Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelsen af dagsordenen
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2 Borger og Arbejdsmarked - Status på den aktuelle covid19-situation
+Beslutningstema
Orientering om den aktuelle situation.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
På mødet gives en kort status på den aktuelle situation.
På baggrund af stigende smittetal blev der i december måned indført nye restriktioner, der betød at store del af Danmark er mere eller mindre nedlukket. Restriktionerne påvirker såvel Borgerservice, Jobcenter og Ungekontakten.
Ekstraordinært åbent mellem jul og nytår
For at borgere, der skulle bruge NemID for at kunne bestille corona-test havde mulighed for at få hjælp, åbnede Borgerservice op for at borgere kunne få hjælp. Borgerservice modtog i 55 opkald i løbet af de 3 dage og gennemførte 18 fysiske ekspeditioner.
Jobcentret åbnede ligeledes op for fysisk kontakt 2 timer om dagen, så borgere, der mistede deres job ikke skulle gå i uvished helt frem til 4. januar. Jobcentret havde 45 henvendelser på de 3 dage.
Borgerservice
Vielser anses som en kritisk funktion og derfor vil der være mulighed for at gennemføre vielser. Forsamlingsforbuddet på 10 personer gælder stadig også i forbindelse med borgerlige vielser. Kan arealkravet overholdes kan der være flere tilstede jf.§9 i forsamlingsbekendtgørelsen.
Der vil fortsat være ekspeditioner i Borgerservice med tidsbestilling. Der indføres dog telefonisk visitation, således at så mange borgere som muligt kan hjælpes telefonisk og digitalt. For de, som har et uopsætteligt behov for personligt fremmøde, vil der kunne gives en tid til fremmøde i dialog med borgeren. Der vil fortsat være åbent for udlevering af mundbind. Som udgangspunkt med tidsbestilling, og derudover hvor det er muligt, i samarbejde med bibliotekspersonalet.
Beskæftigelsesområdet
Der er udsendt en ny ændringsbekendtgørelse, der gælder til og med den 31. januar 2021. Af denne fremgår bl.a.:
- Der kan kun påbegyndes nye virksomhedsrettede tilbud hvis borgeren er enig heri og forløbet afholdes digitalt
- Allerede påbegyndte virksomhedsrettede tilbud kan fortsætte såfremt borger og virksomhed er enige herom.
- Reglerne om nytteindsats fraviges, så det er ikke muligt at henvise borgere til nytteindsats
- Øvrig vejledning og opkvalificering iværksættes og gennemføres kun hvis tilbuddet foregår digitalt. Der er indgået aftale med leverandørerne om at omlægge indsatsen til digitale tilbud.
- Samtaler afholdes telefonisk eller digitalt medmindre der er tale om særligt udsatte grupper, der har behov for en fysisk samtale
- Ledige skal fortsat stå til rådighed for ordinære job og tilbud der kan gennemføres efter de gældende retningslinjer.
Der er ligeledes vedtaget en særlig varslingspulje for indsatsen i forbindelse med afskedigelser m.v. i mindre virksomheder i kriseramte brancher, der gælder til og med den 31. december 2021. Den særlige varslingspulje skal yde tilskud til at sikre en hurtig og aktiv indsats til medarbejdere, der rammes af afskedigelser i mindre virksomheder, og til virksomhedsejere ved hel eller delvis nedlukning og afvikling af deres virksomhed. Der skal være tale om mindre virksomheder indenfor coronaramte erhverv, forstået som erhverv, som direkte eller indirekte er ramt af følgerne af covid-19. Det er det regionale arbejdsmarkedsråd, der ud fra kendskabet til det regionale arbejdsmarked,
træffer beslutning om et erhverv er omfattet af puljen.
De 2 interne tilbud på ungeområdet, ”UP” (Brobygning) og ”Min Plan” er som følge af restriktionerne nedlukket foreløbig frem til og med den 17. januar 2021.
Jobbutikken på Ramsherred og Ungekontakten har åbent for fysiske henvendelser i den almindelige åbningstid. Derudover arbejder medarbejderne i videst muligt omfang hjemmefra.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ikke relevant
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 3 Godkendelse af spørgerammen til Brugertilfredshedsundersøgelse Borgerservice
+Beslutningstema
Godkendelse af spørgeramme til brugerundersøgelse af Borgerservice
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget
- godkender spørgerammen for brugerundersøgelsen
- fastlægger tidspunktet for dataindsamlingen til uge 6-18
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på møde den 7. september 2020, at Administrationen arbejdede videre med brugertilfredshedsundersøgelse med en løsning, hvor spørgeskemaet blev udfyldt på en tablet, men hvor der samtidig kunne hentes baggrundsoplysninger fra tidsbestillingssystemet.
