Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 2 Status på økologi i køkkener indenfor Børne- og Ungeudvalgets område
+Beslutningstema
Status på arbejdet med Det Økologiske Spisemærke i de kommunale køkkener på Børne- og Ungeudvalgets område
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Byråd besluttede 27. februar 2018, at alle kommunens køkkener skal opnå Det Økologiske Bronzemærke, hvor andelen af økologiske fødevarer udgør 30-60% af køkkenets samlede fødevareindkøb. Omlægningen skal ske senest ved udgangen af 2019 og indenfor den eksisterende økonomiske ramme.
Børne- og Ungeudvalget besluttede den 15. august 2018, at Det Økologiske Bronzemærke for kommunale køkkener på Børne- og Ungeudvalgets område skal omfatte godkendte produktionskøkkener, som er registreret ved Fødevarestyrelsen samt anretterkøkkener i dagtilbud, der modtager frokost fra andre leverandører. Samlet er der pt 12 køkkener indenfor området, som er (eller er på vej til at blive) omfattet af beslutningen om Det Økologiske Bronzemærke: Nymarkskolen, Ørkildskolen afd. Øst, Ørkildskolen afd. Byen, Vestermarkskolen, Tved Skole, Øbakkerne Kirkeby Børnehus, Sundbyøster Humlebien, Sundbyøster Børnely, Fyrtårnet Byparken Vuggestue, CSV Sydfyn (Cafe Tryk), Bo- og aflastningstilbuddet Tankefuld og Botilbud Skovsbo.
Derudover er det besluttet, at der arbejdes mod en øget grad af økologi i mindre køkkener og madordninger.
Med denne sag gives en aktuel status på arbejdet med indfasning af bronzemærket.
For at opnå Det Økologiske Spisemærke er der behov for at indsamle dokumentation for al indkøb over en periode på tre måneder. Det kan være en omfattende opgave afhængig af antallet af indkøbere og indkøbssteder. Til september forventes der at være indgået en ny fælles indkøbsaftale for fødevarer via Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI). Når den nye fødevareaftale træder i kraft er det muligt at trække et overordnet øko-regnskab for alle fødevarer købt på aftalen, som vil lette certificeringen for de køkkener, der er omfattet. Der er en behandlingstid på op til 4 uger ved Fødevarestyrelsen efter ansøgning om certificering. Det betyder, at enkelte køkkener kan få svært ved at nå certificering inden udgangen af 2019.
De skoler, som er registreret hos Fødevarestyrelsen, er omfattet. Indkøb til madkundskab er ikke omfattet af certificeringen, fordi madkundskabslokaler ikke er registreret som produktionskøkken hos Fødevarestyrelsen, men kun de køkkener, som producerer og sælger på skolen (eks. LOMA).
Tre ud af tolv køkkener er allerede certificeret med Det Økologiske Spisemærke:
- Nymarkskolen (Sølv)
- Bo- og aflastningstilbuddet Tankefuld (Sølv)
- Sundbyøster Børnely (Bronze)
Derudover er der syv køkkener, som har minimum 30% økologiske indkøb, der har indsamlet dokumentation og er på vej med ansøgning om certificering. Disse forventes certificeret inden udgangen af 2019. To af disse køkkener afventer imidlertid godkendelse som produktionskøkken hos Fødevarestyrelsen. De forventes begge godkendt inden sommerferien.
To køkkener revurderer p.t. madproduktionen og dermed køkkenets status hos Fødevarestyrelsen, hvorfor økologigraden p.t. er uafklaret. Der afventes svar fra et enkelt køkken.
Køkkenerne inviteres til et oplæg om Det Økologiske Spisemærke ved Fødevarestyrelsen, hvor der desuden orienteres om den kommende SKI-aftale og mulighederne for øko-regnskab heri. På mødet afdækkes om der er behov for yderligere faglig inspiration i forbindelse med omlægningen til øget økologi.
Dagtilbud med frokostordninger, der ikke har egenproduktion, anvender i dag alle den samme leverandør. Administrationen vil i samarbejde med Indkøbskontoret og de berørte børnehuse indgå i en dialog med henblik på at imødekomme kravet om Det Økologiske Spisemærke af bronze.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 3 Orientering vedr. ungdomskriminalitetsreform
+Beslutningstema
Beskrivelse af mulige konsekvenser af kommunens implementering af ungdomskriminalitetsreformen ’Alle handlinger har konsekvenser’
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
I sommeren 2018 indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti aftale om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Formålet med reformen er at skabe en ny og helhedsorienteret indsats, således at børn og unge bringes ud af kriminalitet og tilbage til fællesskabet.
Reformen har fem fokusområder
- Fødekæden til den hårde kerne skal stoppes
- Børn og unge i risikozonen og deres forældre skal opleve en tidlig konsekvens
- Ensrettet indsats for anbragte kriminalitetstruede unge
- En effektiv forebyggende indsats for alle børn og unge
- Effektiv implementering og opfølgning
Initiativerne i aftalen omfatter bl.a.
- Udarbejdelse af en fælles landsdækkende ramme for SSP-samarbejdet, herunder en fælles SSP-uddannelse.
- Større fokus på ungepålæg og forældrepålæg
- Etablering af ungdomskriminalitetsnævn og ungekriminalforsorg
Det der påvirker den kommunale praksis mest er i første omgang etableringen af Ungdomskriminalitetsnævn, som trådte i kraft allerede per den 1. januar 2019.
Svendborg Kommune har udpeget en deltager fra Familieafdelingen til Ungdomskriminalitetsnævnet på Fyn. Deltagelsen i nævnet går på skift mellem kommunerne, og man kan ikke være deltager i nævnet, såfremt en ung fra egen kommune skal behandles på et nævnsmøde.
Ungdomskriminalitetsnævnet skal behandle sager om børn og unge i alderen 10 til 17 år, der er i fødekæden til den hårde kerne af unge kriminelle. Det handler om børn og unge, der er dømt eller mistænkt for
- at have begået personalfarlig kriminalitet (fx vold, røverier, trusler eller ildspåsættelse) eller
- at have begået anden alvorlig kriminalitet, og som samtidig er kendetegnet ved en række risikofaktorer, der gør dem særligt udsatte for at begå yderligere kriminalitet. Risikofaktorerne omfatter bl.a. at barnet eller den unge tidligere er mistænkt, sigtet eller dømt for kriminalitet, at barnet eller den unge har et alkohol-, stof- eller andet misbrug eller at barnet eller den unge allerede modtager foranstaltninger efter Lov om social service.
Reformen betyder, at visse børn og unge, der tidligere blev visiteret til modtagelse af særlig støtte efter Lov om social service, per den 1. januar 2019 er omfattet af Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Børn og unge i Ungdomskriminalitetsnævnets målgruppe vil således som udgangspunkt skulle have deres sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet og ikke af Familieafdelingen eller det kommunale børn- og ungeudvalg som før reformen.
I praksis betyder det, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelser i sager om børn og unge fra Svendborg Kommune, som kommunen derefter skal finansiere. Det kan være beslutning om anbringelse, kontaktperson mv.
