Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2 Budget 2020 - Service og økonomi for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Bidrag til Svendborg Kommunes budgetpublikation.
Indstilling
Direktionen indstiller:
- At Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets bidrag til den samlede budgetpublikation for 2020 godkendes.
Sagsfremstilling
Bidrag til publikationen Service og Økonomi for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område foreligger til godkendelse.
Bidraget indeholder beskrivelser af politikområder, mål for 2020, beskrivelser af de økonomiske rammer samt nøgletal.
Den samlede publikation for alle udvalg behandles på Økonomiudvalgets møde i december og vil herefter blive tilgængelig på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Godkendt.
Punkt 3 Beskæftigelsesplan 2020 - 3. behandling
+Beslutningstema
Behandling af Beskæftigelsesplan efter høring
Indstilling
Direktionen indstiller, at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
- drøfter om de indkomne høringssvar giver anledning til justering af Beskæftigelsesplan 2020
- indstiller Beskæftigelsesplan 2020 til Byrådets godkendelse.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesplanen for 2020 er udarbejdet med udgangspunkt i den aktuelle lovgivning, de Beskæftigelsespolitiske mål udmeldt af ministeren og de lokalpolitiske prioriteringer og beskriver Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets fokusområder og målsætninger i det kommende år og danner dermed baggrund for jobcentrets indsats.
Beskæftigelsesplanen for 2020 blev senest drøftet på udvalgets møde i november og blev med Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets ændringer sendt i høring hos en række relevante høringsparter.
Der er modtaget høringssvar fra:
- LO Sydfyn og LAU Sydfyn
- FGU Syd og Midtfyn
- CSV
- Svendborg Gymnasium
Høringssvarene er vedlagt dagsordenen som bilag.
Handicaprådet drøfter høring af Beskæftigelsesplan 2020 på deres møde den 27. november 2019. Et eventuelt høringssvar vil blive eftersendt til udvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Beskæftigelsesplanen fremsendes til Byrådets godkendelse. Udvalget kvitterer for de indkomne høringssvar, der inddrages ved udarbejdelse af den indsatsplan, der udarbejdes i forlængelse af Beskæftigelsesplanen. Udvalget ønsker en dialog med høringsparterne herom.
Punkt 4 Udmøntning af budgetforlig 2020 - IGU- forløb
+Beslutningstema
Udmøntning af budgetforlig
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Som et led i budgetforliget for 2020 blev der besluttet, at der skulle iværksættes et nyt IGU-forløb for 20 elever, der tilknyttes institutioner i hhv. Social- og ældreområdet. Da uddannelsen varer 2 år, er der afsat budget i 2020 og 2021.
IGU står for integrationsgrunduddannelse, som er et særligt 2 årigt uddannelsesforløb, hvor deltagerne skifter mellem arbejde samt 20 ugers AMU uddannelse på SOSU-skolen.
Borger og Arbejdsmarkedsområdet igangsætter rekrutteringsproces af de 20 deltagere med henblik på at udmønte budgetforliget.
Det igangværende kvindeprojekt, som udvalget blev orienteret om på mødet i oktober måned indgår i rekrutteringsprocessen. Derudover rekrutteres deltagerne blandt øvrige ledige integrationsborgere via screening og individuelle samtaler med potentielle deltagere.
Det forventes, at IGU-forløbene kan opstartes pr. 1. februar 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forløbet er selvfinansierende således at lønnen i IGU-forløbet finansieres af mindreudgifter til integrationsydelse og resultattilskud.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 5 Godkendelse af udbudsproces – Forberedende forløb for sårbare unge
+Beslutningstema
Godkendelse af udbudsproces for udbud af forberedende forløb for unge mellem 18 og 30 år, der har en psykiatrisk diagnose eller er under udredning herfor.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget godkender udbudsprocessen
Sagsfremstilling
Det er Administrationens vurdering, at der er behov for et tilbud for målgruppen af unge mellem 18 og 30 år der har en psykiatrisk diagnose eller er under udredning herfor. Tilbuddet skal bringe de unge tættere på uddannelse eller beskæftigelse.
Jobcentrets administration har i samarbejde med Udbud og Kontraktstyring udarbejdet kravsspecifikation, der beskriver krav til samarbejdet med en ekstern leverandør, målgruppens karakteristika samt forventning om kapacitet. Som led i forberedelse af udbuddet vil der endvidere blive gennemført interviews med unge, der vil dele deres erfaringer.
Det forventes, at en kommende leverandør har et bredt kendskab til unge med psykisk sårbarhed og kendskab til hvorledes der gennem en rehabiliterende indsats kan skabes progression mod uddannelse og/eller arbejde. Det er særligt vigtigt at leverandøren har et solidt kendskab til tværfagligt samarbejde med psykiatrien, da indsatsen for en del unges vedkommende skal koordineres med igangværende behandlingstilbud.
