Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Pkt. 7 og 4 flyttes op efter punkt 1.
Punkt 2 Budgetopfølgning pr. 31/5 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. maj 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning
Sagsfremstilling
På mødet den 17. juni 2020 fik Børne- og Ungeudvalget en kort overordnet status på økonomiopfølgningen pr. 31. maj. Økonomiudvalget behandlede den 23. juni den samlede koncernrapport pr. 31. maj 2020, hvori udvalgets bidrag indgik. Koncernrapporten var ekstraordinært fremrykket til behandling i juni på grund af behov for indblik i afledte økonomiske konsekvenser af Corona.
Det forventede regnskab pr. 31. maj 2020 for Børne- og Ungeudvalget udgør i alt 944,3 mio. kr. Set i forhold til korrigeret budgettet på 960,9 mio. kr. udvises et samlet mindreforbrug 16,6 mio. kr., heraf merforbrug på 0,5 mio. kr. på overførselsudgifterne.
Serviceudgifterne:
Det forventede mindreforbrug på 17,1 mio. kr. fordeler sig på:
Skole og Uddannelse med 12,6 mio. kr. i mindreforbrug
Dagtilbudsområdet med 0,3 mio. kr. i mindreforbrug
Familie, Børn og Unge med 7,5 mio. kr. i mindreforbrug.
Negativ Overførselspulje på 3,3 mio. kr. i ”merforbrug”.
Udvalgets budgetopfølgning opfylder dermed kravet om et samlet mindreforbrug, der som minimum svarer til den negative overførselspulje.
Overførselsudgifterne:
Der forventes et merforbrug på 0,5 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 3 Budget 2021 - Temaer i Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter, hvilke temaer der skal indgå i budget 2021, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter forbundet med temaerne.
- At udvalget drøfter, hvorvidt der er temaer, der fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetprocessen for 2021 drøftes udvalgets egne temaer og eventuelle udfordringer samt forslag til finansiering.
Såfremt udvalget vurderer, at der er forslag, der skal indgå i budgetforhandlingerne, fremsender udvalget forslagene til Økonomiudvalget inklusiv forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
Udvalget besluttede på juni-mødet at fremsende følgende temaer til de videre budgetdrøftelser:
Drift:
Praksisfaglig linie på 7.- 9. årgang
Styrket indsats mod skolefravær – opnormering med UU-vejleder
Forankring af ”Projekt Fritidsjobambassadør” i UU Sydfyn fra 2022
Tilførsel af ressourcer til Værestedet
Klippekortsordning til SFO
Nedsættelse af klassekvotient fra 28 til 26
Tilpasning af ressourcestyringsmodel med højere bidrag til elev nr. 25 + 26
Deltidspladser i Dagplejen og børnehusene
Øget driftstilskud til private dagtilbud
Anmodning fra FGU Syd- og Midtfyn om kommunale EGU praktikpladser
Annullering eller udskydelse af besparelse på sagsbehandlere
Styrkelse af den forebyggende rusmiddelindsats - RUSK
Elevtalsprognose
Børnetalsprognose
Anlæg:
Tved Skole
Endvidere blev administrationen bedt om at udarbejde nedenstående nye temaforslag:
Nye temaer på drift:
Indkøb af Chromebooks/elevcomputere
Boost af mangfoldige læringsmiljøer
Nye temaer på anlæg:
Indretning og design af læringsmiljøer på skolerne
Indvendig renovering på skolerne
Renovering af faglokaler på skolerne
De nye temaforslag fremgår af vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften ved driftstemaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt at temaforslagene oversendes til budget 2021 og fremsendes til Økonomiudvalget.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 4 Kompetenceløft 2020-2021 - understøttelse af arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer
+Beslutningstema
Skole og Uddannelse præsenterer en oversigt over, hvordan skolernes arbejde med fortsat udvikling af mangfoldige læringsmiljøer understøttes i skoleåret 2020-2021. Der er tale om en række initiativer, der skal supplere skolernes egne strategier og indsatser.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 4. september 2019 vedtog Børne- og Ungeudvalget en ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer, en justering af strukturen på specialundervisningsområdet samt en ændring af ressourcetildelingsmodellen med virkning fra skoleåret 20/21.
