Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Godkendt.
Punkt 2 Budgetprocedure 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalgets budgetproces for budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalgets budgetproces for 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
På udvalgets møde i februar måned 2019 blev udvalget orienteret om Svendborg Kommunes budgetprocedure for 2020.
Med udgangspunkt i Kommunens budgetprocedure fremlægges Børne- og Ungeudvalgets egen budgetproces for 2020.
Fagudvalget drøfter egne temaer/indsatser og eventuelt særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afledte udgifter som følge af nye tiltag, budgetmæssige udfordringer m.m. finansieres inden for udvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Godkendt.
Punkt 3 Ansøgning om dispensation for regler vedrørende fordeling i dagtilbud
+Beslutningstema
Godkendelse af ansøgning om dispensation fra Dagtilbudsloven for regler om bedre fordeling i dagtilbud i forbindelse med udsatte boligområder (Dagtilbudslovens § 23 stk. 4 om tilbud om to pladser).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender ansøgning om dispensation fra bestemmelsen om at tilbyde to pladser til børn uden for et udsat boligområde, der tilbydes plads i dagtilbud indenfor det udsatte boligområde (Dagtilbudslovens § 23 stk. 4).
Sagsfremstilling
Baggrund
Den 28. maj 2018 indgik regeringen og en række partier en aftale om bekæmpelse af parallelsamfund i udsatte boligområder m.m. På dagtilbudsområdet er aftalen udmøntet i ny lovgivning, der er vedtaget i Folketinget i december 2018, og som bl.a. sætter begrænsninger for hvilke børn, der må anvises plads i et givet dagtilbud, alt efter dets beliggenhed og børnenes bopæl. I Svendborg Kommune er de to selvejende dagtilbud Fyrtårnet Børnegården Byparken og Byparkens Vuggestue beliggende i det udsatte boligområde Skovparken.
Administrationen har løbende orienteret om status på lovgivningsprocessen og konsekvenser ift. påkrævede anlægsudgifter. Det er sket på udvalgsmøder d. 20/6, 15/8, 5/9 og 12/11 2018 og 6/2 2019.
Loven omfatter bl.a. en bestemmelse om, at hvis der anvises en plads i et dagtilbud beliggende i et udsat boligområde til børn, der bor uden for området, skal de samtidig have tilbudt en anden plads uden for det udsatte område. Reglen betyder, at der skal være ekstra pladskapacitet at tilbyde. Det er denne bestemmelse, der søges dispensation fra.
Loven omfatter desuden en bestemmelse om, at der årligt må nyoptages max. 30 pct. børn bosat i et udsat boligområde i et dagtilbud. Denne regel gælder alle dagtilbud uanset beliggenhed. Der søges ikke dispensation fra denne bestemmelse.
De to bestemmelser træder i kraft 1/1 2020.
Konsekvenser af lovgivningen i Svendborg Kommune
Administrationen har vurderet konsekvenserne af lovgivningen i samarbejde med bestyrelser og ledelser i de to berørte dagtilbud og FOBU – paraplyorganisationen for selvejende dagtilbud. Der er i udgangspunktet tale om to attraktive selvejende dagtilbud med en bredt sammensat børnegruppe. Alligevel vurderes det, at reglen om at skulle tilbyde to pladser vil være med til at stigmatisere de to dagtilbud, så flere forældre vil vælge den alternative plads, og der vil være overvejende risiko for, at grundlaget for deres fortsatte drift vil falde bort.
Fyrtårnet Byparkens Vuggestue har 30 indmeldte børn og Fyrtårnet Børnegården Byparken har 64 indmeldte børn (2018). For at kunne tilbyde en alternativ plads skal der tilvejebringes et tilsvarende antal nye pladser uden for Skovparken eller ske flytning af de to dagtilbud til en anden lokation udenfor området. I Svendborg Kommune er der ikke ledig kapacitet, særligt på 0-2 årsområdet, til at kunne tilbyde det nødvendige antal pladser. Den kommunale pladsgaranti vil derfor blive udfordret. En nedlukning og reetablering af de to selvejende dagtilbud, vil indebære en forventet anlægsudgift på min. 13,5 mio. kr. (Børne- og Ungeudvalgets møde 12/11 2018).