Når politiet får kendskab til børn eller unge, der kan være i målgruppen for Ungdomskriminalitetsnævnet foretages en screening af sagen. Først når sagen er screenet til Ungdomskriminalitetsnævnet inddrages kommunen.
I nedenstående figur ses forløbet for målgruppen 10-14-årige og målgruppen 15-17-årige. Unge i den yngste aldersgruppe vil blive henvist direkte til ungdomskriminalitetsnævnet af politiet, da de er under den kriminelle lavalder og derfor ikke skal have deres sag behandlet ved domstolene. Figuren er fra Justitsministeriet og Børne- og Socialministeriets publikation ’Ud af kriminalitet og tilbage i trivsel – håndbog til behandling af sager omfattet af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet’.
Svendborg Kommune har siden den 1. januar 2019 kun haft én sag i Ungdomskriminalitetsnævnet i aldersgruppen 15-17 år, og denne sag er ikke afsluttet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser kendes på nuværende tidspunkt ikke.
Lovgrundlag
Lov nr. 1705 af 27. december 2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 4 Etablering af butik i forbindelse med STU på CSV Sydfyn
+Beslutningstema
For at styrke det eksisterende STU undervisningstilbud under CSV Sydfyn er der i efteråret 2018 undersøgt relevante udviklingstiltag. CSV Sydfyn har besluttet at arbejde videre med etablering af en butik, der skal skabe en fysisk undervisningsramme og sætte konkrete beskæftigelsesmål og perspektiver for den enkelte elev.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
STU/CSV Sydfyn tilrettelægger og udfører undervisningsforløb for en bred gruppe af unge med særlige behov. Målgruppen har forskellige kognitive forudsætninger, blandede diagnoser eksempel ADHD, autisme og en del er indenfor målgruppen psykisk sårbare. Fælles for dem alle er, at de profiterer af undervisning som er mest praktisk anlagt, meget struktureret og overskuelig med tydelige dagsprogrammer og kortere undervisningsintervaller.
På STU arbejder man målrettet mod at afklare og videreudvikle målgruppens personlige og faglige kompetencer således, at de efter endt ungdomsuddannelse mestrer deres eget liv med bedst mulige forudsætninger. Al undervisning tager udgangspunkt i bo, arbejde, fritid og almen dannelse, som er de fire hjørnestene i den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse STU.
Igennem korte eller længerevarende praktikforløb prøver de unge forskellige beskæftigelsesmuligheder af. Det kan eksempelvis være i en børnehave, kantine, butik eller på et landbrug. På skolen udbydes jobrelevante kurser, hygiejnebevis, førstehjælpsbevis og anden undervisning, som hjælper den unge videre i afklaring af beskæftigelse efter CSV.
I efteråret 2018 har en arbejdsgruppe bestående af medarbejdere og ledelse arbejdet med en procesplan vedr. udvikling af STU på CSV.
Arbejdsgruppen har undersøgt hvilke ændringstiltag, der vil bidrage til endnu større motivation hos de unge - både ift. aktivt fremmøde, undervisningsaktiviteter, positivt undervisningsmiljø og endvidere give dem afsæt til videre beskæftigelse. Arbejdsgruppen har evalueret på de nuværende tilbud og erfaringer samt søgt inspiration fra andre velfungerende STU-tilbud.
Arbejdsgruppen har vurderet at det mest optimale udviklingstiltag vil være at ændre den nuværende STU til et 3 delt linjefags tilbud. Der vil blive udbudt følgende linjer; Værksted & Grønt, Butik & Virksomhed samt E-Sport & Teknologi.
De 3 linjers brede aktivitetsindhold sikrer en alsidig undervisning og skaber udvikling af den enkelte unges ressourcer og kompetenceudvikling. Igennem aktiviteterne på de enkelte linjer vil eleverne opleve, at de bidrager til fælles projekter og det faglige fællesskab, idet der er samarbejde og sammenhæng imellem linjerne. Eksempelvis produceres der små salgsartikler til butikken på Værksted & Grønt linjen og udarbejdes hjemmeside og reklame på E-Sport & Teknologi linjen.
Mål for butikslinjen
En butik som fysisk undervisningsramme sætter et konkret beskæftigelsesmål og perspektiv for eleven selv.
Butikslokalet skal have en bynær beliggenhed tæt på CSV. Butikken skal som udgangspunkt følge de almindelige åbningstider for små butikker i indre by. Undervisningstidsrammen vil blive udvidet, således at denne passer til åbningstiderne. En sidegevinst ved dette, er at de unge som profiterer af senere fremmøde vil blive tilgodeset i dette.
I butikken vil der blive solgt små hjemmelavede produkter såsom;
Genbrugseffekter, pileflet, strikkeartikler, smykker, postkort, skønhedsartikler, citatplakater.
Der vil blive etableret et samarbejde med små lokale kunstnere om eventuelle udstillinger. Ligesom butikken også vil have arbejdende værksted, hvor de unge producerer og klargør effekter til butikken. CSV ønsker at medinddrage eksterne frivilligorganisationer eksempelvis ældresagen, således at de inviteres ind i dialog og møder med de unge igennem det fællesskab der etableres omkring for eksempel håndarbejde.
Med etablering af en butik som undervisnings og praktisk ramme vil der blive skabt mulighed for at arbejde mere specifikt med følgende undermål ift. overordnede uddannelsesmål for STU:
• Konkrete praktiske øve baner ift. videre praktik/beskæftigelse indenfor butiksområdet.
• Social træning på mange niveauer.
• Almen kommunikation og fremmedsprog.
• Salg og service.
• Konkret anvendelse af matematik og dansk.
• Medinddragelse i lokalsamfundet og netværksdannelse.
• Praktisk håndværk.
• Træning udi vedligehold og klargøring af effekter og butikslokale.
• Udvikling af personlige kompetencer såsom at tage medansvar, stabilt fremmøde, overholde aftaler, tage initiativ osv.
Konceptet for butikken vil blive nærmere konkretiseret i løbet af maj 2019. Herefter vurderes konceptet juridisk. Mulighederne for drift af butik, skal vurderes efter kommunalfuldmagtsreglerne om accessorisk virksomhed. Der et som hovedregel forbud om, at en kommune driver handel og håndværk. Der er dog en undtagelse, hvor der er en mulighed for, at en kommune i meget begrænset omfang kan drive handel. Det er en betingelsen for lovligheden, at aktiviteten (handel) har en naturlig og tæt tilknytning til den primæropgave som kommunen skal løse. Det er således en betingelse for etablering og drift af butikken, at denne har en naturlig og tæt tilknytning til uddannelsesvirksomheden for unge under STU. Der vil derfor i den endelige beskrivelse af konceptet blive lagt særlig vægt på, hvordan driften vil foregå, og hvordan den kan bidrage til CSV Sydfyns forpligtelse til at hjælpe unge videre i beskæftigelse.