I nærværende skoleår har skolerne arbejdet med at forberede sig til skoleåret 20/21, hvor udmøntningen af de politiske beslutninger påbegyndes.
Som udgangspunkt skal den enkelte skole selv finde sin vej i arbejdet med den fortsatte udvikling af mangfoldige læringsmiljøer, der afspejler de børn, vi nu engang har, og de lokale kontekster. Og i nærværende skoleår har alle skoler arbejdet seriøst med at udarbejde strategier, styrke arbejdet i de professionelle læringsfællesskaber, gennemføre prøvehandlinger osv. Dette arbejde fortsætter i det kommende skoleår, men det vil blive suppleret af en række fælles initiativer på tværs af alle skoler i samarbejde med Skole og Uddannelse/PPR.
Børne- og Ungeudvalget vil på mødet blive præsenteret for disse initiativer og orienteret om det nærmere indhold.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Tiltagene finansieres inden for den samlede ramme.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 5 Nye godkendte valgfag
+Beslutningstema
Godkendelse af nye valgfag til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen om de nye valgfag tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ifølge aftale om et fagligt løft i folkeskolen kan kommunalbestyrelsen godkende, at der tilbydes undervisning i valgfag, der ligger ud over valgfagene i valgfagsrækken, og som ikke nødvendigvis er praktisk eller kunstnerisk betonede fag.
Børne- og Undervisningsministeriets vejledende læseplaner og undervisningsplaner for folkeskolen er senest revideret i 2018. De nye læseplaner og undervisningsvejledninger afspejler, at bindingerne i Fælles Mål er løsnet. De overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, er fortsat bindende, mens de underliggende færdigheds- og vidensmål er blevet vejledende. Der er udarbejdet en skabelon for etablering af nye valgfag i kommunerne, som kommunerne skal følge ved indførelse af nye valgfag. Skabelonen indgår i bekendtgørelse om Fælles Mål, som trådte i kraft 15. marts 2018, og følger kravene til 1-årige valgfag i valgfagsrækken.
Skabelonen indeholder formulering af formål, kompetenceområder og –mål samt læseplan.
Byrådet har på sit møde den 24. juni 2014 besluttet at delegere kompetencen til beslutning om godkendelse af nye valgfag til administrativ afgørelse til Skole og Uddannelse, samt at de forelægges Børne- og Ungeudvalget til orientering.
Skole og Uddannelse har godkendt følgende valgfag for 7.-9. årgang:
- Brætspil
- Verden er vores
Valgfagene vil fremgå på kommunens hjemmeside.
Skabelon for hvert nyt valgfag er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Taget til efterretning.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 6 Permanente udendørs håndvaske i dagtilbud og skoler
+Beslutningstema
Godkendelse af etablering af permanente udendørs håndvaske i de kommunale og selvejende dagtilbud og på folkeskolerne (inklusiv Byhaveskolen og Centerafdelingen)
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At de midlertidige udendørs håndvaske på dagtilbud og skoler gøres permanente
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsramme på 2,25 mio. kr. til fremrykning af projektet til 2020 og dermed søges låneoptaget.
- At den årlige drift på 0,160 mio. kr. finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”, fra 2021 og frem.
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At de årlige låneydelser, i forbindelse med den øgede lånoptagelser, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Sagsfremstilling
I forbindelse med genåbningen af dagtilbud og skoler under Covid-19-krisen, blev der etableret midlertidige interimistiske udendørs håndvaske i kommunens dagtilbud og skoler, så kravet om øget håndhygiejne kunne overholdes.
Børnene har i hele genåbningsperioden og frem til sommerferien opholdt sig langt mere udendørs end tidligere.
Af både sundhedsmæssige og pædagogiske årsager er der en forventning og ambition om at børnene også fremadrettet opholder sig mere ude.
Den 19. juni 2020 udsendte Børne- og Undervisningsministeriet nye retningslinjer, gældende pr. 1. august 2020, om blandt andet kravene til håndhygiejne. I disse retningslinjer er der fortsat fokus på hyppig håndhygiejne ved ankomst til og afgang fra skole/dagtilbud, mellem forskellige opgaver og aktiviteter, før spisning, efter toiletbesøg og efter host/nys i hænder eller engangslommetørklæder.
