Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Godkendt.
Karl Magnus Bidstrup (A), Torben Frost (A) og Dorthe Ullemose (O) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Punkt 2 Budget 2021 - Takstoversigt - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Takstoversigt – Børne og Ungeudvalget
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At forslag til takster for 2021 fremsendes til 1. behandling af budget 2021.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udarbejdelse af budgetmateriale til 2021 har administrationen udarbejdet forslag til takster på Børne- og Ungeudvalgets område.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Taksterne indgår i det samlede budgetforslag for 2021.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Godkendt og fremsendes til 1. behandling.
Karl Magnus Bidstrup (A) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Punkt 3 Byhaveskolen - renovering af belægning
+Beslutningstema
Godkendelse af byggeprogram/skitseprojekt vedr. belægning på Byhaveskolen.
Indstilling
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget,
- At Børne- og Ungeudvalget principgodkender byggeprogram/skitseprojekt
- At Teknik- og Erhvervsudvalget godkender byggeprogram/skitseprojekt
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede i marts 2020 at fremrykke og bevillige 1,0 mio. kr. til renovering af belægning på Byhaveskolen. Samtidig blev det besluttet, at administrationen blev bemyndiget til at indgå kontrakter med entreprenør.
Belægningen på Byhaveskolen har ikke været optimal i forhold til brugerne, idet der er udfordringer med tilgængeligheden for kørestolsbrugere, svagtseende og andre med mobilitetshandicap.
Projektets endelig udformning er sket i et tæt samarbejde med skolen, herunder bestyrelsen, således at det er skolen og brugerne der prioriterer, hvilke enkelte dele, der skal udføres inden for den afsatte ramme.
Projektet omhandler udskiftning af flisebelægning, etablering af handicapvenlige ramper, forskønnelse af grønne områder på skolen, etablering af en amfiteater-lignende trappe til brug for elever og personale, hvilket skolen har ønsket sig i forbindelse med projektet. Se skitseprojektet i bilag 1 ”Etapeplan”.
Som en del af projektet er der udført kloakarbejde for 115.000 kr., idet dette var mest hensigtsmæssigt at få udført, når belægningen alligevel skulle udskiftes.
For at imødekomme alle ønsker, er der en merudgift på 65.000 kr. til endelig gennemførelse af projektet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet har været udbudt med optioner, og for at tilgodese alle optioner er de samlede forventede udgifter på 1,065 mio. kr.
Merudgiften på 0,065 mio. kr. finansieres inden for puljen til vedligeholdelse af de kommunale bygninger i 2020.
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Godkendt.
Karl Magnus Bidstrup (A) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Punkt 4 Ansøgning fra Sejl- og Friluftscentret om budgetforhøjelse
+Beslutningstema
Beslutning om forhøjelse af budget til Sejl- og Friluftscentret
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget,
- At budgettet til Sejl- og Friluftscentret forhøjes med 200.000 kr. med ikrafttræden fra og med budget 2021, idet finansiering sker inden for Skole og Uddannelses samlede ramme.
eller - At sagen fremsendes til budgetdrøftelserne for budget 2021.
Sagsfremstilling
Sejl- og Friluftscentret har den 23. juni 2020 ansøgt om forhøjelse af det årlige budget til drift og løn. Primært søges midler til indkøb af nyt materiel, bl.a. til kajakker, for at kunne leve op til gældende sikkerhedskrav, samt midler til den løbende drift.
Børne- og Ungeudvalget drøftede ansøgningen på udvalgets møde den 12. august 2020 og administrationen blev anmodet om at udarbejde et punkt til behandling på nærværende møde.
Ansøgningen fremgår desuden af bilag 1.
Sejl- og Friluftscentret er et tilbud til alle kommunens almenskoler samt specialtilbud. Herudover køber flere frie skoler samt en enkelt efterskole forløb på centeret.
Tilbuddet benyttes bredt af alle skoler på alle klassetrin.
Derudover har alle elever i 4. klasse et særligt tilbud på centeret, der er faste sejlhold som valgfag, tilbud med et særligt fokus på indskolingen samt målrettede aktiviteter til specialtilbuddene.
