Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.
Punkt 2 Orientering om processen for ny model for honorering af plejefamilier
+Beslutningstema
Orientering om processen for ny model for honorering af plejefamilier.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget besluttede i april, at Familieafdelingen iværksætter en proces, hvor det afklares, hvilken model for honorering af plejefamilier og øvrige vilkår, der skal være gældende i kontraktforholdet mellem plejefamilie og Svendborg Kommune.
Familieafdelingen har iværksat en proces, der leder hen i mod, at kunne anbefale en model.
Processen består af følgende hovedelementer:
- En analyse af nuværende niveauer for honorering i Svendborg med henblik på, at vurdere, hvorledes niveauer i en eventuel gennemsnitsmodel bedst placeres.
- Gennemgang af KLs anbefaling af gennemsnitsmodellen
- Erfaringer med brug af gennemsnitsmodellen
- Inddragende Dialogmøder med plejefamilier om overvejelser om ny model for honorering af plejefamilier.
Første dialogmøde med plejefamilierne blev afholdt den 17. september. Opfølgende møde bliver den 29. oktober 2019.
På dialogmødet den 17. september med plejefamilierne var der generel opbakning til at indføre en gennemsnitsmodel. Der var dog forskellige forslag til, dels til hvordan niveauerne kan placeres i Svendborg, dels hvordan modellen implementeres.
På baggrund af ovenstående tiltag, herunder tilbagemeldingerne fra dialogmødet, udarbejder Familieafdelingen nu et udkast til en konkret gennemsnitsmodel og en implementerings plan. Dette drøftes med plejefamilierne i dialogmødet den 29. oktober, hvorefter sagen forelægges for Børne- og Ungeudvalget.
Gennemsnitsmodellen:
Gennemsnitsmodellen tager udgangspunkt i en honorering der fastsættes ud fra en gennemsnitsbetragtning. Honoreringen baseres her på den gennemsnitlige plejeopgave fordelt over tid, hvilket betyder, at honoreringen fastholdes på samme størrelse gennem hele anbringelsesperioden, fra opgavens start og frem til det fyldte 18. år.
Fastholdelse af honoreringens størrelse gennem hele anbringelsesperioden betyder, at genforhandling af honoreringens størrelse kun yderst sjældent kan komme på tale.
Udgangspunktet for vurderingen af den gennemsnitlige plejeopgave er:
Handleplan og en samlet vurdering, der inddrager følgende parametre:
- Barnets vanskeligheder og behov for omsorg, støtte og behandling
- Anbringelsens forventede varighed
- Krav til samarbejde med forældre og øvrige relevante aktører
- Plejefamiliens ressourcer og kvalifikationer
- Eventuelle erhvervsbegrænsninger i forhold til plejeopgaven
Formålet med gennemsnitsmodellen er at understøtte det anbragte barns ressourcer frem for dets vanskeligheder.
Sigtet med gennemsnitsmodellen er ligeledes at skabe ro omkring plejebarnet, hvilket opnås, når både plejeforældre og sagsbehandler finder modellen gennemskuelig og forudsigelig, og at begge parter er indforstået med, at honoreringens størrelse kun kan genforhandles i helt ekstraordinære tilfælde.
Gennemsnitsmodellen skal samtidig sikre det gode samarbejde mellem plejefamilien og den anbringende kommune.
Gennemsnitsmodellen består i sit udgangspunkt af 4 fastlagte niveauer, der hver især afspejler, hvor stor plejeopgaven er på det enkelte niveau.
Honoreringens stabilitet bevirker således, at plejefamilien i nogle perioder løfter en større opgave, end de bliver honoreret for, og i andre perioder en mindre opgave end de bliver honoreret for.
For øvrige vilkår i kontraktforholdet mellem en plejefamilie og Svendborg kommune er der iværksat et arbejde med udarbejdelse af en håndbog, hvor øvrige forhold tydeliggøres – det kan eksempelvis være niveauer for ekstra ydelser. Samtidig udarbejdes en ny og mere dækkende familieplejekontrakt.
Sagen vil blive nærmere gennemgået på mødet.
Lovgrundlag
Lov om Social Service
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.
Punkt 3 Status på fagligt og økonomisk bæredygtige skoler pba faktisk elevtal pr. 5. sept. 2019
+Beslutningstema
Orientering om faktisk elevtal og antal klasser i folkeskolerne for skoleåret 2019/20.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Pr. 1. august 2019 trådte den justerede ressourcetildelingsmodel for almenområdet på folkeskolerne i kraft.
Justeringen blev besluttet i Byrådet den 30. oktober 2018 i sammenhæng med beslutning om optimering af klassedannelse ved at hæve maksimalt elevtal fra 26 til 28 pr. klasse, samt optimering af antallet af klasser på Stokkebækskolen.
For skoleåret 2019/20 viste beregningsmodellen (baseret på elevtalsprognosen 2018) et forventet klassetal på 222 klasser med en gennemsnitlig klassekvotient på 22,4.
