Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt. Punkt 11 behandles efter punkt 6.
Punkt 2 Fagudvalgets årsberetning 2018 - Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2018 til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2018 fremsendes til godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalgets bidrag til årsberetningen for 2018 foreligger til godkendelse.
Årsberetningen indeholder økonomiske oversigter på politikområder samt beskrivelser, nøgletal og opfølgning på mål under ”hvad nåede vi i 2018”.
Regnskabet for Børne- og Ungeudvalget viser et forbrug på 971,1 mio. kr. som sammenholdt med et korrigeret budget på 961,1 mio. kr. betyder et samlet merforbrug på 10,0 mio. kr.
Merforbruget fordeler sig på:
- Skoleområdet med 11,3 mio. kr. i mindreforbrug
- Dagtilbudsområdet med 1,1 mio. kr. i merforbrug
- Familie og Uddannelse med 6,2 mio. kr. i merforbrug, herunder
Serviceudgifter med merforbrug på 13,1 mio. kr.
Overførselsudgifter med merindtægt/mindreforbrug på 6,9 mio. kr.
- Negativ pulje samt besparelsespulje fra 2017 med 13,9 mio. kr. i merforbrug
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jf. nye overførselsregler som blev godkendt af Økonomiudvalgets møde i marts overføres 0,1 mio. kr. til 2019 inklusiv negativ overførselspulje på 12,2 mio. kr.
Andelen af den samlede overførselsudfordring for kommunen i forhold til overholdelse af servicerammen i 2019 udgør 10,5 mio. kr. Børne-og Ungeudvalgets andel udgør 54.000 kr. og overføres/finansieres i 2019.
Familieafdelingens merforbrug under servicerammen på 14,2 mio. kr. samt mindreforbrug/merindtægt på overførselsudgifterne på 6,4 mio. kr. i alt 7,8 mio. kr. er finansieret af restbudgetter på tværs af kommunen og godkendt i økonomiudvalget 19. marts 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 3 Budget 2020 - Børne-og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse at temaer og indsatser til budget 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter temaer og indsatser til budget 2020.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2020 drøfter udvalget egne temaer og indsatser og særlige udfordringer samt forslag til finansiering.
Kendte udfordringer/foreløbige temaer:
Kendte udfordringer:
Flere børn i dagtilbud
Driftstemaer fra andre udvalg:
Udsatte unge – tobak, misbrug og psykisk sårbarhed (SSU)
Mental sundhed for børn og unge (SSU)
Ungeindsats med fokus på at bringe udsatte unge i uddannelse og beskæftigelse (BIU)
Anlæg:
Indvendig vedligehold i skoler og dagtilbud fra 2020 og frem
Udrulning af affaldssorteringsordning fra 2021 og frem
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren ledsages udgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Drøftet og SSP medtages som tema.
Punkt 4 Udmøntning af negativ pulje under Børne- og Ungeudvalget
+Beslutningstema
Udmøntning af negativ pulje under Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At halvdelen af den negative pulje - 6,5 mio. kr. udmøntes via generel nedskrivning af budgetterne i 2020 under Børne- og Ungeudvalget.
Den anden halvdel -6,5 mio. kr. søges udmøntet ifm. budgetopfølgning/regnskab 2019
Sagsfremstilling
Jf. økonomiudvalgets beslutning den 20. marts 2018 blev den negative pulje på 24. mio. kr. under Økonomiudvalget fordelt på fagudvalgene i 2018. Fordeling er foretaget på baggrund af udvalgenes størrelse på overførsler fra regnskab 2016. For Børne- og Ungeudvalget udgjorde puljen 12,2 mio. kr. I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2018 overføres puljen til 2019.
I 2019 skal den negative pulje under økonomiudvalget ligeledes fordeles på fagudvalgene. Puljen udgør 20,7 mio. kr. hvoraf Børne- og Ungeudvalget tildeles 0,8 mio. kr. Overførslerne fra 2017 ligger til grund for fordelingen af den negative pulje. Der er ikke indarbejdet negative puljer under økonomiudvalget fra 2020 og frem.
Samlet set udgør den negative pulje under Børne- og Ungeudvalget 13 mio. kr. i 2019.
Puljen kan udmøntes eller overføres ifm. regnskab 2019. Det foreslås at halvdel af puljen svarende til 6,5 mio. kr. reduceres i form af en generel nedskrivning af budgetterne under Børne- og Ungeudvalget i budget 2020. Det samlede serviceudgiftsbudget udgør 922,9 mio. kr. og reduktionen vil svare til 0,7 % af budgettet.
Den anden halvdel på 6,5 mio. kr. søges udmøntet ifm. budgetopfølgning for 2019/regnskab 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Fremgår af sagsfremstillingen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 5 Ny budgetmodel på dagtilbudsområdet fra 1. januar 2020
+Beslutningstema
Beslutning om ny budgetmodel for dagtilbud med børnehuse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At ny budgetmodel for dagtilbud med børnehuse sendes i høring fra den 4. april til den 22. maj med henblik på endelig godkendelse i Børne- og Ungeudvalget den 12. juni.
Sagsfremstilling
Børne- og Ungeudvalget blev den 12. november 2018 og den 16. januar 2019 orienteret om, at der fra 2020 er behov for en ny budgetmodel for løn til dagtilbud med børnehuse. Budget til Dagplejen er hovedsageligt bundet op på lov og overenskomst, hvorved der ikke er behov for en ny budgetmodel for løn til Dagplejen. En ny budgetmodel for løn skal:
- Skabe økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse
- Indregne stordriftsfordele
- Omfordele budget med afsæt i børnehusenes socioøkonomiske profil
- Skabe mere ensartet niveau for ledelse
Der tages ikke højde for ovenstående hensyn i den nuværende budgetmodel for løn, som primært tildeler budget med afsæt i forventet antal børn. Sekretariat- og dagtilbud har sammen med Økonomi udarbejdet en ny budgetmodel for løn. Ovenstående hensyn er indarbejdet i nedenstående principper for ny budgetmodel for løn:
- Gradueret tildeling med afsæt i forventet antal børn
- Ekstra budget til børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper
- Pulje på 2,5 mio. kr. til socioøkonomisk tildeling ved omfordeling
- Særskilt og gradueret budget til ledelse
Med afsæt i principperne får hvert dagtilbud tildelt et samlet lønbudget. Den nuværende budgetmodels to bindinger bibeholdes, det vil sige at mindst 50 pct. af de fastansatte medarbejdere pr. børnehus skal være pædagoguddannet, og at åbningstiden skal udgøre 50 timer pr. uge samlet for dagtilbuddet forstået på den måde, at nogle børnehuse i dagtilbuddet kan have en lavere åbningstid, hvis andre børnehuse i dagtilbuddet har en højere åbningstid.
Ny budgetmodel for løn
Ny budgetmodel for løn gennemgås nedenfor. Afsættet er rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019.
Gradueret tildeling med afsæt i forventet antal børn
Hovedparten af dagtilbuddenes budget tildeles fortsat efter forventet antal børn. Tildelingen pr. 0-2-årige og 3-5-årige opgøres i børnepoint forstået på den måde, at en 3-5-årig udgør ét børnepoint og en 0-2-årig udgør 1,974 børnepoint.
Dagtilbuddene tildeles budget med afsæt i nedenstående graduering. Budgettet pr. børnepoint tager afsæt i rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019:
- Børnehuse med op til 30 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint
- Børnehuse med mellem 31 og 100 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint for de første 30 børnepoint og 46.900 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint
- Børnehuse med over 100 børnepoint tildeles 51.000 kr. pr. børnepoint for de første 30 børnepoint, 46.900 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint op til 100 børnepoint og 51.000 kr. pr. børnepoint for over 100 børnepoint
En gradueret tildeling tilgodeser:
- En grundtildeling så der skabes økonomisk grundlag for drift af alle børnehuse. Grundtildelingen erstatter den nuværende garantimodel, hvor små børnehuse tildeles budget svarende til 32 børnepoint inklusiv ledelse uanset antal indmeldte børn
- Stordriftsfordele da store børnehuse har bedre mulighed for at tilrettelægge ydertimerne hensigtsmæssigt i forhold til ressourceforbrug end små børnehuse
- At store børnehuse har mange ledelsesmæssige opgaver hvorved flere koordineringsopgaver videregives til medarbejdere i store børnehuse end i små børnehuse
Budgettet pr. børnepoint mellem 31 og 100 børnepoint vil variere med det samlede børnetal.
