Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Henrik Nielsen (C) redegjorde for hans opfattelse af inhabilitet i behandlingen af punkt 10. Børne- og Ungeudvalget besluttede inhabilitet.
Punkt 2 Budget 2021 - Proces for Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Budgetproces for 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetproceduren tages til efterretning
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 21. januar 2020 blev Svendborg Kommunes budgetprocedure for budget 2021 godkendt. Den godkendte procedure vedlægges. Særligt henledes der opmærksomhed på følgende:
- Rammestyring – udvalgene finansierer selv nye tiltag, uforudsete udgifter samt demografisk udgiftspres mm. via omstilling og prioritering.
- Primo august vurderer Økonomiudvalget behovet for at udarbejde et sparekatalog, når de økonomiske konsekvenser af økonomiaftalen mellem regeringen og KL kendes.
Forløbet i udarbejdelsen af budget 2021 følger de seneste års praksis, hvor fagudvalgene drøfter budgettemaer/indsatser samt eventuelle budgetmæssige udfordringer samt forslag til finansiering hen over forårets møder. På møderne i juni og/eller august fremsender fagudvalgene budgettemaer til Økonomiudvalgets behandling.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afledte udgifter som følge af nye tiltag samt øvrige udfordringer finansieres indenfor udvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Taget til efterretning.
Punkt 3 Årsberetning 2019 og Udviklingsplan 2020 for Familieafdelingen
+Beslutningstema
Godkendelse af Årsberetning 2019 og Udviklingsplan 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At årsberetning 2019 tages til efterretning
- At udviklingsplan 2020 godkendes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har fra 2017-2019 deltaget i et Task Force-forløb i regi af Socialstyrelsen og Ankestyrelsen. Sideløbende med Task Force-forløbet er der udarbejdet årlige udviklingsplaner for Familieafdelingen. Den første udviklingsplan for 2018 havde titlen ”Sikkert Grundlag 2018”, og den næste udviklingsplan for 2019 havde titlen ”Kvalitet i sagsbehandlingen og tværgående samarbejde”.
Den afsluttende rapport fra Task Force blev offentliggjort i september 2019, og den overordnede anbefaling til Svendborg Kommune var, at kommunen fortsat skal arbejde målrettet med at skabe kvalitet i sagsbehandlingen på sagsniveau. Herunder var der en række konkrete anbefalinger til kommunens videre arbejde.
Siden 2018 har Svendborg Kommune udarbejdet et nøgletalskatalog med økonomiske og faglige nøgletal for Familieafdelingen.
Årsberetning
På baggrund af Udviklingsplan 2019 og anbefalingerne fra Task Force-rapporten er der i år udarbejdet en Årsberetning 2019, som dels omfatter nøgletalskataloget, dels omfatter en status på hvilke indsatser og aktiviteter, der er iværksat i løbet af 2019. I årsberetningen er der desuden en status på, hvilke effekter der er opnået inden for de enkelte områder i Udviklingsplanen, såvidt det har været muligt.
Overordnet har fokus i 2019 været at skabe stabilitet i sagsarbejdet og medarbejdergruppen i Familieafdelingen. Effekterne af arbejdet ser ud til kunne aflæses i nogle af nøgletallene sidst på året i 2019. Der ses fx i slutningen af året en stigning i andelen af børnefaglige undersøgelser, der overholder tidsfristen, og sygefraværet for hele Familieafdelingen er faldet markant i 2019.
Årsberetningen er vedlagt til orientering.
Udviklingsplan
Med afsæt i Årsberetningen er der udarbejdet en Udviklingsplan for 2020 med overskriften ”Læring, justering og videreudvikling”. Temaerne i Udviklingsplan 2020 er:
- Sagsbehandling – lovmedholdelighed og kvalitet
- Standarder, retningslinjer, arbejdsgange og systematik
- Inddragelse
- Trivsel
Udviklingsplanen for 2020 er drøftet og godkendt på MED- Udvalgsmøde i Familieafdelingen.