Det endelige koncept forelægges for Børne- og Ungeudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Etablering og driften af butikken under CSV finansieres af CSV’s nuværende ramme og estimeres til 285.000 kr. årligt
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 5 Nye navne for 3 dagtilbudsområder efter ændring af ledelsesstrukturen
+Beslutningstema
Orientering om navne på nye dagtilbudsområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Med vedtagelsen af Budget 2019 blev der truffet beslutning om ny ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet gældende fra 1. januar 2019. Det blev besluttet at reducere antallet af områder fra seks til fem, hvoraf Dagplejen udgør det ene område.
Fire områder blev påvirket af beslutningen om ny ledelsesstruktur, idet Sundet blev nedlagt og børnehuse i Børnebyøster, Østerdalen og Egebjerg blev tilknyttet nye områder. Områderne Vesterlunden og Dagplejen forblev uændret. Pr. 1. januar 2019 består de fire dagtilbud med børnehuse af seks eller syv børnehuse.
Den 5. december 2018 godkendte Børne- og Ungeudvalget efter en høring en revideret styrelsesvedtægt for forældrebestyrelserne i de kommunale dagtilbud og i januar-februar blev der lokalt gennemført valg til de nye forældrebestyrelser. Som noget af det første har de nye forældrebestyrelser besluttet navne for de tre nye områder:
- Forældrebestyrelsen for Egebjerg/Tåsinge har besluttet navnet Øbakkerne for det nye område.
- Forældrebestyrelsen for Børnebyøster/dele af det tidligere Sundet har besluttet navnet Sundbyøster for det nye område.
- Forældrebestyrelsen for Østerdalen/Thurø har besluttet at fastholde navnet Østerdalen for hele det nye område. Forældrebestyrelsen har samtidigt besluttet, at Eventyrhuset i Gudbjerg skifter navn til Gudbjerg Børnehus for at synliggøre tilknytningen til lokalområdet.
Navnene er valgt efter forudgående dialog/input fra forældregruppen i områderne med forslag til nye navne.
Jf. styrelsesvedtægten for de kommunale dagtilbud skal Børne- og Ungeudvalget orienteres om forældrebestyrelsernes beslutninger om ændring af navne for dagtilbudsområder og børnehuse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 6 Elevtalsprognose 2018/19 og 2031/32
+Beslutningstema
Orientering om elevtalsprognosen for skoleåret 2018/19 til og med 2031/32.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den senest udarbejdede elevtalsprognose udviser et fald i elevtallet i folkeskoler frem til 2027/28, hvor det er lavest. Herefter stiger det igen.
Ændring i procent fra 2018/19 til 2031/32 for samlede antal elever i folkeskolerne
Alle folkeskoler samlet | -6,5 |
Issø-skolen | -6,2 |
Nymarkskolen | -13,3 |
Rantzausminde Skole | +2,2 |
Skårup Skole | -22,1 |
Stokkebækskolen | -13,3 |
Thurø Skole | +7,3 |
Tved Skole | -11,6 |
Tåsingeskolen | -7,3 |
Vestermarkskolen | -17,1 |
Vestre Skole | +21,2 |
Ørkildskolen | -3,5 |
Elevtalsprognosen udarbejdes årligt på baggrund af:
- Kommunens befolkningsprognose, der er godkendt i økonomiudvalget den 23. april 2019
- De seneste tre års søgemønstre
- Indskrivning til kommende 0. klasse
Elevtal og søgemønstre for det kommende skoleår er afstemt med skolernes egne forventninger.
Desuden er der i årets prognose indlagt en forudsætning om en ny sciencelinje for 7. årgang på Tåsingeskolen samt et ændret optag af elever til Ida Holsts Skole (oprettelse af yderligere en klasse på 7. årgang og frem og nedlæggelse af 10. årgang).
Primære afvigelser i befolkningsprognosen er færre fødsler og flygtninge end forventet.
Oversigten over kommende 0. årgang tager udgangspunkt i skoleårene 2015/16-2019/20, som alene er udtryk for distriktstal og således ikke udtryk for de faktiske elevtal i de konkrete årgange – altså ikke en visning af de elever, der har gjort brug af frit skolevalg, som fremgår af elevtalsprognosen.
Hvis en årgang er større end 24 elever, optages der ikke elever fra andre distrikter. Ved elev nr. 29 oprettes som udgangspunkt yderligere en klasse.
Elevtalsprognosen samt oversigt over kommende 0. årgang (egne distriktsbørn) er vedlagt som bilag.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 7 Status på skolernes faglokaler
+Beslutningstema
Opfølgning på renovering af skolernes faglokaler.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At opfølgningen tages til efterretning
Sagsfremstilling
På foranledning af Børne- og Ungeudvalget blev der udarbejdet en status på skolernes faglokaler. Der blev i forbindelse med vedtagelsen af budget 2015 afsat et årligt anlægsbudget på 2 mio. kr. i 2015-2018 til renovering af skolernes faglokaler – i alt 8 mio. kr. Skoleafdelingen udarbejdede i samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service en rapport over skolernes faglokaler. Følgende typer faglokaler blev vurderet: håndværk og design, fysik/kemi, madkundskab, natur/teknologi/biologi og musik.
På baggrund af rapporten besluttede Børne- og Ungeudvalget den 1. december 2015 principper og handleplan for opgaven. Fagene madkundskab og håndværk og design blev særligt prioriteret.
Med afsæt i bl.a. standarder for faglokaler formuleret af emu.dk (Danmarks Læringsportal), blev der udarbejdet et fælles grundlag for standarder for renovering af faglokaler, så lokalerne kan leve op til ny faglige og fysiske krav.
Ud fra dette grundlag blev seks skoler prioriteret: Issø-skolen, Nymarkskolen, Rantzausminde Skole, Ørkildskolen, Stokkebækskolen og Skårup Skole.
Et af de primære faglokaler, der blev prioriteret var madkundskab.
Ørkildskolen har fået to nye madkundskabslokaler, og på Stokkebækskolen er et nyt madkundskabslokale netop færdiggjort på afdeling Gudme.
De øvrige største renoveringer er fysik/kemi og håndværk og design på Skårup Skole, samt indretning af multifagslokale på Stokkebækskolen, afdeling Hesselager, hvor håndværk og design, billedkunst og natur/teknologi er samlet i ét lokale.
Issø-skolen, Rantzausminde Skole og Nymarkskolen har fået lavet mindre opdateringer.
Af vedlagte bilag fremgår det, hvad renoveringerne har medført ift. faglokalernes standard.
Administrationen har udarbejdet en ny status på behovet for renovering og opdatering af faglokalerne.
Status viser, at der stadig er behov for yderligere renovering af faglokaler på flere skoler, herunder som følge af nye krav til valgfag i udskolingen, ligesom flere fag ikke blev prioriteret ved den netop afsluttede faglokalerenovering 2015-2018. Behovet kan imødegås ved afsættelse af 2. mio. kr. årligt i en given periode.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 8 Progressionsrapport - Ungerapport 2019
+Beslutningstema
Progressionsrapport ”Ungerapport 2019” til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At ”Ungerapport 2019” tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børne - og Ungeudvalget vedtog 05-12-2018, at der i foråret 2019 fremlægges en kommunal ungerapport med data for folkeskolens udskoling.