Det er en forudsætning, at leverandøren etablerer sig centralt i Svendborg. Den eksterne leverandør skal ligeledes forpligtige sig til at leve op til de principper og prioriteringer, der er vedtaget lokalt, herunder arbejdsklausul vedrørende sikring af arbejdstagerrettigheder.
Udbudsprocessen gennemføres i samarbejde med Udbud og Kontraktstyring efter følgende tidsplan:
- Offentliggørelse af udbud januar 2020
- Mulighed for spørgsmål til udbudsmaterialet frem til 8. dage før tilbudsfrist
- Tilbudsfrist februar 2020
- Offentliggørelse af resultat februar/marts 2020
- Opstart af tilbud april 2020
De indkomne tilbud vurderes på baggrund af kriterier, der muliggør både kvalitetsvurdering og prisvurdering. Pris vil vægte med 50% og kvalitet vil vægte med 50%.
Kvalitetsvurderingen måles ud fra følgende parametre:
- Beskrivelse af indholdet i tilbuddet (50%)
- De tilknyttede medarbejderkompetencer for nærværende indsats (30%)
- Kendskab til uddannelsessystem, det lokale arbejdsmarked samt LAB-loven (20%)
Administrationen følger op på samarbejdet ved kvartalsvise møder med leverandøren, hvor denne blandt andet skal redegøre for de opnåede resultater.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget vil blive orienteret om valg af leverandør
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udbudsprocessen skal sikre en sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Lovgrundlag
Udbudsloven
Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Godkendt.
Punkt 6 Godkendelse af ansøgning af pulje til implementering af ny LAB-lov
+Beslutningstema
Godkendelse af proces for ansøgning og udmøntning af puljemidler.
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget godkender
- at der udarbejdes puljeansøgning
- at der indgås aftale med ekstern konsulent om et kompetenceudviklingsforløb såfremt puljeansøgningen imødekommes.
Sagsfremstilling
I forbindelse med implementering af den nye LAB-lov er der et nødvendigt behov for at kompetenceudvikle ledere og medarbejdere i jobcentret.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har udmeldt en pulje til implementering af den nye LAB-lov, der understøtter dette behov.
Formålet med puljen er, at kommunerne kan søge om midler til at kompetenceudvikle ledere og medarbejdere i jobcentre til bedre at kunne implementere beskæftigelsesindsatsen i tråd med LAB-aftalens intentioner, som bl.a. er:
- Større kommunal frihed til at planlægge beskæftigelsesindsatsen
- Mere simple minimumsregler så indsatsen kan tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte.
- Forenkling af samtaler, så borgere og sagsbehandlere i fællesskab afholder meningsfulde og målrettede samtaler
- Udbredelse af digitale løsninger til flere ledige for at understøtte en mere jobrettet indsats og empowerment af borgerne.
Der kan ansøges om midler til projektledelse og administration, eksterne konsulenter til udvikling og gennemførelse af forløb, lokaleleje, revision og evaluering.
Hvis Svendborg Kommunes ansøgning imødekommes af STAR er der behov for hurtigt at komme i gang med opkvalificeringsprocessen. Derfor ønsker jobcentret jf. de politiske retningslinjer vedr. køb af konsulentydelser, at udvalget godkender, at der indhentes 3 tilbud fra eksterne konsulenter mhp. at udvikle og gennemføre kompetenceudvikling for jobcentrets medarbejdere og at jobcentrets ledelse indgår aftale med den leverandør, der giver det bedste tilbud.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der stilles krav om 20 pct. kommunal medfinansiering, hvilket afholdes indenfor jobcentrets budgetramme.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Indstillingen blev godkendt.
Punkt 7 Kommunal grundlovsceremoni
+Beslutningstema
Program for afholdelse af grundlovsceremoni.
Indstilling
Direktionen indstiller at,
- Beskæftigelses- og integrationsudvalget godkender program for afholdelse af grundlovsceremoni samt annoncering heraf.
Sagsfremstilling
I oktober 2019 blev forslag til lov om indfødsrets meddelelse (L41) fremsat. Lovforslaget forventes vedtaget den 12. december 2019. Kommunen er herefter forpligtiget til at afholde en grundlovsceremoni tidligst en måned efter og senest 4 måneder efter, at lov om dansk indfødsrets meddelelse er vedtaget, jf. § 1 i bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier.