Formålet med udviklingsplanen er fortsat fokus på udvikling af kvalitet i sagsbehandlingen, herunder at sikre at servicelovens bestemmelser overholdes, og at der er faglig kvalitet i sagsbehandlingen.
Måling af fremdrift vil ske gennem Nøgletal for Familieafdelingen og på sagsniveau gennem ledelsestilsyn.
Ledelsestilsynet udarbejdes med udgangspunkt i ”Socialstyrelsens skabelon til ledelsestilsyn” og ankestyrelsens skema til Børnesagsbarometeret – ankestyrelsens årlige undersøgelse af kommunernes sagsbehandling i sager om børn og unge, hvor der er truffet afgørelse om en foranstaltning efter servicelovens § 52.
Ledelsestilsynet har et systematisk fokus på kvaliteten i sagerne og de væsentlige elementer i sagsbehandlingen.
Udviklingsplanen for 2020 er vedlagt til godkendelse.
Lovgrundlag
Lov om Socialservice
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Taget til efterretning og godkendt.
I forlængelse af årsberetning 2019 og udviklingsplan 2020 tager udvalget en drøftelse af strategiplanen på det kommende udvalgsmøde.
Punkt 4 Kommunale måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne
+Beslutningstema
Fastsættelse af kommunale måltal for søgning til ungdomsuddannelserne. Måltallene skal årligt fastlægges for elevernes overgang til erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser og øvrige.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget har en indledende drøftelse af det fremlagte materiale.
Sagsfremstilling
Antallet af faglærte er faldende, og Danmark kommer på sigt til at mangle faglært arbejdskraft. Samtidig er andelen af unge der vælger en erhvervsuddannelse faldet. Nationalt er der vedtaget flere aftaler der skal styrke erhvervsuddannelserne, herunder aftalen ”Fra folkeskole til faglært”, november 2018.
Aftalen forpligter kommunerne til at udarbejde lokale måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne med henblik på at understøtte, at kommunerne aktivt arbejder for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne. Hver enkelt kommune skal fastsætte egne mål for elevernes uddannelsesvalg i forlængelse af 9. og 10. klasse, dvs. overgang til erhvervsuddannelser og gymnasiale ungdomsuddannelser.
Måltallene samt de seneste års søgetal til ungdomsuddannelserne skal offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Måltallene skal fastsættes i tre kategorier:
- Erhvervsuddannelserne, både eud og eux
- Gymnasiale uddannelser, både 2- og 3-årige
- Øvrige
Hvis det aktuelle søgetal til erhvervsuddannelser er under 10 pct., skal kommunerne udarbejde en handlingsplan.
I Svendborg Kommune er processen frem mod fastsættelsen af måltal for 2021 som nedenstående:
- 4. marts 2020 Børne- og Ungeudvalgsmøde
På nærværende dagsorden fremlægges relevant datamateriale omkring valg af ungdomsuddannelser i Svendborg Kommune, i sammenligningskommuner og på landsplan.
Materialet findes i dagsordenspunktets bilag.
- 1. april 2020 Børne- og Ungeudvalgsmøde
Nyeste data fra 9. og 10. klassernes søgning til ungdomsuddannelserne i Optag.dk marts 2020 fremlægges. Forslag til måltal fremlægges til drøftelse. Måltal besluttes i udvalget.
Lovgrundlag
Aftalen ”Fra folkeskole til faglært”, november 2018
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Drøftet.