Ekstra budget til børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper
Børnehuse med flere afdelinger eller udegrupper tildeles et ekstra budget, da disse børnehuse bruger flere ressourcer på ledelse og på at åbne og lukke flere afdelinger og udegrupper.
Børnehuse med flere afdelinger tildeles 120.000 kr. årligt. I 2019 har nedenstående børnehuse flere afdelinger:
- Østerdalen Skårup Børnehus
- Østerdalen Thurø Børnehuse
- Børnebyøster Byen Humlebien
- Egebjerg Tåsinge Solsikken og Egebjerg Tåsinge Sundhøj Børnehus deler budgettet, idet de sammen anvender kapacitetshuset Vindeby Børnehave
Børnehuse med udegrupper tildeles 60.000 kr. årligt. I 2019 har nedenstående børnehuse udegrupper:
- Vesterlunden Ryttergården
- Egebjerg Tåsinge Stenstrup Børnehus
- Østerdalen Eventyrhuset
- Fyrtårnet Børnegården Byparken
Pulje på 2,5 mio. kr. til socioøkonomisk tildeling ved omfordeling
Børnehuse med mange børn og familier i udsatte positioner tildeles et ekstra budget, da disse børnehuse bruger flere ressourcer på forældresamarbejde og det tværfaglige samarbejde.
Med afsæt i Danmarks Statistiks seks kriterier for socioøkonomisk tildeling opgøres børnehusenes profil årligt. De seks kriterier er barn af enlige forældre, herkomst, uddannelsesniveau for familien, arbejdsmarkedstilknytning for familien, indkomstniveau for familien og andel af indkomst erstattende ydelser for familien. Der tildeles et budget pr. barn, der opfylder fire ud af seks kriterier. Budgettet pr. barn afhænger af antallet af børn, der opfylder fire ud af seks kriterier. Med afsæt i børnehusenes profil pr. februar 2019 udgør budgettet 17.483 kr. pr. barn.
Børnehuse der modtager midler som følge af eksterne puljer tildeles ikke budget fra puljen. I perioden 2018 – 2021 modtager Børnebyøster Byen Paraplyen og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue midler fra pulje til flere pædagoger til daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner og tildeles derfor ikke budget fra puljen. Fra 2022 indgår Børnebyøster Byen Paraplyen og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue igen i puljen, ligesom øvrige børnehuse der fremadrettet måtte modtage midler fra eksterne puljer ikke modtager budget fra puljen.
Særskilt og gradueret tildeling til ledelse
Budget til ledelse tildeles særskilt. Kommunale dagtilbud tildeles budget til dagtilbudsledere med afsæt i faktisk løn. Herudover tildeles der budget til pædagogiske teamledere med afsæt i nedenstående graduering:
- Børnehuse med op til 30 børnepoint tildeles 15 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere
- Børnehuse med mellem 31 og 100 børnepoint tildeles 15 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere og 4.500 kr. pr. børnepoint for de følgende børnepoint
- Børnehuse med over 100 børnepoint tildeles 37 timers ledelse med afsæt i gennemsnitsløn for pædagogiske teamledere
Selvejende dagtilbud tildeles budget til ledelse med afsæt i ovenstående graduering for pædagogiske teamledere. Herudover tildeles den gennemsnitlige udgift til dagtilbudsledere pr. børnepoint.
Resultat af ny budgetmodel for løn
Med afsæt i rammen for 2019 og det budgetlagte børnetal i 2019 er nedenfor vist resultatet af ny budgetmodel for løn. Resultatet er vist inden den socioøkonomiske omfordeling hvor det ses, at dagtilbud med store børnehuse afgiver budget til dagtilbud med små børnehuse. Resultater er dernæst vist efter den socioøkonomiske omfordeling hvor det ses, at dagtilbud med få børn og familier i udsatte positioner afgiver budget til dagtilbud med mange børn og familier i udsatte positioner. Der omfordeles samlet 0,7 mio. kr.
Mio. kr. | Ændring i forhold til nuværende budgetmodel før socioøkonomi | Omfordeling grundet socioøkonomi | Ændring i forhold til nuværende budgetmodel efter socioøkonomi |
Børnebyøster Byen | -0,401 | 0,230 | -0,171 |
Egebjerg Tåsinge | -0,145 | -0,287 | -0,432 |
Vesterlunden | -0,103 | 0,160 | 0,057 |
Østerdalen | 0,480 | -0,204 | 0,277 |
Fyrtårnet | 0,169 | 0,100 | 0,269 |
I alt | - | - | - |
Note: Egebjerg Tåsinge modtager i 2019 242.000 kr. til brug af Melbyhuset ved Egebjerg Tåsinge Lundby Børnehave. I 2020 flyttes Egebjerg Tåsinge Lundby Børnehave til lokaler på Tåsingeskolen – afdeling Lundby, hvorved Egebjerg Tåsinge ikke modtager budgettet i 2020.
Nedenfor er vist hvordan den samlede lønramme for dagtilbud med børnehuse er fordelt i forhold til principper for ny budgetmodel for løn.
Mio. kr. | 0-30 børne-point | 31-100 børne-point | >100 børne-point | Afdelinger og udegrupper | Socioøko. pulje | Ledelse og adm. | Total |
Børnebyøster Byen | 9,2 | 16,2 | 5,8 | 0,1 | 0,9 | 3,8 | 36,1 |
Egebjerg Tåsinge | 10,7 | 13,8 | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 3,8 | 28,7 |
Vesterlunden | 9,2 | 13,4 | 0,9 | 0,1 | 0,7 | 3,4 | 27,7 |
Østerdalen | 9,2 | 8,2 | - | 0,3 | 0,2 | 3,0 | 20,9 |
Fyrtårnet | 6,1 | 6,5 | - | 0,1 | 0,4 | 2,2 | 15,2 |
I alt | 44,4 | 58,1 | 6,7 | 0,8 | 2,5 | 16,2 | 128,6 |
Ny budgetmodel for løn er gennemgået og drøftet med dagtilbudsområdets lederteams og FTR og OTR fra BUPL, PMF og FOA. Ved godkendelse af ny budgetmodel for løn justeres ressourceaftalen med afsæt i den godkendte budgetmodel og i dialog med de faglige organisationer.
Ny budgetmodel for løn sendes i høring ved forældrebestyrelser i dagtilbud med børnehuse, MED-udvalg i dagtilbud med børnehuse og de faglige organisationer BUPL og PMF.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den fremlagte budgetmodel for løn fordeler på en ny måde den tilgængelige lønramme ud fra det forventede børnetal, socioøkonomiske udfordringer mv. Dagtilbudsområdet overgår til rammestyring fra 2019, hvorved demografiske udsving skal håndteres inden for den fastsatte ramme. Øget børnetal giver færre ressourcer pr. barn, mens faldende børnetal giver flere ressourcer pr. barn.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 6 Rammemæssige udfordringer på dagtilbudsområdet i budget 2019
+Beslutningstema
Orientering om rammemæssige udfordringer på dagtilbudsområdet i budget 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller;
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Administrationen har pr. februar 2019 opgjort forventet antal 0-2-årige og 3-5-årige i Svendborg Kommunes forskellige tilbudstyper. Administrationen forventer 46 flere 0-2-årige og 10 flere 3-5-årige samlet 56 flere 0-5-årige end forudsat ved budgetvedtagelsen.
Antal børn | Rammen for 2019 | Forventet pr. februar 2019 | Afvigelse |
0-2 årig | 1.070 | 1.116 | 46 |
3-5 årig | 1.672 | 1.682 | 10 |
I alt | 2.742 | 2.798 | 56 |
Under hensyntagen til rammeoverholdelse betyder det, at der skal tilbydes plads til flere børn for de samme penge, hvorved tildelingen pr. 0-2-årig og 3-5-årig i kommunale og selvejende børnehuse forventes at blive nedjusteret med 2,5 pct. (3,3 mio. kr.). Tildelingen pr. 0-2-årig i Dagplejen kan ikke nedjusteres, idet Dagplejens budget primært er lov- og overenskomstbestemt.