Der er efterfølgende indgået aftale med ekstern leverandør og der har været afholdt workshop med deltagelse af medarbejderrepræsentanter.
Udkast til spørgerammen er vedlagt. Borger og Arbejdsmarkedschefen vil på mødet præsentere spørgeskemaet elektronisk, som borgeren vil kunne se det.
Undersøgelsen vil foregå ved at borgeren efter vanlig ekspedition bliver opfordret til at udfylde spørgeskemaet på en tablet der udleveres af medarbejderen. Alle borgere vil blive tilbudt at deltage, men det er frivilligt, om borgeren ønsker at deltage. Såfremt en borger er utryg ved anvendelse af tablet vil det være muligt at udlevere spørgsmålene i papirform. Disse vil efterfølgende manuelt skulle tastes af personalet.
Borgeren identificeres via sit kønummer, hvorfor svarene kan matches mod de oplysninger, der er i tidsbestillingssystemet, f.eks. henvendelsesårsag, ventetid mv.
Når udvalget har godkendt spørgerammen vil leverandøren skulle bruge en uges tid til at sætte løsningen op. Dataindsamlingen ville således kunne starte op omkring uge 4. Dataindsamlingen skal løbe over 12 uger.
Af hensyn til den aktuelle pandemi-situation foreslås det dog, at dataindsamlingen rykkes til der forhåbentligt er mere normale tilstande i Borgerservice.
Administrationen foreslår, at brugerundersøgelsen afvikles i uge 6-18, hvilket betyder, at resultatet vil kunne præsenteres for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i juni måned, dog med forbehold for at pandemiens udvikling kan betyde en ændring af afviklingstidspunktet efter aftale med udvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
70.250 kr. + personaleressourcer
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Indstillingen blev godkendt, idet spørgeskemaet tilrettes efter udvalgets bemærkninger.
Punkt 4 Svendborg Kommunes Integrationspolitik
+Beslutningstema
Drøftelse af integrationspolitikken.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Integrationspolitikken drøftes og behovet for justering vurderes.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommunes overordnede Integrationspolitik blev godkendt af Byrådet tilbage i 2009.
Svendborg Kommunes Integrationspolitik har til formål at fremme integrationen i kommunen. Integrationspolitikken skal sikre en sammenhængende og gennemsigtig kommunal integrationsindsats inden for og på tværs af de enkelte direktørområder.
Intergrationspolitikken skal fungere som en overordnet ramme på tværs af alle fagområder, under hvilke de enkelte fagområder og politiske udvalg kan udmønte en indsats, der bredt fremmer integration i Svendborg Kommune.
Det anbefales, at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøfter den eksisterende integrationspolitik, og vurderer den aktuelle integrationsindsats i lyset heraf. Udvalget kan i denne vurdering inddrage relevante fagudvalg og integrationsindsatser på respektive udvalgsområder.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Drøftet. Udvalget anmoder administrationen om, at udarbejde en oversigt over integrationsindsatserne på relevante områder med henblik på at vurdere behovet for justering af integrationspolitikken.
Punkt 5 Danskuddannelsesudbud
+Beslutningstema
Drøftelse af mulighederne for udbud af danskuddannelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at beslutningen om udbud afventer udvalgets møde 1. februar 2021.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev på møde den 30. november 2020 orienteret om at kommunen inden udgangen af 2021 skal indgå aftale med en ny leverandør af Danskuddannelse som følge af at LærDansk afvikler deres tilbud på landsplan.
Udvalget godkendte, at administrationen afsøgte mulighederne for at gå i udbud sammen med andre fynske kommuner.
Odense Kommune er, som der blev orienteret om, i gang med at afdække mulighederne for et udbud, hvor flere kommuner går sammen. Alle kommuner har haft mulighed for at bidrage med information om nuværende og ønsker til kommende danskundervisningstilbud, herunder bl.a. ønskerne til lokale undervisningslokationer.