Dagtilbudslederne har efter opsætningen af de midlertidige, interimistiske håndvaske givet meldinger om, at der er en tendens til færre syge børn og personale som følge af det øgede fokus på håndhygiejne. Det vurderes derfor at være en væsentlig faktor til at mindske smittespredningen, at dagtilbud og skoler har adgang til udendørs håndvaske året rundt.
På nuværende tidspunkt er der alene etableret interimistiske håndvaske med koldt vand og uden frostsikring. For at imødekomme ovennævnte retningslinjer anbefaler administrationen, at der etableres permanente udendørs håndvaske, som er beregnet til at kunne klare koldere sæsoner samt sikre, at børnene ikke skal opleve gener ved at vaske hænder i iskoldt vand.
Håndvaskene skal etableres i vejrbestandigt materiale med mulighed for at lukke af for vandet indefra. For at sikre fortsat adgang til udendørs håndvaske og for at undgå risiko for frostsprængninger, bør de midlertidige løsninger udskiftes til permanente inden vinteren 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiudvalget besluttede den 21. april 2020 at udnytte den udvidede låneadgang, jævnfør delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL.
I delaftalen af 26. marts 2020 mellem Regeringen og KL bliver kommunerne i 2020 sat fri af det aftalte anlægsloft. Regeringen og KL er derudover enige om at for at understøtte, at likviditeten ikke er en hindring for igangsætning af anlægsaktiviteter, vil regeringen give kommunerne mulighed for at få dispensation, så den forøgede anlægsaktivitet kan lånefinansieres.
Det er estimeret at den samlede udgift til realisering af det fremrykkede projektet udgør 2,25 mio. kr. På baggrund af dette søges der en anlægsbevilling i 2020 på 2,25 mio. kr., som yderligere søges finansiers via lånoptagelse.
Med den nuværende rente vil dette betyde en årlig låneydelse på 0,101 mio. kr. Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages. Med henvisning til indstillingen søges de årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Den årlige drift i projektet udgør 0,16 mio. kr. og indeholder udgifter til vedligeholdes, vandforbrug, rengøring, sæbe mm. Med henvisning til indstillingen søges den årlige drift finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”, fra 2021 og frem.
Lovgrundlag
Lov om kommunal styrelse
Retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 7 Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag på dagtilbudsområdet - i høring
+Beslutningstema
Med denne sag lægges der op til at sende en opdateret og fornyet udgave af dagtilbudsområdets Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag i høring. Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag udgør det politiske bestemte grundlag for arbejdet i kommunale og selvejende dagtilbud. Grundlaget er opdateret og fornyet med afsæt i ændringer i dagtilbudsloven (dagtilbudsreformen), herunder den nye styrkede pædagogiske læreplan og det nationale pædagogisk grundlag for området.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslag til Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag sendes i høring i bestyrelser og MED-organisation i kommunale og selvejende dagtilbud med henblik på endelig beslutning på udvalgsmødet d. 7. oktober 2020.
Sagsfremstilling
Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag er opdateret og fornyet med afsæt i ændringer i dagtilbudsloven (dagtilbudsreformen), herunder den nye styrkede pædagogiske læreplan og et nationalt pædagogisk grundlag for området.
Det overordnede formål med dagtilbud er, jf. dagtilbudsloven, at fremme trivsel, læring, udvikling og dannelse for 0-6 årige. Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag skal ses som en udmøntning heraf, der rummer de særlige kendetegn ved kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg.
Det foreslås, at sende den opdaterede og fornyede udgave af dagtilbudsområdets Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag i høring.
Der blev første gang formuleret en Vision, mission og fælles referenceramme for dagtilbuddenes arbejde i 2011. I 2015 blev den opdateret som Vision, mission og fælles arbejdsgrundlag. Begge gange fandt det sted i en inddragende proces med involvering af bl.a. de pædagogiske teamledere i børnehuse og dagpleje.
