Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Godkendt.
Punkt 5 blev behandlet efter punkt 1.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels
Christian Nielsen (A) deltog som suppleant.
Punkt 2 Ansøgning fra Eggertshus om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19
+Beslutningstema
Ansøgning fra Eggertshus om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation til Eggertshus for undervisning af børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19 begrundet i børnenes vanskeligheder
- At dispensationen gives på betingelse af:
- Eleverne tilbydes den fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
- At undervisningstilbuddet på Eggertshus indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område.
Sagsfremstilling
Eggertshus er en fondsejet behandlingsinstitution beliggende på Eggertsvej 20E i Svendborg. Eggertshus har siden december 1995 modtaget 6 børn i alderen fra 10 til 18/23 år med betydelige skader på deres personlighedsudvikling.
Fra skoleåret 2015/16 har Eggertshus fået godkendt en udvidelse af undervisningstilbuddet med dagskoletilbud til i alt 6 børn.
Der er i øjeblikket indskrevet 3 børn fra opholdsstedet og 4 som dagskoleelever, heraf 5 anbragt af andre kommuner.
Alle børnene har behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Eggertshus søger om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Svendborg Kommune har indgået undervisningsoverenskomst med Eggertshus, hvilket betyder, at Eggertshus er godkendt til at varetage specialundervisning af de børn, der henvises til Eggertshus. Svendborg Kommune fører tilsyn med, at undervisningen på Eggertshus står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Fra 1. august 2014 er det et krav, at en intern skole gennemsnitlig for et helt skoleår skal have minimum 10 elever.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder børn, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre børn, kan henvises til specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted, som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Henvisningen af et barn til et lille undervisningsmiljø er betinget af, at:
- Der tilbydes barnet folkeskolens fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
Kommunalbestyrelsens beslutning kan højst træffes for et år af gangen med mulighed for forlængelse.
Det vurderes, at ansøgningen ligger indenfor bekendtgørelsens rammer.
Det anbefales, at undervisningstilbuddet indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område. Det vil således i et vist omfang være muligt for Eggertshus’ undervisningstilbud at indgå i faglige netværk og opkvalificeringstiltag i PPR-regi, der gennemføres på kommunalt niveau. Formålet med dette samarbejde er at styrke undervisningsindsatsen på undervisningsstedet, de kommunale specialtilbud og i almenområdet, således at der opstår optimale muligheder for udslusning til undervisning i almenområdet.
Ansøgning fra Eggertshus er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Godkendt.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.
Punkt 3 Ansøgning fra Kernen om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19
+Beslutningstema
Ansøgning fra Kernen om dispensationsordning for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation til Kernen for undervisning af børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19 begrundet i børnenes vanskeligheder
- At dispensationen gives på betingelse af:
- Eleverne tilbydes den fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
- At undervisningstilbuddet på Kernen indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område.
Sagsfremstilling
Heldagsskolen Kernen blev etableret i 2003 men har kørt med nuværende leder siden 1. januar 2017.
De elever, der bliver henvist til Kernen, har massive socio-emotionelle og/eller indlærings- og adfærdsvanskeligheder. Eleverne har sociale og faglige udfordringer, der gør, at de ikke kan klare en hverdag i en almindelig folkeskole.
Alle børnene har behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Kernen søger om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2018/19.
Kernen har ikke tidligere søgt om dispensation.
Svendborg Kommune har indgået undervisningsoverenskomst med Kernen, hvilket betyder, at Kernen er godkendt til at varetage specialundervisning af de børn, der henvises til Kernen. Svendborg Kommune fører tilsyn med, at undervisningen på Kernen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Fra 1. august 2014 er det et krav, at en intern skole gennemsnitlig for et helt skoleår skal have minimum 10 børn.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder børn, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre børn, kan henvises til specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted, som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Henvisningen af et barn til et lille undervisningsmiljø er betinget af, at:
- Der tilbydes barnet folkeskolens fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
Kommunalbestyrelsens beslutning kan højst træffes for et år af gangen med mulighed for forlængelse.
Det vurderes, at ansøgningen ligger indenfor bekendtgørelsens rammer.
Det anbefales, at undervisningstilbuddet indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område. Det vil således i et vist omfang være muligt for Kernens undervisningstilbud at indgå i faglige netværk og opkvalificeringstiltag i PPR-regi, der gennemføres på kommunalt niveau. Formålet med dette samarbejde er at styrke undervisningsindsatsen på undervisningsstedet, de kommunale specialtilbud og i almenområdet, således at der opstår optimale muligheder for udslusning til undervisning i almenområdet.
Ansøgning fra Kernen er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Godkendt.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.
Punkt 4 Budgetprocedure budget 2019 - BU
+Sagsfremstilling
Økonomiudvalget har på møde d. 23. januar 2018 besluttet budgetproceduren for budget 2019 som anført i vedlagte bilag. Byrådet har efterfølgende på mødet den 30. januar bekræftet denne beslutning.