Muligheder for dispensation
Svendborg Kommunes samlede byråd rettede d. 20/9 2018 henvendelse til børne- og socialminister Mai Mercado med henblik på at opnå dispensation. Borgmester Bo Hansen og formanden for Børne- og Ungeudvalget Henrik Nielsen har på den baggrund d. 26/11 2018 været til møde med børne- og socialminister Mai Mercado mhp. drøftelse af en dispensation.
Børne- og Socialministeriet har i januar 2019 åbnet op for, at der kan søges dispensation for bestemmelserne. Der kan indsendes ansøgninger om dispensation frem til udgangen af 2019 og derefter kan der ikke længere søges.
Der kan gives dispensation, hvis reglerne om bedre fordeling konkret vurderes at være særligt vanskelige eller uhensigtsmæssige at efterleve. I dispensationsgrundlaget nævner ministeriet som kriterier eksempelvis, at det område, institutionen er beliggende i, ligger meget isoleret; at området er arealmæssigt meget stort; eller at området indenfor en årrække ikke forventes at være på listen over udsatte boligområder.
Som et led i ansøgningen skal det desuden beskrives, hvordan kommunen og dagtilbuddene konkret vil arbejde for at understøtte, at dagtilbuddene ikke bliver en del af et parallelsamfund, på trods af, at være fritaget for reglerne. Perioden med dispensation er i udgangspunktet 5 år. Der kan søges om en længere periode, hvis særlige forhold taler for det.
Ansøgning om dispensation fra at skulle tilbyde to pladser
I den vedlagte ansøgning søges dispensation fra reglen om at tilbyde to pladser til børn bosiddende udenfor området, hvis de tilbydes en plads i et af de to dagtilbud (Dagtilbudslovens § 23 stk. 4). Ansøgningen er udarbejdet i et tæt samarbejde med bestyrelser og ledelser i de to selvejende dagtilbud samt FOBU – paraplyorganisationen for selvejende dagtilbud.
Der søges om dispensation uden en tidsbegrænsning.
I Svendborg Kommunes tilfælde vil der kunne lægges vægt på, at reglen om at tilbyde to pladser ud fra et børneperspektiv og af kapacitetsmæssige grunde vil være særligt uhensigtsmæssig og unødvendig at indføre for de to dagtilbuds vedkommende.
Sigtet med lovgivningen er, at børn indgår i et dagtilbud præget af dansk sprog, kultur og normer så de ikke vokser op i et parallelsamfund.
I ansøgningen lægges vægt på, at Fyrtårnet Byparkens Vuggestue og Fyrtårnet Børnegården Byparken allerede i dag arbejder systematisk med dansk sprog, kultur og normer, og at konsekvenserne af at tilbyde to pladser vil være særdeles uhensigtsmæssige. Der er tale om to attraktive dagtilbud, der fuldt ud indgår i Svendborg Kommunes indsatsområder for udvikling af læringsmiljøerne i dagtilbud samt i relevante dele af den boligsociale indsats for Skovparken. De to dagtilbud har derudover deres egen forankring i selvejende bestyrelser og deres egne tydelige profiler og relevante supplerende faglige indsatser.
Læringsmiljøerne i de to dagtilbud er således ikke i risiko for at være udtryk for et parallelsamfund.
Bestemmelsen om at tilbyde en alternativ plads til børn uden for området ses derfor at være uhensigtsmæssig og unødvendig samt ude af proportion med konsekvenserne for de to dagtilbud.
Ansøgningen indsendes via en digital portal på ministeriets hjemmeside. Tekst til rubrikkerne i ansøgningsrubrikkerne er vedlagt som bilag. Som bilag til ansøgningen indsendes udtalelser fra bestyrelserne for de to selvejende dagtilbud, beskrivelse af indsatser fra Interkulturelt Team, beskrivelse af Projekt Læsevenner samt beskrivelse af Projekt Hipp-Hopp, der er en indsats i regi af den boligsociale helhedsplan for Skovparken. Disse er vedlagt som bilag til dagsordenspunktet.
Der forventes en sagsbehandlingstid for ansøgningen på op til 3 måneder.
Bestemmelsen om max. 30. pct. børn fra det udsatte boligområde
De to selvejende dagtilbud har en relativt lav andel af børn bosiddende i Skovparken i forhold til deres beliggenhed. Fyrtårnet Byparkens Vuggestue har i alt 30 indmeldte børn (2018), hvoraf 31 pct. udgøres af børn fra det udsatte boligområde (gennemsnit af 2018). Det vil sige, at forskellen ned til 30 pct. udgjorde ét barn. Fyrtårnet Børnegården Byparken har i alt 64 børn (2018), hvoraf 35 pct. er fra det udsatte boligområde (gennemsnit af 2018). Det vil sige, at forskellen ned til 30 pct. udgjorde tre børn.
