Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Dorthe Ullemose (O) deltog via en telefonforbindelse.
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 2 Budgetprocedure 2020 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Orientering om budgetproceduren for 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetproceduren tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget godkendte den 22. januar 2019 vedlagte budgetprocedure for 2020.
Budgetproceduren skal ses i lyset af kommunens stramme økonomi samt besparelser på ca. 90 mio. kr., som er indarbejdet i budget for 2019. De vigtigste elementer i budgetproceduren er følgende:
- Rammestyring – udvalgene skal selv finansiere nye tiltag, uforudsete udgifter samt demografisk udgiftspres mm. via omstilling og prioritering.
- Primo august vurderer Økonomiudvalget behovet for udarbejdelse af sparekatalog, når de økonomiske konsekvenser af økonomiaftalen mellem regeringen og KL er kendt.
Med udgangspunkt i budgetproceduren og udvalgets tilkendegivelser vil administrationen udarbejde oplæg til udvalgets interne budgetproces for udarbejdelse af budget 2020. Oplægget vil blive behandlet på udvalgsmødet i marts.
Lovgrundlag
Styrelsesloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Taget til efterretning.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 3 Oplæg til Uddannelsespolitik for Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Drøftelse af oplæg til uddannelsespolitik for Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Udvalget drøfter oplæg til uddannelsespolitik for Svendborg Kommune.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 5. september 2018 oplæg til pejlemærker og proces for en uddannelsespolitik i Svendborg Kommune. Ultimo oktober 2018 blev aktører på tværs af kommune, uddannelsesinstitutioner og beskæftigelses- og erhvervsområdet inviteret til, sammen med Byrådet, at kvalificere udmøntningen af de tre godkendte pejlemærker. Endvidere er der i efteråret afholdt ungedialogmøder, hvor elever og studerende i kommune har bidraget til politikkens indhold. Derudover har en bredt sammensat følgegruppe af interessenter været inddraget i politikkens udarbejdelse.
På baggrund af overstående kan der nu fremlægges et udkast til en uddannelsespolitik til udvalgets drøftelse.
I oplægget til uddannelsespolitikken er de retningsgivende pejlemærker blevet uddybet, og blevet konkretiseret i et handlingsspor indeholdende konkrete indsatsområder. Det enkelte indsatsområde er påført et eksempel på, hvorledes indsatsområdet ville kunne udmøntes i en konkret handling. Disse handlinger er eksempler, og ikke et facit, på hvordan uddannelsespolitikkens indsatsområder vil kunne udmøntes.
Oplægget til uddannelsespolitikken forelægges til foreløbig drøftelse i Børne- og Ungeudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget.
På baggrund af udvalgenes bemærkninger er det intentionen, at der til udvalgsmøder på BU, BIU og TEU i april foreligger et endeligt udkast til uddannelsespolitikken til udvalgenes behandling. Politikken sendes herefter i høring.
Tidsplan for og udkast til uddannelsespolitikken er vedlagt sagsfremstillingen som bilag.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-02-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Drøftet uddannelsespolitikken.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 4 Revideret Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler - efter høring
+Beslutningstema
Godkendelse af revideret Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler – efter skolebestyrelsernes udtalelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At den reviderede vedtægt og valgreglerne oversendes til Økonomiudvalgets behandling og Byrådets godkendelse.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget besluttede den 5. december 2018 at sende revideret Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler til udtalelse i skolebestyrelserne.
Der er indkommet 12 udtalelser fra skolebestyrelserne. 9 af skolebestyrelserne har taget ændringerne i vedtægten til efterretning eller godkendt den. 3 skolebestyrelser har indgivet bemærkninger, som i et vist omfang, er tilrettet i vedtægten.
Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler er gennemgået og tilrettet i forhold til de politiske beslutninger, der er truffet efter seneste vedtægts udgivelse (dateret 20. juni 2014) samt indsatsområder, som ikke tidligere har været beskrevet.
Ifølge folkeskolelovens § 41 fastsætter kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne en vedtægt for styrelsen af kommunens skolevæsen. Vedtægten skal indeholde bestemmelser om bl.a.:
- Skolebestyrelsens sammensætning
- Udpegning af eventuelt kommunalbestyrelsesmedlem til skolebestyrelsen jfr. § 42 stk. 4
- Fremgangsmåden ved valg af medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen
- Sammensætning af eventuelle fælles rådgivende organer for kommunes skolevæsen.