Til sammenligning var der i skoleåret 2018/19 i alt 237 klasser med en gennemsnitlig klassekvotient på 21,1.
Børne- og Ungeudvalget blev den 8. maj 2019 orienteret om det forventede elevtal i skoleåret 2019/20, det forventede antal klasser samt klassekvotienten. Beregningerne blev foretaget på baggrund af skolernes egne forventninger på elevtallet pr. 5. sept. 2019.
Forventningen var et elevtal på 4.934 fordelt på 227 klasser, svarende til en gennemsnitlig klassekvotient på 21,7. Forventningen var desuden, at der ville være 8 klasser med 28 elever samt 7 klasser med 27 elever.
Det faktiske elevtal pr. 5. sept. 2019 blev 4.971 elever, fordelt på 224 klasser, svarende til en gennemsnitlig klassekvotient på 22,2.
Skematisk overblik:
| Skoleåret 2018/19 | Skoleåret 2019/20 | ||
Forudsæt-ninger | Faktisk elevtal 5/9 2018 | Forventede tal pba. elevtalsprognose 2018 | Forventede tal pba. skolernes egne forventninger | Faktisk elevtal |
Elevtal | 4991 | 4968 | 4934 | 4971 |
Antal klasser | 237 | 222 | 227 | 224 |
Gns. Klassekvotient | 21,1 | 22,4 | 21,7 | 22,2 |
I vedhæftede bilag ses fordelingen af elever i klasserne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Skolerne har modtaget endelig ressourcetildeling på baggrund af elevtallet 5. sept. 2019.
De besluttede besparelser er udmøntet og garantitildeling udfaset.
Stokkebækskolen er i indeværende år tildelt ressourcer til en ekstra 3. klasse i et overgangsår.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.
Punkt 4 ForårsSFO - Status på det forberedende arbejde
+Beslutningstema
Orientering om status på det forberedende arbejde med forårsSFO.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På Byrådets møde den 30. april 2019 blev det besluttet at etablere forårsSFO, som det pædagogiske tilbud for kommende skolebørn i perioden fra 1. april til 31. juli i Svendborg Kommune med opstart 1. april 2020.
De fysiske rammer
På baggrund af den udarbejdede kapacitetsanalyse igangsættes justeringer på to matrikler i samarbejde med CETS. På Issø-skolen er nedsat en projektgruppe, som arbejder med etablering af læskur med varme (første møde den 18. september 2019). På Stokkebækskolen afd. Gudbjerg etableres ventilation i lokalet til forårsSFO. Der etableres i samme ombæring ventilation i flere undervisningslokaler i forbindelse med omorganisering på skolen.
Udover disse to justeringer er der afsat en pulje til de øvrige mindre justeringer på skolerne, som skal ansøges senest 10. december 2019, og der er afsat 10.000 kr. pr. matrikel til pædagogiske opstartsmaterialer.
Kommunikation og indskrivning
Før sommerferien har forældre til de første forårsSFO-børn modtaget et informationsbrev om forårsSFO.
Indskrivning foregår i perioden fra 4.-17. november 2019. Forældre har modtaget information i uge 40 om, at der er samlet indskrivning til skole, SFO og forårsSFO. Der er lagt information om forårsSFO på www.svendborg.dk, og der er ligeledes lagt information om den samlede indskrivning. Forældre inviteres til lokale informationsmøder på skolerne, hvor de bliver introduceret til både forårsSFO, skole og SFO.
Organisering
I alle distrikter er der inden sommerferien afviklet ledelsesmøder på tværs af dagtilbud og skole. De har mundet ud i de første tanker om rammer for forårsSFO. Der er afviklet et temamøde for ledelserne på dagtilbud og skoler med et inspirationsoplæg fra Odense Kommune.
Når rammerne er på plads og medarbejderne er udpeget afvikles en temadag med alle medarbejdere i forårsSFO, hvor det pædagogiske og praktiske indhold er på dagsordenen. Temadagen kickstarter arbejdet i distrikterne, hvor medarbejdere fra skole og dagtilbud i fællesskab forbereder den lokale forårsSFO.
Ledelserne modtager løbende nyhedsbreve med fokus på de fælles opmærksomheder, der er på tværs af distrikterne.
De frie grundskoler
Alle frie grundskoler i Svendborg har valgt at etablere forårsSFO pr. 1. april 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Skolerne har fået tilsendt en ressourceberegningsmodel, så de med afsæt i elevtalsprognosen kan få overblik over den forventede økonomiske ramme og dermed de personalemæssige muligheder. Efter indskrivningsprocessen kender skolerne deres forventede elevantal og dermed den samlede økonomiske ramme.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.