Indførelse af reglen om max. 30 pct. gælder alle kommunale og selvejende dagtilbud og betyder, at visitationskriterierne skal tilrettes. Børne- og Ungeudvalget vil senere få forelagt en sag om dette. En indførelse af bestemmelsen understøtter samtidigt, at læringsmiljøet i de to dagtilbud i Skovparken ikke er i risiko for, at udvikle sig til at afspejle et parallelsamfund.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis ansøgningen ikke imødekommes vil det forventeligt have budgetmæssig betydning ift. afledte udgifter til anlæg af ny kapacitet mm., jf. punkt på Børne- og Ungeudvalgets møde d. 12/11 2018.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Godkendt.
Punkt 4 Henvendelse fra KL om kommunale kerneværdier på børne- og ungeområdet
+Beslutningstema
Drøftelse af henvendelse fra KL om kommunale kerneværdier på børne- og ungeområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne-og Ungeudvalget drøfter henvendelsen.
Sagsfremstilling
I forlængelse af KL’s Børne- og Ungetopmøde 2019 har KL udarbejdet et bud på kommunale kerneværdier på børne- og ungeområdet.
Kerneværdierne er bl.a. tænkt til at danne et fælles afsæt for børne- og ungeområdet, samt tydeliggøre betydningen af det kommunale ansvar for opgaverne.
Bud på kerneværdier samt brev fra Thomas Gyldal Petersen, formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg er vedlagt som bilag.
Det foreslås at udvalget drøfter KL’s henvendelse og bud på kerneværdier mhp. et eventuelt input til KL’s videre arbejde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Drøftet henvendelsen.
Punkt 5 ForårsSFO - Analyse og forslag til plan for etablering
+Beslutningstema
Fremlæggelse af analyse af mulighed for etablering af forårsSFO og beslutning om etablering af forårsSFO som det pædagogiske tilbud til kommende skolebørn i perioden fra 1. april til 1. august i Svendborg Kommune med opstart 1. april 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
til Børne- og Ungeudvalgets beslutning
- At forårsSFO etableres på alle kommunale skoler i Svendborg Kommune pr. 1. april 2020.
- At forårsSFO er det pædagogiske tilbud til kommende skolebørn i Svendborg Kommune i perioden 1. april - 1. august.
- At den kommunale takst for forældrebetalingen i forårsSFO følger taksten for kommunale børnehaver.
- At der tages stilling til et eventuelt tilskud til de frie grundskolers forårsSFO og størrelsen heraf.
- At anlægsudgifter på 1,42 mio. kr. finansieres af ekstra provenu ved indførelse af forårsSFO i 2020.
- At forslaget sendes i høring fra den 7. marts til den 25. marts med henblik på endelig beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. april 2019.
Sagsfremstilling
Baggrund
I forbindelse med delforliget den 24. maj 2018 blev der vedtaget en besparelse på dagtilbudsområdet på kr. 1,5 mio. i 2020 og kr. 3 mio. fra 2021 og frem. I den forbindelse blev det besluttet, at en analyse skulle afdække mulighederne for at indføre obligatorisk forårsSFO, som kan udgøre denne besparelse. Analysen indgår som grundlag for, at der på Børne- og Ungeudvalgets møde i april kan træffes beslutning om indførelse af forårsSFO.
Analyse
Skoleafdelingen har i samarbejde med Sekretariat og Dagtilbud, Center for Ejendomme og Teknisk Service og Økonomiafdelingen foretaget analysen. Analysen består af flere elementer, herunder erfaringsudveksling med Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner, kapacitetsafdækning på alle skolematrikler med indskoling og udarbejdelse af forslag til principper for forårsSFO i Svendborg Kommune.
Evalueringer fra Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune viser, at der er pædagogiske gevinster for de kommende skolebørn ved at indføre forårsSFO. I Odense blev evalueringen efter første år gennemført blandt ledere og medarbejdere fra både dagtilbud og skole og blandt forældre og børn. Den viste, at forårsSFO giver en mere glidende overgang fra dagtilbud til SFO/skole, idet forårsSFO bygger videre på dagtilbuds arbejde samtidig med, at børnene gradvist introduceres til 0. klassernes læringsmiljøer. Tilsvarende vurderedes det, at fokus på relationer og trivsel i forårsSFO giver bedre muligheder for den gode klassedannelse. For de ansatte giver forårsSFO mulighed for bedre kendskab til hinandens læringsmiljøer på tværs af dagtilbud og skole.