Rapporten omhandler data for udskolingselevernes faglige resultater ved afslutning af 9. og 10. klasse juni 2018, samt deres overgang til ungdomsuddannelserne. Rapporten beskriver desuden i kort form de væsentligste nationale ændringer og opmærksomhedsområder i folkeskolens udskoling.
Data på de faglige resultater er hentet fra Uddannelsesstatistik (Styrelsen for It og Læring), mens data omkring uddannelsesparathed, uddannelsesvalg og de unges aktuelle placering er hentet fra UU Sydfyn.
Data på de faglige resultater efter 9. og 10. klasse omhandler folkeskoler, almenklasser.
Rapportens sammenfattende helhedsvurdering beskriver, at:
- Elevernes karakterer ved afslutning af 9. klasse er steget i forhold til skoleåret 2016/2017.
- Andelen af elever der opnåede karakteren 02 eller over i dansk og matematik, er steget fra 89,4 % i skoleåret 2017/2018, til 93,2% i 2017/2018.
- De faglige resultater for dansk og bundne prøvefag placerer sig lige over landsgennemsnittet, mens matematik placerer sig lige på landsgennemsnittet.
- 22% af eleverne i almen 8. klasse vurderes ikke uddannelsesparate til den uddannelse, de har tilkendegivet interesse for. For 8. klasse almen og specialklasser samlet er andelen 26%. På landsplan er den tilsvarende samlede andel 32% af 8. klasseelever, der er vurderet ikke parat til den uddannelse, de har tilkendegivet interesse for.
- Mellem 63 - 69% af eleverne vælger 10. skoleår, 40 - 47% af en 9. klasseårgang vælger 10. skoleår på en efterskole.
- Ved ansøgningerne til ungdomsuddannelserne marts 2019 ses en stigning i antallet af elever, der vælger erhvervsuddannelse, samt et fald i søgningen til det almene gymnasium STX.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 9 Fagligt og økonomisk bæredygtige skoler - status på forventet elevtal og antal klasser for skoleåret 2019/20
+Beslutningstema
Orientering om forventet elevtal og antal klasser i folkeskolerne for skoleåret 2019/20.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 30. oktober 2018 at optimere klassedannelsen, dels ved at hæve elevtallet fra 26 til 28 ved klassedeling og dels ved at optimere antallet af klasser på Stokkebækskolen.
I forbindelse med optimeringerne blev resursemodellen for almenområdet desuden justeret, og tilpasset, så der pr. 1. august 2019 tildeles via en differentieret elevtildeling.
Elevtalsprognosen for 2018 blev anvendt som grundlag for beregningerne, og viste et potentiale i reduktion af antallet af klasser, og dermed en optimering på klassekvotienten.
For skoleåret 2019/20 viste modellen et forventet klassetal på 222 klasser med en gennemsnitlig klassekvotient på 22,4.
De samlede optimeringer og justeringer er med ikrafttræden den 1. august 2019.
Status på elevtal og antallet af klasser:
Skolerne har pr. 1. april 2019 afgivet deres bud på det forventede elevtal pr. 5. sept. 2019.
På baggrund heraf er der udarbejdet en foreløbig resursetildeling for skoleåret 2019/20, indeholdende de samlede besluttede besparelser på skoleområdet, og med afsæt i klassedeling ved 28 elever og med den justerede resursetildeling.
Det samlede elevtal i de kommunale folkeskoler forventes at blive 4.934 elever i 2019/20 mod 4.991 elever i skoleåret 2018/19.
Antallet af klasser forventes at blive 227 mod 222 i modellen. Den gennemsnitlige klassekvotient forventes at blive på 21,7 mod 22,4 i modellen.
Antal klasser med 28 elever: 8 klasser. Antal klasser med 27 elever: 7 klasser.
Disse fordelinger vil ændre sig, når det præcise tal pr. 5. sept. 2019 kendes, idet der vil komme afvigelser, som både vil kunne betyde færre/ekstra klasser eller lavere/højere elevtal i nogle klasser
I indeværende skoleår er der 237 klasser og en gennemsnitlig klassekvotient på 21,1.
Forskellen i antallet af klasser fra 222 (elevtalsprognosen for 2018) til de nu forventede 227 klasser, er dels grundet i oprettelse af en ekstra 3. klasse på Stokkebækskolen i et overgangsår jf. beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. december 2018.
Derudover får Tåsingeskolen samme antal klasser som indeværende år, mod et forventet fald på 2 klasser, blandt andet grundet oprettelse af en sciencelinje i 7. klasse.
Desuden reduceres der ikke i antallet af klasser på Tved Skole og Skårup Skole, som forventet i elevtalsprognosen for 2018.
Grundet det højere klasseantal og et samtidigt fald i elevtallet på ca. 40 elever, bliver klassekvotienten dermed lavere end estimeret i modellen fra 2018.
Der var i forbindelse med justering af resursemodellen indregnet prognoseudsving, idet en del årgange i nogle distrikter ligger på tæt på hhv. 28 og 56 elever, og ganske få elever dermed kan betyde en klasse mere eller mindre.
Når faktisk elevtal pr. 5. sept. 2019 foreligger fastlægges antallet af klasser og endelig resursetildeling.
Sideløbende er der udarbejdet den årlige elevtalsprognose på baggrund af den nye befolkningsprognose. Heri indgår også et faldende elevtal over de kommende år.
Elevtalsprognosen behandles særskilt på nærværende udvalgsmøde.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der var taget højde for eventuelle prognoseudsving, da få elever kan flytte klasser. Derfor var der i økonomigrundlaget estimeret med 10 klasser færre, svarende til 227 klasser, hvorfor de økonomiske forudsætninger holder.
Samlet holdes den økonomiske ramme.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Formand Henrik Nielsen (C) var fraværende under punktet, hvor næstformand Karl Magnus Bistrup (Å) ledede udvalgsmødet.
Punkt 10 Budget 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer og indsatser til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At drøfter temaer og indsatser til budget 2020
- At anlægstemaerne oversendes Teknik- og Erhvervsudvalget.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 drøfter udvalget temaer og indsatser og særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
Udvalgets driftstemaer:
Rammebudget på Dagtilbuds- og Skoleområdet budget 2020 (temabeskrivelse vedlagt).
SSP (fremlægges på junimødet)
Driftstemaer fra andre udvalg:
Børn og unges mentale sundhed (3 bilag vedlagt) drøftet på Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møder i april 2019. Der indbydes desuden til særskilt temamøde i Byrådet herom den 28. maj 2019.
Anlæg:
Indvendig vedligehold i skoler og dagtilbud fra 2020 til 2023 (Oversendes til TEU
Skolernes faglokaler (separat punkt på nærværende dagsorden – oversendes til TEU)
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Drøftet og anlægstemaerne oversendes til Teknik- og Erhvervsudvalget.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 11 Budgetopfølgning pr. 31. marts 2019 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 31. marts 2019
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Budgetopfølgningen for Børne- og Ungeudvalget pr. marts 2019 forelægges på udvalgsmødet. Budgetopfølgningen vedlægges som bilag.