Odense kommune samler kommunernes input og forventes den 15. januar 2021 at fremsende en businesscase ud til de kommuner, der har bidraget. På baggrund af denne businesscase skal de enkelte kommuner tilkendegive om de ønsker at være en del af et samlet udbud.
Udbuddet forventes påbegyndt i februar måned.
De umiddelbare fordele ved denne løsning er bl.a.:
- Ved at flere kommuner går sammen opnås et større kursistgrundlag, der kan sikre en volumen, der er attraktiv for en eller flere leverandører, således at der kan sikres et omkostningseffektivt uddannelsestilbud af høj kvalitet
- Odense Kommune har oplyst, at de arbejder med en mere helhedsorienteret danskuddannelse
- Odense Kommune varetager den største administrative byrde i forbindelse med udbuddet og senere i forbindelse med tilsyn og opfølgning på det vindende tilbud
- Kommunerne forventes at få særskilte kontrakter, og kan dermed selv opsige deres aftale
Ulemperne ved et samlet udbud kan være:
- Udbudsmaterialet vil være udformet på baggrund af flere kommuners ønsker og behov og ikke alene Svendborgs ønsker.
- Der kan for nogle borgere blive tale om at skulle transportere sig ind til Odense for undervisning (der er dog udtrykt ønske om et lokalt uddannelsestilbud suppleret med digitale muligheder), det kan udløse behov for tilskud til befordring for de borgere, der er berettiget hertil
- Der vil være udgifter til et administrationsbidrag til Odense Kommune. Det er endnu uklart, hvorvidt dette vil modsvares helt af mindreudgifter til f.eks. tilsynsopgaven mv.
Såfremt Svendborg Kommune vælger selv at udbyde opgaven kan fordelene være:
- Svendborg Kommune vil alene kunne opstille kravspecifikationen, og opstille vægtningskriterierne.
- Uddannelsen vil foregå i Svendborg.
- Danskuddannelsen vil måske nemmere kunne kombineres med den øvrige lokale integrationsindsats
Ulemperne ved et lokalt udbud vil bl.a. være:
- Kursistgrundlaget er begrænset, hvilket forventes at øge prisen
- Der har ved tidligere udbud været få interesserede leverandører, hvilket med faldende kursistgrundlag nok forsat vil være gældende
- Svendborg Kommune vil skulle køre hele udbudsprocessen selv
- Svendborg kommune vil skulle påregne udgifter til at tilkøbe tilsynsopgaven, da administrationen ikke har de påkrævede kompetencer til at varetage dette inhouse.
Fordele og ulemper ved at være en del af Odense Kommunes udbudsproces kan ikke beskrives nærmere før indholdet af den såkaldte business-case er kendt.
Det er derfor fortsat administrationens anbefaling at beslutningen om udbud afventer denne, hvorfor der fremlægges et beslutningspunkt på udvalgets møde den 1. februar.
Såfremt beslutningen herefter bliver et lokalt udbud, vil der fortsat være tid til at gennemføre dette og indgå kontrakt med ny leverandør inden den nuværende aftale udløber den 31. december 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Uagtet valg af løsning forventes prisen pr. kursist at stige. Det er vurderingen af et fælles udbud vil understøtte en omkostningseffektiv danskuddannelse af høj kvalitet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Lov om danskuddannelse
Udbudsloven
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Indstillingen blev godkendt.
Punkt 6 Beskæftigelsesplan og Indsatsplan 2021
+Beslutningstema
Drøftelse af indsatsplan for 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fastlægger proces for udarbejdelse af indsatsplan 2021
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte på deres møde den 15. december 2020 Beskæftigelsesplanen for 2021 med mindre ændringsforslag fra Liste Ø.
Den endelig Beskæftigelsesplan er vedlagt.
Liste O og liste C stillede ligeledes ændringsforslag til Beskæftigelsesplanen, hvilket kan ses af protokolleringen fra byrådsmødet (vedlagt)
Byrådet besluttede, at ændringsforslaget fra Liste O med ændring fra Liste C tages med i arbejdet med de kommende indsatsplaner.
Det anbefales at processen tilrettelægges så udkast til indsatsplan kan drøftes med partier udenfor udvalget i forbindelse med udvalgets møde den 8. marts. Udvalget drøfter et første udkast til indsatsplan på mødet den 1. februar.