Analysen viser, at en gradvis etablering af forårsSFO, som er indregnet i budgetforslaget, skaber strukturelle udfordringer. Erfaringerne fra Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner er, at en etablering af forårsSFO på alle kommunale skoler er nødvendig for at skabe den gode overgang for alle børn. Det anbefales derfor, at der etableres forårsSFO på alle kommunale skoler i 2020, og at perioden for forårsSFO er fra 1. april til 1. august, idet mange skoler ønsker at gøre brug af uderummet for at skabe det bedst mulige pædagogiske tilbud.
Der er gennemført en kapacitetsafdækning af de 13 indskolingsmatrikler med en konkret vurdering af hver enkelt skoles mulighed for at etablere forårsSFO. Afdækningen viser, at det med enkelte tilpasninger er muligt at etablere forårsSFO på alle matrikler. De 13 matrikler er:
- Issø-skolen afdeling Kirkeby
- Rantzausminde Skole
- Thurø Skole
- Tved Skole
- Tåsingeskolen afdeling Sundhøj
- Tåsingeskolen afdeling Lundby
- Vestermarkskolen
- Ørkildskolen afdeling Byen
- Ørkildskolen afdeling Øst
- Stokkebækskolen afdeling Hesselager
- Stokkebækskolen afdeling Gudbjerg
- Vestre Skole
- Skårup Skole
Administrationen anbefaler nedenstående principper for arbejdet med forårsSFO i Svendborg Kommune:
- ForårsSFO bliver det pædagogiske tilbud fra 1. april til 1. august (med undtagelse af tilskud til pasning af egne børn).
- ForårsSFO skal placeres i umiddelbar nærhed til skolen.
- Det pædagogiske arbejde i forårsSFO tager afsæt i temaerne i den pædagogiske læreplan for dagtilbud (jævnfør ændring af Dagtilbudsloven, hvor der nu kræves beslutning om, hvorvidt forårsSFO arbejder ud fra kompetenceområderne i 0. klasse eller den pædagogiske læreplan for dagtilbud).
- Der er særligt fokus på at skabe læringsmiljøer, hvor alle børn trives, lærer, udvikles og dannes.
Det tilstræbes desuden at medarbejdere i forårsSFO udgøres af både medarbejdere fra skole/SFO og fra dagtilbudsområdet. Børn, som skal visiteres til specialtilbud i skolen, bliver som udgangspunkt i børnehaven indtil 1. august, medmindre det i dialogen mellem dagtilbud og specialtilbuddet vurderes, at det er i barnets tarv at lave en anden overgangsordning.
Der vil være tæt samarbejde mellem administration og distrikterne, hvor det forberedende arbejde pågår i perioden indtil 1. april 2020. Administrationen vil blandt andet understøtte arbejdet med nyhedsbreve, fælles opstartsarrangement mm.
Beslutningen om etablering af forårsSFO medfører:
- Fremrykning af indskrivning til skole.
- Fremrykning af arbejdet med FOKUS og øvrigt overgangsarbejde mellem dagtilbud og skole.
- Alderssammensætningen i dagtilbuddene bliver gennemsnitligt yngre.
- Det nuværende tilskud til de private dagtilbud bortfalder i perioden fra 1. april til 1. august.
ForårsSFO på de frie grundskoler
Administrationen er i dialog med de frie grundskoler med henblik på eventuel etablering af forårsSFO på disse.
Svendborg Kommune kan yde tilskud til de frie grundskoler, såfremt skolerne ønsker at tilbyde forårsSFO i forbindelse med en kommunal indførelse af forårsSFO. Ved indførelse af forårsSFO vil der fremadrettet ikke blive givet tilskud til de private børnehaver til kommende skolebørn i perioden 1. april – 1. august, i lighed med de kommunale dagtilbud.
Der skal tages stilling til, om der skal ydes tilskud til de frie grundskolers arbejde med forårsSFO og i så fald skal der træffes beslutning om størrelsen på tilskuddet.
I skemaet herunder fremgår tildeling til Svendborg Kommunes kommunale forårsSFO. Til sammenligning er tildelingen til kommunale og private skolers forårsSFO for Odense, Faaborg-Midtfyn og Langeland Kommune indarbejdet i skemaet.