Punkt 5 Progressionsrapport for Svendborg Kommmunes folkeskoler 2018/2019
+Beslutningstema
Folkeskolens kvalitetsrapport – i Svendborg kaldet Progressionsrapporten - skal fremlægges til godkendelse i Byrådet hvert andet år. Rapporten beskriver det afsluttede skoleår 2018/2019.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget drøfter rapporten
- At rapporten herefter oversendes til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
”Progressionsrapport for Svendborg Kommunes folkeskoler” dækker skoleåret 2018/2019. Rapporten fremlægger data for elevernes faglige resultater ved de nationale test og ved folkeskolens afgangsprøve, samt data for elevernes trivsel og overgang til ungdomsuddannelserne. Rapporten indeholder desuden oplysninger om skolernes elevtal, andel af elever, der undervises i den almene undervisning, kompetencedækning samt skolebestyrelsernes udtalelser om de enkelte skolers data og progression.
Progressionsrapporten skal understøtte den fælles dialog omkring arbejdet med elevernes faglige og sociale trivsel. Data fra rapporten er blot en del af de data, der anvendes på skolerne. Skolerne anvender desuden mange andre typer af data som faglige test, observationer, samtaler og klassetrivselsmålinger. Disse data indgår alle i skolernes løbende opmærksomhed på elevernes faglige og sociale udvikling og trivsel, ligesom de indgår i de opfølgende dialoger mellem skoler og Skoleafdelingen, der afholdes efter Progressionsrapportens fremlæggelse.
Sammenfattende helhedsvurdering:
Elevernes karakterer ved folkeskolens 9. klasses prøver juni 2019 placerer sig lige omkring landsgennemsnittet. Matematik og bundne prøvefag placerer sig lige på landsgennemsnittet, mens karaktererne i dansk placerer sig lige under. Ingen skoler præsterer signifikant i forhold til den socioøkonomiske reference, hverken positivt eller negativt.
Andelen af elever, der opnår karakteren 02 eller derover i dansk og matematik, udgør 93,2% og placerer sig dermed på landsgennemsnittet. Kommunens skoler har stor opmærksomhed på elever, der på 8. og 9. klassetrin vurderes ikke uddannelsesparate. Alle skoler har særlige indsatser overfor denne elevgruppe, alt efter om udfordringen for eleven er de personlige, sociale eller faglige kompetencer.
Målsætningen om, at 80% af eleverne skal opnå gode resultater, er stort set opnået i matematik for 3. og 6. klassetrin i skoleåret 2018/2019. I dansk, læsning falder andelen af elever med gode resultater på alle testede trin. 80% målsætningen er ikke opnået i dansk, læsning for nogen klassetrin i skoleåret 2018/2019.
Cirka 70% af elever, der afslutter 9. klasse, fortsætter i 10. klasse, enten på efterskole eller i almen 10. klasse. UU Sydfyns data viser, at antallet af unge, der er i uddannelse henholdsvis tre og 15 måneder efter afsluttet 9. og 10. klasse, er steget betydeligt over de sidste tre år, samt at de unge fastholdes i deres uddannelse.
Resultaterne af den årlige nationale trivselsmåling placerer sig på samme niveau som de to foregående år og følger landsgennemsnittet.
Andel af elever fra Svendborg Kommune, der undervises i almen undervisning, udgør pr. 31. marts 2019 95,2%.
Oversigten over kompetencedækningen på skolerne viser, at skolernes ”store” fag stort set dækkes af undervisere med undervisningskompetence, mens det er en større udfordring at dække ”mindre” fag. Vi ligger over landsgennemsnittet i de fleste fag.
Eleverne gennemfører obligatoriske nationale test i dansk, læsning på 2.,4.,6. og 8. klassetrin og i matematik på 3.,6. og 8. klassetrin. I dansk, læsning viser testresultaterne en negativ progression for alle testede klassetrin. I matematik placerer resultaterne sig pænt over landsgennemsnittet for 3. og 6. klassetrin – på trods af et fald på begge trin, mens 8. klassetrin placerer sig under landsgennemsnittet.
Lovgrundlag
Folkeskolelovens § 40a, samt Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Drøftet og indstilles til Byrådets godkendelse og udvalget tilkendegav en ambition om, at samtlige børn skal have mindst 02 i dansk og matematik i afgangsprøver.
