Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Dagsordenen blev godkendt.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 2 Beskæftigelsesplan første udkast og høring
+Beslutningstema
Drøftelse af 1. udkast samt beslutning om høring
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget
- Drøfter 1. udkast til Beskæftigelsesplan 2021
- Sender 1. udkast i høring ved relevante samarbejdspartnere
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøftede på deres møde den 7. september 2020 principper og fokusområder for beskæftigelsesindsatsen i 2021.
Grundlaget for beskæftigelsesplanen for 2021 er således de bærende principper, de valgte fokusområder samt beskæftigelsesministerens udmeldte mål.
De 7 bærende principper:
- Dem der kan selv – skal selv
- Professionalisme og specialisering – hjælp til dem der ikke kan selv
- Fokus på mobilitet – faglig og geografisk
- Forpligtende og aktive fællesskaber – opgaven løses sammen med borgeren
- Virkeligheden virker – den virksomhedsrettede indsats skal være omdrejningspunktet
- Stærkt tværgående samarbejde – internt og eksternt
- Værdig sagsbehandling – intern læring og proaktiv opfølgning.
De 4 valgte fokusområder:
- Jobparate
- Unge
- Integration
- Samarbejde.
De 5 ministermål:
- Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
- Flere ledige skal opkvalificeres
- Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
- Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
- Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft.
Første udkast til beskæftigelsesplanen for 2021 er vedlagt til drøftelse. Jf. udvalgets procesplan får Beskæftigelses- og Integrationsudvalget mulighed for at drøfte Beskæftigelsesplanen igen den 9. november og den 30. november.
For i højere grad at kunne inddrage høringssvarene i udvalgets arbejde foreslås det at 1. udkast sendes i høring ved relevante samarbejdspartnere i lighed med tidligere år.
Høringsperioden foreslås at være 7. oktober- 23. oktober (rettelse i forhold til oprindelig procesplan), således at høringssvarene kan indgå i udvalgets videre drøftelser.
Forslag til høringsparter:
- Svendborgs Integrationsråd
- Svendborg Erhvervsråd
- Lokalt A-kasseudvalg
- LO Sydfyn
- Industrien Sydfyn
- Byg og Håndværk
- Jobcentrets Advisoryboard
- Bestyrelserne for de lokale uddannelsesinstitutioner
- Handicaprådet
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen umiddelbare konsekvenser. Planen skal medvirke til en positiv beskæftigelsesudvikling og dermed en positiv påvirkning af kommunens og lokalområdets økonomi.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Indstillingen blev godkendt, idet udkastet inden høring justeres med angivelse af indsatser i forhold til ministermålene.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 3 Samarbejdsaftale KLAPjob
+Beslutningstema
Indgåelse af samarbejdsaftale med KLAPjob under Landsforeningen LEV
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget godkender, at der indgås samarbejdsaftale mellem KLAPjob under Landsforeningen LEV og Svendborg Kommune (Jobcenter Svendborg)
Sagsfremstilling
Landsforeningen LEV – livet med udviklingshandicap startede i 2009 KLAPjob for at give mennesker med udviklingshandikap mulighed for at få en tilknytning til arbejdsmarkedet. LEVs udgangspunkt er, at der tages udgangspunkt i den enkelte borgers kompetencer og ønsker.
Målgruppen for et KLAPjob er primært førtidspensionister med kognitive handicap, med ingen eller minimal tilknytning til arbejdsmarkedet. Det kan f.eks. være udviklingshæmmede, autister, borgere med muskelsvind eller erhvervet hjerneskade. I særlige tilfælde kan målgruppen også omfatte borgere, der skal have et fleksjob. Det kan f.eks. være unge, der har taget en STU-uddannelse, er bevilget § 85 støtte (bostøtte efter Serviceloven), borgere, der er har en arbejdseffektivitet på 15-35 % af normalområdet.
Et KLAPjob er et simpelt rutinepræget job, typisk 15-25 timer om ugen. Lønnen udgør 40-60 kr. i timen, der udbetales til borgeren, der samtidig får udbetalt sin førtidspension.
KLAPjob under Landsforeningen LEV har henvendt sig for at etablere en samarbejdsaftale med Svendborg Kommune.
Formålet med en samarbejdsaftale er at fremme processen for afklaring af borgere i målgruppen samt hjælp til at indgå aftaler med interesserede virksomheder. Samtidig har KLAPjob aftaler med flere landsdækkende virksomheder indenfor de fagområder hvor målgruppen traditionelt opnår beskæftigelse; detail og HORESTA-området.
Med en samarbejdsaftale aftales et fast samarbejde mellem den lokale KLAPjob-konsulent, der kender målgruppens kompetencer og jobmuligheder og en kontaktperson i jobcentrets virksomhedsservice.
KLAPjob slås op på jobnet, hvor de interesserede borgere har mulighed for at søge dem. KLAPjob konsulenten har kontakten med såvel borger som virksomhed.
