Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 2 Orientering om Aula til dagtilbud og skole
+Beslutningstema
Orientering om Aula til dagtilbud og skole.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen om overgangen til Aula taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Aula bliver fremtidens digitale kommunikationskanal på Børne- og Ungeområdet. Aula er en national, digital platform, der har fokus på kommunikation og videndeling mellem elever, forældre og medarbejdere.
Aula erstatter SkoleIntra fra 1. august 2019 og BørneIntra fra 2020. På mødet gives der en kort præsentation af Aula med fokus på den forestående overgang efter skolernes sommerferie 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 3 Budget 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer og indsatser.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget beslutter hvilke temaer, der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2020, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
- At udvalget drøfter, hvorvidt der er temaer/indsatser inkl. finansiering, der skal fremsendes til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 har udvalget i foråret drøftet udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. På mødet i juni beslutter udvalget hvilke forslag, der skal arbejdes videre med inden for udvalgets område herunder finansiering.
Såfremt udvalget vurderer, at der er forslag, der bør indgå i de tværgående politiske drøftelser frem til budgetvedtagelsen fremsender udvalget forslagene til Økonomiudvalget inkl. forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
Udvalgets driftstemaer:
- Rammebudget på Dagtilbuds- og Skoleområdet budget 2020
- SSP
Driftstemaer fra andre udvalg:
- Børn og unges mentale sundhed:
På fællesmøde den 28-05-2019 mellem Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget blev besluttet at arbejde videre med de foreslåede temaer.
Der afholdes nyt fællesudvalgsmøde i tilknytning til Byrådets møde den 27. august 2019.
Anlægstemaer som er oversendt til TEU på udvalgets møde i maj:
- Indvendig vedligehold i skoler og dagtilbud fra 2020 til 2023
- Renovering af Skolernes faglokaler fra 2020 til 2023
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Udvalget godkendte driftstemaet vedr. Rammebudget på Dagtilbuds- og Skoleområdet og den manglende finansiering afholdes indenfor udvalgets ramme. Udvalget besluttede, at driftstemaet vedr. SSP fremsendes til budgetforhandlingerne.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 4 Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer
+Beslutningstema
Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune. Rammen beskriver et forpligtende samarbejde på tværs af folkeskole, dagtilbud og familieområdet, der skal understøtte ambitionen om, at flere børn fremover gennemfører deres skolegang i almentilbuddet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget sender ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’ i høring med frist tirsdag den 20. august 2019 ved skolebestyrelser, skolernes MED-udvalg, de faglige organisationer, Heldagsskolen under Familieafdelingen samt Handicaprådet.
Sagsfremstilling
I efteråret 2018 gennemførte Skoleafdelingen en analyse af skolernes arbejde med inklusion. I analysearbejdet gav flere skoler udtryk for, at der var behov for en overordnet og forpligtende politisk vision og rammesætning for arbejdet med inklusion på tværs af Børne- og Ungeudvalgets område. Derfor har Skoleafdelingen og PPR i samarbejde med Dagtilbud og Familieafdelingen udarbejdet ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’.
Rammepapiret har fokus på arbejdet med at skabe robuste og mangfoldige læringsfællesskaber. Udgangspunktet er, at Svendborg Kommune ser mangfoldighed og diversitet som en ressource og har ambitioner på alle børns vegne. Derfor er vi optaget af den enkeltes deltagelse i fællesskabet og har en klar ambition om, at flest mulig forbliver i almentilbuddet. Også de børn og unge, der oplever udfordringer med deres deltagelse. Fremover vil der kun være en mindre gruppe elever, for hvem et specialundervisningstilbud vil være det rigtige tilbud. Til gengæld vil der være en større gruppe af elever i almentilbuddet, sammenholdt med i dag, der har behov for særlig tilrettelagte læringsmiljøer med inddragelse af både almen- såvel som specialpædagogiske kompetencer. Dette er illustreret i rammepapirets figur, der er hentet fra det norske regeringsudvalg - Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging 2018.
Udover en overordnet formålsbeskrivelse og målsætning indeholder rammepapiret en række forpligtende punkter i forhold til det fremadrettede arbejde på såvel forvaltningsniveau som institutionsniveau, herunder en beskrivelse af PPR’s og specialtilbuddenes rolle i praksisnær kompetenceudvikling på de enkelte institutioner.
Rammepapiret har været drøftet i såvel skoleledergruppen som dagtilbudsledergruppen samt på dialogmøde i maj måned. Derudover kommer det til at indgå i det videre arbejde med revision af Vision for Læring og Dannelse - for de 0-18 årige i Svendborg Kommune.
På baggrund af første drøftelse i Børne- og Ungeudvalget tirsdag den 8. maj 2019, er der foretaget enkelte justeringer af teksten.
Den videre proces
- Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune sendes i høring.
- 4. september - Drøftelse, og eventuelt justeringer på baggrund af høringssvar på mødet i Børne- og Ungeudvalget. Endelig vedtagelse af forslag til overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 5 Forslag til justering af struktur og ændring af ressourcetildelingsmodel
+Beslutningstema
Skoleafdelingen har analyseret struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet og har på den baggrund udarbejdet forslag til justeringer og ændringer.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget sender forslag til justering af struktur samt ændring af ressourcertildelingsmodel inden for specialundervisningsområdet i høring med frist tirsdag den 20. august 2019 ved skolebestyrelser, skolernes MED-udvalg, de faglige organisationer, Heldagsskolen under Familieafdelingen samt Handicaprådet.
Sagsfremstilling
Baggrund
I 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge at indføre en ny ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet, og i 2016 blev det besluttet at gennemføre en ny struktur. På daværende tidspunkt var der fokus på og en forventning om opnåelse af regeringens og KL’s måltal fra 2012 på 96 pct. inkluderede elever. Det svarede i 2015 til ca. 130 færre elever i specialundervisningstilbuddene.
Data viser, at på trods af de nævnte tiltag og ændringer, så har antallet af segregerede elever været konstant med tendens til en stigning sidst i perioden frem mod august 2018. Samlet set var der i 2018 segregeret 5,1 pct. ud af det samlede antal elever (inklusiv elever på privat- og efterskole) i Svendborg Kommune.