Med en nedjustering af tildelingen pr. 0-2-årig og 3-5-årig i kommunale og selvejende børnehuse forventes merudgiften på dagtilbudsområdets ramme at udgør 1,7 mio. kr., som primært skyldes forventede merudgifter på tilskuddet til private dagtilbud, private pasningsordninger og private tilskudsordninger.
Ifølge dagtilbudsloven skal tilskuddet til private dagtilbud, private pasningsordninger og private tilskudsordninger beregnes på baggrund af budget til kommunale og selvejende dagtilbud og ikke regnskab, hvorfor tildelingen pr. 0-2-årig og 3-5-årig ikke kan nedjusteres i private dagtilbud, private pasningsordninger og private tilskudsordninger.
I 2019 forventes det derfor, at tilskuddet pr. 0-2-årig og 3-5-årig i private dagtilbud, private pasningsordninger og private tilskudsordninger er højere end tildelingen pr. 0-2-årig og 3-5-årig i kommunale og selvejende børnehuse.
De rammemæssige udfordringer på dagtilbudsområdet følges fortsat tæt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De beskrevne økonomiske konsekvenser for dagtilbudsområdet vil ligeledes indgå i budgetopfølgningen pr. 31. marts, som forelægges Børne- og Ungeudvalget den 8. maj. Her vil de øvrige fagområder indenfor det samlede Børne- og Ungeudvalg ligeledes være præsenteret i forhold til en samlet vurdering og håndtering af eventuelle ubalancer i udvalgets økonomi.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Taget til efterretning.
Punkt 7 Fastsættelse af driftsgaranti for private dagtilbud - efter høringsperiode
+Beslutningstema
Beslutning om fastsættelse af driftsgaranti for private dagtilbud.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At private dagtilbud skal stille en driftsgaranti svarende til halvanden måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud pr. indmeldt barn i det private dagtilbud.
Sagsfremstilling
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 6. februar 2019 blev udvalget orienteret om, at bestemmelsen om driftsgaranti for private dagtilbud er ændret pr. 1. januar 2019.
Hidtil har driftsgarantien maksimalt måtte udgøre tre måneders drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn i det private dagtilbud. Ifølge nuværende godkendelseskriterier for private dagtilbud i Svendborg Kommune udgør driftsgarantien tre måneders drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn i det private dagtilbud.
Lovgivningen specificerer nu, at såfremt kommuner stiller krav om driftsgaranti må denne maksimalt udgøre en halv måneds drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn samt forudbetalt drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn.
Svendborg Kommune udbetaler tilskud til kommunens ti private dagtilbud en måned forud. Driftsgarantien for private dagtilbud i Svendborg Kommune må derfor maksimalt udgøre halvanden måneds drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. barn i det private dagtilbud.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 6. februar at sende forslag til fastsættelse af driftsgaranti for private dagtilbud i høring. Høringsperioden varede fra den 7. februar til den 15. marts. Høringsberettigede var forældrebestyrelser i private dagtilbud. Der er indkommet høringssvar fra Tved Børnehus, som er vedhæftet som bilag.
Driftsgarantien kan dække tab af forudbetalte tilskud og eventuelle etableringsudgifter, hvis Svendborg Kommune skal stille pladser til rådighed i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs. Ifølge visitationskriterier på dagtilbudsområdet er Svendborg Kommune forpligtet til at stille pladser til rådighed i kommunale eller selvejende dagtilbud senest tre måneder efter ansøgningsdato. Hertil kommer at driftsgarantien understøtter, at kun børnehuse med en sund økonomi med godkendelse fra et pengeinstitut etablerer sig som et privat dagtilbud.
Administrationen fastholder forslaget om, at driftsgarantien udgør de maksimale halvanden måneds drifts-, bygnings og administrationstilskud pr. indmeldt barn i det private dagtilbud.
Børne- og Ungeudvalget vil blive forelagt justerede godkendelseskriterier for private dagtilbud, herunder en almindelig ajourføring af de nuværende kriterier på et kommende møde i 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En nedsættelse af driftsgarantien fra tre til halvanden måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud vil øge Svendborg Kommunes økonomiske risiko i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs. Driftsgarantien kan dække tab af forudbetalte tilskud og eventuelle etableringsudgifter, hvis Svendborg Kommune skal stille pladser til rådighed i tilfælde af et privat dagtilbuds konkurs.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 20 stk. 2.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 8 Regnskaber for de selvejende dagtilbud 2018
+Beslutningstema
Regnskaberne for 2018 for de fire selvejende dagtilbud i det forpligtende netværk Fyrtårnet tages til efterretning.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At regnskaber og revisionsbemærkninger for de fire selvejende dagtilbud tages til efterretning
- At mer-/mindreforbrug overføres til de respektive selvejende dagtilbud i korrigeret budget 2019 jf. Svendborg Kommunes regler om overførselsadgang
Sagsfremstilling
De selvejende dagtilbud i regnskab 2018 omfatter:
- Fyrtårnet Vuggestuen Byparken
- Fyrtårnet Børnegården Byparken
- Fyrtårnet Rantzausminde Børnehave
- Fyrtårnet Mariasøstrenes Børnehus
Nedenfor vises budget, regnskab samt afvigelse på de enkelte tilbud
1.000 kr. | Budget | Forbrug | Afvigelse | Pct. afvigelse |
Mariasøstrenes Børnehus | 5.741 | 5.837 | -96 | -1,7% |
Rantzausminde Børnehave | 3.416 | 3.384 | 32 | 0,9% |
Vuggestuen Byparken | 4.847 | 4.839 | 9 | 0,2% |
Børnegården Byparken | 5.714 | 6.153 | -439 | -7,7% |
Dagtilbuddenes bestyrelser har godkendt de reviderede regnskaber.
Revisionen har givet anledning til bemærkninger vedr. Fyrtårnet Børnegården Byparken, idet der fremhæves en negativ overførsel til kommende budgetår på 439.000 kr. Revisionen henstiller til, at der indføres en besparelse i børnehuset eller kommunen kontaktes vedrørende en budgetforhøjelse. Administrationen har anmodet Fyrtårnet Børnegården Byparken om en handleplan for nedbringelse af merforbruget i 2018 og forventet merforbrug 2019.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Mer-/mindreforbrug vedrørende de selvejende dagtilbud søges overført til korrigeret budget 2019 jf. kommunens regler om overførselsadgang.
Lovgrundlag
Budget- og regnskabssystem for kommuner, konteringsregler kap. 4 og 5
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Taget til efterretning og godkendt.
Punkt 9 Status vedrørende ny styrket pædagogisk læreplan på dagtilbudsområdet
+Beslutningstema
Status vedrørende ny styrket pædagogisk læreplan på dagtilbudsområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Siden 2004 har alle dagtilbud i Danmark skulle arbejde med børns læring med udgangspunkt i en pædagogisk læreplan. Som led i at styrke kvaliteten i dagtilbud blev det som en del af dagtilbudsaftalen ”Stærke dagtilbud – alle skal med i fællesskabet” fra 2017 aftalt, at der skulle udarbejdes en ny lovgivningsmæssig ramme for arbejdet med den pædagogiske læreplan i dagtilbud.
I foråret 2018 vedtog Folketinget en ny dagtilbudslov. Dagtilbudsloven indeholder en ny styrket pædagogisk læreplan, hvor barndommen fremhæves som en periode af særlig værdi, hvori legen har en central betydning.
Den nye styrkede pædagogiske læreplan tydeliggør blandt andet at dagtilbuddene har ansvar for at arbejde ud fra et fælles pædagogisk grundlag, der over hele dagen og i forbindelse med leg, rutinesituationer, vokseninitierede aktiviteter m.v. giver børnene mulighed for trivsel, læring, udvikling og dannelse.
I bekendtgørelsen til loven fremgår desuden to brede pædagogiske læringsmål, som dagtilbuddene skal arbejde efter inden for hvert af de seks pædagogiske læreplanstemaer. De seks læreplanstemaer er:
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
Indholdet i de seks læreplanstemaer er på nationalt niveau blevet foldet ud i seks indholdsbeskrivelser, hvor der nu for første gang er en fælles beskrivelse af, hvad der ligger i de enkelte temaer, og hvad børn skal møde i det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet.