Vedtægten skal endvidere indeholde en beskrivelse af eventuelle beføjelser, der er delegeret til skolebestyrelsen i medfør af § 40 stk. 5.
I bilag til vedtægten optages alle de beslutninger, som Byrådet har truffet vedrørende det kommunale skolevæsen.
Tilretningen består af følgende nye bilag:
- Samlet valgregelsæt gældende for folkeskolerne
- Afkortning af skoledagens længde
- Idrætsskoleprojektet
- Sportsklasser
- Klager over mobning
Under skolebestyrelsens beføjelser – kapitel 2 – er kompetencefordeling mellem Byråd og skolebestyrelse præciseret, så det fremgår, at det er Byrådet, der træffer beslutning i forbindelse med forslag om lukning af matrikler.
Der er herudover foretaget sproglige korrektioner.
Vedtægten indeholder ikke længere bilag, der er lovbestemte, og hvor der ikke er delegeret beføjelser, herunder retningslinjer for elevplaner (tidligere bilag 20) og læseplaner (tidligere bilag 23).
Valgreglerne (bilag 1) er godkendt af skolebestyrelserne som en del af høringen.
Vedtægten skal ses som et grundlæggende arbejdsredskab for skolebestyrelsesmedlemmer og skoler, der har behov for et overblik over gældende regler og bestemmelser fastsat af Byrådet og Børne- og Ungeudvalget.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Indstilles.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 5 Ansøgning fra Eggertshus om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20
+Beslutningstema
Ansøgning fra Eggertshus om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation til Eggertshus for undervisning af børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20 begrundet i børnenes vanskeligheder
- At dispensationen gives på betingelse af:
- Eleverne tilbydes den fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
- At undervisningstilbuddet på Eggertshus indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område.
Sagsfremstilling
Eggertshus er en fondsejet behandlingsinstitution beliggende på Eggertsvej 20E i Svendborg. Eggertshus har siden december 1995 modtaget børn i alderen fra 10 til 18/23 år med betydelige skader på deres personlighedsudvikling.
Fra skoleåret 2015/16 har Eggertshus fået godkendt en udvidelse af undervisningstilbuddet med dagskoletilbud til i alt 6 børn.
Der er i øjeblikket indskrevet 3 børn fra opholdsstedet og 3 dagskoleelever, heraf 3 anbragt af andre kommuner.
Alle børnene har behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20.
Eggertshus søger om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20.
Svendborg Kommune har indgået undervisningsoverenskomst med Eggertshus, hvilket betyder, at Eggertshus er godkendt til at varetage specialundervisning af de børn, der henvises til Eggertshus. Svendborg Kommune fører tilsyn med, at undervisningen på Eggertshus står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Fra 1. august 2014 er det et krav, at en intern skole gennemsnitlig for et helt skoleår skal have minimum 10 elever.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder børn, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre børn, kan henvises til specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted, som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Henvisningen af et barn til et lille undervisningsmiljø er betinget af, at:
- Der tilbydes barnet folkeskolens fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
Kommunalbestyrelsens beslutning kan højst træffes for et år ad gangen med mulighed for forlængelse.
Det vurderes, at ansøgningen ligger indenfor bekendtgørelsens rammer.
Det anbefales, at undervisningstilbuddet indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område. Det vil således i et vist omfang være muligt for Eggertshus’ undervisningstilbud at indgå i faglige netværk og opkvalificeringstiltag i PPR-regi, der gennemføres på kommunalt niveau. Formålet med dette samarbejde er at styrke undervisningsindsatsen på undervisningsstedet, de kommunale specialtilbud og i almenområdet, således at der opstår optimale muligheder for udslusning til undervisning i almenområdet.
Ansøgning fra Eggertshus er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Dispensationen har ingen økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 6 Ansøgning fra Om Tanken om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20
+Beslutningstema
Ansøgning fra Om Tanken om dispensationsordning for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At der gives dispensation til Om Tanken for undervisning af børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20 begrundet i børnenes vanskeligheder
- At dispensationen gives på betingelse af:
- Eleverne tilbydes den fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
- At undervisningstilbuddet på Om Tanken indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område
Sagsfremstilling
Om Tanken er et dagbehandlingstilbud beliggende på Abildvej 5G i Svendborg.
Svendborg Kommune har siden 2005 indgået undervisningsoverenskomst med Om Tanken.