Status er samtidig, at de økonomiske forudsætninger bag den nuværende tildelingsmodel ikke holder, da antallet af segregerede elever ikke er faldet, ligesom udgifterne pr. elev er steget. Konsekvensen er, at der vil ske en udhuling af budgettet til almenundervisningen, da det skal finansiere det stigende udgiftsniveau på specialundervisningsområdet.
Efter vedtagelse af såvel struktur som ressourcetildelingsmodel er det efterfølgende politisk besluttet, at begge skulle evalueres i 2019. Forud for dette har Skoleafdelingen gennemført en analyse af skolernes arbejde med inklusion i efteråret 2018. Analysen har blandt andet resulteret i udarbejdelse af Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer [se punktet Ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer].
Rammepapirets målsætning og tænkning, danner afsæt for de foreslåede justeringer og ændringer af henholdsvis struktur og ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet.
Analyse af strukturen på specialundervisningsområdet
Analysen af strukturen på specialundervisningsområdet har taget udgangspunkt i de tre politisk vedtagne principper; økonomisk bæredygtighed, pædagogisk bæredygtighed og fysisk nærhed samt en række forventede resultater, der blev defineret i samarbejde med lederne af kommunens specialtilbud [Se bilag 1].
Konklusion
Samlet set kan det konkluderes, at meget få af de forventede resultater, er opnået fuldt ud, og to af de forventede resultater slet ikke er opnået. Det er:
- At der samarbejdes mellem specialundervisningstilbud
- At et større antal elever bliver inkluderet i almenområdet.
I forlængelse heraf bemærkes, at den manglende resultatopnåelse ikke alene skyldes den eksisterende struktur. En vellykket implementering er betinget af ledelse tæt på, klar retning og systematik samt struktureret videndeling og kapacitetsopbygning m.v.
Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for en mindre justering af strukturen, hvis man skal nå målet om, at flest mulig elever modtager deres undervisning i et almentilbud, og at en langt større gruppe elever end i dag får særlig tilrettelagt undervisning i almentilbuddet [jf. Ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer].
Forslag
Det foreslås, med virkning fra skoleåret 2020/2021, at de tilbud, der i dag er målrettet elever med de mildest grader af udfordringer, udfases.
Samtidig foreslås det, at det eksisterende heldagsklassetilbud for 0. til 6. klasse splittes op på to skoler. Heldagsklassen er tænkt som et tidsbegrænset tilbud på maks. 2 år, derfor skal der fremadrettet i endnu højere grad arbejdes målrettet med at få eleverne tilbage til almentilbuddet hurtigst muligt. Ved at dele tilbuddet på to matrikler styrkes muligheden for dette, da der vil være flere klasser/elevgrupper, der kan tage imod heldagsklasseeleverne i øvebaner i kortere eller længere perioder. Samtidig kan en opdeling sikre en højere grad af geografisk spredning af kommunens specialundervisningstilbud, ligesom de specialpædagogiske kompetencer vil blive spredt til yderligere en skole i kommunen.
Endelig foreslås det at ændre antallet af elever i de tilbageværende specialtilbud via normering, sådan at det afspejler det faldende elevtal.
Det skal fremhæves, at der vil være meget få elever (5-10 elever), der vil miste en plads i de tilbud, der udfases eller ændres. Størstedelen af eleverne i disse tilbud forlader folkeskolen i løbet af skoleårene 2018/2019 og 2019/2020. Der er derfor ikke tale om, at et stort antal specialundervisningselever skal tilbage til almentilbuddet. Nedgangen i antallet vil ske i form af naturlig afgang og en fremadrettet fokuseret og målrettet visiteringsproces efter skærpede kriterier.
På baggrund af de foreslåede justeringer af strukturen og ændring af kriterierne for visitering forventes et samlet fald i antallet af segregerede elever på 90 til 100 elever ud af de nuværende 330 elever [Se bilag 2 + 3].
Analyse af ressourcetildelingsmodellen.
Analysen af ressourcetildelingsmodellen har taget udgangspunkt i den nuværende models styrker og svagheder, ligesom der er udarbejdet bud på justeringer af eksisterende model samt forslag til en eventuel ny model [Se bilag 4]
Konklusion
Samlet set kan det konkluderes, at der både er styrker og udfordringer ved den nuværende model. Styrkerne er, at der er kort afstand fra beslutning til handling ved segregering, og at modellen umiddelbart understøtter det økonomiske incitament til at segregere færre.
En af udfordringerne er, at incitamentstrukturen ikke har virket efter hensigten i praksis. Derudover har den nuværende model medført stor økonomisk usikkerhed for den enkelte skole. Det har været tilfældigt, hvor mange elever med behov for segregering i hele eller størstedelen af deres skoleforløb, der har boet i eller er tilflyttet skoledistriktet.
Der er ligeledes sket en skævvridning blandt fødeskoler og ungeskoler grundet en lang indfasning af den nuværende model, da flere af de ældste segregerede elever fortsat betales af en central pulje, mens skolerne er betalingspligtige i forhold til alle de segregerede elever i de yngste klasser.
Endelig kan det konkluderes, at den nuværende pris på 210.000 kr. pr. barn, som skolerne betaler ved en segregering, ikke længere dækker over den reelle samlede udgift for kommunens specialtilbud. Fremadrettet vil det derfor være nødvendigt at sætte beløbet op, hvilket vil medføre en øget overførsel af midler fra almen – til specialområdet.
Forslag
Det foreslås, at der med virkning fra skoleåret 2020/2021 indføres en model [Se bilag 5], der bygger på to grundlæggende principper:
- En central pulje, som betaler for de elever, der fortsat skal segregeres
- En øget tildeling til styrkelse af læringsmiljøer i almenområdet
Modellen tager afsæt i en central styring og central økonomi for den andel af elever, der forsat forventes at skulle i et segregeret tilbud. Til gengæld skal denne andel sænkes markant i forhold til nuværende niveau jf. pkt. 2, hvorfor den centrale økonomi skal tilpasses et tilsvarende lavere niveau.