Centeret afholder sikkerheds- og betjeningskurser for skolernes lærere, og centerets egne tilknyttede lærere forestår desuden selv en del af elevundervisningen, og varetager desuden vedligeholdelse af både, kajakker mv.
Centeret har løbende tilpasset undervisningen med nye vandaktiviteter, og elevtallet har særligt siden 2007 været støt stigende.
De sidste to år har tilbuddet haft ca. 4.000 elevbesøg pr. år (mod ca. 1.200 elevbesøg i år 2000), og i indeværende skoleår påregner centeret at nå op på 4.500 elever.
Aktiviteterne på centeret indgår sammen med de øvrige kommunale tilbud i viften af muligheder ind i arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer.
Budgettet er trods stigende elevbesøg ikke budgetreguleret (udover alm. prisfremskrivning) i en årrække. Skolernes egenbetaling er øget med virkning fra indeværende skoleår, men ikke i et omfang, der kan dække budgetbehovet på centeret.
Det er administrationens anbefaling, at Sejlads- og Friluftscenterets budget øges med samlet 200.000 kr., fordelt med 100.000 kr. til løn og drift og 100.000 kr. til løbende indkøb og vedligeholdelse af materiel, således at der er mulighed for at forny materiellet og leve op til de sikkerhedsmæssige krav i en årrække.
Centeret har frihed til den endelige fordeling indenfor budgettet i lighed med de øvrige kommunale tilbud og skoler.
Den økonomiske styrkelse af Sejlads- og Friluftscenteret ses som tiltag sammen med de øvrige i styrkelsen af mangfoldige læringsmiljøer.
Sejlads- og Friluftscenterets ansatte refererer til Thurø Skoles ledelse og centeret er fysisk placeret ved Thurøbund Spejdercenter.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Frilufts- og Sejladscenteret har et samlet budget på 310.000 kr., hvoraf ca. 100.000 kr. er budgetterede indtægter fra de kommunale og frie skoler, samt specialinstitutioner, og de resterende 210.000 kr. er fast kommunalt tilskud.
Den faktiske indtægt fra skolerne er i 2019 på 141.000 kr., hertil kommer 20.000 kr. i fondsmidler.
Lønudgiften udgør 270.000 kr. Det resterende forbrug går til drift, herunder husleje med ca. 40.000 kr.
Nyanskaffelser har hidtil primært været finansieret via fondsmidler.
Et øget tilskud på 200.000 kr. foreslås taget fra den samlede ramme i Skole og Uddannelse, alternativt fremsendes til budgetdrøftelserne for budget 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Godkendt at budgettet til Sejl- og Friluftscentret forhøjes med 200.000 kr. med ikrafttræden fra og med budget 2021, idet finansiering sker inden for Skole og Uddannelses samlede ramme.
Karl Magnus Bidstrup (A) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Punkt 5 Orientering om ordblindeindsats i Svendborg Kommunes folkeskoler
+Beslutningstema
Notat om gældende praksis i forhold til arbejdet med ordblinde på folkeskolerne i Svendborg Kommune, samt kommende initiativer på området.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At notatet tages til efterretning
Sagsfremstilling
Efter ønske fra Børne- og Ungeudvalget har Skole og Uddannelse udarbejdet et notat, der beskriver gældende praksis i forhold til arbejdet med ordblinde på folkeskolerne i Svendborg Kommune.
Notatet beskriver, hvad der kendetegner ordblindhed, gældende lovgivning, testpraksis, opfølgning på test, brug af kompenserende læse- og skriveteknologi samt gældende praksis på skolerne i dag.
Derudover beskrives kommende indsatser på området kort. Det vil sige udarbejdelse af fælles ordblindestrategi, kompetenceudvikling af læsevejledere samt procedure i forbindelse med ordblindes overgang til ungdomsuddannelser.
Lovgrundlag
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Taget til efterretning.