Der forventes et samlet merforbrug på. 16,3 mio. kr. fordelt med merforbrug på 17,1 mio. kr. på Serviceudgifter og 0,8 mio. kr. i mindreforbrug på Overførselsudgifter. Udvalgets budgetramme er dermed overskredet. Merforbruget fordeler sig på:
Skoleområdet med et mindreforbrug på 4,0 mio. kr.
Dagtilbudsområdet med et merforbrug på 3,3 mio. kr.
Familie og Uddannelse med et merforbrug på 4,1 mio. kr.
Negativ overførselspulje på 12,9 mio. kr.
På BUU april 2019 blev det besluttet at halvdelen af den negative overførselspulje udmøntes i generel nedskrivning af budgetterne i 2020. Den anden halvdel søges udmøntet ifm. budgetopfølgning/regnskab 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af vedlagte bilag.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 12 Frigivelse af rådighedsbeløb til kapacitetsudvidelse af 0-2 års pladser
+Beslutningstema
Frigivelse af rådighedsbeløb til kapacitetsudvidelse af 0-2 års pladser.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget, med oversendelse til Teknik- og Erhvervsudvalget at;
- Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering
- Teknik- og Erhvervsudvalget frigiver rådighedsbeløbet i 2019 på 6.446.720 kr.
Sagsfremstilling
I forbindelse med byrådets møde den 19. december 2017 blev det godkendt, at man skulle gennemføre det af administrationen beskrevet alternativ B.
Dette indebar:
- Ombygning af Kastanjen i tilknytning til Fyrtårnet Rantzausminde Børnehave
- Opførelse af en midlertidig pavillon ved Øbakkerne Poppellunden
- Tilbygning til Øbakkerne Solsikken
- Samt forlængelse af pavillon ved Vesterlunden Kernehuset
Arbejdsgrupper med repræsentanter fra CETS og Børn og Unge blev nedsat for at realisere ovenstående.
Ombygning af Kastanjen
Kastanjen er en naboejendom til Fyrtårnet, Rantzausminde Børnehave.
Der er ved ombygning af Kastanjen etableret 14 permanente 0-2 års pladser, på kvalitetsniveau A. Projektet er en gennemgribende renovering og ombygning, og omfatter blandt andet
- Ny liggehal og legeplads
- Nyt tag, isolering af loft + nye tagrender
- Nye vinduer og beklædninger på klimaskærm
- Nyt trådhegn, forskellige steder
- ABA anlæg
- Nye toiletter, inkl. Handicap forhold
- Nye lofter, linoleumsgulve og indvendige døre
- Nye vvs- og elinstallationer
- Renovering af ventilationsanlæg
- Internet
Ved renoveringen har man sikret optimale rammer for de 0-2 årige, og skabt gode muligheder for samarbejdet i børnehuset, der nu fungerer som et integreret børnehus. Indvielse finder sted d. 26. april 2019.
Vedlagt bilag, indeholdende billeder af den renoverede Kastanjen.
Midlertidig pavillon ved Sundbyøster Poppelunden
Den midlertidige pavillon, der er opført ved børnehuset Sundbyøster Poppellunden, har kapacitet til 14 0-2 årige på kvalitetsniveau A. Der er i forbindelse med opførelsen, etableret en legeplads til de 0-2 årige. Hele projektet er udført.
Vedlagt bilag, indeholdende billeder af den opførte pavillon.
Tilbygning til Øbakkerne Solsikken
Som erstatning for en midlertidig opsat pavillon, opføres der en tilbygning til hovedbygningen på Solsikken. Tilbygningen vil hænge sammen med den eksisterende bygning, hvilket giver en bedre sammenhængskraft i børnehuset. Tilbygningen er placeret og indrettet i samarbejde med personalet i børnehuset og imødekommer de daglige rutiner og behov. Tilbygningen opføres med kapacitet til 14 0-2 årige, på kvalitetsniveau B. Byggeperioden løber fra d. 20. maj 2019, og forventes at stå færdig i januar 2020. Liggehallen bliver opført, når den midlertidige opstillede pavillon er fjernet. Det samme gælder for etableringen af legepladsen til de 0-2 årige.
Vedlagt bilag, indeholdende plantegning, 3D tegning, og en byggeplads-tegning.
Forlængelse af pavillon ved Vesterlunden Kernehuset
Pavillonen ved Kernehuset, har en midlertidig tilladelse, der udløber i efteråret 2020. Der vil i indeværende år blive søgt om en forlængelse af denne tidsperiode.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Med byrådets beslutning af 19. december 2017 blev der afsat en samlet anlægsramme på 10. mio. kr. til kapacitetsudvidelse af 0-2 års pladser.
De 10 mio. kr. er efterfølgende blevet reduceret til 9,6 mio. kr., i det anlægsrammen har skulle finansiere en midlertidig pavillon på Tved Skole, efterfølgende er der tilgået midler igen til køb af pavillon ved Øbakkerne Poppellunden.
Der er i 2019 afsat et rådighedsbeløb på 6.446.720 kr., hvorfor at det er muligt at frigive det pågældende beløb, jf. indstillingen,
Lovgrundlag
Kasse- og Regnskabsregulativet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til orientering og oversendes til Teknik- og Erhvervsudvalget.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 13 Børnetalsprognose og kapacitet 2019-2023
+Beslutningstema
Godkendelse af dagtilbudsområdets børnetalsprognose og kapacitet 2019-2023.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At børnetalsprognose og kapacitet 2019-2023 godkendes.
Sagsfremstilling
Ifølge Dagtilbudsloven skal kommuner opfylde pladsgarantien, som indebærer at tilvejebringe det nødvendige antal pladser, således at alle børn kan tilbydes plads i et alderssvarende dagtilbud. Formålet med dagtilbudsområdets børnetalsprognose og kapacitet er at vise de faktorer, der påvirker det ”nødvendige antal pladser”, det vil sige kapaciteten i kommunale og selvejende dagtilbud.
Kapaciteten i kommunale og selvejende dagtilbud bestemmes først og fremmest af det forventede behov for pladser. Det forventede behov for pladser tager afsæt i Svendborg Kommunes interne befolkningsprognose og dagtilbudsområdets børnetalsprognose, som kobler befolkningsprognosen med en dækningsgrad, det vil sige et skøn for andelen af børn, der har behov for en plads. Dernæst bestemmes kapaciteten i kommunale og selvejende dagtilbud af udbuddet af private tilbudstyper samt politiske principper.
Forventet behov for pladser
Antallet af børn har været faldende i en årrække. I 2016 nåede antallet af 0-2-årige det laveste niveau. I 2017-2019 er antallet af 0-2-årige steget og forventes at stige igen fra 2022 frem mod 2028.
Udviklingen for de 3-5-årige afspejler udviklingen for de 0-2-årige med tre års forskydning. I 2020 forventes antallet af 3-5-årige at nå det laveste niveau, hvorefter antallet forventes at stige frem mod 2031.
Private tilbudstyper
Antallet af indmeldte børn i private tilbudstyper er steget i perioden 2014 til 2018. Stigningen har været størst for de 0-2-årige, hvor antallet er steget med 104 børn svarende til en stigning på 78 pct. Stigningen skyldes at udbuddet af private tilbudstyper er steget.