Om Tanken er et undervisningstilbud for normalt begavede børn i folkeskolealderen. Børn, som enten ikke trives eller ikke kan rummes i folkeskolen. Elevgruppen er børn og unge med særligt behov, blandt andet adfærds-, trivsels- og kontaktproblemer. Skolen kan rumme børn i alderen 7 til 18 år.
Der er i øjeblikket indskrevet 4 børn.
Alle børnene har behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20.
Om Tanken søger om dispensation for børn med behov for et lille undervisningsmiljø i skoleåret 2019/20.
Fra 1. august 2014 er det et krav, at en intern skole gennemsnitlig for et helt skoleår skal have minimum 10 børn.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder børn, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre børn, kan henvises til specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted, som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Henvisningen af et barn til et lille undervisningsmiljø er betinget af, at:
- Der tilbydes barnet folkeskolens fulde fagrække
- Timeplanen skal opfylde de fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed
Kommunalbestyrelsens beslutning kan højst træffes for et år ad gangen med mulighed for forlængelse.
Det vurderes, at ansøgningen ligger indenfor bekendtgørelsens rammer.
Det anbefales, at undervisningstilbuddet indgår samarbejdsmæssigt i det specialpædagogiske område. Det vil således i et vist omfang være muligt for Om Tankens undervisningstilbud at indgå i faglige netværk og opkvalificeringstiltag i PPR-regi, der gennemføres på kommunalt niveau. Formålet med dette samarbejde er at styrke undervisningsindsatsen på undervisningsstedet, de kommunale specialtilbud og i almenområdet, således at der opstår optimale muligheder for udslusning til undervisning i almenområdet.
Ansøgning fra Om Tanken er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Dispensationen har ingen økonomiske konsekvenser for Svendborg Kommune.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 7 Affaldssortering i kommunale dagtilbud og skoler
+Beslutningstema
Igangsættelse af forsøgsordning med øget affaldssortering i dagtilbud og skoler.
Børne- og Ungeudvalgets beslutning på møde d. 6.2.2019 vil foreligge på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde d. 7.2.2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget principgodkender forsøgsordningen med oversendelse til endelig godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget.
Sagsfremstilling
Baggrund
På møde i Udvalget for Børn og Unge 2. oktober 2017 blev det besluttet, at "der udarbejdes et sagsgrundlag til et kommende udvalgsmøde og at affaldssortering drøftes på et dialogmøde med dagtilbud og skoler i 2018 med oplæg fra Vand og Affald". Endvidere fremgår det, at sagsgrundlaget skal have til formål at sikre affaldssortering i dagtilbud og skoler samt øge graden af genbrug og gøre det til en del af undervisningen, herunder skabe forståelse for hensynet til miljøet. Dagsordenpunktet er vedlagt som bilag.
Byrådet vedtog den 29. maj 2018 en ny plan for husstandsnær indsamling af dagrenovation, genanvendeligt affald, storskrald og haveaffald. Ordningen indebærer en ny struktur for afhentning af dagrenovation og 4 genanvendelige materialer. Det forventes aktuelt, at ordningen kan påbegyndes medio 2020.
På baggrund af ovenstående foreslås det, at der i perioden 1. april - 31. december 2019 gennemføres et forsøgsprojekt på 3 udvalgte skolematrikler og 2 børnehuse. Formålet med forsøgsordningen er at indhente viden og erfaring med henblik på at undersøge de økonomiske og praktiske forudsætninger for at rulle ordningen yderligere ud.
Der vil i forsøgsordningen blive sorteret i samme fraktioner som i de nye husstandsordninger.
Status på affaldssortering og genanvendelse på skoler og dagtilbud i dag
Der er foretaget en foreløbig kortlægning af nuværende praksis for affaldssortering i dagtilbud og skoler. Kortlægningen viser, at der i mange dagtilbud og skoler allerede i dag arbejdes med forskellige initiativer i forhold til affaldssortering af især papir/karton/pap, glas, plastik, elektronik samt batterier. Modsat er sortering af organisk affald ikke så udbredt.
Eksempelvis har der i Egebjerg Kirkeby Børnehus i en årrække været arbejdet efter Jord-til-bord konceptet og Rantzausminde Skole er med i Grønt Flag miljøordning via Friluftsrådet. Skoler med Grøn Flag har hvert år et gennemgående tema i Naturfag. I 2017 var det vand og i 2018 er det affald.
Kortlægningen viser desuden, at der er forskellige aktiviteter i dagtilbud og skoler, hvor genbrug og sortering af affald indgår. Flere deltager i Affaldsindsamling.dk, besøger genbrugspladser og lignende aktiviteter med et pædagogisk sigte i forhold til at skabe forståelse for hensynet til miljøet.