Punkt 5 Fyrtårnet Børnegården Byparken - Økonomiske handleplan
+Beslutningstema
Orientering og drøftelse af økonomisk udfordring og handleplan i Fyrtårnet Børnegården Byparken.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter sagen.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget tog den 12. juni 2019 Fyrtårnet Børnegården Byparkens økonomiske handleplan til efterretning. Af den økonomiske handleplan af 25. maj 2019, fremgår det, at det driftsmæssige underskud fra 2018 samt det forventede driftsmæssige underskud for 2019, vil kunne indhentes over en 4 årig perioden. Handleplanen og likviditetsoversigten viser for 2019 et forventet budgetunderskud på samlet 1,1 mio. kr., svarende til 22,9 % af børnehusets budget. Den økonomiske handleplan løber frem til udgangen af 2022, hvor Fyrtårnet Børnegården Byparken forventer at have genoprettet sit budget.
Bestyrelsen for Fyrtårnet Børnegården Byparken har med bistand fra fobu (paraplyorganisation for selvejende dagtilbud i Danmark) udarbejdet månedlige budgetopfølgninger endvidere har Svendborg Kommune d. 15. august afholdt kvartalsmæssigt opfølgningsmøde med bestyrelsesformand samt leder af Fyrtårnet Børnegården Byparken samt direktør fra fobu.
Ved seneste budgetopfølgning pr. 31. august 2019 var det forventede underskud for 2019 øget til kr. 1.170.000, det vil sige en forøgelse af underskuddet med ca. 100.000 kr. svarende til en forværring på mere end 9 % siden den Økonomiske Handleplan af 25. maj 2019 blev fremlagt. Dette gør det endnu svære at realisere den økonomiske handleplan, hvor tilbagebetalingen skal realiseres over en fire årig periode.
I øvrigt kan det oplyses, at der er etableret et fagligt skærpet tilsyn, og der udarbejdes en samarbejdstale med bestyrelsen for Børnegården Byparken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser er beskrevet i sagsfremstillingen.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Drøftet sagen og taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.
Punkt 6 Politisk mødekalender 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af møder i Børne- og Ungeudvalget i 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At mødekalenderen godkendes.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et forslag til mødekalender for de politiske udvalg i 2020.
Mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget bliver ud fra forslaget således:
- onsdag den 15. januar 2020, kl. 15.30
- onsdag den 5. februar 2020, kl. 15.30
- onsdag den 4. marts 2020, kl. 15.30
- onsdag den 1. april 2020, kl. 15.30
- onsdag den 6. maj 2020, kl. 15.30
- onsdag den 17. juni 2020, kl. 15.30
- onsdag den 12. august 2020, kl. 15.30
- onsdag den 9. september 2020, kl. 15.30
- onsdag den 7. oktober 2020, kl. 15.30
- onsdag den 11. november 2020, kl. 15.30
- onsdag den 2. december 2020, kl. 15.30
Mødedatoer er koordineret med øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og byråd, se bilag.
Udvalget afholder tre årlige dialogmøder med bestyrelserne på dagtilbudsområdet.
I 2020 er det:
- onsdag den 25. marts 2020, kl. 18.30-20.30 – kommunale og selvejende dagtilbud
- onsdag den 21. oktober 2020, kl. 18.30-20.30 – kommunale og selvejende dagtilbud
- onsdag den 28. oktober 2020, kl. 18.30-20.30 – private dagtilbud
Udvalget afholder fire årlige dialogmøder med bestyrelserne på skoleområdet, med efterfølgende samrådsmøde med skolebestyrelsen på den skole, hvor dialogmødet finder sted.
I 2020 er der dialogmøder + samrådsmøder:
- mandag den 17. februar 2020, kl. 17.00-19.00 + 19.15-20.15 på Ørkildskolen
- tirsdag den 12. maj 2020, kl. 17.00-19.00 + 19.15-20.15 på Skårup Skole
- torsdag den 3. september 2020, kl. 17.00-19.00 + 19.15-20.15 på Issø-skolen
- onsdag den 18. november 2020, kl. 17.00-19.00 + 19.15-20.15 på Rantzausminde Sk.
I 2020 afholdes 3 samrådsmøderne (hvor der ikke er dialogmøde inden):
- tirsdag d. 10. marts 2020, kl. 19.30-20.30 på Nymarkskolen
- onsdag den 4. november 2020, kl. 19.30-20.30 på Stokkebækskolen
- torsdag den 26. november 2020, kl. 19.30-20.30 på Tåsingeskolen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.
Punkt 7 Meddelelser
+Indstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- KL inviterer til Børn & Unge Topmøde den 30.-31. januar 2020 i Aalborg Kongres & Kultur Center
- KL´s Kommunale kerneværdier
- Svar vedrørende pulje om tilskud til børnehuse med mange udsatte 0-2 årige
- Visitationskriterier på dagtilbud
- Svar på ansøgning om dispensation – bedre fordeling
- Det private dagtilbud Børnebiksen
- Etablering af butik i forbindelse med STU på CSV Sydfyn
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-10-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), hvorfor Hanne Klit (A) deltog som suppleant.