Processen er tilrettelagt således, at udmøntning af den besluttede besparelsesramme på 75-100 mio. kr. sker før sommerferien, idet Byrådet den 29. maj 2018 – efter forudgående politiske forhandlinger - beslutter de konkrete besparelsesforslag ud fra det samlede finansieringskatalog på 134 mio. kr.
Børne- og Ungeudvalgets bidrag til det samlede katalog udgør 43,3 mio. kr. incl. 0,8 mio. kr. som vedrører demografi på dagtilbudsområdet og fordeler sig således:
- Skoleområdet 10,5 mio. kr.
- Dagtilbudsområdet 14,3 mio. kr.
- Familie og Uddannelse 18,5 mio. kr.
Baggrunden for fastlæggelse af disse bidrag til sparekataloget fremgår af notat om budgetproceduren. På Børne- og ungeudvalgets område afspejler bidragene til sparekataloget dels en nøgletalsdifference i forhold til kommunerne i region Syddanmark, dels forslag, der i 2019 kan neutralisere konsekvensen af en eventuel rammestyring.
Fagudvalgets egen budgetproces fremgår af tidsplanen i budgetproceduren:
7.
marts 2018:
Udvalget drøfter administrationens reduktionsforslag.
4.
april 2018:
Udvalget drøfter administrationens reduktionsforslag som efterfølgende sendes i
høring.
16.
maj 2018:
Udvalget drøfter administrationens reduktionsforslag og høringssvar, hvorefter
udvalget fremsender reduktionsforslag med eventuelle bemærkninger til
behandling i Økonomiudvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Taget
til efterretning.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.
Punkt 5 Orientering fra Task Force på Familieområdet
+Beslutningstema
Orientering fra Task Force på Familieområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På mødet i Udvalget for Børn og Unge i maj 2017 besluttede udvalget at anmode administrationen om at udarbejde en ansøgning til Socialstyrelsens Task Force.
Task Forcen er et samarbejde mellem Socialstyrelsen og Ankestyrelsen. Satspuljepartierne blev i 2012 enige om at etablere en Task Force på området udsatte børn og unge.
Formålet med Task Forcen er:
- at understøtte kommuner i at styrke kvaliteten i deres sagsbehandling
- at bistå kommunerne med at sikre et helhedsorienteret perspektiv
- at fremme læring og kapacitetsopbygning i kommunerne
Task Force pilotkommune
Svendborg Kommune er Task Force pilotkommune, hvor der samarbejdes om udviklingen af en ny tilgang til rådgivningen i Task Force forløbet. I det nye rådgivningsforløb fokuseres på udvalgte temaer, som tilsammen er centrale forudsætninger og hovedingredienserne i en lovmedholdelig sagsbehandling af høj kvalitet.
De udvalgte temaer er:
- Sammenhæng mellem politik, styring, faglig ledelse og praksis
- Inddragelse af barnet eller den unge, familien og netværket
- Faglig udredning, herunder udarbejdelse af den børnefaglige undersøgelse
- Valg af relevant indsats, herunder handleplaner
- Opfølgning på barnets udvikling
Forløbet er påbegyndt i september 2017, og hele forløbet strækker sig over 1 ½ års periode.
Det samlede forløb består af følgende faser:
- Opstart og kompetenceudvikling
- Analyse og udviklingsplan
- Læring og udvikling
Samarbejdet med Task Force har nu afsluttet analysefasen og bevæger sig over i udviklingsfasen med tilhørende udarbejdelse af udviklingsplan.
Task Forcens analyse
Pilotforløbet med Task Force indledes med en analyse af myndighedsopgaverne på området for udsatte børn og unge. Analysen gennemføres med afsæt i en sagsgennemgang af 20 konkrete børnesager, workshop om kvalitet i sagsbehandlingen, interviews med ledere, medarbejdere og samarbejdspartnere samt skriftligt materiale fra kommunen.
Temaerne i analysen er:
- Inddragelse
- Faglig udredning
- Valg af indsats
- Opfølgning og udvikling
På baggrund af analysen vil Task Force nu præsentere de mønstre og betingelser, som er på området samt en beskrivelse af konkrete anbefalinger, der med fordel kan sættes fokus på i den fremadrettede udvikling af området.
I det videre forløb med Task Force vil der blive udarbejdet en udviklingsplan. Udviklingsplanen er et styringsredskab, som skal bruges i den løbende udvikling og forankring af kommunens praksis.
På mødet i Børne- og Ungeudvalget d. 7. februar 2018 vil repræsentanter fra Task Force give en fremlæggelse af analysens resultater.
Lovgrundlag
Lov om social service.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Taget
til efterretning.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.