Derudover rummer den nye styrkede pædagogisk læreplan krav til dagtilbuddene om at beskrive, hvordan de samarbejder med forældre om børns læring, hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner, hvordan der arbejdes med overgang til skolen, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer og endeligt hvordan det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø indtænkes og integreres under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Processen i Svendborg med at omsætte den nye styrkede pædagogiske læreplan
Reglerne om den nye styrkede pædagogiske læreplan træder i kraft 1. juli 2020. I mellemperioden foregår en involverende og fælles proces på dagtilbudsområdet med kvalificering og kompetenceudvikling på flere niveauer.
- Første halvår af 2019 kompetenceudvikles alle pædagogiske teamledere af kommunale og selvejende børnehuse/dagplejegruper samt ledere af private dagtilbud vha. puljemidler fra Børne- og Socialministeriet i ny styrket pædagogisk læreplan.
- Februar 2019 afholdtes fælles fyraftensmøde for alle medarbejdere, ledere på dagtilbudsområdet, forældrebestyrelser, tværfaglige samarbejdspartnere og Børne- og Ungeudvalget. Her fortalte forsker Charlotte Ringsmose fra Program for Læringsledelse om baggrunden for Ny styrket pædagogisk læreplan og dennes betydning for praksis.
- Marts 2019 afholdtes inspirationsaften for forældrebestyrelser i kommunale dagtilbud
- August 2019 afholdes fælles fyraftensmøde for alle medarbejdere og forældrebestyrelser. Her fortæller forsker Stig Brostrøm om legens betydning for den styrkede pædagogiske læreplan.
- Efteråret 2019 kompetenceudvikles alle medarbejdere i kommunale og selvejende dagtilbud i at arbejde med en styrket pædagogisk læreplan. Kompetenceudviklingen foregår via de metoder som kendes fra program for læringsledelse, hvor det er praksisnært og foregår i børnehuset/dagplejegruppen.
- Vinter 2019 justeres ”Mission, Vision og Fælles arbejdsgrundlag” samt ”Faglighedsblomsten” ud fra den viden og kompetenceopbygning, som medarbejdere og pædagogiske teamledere har været igennem. Her inddrages forældrebestyrelser, medarbejdere og ledere.
I perioden frem til vinter arbejdes der med at konkretisere hvordan rammen om en ny styrket pædagogisk læreplan skal se ud i Svendborg Kommune, og hvordan vores indsatsområder (Program for Læringsledelse, FOKUS, Aktive Børn i dagtilbud og sprog) understøtter elementerne i læreplanen. I dette arbejde involveres forældrebestyrelser og medarbejdere for at bringe relevante perspektiver i spil.
Børne- og Ungeudvalget orienteres nærmere om status ultimo 2019.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Taget til efterretning.
Punkt 10 Ansøgning til lånepulje vedr. bedre fordeling i dagtilbud
+Beslutningstema
Godkendelse af låneansøgning til bedre fordeling i dagtilbud
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender låneansøgning til bedre fordeling i dagtilbud for i alt 14,1 mio. kr. til etablering af 44 vuggestuepladser på Ørbækvej 51 og 53 samt etablering af 70 børnehavepladser på Hjortøvænget.
Sagsfremstilling
Den 1. januar 2020 træder ny Dagtilbudslov i kraft vedr. bedre fordeling i dagtilbud, hvor der sættes begrænsninger for hvilke børn der må anvises en plads i et givet dagtilbud, alt efter beliggenhed og børnenes bopæl. I Svendborg Kommune er de to selvejende dagtilbud Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue beliggende i det udsatte boligområde Skovparken, og børnehusene vil være omfattet af den nye dagtilbudslov. Børne- og Ungeudvalget har på udvalgsmøde 6. marts besluttet at fremsende ansøgning om dispensation fra bestemmelsen om at tilbyde to pladser til børn bosat uden for et udsat boligområde, der tilbydes plads i dagtilbud inden for det udsatte boligområde. Såfremt der gives afslag på denne dispensationsansøgning, kan det betyde, at der skal etableres nye pladser uden for Skovparken. I modsat fald kan pladsgarantien blive udfordret.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har nu udmeldt låneramme på 76 mio. kr. om året i 2019 og 2020 til kapacitetstilpasning af bygningsmæssige rammer til daginstitutioner der er beliggende i udsatte boligområder. Frist for låneansøgning er den 15. april 2019. Midlerne kan anvendes til kapacitetstilpasning afledt af reglerne om bedre fordeling i daginstitutioner og kan dække anlægsudgifter, fx ved flytning af daginstitutioner.
Såfremt Svendborg Kommune opnår dispensation fra bestemmelsen om bedre fordeling i dagtilbud bortfalder evt. meddelt lånetilsagn.
Udfordringen består af en kapacitet i de berørte børnehuse på:
- Byparken Vuggestue: 30 vuggestuepladser
- Børnegården Byparken: 14 vuggestuepladser og 70 børnehavepladser
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 12. november 2018 blev der fremlagt en række modeller til håndtering af den bygningsmæssige udfordring ved den nye lovgivning.
Der resterer nu to modeller, som der kan arbejdes videre med.
Model 1:
Etablering af 44 vuggestuepladser og 20 børnehavepladser på Hjortøvænget samt etablering af 50 børnehavepladser på Ørbækvej 51 og 53. Forventet anlægsudgift 15,3 mio. kr. Der etableres pladser ud fra bygningsmæssig kvalitetsniveau B + C.
Model 2:
Etablering af 44 vuggestuepladser på Ørbækvej 51 og 53 samt etablering af 70 børnehavepladser på Hjortøvænget. Forventet anlægsudgift 14,1 mio. kr. Der etableres pladser ud fra bygningsmæssig kvalitetsniveau B + C.
Ud fra de fysiske forhold ift. udenomsarealer mv. vurderes model 2 som den mest optimale, idet Hjortøvænget giver flere udfoldelsesmuligheder til de større børn.
Selve låneansøgningen er under udarbejdelse. Børne- og Ungeudvalget vil efterfølgende blive orienteret om ansøgningen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Hvis hverken dispensationsansøgning eller låneansøgningen imødekommes til fuld anlægsfinansiering, vil det have afledte udgifter til anlæg af ny kapacitet. Anlægsudgiften vil i så fald skulle indgå som anlægstema i budgetforhandlingerne for budget 2020.
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 11 ForårsSFO - Analyse og forslag til plan for etablering - efter høring
+Beslutningstema
Fremlæggelse af analyse af mulighed for etablering af forårsSFO og beslutning om etablering af forårsSFO som det pædagogiske tilbud til kommende skolebørn i perioden fra 1. april til 1. august i Svendborg Kommune med opstart 1. april 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
til Børne- og Ungeudvalgets beslutning
- At forårsSFO etableres på alle kommunale skoler i Svendborg Kommune pr. 1. april 2020.
- At forårsSFO er det pædagogiske tilbud til kommende skolebørn i Svendborg Kommune i perioden 1. april - 1. august.
- At den kommunale takst for forældrebetalingen i forårsSFO følger taksten for kommunale børnehaver.
- At der tages stilling til et eventuelt tilskud til de frie grundskolers forårsSFO og størrelsen heraf.
- At der afsættes 0,13 mio. kr. til pædagogiske materialer ved opstart.
- At der søges en anlægsbevilling på 1,42 mio. kr.
- At anlægsudgifter på 1,42 mio. kr. finansieres af ekstra provenu ved indførelse af forårsSFO i 2020.
- At der overføres driftsbudget på 0,12 mio. kr. fra Børne- og Ungeudvalget til CETS Ejendomsservice fra 2020 og frem.
- At ekstra provenu, efter finansiering af anlægs-og etableringsudgifter, indtænkes i budgetprocessen for 2020.
Til Teknik- og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet
- At der bevilliges en samlet anlægsramme på 1,42 mio. kr., hvoraf der i 2019 indarbejdes et rådighedsbeløb på 0,6 mio. kr. og 0,82 mio. kr. i 2020.
- At anlægsudgifterne på 1,42 mio. kr. finansieres af ekstra provenu ved indførelse af forårsSFO.
- At rådighedsbeløbet i 2019 på 0,6 mio. kr. frigives.