Formålet med grundlovsceremonien er at højtideliggøre og markere ansøgernes erhvervelse af dansk statsborgerskab, og at ansøgerne skal underskrive en ”erklæring for opnåelse af indfødsret i Kongeriet Danmark” under ceremonien og herefter give hånd til en eller flere repræsentanter for kommunalbestyrelsen.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget indstillede den 29. april 2019, at borgmester, viceborgmester og formanden for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget udpeges som repræsentanter for Byrådet i forbindelse med afholdelse af grundlovsceremonien samt at de byrådsmedlemmer, der repræsenterer kommunen i Integrationsrådet, inviteres til at deltage i ceremonien. Indstillingen blev herefter godkendt i Byrådet den 28. maj 2019.
Udkast til program for en kommende grundlovsceremoni:
9.45-10.00: Ankomst med musik
10.15: Fællessang
10.20: Velkomsttale v/borgmesteren
10.25: Formel ceremoni
10.40: Musikunderholdning og forfriskning
11.00: Tak for i dag
En manuel optælling viser, at der er 14 personer fra Svendborg Kommune optaget på forslag til lov om indfødsrets meddelelse med betingelse om, at ansøgeren medvirker i en ceremoni. Ceremonien forventes at skulle afholdes senest 12. april 2020.
Ceremonien annonceres offentligt på kommunens hjemmeside samt facebookside og i lokaler medier. I annonceringen oplyses hvornår og hvor ceremonien afholdes samt en tidsfrist for tilmelding.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Godkendt, idet udvalget ønsker et mindre formelt arrangement end foreslået.
Punkt 8 Aktiveringsfri for borgere på ydelse
+Beslutningstema
Indførelse af aktiveringsfri i 2 uger i sommerferien.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at der ikke gives aktiveringsfri til borgere, der ikke har optjent ret til ferie.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på møde den 12. august 2019 på baggrund af et forslag fra Alternativet, at administrationen skulle udarbejde et forslag til, hvordan borgere på uddannelseshjælp og kontanthjælp, der ikke har optjent ret til ferie samt integrationsydelsesmodtagere, der ikke har ret til ferie kunne gives 2 ugers aktiveringsfri i sommerferien.
Der var opstillet en række principper for bevilling af ”aktiveringsfritagelse” som skulle gælde:
- At der gøres udtrykkeligt opmærksom på at der er tale om fritagelse for aktivering og/eller fritagelse for fremmøde til undervisning, men ikke bevilling af ”sommerferie”.
- At alle der bevilges ”aktiveringsfri” fortsat skal stå til rådighed. Der gælder derfor blandt andet et uændret forbud imod rejse til udlandet, samt pligt til at reagere på indkomne jobtilbud.
- At borgere i virksomhedspraktik kun kan få aktiveringsfri efter individuel og konkret aftale mellem virksomheden, virksomhedskonsulenten og borgeren.
- At “LærDansk” giver alle elever, der fritages for fremmøde i uge 29-30 en hjemmeopgave der er tilpasset elevens danskniveau”.
Administrationen har på baggrund af udvalgets ønske undersøgt praksis i andre kommuner bl.a. Aarhus og København, der ikke giver borgerne aktiveringsfri samt i Syddjurs, der har vedtaget en aktiveringsfri periode.
Der opleves således forskellig praksis i kommunerne. Administrationen har på den baggrund bedt kommunens juridiske afdeling om en vurdering af om der vil kunne gives aktiveringsfri i 2 uger i sommerferien.
Af vedlagte notat fremgår det klart, at det vurderes, at det ikke er lovmedholdeligt at indføre en aktiveringsfri periode:
”Lovgivningsmagten har dermed positivt og udtømmende forholdt sig til, hvilke situationer, der kan udløse aktiveringsfri og det er derfor juridisk afdelings vurdering, at det er i strid med lovgivningen, såfremt kommunen udenfor disse tilfælde meddeler ferie eller beslutter andre tiltag, der reelt skal stille modtagerne, som om de havde ferie.”
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Indstillingen godkendt.
Punkt 9 Høring af forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020
+Beslutningstema
Godkendelse af forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Udvalget oversender forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020 til Byrådet til godkendelse.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet et forslag til en Bæredygtighedsstrategi 2020, version 1.0. Forslaget er vedlagt ved bilag 1.
Miljø- og Naturudvalget drøftede den 3. september 2019 et udkast til forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020. På baggrund af de afgivne bemærkninger fra udvalget har administrationen udarbejdet et revideret forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020.
Forslaget indeholder kommunens Lokal Agenda 21-strategi samt har fokus på FNs verdensmål, særligt 8 af de i alt 17 verdensmål, som er mest relevante i forhold til temaerne i Planstrategi ’19:
- Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel
- Verdensmål 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst
- Verdensmål 9 – Industri, innovation og infrastruktur
- Verdensmål 11 – Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Verdensmål 12 – Ansvarligt forbrug og produktion
- Verdensmål 13 – Klimaindsats
- Verdensmål 15 – Livet på land
- Verdensmål 17 – Partnerskaber for handling
Input fra borgermøde afholdt den 27. juni 2019 er indarbejdet i strategien.