Punkt 6 Orientering om overgang til Aula på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Orientering om overgangen til Aula på dagtilbudsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Aula er en landsdækkende digital kommunikationsplatform, der skal understøtte samarbejdet mellem skoler, dagtilbud, forældre og børn. Udviklingen af systemet, tidsplan, proces m.m. er koordineret på kommunernes vegne af KL’s it-selskab – Kombit. I Svendborg Kommune er der etableret en projektorganisation, der understøtter overgangen til Aula.
I oktober 2019 overgik skoleområdet i Danmark til Aula og i januar 2021 tages Aula i brug på dagtilbudsområdet i Svendborg Kommune.
Målet med Aula er at skabe en tidssvarende og forenklet platform for digital kommunikation mellem forældre, skoler og dagtilbud - på skoleområdet ligeledes med eleverne. Der er stilet efter en enkel og intuitiv løsning med inspiration fra bl.a. opsætningen på sociale medier.
Derudover kan Aula understøtte det tværfaglige samarbejde med eksempelvis PPR.
Ved at samme system anvendes på både dagtilbuds- og skoleområdet skabes der en forenkling og rød tråd for forældre.
På dagtilbudsområdet afløser Aula KMD Børneintra, som er den kommunikationsplatform og hjemmesideplatform, der hidtil har været anvendt i Svendborg Kommune.
For at kunne bruge Aula skal man være registreret som forældre eller medarbejder på dagtilbudsområdet, og ens rettigheder i systemet defineres ud fra, hvilket børnehus eller dagplejegruppe man er tilknyttet som forælder eller medarbejder.
Aula rummer ikke i sig selv en hjemmeside. Da hjemmesideelementet i KMD Børneintra også udgår, etableres der derfor en forenklet hjemmeside for hvert dagtilbudsområde som er rettet til interesserede kommende forældre, samarbejdsparter og lokalområdet i øvrigt. Fælles information om dagtilbudsområdet samles på www.svendborg.dk og der linkes imellem de forskellige sider.
Ibrugtagning af Aula på dagtilbudsområdet vil trække på erfaringerne fra skoleområdet. Bl.a. er der udarbejdet en overordnet anvendelsesstrategi, som skal skabe gode rammer for hensigtsmæssig og målrettet digital kommunikation. Herunder, at man som bruger guides til at overveje, hvornår det er hensigtsmæssigt at kommunikere digitalt og hvornår det med fordel kan ske mundtligt, telefonisk, i papirform eller på andre måder.
Forældrebestyrelser, medarbejdere og ledere drøfter anvendelsesstrategien i efteråret 2020 og omsætter den til konkrete lokale retningslinjer for god kommunikation og samarbejde i Aula.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Aula rummer engangsudgifter i forbindelse med opstart samt løbende udgifter til licens m.m. Udgifterne afholdes inden for dagtilbudsområdets centrale budget. Den nuværende udgift til KMD Børneintra indgår i finansieringen heraf.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Taget til efterretning.
Punkt 7 Orientering om valg vedrørende frokostordninger i dagtilbud
+Beslutningstema
Orientering om valg vedrørende frokostordninger i dagtilbud for perioden 2021-22.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Generelt om frokostordninger
Siden 2010 skal alle børn i dagtilbud iht. dagtilbudsloven have tilbudt et sundt frokostmåltid. Formålet er, at alle børn får et sundt måltid midt på dagen, som skal medvirke til at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til børnenes generelle velvære og udvikling. Frokostmåltidet omfatter alle børn i børnehuset, medmindre der foreligger lægeerklæring om særlig allergi el.lign.
Frokostmåltidet skal leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger samt til Mad- og måltidspolitikken i Svendborg Kommune. Derudover har Børne- og Ungeudvalget d. 15.8. 2018 besluttet, at frokostordningen skal være omfattet af Byrådets målsætning om det økologiske bronzemærke, som indebærer at min. 30-60% af råvarerne skal være økologiske.