- At der overføres driftsbudget på 0,12 mio. kr. fra Børne- og Ungeudvalget til Ejendomsservice i CETS fra 2020 og frem.
Sagsfremstilling
Høringssvar
Der er kommet 31 høringssvar, som er vedlagt i bilag.
Baggrund
I forbindelse med delforliget den 24. maj 2018 blev der vedtaget en besparelse på dagtilbudsområdet på kr. 1,5 mio. i 2020 og kr. 3 mio. fra 2021 og frem. I den forbindelse blev det besluttet, at en analyse skulle afdække mulighederne for at indføre obligatorisk forårsSFO, som kan udgøre denne besparelse. Analysen indgår som grundlag for, at der på Børne- og Ungeudvalgets møde i april kan træffes beslutning om indførelse af forårsSFO.
Analyse
Skoleafdelingen har i samarbejde med Sekretariat og Dagtilbud, Center for Ejendomme og Teknisk Service og Økonomiafdelingen foretaget analysen. Analysen består af flere elementer, herunder erfaringsudveksling med Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner, kapacitetsafdækning på alle skolematrikler med indskoling og udarbejdelse af forslag til principper for forårsSFO i Svendborg Kommune.
Evalueringer fra Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune viser, at der er pædagogiske gevinster for de kommende skolebørn ved at indføre forårsSFO. I Odense blev evalueringen efter første år gennemført blandt ledere og medarbejdere fra både dagtilbud og skole og blandt forældre og børn. Den viste, at forårsSFO giver en mere glidende overgang fra dagtilbud til SFO/skole, idet forårsSFO bygger videre på dagtilbuds arbejde samtidig med, at børnene gradvist introduceres til 0. klassernes læringsmiljøer. Tilsvarende vurderedes det, at fokus på relationer og trivsel i forårsSFO giver bedre muligheder for den gode klassedannelse. For de ansatte giver forårsSFO mulighed for bedre kendskab til hinandens læringsmiljøer på tværs af dagtilbud og skole.
Analysen viser, at en gradvis etablering af forårsSFO, som er indregnet i budgetforslaget, skaber strukturelle udfordringer. Erfaringerne fra Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner er, at en etablering af forårsSFO på alle kommunale skoler er nødvendig for at skabe den gode overgang for alle børn. Det anbefales derfor, at der etableres forårsSFO på alle kommunale skoler i 2020, og at perioden for forårsSFO er fra 1. april til 1. august, idet mange skoler ønsker at gøre brug af uderummet for at skabe det bedst mulige pædagogiske tilbud.
Der er gennemført en kapacitetsafdækning af de 13 indskolingsmatrikler med en konkret vurdering af hver enkelt skoles mulighed for at etablere forårsSFO. Afdækningen viser, at det med enkelte tilpasninger er muligt at etablere forårsSFO på alle matrikler. De 13 matrikler er:
- Issø-skolen afdeling Kirkeby
- Rantzausminde Skole
- Thurø Skole
- Tved Skole
- Tåsingeskolen afdeling Sundhøj
- Tåsingeskolen afdeling Lundby
- Vestermarkskolen
- Ørkildskolen afdeling Byen
- Ørkildskolen afdeling Øst
- Stokkebækskolen afdeling Hesselager
- Stokkebækskolen afdeling Gudbjerg
- Vestre Skole
- Skårup Skole
Administrationen anbefaler nedenstående principper for arbejdet med forårsSFO i Svendborg Kommune:
- ForårsSFO bliver det pædagogiske tilbud fra 1. april til 1. august (med undtagelse af tilskud til pasning af egne børn).
- ForårsSFO skal placeres i umiddelbar nærhed til skolen.
- Det pædagogiske arbejde i forårsSFO tager afsæt i temaerne i den pædagogiske læreplan for dagtilbud (jævnfør ændring af Dagtilbudsloven, hvor der nu kræves beslutning om, hvorvidt forårsSFO arbejder ud fra kompetenceområderne i 0. klasse eller den pædagogiske læreplan for dagtilbud).
- Der er særligt fokus på at skabe læringsmiljøer, hvor alle børn trives, lærer, udvikles og dannes.
Det tilstræbes desuden, at medarbejdere i forårsSFO udgøres af både medarbejdere fra skole/SFO og fra dagtilbudsområdet. Børn, som skal visiteres til specialtilbud i skolen, bliver som udgangspunkt i børnehaven indtil 1. august, medmindre det i dialogen mellem dagtilbud og specialtilbuddet vurderes, at det er i barnets tarv at lave en anden overgangsordning.
Der vil være tæt samarbejde mellem administration og distrikterne, hvor det forberedende arbejde pågår i perioden indtil 1. april 2020. Administrationen vil blandt andet understøtte arbejdet med nyhedsbreve, fælles opstartsarrangement mm.
Beslutningen om etablering af forårsSFO medfører:
- Fremrykning af indskrivning til skole.
- Fremrykning af arbejdet med FOKUS og øvrigt overgangsarbejde mellem dagtilbud og skole.
- Alderssammensætningen i dagtilbuddene bliver gennemsnitligt yngre.
- Det nuværende tilskud til de private dagtilbud bortfalder i perioden fra 1. april til 1. august.
ForårsSFO på de frie grundskoler
Administrationen er i dialog med de frie grundskoler med henblik på eventuel etablering af forårsSFO på disse.
Svendborg Kommune kan yde tilskud til de frie grundskoler, såfremt skolerne ønsker at tilbyde forårsSFO i forbindelse med en kommunal indførelse af forårsSFO. Ved indførelse af forårsSFO vil der fremadrettet ikke blive givet tilskud til de private børnehaver til kommende skolebørn i perioden 1. april – 1. august, i lighed med de kommunale dagtilbud.
Der skal tages stilling til, om der skal ydes tilskud til de frie grundskolers arbejde med forårsSFO og i så fald skal der træffes beslutning om størrelsen på tilskuddet.
I skemaet herunder fremgår tildeling til Svendborg Kommunes kommunale forårsSFO. Til sammenligning er tildelingen til kommunale og private skolers forårsSFO for Odense, Faaborg-Midtfyn og Langeland Kommune indarbejdet i skemaet.
Der er varierende størrelser på kommunernes tilskud, da der ikke er en lovbestemt takstberegning.
De frie grundskoler har en større grad af lokal frihed til at fastsætte tilbuddets omfang og forældrebetalingen – eksempelvis i forhold til åbningstider, ferielukning, friplads og søskenderabat. Desuden er de private ikke underlagt den kommunale forsyningsforpligtelse, som i praksis betyder, at kommunen skal tilbyde pasning til alle børn bosiddende i kommunen – også i sommerferien.
Tildeling pr. barn/forældrebetaling 2019 |
|
|
|
| |
Kommune | Tildeling Kommunal forårsSFO for 4 mdr. (netto) | Tildeling Privat forårsSFO for 4 mdr. (netto) | Forældrebetaling for forårsSFO | ||
Svendborg | 9.676 | ? | 1.811 | ||
Odense | 7.374 | 4.116 | 1.808 | ||
Faaborg/Midtfyn | 5.057 | 5.057 | 1.619 | ||
Langeland | 4.030 | 0 | 1.890 | ||
I økonomiske konsekvenser er indlagt beregnet provenu ved 3 tilskudsniveauer.
I Svendborg Kommune forventes 526 børn i forårsSFO i 2020. Heraf forventes 122 at benytte sig af private skolers tilbud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med delforliget for 2019, blev der som følge af beslutning om analyse af forårsSFO, indlagt en budgetreduktion på henholdsvis 1.5 mio. kr. i 2020 og 3 mio. kr. fra 2021 og frem. Beløbet var beregnet på udrulning med 25% i 2020 og 50% fra 2021 og frem.
I forhold til reduktionsforslaget ved delforliget for 2019 er provenuet ændret grundet fuld udrulning, udgifter til løn i ferieperiode, antallet børn der er omfattet, samt forventning til anlægs- og etableringsudgifter.