Politiske principper
I flere skoledistrikter er der forskel på den politisk godkendte fordeling og den forventede fordeling af 0-2 års pladser mellem dagpleje og børnehuse. Med udsving i børnetal, varieret udbud af private tilbudstyper samt opfyldelse af pladsgaranti er den politisk godkendte fordeling vanskelig at opnå i alle skoledistrikter. Den politisk godkendte fordeling kan derfor i højere grad ses som et udtryk for, at der i alle skoledistrikter, bortset fra Thurø Skoles distrikt, skal være et varieret udbud af kommunale og selvejende 0-2 års pladser.
Kommunen har ingen handlemuligheder i forhold til at styre udbuddet af pladser i private tilbudstyper. Som følge heraf er det politisk godkendt, at der i kapacitetsplanlægningen af 0-2 års pladser og 3-5 års pladser indregnes en reservekapacitet. Reservekapaciteten svarer til 10 pct. af de private dagtilbuds bygningskapacitet. Hertil skal lægges 20 0-2 års pladser og 30 3-5 års pladser som følge af udsving i børnetal. Den samlede reservekapacitet udgør 31 0-2 års pladser og 66 3-5 års pladser.
Børnetalsprognosen sammenholdt med kapaciteten for 0-2 års pladser
Samlet for Svendborg Kommune forventes der ledige 0-2 års pladser i perioden 2019-2022. Antallet af ledige 0-2 års pladser forventes at stige i 2020. Stigningen skyldes primært at børnetalsprognosen pr. 1. april 2019 forventer, at antallet af 0-2-årige falder i 2020 sammenlignet med 2019.
Antallet af 0-2-årige forventes at stige fra 2022, hvorfor antallet af ledige 0-2 års pladser falder fra 2022. I 2023 forventes der mangel på 0-2 års pladser. Manglen på 0-2 års pladser fra 2023 skyldes, at antallet af 0-2-årige forventes at stige fra 2022, og at pavillon ved Vesterlunden Kernehuset og Sundbyøster Poppellunden med samlet 28 0-2 års pladser er en midlertidig løsning finansieret til og med 2022 (godkendt af Byrådet den 12. december 2017).
Administrationen følger fortsat udviklingen i hele Svendborg Kommune og tilpasser kapaciteten ved behov. Hvis børnetalsprognosens forventninger til antallet af 0-2-årige i 2020 og 2021 holder, vil der administrativt blive nedjusteret i børnehuse i Svendborg by ved eksempelvis at nedlægge nogle af de garantipladser, der i 2017 blev etableret for at opfylde pladsgarantien.
Herudover er det fortsat et opmærksomhedspunkt, at det alene er Dagplejen, der skal imødekomme pladsgarantien på Thurø, hvor der ikke tilbydes 0-2 års pladser i børnehuse. I 2019 er få børn fra Thurø tilbudt plads i Svendborg by, idet der på nuværende tidspunkt ikke kan tilbydes det tilstrækkelige antal 0-2 års pladser på Thurø.
Børnetalsprognosen sammenholdt med kapaciteten for 3-5 års pladser
Samlet for Svendborg Kommune forventes der ledige 3-5 års pladser. Etablering af forårsSFO fra 1. april 2020 medfører, at antallet af 3-5-årige falder i 2020, hvorfor antallet af ledige 3-5 års pladser stiger i 2020. Antallet af 3-5-årige forventes at stige fra 2021, hvorfor antallet af ledige 3-5 års pladser falder fra 2021.
Administrationen følger fortsat udviklingen i hele Svendborg Kommune og tilpasser kapaciteten ved behov. I Svendborg by er der mange ledige 3-5 års pladser. Alle børnehuse i Svendborg by er integrerede børnehuse, det vil sige at der ikke kan nedlægges 3-5 års pladser uden også at nedlægge et betydeligt antal 0-2 års pladser, som ikke permanent kan undværes. Kapacitetshuset Holbøllsminde er koblet på Sundbyøster Humlebien for at vuggestuebørnene kan rummes i børnehaven og anvendes store dele af året.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Administrationen indarbejder de økonomiske konsekvenser i forbindelse med udmøntning af budget 2020.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 14 Beskrivelse af dialog og understøttelse på plejefamilieområdet
+Beslutningstema
Beskrivelse af den nuværende dialog med plejefamilier i kommunen, samt kommende praksisændring på området med henblik på en styrkelse af dialogen med plejefamilierne.
Indstilling
Direktionen indstiller,
At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget besluttede på mødet den 03. april 2019, under punktet ”Rolle fordeling på plejefamilieområdet”, at det nuværende dialogforum kortlægges samt et oplæg til at styrke dialogen.
I Svendborg Kommune understøtter plejefamiliekonsulenterne plejefamilierne i den enkelte anbringelse. Dette sker i dag gennem en kontinuerlig kontakt med plejefamilierne, hvor der udover den løbende kontakt med plejefamilien, baseret på plejefamiliens forskellige behov, er følgende faste dialogfora:
- ”Nytårskur” – Generel information fra ledelse og dialog mellem ledelse og plejefamilier.
- Tematiserede netværksgrupper, afholdes ad hoc
- 1 årlig vederlagsforhandling
- 4 årlige besøg i plejefamilien af plejefamiliekonsulent, dog færre i plejefamilier hvor børn har været anbragt i en årrække, hvis anbringelsen forløber uproblematisk.
- 2 statusmøder med deltagelse af sagsbehandler og plejefamiliekonsulent.
- Supervision hos ekstern supervisor efter individuel og konkret vurdering. Supervision forstås som udgangspunkt som rådgivning og vejledning af plejefamilierne, samt støtte til at styrke plejefamiliernes egen refleksion over udviklingsmuligheder og dilemmaer.
- 2 lovpligtige kursusdage årligt
Familieafdelingen arbejder i 2019 fortsat på, at skabe et stabilt og konstruktivt samarbejde med plejefamilierne, hvilket anses for værende af afgørende betydning for kvaliteten i anbringelsen.
I december 2018 vedtog folketinget ” Lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og ligningsloven” med populærtitlen, ” Mere Kvalitet i Plejefamilier”.
Lovgivning træder i kraft 1. juni 2019, og vil have direkte indvirkning for praksis i arbejdet med matchning af barn og plejefamilie og understøttelse af plejefamilien i anbringelsesperioden, herunder den løbende dialog og samarbejde mellem plejefamiliekonsulenter og plejefamilie.
Formålet med lovændringen er, at sikre mere kvalitet i plejefamilieanbringelser og samtidig medvirke til et kursskifte på området, der gør, at den indsats, børn i plejefamilier får er tilstrækkeligt tilpasset det enkelte barns konkrete behov.
I forhold til dialog og understøttelse af plejefamilierne er der i lovforslaget et krav om, at plejefamilien tilbydes en intensiv støtte i begyndelsen af anbringelsen dvs. i det første år, plejefamilien har barnet eller den unge anbragt hos sig. Den intensive støtte skal som udgangspunkt være påbegyndt inden for anbringelsens første halve år, medmindre særlige hensyn til barnet eller den unge taler imod. I de tilfælde skal opstartsforløbet senest være gennemført inden for 1 år fra anbringelsestidspunktet.