De frigjorte midler tilføres skolerne til styrkelse af læringsmiljøerne i almenområdet. Disse midler skal til gengæld målrettes de 15-25 pct. af eleverne, der har behov for særlig tilrettelagte forløb jf. Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer. Der vil derfor blive stillet krav til skolerne om, at der opbygges kompetencer indenfor det specialpædagogiske område til understøttelse af læringsmiljøerne.
Midlerne tildeles efter 50% af midlerne til arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer tildeles som basisbeløb pr. almenelev. De øvrige 50% tildeles efter socioøkonomiske kriterier.
Der er tale om en samlet pulje. Det vil sige, at hvis antallet af segregerede ikke holdes på det forventede lavere niveau, så vil det skulle finansieres af midlerne til styrkelse af læringsmiljøerne på almenområdet.
Den ændrede model kræver, ud over opbygning af støttesystemer og kompetencer på den enkelte skole, et tæt samarbejde, styring og ledelse. Der vil derfor blive etableret et centralt visitationsudvalg med deltagelse af både Skoleafdelingen og PPR.
Hvordan opnår vi de ønskede resultater?
Arbejdet frem mod at flest mulige elever modtager deres undervisning i almentilbud har haft et særligt fokus siden august 2018. Alle skoler samt PPR har gjort en stor indsats i forhold til at udvikle de pædagogiske rammer og indhold, og tendensen til en stigning i antallet af segregerede elever er blevet bremset.
Med den foreslåede justering af strukturen og ændring af ressourcetildelinger er der imidlertid behov for endnu højere grad af forvaltningsmæssig fokus og understøttelse af skolernes arbejde med at udvikle mangfoldige læringsmiljøer, herunder fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen, holddeling, styrket fokus praksisfaglighed, kroppen i læring, særlig fokuserede forløb m.v.
Skoleafdelingen og PPR har derfor planlagt en række initiativer og tiltag, der skal understøtte implementeringen af den justerede struktur og arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer [Se bilag 6]
Den videre proces
- Forslag til justering af struktur på specialundervisningsområdet samt ændring af ressourcetildelingsmodellen sendes i høring.
- 4. september - Drøftelse, og eventuelt justeringer på baggrund af høringssvar på mødet i Børne – og Ungeudvalget. Endelig vedtagelse af forslag til justeringer og ændringer.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Uddelt notat vedr. Placering af heldagsklassetilbud, notatet indgår i høringsmaterialet.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 6 Orientering om benchmarkinganalyse af takster på specialområdet
+Beslutningstema
Orientering om resultatet af benchmarkinganalyse af takster på specialområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I forbindelse med den gennemførte analyse af struktur og ressourcetildeling på specialområdet har KL´s Konsulentvirksomhed – KLK udarbejdet en analyse af taksterne (budgettildelingen) på kommunens specialtilbud.
De enkelte specialtilbud er indplaceret i sammenlignelige kategorier og sammenlignet med tilsvarende tilbud i 8 andre kommuner.
Det fremgår af analysen, at der er variation indenfor de enkelte kategorier, også indenfor de enkelte kommuner.
Analysens hovedresultater fremlægges på mødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 7 Ansøgning fra Rantzausminde Skole om deltagelse i Undervisningsministeriets rammeforsøg
+Beslutningstema
Godkendelse af Rantzausminde Skole deltagelse i Undervisningsministeriets rammeforsøg, hvor der søges om fravigelse fra kravet om elevplaner.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender Rantzausminde Skoles deltagelse i forsøgsordningen.
Sagsfremstilling
Undervisningsministeriet har indført et rammeforsøg, hvor der er mulighed for at søge om fravigelse fra en række statslige regler for folkeskolen, herunder fx krav om elevplaner.
Rantzausminde Skole har søgt om fravigelse fra kravet om elevplanen. Skolen anfører i sin ansøgning, at der ved at imødekomme denne ansøgning kan udvikles en ny evalueringspraksis, der både håndterer § 13 og understøtte ”vurdering for læring”.
Ifølge Folkeskolelovens § 13 skal eleverne og forældrene regelmæssigt underrettes om skolens syn på elevernes udbytte af skolegangen. Den løbende evaluering af elevernes udbytte skal bruges til vejledning af den enkelte elev og til at planlægge og tilrettelægge elevens undervisning.
Der er mulighed for, at op til 75 skoler på landsplan kan deltage i forsøget, med start fra skoleåret 2019/20 frem til og med udløbet af skoleåret 2022/23.
Skolen skal fortsat leve op til folkeskolelovens øvrige bestemmelser, som der ikke konkret gives tilladelse til at fravige.
Det er desuden en betingelse, at de deltagende skoler forpligter sig til at deltage i en erfaringsopsamling efter 3 år.
Ansøgningen har været drøftet i skolens bestyrelse, elevråd og hos personalet.
Fristen for at søge om at blive en del af rammeforsøget er den 31. maj 2019.
Der er således givet en forhåndsgodkendelse til Rantzausminde Skoles deltagelse i frihedsforsøget, betinget af den politiske godkendelse, i forbindelse med at ansøgningen er indsendt til Undervisningsministeriet inden Børne- og Ungeudvalget har taget stilling til ansøgningen.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 8 Godkendelse af uddannelsespolitik efter endt høringsperiode
+Beslutningstema
Godkendelse af uddannelsespolitik efter endt høringsperiode.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udkast til uddannelsespolitik godkendes.
Sagsfremstilling
Udkast til uddannelsespolitik for Svendborg Kommune har været i høring i perioden 9. april - 14. maj 2019. De indkomne høringssvar er vedlagt som bilag. Høringen har omfattet politikken, ikke de indsatte citater.
Der er indkommet høringssvar fra 12 folkeskoler.
Herudover har følgende tilkendegivet, at de kan bakke op om udkast til uddannelsespolitikken:
- Direktør, Svendborg Erhvervsskole
- Rektor, Svendborg Gymnasium
- Forstander, Den Forberedende Grunduddannelse på Syd- og Midtfyn
- Direktør, Simac
- Uddannelsesdirektør, UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole
- Uddannelseschef, SOSU Fyn
Ud fra de vedlagte høringssvar er der foretaget følgende ændring i uddannelsespolitikken:
Under pejlemærket ”Uddannelse i bevægelse” bemærkes, at det stærke miljø inden for musik og teater bør tales mere op. For at imødekomme dette, er sætningen ”Vi har et stærkt idræts-, sports-, og bevægelsesmiljø, der tiltrækker både børn, unge og voksne” ændret til ”Vi har stærke miljøer inden for musik, teater, idræt, sport og bevægelse, der tiltrækker både børn, unge og voksne”.