Anlægsudgifterne forventes at udgøre 1,42 mio. kr., mens der er afsat 0,13 mio. kr. til materialer ifm. opstart. I alt 1,55 mio. kr. Anlægsudgifterne afsættes hovedsaligt til læskur og legeplads på Issøskolens afdeling Kirkeby, ventilation på Stokkebækskolens afdeling Gudbjerg, samt garderober på flere matrikler. Anlægs- og etableringsudgifterne er fratrukket i resultaterne i nedenstående oversigt over ekstra provenu i 2020.
Der er i udgifterne til drift af forårsSFO indlagt udgifter til rengøring, leje af toiletvogn og forbrugsafgifter på 0,12 mio. kr. Budgettet hertil skal overflyttes til Teknik- og Erhvervsudvalget (CETS) fra 2020 og fremover.
Beregningerne viser et ekstra provenu. Størrelsen på det ekstra provenu afhænger af størrelsen på tilskuddet til private tilbud.
Ekstra provenu ved tildeling til private tilbud - 3 niveauer (tildelingen er pr. barn) |
| 2021 | 2022 |
Tildeling pr. barn i private tilbud på 9.676 kr. netto | -1.151.328 | -1.190.328 | -1.190.328 |
Tildeling pr. barn i private tilbud på 5.200 kr. netto | -1.697.445 | -1.736.445 | -1.736.445 |
Tildeling pr. barn i private tilbud på 0 kr. netto | -2.331.845 | -2.370.845 | -2.370.845 |
Ekstra provenu er efter finansiering af anlægs- og etableringsudgifter i 2020 på kr. 1,55 mio. kr. hvortil der søges en anlægsbevilling.
Det ekstra provenu foreslås indtænkt i processen for budget 2020.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven
Dagtilbudsloven
Bygningsreglementet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Karl Magnus Bidstrup (Å) stillede forslag om, at tilskuddet til de frie grundskolers ForårsSFO fastsættes svarende til 76%.
Stemte for: Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Karl Magnus Bidstrup (Å).
Stemte i mod: Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Steen Tinning (B)
Herefter godkendte udvalget indstillingen og besluttede, at tilskuddet til de frie grundskolers forårsSFO fastsættes til 100%
Indstilles idet sidste del af indstillingen skal behandles af Teknik- og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget med endelig godkendelse i Byrådet.
Punkt 12 Orientering om ansøgning til Novo Nordisk Fonden
+Beslutningstema
Orientering om ansøgning til Novo Nordisk Fonden, med henblik på at styrke udviklingen af den kommunale sciencelinje.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Novo Nordisk Fonden ønsker at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi blandt børn, unge og befolkningen i Danmarks generelt.
Fonden har i foråret 2019 udbudt en samlet pulje på op til 25 mio. kr. til projektbevillinger på mellem 100.000-3.000.000 kr. over maksimalt fem års varighed.
Skoleafdelingen har i samarbejde med linjens samarbejdspartnere, Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier, SOSU/Fyn og Svendborg Gymnasium udarbejdet en ansøgning til puljen. Ansøgningens formål er at styrke udviklingen af den kommunale sciencelinje (opstart august 2019). Ansøgningen lyder på et samlet beløb på 2.421.873 kr. fordelt over 3 år.
Det ansøgte beløb er primært søgt til:
- Udvikling af forløb mellem skole og samarbejdspartnerne på ungdomsuddannelserne
- Ressourcer til koordinering på skolen
- Ressourcer til koordinering og udbredelse kommunalt
- Materialer
- Kompetenceudvikling af linjens lærere
- Evaluering
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Taget til efterretning.
Punkt 13 Skolernes ferieplaner for 2021/22 og 2022/23
+Beslutningstema
Godkendelse af skolernes ferieplaner for skoleårene 2021/22 og 2022/23.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget indstiller skolernes ferieplaner for skoleårene 2021/22 og 2022/23 til godkendelse
- At ferieplanerne oversendes til behandling i økonomiudvalget og beslutning i Byrådet.
Sagsfremstilling
Ifølge folkeskolelovens § 14a fremgår det, at
- Skoleåret begynder den 1. august
- Elevernes sommerferie begynder den sidste lørdag i juni
- Sommerferien varer indtil den af kommunalbestyrelsen bestemte første skoledag efter skoleårets begyndelse
Det er ikke muligt at delegere beslutningen om elevernes skolestart til et kommunalt udvalg, den kommunale forvaltning eller skolelederne.
Der kan ikke placeres skoledage i juli måned.
Ferieplanen har været til udtalelse i skolebestyrelserne og elevforum.
Der er kun kommet bemærkninger fra Skolebestyrelsen på Tved Skole til ferieplanerne.
De ønsker, at skoleåret starter midt i ugen i stedet for en mandag, og at eleverne går på juleferie den 23. december i stedet for den 22. december.
Administrationen anbefaler at fastholde den ferieplan, der har været sendt til udtalelse i skolebestyrelserne.
Der vedlægges ferieplan for skoleårene 2021/22 og 2022/23.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Indstilles.
Punkt 14 Afkortning af understøttende undervisning til konfirmationsforberedelse
+Beslutningstema
Godkendelse om at afkorte den understøttende undervisning til konfirmationsforberedelse for 7. årgang.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At skolerne på 7. årgang må afkorte den understøttende undervisning med 1,5 klokketimer ugentlig for at gøre plads til konfirmationsforberedelse.
Sagsfremstilling
Af fremsatte lovforslag om justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole fremgår, at det nu gøres permanent muligt at afkorte den understøttende undervisning med yderligere 1,5 klokketimer ugentligt på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse typisk foregår dvs. i 7. klasse for at gøre plads til konfirmationsforberedelse.
Elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse, skal tilbydes et alternativt tilbud.
De lovgivningsmæssige rammer for konverteringen af understøttende undervisning til andre indsatser skal medvirke til at realisere arbejdet med at styrke elevernes trivsel og skabe bedre forudsætninger for at indfri ambitionerne med en varieret skoledag med åben skole, bevægelse samt lektiehjælp og faglig fordybelse.
Lovforslaget forventes fremsat i april 2019.
Lovgrundlag
Folkeskoleloven.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 15 Oplæg til uddannelsespolitik for Svendborg Kommune
+Beslutningstema
Oplæg til uddannelsespolitik sendes i høring.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At uddannelsespolitikken sendes i høring i perioden 9. april til 14. maj 2019.
Sagsfremstilling
Første udkast til en uddannelsespolitik for Svendborg Kommune blev drøftet på marts-møderne i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Teknik og Erhvervsudvalget og Børn og Ungevalget.
Målet med uddannelsespolitikken er at udforme en politik der dels indrammer Svendborg Kommunes styrker og ambitioner som et sydfynsk uddannelsescentrum, og dels sætter retning for samarbejder mellem de centrale interessenter på uddannelsesområdet.
På baggrund af input fra de tre politiske udvalg og følgegruppen (interessenter på uddannelsesområdet) er udkast til uddannelsespolitik revideret.
Det anbefales, at Uddannelsespolitikken sendes i høring i perioden fra 9. april til 14. maj 2019, hvorefter fagudvalgene behandler sagen og forventeligt sender uddannelsespolitikken til endelig godkendelse i byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-04-2019
Indstillingen blev godkendt. Udvalget vil være optaget af, hvordan man indenfor udvalgets område og i fællesskab kan bidrage til realisering af politikken med udarbejdelse af handlingsplaner.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 16 Tilsyn med Svendborg Kommunes leverandører af den Særlig tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU)
+Beslutningstema
Godkendelse af aftale med BDO Danmark om tilsyn med Svendborg Kommunes faste leverandører af den Særlige tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU).
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget godkender udkast til aftale med BDO Danmark om tilsyn med Svendborg Kommunes faste STU leverandører.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede på møde den 11. december 2018:
- At konsulentydelser til brug for daglig drift og i anlægsprojekter godkendes af fagudvalg, hvis køb overstiger 150.000 kr. Dette gælder også akkumulerede årlige beløb til samme opgavetype.
- At der i sagsfremstillingen redegøres for konsulenttype, formål, anvendelse og forventet udgift.
I tråd med overstående fremlægges i følgende sagsfremstilling angående oplæg til indgåelse af aftale om specialrådgivning med BDO Danmark på STU området for årene 2019, 2020 og 2021.
STU er en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse uanset, om der ydes specialpædagogisk støtte. Unge som er i målgruppen for STU har, hvis de ønsker det, et retskrav på en 3-årig STU, der er tilpasset deres særlige forudsætninger og behov.