Der er varierende størrelser på kommunernes tilskud, da der ikke er en lovbestemt takstberegning.
De frie grundskoler har en større grad af lokal frihed til at fastsætte tilbuddets omfang og forældrebetalingen – eksempelvis i forhold til åbningstider, ferielukning, friplads og søskenderabat. Desuden er de private ikke underlagt den kommunale forsyningsforpligtelse, som i praksis betyder, at kommunen skal tilbyde pasning til alle børn bosiddende i kommunen – også i sommerferien.
Tildeling pr. barn/forældrebetaling 2019 |
|
|
|
| |
Kommune | Tildeling Kommunal forårsSFO for 4 mdr. (netto) | Tildeling Privat forårsSFO for 4 mdr. (netto) | Forældrebetaling for forårsSFO | ||
Svendborg | 9.676 | ? | 1.811 | ||
Odense | 7.374 | 4.116 | 1.808 | ||
Faaborg/Midtfyn | 5.057 | 5.057 | 1.619 | ||
Langeland | 4.030 | 0 | 1.890 | ||
I økonomiske konsekvenser er indlagt beregnet provenu ved 3 tilskudsniveauer.
I Svendborg Kommune forventes 526 børn i forårsSFO i 2020. Heraf forventes 122 at benytte sig af private skolers tilbud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med delforliget for 2019, blev der som følge af beslutning om analyse af forårsSFO, indlagt en budgetreduktion på henholdsvis 1.5 mio. kr. i 2020 og 3 mio. kr. fra 2021 og frem. Beløbet var beregnet på udrulning med 25% i 2020 og 50% fra 2021 og frem.
I forhold til reduktionsforslaget ved delforliget for 2019 er provenuet ændret grundet fuld udrulning, udgifter til løn i ferieperiode, antallet børn der er omfattet, samt forventning til anlægs- og etableringsudgifter.
Anlægsudgifterne forventes at udgøre 1,42 mio. kr., mens der er afsat 0,13 mio. kr. til materialer ifm. opstart. I alt 1,55 mio. kr. Anlægsudgifterne afsættes hovedsaligt til læskur og legeplads på Issøskolens afdeling Kirkeby, ventilation på Stokkebækskolens afdeling Gudbjerg, samt garderober på flere matrikler. Anlægs- og etableringsudgifterne er fratrukket i resultaterne i nedenstående oversigt over ekstra provenu i 2020.
Der er i udgifterne til drift af forårsSFO indlagt udgifter til rengøring, leje af toiletvogn og forbrugsafgifter på 0,12 mio. kr. Budgettet hertil skal overflyttes til Teknik- og Erhvervsudvalget (CETS) fra 2020 og fremover.
Beregningerne viser et ekstra provenu. Størrelsen på det ekstra provenu afhænger af størrelsen på tilskuddet til private tilbud.
Ekstra provenu ved tildeling til private tilbud - 3 niveauer (tildelingen er pr. barn) |
| 2021 | 2022 |
Tildeling pr. barn i private tilbud på 9.676 kr. netto | -1.151.328 | -1.190.328 | -1.190.328 |
Tildeling pr. barn i private tilbud på 5.200 kr. netto | -1.697.445 | -1.736.445 | -1.736.445 |
Tildeling pr. barn i private tilbud på 0 kr. netto | -2.331.845 | -2.370.845 | -2.370.845 |
Ekstra provenu er efter finansiering af anlægs- og etableringsudgifter i 2020 på kr. 1,55 mio. kr. hvortil der søges en anlægsbevilling.
Det ekstra provenu foreslås indtænkt i processen for budget 2020.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Dagtilbudsloven
Bygningsreglementet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Godkendt og Børne- og Ungeudvalget vil tage stilling til størrelsen af tilskud til de frie grundskolers ForårsSFO på baggrund af høringssvarene.
Punkt 6 Indskrivning til børnehaveklasse i skoleåret 2019/2020
+Beslutningstema
Elev- og klassetal i forbindelse med indskrivning til børnehaveklasse 2019 forelægges til orientering.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Ved indskrivning til børnehaveklasse med start august 2019 er der medio januar 2019 indmeldt 431 børn i folkeskolerne i Svendborg Kommune - 31 færre end skoleåret 2018/2019.