Udarbejdelsen af uddannelsespolitikken har indbefattet en bred involvering af interessenter på uddannelsesområdet. Den videre proces med politikkens omsætning til konkrete handlingsplaner og samarbejder følges op i relevante fora, blandt andet ved årligt fælles møde mellem Uddannelsesråd og Erhvervsråd.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Indstilles.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 9 Hash situationen blandt unge i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Beskrivelse af hash situationen blandt unge i Svendborg Kommune – notat udarbejdet af Fyns Politi og Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At notatet drøftes og tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På gruppeformandsmødet den 18. marts 2019 var Fyns Politi inviteret til at orientere om den aktuelle situation omkring hash i Svendborg Kommune. På mødet blev det aftalt, at politiet og kommunen skulle udarbejde en fælles faktabeskrivelse af situationen samt en beskrivelse af mulige områder, der kunne styrkes, herunder mulighed for styrkelse af samarbejdet mellem kommunen og politiet.
Det fælles notat er udsendt til Byrådet den 29. maj 2019 og vedlagt til orientering.
Der kan i øvrigt henvises til punkt vedrørende budget 2020 med henblik på udvidelsesforslag vedrørende SSP.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Drøftet og taget til efterretning. Idet udvalget ønsker, at omfanget af Individmøder, Bekymringssamtaler, Havnegruppemøder, Lokalrådsmøder og Specifikke indsatser uddybes vedr. 2018 og 2019.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 10 Udpegning af repræsentant til bestyrelsen for FGU Syd- og Midtfyn
+Beslutningstema
Udpegning af repræsentant fra Byrådet til bestyrelsen for FGU Syd- og Midtfyn.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Byrådet udpeger repræsentant til FGU Syd- og Midtfyns endelig tiltrædende bestyrelse.
Sagsfremstilling
Regeringen og en bred kreds af Folketingets øvrige partier indgik den 13. oktober 2017 ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” som blandt andet indeholder en aftale om at etablere en ny Forberedende Ungdomsuddannelse (FGU) på dertilhørende nye FGU institutioner.
Svendborg Kommunes Byråd udpegede den 29. maj 2018 udvalgsformand for Børne- og Ungeudvalget som Svendborg Kommunes repræsentant i den nye FGU institutions midlertidige bestyrelse.
Den midlertidige FGU bestyrelse har, med støtte fra FGU institutionens daglige administrative ledelse, fuldført sine væsentligste opgaver i forbindelse med forberedelserne til opstart af den nye uddannelse pr. 1. august 2019. FGU Syd- og Midtfyn har derfor, i brev af den 29. maj 2019, anmodet Svendborg Kommune om at udpege eller genudpege ét kommunalbestyrelsesmedlem til bestyrelsen for FGU Syd- og Midtfyn med tiltrædelse den 1. september 2019.
FGU Syd- og Midtfyn dækker også Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø Kommuner, som tillige vil skulle udpege ét bestyrelsesmedlem.
Lovgrundlag
Bestyrelsens funktionsperiode er på 4 år og følger normalt valgperioden for kommuner jf. LBK nr. 604 af 24. maj 2019 om Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Udvalget indstiller, at Henrik Nielsen udpeges som repræsentant.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 11 Ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fra 1. januar 2020 - efter høring
+Beslutningstema
Beslutning om ny budgetmodel for dagtilbud med børnehuse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fra 1. januar 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. april blev ny budgetmodel for løn for dagtilbud med børnehuse sendt i høring ved forældrebestyrelser i dagtilbud med børnehuse, MED-udvalg i dagtilbud med børnehuse og de faglige organisationer BUPL og PMF. Der er modtaget høringssvar fra alle høringsberettigede. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer, hvorfor forslag til ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fastholdes. De indkomne høringssvar samt administrationens bemærkninger til høringssvarene er vedhæftet som bilag.
Dagtilbudsområdets ny budgetmodel for løn for dagtilbud med børnehuse skal:
- Skabe økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse
- Indregne stordriftsfordele
- Omfordele budget med afsæt i børnehusenes socioøkonomiske profil
- Skabe mere ensartet niveau for ledelse
Der tages ikke højde for ovenstående hensyn i den nuværende budgetmodel for løn, som primært tildeler budget med afsæt i forventet antal børn. Sekretariat- og dagtilbud har sammen med Økonomi udarbejdet en ny budgetmodel for løn. Ovenstående hensyn er indarbejdet i nedenstående principper for ny budgetmodel for løn:
- Gradueret tildeling med afsæt i forventet antal børn
- Ekstra budget til børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper
- Pulje på 2,5 mio. kr. til socioøkonomisk tildeling ved omfordeling
- Særskilt og gradueret budget til ledelse
Med afsæt i principperne får hvert dagtilbud tildelt et samlet lønbudget. Den nuværende budgetmodels to bindinger bibeholdes, det vil sige at mindst 50 pct. af de fastansatte medarbejdere pr. børnehus skal være pædagoguddannet, og at åbningstiden skal udgøre 50 timer pr. uge samlet for dagtilbuddet forstået på den måde, at nogle børnehuse i dagtilbuddet kan have en lavere åbningstid, hvis andre børnehuse i dagtilbuddet har en højere åbningstid.
Ny budgetmodel for løn
Ny budgetmodel for løn gennemgås nedenfor. Afsættet er rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019.
Gradueret tildeling med afsæt i forventet antal børn
Hovedparten af dagtilbuddenes budget tildeles fortsat efter forventet antal børn. Tildelingen pr. 0-2-årige og 3-5-årige opgøres i børnepoint forstået på den måde, at en 3-5-årig udgør ét børnepoint og en 0-2-årig udgør 1,974 børnepoint.