I Svendborg Kommune er 12 børnehuse tilmeldt Storskraldsordning og der bliver arbejdet på, at endnu flere tilmeldes.
Forsøgsordning med øget sortering og genanvendelse
Center for Ejendomme og Teknisk Service har undersøgt de praktiske muligheder i forhold til opbevaringsfaciliteter, brandsikring m.m. i dagtilbud og skoler ved øget affaldssortering.
Resultatet af afdækningen peger på, at der er behov for mere konkret erfaring på området inden en evt. samlet udrulning, hvorfor der foreslås taget initiativ til en forsøgsordning. Forsøgsordningen vil omfatte en sortering i de samme fraktioner som i de nye husstandsordninger:
- Organisk affald
- Pap/papir
- Glas
- Metal
Forsøgsordningen skal give konkret viden om ressourcebehov, potentialer og praktiske opmærksomhedspunkter.
Erfaringerne vil desuden indgå i arbejdet med at undersøge muligheder og forudsætninger for en øget affaldssortering på Svendborg Kommunes arbejdssteder generelt, herunder øvrige skoler og dagtilbud. En vurdering af evt. anlægsudgifter vil indgå heri.
Endeligt vil der i forsøgsordningen opnås erfaring med hvordan en øget opmærksomhed på affald og genanvendelse indarbejdes i undervisningen og de pædagogiske læringsmiljøer.
Forsøgsordningen er forankret i et samarbejde mellem Center for Ejendomme og Teknisk Service og Vand og Affald A/S. Følgende skoler og børnehuse indgår:
- Stokkebækskolens tre afdelinger
- Østerdalen Gudme Børnehus
- Egebjerg Kirkeby Børnehus
Øget affaldssortering vil desuden blive drøftet på kommende dialogmøder for dagtilbuds- og skoleområdet, med oplæg fra Vand og Affald.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til forsøgsordning er anslået til 60.000 kr. Udgiften er fordelt med 30.000 kr. til køb af containere, opsamlingskurve til klasselokaler, inkl. labels og informationsmateriale m.v. til brug i undervisningen samt 30.000 kr. til øget tømningsfrekvens.
Forsøgsordning søges finansieret via puljen til lokale prioriteringer i 2019.
Puljen til lokale prioriteringer er en pulje under puljen til bygningsvedligehold på 27,19 mio. kr. i 2019. Puljen er sat til at være 10 % af den samlede vedligeholdelsespulje. I 2019 udgør puljen dog kun 2,2 mio. kr., da 0,5 mio. kr. allerede er prioriteret på Issøskolen afd. Kirkeby til et klasselokale. Opgaver der måtte komme fra de ovenstående områder prioriteres i et samarbejde mellem fagområderne og CETS.
På de foreslåede forsøgssteder er der ikke behov for anlægsudgifter til brandsikring etc.
Administrationen gør opmærksom på at ovenstående finansiering af forsøgsordning strækker sig over 9 mdr. fra den 1. april til den 31. december 2019 og der ikke er finansiering til at videreføre ordningen herefter.
Der vil være afledte økonomiske konsekvenser ved udrulning på koncernniveau. Der vil derfor blive udarbejdet et budgettema for konsekvenserne ved øget affaldssortering i kommunale skoler, institutioner mm. til budget 2020.
Lovgrundlag
Affaldsbekendtgørelsen
Bygningsreglementet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Indstilles.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 8 Ansøgning om dispensation for regler om bedre fordeling i dagtilbud
+Beslutningstema
Udarbejdelse af ansøgning om dispensation fra dagtilbudsloven for regler om bedre fordeling i dagtilbud i forbindelse med udsatte boligområder.
Indstilling
Direktionen indstiller
- At Børne- og Ungeudvalget godkender, at der udarbejdes ansøgning om dispensation fra dagtilbudsloven for regler om bedre fordeling i dagtilbud som beskrevet i sagsfremstillingen.
Sagsfremstilling
Den 28. maj 2018 indgik regeringen og en række partier en aftale om bekæmpelse af parallelsamfund.
På dagtilbudsområdet er aftalen nu udmøntet i ny lovgivning, der er vedtaget i Folketinget i december 2018, og som bl.a. sætter begrænsninger for hvilke børn, der må anvises plads i et givet dagtilbud, alt efter dets beliggenhed og børnenes bopæl.