Punkt 6 Forskning i forbindelse med idrætsskoler
+Beslutningstema
Gennemførelse af forskning på idrætsskolerne
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Svendborg Kommune anbefaler Syddansk Universitets ansøgning til Novo Nordisk Fonden med henblik på forskning på idrætsskolerne fra januar 2021
Sagsfremstilling
I perioden 2008 til 2015 fulgte Syddansk Universitet (SDU) ca. 1.200 elever på idræts- og kontrolskolerne i Svendborg Kommune. De undersøgte effekterne på seks lektioners idræt om ugen i 0.-6. klasse i forhold til helbred, fritidsaktivitet og idrætsdeltagelse.
Forskningsstudiet – The Champs Study DK – er verdens største forskningsstudie af sin art. Forskningen blev finansieret af fonde med i alt 36 mio. kr.
Forskningsresultaterne viser blandt andet signifikante effekter på forebyggelse af livsstilssygdomme og resultaterne er løbende blevet præsenteret i ind- og udland, ligesom forskere fra hele verden bruger data indsamlet i Svendborg til yderligere forskningsstudier.
Novo Nordisk Fonden har i 2020 oprettet en pulje, der har til formål at fremme en sund udvikling blandt børn i alderen 10-15 år ved at nedsætte stillesiddende adfærd samt fastholde og fremme bevægelse og fysisk aktivitet i aldersgruppen.
På baggrund af Svendborgprojektet har Novo Nordisk Fonden opfordret SDU til at fremsende en ansøgning omkring børn og fysisk aktivitet.
SDU har i den forbindelse henvendt sig til Svendborg Kommune, da de gerne vil lave en ansøgning, der giver mulighed for at følge op på effekterne af Svendborgprojektet og børnenes fysiske aktivitet, deltagelse i fritidsidræt og deres generelle helbred.
Formålet med det nye forskningsstudie er at undersøge om de børn, der i dag går på idrætsskoler i Svendborg stadig får den positive effekt, som forskerne fandt, da de undersøgte børnene fra 2008-2015.
Det er frivilligt at deltage i forskningsstudiet og forældrenes accept med underskrift skal indhentes inden start af projektet.
Forældre og elever orienteres skriftligt og mundtligt på forældremøder om forskernes tavshedspligt, forsøgspersoners ret til aktindsigt, klageadgangen og mulighed for erstatning.
Der er én testrunde i den planlagte forskning. SDU foreslår følgende metode
- Én klasse på hvert klassetrin (1.-9. klasse) på hver skole udvælges tilfældigt
- Børnene undersøges med samme testmetoder som tidligere; test af fysisk form og motorik samt fasteblodprøver om morgenen
- Èt spørgeskema til henholdsvis elever og forældre vedrørende deres daglige liv og aktiviteter
- En kvalitativ undersøgelse af lærernes, elevernes og forældrenes forståelse af og deltagelse i idrætsskolernes hverdag
Tidsplan og konsekvenser for Svendborg Kommune
- Efteråret 2020 - information til elever, forældre og skoler.
Der sendes informationsbreve til de udtrukne klasser, informationsmøder på skolerne og planlægning af testrunder på skolerne
SDU udarbejder materialer og afholder informationsmøderne i samarbejde med koordinator i Svendborg - Januar 2021 til efteråret 2021 – alle tilmeldte børn testes.
Tidsforbruget til fysiske test er én formiddag pr. klasse. Hertil kommer tilhørende blodprøvetagning. - SDU søger om midler til en koordinator i Svendborg Kommune – kr. 400.000, der i samarbejde med SDU, får ansvaret for kommunikation til alle involverede parter, koordinering og planlægning af testrunder
- Skolerne vil få ansvaret for at uddele breve til forældre og modtage samtykkeerklæringer fra dem, der ønsker at deltage i forskningen, og der vil være behov for information via Aula, når der skal være test m.v. Herudover vil der være behov for fleksibilitet i forhold til afvikling af test af eleverne (koordinator planlægger i samarbejde med skolerne, så det forstyrrer mindst muligt)
SDU forventer svar på fondsansøgningen senest i juli 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forskningsstudiet finansieres af fonde og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved SDU.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Karl Magnus Bidstrup (løsg.) og Steen Tinning (B) var i mod.