Lovgrundlag
Lov om en aktiv Beskæftigelsesindsats
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Der udarbejdes udkast til indsatsplan til behandling på udvalgets februarmøde og efterfølgende drøftelse med partier uden for udvalget i tilknytning til udvalgets martsmøde.
Punkt 7 Status på etablering af Mobil Borgerservice
+Beslutningstema
Orientering om status.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik og Erhvervsudvalget har på møde den 3. december frigivet den afsatte anlægsramme på 0,565 mio. kr. til realisering af ”Mobil Borgerservice”, hvorfor der er indgivet bestilling på køretøj og specialombygning heraf.
På baggrund af inspiration og sparring fra Assens og Vejle der har haft Mobil Borgerservice i flere år, blev der udarbejdet kravspecifikation og indhentet tilbud fra 4 bilforhandlere.
Ud af de 4 bilforhandlere har 3 ikke ønsket at afgive tilbud. Det sidste tilbud er vurderet at leve op til pris og kvalitet i tilstrækkelig grad til, at der blev indledt dialog med forhandleren.
Forhandleren har tilbudt to løsninger; en dieselbil og en elbil. Elbilen har en rækkevidde på 60-70 km. hvorefter der skal være mulighed for opladning.
Dieselbilen vilel kunne leveres færdigombygget ca. 1. april mens elbilen har en lidt længere leveringstid og vil kunne forventes leveret færdigombygget den 1. juli 2021.
Da Svendborg Kommune som klimakommune plus+ har forpligtet sig til at reducere CO2- udledningen fra vores kørsel og i Klima- og Energipolitikken angiver, at kommunen vil sikre at indkøbte eller leasede biler er elbiler, er det besluttet at indkøbe elbilen trods den lidt længere leveringstid.
I perioden frem til leveringstid vil der blandt andet være fokus på:
- Planlægning af hensigtsmæssige arbejdsgange
- Oplæring af personale
- Ruteplanlægning
- Parkeringsforhold, herunder muligheder for opladning
- Udarbejdelse af informationsmateriale.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Elbilen er knap 0,2 mio. kr. dyrere end dieselbilen i anskaffelse.
CO2-Konsekvensvurdering
Administrationen forventer, at Mobil Borgerservice skal køre cirka 3.200 km om året. Ved at vælge en elbil fremfor en dieselbil vil CO2-udledningen reduceres væsentligt. Det vil samtidig bidrage til at opfylde Svendborg Kommunes målsætning om omstilling til 100 % vedvarende energi i 2030. Elektricitet blev i 2019 produceret fra 75 % vedvarende energikilder.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 8 Evaluering af Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets arbejde
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter evalueringen.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Byrådets seminar i juni 2018 besluttede alle fagudvalg på møderne i juni 2018, at der årligt skulle ske en evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive fagudvalg.
Udvalget har besluttet, at følgende spørgsmål indgår i udvalgets evaluering:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Drøftet.
Punkt 9 Orientering om opkvalificeringsinitiativer
+Beslutningstema
Orientering om opkvalificeringstiltag
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og integrationsudvalget har i Beskæftigelsesplanen for 2021 fokus på anvendelse af de opkvalificeringsmuligheder der er i beskæftigelsesindsatsen. Jobcentret har allerede i 2020 haft fokus på at udnytte de muligheder, der har været mulige trods den særlige situation covid19 medførte.
Jobcentret har i flere år haft fokus på at udnytte mulighederne i den regionale uddannelsespulje, hvor der kan gives korte erhvervsrettede kurser indenfor områder med gode beskæftigelsesmuligheder. Det er for størstedelens kurser, der gives til den enkelte ledige der har behovet. Men udover enkeltpladskøbene har jobcentret arbejdet med en mere strategisk anvendelse af midlerne. I den forbindelse arbejdes der med en overordnet model, der også kendes fra det fælles fynske samarbejde i Rekrutteringsservice Fyn og Byg til vækst. Arbejdsmarkedskontor Syd har ligeledes været med til at udvikle modellen til at dække flere brancher.
Modellen går kort fortalt ud på i samarbejde med virksomheder fra et brancheområde at kortlægge behovet for arbejdskraft og behov kompetencer. Uddannelsesinstitutioner inddrages for at tilrettelægge målrettede uddannelsesforløb. Jobcentret afholder informationsmøde for relevante ledige, der er interesserede i job indenfor den pågældende branche. Virksomhederne der var med til at kvalificere opkvalificeringen stiller praktikker til rådighed. På den måde kombineres opkvalificering med virksomhedsrettet indsats.