Plejefamilien vil fortsat have krav på den fornødne supervision, rådgivning og vejledning i overensstemmelse med plejeopgavens omfang.
Den støtte, som plejefamilien får under anbringelsen, skal være differentieret og tilpasset den konkrete opgave, som plejefamilien skal løse. Det vil sige, at ved supervision og understøttelse af plejefamilien i anbringelsen skal ske med udgangspunkt i det enkelte barns behov.
I løbet af maj og juni 2019 vil Familieafdelingen tilpasse den nuværende praksis for dialogen og understøttelsen af plejefamilier, så praksis er i overensstemmelse med kravene i lovgivningen.
I processen omkring vedtagelse af en ny honoreringsmodel i Svendborg Kommune, vil der ligeledes blive vurderet, om – og eventuelt, hvordan kvaliteten af dialogen og understøttelsen af plejefamilierne kan øges.
De ovenstående sager forelægges for Børne- og Ungeudvalget i efteråret 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Mette Kristensen (V) ønsker indført trivselsundersøgelser blandt kommunens plejefamilier, alternativt 2 årlige dialogmøder i en mere åben og bred struktureret platform/dialogforum, hvor plejefamilierne som en samlet gruppe kan indgå i dialog med forvaltningen omkring bl.a. kontraktforhold og øvrige personalepolitiske/personalemæssige forhold.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 15 Drøftelse af overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune. Rammen beskriver et forpligtende samarbejde på tværs af folkeskole, dagtilbud og familieområdet, der skal understøtte ambitionen om, at flere børn fremover gennemfører deres skolegang i almentilbuddet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’.
Sagsfremstilling
I efteråret 2018 gennemførte Skoleafdelingen en analyse af skolernes arbejde med inklusion. I analysearbejdet gav flere skoler udtryk for, at der var behov for en overordnet og forpligtende politisk vision og rammesætning for arbejdet med inklusion på tværs af Børne- og Ungeudvalgets område. Derfor har Skoleafdelingen og PPR i samarbejde med Dagtilbud og Familieafdelingen udarbejdet ’Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer i Svendborg Kommune’.
Rammepapiret har fokus på arbejdet med at skabe robuste og mangfoldige læringsfællesskaber, og gør op med de sidste års store fokus på inklusion. Udgangspunktet er, at Svendborg Kommune ser mangfoldighed og diversitet som en ressource og har ambitioner på alle børns vegne. Derfor er vi optaget af den enkeltes deltagelse i fællesskabet og har en klar ambition om, at flest mulig forbliver i almentilbuddet. Også de børn og unge, der oplever udfordringer med deres deltagelse. Fremover vil der kun være en lille gruppe elever, for hvem et specialundervisningstilbud vil være det rigtige tilbud. Til gengæld vil der være en større gruppe af elever i almentilbuddet, sammenholdt med i dag, der har behov for særlig tilrettelagte læringsmiljøer med inddragelse af både almen- såvel som specialpædagogiske kompetencer. Dette er illustreret i rammepapirets figur, der er hentet fra det norske regeringsudvalg - Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging 2018.
Udover en overordnet formålsbeskrivelse og målsætning indeholder rammepapiret en række forpligtende punkter i forhold til det fremadrettede arbejde på såvel forvaltningsniveau som institutionsniveau, herunder en beskrivelse af PPR’s og specialtilbuddenes rolle i praksisnær kompetenceudvikling på de enkelte institutioner.
Rammepapiret har været drøftet i såvel skoleledergruppen som dagtilbudsledergruppen. Derudover kommer det til at indgå i det videre arbejde med revision af Vision for Læring og Dannelse - for de 0-18 årige i Svendborg Kommune.
Rammepapiret vil blive fremlagt på dialogmøde på skoleområdet i maj, og sendes efterfølgende i høring i juni sammen med forslag til justering og ændring af struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Drøftet.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 16 Resultat af analyse af struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet
+Beslutningstema
Drøftelse af resultatet af Skoleafdelingens analyse af struktur og ressourcetildeling på specialundervisningsområdet og de deraf følgende forslag til justeringer og ændringer. Godkendelse af den videre proces.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At analysen af strukturen på specialundervisningsområdet tages til efterretning
- At forslag til justering og ændringer inden for specialundervisningsområdet drøftes
- At forslag til videre proces godkendes.
Sagsfremstilling
Baggrund
I 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge at indføre en ny ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet, og 2016 blev det besluttet at gennemføre en ny struktur. På daværende tidspunkt var der fokus på og en forventning om opnåelse af regeringens og KL’s måltal fra 2012 på 96 pct. inkluderede elever. Det svarede i 2015 til ca. 130 færre elever i specialundervisningstilbuddene.
Data viser, at på trods af de nævnte tiltag og ændringer, så har antallet af segregerede elever været konstant med tendens til en stigning sidst i perioden frem mod august 2018. Samlet set var der i 2018 segregeret 5,1 pct. ud af det samlede antal elever (inklusiv elever på privat- og efterskole) i Svendborg Kommune.
Status er samtidig, at de økonomiske forudsætninger bag den nuværende tildelingsmodel ikke holder, da antallet af segregerede elever ikke er faldet, ligesom udgifterne pr. elev er steget. Konsekvensen er, at der vil ske en udhuling af budgettet til almenundervisningen, da det skal finansiere det stigende udgiftsniveau på specialundervisningsområdet.
Efter vedtagelse af såvel struktur som ressourcetildelingsmodel er det efterfølgende politisk besluttet, at begge skulle evalueres i 2019. Forud for dette har Skoleafdelingen gennemført en analyse af skolernes arbejde med inklusion i efteråret 2018. Analysen har blandt andet resulteret i udarbejdelse af Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer [se punktet Ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer].
Rammepapirets målsætning og tænkning, danner afsæt for de foreslåede justeringer og ændringer af henholdsvis struktur og ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet.
Analyse af strukturen på specialundervisningsområdet
Analysen af strukturen på specialundervisningsområdet har taget udgangspunkt i de tre politisk vedtagne principper; økonomisk bæredygtighed, pædagogisk bæredygtighed og fysisk nærhed samt en række forventede resultater, der blev defineret i samarbejde med lederne af kommunens specialtilbud [Se bilag 1].
Konklusion
Samlet set kan det konkluderes, at meget få af de forventede resultater, er opnået fuldt ud, og to af de forventede resultater slet ikke er opnået. Det er:
- At der samarbejdes mellem specialundervisningstilbud
- At et større antal elever bliver inkluderet i almenområdet.
I forlængelse heraf bemærkes, at den manglende resultatopnåelse ikke alene skyldes den eksisterende struktur. En vellykket implementering er betinget af ledelse tæt på, klar retning og systematik samt struktureret videndeling og kapacitetsopbygning m.v.
Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for en mindre justering af strukturen, hvis man skal nå målet om, at flest mulig elever modtager deres undervisning i et almentilbud, og at en langt større gruppe elever end i dag får særlig tilrettelagt undervisning i almentilbuddet [jf. Ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer].
Forslag
Det foreslås, med virkning fra skoleåret 2020/2021, at de tilbud, der i dag er målrettet elever med de mildest grader af udfordringer, udfases.