Punkt 7 Byhaveskolen - anlægsbevilling til skolegårdsbelægning mm
+Beslutningstema
Fremrykning af opgaven vedr. belægning på Byhaveskolen og finansiering, fra 2021 til 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget, med oversendelse til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig vedtagelse i Byrådet,
- At der sker en fremrykning af opgaven vedr. belægningen på Byhaveskolen fra 2021 til 2020
- At der flyttes og frigives 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme fra 2021 til 2020, for at realisere projektet
- At skitseprojektet fremlægges til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget
- At administrationen bemyndiges til at indgå kontrakter med evt. rådgiver og entreprenør
- At opgaven udbydes som fagentreprise
Sagsfremstilling
Belægningen på Byhaveskolen er nedslidt og skolegården er ikke tilsvarende målgruppen, idet der er udfordringer med tilgængeligheden for kørestolsbrugere, svagtseende og andre med mobilitetshandicap.
Projektets endelige udformning vil blive til i et tæt samarbejde med skolen, herunder bestyrelsen, således at det er skolen og brugerne der prioriterer, hvilke enkelte dele, der skal udføres inden for den afsatte ramme.
Som en del af projektet udføres kloakarbejde for 250.000 kr., idet dette mest hensigtsmæssigt udføres, når skolegården alligevel er gravet op. Dette ville ellers ikke skulle udføres inden for den nærmeste årrække. Det efterlader 750.000 kr. til det samlede belægningsprojekt, alt inklusive.
Når skitseprojektet er godkendt politisk udbydes opgaven i fagentreprise. Eventuelle eksterne rådgiveropgaver vil ligge under 150.000 kr. og skal derfor ikke godkendes politisk.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet indgår i puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme for 2021 med 1,00 mio. kr.
En fremrykning af belægningen på Byhaveskolen, fra 2021 til 2020, kan finansieres ved at fremrykke 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme fra 2021 til 2020.
En alternativ finansieringsmodel kan være at udskyde nedrivningen af en bygning ved Skårup skole, som indgår i projektet ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole” fra 2020 til 2021. Midlerne til nedrivningen af bygningen ved Skårup skole blev frigivet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 5. december 2019, til udførelse i 2020.
Regnskabsteknisk vil det alternative finansieringsforslag betyde, at det afsatte beløb på 1,00 mio. kr. i 2020, til projekt ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole”, flyttes til puljen for Vedligeholdelse af Ejendomme. I 2021 bliver der flyttet 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme til projektet til ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole”. Rent økonomisk vil de to projektet ikke blive stillet ringere, da der er tale om en omplacering af det samme beløb i begge år. Det vil dog betyde, at der vil ske en udskydelse af nedrivningen af bygningen på Skårup skole til 2021.
En investering på 1,0 mio. kr., som afskrives over en 10 årig periode, vil medfører en forventet takstforøgelse på ca. 715 kr. pr. år. pr. barn på Byhaveskolen og ca. 243 kr. pr. år pr. barn på Kolibrien i afskrivningsperioden og fordre en skriftligt varsling til betalingskommunerne.
Den endelige takstberegning vil ske på det tidspunkt projektet er færdigt, og vil blive indarbejdet i det efterfølgende år.
Lovgrundlag
BR18
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Punkt 8 Vestermarkskolen - om- og tilbygning/arealeffektivisering
+Beslutningstema
Godkendelse af ideoplæg i forbindelse med sammenflytning af dagtilbud og skole på Vestermarkskolen
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalgets godkendelse, med efterfølgende orientering til Teknik- og Erhvervsudvalget, at ideoplægget godkendes.