Dagtilbuddene tildeles budget med afsæt i nedenstående graduering. Budgettet pr. børnepoint tager afsæt i rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019:
- Børnehuse med op til 30 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint
- Børnehuse med mellem 31 og 100 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint for de første 30 børnepoint og 46.900 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint
- Børnehuse med over 100 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint for de første 30 børnepoint, 46.900 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint op til 100 børnepoint og 51.000 kr. pr. børnepoint for over 100 børnepoint
En gradueret tildeling tilgodeser:
- En grundtildeling så der skabes økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse. Grundtildelingen erstatter den nuværende garantimodel, hvor små børnehuse tildeles budget svarende til 32 børnepoint inklusiv ledelse uanset antal indmeldte børn
- Stordriftsfordele da store børnehuse har bedre mulighed for at tilrettelægge ydertimerne hensigtsmæssigt i forhold til ressourceforbrug end små børnehuse
- At store børnehuse har mange ledelsesmæssige opgaver hvorved flere koordineringsopgaver videregives til medarbejdere i store børnehuse end i små børnehuse
Budgettet pr. børnepoint mellem 31 og 100 børnepoint vil variere med det samlede børnetal.
Ekstra budget til børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper
Børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper tildeles et ekstra budget, da disse børnehuse bruger flere ressourcer på ledelse og på at åbne og lukke flere afdelinger og udegrupper.
Børnehuse med flere afdelinger tildeles 120.000 kr. årligt. I 2019 har nedenstående børnehuse flere afdelinger:
- Østerdalen Skårup Børnehus
- Østerdalen Thurø Børnehuse
- Sundbyøster Humlebien
- Øbakkerne Solsikken og Øbakkerne Sundhøj Børnehus deler budgettet, idet de sammen anvender kapacitetshuset Vindeby Børnehave
Børnehuse med udegrupper tildeles 60.000 kr. årligt. I 2019 har nedenstående børnehuse udegrupper:
- Vesterlunden Ryttergården
- Øbakkerne Stenstrup Børnehus
- Østerdalen Gudbjerg Børnehus
- Fyrtårnet Børnegården Byparken
Pulje på 2,5 mio. kr. til socioøkonomisk tildeling ved omfordeling
Børnehuse med mange børn og familier i udsatte positioner tildeles et ekstra budget, da disse børnehuse bruger flere ressourcer på forældresamarbejde og det tværfaglige samarbejde.
Med afsæt i Danmarks Statistiks seks kriterier for socioøkonomisk tildeling opgøres børnehusenes profil årligt. De seks kriterier er barn af enlige forældre, herkomst, uddannelsesniveau for familien, arbejdsmarkedstilknytning for familien, indkomstniveau for familien og andel af indkomst erstattende ydelser for familien. Der tildeles et budget pr. barn, der opfylder fire ud af seks kriterier. Budgettet pr. barn afhænger af antallet af børn, der opfylder fire ud af seks kriterier. Med afsæt i børnehusenes profil pr. februar 2019 udgør budgettet 17.483 kr. pr. barn.
Børnehuse der modtager midler som følge af eksterne puljer tildeles ikke budget fra puljen. I perioden 2018 – 2021 modtager Sundbyøster Paraplyen og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue midler fra pulje til flere pædagoger til daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner og tildeles derfor ikke budget fra puljen. Fra 2022 indgår Sundbyøster Paraplyen og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue igen i puljen, ligesom øvrige børnehuse der fremadrettet måtte modtage midler fra eksterne puljer ikke modtager budget fra puljen.
Særskilt og gradueret tildeling til ledelse
Budget til ledelse tildeles særskilt. Kommunale dagtilbud tildeles budget til dagtilbudsledere med afsæt i faktisk løn. Herudover tildeles der budget til pædagogiske teamledere med afsæt i nedenstående graduering:
- Børnehuse med op til 30 børnepoint tildeles 15 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere
- Børnehuse med mellem 31 og 100 børnepoint tildeles 15 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere og 4.500 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint
- Børnehuse med over 100 børnepoint tildeles 37 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere
Selvejende dagtilbud tildeles budget til ledelse med afsæt i ovenstående graduering for pædagogiske teamledere. Herudover tildeles den gennemsnitlige udgift til dagtilbudsledere pr. børnepoint.
Resultat af ny budgetmodel for løn
Med afsæt i rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019 er nedenfor vist resultatet af ny budgetmodel for løn. Resultatet er vist inden den socioøkonomiske omfordeling hvor det ses, at dagtilbud med store børnehuse afgiver budget til dagtilbud med små børnehuse. Resultater er dernæst vist efter den socioøkonomiske omfordeling hvor det ses, at dagtilbud med få børn og familier i udsatte positioner afgiver budget til dagtilbud med mange børn og familier i udsatte positioner. Der omfordeles samlet 0,7 mio. kr.
Mio. kr. | Ændring i forhold til nuværende budgetmodel før socioøkonomi | Omfordeling grundet socioøkonomi | Ændring i forhold til nuværende budgetmodel efter socioøkonomi |
Sundbyøster | -0,401 | 0,230 | -0,171 |
Øbakkerne | -0,145 | -0,287 | -0,432 |
Vesterlunden | -0,103 | 0,160 | 0,057 |
Østerdalen | 0,480 | -0,204 | 0,277 |
Fyrtårnet | 0,169 | 0,100 | 0,269 |
I alt | - | - | - |
Note: Øbakkerne modtager i 2019 242.000 kr. til brug af Melbyhuset ved Øbakkerne Lundby Børnehave. I 2020 flyttes Øbakkerne Lundby Børnehave til lokaler på Tåsingeskolen – afdeling Lundby, hvorved Øbakkerne ikke modtager budgettet i 2020.
Nedenfor er vist hvordan den samlede lønramme for dagtilbud med børnehuse er fordelt i forhold til principper for ny budgetmodel for løn.