Tilbagemeldingen fra dagtilbudsledere og pædagogiske teamledere har været, at både den nuværende og tidligere udgave har haft stor praktisk betydning som dialogværktøj i medarbejdergrupper, til introduktion af nye medarbejdere, medarbejderudviklings- og gruppeudviklingssamtaler, dialog med forældre og bestyrelser m.m. Den har været særlig egnet til det, fordi den på en enkelt måde sammenfatter, hvad vi står for og tillægger en særlig værdi.
Samtidig er der behov for at opdatere og forny indholdet, så den afspejler de ændringer, der er sket med dagtilbudsreformen, bl.a. en styrket pædagogisk læreplan og et fælles pædagogisk grundlag på nationalt niveau. Samtidig skal der holdes fast i de nøgleudsagn fra den nuværende udgave, som har vist sig mest særlige betydningsfulde og stadig har værdi.
Endeligt har dagtilbuddenes arbejde gennem de senere år med forskellige indsatsområder, bl.a. Aktive børn i dagtilbud, Fokus – trivselsvurderinger og læringsledelse bidraget til at tydeliggøre den fælles faglige ambition for området.
På den baggrund har der været gennemført en dialog med pædagogiske teamledere i børnehuse og dagplejegrupper om input og bemærkninger til en opdateret og fornyet udgave. Inden for rammerne af dette er der formuleret et forslag til vision og en mission med et særligt Svendborg-aftryk, mens det fælles pædagogisk grundlag stammer fra det nationale grundlag.
Vision
Visionen handler om børnene: ”Dagtilbud i Svendborg - her kan børn skabe sig en barndom i bevægelse.”
En barndom i bevægelse er tænkt som et udtryk, der rummer flere betydninger, eksempelvis:
- En barndom i bevægelse er udtryk for den udvikling og forandring, man gennemgår fra helt lille barn til 5-6 årig inden skolestart.
- Bevægelse er også udtryk for de følelser og den bevægelse, man kan opleve som barn i dagligdagen, hvor meget er nyt og sanses for første gang.
- En barndom i bevægelse handler også om at vi som professionelle har ambitioner på alle børns vegne. Dvs. at uanset hvilket udgangspunkt det enkelte barn har, insisterer vi på at understøtte en barndom, hvor der sker positiv udvikling for barnet.
- En barndom i bevægelse er desuden udtryk for konkret kropslig bevægelse, hvor Svendborg er kendetegnet ved en særlig vægt på bevægelse, motorik og idræt.
- Endelig er fremhævelsen af barndom udtryk for en vægt på familiens og barnets betydning i sig selv i det pædagogiske arbejde, bl.a. udtrykt i dagtilbudsreformens understregning af barndommen har en særlig værdi i sig selv og ikke blot skal ses som en fase på vej mod det næste.
I den tidligere udgave var visionen formuleret som ”Dagtilbud i Svendborg – her kan børn skabe sig fundament til at mestre livet”, hvor vægten var lagt mere på fundamentet for det senere tilværelse end på barndommen i sig selv.
Mission
Missionen er rettet til medarbejdere i dagtilbud og udtrykker de overordnede forventninger til, hvad man skal mestre som medarbejder og som et professionelt læringsfælleskab i medarbejdergruppen for at understøtte visionen og det fælles pædagogiske grundlag.
Missionen er som i den tidligere version formuleret med afsæt i ”Jeg har betydning i børns liv, fordi” og rummer udsagn, der handler om hele læringsmiljøet/børnegruppen, det enkelte barn og om samarbejdet med forældre og i tværfaglige sammenhænge.
Missionen er udbygget i forhold til den tidligere version, da det sammen med visionen i særligt grad er her, der er mulighed for at udtrykke en Svendborg-tilgang, idet det fælles pædagogiske grundlag er fastlagt på nationalt niveau.
Fælles pædagogisk grundlag
Det nationale pædagogiske grundlag erstatter det tidligere fælles arbejdsgrundlag, som alene var formuleret med afsæt i Svendborg. Med dagtilbudsloven bliver alle dagtilbud i Danmark forpligtet på at arbejde med det fælles pædagogiske grundlag som pejlemærke for de læringsmiljøer, der skal skabes sammen med børn og forældre.