Sagsfremstilling
På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde i december 2019 besluttede udvalget at sætte opgaven i gang.
Der er nedsat en projektgruppe, der består af repræsentanter fra Vestermarkskolen, Øbakkerne Vester Skerninge Børnehus og Dagplejen, samt administrationen fra Børn- og Unge og CETS.
Projektgruppen har nu udarbejdet et ideoplæg samt skitser til indretning, der skal danne grundlag for det videre arbejde. Se bilag 1-4, der er vedlagt sagen.
- En tilbygning og det nuværende SFO og 0. klasse indrettes til dagtilbud – børnehave og heldagslegestue.
- SFO, forårs-SFO og 0. klasse flyttes til nyindrettede lokaler, hvor mellemskoleeleverne er nu. 3-5 klasse flyttes til andre lokaler på skolen.
- Samtidig indrettes der til håndværk og design i parterreplan. Dette er en mindre renovering og indretning af lokalerne.
Der er indgået aftale med rådgiver, og det forventes, at opgaven udbydes til håndværkere sommeren 2020, og at det samlede projekt står færdigt maj 2021, med mulighed for indvielse umiddelbart før Landsstævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Sammenflytningen på Vestermarkskolen er en del af et arealeffektiviseringsprojekt, der også omfatter samling af Heldagsskolen på Skolebakken i Ollerup.
Det samlede projekt har en anlægsramme på 9,773 mio. kr., hvor udgifterne forventes at fordele sig med ca. 7,9 mio. kr. på Vestermarkskolen og ca. 1,8 mio. kr. til Heldagsskolen.
Projektet er en del af Arealeffektivisering og vil genere en årlig besparelse på ca. 0,4 mio. kr
Projektet vedr. Heldagsskolen er sat i gang og det forventes at være færdigt pr. 1. maj 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt og oversendes til orientering.
Punkt 9 Puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud
+Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om, hvordan puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud skal udmøntes i 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud indarbejdes i budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud i 2020. Dette under forudsætning af endelig godkendelse i Finansieringsudvalget.
Sagsfremstilling
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 15. januar blev der orienteret om, at finansloven for 2020 afsætter midler til minimumsnormeringer i børnehuse. Fra 2020 til 2025 skal kommunerne løbende øge normeringerne i børnehuse, idet der er afsat 500 mio. kr. i 2020 stigende til 1,6 mia. kr. i 2025 til indførelse af lovbundne minimumsnormeringer.
Regeringen og støttepartierne har indgået aftale om, at midlerne i 2020 fordeles som puljemidler med afsæt i hvor mange 0-5-årige børn kommunerne forventes at have. Puljemidlerne kan kun anvendes til flere pædagogiske medarbejdere i kommunale og selvejende dagtilbud, det vil sige at puljemidlerne ikke kan indgå i beregningsgrundlaget for tilskud til private dagtilbud. Puljemidlerne kan ikke indgå i en fastsættelse af forældrenes egenbetaling, og puljemidlerne skal ligge ud over kommunens vedtagne budget for dagtilbudsområdet i 2020.
Det forventes at Svendborg Kommune modtager 4,4 mio. kr. til ansættelse af flere pædagogiske medarbejdere i kommunale og selvejende dagtilbud svarende til ca. elleve fuldtidsmedarbejdere. Der stilles ikke krav til de pædagogiske medarbejders uddannelsesmæssige baggrund.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 12. juni 2019 blev budgetmodel for kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse gældende for 1. januar 2020 godkendt.
Formålet med budgetmodellen var at tilgodese dagtilbuddenes forskellige vilkår ved hjælp af en gradueret tildeling, som skaber økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse og indregner stordriftsfordele. Herudover tilgodeser budgetmodellen børnehuse med mange børn og familier i udsatte positioner og børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper.