Mio. kr. | 0-30 børne-point | 31-100 børne-point | >100 børne-point | Afdelinger og udegrupper | Socioøko. pulje | Ledelse og adm. | Total |
Sundbyøster | 9,2 | 16,2 | 5,8 | 0,1 | 0,9 | 3,8 | 36,1 |
Øbakkerne | 10,7 | 13,8 | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 3,8 | 28,7 |
Vesterlunden | 9,2 | 13,4 | 0,9 | 0,1 | 0,7 | 3,4 | 27,7 |
Østerdalen | 9,2 | 8,2 | - | 0,3 | 0,2 | 3,0 | 20,9 |
Fyrtårnet | 6,1 | 6,5 | - | 0,1 | 0,4 | 2,2 | 15,2 |
I alt | 44,4 | 58,1 | 6,7 | 0,8 | 2,5 | 16,2 | 128,6 |
Ved godkendelse af ny budgetmodel for løn justeres ressourceaftalen med afsæt i den godkendte budgetmodel og i dialog med de faglige organisationer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den fremlagte budgetmodel for løn fordeler på en ny måde den tilgængelige lønramme ud fra det forventede børnetal, socioøkonomiske udfordringer mv. Dagtilbudsområdet overgår til rammestyring fra 2019, hvorved demografiske udsving skal håndteres inden for den fastsatte ramme. Øget børnetal giver færre ressourcer pr. barn, mens faldende børnetal giver flere ressourcer pr. barn.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Godkendt.
Susanne Gustenhoff (Ø) var imod, med den begrundelse at hun syntes der kunne have været en bedre proces, men større sikring af forståelse for modellen.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 12 Frivillig tidlig børnehavestart
+Beslutningstema
Drøftelse af frivillig tidlig børnehavestart til reduceret børnehavetakst.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter sagen.
Sagsfremstilling
I budgetforliget for Budget 2018 står der om tidlig børnehavestart: ”Parterne vil gerne, at der arbejdes med at synliggøre muligheden for tidlig overgang, herunder at dette kan ske til den reducerede børnehavetakst. I forbindelse med parternes samlede forslag til budgetforbedringer fremgår det endvidere, at der skal gennemføres dialog og høring hos de berørte parter inden der tages bindende beslutninger.
Da der i forbindelse med Budget 2019 blev fremsat 2 lignende reduktionsforslag om obligatorisk tidlig børnehavestart blev behandlingen af forslaget fra Budget 2018 udskudt. Ingen af forslagene til Budget 2019 blev vedtaget. Derfor skal Børne- og Ungeudvalget med afsæt i budgetforliget for Budget 2018 drøfte frivillig tidlig børnehavestart til reduceret børnehavetakst. Der lægges op til tidlig børnehavestart med 1-2 måneder.
Visitationskriteriernes nuværende bestemmelser om børnehavestart
Ifølge visitationskriterierne tilbydes der børnehavestart pr. den 1. i den måned, hvor barnet fylder tre år. Visitationskriterierne giver dog allerede i dag mulighed for fleksibilitet i tidspunkt for børnehavestart:
- Børn med særlige pædagogiske behov kan tilbydes udskudt børnehavestart, hvis det af kommunale fagpersoner vurderes hensigtsmæssigt
- Børn der er født i juli måned og indskrevet i Dagplejen eller Fyrtårnets Byparkens Vuggestue tilbydes børnehavestart pr. 1. august, hvor børn og dermed medarbejdere er tilbage fra sommerferie
- Børn der flytter til Svendborg Kommune tilbydes op til tre måneders tidlig børnehavestart for at undgå mange skift på kort tid
- Børn hvis dagplejer fratræder, holder orlov, starter uddannelse eller er langtidssygemeldt tilbydes op til tre måneders tidlig børnehavestart for at undgå mange skift på kort tid
- Børn indmeldt i Dagplejen eller Fyrtårnet Byparkens Vuggestue kan tilbydes børnehavestart én måned før eller én måned efter den 1. i den måned, hvor barnet fylder tre år. Fleksibiliteten forudsætter, at der er en ledig plads i det ønskede børnehus, at barnets plads ikke er visiteret til et andet barn, og at pladsgarantien for alle andre børn der skal starte i dagpleje, vuggestue eller børnehave den pågældende måned er opfyldt
Ved tidlig børnehavestart betaler forældre i dag vuggestuetakst indtil den 1. i den måned, hvor barnet fylder tre år. Ved sen børnehavestart betaler forældre børnehavetakst fra den 1. i den måned, hvor barnet fylder tre år. Taksten følger således aldersgruppen frem for tilbudstypen.
I 2018 startede 33 børn tidligere i børnehave. I 2019 har foreløbigt 27 børn startet tidligere i børnehave.
Frivillig tidlig børnehavestart med 1-2 måneder til reduceret børnehavetakst
Frivillig tidlig børnehavestart med 1-2 måneder til reduceret børnehavetakst betyder, at visitationskriterierne skal ændres på to områder:
- Frivillig tidlig børnehavestart med en 1-2 måneder betyder, at der som udgangspunkt stadig tilbydes børnehavestart pr. den 1. i den måned, hvor barnet fylder tre år, men at alle børn kan tilbydes børnehavestart 1-2 måneder tidligere, hvis det ønskes af forældrene, det vil sige ikke kun i særlige tilfælde
- Reduceret børnehavetakst betyder, at taksten skal følge tilbudstypen frem for aldersgruppen – ikke kun for børn der starter en måned tidligere i børnehave, men også for børn der starter op til tre måneder tidligere i børnehave eller senere i børnehave
Erfaringerne fra andre kommuner viser, at frivillig tidlig børnehavestart kan medføre, at forældre bliver i tvivl om det rigtige tidspunkt for deres barns børnehavestart. Ordningen kan således betyde flere henvendelser i Pladsanvisningen. Herudover kan frivillig tidlig børnehavestart medføre større usikkerhed i kapacitetsstyringen af 0-2 års pladser. For at undgå ledige 0-2 års pladser vil der blive behov for at fastsætte en frist for forældres tilkendegivelse om tidlig børnehavestart.