Modellen bruges på flere brancher. I foråret 2020 var der tilrettelagt et lovende forløb på HORESTA-området, der desværre blev afbrudt som følge af corona.
På bygge- og anlægsområdet kendes modellen især fra Byg Til Vækst-samarbejdet, hvor der er lavet et særligt opkvalificeringsforløb, med grundlæggende kurser med kompetencer, der er påkrævet på en byggeplads. Dette efterfølges af snusepraktikker. Rekrutteringsservice Fyn har planlagt et forløb indenfor struktørområdet, hvor Svendborg har 5 borgere med. Forløbet vil bestå af 2 ugers snusepraktik, 35 dages AMU-kurser og derefter 4 ugers praktik. Forløbet skal gerne resultere i at en del af borgerne efterfølgende går i voksenlære. Jobcentret har allerede kontakt til virksomheder, der vil være med.
Jobcenter Svendborg har ligeledes et forløb på SOSU-området, der er sammensat af informationsmøde, afklarende praktik, hvorefter jobcentret har mulighed for at tilbyde grundforløbet, hvorefter borgeren kan gå i voksenlære. Forløbet har været afprøvet en gang
tidligere, hvor 10 borgere kom i praktik, af dem fortsætter 4 i voksenlære.
Fra 1. juli 2021 har kommunerne forpligtet sig til at ansætte voksenelever allerede fra uddannelsens start, hvilket betyder, at eleverne får løn og ikke dagpenge under grundforløbet.
En anden mulighed jobcentret har for at bringe borgere tættere på arbejdsmarkedet er brugen af offentlige løntilskud. Erfaringerne fra tidligere viser, at offentlige løntilskud ikke altid har haft en direkte jobeffekt. Det er derfor vigtigt at redskabet anvendes strategisk. Jobcenter Svendborg prioriterer særligt 2 grupper i forhold til offentligt løntilskud.
1) Nyuddannede, som skal have erfaring indenfor det offentlige område.
2) Nyuddannede akademikere
3) Borgere, som ønsker et brancheskift indenfor området.
Der arbejdes særligt med områderne:
1) Social og Sundhedsområdet
2) Pædagogområdet
3) Stabsfunktioner i Svendborg Kommune
4) Jobcenter
5) Borgerservice
6) Ydelse.
En anden ordning som jobcentret har haft gode erfaringer med i 2020 og som der fortsat vil være fokus på i 2021 er brugen af voksenlæreordningen. I 2020 har der pr. november været 116 aktive bevillinger, hvoraf størstedelen faktisk er indgået efter marts måned, og således efter at covid19 første gang lukkede Danmark. Der er derudover 20 henvendelser alene i november fra borgere og virksomheder, der har udvist interesse for ordningen. De nye aftaler er især lavet indenfor industri og bygge og anlægsbranchen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Opkvalificering afholdes indenfor budgetrammen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 10 Status på arbejdet med ministermålet - Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
+Beslutningstema
Orientering om status på arbejdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fik senest en status på arbejdet med ministermålet ”Flere med handicap skal i beskæftigelse” på møde den 15. juni 2020. En del af det arbejde, der var i gangsat på området var blevet forsinket som følge af covid19-nedlukningen. Efterfølgende er der igen sat fokus på arbejdet, såvel internt i jobcentret men også i det tværfaglige samarbejde.
Der gives her en kort status på arbejdet.
Pjece
Der er udarbejdet og trykt en overskuelig pjece til borgere med handicap, hvoraf der blandt andet fremgår kontaktoplysninger til nøglepersonerne i jobcentrets specialiserede enhed i Virksomhedsservice.
Sparring inden mødet med borger
Jobrådgiverne i jobcentret har mulighed for at hente sparring hos jobcentrets tre nøglepersoner på handicapområdet for at være godt klædt på til mødet med borgeren.
Overdragelsesmøder
Der er arbejdet på at styrke samarbejde og koordinering mellem Ungekontakten og Jobcentret.
Transport til og fra behandling
En af udfordringerne for borgere med psykisk handicap er, at de ikke kan følge deres behandling f.eks., i psykiatrien, da det er svært og uoverskueligt for handicappede at komme til og fra behandlingsstedet. Det er aftalt, at en borger med handicap i et eksisterende beskæftigelsestilbud kan sikres transport til og fra nødvendig og beskæftigelsesfremmende behandling via konkret aftale med aktøren.