Under forudsætning af Finansudvalgets godkendelse af puljemidlerne foreslår forvaltningen, at puljemidler til flere pædagogiske medarbejdere i dagtilbud i 2020 indarbejdes i budgetmodellens elementer eksklusiv ledelse.
Det forventes at kommunerne modtager endeligt tilsagn om puljemidlerne i løbet af marts, hvorefter kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse modtager et nyt budget 2020, hvor puljemidlerne er indarbejdet.
Modellen for minimumsnormeringer skal forhandles i Børne- og Undervisningsministeriet i 2020 med henblik på vedtagelse i folketingsåret 2020/2021. Børne- og Ungeudvalget orienteres, når vi kender modellen for minimumsnormeringer og dens effekt for Svendborg Kommune, herunder stillingtagen til konkret udmøntning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser indregnes i budgetmodellen for kommunale og selvejende dagtilbud med børnehuse.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Udvalget vil senere tage stilling til en konkret udmøntning, når modellen for minimumsnormeringer foreligger.
Punkt 10 Henvendelse om etablering af kommunale EGU-pladser
+Beslutningstema
Drøftelse at henvendelse fra FGU Syd- og Midtfyn
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at henvendelsen drøftes, herunder en tilbagemelding til FGU Syd- og Midtfyn
Sagsfremstilling
FGU Syd- og Midtfyn har fremsendt vedlagte anmodning til de 4 sydfynske kommuner. I henvendelsen anmodes der om, at de 4 kommuner samlet stiller 31 EGU praktikpladser til rådighed i kommunernes børnehaver og plejecentre.
For Svendborg Kommune drejer ønsket sig om etablering af 10 pladser pr. år. Der er vedlagt et faktaark udarbejdet af FGU Syd- og Midtfyn til beskrivelse af økonomien i en praktikaftale. Ifølge dette vil den kommunale lønudgift udgøre 50.400 kr. per. år pr. elev. EGU uddannelse kan vare 2 år.
FGU Syd- og Midtfyn opfordrer kommunerne til fremlægge anmodningen for de politiske udvalg og give en tilbagemelding inden der afholdes bestyrelsesmøde den 27. marts 2020.
Administrationen kan ikke umiddelbart pege på en finansiering indenfor de gældende budgetrammer på børne – og ældreområdet og anbefaler, at såfremt der er et politiske ønske om at imødekomme henvendelsen bør forslaget indgå i de kommende budgetforhandlinger for budget 2021. Pladserne vil i givet fald først kunne etableres fra 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
FGU Syd- og Midtfyn opgør den årlige lønudgift til 50.400 kr. pr. EGU elev.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Drøftet. Udvalget ønsker et budgettema på området, idet udvalget ikke kan anvise finansiering i 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Drøftet og oversendes til budgetbehandlingen.
Henrik Nielsen var inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 11 Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede socialområde
+Beslutningstema
Drøftelse af bidrag til Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede socialområde til brug for politisk temadag den 26. marts 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At udvalget bidrager med perspektiver og temaer til rammeaftalen og fremtidens socialområde.
Sagsfremstilling
KKR Syddanmark inviterer den 26. marts 2020 politiske udvalg i relation til det specialiserede socialområde i kommunerne og regionen i Syddanmark til at komme tættere på udformningen af Rammeaftale 2021-2022 og således til at bidrage med perspektiver og temaer til aftalen og fremtidens socialområde. På den politiske temadag tages de politiske bidrag med i debatten med henblik på det fælles mål: At løfte det specialiserede socialområde til gavn for borgerne.
Baggrund
Kommunerne og Region Syddanmark bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i henhold til BEK nr. 1631 af 16/12/2016 Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes der hvert andet år en toårig rammeaftale, som godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Rammeaftalen dækker både børneområdet og voksenområdet.
Rammeaftalen består af:
- en Udviklingsstrategi, der beskriver den faglige udvikling på området, herunder fælles udvikling af området med udgangspunkt i særlige, politisk valgte indsatsområder.