I Svendborg Kommune er de to selvejende dagtilbud Fyrtårnet Børnegården Byparken og Byparkens Vuggestue beliggende i et udsat boligområde.
Administrationen har løbende orienteret om status på lovgivningsprocessen og konsekvenser ift. anlægsudgifter til nedlukning og reetablering af to selvejende dagtilbud der i dag er beliggende i Skovparken. Det er sket på udvalgsmøder d. 20/6, 15/8, 5/9 og 12/11 2018.
Loven omfatter bl.a. en regel om, at hvis der anvises en plads i et dagtilbud beliggende i et udsat boligområde til børn, der bor uden for området, så skal de samtidig have tilbudt en anden plads uden for det udsatte område.
Loven omfatter desuden en regel om at der årligt må nyoptages maks. 30 pct. børn bosat i et udsat boligområde i et dagtilbud. Denne regel gælder alle dagtilbud uanset beliggenhed.
Disse to regler træder i kraft fra 1.1. 2020. Det er fortsat administrationens vurdering, at reglen om at tilbyde 2 pladser vil betyde, at grundlaget for at drive dagtilbud beliggende i det udsatte område vil falde bort og det vil være nødvendigt at etablere erstatningskapacitet et andet sted for at kunne opfylde pladsgarantien. Erstatningskapacitet vil forudsætte en anlægsbevilling og en proces med byggeaktivitet og flytning (jf. punkt på Børne-og Ungeudvalgets møde 5/9 2018).
Børne- og Socialministeriet har dog samtidig åbnet mulighed for at søge dispensation. Administrationen har derfor igangsat arbejdet med en dispensationsansøgning i samarbejde med de berørte dagtilbud og andre relevante parter.
Det foreslås at søge dispensation fra reglen om at tilbyde 2 pladser, da det vil udfordre pladsgaranti og forudsætte etablering af nye pladser.
Der lægges ikke op til at søge dispensation fra reglen om maks. 30 pct, da det vurderes at det via en tilretning af visitationskriterierne vil være muligt at leve op til dette i den løbende anvisning af pladser.
Ansøgningen om dispensation skal omfatte en beskrivelse af hvilke forhold, der gør det vanskeligt eller særligt uhensigtsmæssigt at leve op til reglen.
Ansøgningen skal beskrive generelle tiltag for at styrke områdets beboersammensætning samt pædagogiske tiltag i de to dagtilbud med henblik på at styrke dansk sprog og modvirke at børnene vokser op i et parallelsamfund.
Ansøgningen udarbejdes i et samarbejde med bl.a. sekretariatet for den boligsociale helhedsplan, Interkulturelt Team, FOBU (foreningen for selvejende dagtilbud) og de to berørte dagtilbud.
Den videre proces indebærer, at ansøgningen forventes fremlagt i endelig form til godkendelse på udvalgsmødet d. 6. marts 2019. Børne- og Socialministeriet oplyser, at der forventes en svartid på op til 3 måneder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis ansøgningen om dispensation imødekommes vurderes det, at sagen ikke vil være forbundet med ekstra omkostninger.
Hvis den ikke imødekommes vil der være behov for at etablere erstatningskapacitet uden for området, jf. Børne-og Ungeudvalgets møder d. 20/6, 15/8, 5/9 og 12/11 2018.
Såfremt Svendborg Kommune ikke lever op til pladsgarantien for dagtilbud skal forældrebetalingen for en dagtilbudsplads sænkes i hele kommunen svarende til en samlet årlig merudgift på ca. 6,6 mio. kr.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 9 Fastsættelse af driftsgaranti for private dagtilbud
+Beslutningstema
Beslutning om fastsættelse af driftsgaranti for private dagtilbud.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At private dagtilbud skal stille en driftsgaranti svarende til 1,5 måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud pr. indmeldt barn i det private dagtilbud.
- At forslaget sendes i høring ved de private dagtilbud fra den 7. februar til den 15. marts med henblik på endelig godkendelse i Børne- og Ungeudvalget den 3. april 2019.
Sagsfremstilling
Kommuner udbetaler tilskud til private dagtilbud, og er forpligtet til at stille pladser til rådighed i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs. Ifølge dagtilbudslovens § 20 stk. 2 kan kommuner ved godkendelse af private dagtilbud derfor stille krav om driftsgaranti. Driftsgarantien imødekommer, at kommuner ikke lider et økonomisk tab i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs.