Nøgleudsagn fra det nationale pædagogiske grundlag er sammenfattet i den opdaterede udgave af Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag. Det rummes under overskrifterne:
• Barnesyn
• Dannelse og børneperspektiv
• Leg
• Læring
• Børnefælleskaber
• Det pædagogiske læringsmiljø
• Samarbejde med forældre
• Børn i udsatte positioner
• Pædagogisk læringsmiljø og sammenhæng til børnehaveklassen.
Proces
Det foreslås, at udvalget sender forslag til Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag i høring i bestyrelser og MED-organisationen i kommunale og selvejende dagtilbud med henblik på endelig beslutning på udvalgsmødet d. 7. oktober 2020.
Som supplement til høringen tilrettelægges en særskilt orientering og dialog med tillidsrepræsentanterne på området.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen selvstændige økonomiske konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 8 Partnerskabsaftaler med de selvejende dagtilbud
+Beslutningstema
Der skal indgås nye partnerskabsaftaler med de fire selvejende dagtilbud i det forpligtende netværk Fyrtårnet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender de individuelle partnerskabsaftaler mellem Svendborg Kommune og Byparkens Vuggestue, Børnegården Byparken, Mariasøstrenes Børnehus og Rantzausminde Børnehave og Vuggeri med tilhørende netværkskontrakt for det forpligtende netværk Fyrtårnet.
Sagsfremstilling
I 2012 blev der indgået partnerskabsaftaler med hver af de fire selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune - Byparkens Vuggestue, Børnegården Byparken, Mariasøstrenes Børnehus og Rantzausminde Børnehave og Vuggeri. Partnerskabsaftalerne gælder for tre år, og skal nu for fjerde gang godkendes.
En forudsætning for at de individuelle partnerskabsaftaler med Svendborg Kommune kan godkendes er, at de fire selvejende dagtilbud indgår i et forpligtende netværk med en netværkskontrakt, og at Børne- og Ungeudvalget har godkendt de selvejende dagtilbuds individuelle vedtægter.
Netværkskontrakten er revideret den 9. januar 2020, og er vedhæftet som bilag. Vedtægter for Børnegården Byparken og Byparkens Vuggestue er senest godkendt den 8. april 2014, og vedtægter for Mariasøstrenes Børnehus og Rantzausminde Børnehave og Vuggeri er senest godkendt den 3. juni 2014.
Der blev i december 2019 igangsat en evaluering af partnerskabsaftalerne, hvor der blev aftalt en tids- og handleplan frem mod indgåelse af nye partnerskabsaftaler med Svendborg Kommune pr. 1. juli 2020. På grund af situationen med Corona-smitte blev det aftalt, at nye partnerskabsaftaler indgås pr. 1. september 2020.
Der har været afholdt møde mellem forældrebestyrelsesformænd, dagtilbudsledere og Sekretariat og Dagtilbud, hvor fokus har været på en generel præcisering og tydeliggørelse af partnerskabsaftalerne. Der er således ikke væsentlige indholdsmæssige ændringer i de nye partnerskabsaftaler. Underskrevet partnerskabsaftaler for de fire selvejende dagtilbud er vedhæftet som bilag.
De fire selvejende dagtilbud indgår i Svendborg Kommunes tilbudsstruktur, og er en integreret del af det samlede generelle tilbud til børn og den forebyggende og støttende indsats til børn.
De fire selvejende dagtilbud er selvstændige juridiske enheder med egen bestyrelse, dagtilbudsleder og medarbejdere. De har egen partnerskabsaftale, vedtægt og budget aftalt med Svendborg Kommunen, men indgår i det forpligtende netværk Fyrtårnet, hvis formål er at skabe synergieffekter, der styrker deres udvikling gennem et tæt og gensidigt forpligtende samarbejde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Nye partnerskabsaftaler har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 9 Heldagslegestue til dagplejere på Tåsinge
+Beslutningstema
Beslutning om at etablere permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj på Tåsinge på et grønt areal ved Tåsingeskolen – afdeling Sundhøj.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender:
- At der etableres en permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj på Tåsinge, ved at flytte pavillonen ved Øbakkerne Solsikken.
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Økonomiudvalget:
- At der enten
- Bevilliges og frigives en anlægsramme på 1,9 mio. kr. til realiseringen af projektet ”Heldagslegestue på Tåsinge”, i 2020.