Punkt 6 Orientering om ny forberedende grunduddannelse (FGU)
+Beslutningstema
Orientering om en ny forberedende grunduddannelse (FGU).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 13. oktober 2017 indgik Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job”, som skal styrke indsatsen for de unge, der ikke er klar til en ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Aftalen bygger på en ny uddannelsespolitisk målsætning om at alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse og består af 2 kerneelementer; en ny forberedende grunduddannelse og en sammenhængende kommunal ungeindsats.
Aftalen forventes udmøntet i lovforslag i februar 2018 med henblik på endelig godkendelse før sommerferien.
Forberedende grunduddannelse
Aftalepartierne var enige om at omlægge en række forberedende tilbud og uddannelser og erstatte dem med en ny forberedende grunduddannelse – FGU. FGU’en samler en række af de tilbud, der eksisterer i dag; produktionsskolerne, kombineret ungdomsuddannelse, erhvervsgrunduddannelsen samt almen voksenuddannelse, ordblindeundervisning og forberedende voksenuddannelse som i dag primært er placeret hos VUC.
Målgruppen for FGU er unge under 25 år, der ikke har en ungdomsuddannelse, og som har behov for afklaring af deres fremtidige uddannelses- og beskæftigelsesvej.
FGU’en skal primært forberede den unge til en erhvervsuddannelse, men kan også kvalificere til optagelse på HF eller andre gymnasiale uddannelser. Endelig vil uddannelsen for en mindre gruppe af unge være det fundament, der skal til for at opnå beskæftigelse på det ufaglærte område.
FGU’en oprettes som statsligt selvejende institutioner. Der oprettes ca. 90 skoler på landsplan, der organiseres i cirka 30 institutioner. FGU’en oprettes med virkning fra august 2019.
Eleverne på en FGU vil modtage en ny ydelse, skoleydelse. Denne ydelse vil være på niveau med uddannelseshjælp til uddannelsesparate og udbetales af skolerne. Der er 65 pct. kommunal medfinansiering.
Én sammenhængende ungeindsats
Aftalen betyder samtidig, at kommunerne får det fulde ansvar for at gøre alle unge under 25 år klar til uddannelse eller beskæftigelse. Kommunen skal møde den unge og den unges forældre som én samlet instans, der omfatter de eksisterende ansvarsområder som f.eks. uddannelses og erhvervserfaring, uddannelsespålæg, jobcenteropgaver og varetage nye opgaver i relation til FGU, som f.eks. målgruppevurdering, opsøgende og koordinerende funktioner i forhold til praktikker. Det er op til de enkelte kommuner hvorledes ungeindsatsen organiseres.
Lokal proces for institutionsdannelse.
Undervisningsministeriet orienterede med brev af 12. januar 2018 om den lokale proces for FGU-institutionsoprettelse.
Kommunerne får gennem KKR (Kommune kontaktråd) til opgave at stille forslag til dækningsområder og placering af skoler og institutioner. I processen skal inddrages relevante oplysninger som f.eks. forventninger til elevgrundlag, transportmuligheder og den eksisterende bygningsmasse. Der skal sikres en balance mellem geografisk nærhed og faglig stabilitet.
Den lokale proces løber fra februar til den 29. juni 2018, hvor KKR senest skal fremlægge kommunernes forslag, hvorefter Undervisningsministeriet træffer den endelig beslutning om dækningsområderne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-02-2018
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B), Niels Christian Nielsen (A) og Maria Haladyn (A). Som suppleanter deltog Palle Fischer (C) og John Arly Henriksen (A).
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 06-02-2018
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Taget
til efterretning.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.
Punkt 7 Årsberetning for Børn og unge-udvalget (§18-udvalget) 2017
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børn og unge-udvalget træffer afgørelse i sager vedrørende børn og unge jf. Lov om social service, hvor der ikke foreligger forældresamtykke. Udvalget behandler Familieafdelingens indstillinger vedrørende børn og unge om:
- gennemførelse af børnefaglig undersøgelse
- lægelig undersøgelse og behandling
- godkendelse af foreløbige beslutninger
- anbringelse udenfor hjemmet
- opretholdelse af anbringelse
- ændring af opholdssted
- overvåget samvær eller afbrydelse af forbindelse mellem forældre og barnet
- brev- og telefonkontrol
- anbringelse på sikret døgninstitution
- flytning og hjemtagelse fra privat plejefamilie
Udvalget har i 2017 behandlet 26 sager. Bilag vedrørende udvalgets virksomhed i 2017 er vedlagt.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Taget
til efterretning.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.
Punkt 8 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Orientering vedrørende Svendborg Juniorklub
- Henvendelse fra forældrebestyrelsen i Børnebyøster og Vesterlunden
- Uddelt Notat om Tiltag mod en strammere budgetstyring i Familieafdelingen
- Uddelt Notat om Datasikkerhed i forbindelse med trivselsvurderinger på dagtilbudsområdet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-02-2018
Taget
til efterretning.
Maria Haladyn (A) var fraværende, Niels Christian Nielsen (A) deltog som
suppleant.