Hidtil har driftsgarantien maksimalt måtte udgøre tre måneders drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn i det private dagtilbud. Ifølge nuværende godkendelseskriterier for private dagtilbud i Svendborg Kommune udgør driftsgarantien tre måneders drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn i det private dagtilbud.
Regeringen indgik den 9. juni 2017 en bred politisk aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet”. Aftalen indeholder initiativer, der skal styrke kvaliteten i dagtilbud samt øge fleksibiliteten og valgfriheden for forældre. Aftalen er udmøntet i en revision af dagtilbudsloven, der trådte i kraft fra 1. juli 2018 og frem.
Med aftalen ønskes forældres valgfrihed forbedret ved blandt andet at skabe bedre vilkår for etablering og drift af private dagtilbud. Bestemmelsen om driftsgaranti er derfor ændret pr. 1. januar 2019.
Lovgivningen specificerer nu, at såfremt kommuner stiller krav om driftsgaranti ved godkendelse af private dagtilbud må denne maksimalt udgøre en halv måneds drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn samt forudbetalt drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn. Et privat dagtilbud der før 1. januar 2019 har stillet en driftsgaranti, der er beregnet for en periode, der overstiger den maksimale driftsgaranti, kan meddele til kommunen at driftsgarantien nedsættes til det ændrede niveau.
Svendborg Kommune udbetaler tilskud til kommunens ti private dagtilbud en måned forud, og er ifølge visitationskriterierne på dagtilbudsområdet forpligtet til at stille pladser til rådighed i kommunale eller selvejende dagtilbud senest tre måneder efter ansøgningsdato i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs.
Når driftsgarantien nedsættes eller bortfalder øges Svendborg Kommunes økonomiske risiko. Administrationen foreslår derfor, at driftsgarantien udgør de maksimale 1,5 måneders drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. indmeldt barn i det private dagtilbud. Dette svarer til en halv måneds drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn. I gennemsnit for de 10 private dagtilbud svarer det til 420.000 kr.
Driftsgarantien blev senest vurderet på Udvalget for Børn og Unges møde den 8. september 2015, hvor driftsgarantien på tre måneders drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn blev bibeholdt, og drøftet på dialogmødet med forældrebestyrelserne i private dagtilbud den 24. oktober 2018.
Børne- og Ungeudvalget vil blive forelagt justerede godkendelseskriterier for private dagtilbud, herunder en almindelig ajourføring af de nuværende kriterier på et kommende møde i 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En nedsættelse af driftsgarantien fra tre til halvanden måneders drifts-, bygnings- og administrationstilskud vil øge Svendborg Kommunes økonomiske risiko i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs. Driftsgarantien kan dække tab af forudbetalte tilskud men også eventuelle etableringsudgifter, hvis Svendborg Kommune skal stille pladser til rådighed i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 20 stk. 2.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 10 Status på realisering af ny ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Orientering om status på realisering af ny ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Med vedtagelsen af Budget 2019 blev der truffet beslutning om ny ledelsesstruktur på dagtilbuds-området gældende fra 1. januar 2019.
Det blev besluttet at reducere antallet af områder fra seks til fem, hvoraf Dagplejen udgør det ene område. Herudover blev det besluttet at sammenlægge to børnehuse i Skårup til ét børnehus med to afdelinger og én pædagogisk teamleder. Formålet med beslutningen var at skabe en økonomisk besparelse.
Nye områder
Fire områder blev påvirket af beslutningen om ny ledelsesstruktur, idet Sundet blev nedlagt og børnehuse i Børnebyøster, Østerdalen og Egebjerg blev ændret. Områderne Vesterlunden og Dagplejen blev uændret. Pr. 1. januar 2019 består de fire dagtilbud med børnehuse af seks eller syv børnehuse.
Områdernes nye lederteams er påbegyndt den fælles ledelse af de nye områder, herunder med afsæt i dagtilbudsområdets fælles indsatsområder at få indsigt og kendskab til de enkelte børnehuses børnegrupper, forældregrupper, medarbejdergrupper og pædagogiske ståsted.
Der afholdes valg til forældrebestyrelserne i alle områder i januar med afsæt i ny styrelsesvedtægt godkendt af Børne- og Ungeudvalget den 5. december. Det forventes at de nye forældrebestyrelser er konstitueret i løbet af januar og februar måned. Der vil herefter ske navneændring af de tre nye områder.