- Eller
- At projektet oversendes til budgetforhandlingerne for 2021.
- At der enten
- At Økonomiudvalget enten indstiller til Byrådets endelige vedtagelse at:
- Der bevilliges og frigives en anlægsramme på 1,9 mio. kr. til realiseringen af projektet ”Heldagslegestue på Tåsinge” og at det påhviler direktionen at pege på finansiering, dog senest i forbindelse med regnskabsafslutning for 2020.
- Eller
- At Økonomiudvalget oversender projekt til budgetforhandlingerne for 2021.
Sagsfremstilling
På Byrådets møde den 29. april 2014 blev der truffet beslutning om en generel forbedring af dagplejegruppernes fysiske forhold i legestuerne. Det skete som opfølgning på kvalitetsrapporten for dagtilbudsområdet 2012-2013.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 13. januar 2015 blev der truffet beslutning om, at der skal etableres permanente heldagslegestuer i alle nærområder. Det skete i forlængelse af arbejdet med at styrke og synliggøre Dagplejen.
I samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service arbejdes der løbende på at finde egnede faciliteter til permanente heldagslegestuer i alle nærområder. I 2019 blev der etableret heldagslegestue i Østerdalen Hesselager Børnehus for dagplejere i Hesselager og i Øbakkerne Lundby Børnehave for dagplejere i Lundby.
Herved er der etableret permanente heldagslegestuer i alle dagplejegrupper bortset fra Sundhøj på Tåsinge, hvor der er ansat 13 dagplejere med ca. 50 børn. Forskellige muligheder for permanent heldagslegestue for dagplejere i Sundhøj har de seneste år været afdækket, men det har endnu ikke været muligt at finde egnede lokaler.
En liste over heldagslegestuer og dagplejegrupper kan ses i Bilag 1. Dagplejens heldagslegestuer.
I forbindelse med budgetforliget for 2018 blev der afsat en samlet anlægsramme på 10 mio. kr. til at imødekomme et stigende børnetal i Svendborg by og på Tåsinge. For de 10 mio. kr. blev der blandt andet etableret en pavillon ved Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser.
Pavillonen blev taget i brug den 1. oktober 2017, og var en midlertidig løsning indtil tilbygningen til Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser stod færdig. Tilbygningen til Øbakkerne Solsikken med 14 vuggestuepladser blev taget i brug medio februar 2020. Pavillonen kan derfor anvendes til andre formål.
Det foreslås, at pavillonen anvendes som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj. Pavillonen er godkendt og indrettet til 0-2-årige med garderobe, køkken, toilet, puslefaciliteter og liggehal, og kan derfor uden ombygning anvendes til heldagslegestue.
Mulig placering af pavillonen har været afdækket. Eksempelvis er Tåsinge Plejecenter blevet besigtiget men viste sig ikke at være hensigtsmæssig. På baggrund af afdækningen foreslås det, at pavillonen flyttes til et grønt areal ved Tåsingeskolen – afdeling Sundhøj. Se Bilag 2. Placering.
Forventet ibrugtagning:
- Såfremt der bevilliges og frigives en anlægsramme i 2020, forventes det at kunne tage pavillonen i brug som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj i foråret 2021.
- Hvis projektet oversendes til budgetforhandlingerne for 2021 og såfremt det prioriteres, forventes det at kunne tage pavillonen i brug som permanent heldagslegestue til dagplejere i Sundhøj i efteråret 2021.
Der er brug for en hurtig afklaring af pavillonen, da den står i vejen for etablering af liggehal til de 14 vuggestuepladser i Øbakkerne Solsikken, der som nævnt ovenfor blev taget i brug medio februar 2020. Pavillonen står således i vejen for at færdiggøre byggeriet, med deraf følgende byggerod og behov for renovering af legeplads til vuggestue- og børnehavebørn efter over et års byggeri og opkørsel.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Realiseringen af en permanent heldagslegestue på Tåsinge er estimeret til 1,9 mio. kr. og indeholder flytning af pavillon, reetablering, inventar, ABA-anlæg, varmepumper, hegn, fundament, tilslutninger, legeplads mm.