Mulighed for fravalg
Frokostmåltidet kan efter dagtilbudsloven fravælges kollektivt af forældrene i et børnehus. Frokostmåltidet er fravalgt hvis et flertal, dvs. mere end halvdelen, af forældrene stemmer nej tak. Hvis halvdelen eller flere stemmer ja eller ikke deltager i afstemningen skal der etableres en frokostordning i børnehuset. Et fravælg gælder to år af gangen.
I øjeblikket er der i Svendborg Kommune frokostordninger i otte kommunale og selvejende børnehuse, heraf fire med egenproduktion og fire der modtager maden og anretter/luner den til servering.
Valget af leverandør til anretterkøkkener foregår lokalt med inddragelse af forældrebestyrelsen. I øjeblikket anvender de fire børnehuse den samme leverandør, som er undervejs i en certificering efter bronzemærket. Certificeringsprocessen blev midlertidigt sat i bero under perioden med corona-nedlukning.
Næste gang der skal være afstemning om frokostordning er i efteråret 2020 efter den endelige vedtagelse af Budget 2021. Afstemningerne er skriftlige og anonyme og arrangeres lokalt af dagtilbudslederen i samarbejde med forældrebestyrelsen i perioden fra 7. oktober til 20. november. Et eventuelt fravalg af frokostordning gælder for 2021-22.
Takst for frokostordningen
Frokostmåltidet er fuldt finansieret af forældrene. Det betyder, at der opkræves en særskilt takst for frokostordningen i de børnehuse, der er omfattet. Taksten rummer bruttodriftudgiften til løn og råvarer til frokostmåltidet og må ikke anvendes til andre udgifter eller måltider end frokostmåltidet.
Taksten i 2021 udgør 615 kr. pr. måned i 11 måneder om året, idet juli er betalingsfri. Taksten behandles som led i Budget 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgiftsbudget 2021 tilrettes i de børnehuse, der bliver omfattet af frokostordning.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Taget til efterretning.
Punkt 8 Politisk mødekalender 2021
+Beslutningstema
Godkendelse af møder i Børne- og Ungeudvalget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At mødekalenderen godkendes.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet et forslag til mødekalender for de politiske udvalg i 2021.
Mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget bliver ud fra forslaget således:
- Onsdag den 13. januar 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 3. februar 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 10. marts 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 14. april 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 5. maj 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 9. juni 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 18. august 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 8. september 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 6. oktober 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 10. november 2021, kl. 15.30
- Onsdag den 8. december 2021, kl. 15.30
Mødedatoer er koordineret med øvrige fagudvalg, økonomiudvalg og byråd, se bilag.
Udvalget afholder tre årlige dialogmøder med bestyrelserne på dagtilbudsområdet.
I 2021 er det:
- onsdag den 24. marts 2021, kl. 18.30-20.30 – kommunale og selvejende dagtilbud
- torsdag den 14. oktober 2021, kl. 18.30-20.30 – kommunale og selvejende dagtilbud
- onsdag den 27. oktober 2021, kl. 18.30-20.30 – private dagtilbud
Udvalget afholder fire årlige dialogmøder med bestyrelserne på skoleområdet, med efterfølgende samrådsmøde med skolebestyrelsen på den skole, hvor dialogmødet finder sted.
I 2021 er der dialogmøder + samrådsmøder:
- torsdag den 25. februar 2021, kl. 17.00-19.00 + 19.15-20.15 på Tved Skole
- tirsdag den 11. maj 2021, kl. 17.00-19.00 + 19.15-20.15 på Vestre Skole
- torsdag den 4. november 2021, kl. 17.00-19.00 + 19.15-2015 på Vestermarkskolen
I 2021 afholdes 2 samrådsmøder (hvor der ikke er dialogmøde inden):
- onsdag den 15. september 2021, kl. 17.00-18.00 på Byhaveskolen
- onsdag den 15. september 2021, kl. 19.00-20.00 på Thurø Skole
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Godkendt.
Punkt 9 Meddelelser
+Sagsfremstilling
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 09-09-2020
Drøftelse af ny Arbejdstidsaftale for lærerne, Opfølgning på dialogmøde om krop og læring og Drøftelse af Dialogmøder samt Samrådsmøder på skoleområdet.