om at nedbringe skolevægring.
Svendborg Kommune kan med inspiration fra tidligere arbejde bl.a. fraværs-projektet fra 2016 og med inspiration fra andre kommuner arbejde henimod en fælles retning og systematik omkring arbejdet med fravær.
I efteråret 2019 vil der blive indhentet erfaringer fra andre kommuner. Primo 2020 iværksættes en proces for at afdække, hvordan der bedst muligt bliver udarbejdet en fælles definition af bekymrende fravær, en fælles strategi og systematik til håndtering af arbejdet med fravær. I arbejdet inddrages alle relevante interessenter.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven § 39
Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen (BEK nr. 696 af 23/06/2014)
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 7 Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Afdækning af normeringer i kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse i Svendborg Kommune på baggrund af Byrådets beslutning den 28. maj 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter sagen med henblik på oversendelse til Byrådet.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede den 28. maj 2019 på baggrund af en sag fra Enhedslisten, at der skulle igangsættes en afdækning af normeringer i dagtilbud i Svendborg Kommune. Byrådet besluttede at afdækningen skulle omfatte følgende:
- At administrationen beregner hvad der skal til for at de kommunale dagtilbud i Svendborg kan leve op til en normering, hvor der er 1 pædagogisk personale til 3 vuggestuebørn og 1 til 6 børnehavebørn (eksklusiv ledelse og vikartimer).
- Administration udarbejder en opgørelse over, hvordan normeringen er i dag, samlet og for hvert børnehus.
- Administrationen laver en opgørelse for udviklingen i normeringerne i de kommende år, når rammebudgettering, besparelser og 0,35%-besparelser gennemføres.
Afdækningen fremgår nedenfor, og er uddybet og suppleret med yderligere materiale i vedlagte bilag.
I det politiske forståelsespapir fra 25. juni 2019 fremgår det, at regeringen:
”vil fremlægge en ambitiøs børneplan. Målet skal være at forbedre forholdene for børn og personale i daginstitutioner gennem en langsigtet investeringsplan frem mod 2025, der sammentænker normeringer, uddannelse, kvalitet og ledelse og som [bl.a.] indeholder, at der indføres lovbundne minimumsnormeringer der implementeres i perioden frem mod 2025, således at de er fuldt indfasede i 2025. Det påbegyndes med kommuneaftalen for 2020”.
På nuværende tidspunkt er der ikke kendskab til hvilken definition på minimumsnormeringer, der vil blive anvendt i en kommende lovgivning.
Styringsprincipper for kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune
Budgettet til kommunale og selvejende dagtilbud fordeles som en samlet lønsum i et rammebudget. Børne- og Ungeudvalget besluttede den 12. juni 2019 en ny budgetmodel for dagtilbud med børnehuse gældende fra 1. januar 2020. Budgettet til dagtilbud med børnehuse fordeles primært på baggrund af det forventede antal børn pr. dagtilbud.
De kommunale dagtilbuds forældrebestyrelser beslutter principper for budgetanvendelsen, og dagtilbudslederen udmønter og følger op på budgettet i samarbejde med de pædagogiske teamledere. Det decentrale styringsprincip giver mulighed for at forældrebestyrelse, dagtilbudsleder og pædagogisk teamleder kan imødekomme særlige lokale forhold. Den faktiske normering kan således variere fra børnehus til børnehus på baggrund af lokale prioriteringer.
Styringsprincipper for kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune er uddybet i bilaget.
Afdækning af normeringer
Afdækning af normeringer tager afsæt i budgetrammen med den vedtagne budgetmodel og en vægtet gennemsnitsløn for en pædagogisk fuldtidsmedarbejder (vægtet gennemsnit af pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere) og forventet antal vuggestue- og børnehavebørn i 2019 og fremadrettet jævnfør den seneste børnetalsprognose godkendt af Børne- og Ungeudvalget den 8. maj 2019.
Forudsætninger anvendt i beregningerne er uddybet i bilagets Appendiks 3.
Beregning af hvad der skal til for at de kommunale dagtilbud i Svendborg kan leve op til en normering, hvor der er 1 pædagogisk personale til 3 vuggestuebørn og 1 til 6 børnehavebørn (eksklusiv ledelse og vikartimer)
I 2019 indgår der ca. 317 pædagogiske fuldtidsmedarbejdere i kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse. En minimumsnormering som beskrevet vil forudsætte i alt ca. 373 pædagogiske fuldtidsmedarbejdere.