Der søges på denne baggrund en anlægsbevilling på 1,9 mio. kr. i 2020
Af koncernrapporten af 31. maj 2020 fremgår det at der forventes et mindreforbrug på anlæg. Det anbefales derfor at direktionen peger på finansiering, dog senest i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020.
Den årlige drift er estimeret til 0,170 mio. kr. og finansieres med 0,100 mio. kr. fra sparet drift i forbindelse med salget af Bagergade, under direktørområdet Miljø og Teknik, og de resterende midler finansieres indenfor direktørområdet Børn, Unge, Kultur og Fritids ramme på dagtilbudsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 10 Godkendelse af Strategiplan for familieområdet
+Beslutningstema
Godkendelse af strategiplan for familieområdet 2020-2024.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Strategiplan for familieområdet 2020-2024 godkendes.
Sagsfremstilling
Første udkast af strategiplanen samt dokumentet Politiske Anbringelsesprincipper blev drøftet i Børne- og Ungeudvalget på mødet den 17. juni 2020.
Udvalget besluttede på mødet den 17. juni, at der skulle udarbejdes et oplæg til opfølgning.
På den baggrund har administrationen opdateret strategiplanen med beskrivelse af målekoncept for de enkelte fokusområder, samt opdateret de Politiske Anbringelsesprincipper med gældende lovgivning og tilføjet dokumentet som tillæg til strategiplanen.
Strategiplanen for Familieområdet 2020-2024 er udarbejdet med afsæt i eksisterende udviklingsplan og anbefalinger fra Task Force-rapporten fra 2020.
Den nye strategiplan indeholder følgende seks fokusområder:
- Systematisk Inddragelse af det private og professionelle netværk. Familieområdet vil fortsat have fokus på inddragelse, herunder metodisk tilgang til den systematiske inddragelse af barnet/den unge og det private og professionelle netværk.
- Den rette indsats med udgangspunkt i en helhedsvurdering af barnets situation. Forstærket fokus på, at den indsats der iværksættes er den rette indsats i forhold til barnets eller den unges støttebehov og at indsatser iværksættes ud fra en helheds vurdering af barnet.
- Samarbejde på tværs som fundament for tidlig, koordineret og optimeret indsats over for udsatte børn og unge. Forstærket fokus på samarbejde mellem det specialiserede område og almen området omkring iværksatte indsatser og involvering af almenområdet i støtten af barnet/ den unge.
- Øget fokus på kvaliteten i anbringelser og anbragte børns skolegang. Forstærket fokus på anbringelsesområdet, herunder især fokus på netværksanbringelser, plejefamilieområdet og egne anbringelsestilbud, samt fokus på anbragte børn og unges skolegang.
- Skærpet fokus på uddannelse og selvstændighed blandt sårbare og udsatte unge. Med afsæt i den sammenhængende kommunale ungeindsats skærpes fokus på uddannelse og selvstændighed blandt sårbare og udsatte unge.
- Systematisk sagsbehandling med afsæt i socialfaglig metode. Forstærket fokus på systematik og metoder med afsæt i anbefalinger fra Socialstyrelsen og Ankestyrelsen.
Der foreslås én årlig samlet afrapportering på Fokusområderne i Strategiplanen, idet det dog bemærkes at dele af Fokusområderne i Strategiplanen ligeledes afrapporteres løbende.
Lovgrundlag
Lov om Social Service
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Godkendt.
I de Politiske Anbringelsesprincipper ændres pkt. 9 Unge hjælpes på vej, bullet 3 til:
”At vi ikke ser efterværn som blot en forlængelse af anbringelsen, men som en støtte til overgangen til en selvstændig voksentilværelse. I dialog og samarbejde med den unge, vurderes det, hvorvidt efterværn skal tilbydes som ophold i egen bolig med støtte og med tilknytning til anbringelsesstedet, eller som fortsat ophold i plejefamilie.”
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).
Punkt 11 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Ansøgning fra Sejl- og Friluftscentret
- Børnenes cykelby
- Status på gennemsnitsmodellen
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-08-2020
Til efterretning.
Afbud fra Mette Kristensen (V), hvorfor Jesper Larsen (V) deltog som suppleant.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O).