STU’en er et kommunalt ansvarsområde, som i Svendborg Kommune administreres af et STU visitationsudvalg forankret i Børn, Unge, Kultur og Fritid under Familie og Uddannelse. Svendborg Kommune samarbejder med en række faste STU leverandører, som står for tilrettelæggelsen af den enkelte unges STU. Jf. STU loven er det Svendborg Kommunes ansvar at indgå overenskomst med STU leverandører om levering af STU’en, og at påse at leverandørerne overholder denne overenskomst, herunder om de leverer de STU-elementer, som den unge har ret til at få jf. STU loven, og som Svendborg Kommunes STU visitationsudvalg har godkendt den unge til.
Da STU’en vedrører unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, er det nødvendigt med specialpædagogisk viden inden for STU området for at kunne påse hvorvidt STU leverandørerne overholder indgåede aftaler. Det drejer sig bl.a. om dels at påse hvorvidt STU leverandøren udmønter den uddannelsesplan, som STU visitationsudvalget i Svendborg Kommune har godkendt for den enkelte unge, og dels at påse hvorvidt udmøntningen sker med en pædagogisk kvalitet og et pædagogisk indhold som er lovmedholdeligt, og som sikre progression for den enkelte unge mod en mere selvstændig voksentilværelse. Helt konkret skal det eksterne tilsyn:
- Kontrollere om kvaliteten af den service, som de unge STU elever modtager, er i overensstemmelse med gældende lovgivning og Svendborg Kommunes kvalitetsstandard(administrationsgrundlag).
- Kontrollere, om der på det enkelte tilbud udføres forsvarligt fagligt arbejde i forhold til de unge.
- Identificere styrker og udviklingsområder i forhold til løsningen af opgaverne.
- Sikre og bidrage til en fremadrettet og løbende udvikling af kvaliteten i ydelserne over for de unge gennem en anerkendende og konstruktiv tilgang til medarbejdere og ledelse.
- Skabe basis for at indsamle og dele viden med henblik på løsning af fælles udfordringer på tværs af de kommunale tilbud.
Som udgangspunkt er det intentionen, at anvende BDO Danmark til fire anmeldte tilsynsbesøg årligt, dog med option på yderligere anmeldte eller uanmeldte tilsynsbesøg hvis der måtte opstå et behov herfor. Vi besidder i direktørområdet ikke den specialviden, der skal til for selv at varetage tilsynet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Samlet pris for fire årlige anmeldte tilsyns besøg er kr. 86.200. Samlet pris for tilsynsbesøg i 2019, 2020 og 2021 bliver således kr. 258.600.
Ekstra anmeldt eller uanmeldt besøg vil koste Kr. 21.550 pr. besøg.
Lovgrundlag
LBK nr. 783 af 15. juni 2015 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov og ændringer.
BEK nr. 739 af 3. juni 2016 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 17 Aftale om kommunalt samarbejde om Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)
+Beslutningstema
Godkendelse af samarbejdsaftale om levering af uddannelses- og erhvervsvejledning til Langeland og Ærø Kommuner
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender udkast til samarbejdsaftale.
Sagsfremstilling
Centerrådet besluttede på Centerrådsmødet den 7. marts 2019 at anbefale udkast til samarbejdsaftale om levering af uddannelses- og erhvervsvejledning til Langeland og Ærø Kommuner.
Samarbejdsaftalens grundlag udgøres af Svendborg Kommune er ydelsesleverandør til Langeland og Ærø kommuner af de vejledningsfaglige opgaver, som UU Sydfyn for nuværende er ansvarlig for og som fra 1. august 2019 overgår til den enkelte kommunalbestyrelses ansvar. Disse faste grundydelser er udspecificeret i samarbejdsaftalens bilag 1. Langeland og Ærø kommuner vil have mulighed for at tilkøbe ekstra ydelser
Samarbejdsaftalen vil blive fulgt af et administrativt samarbejdsforum på tværs af de tre kommuner, som skal sikre ydelsesleverandør og ydelsesbrugers overordnede samarbejde om aftalens aftalte grundydelser samt eventuelle ekstra tilkøbte ydelser
Langeland Kommune og Ærø Kommune vil, som ydelsesbruger, have det politiske og økonomiske ansvar for uddannelses og erhvervsvejledningens opgavens udførelse over for deres respektive borgere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Grundydelserne er taksfinansieret. I 2019 fastsættes taksten til 74, 09 kr. per indbygger, således at taksten følger godkendt takst i nuværende samarbejdsaftale. Taksten PL reguleres årligt efter KL’s sats.
Langeland og Ærø Kommuner har mulighed for at tilkøbe ekstra ydelser ud over grundopgavernes indeholdt i takstfinansieringen, under forudsætning af, at der indgås særskilt aftale herom som udspecificerer pris, indhold, ydelse, tidsperiode og timeforbrug for/på den enkelte ekstra ydelse.
Lovgrundlag
Aftalen erstatter ved ikrafttrædelse tidligere godkendt samarbejdsaftale fra 21.december 2017. Samarbejdsaftalen træder i kraft 1. august 2019
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 18 Kvalitet i plejefamilie anbringelser med særligt henblik på honoreringsmodel
+Beslutningstema
Iværksættelse af proces med henblik på eventuel ny honoreringsmodel og øvrige vilkår i kontraktforholdet mellem plejefamilier og Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At proces for eventuelt ny honoreringsmodel og øvrige vilkår i kontraktforholdet mellem plejefamilier og Svendborg Kommune iværksættes.
Sagsfremstilling
Kvalitet i plejefamilie anbringelser med særlig henblik på honoreringsmodel
Familieafdelingen vil jf. Udviklingsplanen for 2019 arbejde på at skabe et endnu mere stabilt og konstruktivt samarbejde med plejefamilierne, hvilket anses for værende af afgørende betydning for kvaliteten i anbringelsen.
Familieafdelingen vil fortsætte arbejdet med, som udgangspunkt, at iværksætte plejefamilieanbringelser fremfor anbringelser på institutioner og opholdssteder, kvalificere processen i matchningen mellem plejefamilien og barnets behov, samt yde den rette understøttelse til plejefamilien under plejefamilieanbringelse.
Formålet er at sikre, at børn og unge anbragt i plejefamilier får mulighed for at opleve kontinuitet og sammenhæng i anbringelsen.
Forskning har i flere år peget på, at manglende kontinuitet i anbringelsesforløb er én af årsagerne til, at disse børn og unge klarer sig markant dårligere end andre børn og unge med hensyn til uddannelse, tilknytning til arbejdsmarkedet og generel trivsel.
Børne- og Socialministeriets rapport ” Anbragte børn og unges trivsel, 2018” viser, at det særligt er børn og unge anbragt i plejefamilier der trives i anbringelsen, og scorer bedst på indikatorer som generel trivsel, helbred, fritid og skolegang.
Kortlægning af plejefamilieområdet har vist, at forhold vedrørende vederlag, vilkår om pension, sikkerhed i ansættelsen samt adgang til sparring og supervison er afgørende for at plejefamilierne har en god oplevelse af samarbejdet med den anbringende kommune og kan indgå i en konstruktiv dialog omkring det anbragte barn eller den unge.
Analyserne har tillige påvist, at vederlag er en hyppig årsag til konflikter og sammenbrud i anbringelserne.
Modeller for honorering af plejefamilier
Svendborg Kommune anvender KL’s vederlagsmodel for honorering af plejefamilierne. I KL’s honoreringsmodel fastsættes antal vederlag efter generelle tildelingskriterier. Vederlagene spænder fra 1-9 vederlag og genforhandles som udgangspunkt en gang årligt.
Gennemsnitsmodellen er en model, hvor honorering af plejefamilier fastsættes som et gennemsnit for den samlede anbringelsesperiode. Gennemsnitsmodellen består af 5 niveauer, svarende til 3-12 vederlag. Vederlagene fastsættes af niveauer der er baseret på generelle og specifikke tildelingskriterier.