Proces ved beslutning om frivillig tidlig børnehavestart med 1-2 måneder til reduceret børnehavetakst
Beslutning om frivillig tidlig børnehavestart med 1-2 måneder til reduceret børnehavetakst kan træffes på Børne- og Ungeudvalgets møde den 14. august. Hvis der forinden skal gennemføres høring hos berørte parter, kan frivillig tidlig børnehavestart sendes i høring på mødet den 14. august med endelig vedtagelse på mødet den 9. oktober. Uanset om frivillig tidlig børnehavestart besluttes den 14. august eller 9. oktober kan ordningen træde i kraft 1. januar 2020, idet næsten alle børn med behovsdato i 2019 allerede har fået en plads pr. 14. august eller 9. oktober.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Som ovenfor nævnt følger taksten i dag aldersgruppen frem for tilbudstypen. Det samme gør ressourcetildelingen til kommunale og selvejende børnehuse og tilskuddet til private dagtilbud og private pasningsordninger. Såfremt taksten skal følge tilbudstypen frem for aldersgruppen skal dette også gælde for ressourcetildelingen og tilskuddet.
Da flere børn starter tidligere i børnehave end senere i børnehave vil ovenstående betyde, at indtægten på takster falder, men at udgiften til kommunale, selvejende og private dagtilbud og private pasningsordninger tilsvarende falder. På nuværende tidspunkt er der ikke grundlag for at vurdere omfanget af de økonomiske konsekvenser.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 23 stk.3.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Drøftet og udvalget besluttede, at der etableres frivillig tidlig børnehavestart fra 2 år og 10 måneder til en reduceret børnehavetakst fra 1. januar 2020.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 13 Obligatorisk læringstilbud til 1 årige fra udsatte boligområder
+Beslutningstema
Orientering om udmøntning af lovgivningen vedr. obligatorisk læringstilbud til 1 årige i udsatte boligområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På udvalgsmødet d. 15. august 2018 blev der orienteret om regeringens aftale om bekæmpelse af parallelsamfund, herunder obligatorisk læringstilbud til 1 årige fra udsatte boligområder. Målgruppen for obligatorisk læringstilbud er børn med bopæl i et udsat boligområde, og som ikke er optaget i et dagtilbud i alderen mellem 1 og 2 år. Det obligatoriske læringstilbud varer frem til barnet bliver sprogvurderet i 3 års alderen, hvorefter barnet automatisk udmeldes af tilbuddet.
Det obligatoriske læringstilbud skal foregå i et børnehus og har en varighed af 25 timer om ugen.
Kravet om obligatorisk læringstilbud træder i kraft d. 1. juli 2019.
Som led i dette tilbud skal der iværksættes målrettede forløb for såvel barnet som for begge barnets forældre, som bl.a. styrker barnets dansksproglige kompetencer, generelle læringsparathed og kendskab til danske traditioner. I forhold til forældrene er fokus rettet mod at vejlede dem, så de kan understøtte deres barns deltagelse i børnehuset samt barnets dansksproglige kompetencer.
Forældrene har pligt til at lade deres barn deltage i det obligatoriske læringstilbud eller selv at forestå en indsats, der står mål med indholdet i det obligatoriske læringstilbud. Hvis forældrene selv forestår indsatsen, skal der føres tilsyn hermed.
Hvis forældrene ikke overholder deres pligt, skal der ske en standsning af børneydelsen, jf. § 44 e, stk. 2 1. punkt. Standsningen vil være gældende for et kvartal.
I Svendborg Kommune er Byparken/Skovparken på listen over udsatte boligområder, og det vil derfor være børn fra dette område, som er omfattet af det obligatoriske læringstilbud. Der vil blive valgt ét børnehus, som skal varetage opgaven. Når børnehuset skal udvælges, skal der tages højde for bl.a. medarbejdernes kompetencer og sammensætningen af børn, herunder den samlede andel af børn fra udsatte boligområder, som pr. 1. januar 2020 højest må udgøre 30 % i det enkelte børnehus.
Det vurderes, at der er tale om 0-5 børn om året, som er i målgruppen for at modtage obligatorisk læringstilbud.
Aktuelt påtænkes det, at børn, som skal optages i et obligatorisk læringstilbud, indskrives i Sundbyøster Poppellunden.
Vuggestuen i dette børnehus arbejder bl.a. målrettet med børns sprogtilegnelse og har tilrettelagt læringsmiljøerne, så de kontinuerligt understøtter den sproglige udvikling hos børnene. Endvidere understøttes børnehuset af en sprogpædagog fra Interkulturelt Team, der samarbejder med medarbejderne i børnehuset om målrettede indsatser til understøttelse af sproglig udvikling hos børn med særlige behov. Ligeledes understøtter sprogpædagogen fra Interkulturelt Team medarbejderne i forældresamarbejdet ift. forældre med anden etnisk baggrund, herunder at vejlede forældre i at understøtte deres børns sproglige udvikling.
De 25 timer i det obligatoriske læringstilbud skal fordeles jævnt over ugen jf. § 44 b, stk. 2. I Svendborg Kommune skal timerne som udgangspunkt placeres på alle hverdage fra kl. 9.00 til 14.00. Timerne skal placeres, så børnene får mest muligt ud af det pædagogiske læringsmiljø. Derfor vil det være op til den pædagogiske teamleder at beslutte, hvis placering af timerne skal ændres på baggrund af hensynet til det enkelte barn.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Obligatorisk læringstilbud skal stilles gratis til rådighed for forældrene. Tilskuddet til forældrene skal derfor udgøre 100 % af udgiften til pladsen. Forældrene skal selv sørge for eller særskilt betale for bleer og frokost.
Regeringen har afsat 33 mio. kr. i 2019 voksende til 94 mio. kr. årligt fra 2021 og frem til at finansiere udgifter ved indsatsen. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvorledes den enkelte kommune kompenseres.
Lovgrundlag
Lov om ændring af dagtilbudsloven og Lov om en børne- og ungeydelse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Taget til efterretning.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 14 Fyrtårnet Børnegården Byparken - økonomisk handleplan
+Beslutningstema
Orientering og drøftelse af økonomisk udfordring og handleplan i Fyrtårnet Børnegården Byparken.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter sagen.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget behandlede den 3. april 2019 regnskaberne for de selvejende dagtilbud. De selvejende dagtilbud samarbejder fagligt i det forpligtende samarbejdsnetværk Fyrtårnet, men er selvstændige juridiske enheder og indbyrdes økonomisk uafhængige.