Af disse 431 børn har 28 søgt om optagelse i anden skole end distriktsskolen. 7 har fået afslag efter principperne om frit skolevalg og klassedannelse vedtaget af Byrådet 29. marts 2011. Ud af disse 7 som har fået afslag på deres 1. prioritet, har 5 fået opfyldt deres 2. prioritet. Der er søgt og bevilliget skoleudsættelse for 15 børn.
Det tilmeldte antal børn udløser 21 klasser i skoleåret 2019/2020. Den gennemsnitlige klassekvotient bliver på 20,5. Sidste år blev der oprettet 22 klasser, hvor klassekvotienten var 20,9.
129 børn er optaget i kommende børnehaveklasser på privat-/friskole. I forbindelse med indskrivningen til børnehaveklasse 2018/2019 var der optaget 120 børn på privat-/friskole.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ressourcetildelingen til skolerne sker primært via et beløb pr. elev. Beløbet nivelleres i forhold til, hvor mange børn, der er pr. klasse jf. ny ressourcemodel fra 2019-2020.
Ifølge elevtalsprognosen udarbejdet i foråret 2018 var det forventet, at der i skoleåret 19/20 ville starte 448 elever i folkeskolerne. Indskrivningen viser et foreløbigt elevtal på 431 elever og er derfor 17 børn færre i folkeskolen. Ved den årlige demografiopgørelse i foråret 2019, som opgøres ud fra Svendborg Kommunes befolkningsprognose, bliver det beregnet, hvorledes budgettets aktivitetsforudsætninger svarer til det foreløbige forventede niveau. Den 5. september 2019 kendes skolernes ressourcetildeling for skoleåret 19/20 endeligt.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven §36 og §38
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Taget til efterretning.
Punkt 7 Orientering om justering af folkeskolereformen
+Beslutningstema
Orientering om justering af folkeskolereformen jf. aftalen ’Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skole’. Aftalen indeholder 13 initiativer, hvoraf størstedelen forventes indfaset over de kommende to skoleår.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen om justering af folkeskolereformen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 30. januar 2019 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti en aftale om justering af folkeskolereformen.
Aftalen indeholder 13 initiativer inden for tre hovedtematikker.
Klarere rammer for tilrettelæggelse af skoledagen
1. Kortere skoleuge i indskolingen.
2. Forenkling og klare rammer for anvendelsen af § 16 b.
Øget faglighed og kvalitet
3. Kvalitetsløft af den understøttende undervisning.
4. Prioritering af udvalgte fag.
5. Styrket læseindsats.
6. Reduktion af faglige bindinger for undervisningen.
7. Færre vikarer og justeret kompetencedækningsmålsætning.
8. Kanonlister og styrket fokus på Rigsfællesskab.
Øget frihed
9. Udvidet kompetence til skolebestyrelser ved ansættelse af skolens leder.
10. Mulighed for to-årig valgperiode for forældrerepræsentanterne til skolebestyrelsen.
11. Forenkling af elevplanen.
12. Evaluering af de nationale test.
13. Øget didaktisk frihed og styrket professionel dømmekraft i folkeskolen.
For uddybning af de 13 initiativer se faktaark i bilag.
Skoleafdelingen har været i kontakt med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet med henblik på afklaring af, hvornår lovgivningen forventes at være på plads. Styrelsen kan endnu ikke oplyse noget om ikrafttræden af indholdet i den indgået aftale
Ifølge aftalen forventes det dog, at initiativ 1, 2, 3, 5 og elementer af initiativ 13 træder i kraft i skoleåret 2019/2020. I den kommende tid pågår der arbejde med planlægning og realisering af disse indholdselementer.
For de fleste af aftalens øvrige initiativer gælder det, at der afventes yderligere udspil fra Undervisningsministeriet i form af inspirationsmaterialer, undersøgelser og kortlægninger. Der må derfor forventes en løbende indfasning over de næste par år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Aftaleparterne har afsat 79 mio. kr. i 2019 stigende til 190 mio. kr. i 2020 og frem til nettoudgiften ved justering af folkeskolereformen. Svendborg Kommunes bloktilskudsandel udgør 1,01 pct. svarende til ca. 0,9 mio. kr. i 2019 stigende til 2,0 mio. kr. i overslagsårene.
De økonomiske konsekvenser som følge af afkortning af skoleugen, øget aktivitet i fritidstilbud og flere fagtimer skal DUT-forhandles med KL.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Taget til efterretning.