KLAPjob-konsulenten hjælper med at etablere en afklarende virksomhedspraktik med en varighed på 4-8 uger. Jobcentret godkender og registrerer praktikken. KLAPjob-konsulenten følger op i praktikken og håndterer også kontakten med virksomheden, når og hvis, der aftales ansættelse med løntilskud (skånejob).
KLAPjob udarbejder relevant informationsmateriale, der kan bruges internt i organisationen og i kommunikationen med interesserede borgere.
Indgåelse af en samarbejdsaftale vil understøtte det beskæftigelsespolitiske mål om at flere borgere med handicap skal i job, som er en del af Svendborg Kommunes Beskæftigelsesplan.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
KLAPjob er finansieret af satspuljemidlerne, hvorfor samarbejdsaftalen er uden omkostninger for Svendborg Kommune.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Godkendt. Der udsendes fælles information i samarbejde med Landsforeningen LEV.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 4 Forslag til virksomhedsbesøg for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgtet
+Beslutningstema
Godkendelse af besøgsplan
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at besøgsplanen godkendes
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har ønsket at besøge forskellige lokale virksomheder og institutioner. Administrationen har udarbejdet vedlagte forslag til em besøgsplan for det kommende halvår.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Besøgsplanen blev godkendt.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 5 Orientering om ny kontakt og indsatsstrategi
+Beslutningstema
Orientering om ny kontakt- og indsatsstrategi – Afdelingsleder Christina Stavnsbjerg deltager under punktet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune oplevede allerede i efteråret en stigning i ledigheden, der blev forstærket som følge af covid19. Der opleves derfor et behov for at optimere indsatsen for jobparate ledige for derigennem at skabe bedre resultater og en bedre kommunal økonomi.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på møde den 15. juni, at jobcentret i samarbejde med et erfarent konsulentfirma påbegyndte arbejdet med en ny kontakt og indsatsstrategi for jobparate ledige.
I den nye strategi er der fokus på tidlig og intensiv kontakt samt målrettet indsats. Der vil være en differentieret indsats afhængig af hvor længe borgeren har været ledig.
Der vil være et særlig fokus og en særlig indsats for borgere, der er i risiko for at blive langtidsledige.
Den samlede strategi består af:
- Kontakt- og indsatsstrategi for jobparate med under 9 måneders ydelse
- Kontakt- og indsatsstrategi for ledige i risiko for langtidsledighed
- Kontakt- og indsatsstrategi for jobparate med over 9 måneders ydelse
Strategien bliver gennemgået på mødet.
Særlig indsats resten af 2020
Den nye kontakt- og indsatsstrategi vil blive implementeret fra november 2020, men for at sikre at der tages hånd om flest mulige ledige allerede nu understøttes i at opnå jobs, bliver alle med over 5 måneders ledighed tilbudt et 10 ugers jobsøgningskursus ved en af jobcentrets eksterne leverandører.
Derudover har jobcentret en særlig opmærksomhed på, at et større antal ledige vil overgå fra kontaktforløb i deres a-kasse til jobcentret i slutningen af 2020. De borgere, der blev ledige i perioden fra 1. marts til 30 august vil alle tælle anciennitet fra 1. september, og kommer derfor til at falde for 13 ugers ledighed og dermed overgå til jobcentret på samme tidspunkt, såfremt de ikke har opnået beskæftigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Indenfor den afsatte budgetramme
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der rettes henvendelse til beskæftigelsesministeren om vilkår for tilskud til voksenlærlingeuddannelse og fortsat anvendelse af digital kontakt i beskæftigelsesindsatsen.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 6 Opfølgning på Beskæftigelses- og Indsatsplan 3. kvartal 2020
+Beslutningstema
Opfølgning på indsatsplan.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har som supplement til Beskæftigelsesplanen for 2020 godkendt en indsatsplan med måltal på udvalgte områder.
Fokusområderne i 2020 er:
- Unge
- Integration
- Samarbejde
- Fastholdelse
En del af beskæftigelsesindsatserne har været påvirket af covid19, og selv om de fleste indsatser er genetableret er arbejdsmarkedet fortsat påvirket. Vedlagt er status på måltal i indsatsplanen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Sagen afgøres i
Beskæftigelses-og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 7 Orientering om tal på integrationsområdet
+Beslutningstema
Orientering om udvalgte tal på integrationsområdet
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Borger og Arbejdsmarkedschef Louise Berg giver på mødet en kort status på antallet af borgere fra ikke-vestlige lande på hhv. selvforsørgelse- og hjemsendelsesydelse, kontanthjælp og førtidspension.
Orienteringen kan danne baggrundsviden til det planlagte fællesmøde med Integrationsrådet den 9. november.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).
Punkt 8 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
a. orientering om Femern Tur
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Lov om forlængelse af perioden med sygedagpenge til lønmodtagere i øget risiko
- Fleksjobskampagne
- Jobcamp 2020 – nu virtuel
- Status på rekruttering
- Debat om verdensmål 8
- Driftsudfordringer på nyt landsdækkende ydelsessystem
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (eftersendes)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 05-10-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Søren Kongegaard (A) deltog via Teams.
Der var afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Steen Tinning (B).