I regnskabet for 2018 for det selvejende dagtilbud Fyrtårnet Børnegården Byparken fremgik et væsentligt merforbrug. Af udvalgssagen fremgik det, at Fyrtårnet Børnegården Byparken derfor var anmodet om at udarbejde en økonomisk handleplan for at genoprette sit budget.
Bestyrelsen i Fyrtårnet Børnegården Byparken har efterfølgende med bistand fra fobu (paraplyorganisation for selvejende dagtilbud i Danmark) udarbejdet en handleplan og en likviditetsoversigt for 2019-2022. Handleplanen og likviditetsoversigten viser for 2019 et forventet budgetunderskud på samlet 1,1, mio. kr., svarende til 22,9 % af børnehusets budget. Merforbruget skyldes bl.a. engangsudgifter i forbindelse med personaleudskiftning og et faldende børnetal. Handleplanen indebærer en reduktion af personalegruppen.
Den økonomiske handleplan løber frem til udgangen af 2022, hvor Fyrtårnet Børnegården Byparken forventer at have indhentet underskuddet.
Handleplanen har givet anledning til at der p.t. er indført et skærpet økonomisk tilsyn bestående af følgende:
- Svendborg Kommune udbetaler forskud på driftstilskud i 2019
- Driftstilskuddet udbetales månedligt (mod før kvartalsvis) med henblik på tættere opfølgning
- Månedlige opfølgninger på budget og likviditet
- Kvartalsvise møder med henblik på at følge, om forudsætningerne for handleplanen holder
Sekretariat og Dagtilbud følger i samarbejde med Økonomi tæt op på handleplanen og vil efter behov orientere udvalget yderligere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser er beskrevet i sagsfremstillingen.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Drøftet sagen og taget til efterretning.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 15 Opsamling på politisk temadag
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter opfølgning på byrådets temadag.
Sagsfremstilling
Der blev i februar afholdt en politisk temadag, hvor byrådets samarbejde og samarbejde med administrationen blev drøftet.
På baggrund af byrådets temadag fremsendes nedenstående til udvalgenes behandling:
- Drøftelse af sagsindsigt – spørgsmål og analyser, jf. nedenstående uddrag fra udvalgenes forretningsorden.
§8 Administrationen besvarer enkelthenvendelser, såfremt det skønnes foreneligt med administrationens ressourcer. Er henvendelsen mindre ressourcekrævende kan det iværksættes og besvares, og der sendes kopi til pågældende udvalg, såfremt det skønnes relevant.
Stk. 2 Spørgsmål fra byrådsmedlemmer til administrationen rettes til vedkommende direktør eller afdelingschef. Hvis byrådsmedlemmers spørgsmål kan besvares, sendes kopi af svaret til pågældende udvalg, såfremt det skønnes relevant.
Stk. 3 Hvis spørgsmålet ikke kan besvares, for eksempel på grund af det ressourcetræk en besvarelse afføder, orienteres om, at spørgeren kan sende spørgsmålet til behandling i det relevante fagudvalg.
§ 9. Spørgsmål besvares så vidt muligt af den relevante direktør eller afdelingschef indenfor 10 arbejdsdage.
Stk. 2 Kompleksiteten af besvarelsen af et spørgsmål kan dog medføre en længere svartid. Den pågældende direktør eller afdelingschef orienterer i så fald spørgeren om forventet tidspunkt for besvarelse af spørgsmålet.
- Brug af standsningsretten og evt. muligheden for 2. behandling af sager drøftes.
Lov om kommunernes styrelse § 23:” Ethvert medlem af et udvalg kan standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af udvalget, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at han ønsker sagen indbragt til afgørelse af kommunalbestyrelsen. Dette gælder dog ikke afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til udvalget.”
- Orientering om kommende større sager sker under orientering på udvalgsmøderne.
Der ud over arbejdes der videre med:
- En løbende afprøvning af forskellige metoder ved afholdelse af konfliktfyldte borgermøder.
- Et vedvarende fokus på, at sagsfremstillingerne ikke er for tunge. Og at bilagsnavne er mere sigende.
- At gruppeformandsmøder fastholdes og referater sendes til hele Byrådet samt afholdes af et årligt arrangement for Byrådet.
- En årlig evaluering af arbejdet i udvalgene og samarbejdet med direktionen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 03-06-2019
Drøftet. Forretningsordenen fastholdes uændret. Udvalget præciserer, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ. På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager, der vedrører et fagudvalg, behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant for Per Nykjær Jensen deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 03-06-2019
Drøftet.
Udvalget ønsker at præcisere, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ.
På Gruppeformandsmøder drøftes nye emner/temaer, men sager der vedrører et fagudvalg behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Morten S. Petersen (løsgænger) var fraværende
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-06-2019
Drøftet.
Forretningsordenen fastholdes uændret. Udvalget præciserede, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ. På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager, der vedrører et fagudvalg, behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Som suppleant deltog Jens Erik Laulund Skotte (Ø).
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 04-06-2019
Forretningsorden fastholdes uændret, men det præciseres, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ.
På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager der vedrører et fagudvalg behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-06-2019
Drøftet. Referatet godkendt. Forretningsordenen fastholdes uændret. Udvalget præciserer, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ. På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager, der vedrører et fagudvalg, behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Afbud fra Per Nykjær (V). Som suppleant deltager Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Drøftet. Forretningsordenen fastholdes uændret. Udvalget præciserede, at gruppeformandsmøderne ikke er et besluttende organ. På gruppeformandsmøderne drøftes nye emner/temaer, men sager, der vedrører et fagudvalg, behandles og besluttes altid i fagudvalget.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.
Punkt 16 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Pulje til flere pædagoger og pædagogiske assistenter til institutioner med mange sårbare og udsatte 0-2-årige
- Kommende større sager.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-06-2019
Taget til efterretning.
Steen Tinning (R) var fraværende.
Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (Å), hvorfor Susanne Gustenhoff (Ø) deltog som suppleant.
Afbud fra Torben Frost (A), hvorfor John Arly Henriksen (A) deltog som suppleant.