Punkt 8 Udviklingsplan for Familieafdelingen 2019 og status på Task Force-forløb
+Beslutningstema
Orientering om Familieafdelingens,
- Igangværende Task Force-forløb
- Udviklingsplan for 2019
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har siden september 2017 været en del af Socialstyrelsens Task Force-forløb. Forløbet afsluttes med en rapport fra Socialstyrelsens Task Force i august 2019.
Familieafdelingen udarbejdede en udviklingsplan i 2018 med overskriften ”Sikkert Grundlag”. Udviklingsplanen havde til hensigt at efterkomme og udvikle praksis på baggrund af anbefalingerne i analyserapporten fra Task Force. Hovedemnerne i udviklingsplan 2018 ” Sikkert Grundlag” Svendborg Kommune, har siden september 2017 været en del af Socialstyrelsens Task Force-forløb. Under Task Force-forløbet har Svendborg Kommune haft løbende møder med Task Forcen fra Socialstyrelsen, og modtaget sparring på aktiviteter fra Udviklingsplanen – Sikkert Grundlag.
Understøttelse fra Task Force i forhold til Familieafdelingens arbejde med aktiviteter og mål i udviklingsplanen afsluttes i maj 2019. Herefter igangsættes Task Forcens afsluttende fase, med en analyse af 20 sager og Task Forcens afsluttende rapport, der forventes at komme i høring i august 2019.
Hovedemnerne i udviklingsplan 2018 – Sikkert Grundlag var:
- Lovmedholdighed i sagsbehandlingen
- Børnefaglige undersøgelser – Præcisering (ICS) og Systematik
- Handleplaner § 140 – Netværket
- Trivsel
Generelt var målet med udviklingsplanen for 2018 at sikre grundlaget i sagsbehandlingen jævnfør Servicelovens forskrifter og øge trivslen i Familieafdelingen.
Den foreløbige status på Task Force-forløbet er vedlagt som bilag. Status er udarbejdet i forbindelse med Task Force møde den 25. februar 2019.
Taskforce-forløbet afsluttes i maj måned, men arbejdet med videreudvikling, implementering og konsolidering fortsætter i Familieafdelingen.
Der er således udarbejdet en ny udviklingsplan for 2019 med overskriften ” Ny Strategi og Tværgående samarbejde”.
Udviklingsplanen for 2019 er vedlagt som bilag.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Taget til efterretning.
Punkt 9 Handleguide - Vores Fælles Børn
+Beslutningstema
Godkendelse af revideret Handleguide – Vores Fælles Børn.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Handleguide – Vores Fælles Børn godkendes.
Sagsfremstilling
Alle kommuner skal have udarbejdet en skriftlig beredskabsplan til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge jf. Servicelovens § 19 stk. 4. Beredskabsplanen skal vedtages af kommunalbestyrelsen og revidering foretages hvert 4. år.
Svendborg Kommune har på hjemmesiden ’Vores Fælles Børn’ en handleguide, som indeholder ovenstående beredskabsplan – se www.svendborg.dk/vfb
Indholdet på hjemmesiden er godkendt af Udvalget for Børn og Unge den 5. september 2012. Der er løbende foretaget småjusteringer i indholdet.
Beredskabsplanen er nu revideret. Denne lægges derfor op til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget.
Beredskabsplanen ’Handleguide – Vores Fælles Børn’ er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
Servicelovens § 19 stk. 4
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Godkendt.
Punkt 10 Orientering om opgaver i forbindelse med den sammenhængende kommunale ungeindsats i Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Orientering om håndtering af opgaver i forbindelse med den sammenhængende kommunale ungeindsats i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Social- og Sundhedsudvalget godkendte i januar 2019, at Ungekontakten fastholdes i dens nuværende form, som den fortsatte ramme om Svendborg Kommunes sammenhængende ungeindsats og at nye opgaver, som følger af Lov om kommunal indsats for unge under 25 år(Ungeindsatsloven), håndteres i Ungekontaktens eksisterende rammer.
En af de nye opgaver for den kommunale ungeindsats er målgruppevurdering til den nye Forberedende Grunduddannelse (FGU).
Arbejdet med målgruppevurdering til FGU organiseres i UU afdelingen under Familie og Uddannelse. Model for arbejdet med FGU målgruppevurderingen opererer med tre adskilte, men gensidigt afhængige niveauer:
- En fleksibel indgang for den unge til vejledning og, hvis relevant, videre målgruppevurdering til FGU.