For at nå en samlet gennemsnitsnormering på én pædagogisk medarbejder til tre vuggestuebørn og én pædagogisk medarbejder til seks børnehavebørn eksklusiv ledelse og vikartimer vil der samlet skulle ansættes ca. 56 flere fuldtidsmedarbejdere på dagtilbudsområdet. Dette svarer til en bruttoudgift på 21,7 mio. kr. (2019) og en nettoudgift på 19,0 mio. kr., når der tages højde for forældrebetaling og afledte udgifter til private tilbudstyper. |
Opgørelse over normeringen i dag, samlet og for hvert børnehus
Den gennemsnitlige beregnede normering for kommunale og selvejende børnehuse i 2019 udgør 3,56 vuggestuebarn pr. pædagogisk medarbejder og 7,03 børnehavebarn pr. pædagogisk medarbejder. Forskellen til den anvendte definition af minimumsnormeringer svarer i 2019 til de ekstra 56 fuldtidsstillinger, der samlet set skulle oprettes jævnfør ovenfor.
Opgørelse over beregnede normeringer for hvert børnehus fremgår i bilagets Appendiks 1. I bilagets Appendiks 2 er de beregnede normeringer for hvert børnehus suppleret med tre casestudier fra udvalgte børnehuse, idet de beregnede normeringer ikke tager højde for flere faktorer, som kan have betydning for det oplevede serviceniveau i dagligdagen. |
Opgørelse for udviklingen i normeringerne i de kommende år, når rammebudgettering, besparelser og 0,35%-besparelser gennemføres
Indførelse af rammestyring fra 2019 betyder, at dagtilbudsområdets budget ikke reguleres ved stigende eller faldende børnetal. Børnetallet kan dermed have betydning for normeringen. Ændringer af budgetrammen ved eventuelle besparelser eller udvidelser samt løbende økonomistyring kan også have betydning for normeringen.
Ifølge den seneste børnetalsprognose forventes omtrent samme børnetal i 2020 som i 2019. Fra 2021 forventes det at antallet af børn stiger.
|
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For at nå en samlet gennemsnitsnormering på én pædagogisk medarbejder til tre vuggestuebørn og én pædagogisk medarbejder til seks børnehavebørn eksklusiv ledelse og vikartimer vil det brutto koste 21,7 mio. kr. (2019). Når der tages højde for forældrebetaling og afledte udgifter til private tilbudstyper vil det netto koste 19,0 mio. kr.
Det bemærkes at ovenstående beløb vil ændre sig, hvis der ændres i definitionen af minimumsnormeringer eller i andre af beregningens forudsætninger. Det drejer sig blandt andet om fordelingen mellem medarbejdergrupper (pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere), indregning af åbningstider i børnehusene, medarbejdernes og børnenes fravær (ferie/sygdom), medtagelse af vikartimer etc.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Oversendes, idet det anbefales, at sagen drøftes ved budget 2020.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 8 Omfang af mødefora på SSP-området
+Beslutningstema
Uddybning af omfang af mødefora på SSP-området.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At notatet tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På møde i Børne- og Ungeudvalget den 12. juni 2019 drøftede udvalget ’Notat vedr. hash situationen i Svendborg Kommune’. Udvalget tog notatet til efterretning og ønskede samtidig, at omfanget af Individmøder, Bekymringssamtaler, Havnegruppemøder, Lokalrådsmøder og Specifikke indsatser skulle uddybes vedr. 2018 og 2019.
I vedlagte notat er ovenstående beskrevet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.
Punkt 9 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Kommende større sager
- Pulje på dagtilbudsområdet
- Frokostordning i dagtilbud – anretterkøkkener
- Dispensation for regler vedrørende fordeling i dagtilbud – henvendelse fra Børne- og Undervisningsministeriet
- Brev fra Undervisningsministeren hvoraf det fremgår, at rammforsøget ”Frihedsforsøg for folkeskoler” ikke igangsættes
- Røgfri skoletid
- Indskrivninger i 2020/21.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 14-08-2019
Taget til efterretning.
Udvalgsmødet den 6. november flyttes til onsdag den 13. november 2019.
Aftalt at der laves en særskilt ekskursion til Naturskolen samt Sejl- og Friluftscentret.
Socialstyrelsen deltager på næste udvalgsmøde i forbindelse med afslutning af Task Force.
Skoleleder på Vestermarkskolen går på pension.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O), hvorfor Palle Fischer (C) deltog som suppleant.