Samtidig foreslås det, at det eksisterende heldagsklassetilbud for 0. til 6. klasse splittes op på to skoler. Heldagsklassen er tænkt som et tidsbegrænset tilbud på maks. 2 år, derfor skal der fremadrettet i endnu højere grad arbejdes målrettet med at få eleverne tilbage til almentilbuddet hurtigst muligt. Ved at dele tilbuddet på to matrikler styrkes muligheden for dette, da der vil være flere klasser/elevgrupper, der kan tage imod heldagsklasseeleverne i øvebaner i kortere eller længere perioder. Samtidig kan en opdeling sikre en højere grad af geografisk spredning af kommunens specialundervisningstilbud.
Endelig foreslås det at ændre antallet af elever i de tilbageværende specialtilbud via normering, sådan at det afspejler det faldende elevtal.
Det skal fremhæves, at der vil være meget få elever (5-10 elever), der vil miste en plads i de tilbud, der udfases eller ændres. Størstedelen af eleverne i disse tilbud forlader folkeskolen i løbet af skoleårene 2018/2019 og 2019/2020. Der er derfor ikke tale om, at et stort antal specialundervisningselever skal tilbage til almentilbuddet. Nedgangen i antallet vil ske i form af naturlig afgang og en fremadrettet fokuseret og målrettet visiteringsproces efter skærpede kriterier.
På baggrund af de foreslåede justeringer af strukturen og ændring af kriterierne for visitering forventes et samlet fald i antallet af segregerede elever på 90 til 100 elever ud af de nuværende 330 elever [Se bilag 2 + 3].
Analyse af ressourcetildelingsmodellen.
Analysen af ressourcetildelingsmodellen har taget udgangspunkt i den nuværende models styrker og svagheder, ligesom der er udarbejdet bud på justeringer af eksisterende model samt forslag til en eventuel ny model [Se bilag 4]
Konklusion
Samlet set kan det konkluderes, at der både er styrker og udfordringer ved den nuværende model. Styrkerne er, at der er kort afstand fra beslutning til handling ved segregering, og at modellen umiddelbart understøtter det økonomiske incitament til at segregere færre.
En af udfordringerne er, at incitamentstrukturen ikke har virket efter hensigten i praksis. Derudover har den nuværende model medført stor økonomisk usikkerhed for den enkelte skole. Det har været tilfældigt, hvor mange elever med behov for segregering i hele eller størstedelen af deres skoleforløb, der har boet i eller er tilflyttet skoledistriktet.
Der er ligeledes sket en skævvridning blandt fødeskoler og ungeskoler grundet en lang indfasning af den nuværende model, da flere af de ældste segregerede elever fortsat betales af en central pulje, mens skolerne er betalingspligtige i forhold til alle de segregerede elever i de yngste klasser.
Endelig kan det konkluderes, at den nuværende pris på 210.000 kr. pr. barn, som skolerne betaler ved en segregering, ikke længere dækker over den reelle samlede udgift for kommunens specialtilbud. Fremadrettet vil det derfor være nødvendigt at sætte beløbet op, hvilket vil medføre en øget overførsel af midler fra almen – til specialområdet.
Forslag
Det foreslås, at der med virkning fra skoleåret 2020/2021 indføres en model [Se bilag 5], der bygger på to grundlæggende principper:
- En central pulje, som betaler for de elever, der fortsat skal segregeres
- En øget tildeling til styrkelse af læringsmiljøer i almenområdet
Modellen tager afsæt i en central styring og central økonomi for den andel af elever, der forsat forventes at skulle i et segregeret tilbud. Til gengæld skal denne andel sænkes markant i forhold til nuværende niveau jf. pkt. 2, hvorfor den centrale økonomi skal tilpasses et tilsvarende lavere niveau.
De frigjorte midler tilføres skolerne til styrkelse af læringsmiljøerne i almenområdet. Disse midler skal til gengæld målrettes de 15-25 pct. af eleverne, der har behov for særlig tilrettelagte forløb jf. Overordnet ramme for arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer. Der vil derfor blive stillet krav til skolerne om, at der opbygges kompetencer indenfor det specialpædagogiske område til understøttelse af læringsmiljøerne.
Midlerne tildeles efter 50% af midlerne til arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer tildeles som basisbeløb pr. almenelev. De øvrige 50% tildeles efter socioøkonomiske kriterier.
Der er tale om en samlet pulje. Det vil sige, at hvis antallet af segregerede ikke holdes på det forventede lavere niveau, så vil det skulle finansieres af midlerne til styrkelse af læringsmiljøerne på almenområdet.
Den ændrede model kræver, ud over opbygning af støttesystemer og kompetencer på den enkelte skole, et tæt samarbejde, styring og ledelse. Der vil derfor blive etableret et centralt visitationsudvalg med deltagelse af både Skoleafdelingen og PPR.
Hvordan opnår vi de ønskede resultater?
Arbejdet frem mod at flest mulig elever modtager deres undervisning i almentilbud har haft et særligt fokus siden august 2018. Alle skoler samt PPR har gjort en stor indsats i forhold til at udvikle de pædagogiske rammer og indhold, og tendensen til en stigning i antallet af segregerede elever er blevet bremset.
Med den foreslåede justering af strukturen og ændring af ressourcetildelinger er der imidlertid behov for endnu højere grad af forvaltningsmæssig fokus og understøttelse af skolernes arbejde med at udvikle mangfoldige læringsmiljøer, herunder fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen, holddeling, styrket fokus praksisfaglighed, kroppen i læring, særlig fokuserede forløb m.v.
Skoleafdelingen og PPR har derfor planlagt en række initiativer og tiltag, der skal understøtte implementeringen af den justerede struktur og arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer [Se bilag 6]
Den videre proces
Skoleafdelingen foreslår følgende proces for det videre forløb:
- 14. maj - Dialogmøde med drøftelse af udkast til justering og ændringer
- 12. juni - Drøftelse på mødet i Børne – og Ungeudvalget med henblik på eventuelle justeringer samt beslutning om udsendelse i høring
- 4. september - Drøftelse, og eventuelt justeringer på baggrund af høringssvar på mødet i Børne – og Ungeudvalget. Endelig vedtagelse af forslag til justeringer og ændringer.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslag om ny ressourcetildelingsmodel holdes indenfor den samlede økonomiske ramme, herunder de besluttede besparelser i forbindelse med vedtagelse af budget 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning, drøftet og godkendt.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).
Punkt 17 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
- Styrelsesvedtægten på dagtilbudsområdet
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Kommende større sager
- Invitation fra KL til deltagelse i politisk møde på Bornholm 12-06-2019
- Ansøgning til lånepulje vedr. bedre fordeling i dagtilbud
- Østerdalen Skårup Børnehuse
- Puljeansøgning fra Sundhedsplejen vedrørende barnets første 1000 dage
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 08-05-2019
Taget til efterretning.
Afbud fra Maria Haladyn (A), som suppleant deltog Hanne Klit (A).
Afbud fra Torben Frost (A), som suppleant deltog John Arly Henriksen (A).