I de tre nye områder er der afholdt valg af tillidsrepræsentant, og nye MED-udvalg skal nedsættes med AMR-repræsentanter, tillidsrepræsentant og ledelsesrepræsentanter. Det forventes at de nye MED-udvalg er etableret ved udgangen af marts måned.
I samarbejde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, Familieafdelingen og Sundhedsplejen etableres der nye strukturer for konsultative interne møder og tværfaglige møder, som udgør det tværfaglige samarbejde vedrørende børn med særlige behov.
Som en konsekvens af ny ledelsesstruktur er det besluttet, at ressourcepædagogerne organiseres under to dagtilbudsledere frem for tre, og at tilsynet med private dagtilbud fremover alene varetages af administrationen.
Sammenlægning af to børnehuse i Skårup
Østerdalen Skårup Børnehus og Østerdalen Bakkehuset Skårup, som er placeret i gåafstand mellem hinanden, er sammenlagt til ét børnehus med to afdelinger og én pædagogisk teamleder pr. 1. januar 2019. Der indskrives børn til et samlet børnehus, som i 2019 forventes at have 15 vuggestuebørn og 63 børnehavebørn.
I samarbejde med dagtilbudslederen, forældrene og medarbejderne er den pædagogiske teamleder påbegyndt arbejdet med at sammenlægge to børnegrupper, forældregrupper og medarbejdergrupper, og skabe børnehusets pædagogiske ståsted med brug af to afdelinger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Status på realisering af ny ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Taget til efterretning.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 11 Orientering om bygningsvedligehold på børne- og ungeområdet i 2019
+Beslutningstema
Orientering om bygningsvedligehold på børne- og ungeområdet i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget har d. 17/1 2019 behandlet udmøntning af bygningsvedligehold i 2019 på baggrund af den vedtagne budgetramme for 2019.
Dagsordenspunkt fra Teknik- og Erhvervsudvalget samt bilag hertil er vedlagt til orientering vedrørende planlagt vedligehold på børne- og ungeområdet i 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Taget til efterretning.
Revideret plan for bygningsvedligehold blev udleveret på mødet.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 12 Forslag fra Venstre vedrørende trivselsundersøgelse blandt Svendborg Kommunes plejefamilier
+Sagsfremstilling
Udvalgsmedlem Mette Kristensen, Venstre, har fremsendt følgende til behandling i Børne- og Ungeudvalget:
Venstre indstiller at:
- Der iværksættes i 2019 en trivselsundersøgelse blandt Svendborg Kommunes plejefamilier.
- Kommunes plejefamilier inddrages fremadrettet i trivselsundersøgelser i lighed med andre personalegrupper i Familieafdelingen.
I Svendborg Kommune har vi i gennemsnit 118 børn og unge anbragt i plejefamilier og dermed et tilsvarende antal plejefamilier, som er ansat på kontrakt til at varetage omsorgen og ansvaret for børnenes trivsel og personlige udvikling. En gruppe børn og unge som af mange forskellige årsager er særligt sårbare og udfordret og har brug for ro, stabilitet og tryghed i hverdagen. Ligesom det er vigtigt at have fokus på trivsel blandt andre faggrupper i Familieafdelingen, er det også vigtigt, at vores plejefamilier trives og har et godt samarbejde med Familieafdelingen for at kunne løfte opgaven.
Alle typer af plejefamilier (akut, netværks, aflastning og fuldtids) udgør således en stor del af Familieafdelingen i Svendborg Kommune. De betragtes som selvstændige, men er ansat på kontrakt af kommunen ofte i rigtig mange år. Derfor bør de også inddrages i trivselsundersøgelser, for at det kan give et mere retvisende billede af den samlede trivsel i HELE afdelingen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Udvalget besluttede, at afdække området formelt, herunder de juridiske forhold og rollefordelingen mellem Socialtilsyn Syd og Svendborg Kommune, hvorefter udvalget orienteres og området drøftes.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 13 I politisk mesterlære
+Beslutningstema
Godkendelse af etablering af tiltaget ”I politisk mesterlære”, som vil inddrage unge i alderen 15-25 år i den lokalpolitiske proces i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Udvalget godkender etablering af tiltaget ”I politisk mesterlære”.
Sagsfremstilling
Formålet med ”I politisk mesterlære” er at lade unge mellem 15-25 år komme helt tæt på den politiske proces i en kommune. ”I politisk mesterlære” fremlægges til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget.