- Èt koordinerende niveau, bestående af to FGU koordinatorer, som træffer afgørelse om målgruppevurdering af den unge, og skaber sammenhæng mellem medarbejder- og ledelsesniveau.
- Koordinationsgruppe - Ét ledelsesniveau der sikrer et tydeligt ledelses- og styringsfokus på arbejdet med FGU målgruppevurderingen og FGU uddannelsen generelt.
Model for målgruppevurdering, er formet ud fra nødvendigheden i, at have en passende styring af FGU området, samtidig med behovet for en agilitet, der sikrer, at den enkelte unge mødes af et smidigt system, som hurtigst muligt leder den unge hen til det tilbud eller den indsats, som kan bringe den unge tættere på uddannelse eller i job. Behovet for løbende styring af FGU området, skal ses i lyset af FGU’ens finansieringsstruktur, som medfører en øget kommunal medfinansiering, mens behovet for en agil målgruppevurdering, skal ses i lyset af at der som udgangspunkt maksimalt må gå 14 dage fra en ung henvender sig om FGU til kommunens målgruppevurdering er foretaget.
Etablering af en kontaktpersonordning er ligeledes en af de nye opgaver der placeres i den sammenhængende ungeindsats. Arbejdet med kontaktpersonordningen forankres, som FGU målgruppevurderingen, I UU afdelingen under Familie og Uddannelse. Kontaktpersonordningen er for unge, som den sammenhængende ungeindsats vurderer har behov for støtte fra flere enheder i kommunen. Kontaktpersonen skal, med udgangspunkt i den unges uddannelsesplan, støtte den unge frem mod fastholdelse på en ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i Svendborg Kommune budgetteret med 209 årselever, hvilket følger UVM’s prognose for forventede antal FGU elever i Svendborg Kommune.
Kontaktpersonordningen finansieres inden for eksisterende ramme og ved anvendelsen af indkomne DTU-midler til ordningen på kr. 0,4 mio. kr. pr. år.
Kommunerne yder bidrag til staten, og den samlede finansiering indebærer, at kommunerne afholder ca. 65 pct. af de faktisk afholdte udgifter til FGU (grundtilskud, tilskud til skoler, skoleydelse mv.), og staten afholder de resterende ca. 35 pct. Afregningen foretages forskudt, således at udgiften for elever i 2019 først afregnes med staten i 2020.
De forventede udgifter til FGU, finansieres ved kompensation fra DUT samt ved inddragelse af budgetter på udgifter som bortfalder, herunder bidrag til produktionsskoler, grundtilskud til produktionsskoler, udgifter til EGU (erhvervsgrunduddannelse), rekvireret aktivitet samt bortfald af udgifter til uddannelseshjælp til de personer fra jobcentret, som er i FGU målgruppen.
Kommunens budget til området blev tilpasset ifm. budgetlægningen for 2019 og udgør 11,1 mio. kr. i 2020 og 20,4 mio. kr. fra 2021 og frem, inkl. kompensation fra DUT.
Lovgrundlag
Lov nr. 746 af 8. juni 2018 om kommunal indsats for unge under 25 år.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-03-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Taget til efterretning.
Punkt 11 Årsberetning for Børn og unge-udvalget (§18-udvalget) 2018
+Beslutningstema
Årsberetning for Børn og unge-udvalget (§18-udvalget)
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Børn og unge-udvalget træffer afgørelse i sager vedrørende børn og unge jf. Lov om social service, hvor der ikke foreligger forældresamtykke. Udvalget behandler Familieafdelingens indstillinger vedrørende børn og unge om:
- gennemførelse af børnefaglig undersøgelse
- lægelig undersøgelse og behandling
- godkendelse af foreløbige beslutninger
- anbringelse udenfor hjemmet
- opretholdelse af anbringelse
- ændring af opholdssted
- overvåget samvær eller afbrydelse af forbindelse mellem forældre og barnet
- brev- og telefonkontrol
- anbringelse på sikret døgninstitution
- flytning og hjemtagelse fra privat plejefamilie.
Udvalget har i 2018 behandlet 27 sager. Bilag vedrørende udvalgets virksomhed i 2018 er vedlagt.
Lovgrundlag
Lov om social service (Serviceloven)
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Taget til efterretning.
Punkt 12 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
- Status på FGU
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Konsekvenser på dagtilbudsområdet af finansloven 2019
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-03-2019
Taget til efterretning.