Råd og vejledning og tilbud til døve, borgere med høretab, blinde og svagsynede
For døve, borgere med høretab, blinde og svagsynede findes der en del gode og differentierede tilbud i Svendborg og regionalt. Medarbejdere kan hente sparring hos nøglepersonerne om, hvilket tilbud der er egnet i en konkret sag.
Opkvalificeringsforløb
Jobcenter Svendborg har fået mulighed og takket ja til at deltage i et projekt sammen med i alt 10 kommuner og CABI (Center for Aktiv Beskæftigelsesindsats), med overskriften ”Projekt vedr. virksomhedsrettede indsatser for personer med kognitive handicaps”. Her har CABI påtaget sig opgaven om at opkvalificere 33 medarbejdere i forhold til arbejdet med borgere med kognitiv funktionsnedsættelse.
Opkvalificeringsforløbet finder sted i perioden fra marts 2021 til januar 2022.
Råd- og vejledning i Jobcafé og Byparken
Lige nu er Jobcaféen - grundet Corona – udfordret; men engang når hverdagen i jobbutik er normaliseret, vil der være muligt for, at borgere med handicap kan møde op til målrettede råd- og vejledningstimer om støttemuligheder for at komme i beskæftigelse.
Det rigtige match
Jobcentret er i løbende kontakt med Dansk Handicapforbund og benytter os af organisationens store specialviden for at udvikle yderligere praksis på handicapområdet. Dansk Handicapforbund ser ikke handicapkompenserende ordninger som de eneste redskaber i værktøjskassen, men har også et fokus på ”Det rigtige match”. Det er tanken her, at begrebet handicap finder form i relation til en konkret funktion, og at netop ”Det rigtige match” vil være et særdeles effektivt redskab til at støtte borgere med handicap til at opnå beskæftigelse.
STU-området (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse)
Som bekendt er der en STU- uddannelse, hvor unge med handicap kan opnå en afklaring af arbejdsevne, men også opnå kompetencer indenfor bo, fritid og dannelse. Kun få unge på STU kommer desværre i arbejde efter uddannelsen og endnu færre kommer videre i et ordinært uddannelsesforløb. Tættere samarbejde mellem STU og Jobcenter for 3. års elever kan have betydning for resultaterne. Jobcenteret har siden august 2020 deltaget i forløbsplansmøde og udslusningsmøde.
KLAP
Udvalget har som bekendt indgået en samarbejdsaftale med KLAPjob. KLAPjob er en indsats under foreningen LEV (En forening, der har til formål at forbedre forholdene for udviklingshæmmede), som laver blandt andet skånejob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder. Det vil sige job til mennesker, der for eksempel har autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, muskelsvind eller pådraget hjerneskade, der gør, at de har behov for støtte til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked. Jobcentret har udpeget en fast kontaktperson.
Kortlægning af jobcentrenes handicapindsats
Jobcenter Svendborg har bidraget med 100 sager, interviews med ledere, fokusinterview med nøglemedarbejdere, borgere og arbejdsgivere til en omfattende kortlægning af jobcentrenes handicapindsats. Resultatet af denne kortlægning er på trapperne.
Vidensdeling på tværs i Svendborg Kommune
Den organisatoriske ramme for stærkere vidensdeling på handicapområdet er på plads. Styregruppe, ledergruppe og medarbejdergruppe er dannet på tværs af organisationen Svendborg Kommune. Dermed er der lagt op til, at medarbejdere fra forskellige afdelinger i Svendborg Kommune - i større grad end før- arbejder sammen om at få flere handicappede i beskæftigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Flere i beskæftigelse vil have en positiv effekt på forsørgelsesudgifterne
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 11 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Formanden orienterede om indgåelse af aftale om KLAP-job.
- Formanden orienterede om indgåelse af aftale om KLAP-job.
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (eftersendes)
- Status på Arbejdsmarked RAR Fyn
- Nyhedsbrev fra RAR Fyn
- Tilsagn til tilskud projekt ”Ung på Vej” i forbindelse med ansøgningspulje til en styrket og helhedsorienteret tilgang overfor udsatte unge, som er på kanten af uddannelse og beskæftigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ikke relevant
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11-01-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.