Tiltaget er tænkt som et gensidigt læringsforløb, hvor de byrådspolitikere, som ønsker at deltage, tilknyttes en ung. Herigennem er det formålet at skærpe de deltagende unges viden om og derigennem interesse for arbejdet med nærdemokratiet. Samtidig er det også formålet at tiltaget på den ene side skal øge de unges indsigt i den lokalpolitiske proces, og på den anden side øge lokalpolitikernes indsigt i og kommunikation med de unge.
”I politisk mesterlære” vil forløbe over 6 måneder, hvor der indledningsvist vil ske en rekruttering af lokalpolitikere og af unge. Efter rekruttering vil lokalpolitikere og unge blive matchet sammen ud fra interesseområder og ønsker til forløbet. Efter matchet er lavet vil projektperioden bl.a. forløbe med, at den unge, sammen med lokalpolitikeren, deltager på et gruppemøde, på et udvalgsmøde og på et byrådsmøde. Inden hvert enkelt af disse møder vil lokalpolitikeren og den unge have mødtes, for herved at indføre den unge i hvad et gruppemøde f.eks. er.
For de unge vil ”I politisk mesterlære” starte med en workshop omkring en kommune som organisation. Til de unge som deltager i tiltaget udarbejdes der en arbejdskontrakt og en fortrolighedsaftale møntet på deres deltagelse i udvalgsmøder mm.
Svendborg Ungdomsskole varetager den koordinerende tovholderrolle i tiltaget med støtte fra et administrativt ungenetværk bestående af Kultur og Fritid, Svendborg Bibliotek, Skoleafdelingen og Familie og Uddannelse.
Det blev i budgetforliget 2015 besluttet, at der skulle etableres et Ungeråd i Svendborg Kommune for at skabe et forum, hvor unge kan komme til orde. Det har igennem årene vist sig vanskeligt at fastholde en stabil deltagelse i og tilslutning til et traditionelt ungeråd. Erfaringen viser, at de unge finder energi i, at arbejde i en kortere afgrænset periode, og ikke ønsker at blive ”bundet” til et ungeråd.
For at imødekomme dette, og samtidig imødekomme intentionen om et forum og talerør for unge, etableres tiltaget ”I politisk mesterlære”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet organiseres som et undervisningsforløb under Svendborg Ungdomsskole. Udgifter som rækker udover dette, som workshops, finansieres via budget for Ungerådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 04-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 14 Målsætninger i erhvervspolitik 2019-2022
+Beslutningstema
Høring af de målsætninger i Svendborgs erhvervspolitik 2019 – 2022, som vedrører udvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tilslutter sig de målsætninger i erhvervspolitikken, som vedrører udvalgets område.
Sagsfremstilling
Teknik- og erhvervsudvalget besluttede d. 17. januar 2019 vision, mission og målsætninger for Svendborgs erhvervspolitik 2019-2022. Nogle af målsætningerne har relevans for øvrige fagudvalgs områder, og sendes derfor i høring til de respektive fagudvalg
Vision og mission for politikken er:
Vision: I Svendborg skaber vi tid, rum og mulighed for, at alle kan leve og opleve det gode liv, hvad enten vi bor, arbejder eller besøger Svendborg.
Mission: Gennem dialog og samarbejde skaber vi rammerne for vækst og udvikling i erhvervslivet
Politikken indeholder fire temaer: arbejdskraft, kommunal service, erhvervsudvikling og turisme.
En af målsætningerne under temaet arbejdskraft omfatter skoleafdelingen og udmøntningen af uddannelsespolitikkens afsnit om ”Uddannelse til vækst”.
Børne- og ungeudvalget får derfor målsætningen i høring, således at målsætningen ikke er i modstrid med udvalgets arbejde.
Målsætningen lyder:
Arbejdskraft:
- Gennem samarbejde med erhvervslivet øges antallet af borgere, der vælger en erhvervsfaglig uddannelse i 2022 sammenlignet med 2017.
Udarbejdelsen af erhvervspolitikken blev igangsat af Teknik- og erhvervsudvalget i efteråret 2018 og løber frem til forsommeren 2019, hvor Byrådet vil få præsenteret politikken til vedtagelse. Byrådet vil inden da få indholdet i erhvervspolitikken præsenteret på temamøde i marts 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at præcisere de økonomiske konsekvenser af de foreslåede målsætninger og den foreslåede vision.
De erhvervsmæssige konsekvenser fremgår af målsætningerne.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Godkendt.
Steen Tinning (B) var fraværende.
Punkt 15 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019
Intet.
Steen Tinning (B) var fraværende.