Den væsentligste forskel på de to modeller er genforhandlingen af vederlagene. I KL’s vederlagsmodel genforhandles vederlag som udgangspunkt hvert år. I Gennemsnitsmodellen fastsættes vederlaget ud fra den gennemsnitlige forventede plejeopgave i det konkrete tilfælde fordelt over den samlede anbringelsestid. Det betyder, at det antal vederlag, der fastsættes i starten af en anbringelse, fastholdes igennem hele anbringelsesperioden.
Familieafdelingen foreslår at iværksætte en proces, hvor det afklares, hvilken model for honorering af plejefamilier og øvrige vilkår, der skal være gældende i kontraktforholdet mellem plejefamilie og Svendborg Kommune
Lovgrundlag
Lov om Social Service
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Godkendt.
Punkt 19 Rollefordeling på plejefamilie området
+Beslutningstema
Orientering om de juridiske forhold og rollefordelingen mellem Socialtilsyn Syd og Svendborg Kommune på plejefamilieområdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At orienteringen tages til efterretning og drøftes.
Sagsfremstilling
På baggrund af dagsordenspunkt fra Venstre med forslag om trivselsundersøgelse på plejefamilieområdet, besluttede Børne- og Ungeudvalget den 06-02-2019, at afdække de juridiske forhold og rollefordelingen mellem Socialtilsyn Syd og Svendborg Kommune på plejefamilieområdet, hvorefter Udvalget orienteres og området drøftes.
Rollefordelingen mellem Socialtilsyn Syd og Svendborg Kommune
Socialtilsynet har ansvaret for generel godkendelse, kvalitetssikring og driftsorienteret tilsyn på plejefamilieområdet.
Svendborg Kommune har ansvaret for at udstede en konkret godkendelse, i tilfælde hvor et konkret barn skal anbringes i en konkret plejefamilie, for at barnet trives i plejefamilien gennem løbende handleplansopfølgninger og personrettet tilsyn.
Vurdering i forhold til Trivselsundersøgelse.
Trivselsundersøgelser for kommunalt ansatte er reguleret i Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne, mellem KL og Forhandlingsfællesskabet. Trivselsaftalen fra overenskomsten 2008 forpligter alle kommuner til at måle medarbejdernes tilfredshed og trivsel mindst hvert tredje år. Aftalen omfatter alle ansatte inden for Forhandlingsfælleskabets forhandlingsområde.
Efter KL’s vurdering jf. notat ”Familieplejere – ansatte eller selvstændige” af 10 december 2015, kan Familieplejere ikke betragtes som ansatte i kommunerne.
”Det er KL’s vurdering at familieplejere efter en sædvanlig standardkontrakt med en kommune om anbringelse af et barn i ansættelses- og arbejdsretlig samt forvaltningsretlig henseende ikke kan betragtes som ansatte i kommunerne, men skal anses som selvstændige. Der gælder dog den modifikation, at kommunen skal partshøre en familieplejer, når kontrakten bringes til ophør, hvis kommunens opsigelse er begrundet i forhold, der bebrejdes familieplejeren”
Plejefamilierne betragtes ikke som ansatte, og er ikke omfattet af Trivselsaftalen.
Svendborg Kommune har i praksis ingen instruktionsbeføjelser overfor plejefamilien, men alene bemyndigelse til et personrettet tilsyn jf. servicelovens § 148, mens Socialtilsynet godkender og fører det driftsorienterede tilsyn med plejefamilier jf. Socialtilsynsloven § 4, stk. 1.
Lovgrundlag
Lov om Social Service og Lov om Socialtilsyn
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Taget til efterretning og drøftet. Udvalget ønsker, at det nuværende dialogforum kortlægges samt et oplæg til at styrke dialogen.
Punkt 20 Planstrategi '19 - endelig
+Beslutningstema
Beslutning om ændringer til den offentliggjorte Planstrategi ’19.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet, at
- der foretages offentlig bekendtgørelse af Planstrategi ’19 med tilføjelse af definition af bæredygtighed.
Sagsfremstilling
Baggrund
Byrådet besluttede den 27. marts 2018 at igangsætte Planstrategi´19.
Den 18. december 2018 besluttede Byrådet at offentliggøre Planstrategi ’19 uden Agenda 21. Efterfølgende er der indkaldt idéer og forslag til den offentliggjorte planstrategi.
Planstrategi ’19 er blandt andet grundlag for næstkommende kommuneplanrevision.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 07-03-2019
Der foretages offentlig bekendtgørelse af Planstrategi ’19 med tilføjelse af definition af bæredygtighed.
Planstrategien fremsendes til godkendelse i alle stående udvalg, Økonomiudvalget og Byrådet. Høringssvarene vedrørende Agenda 21 bæredygtighedsstrategi oversendes til Miljø- og Naturudvalget.
Idéer og forslag til Planstrategi ’19
I perioden fra den 20. december 2018 til den 14. februar 2019, har det været muligt at indsende idéer og forslag til Planstrategi ’19.
I perioden er der afholdt et åbent hus arrangement, hvor det var muligt at drøfte indholdet i Planstrategi ’19.
Der er modtaget fem henvendelser med idéer og forslag til Planstrategi ’19. Derudover er der modtaget henvendelse fra Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har ingen bemærkninger til Planstrategi ’19.
De fremsendte idéer og forslag er behandlet i en hvidbog, se bilag 1. I hvidbogen fremgår forslag til den videre proces. Alle høringsbidragene er desuden vedlagt i deres fulde længde, se bilag 2.
Forslagene omfatter emnerne cittaslow, bæredygtighed, almene boliger, kulturarv, natur, transport og bosætning.
Flere af de indsendte idéer og forslag anbefales ikke indarbejdet da de er for konkrete til planstrategiens abstraktionsniveau.
FN’s verdensmål behandles mere dybdegående i den besluttede særskilte Bæredygtighedspolitik.
Følgende idéer og forslag anbefales indarbejdet i Planstrategi ’19:
En definition af bæredygtighed. Temaet ”Bæredygtighed” tilføjes følgende:
Definition af Bæredygtighed
Bæredygtighed defineres ved mindst mulig miljøpåvirkning, økonomisk balance og at de sociale forhold tilgodeses.
I praksis sker der en afvejning i det konkrete arbejde, hvor det kan forekomme, at enten mindst mulig miljøpåvirkning, det økonomiske eller de sociale forhold vægter mere end de to øvrige.
Følgende idéer og forslag anbefales ikke indarbejdet i Planstrategi ’19:
- Det påpeges at det er uklart, hvorfor bæredygtighed indgår i flere af temaerne og også er et selvstændigt tema.
- At Svendborg Kommune udarbejder en ensartet prispolitik for almene boliger.
- ”Hvorfor” og ”Hvordan” bør findes i de skrevne kriterier fra Cittaslow.
- Fastholdelse af den nuværende lokalplan for Tankefuld
- Flere blomsterenge.
- Synliggør de 72 Cittaslow-kriterier i byrådssalen.
- Forbyd plastikposer i Svendborg.
- Tænk cittaslow ind i offentlige kontorer.
Teknik- og Erhvervsudvalget besluttede ikke at indarbejde nedenstående idéer og forslag i Planstrategi ’19:
- En rubrik tilføjet under ”Turisme” – ”Hvordan” om bygningskulturarv.
- En rubrik tilføjet under ”Turisme” – ”Hvordan” om kulturmiljøer.
- Flere punkter tilføjet under ”Bæredygtighed” under overskriften ”Byrådet vil som indkøber, bygningsejer og myndighed arbejde for.” (*)
- Prioritere at øge naturkapitalindekset med tilhørende initiativer. (*)
- Tilføje FN’s bæredygtighedsmål nr. 6, 7 og 14. (*)
- Arbejde for en udvidelse af Svendborgsundbroen.
- Arbejde for minilandsbyer.
Høringssvarene markeret med (*) oversendes til Miljø- og Naturudvalget til behandling i forbindelse med udarbejdelse af bæredygtighedsstrategi.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifterne til offentliggørelsen af Planstrategi ’19 kan afholdes indenfor det eksisterende budget.
Lovgrundlag
Planloven
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 02-04-2019
Indstilles.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Indstilles.
Punkt 21 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Dagplejens 50 års jubilæum
- Kommende større sager i Børne- og Ungeudvalget
- Status på evaluering af specialundervisningsområdet
- Ansøgning om tilladelse til opdeling af boligområdet Byparken/Skovparken
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 03-04-2019
Til efterretning.