- en Styringsaftale, der beskriver styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på området. Styringsaftalen er den mere beregningstekniske del af Rammeaftalen, som indeholder fælles spilleregler ift. køb og salg af pladser.
Lokale drøftelser af bidrag til rammeaftalen 2021-2022
På denne baggrund opfordrer KKR Syddanmark til lokale drøftelser af behov og udfordringer på det specialiserede socialområde og udvikling af området. Drøftelserne kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Hvad er vigtigt, og hvad optager os på den tværkommunale og tværsektorielle bane?
- Hvad vil vi være kendte for i Syddanmark?
- Hvad skal vi samarbejde om fremadrettet?
- Hvilke udviklingstiltag skal rammeaftalen fokusere på?
- Hvilke mål sætter vi for fremtidens socialområde i Syddanmark?
Der opfordres til at have fokus på såvel kortsigtede og langsigtede perspektiver.
Proces
De lokalpolitiske bidrag samles og danner grundlag for en politisk temadag den 26. marts 2020. På denne baggrund udarbejdes Rammeaftalen 2021-2022.
- 9. marts 2020: Deadline for tilbagemelding til KKR på de lokale drøftelser.
- 26. marts 2020: På den politiske temadag vil der være politiske oplæg samt drøftelse af temaer og indsatser, der skal indgå i rammeaftalen. Bidrag fra de lokalpolitiske drøftelser indgår i denne drøftelse.
- April-maj 2020: Socialdirektørforum drøfter resultatet af temadagen, og der formuleres et udkast til en ny rammeaftale.
- 29. maj 2020: Udkast til Rammeaftale for 2021-2022 drøftes på Socialdirektørforum, hvorefter den sendes til godkendelse i kredsen af kommunaldirektører og KKR Syddanmark efterfulgt af politisk godkendelse i de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark.
I 2017 bidrog socialudvalg i kommuner og region i Syddanmark ligeledes med forslag til den overordnede politisk strategiske retning for rammeaftalerne og med konkrete temaer til rammeaftalen for 2018. Vedlagt er en opsamling på aktiviteter igangsat af Socialdirektørforum siden 2017.
Den nuværende Rammeaftale, gældende for 2019-2020, kan findes her.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
BEK nr. 1631 af 16/12/2016 - Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 03-03-2020
Drøftedes. Udvalget tilslutter sig de foreslåede temaer.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Udvalget ønsker, at der i rammeaftalen indarbejdes en ambition om, at samtlige børn skal have mindst 02 i dansk og matematik i afgangsprøver.
Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 12 Forretningsorden for Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Justering af frist for udsendelse af dagsordener i Børne- og Ungeudvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget godkender den reviderede forretningsorden.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. februar 2020 besluttede Økonomiudvalget, at anmode fagudvalgene om at ændre deres forretningsordener, således fagudvalgenes dagsordener udsendes senest 6 hverdage før udvalgsmøderne. Ved beregningen af fristen for udsendelse regnes lørdag som en hverdag, og dagen for mødets afholdelse medregnes ikke i fristen.
Endvidere vil der i dagsordenpunkterne blive tilføjes et felt, hvori der skrives hvor sagen afgøres. Eksempel kan ses i vedlagt bilag.
Hvis dagsordenpunktet har tilknytning til en politik vil administrationen sikre at politikken bliver vedlagt som bilag eller at der indarbejdes et link i dagsordenpunktet.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Torben Frost (A) var fraværende.
Punkt 13 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Regnskab for selvejende dagtilbud
- 0-2 års pladser på Thurø
- Skolebestyrelsen og skoleleder på Nymarkskolen vil gerne rykke samrådsmødet d. 10. marts 2020 til anden dag. Ny dato meldes ud senere.
- Orientering om nationale test på skoleområdet
- Faglokaler på Vestermarkskolen
- Fælles elevråd
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Taget til efterretning.
Torben Frost (A) var fraværende.