I formuleringen af strategien har der været fokus på følgende gennemgående tematikker:
- Det vi allerede gør,
- Det vi vil gøre,
- Hvordan vi følger op,
- Det borgere, virksomheder og foreninger selv kan gøre, og
- Planer, politikker og strategier, der er med til at realisere verdensmålene.
Denne version 1.0 af Bæredygtighedsstrategien vil i 2020 blive fulgt op af en metode til at vurdere bæredygtighedselementerne i forbindelse med vedtagelse af projekter og strategier.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udmøntningen af handlingerne i forslag til Bæredygtighedsstrategi 2020 finansieres af de berørte forvaltninger eller ved særskilte bevillinger.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 05-11-2019
Udvalget beslutter at
- sende Bæredygtighedsstrategi 2020 i høring i alle fagudvalg og i Lokaludvalget forud for strategiens godkendelse i Miljø- og Naturudvalget.
- der i forlængelse af Byrådets endelig godkendelse af Bæredygtighedsstrategi 2020 udarbejdes handleplaner for strategiens implementering i de respektive fagudvalg.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-12-2019
Indstillingen blev godkendt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fremsender strategien til Byrådets godkendelse med følgende bemærkning:
Udvalget anerkender det store arbejde, der er lagt i udarbejdelse af Bæredygtighedsstrategien og finder overordnet at strategien kommer godt rundt om de relevante verdensmål.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har med særlig interesse fokuseret på verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst, som udvalget finder særligt relevant.
Udvalget savner, at der i formuleringen af dette afsnit sættes mere fokus på mennesket, som en nødvendig forudsætning for vækst. Det kunne f.eks. gøres ved at formulere et indledende afsnit, der kunne formuleres som følger:
Svendborg kommuner arbejder med at skabe beskæftigelse og tilknytning til arbejdsmarkedet for alle kommunens borgere. Det er vigtigt, at ingen borgere står uden for arbejdsmarkedet, hvis de har mulighed for at bidrage til den økonomiske vækst.
Svendborg Kommune arbejder således målrettet med at skabe beskæftigelse til borgere med selvoplevet handicap samt at nedbringe antallet af unge, der ikke er i arbejde og som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget finder endvidere ikke, at den indsatte boks med initiativer fra borgere, virksomheder eller foreninger harmonerer med målet.
Udvalget anbefaler, at der i det videre arbejde med strategien gives mulighed for udvalgenes aktive medvirken ved udformning af relevante afsnit.
Punkt 10 Høring af regional udviklingsstrategi 2020-2023
+Beslutningstema
Regionsrådet i Syddanmark har sendt udkast til den regionale udviklingsstrategi 2020-2023, Fremtidens Syddanmark, i offentlig høring.
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- udvalget drøfter fremsendte forslag til Regional udviklingsstrategi 2020- 2023.
- udvalget tilkendegiver evt. bemærkninger med henblik på et samlet høringssvar.
Sagsfremstilling
Udkast til regional udviklingsstrategi er udarbejdet med henblik på et fælles afsæt for den regionale udviklingsindsats i de næste fire år. Strategiforslaget er blevet til i et bredt samarbejde og i dialog med parter i hele regionen. Parterne har i fællesskab formuleret konkrete forslag til, hvilke udfordringer Syddanmark bør adressere, og hvilken fælles retning, strategien skal sætte.
Strategien understøtter FN’s verdensmål og sætter rammen for den regionale udviklingsstrategi. Verdensmålene sætter retning og giver et fælles afsæt for indsatserne inden for strategiens forskellige spor. Det fælles perspektiv på arbejdet sikrer samtidig sammenhæng på tværs af områderne. Strategien sætter fokus på de områder, hvor regionen kan spille en særlig rolle. Dette har afledt følgende seks strategispor:
- Grøn omstilling, klima og ressourcer
- Rent vand og jord
- Kompetencer til fremtiden
- Sunde levevilkår
- En attraktiv og oplevelsesrig region
- Mobilitet for alle
For hvert strategispor er der udarbejdet tre retningsgivende regionale mål, som bidrager til at imødegå udfordringerne eller til at realisere særlig regionale potentialer.
Proces for høring i Svendborg Kommune
Udkast til regional udviklingsstrategi behandles i fagudvalgene og i Økonomiudvalget. Efterfølgende udarbejdes et samlet høringssvar.
Sidste frist for at afgive høringssvar er 17. januar 2020.
Lovgrundlag
Lov om regioner § 5, stk. 2
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 02-12-2019
Drøftet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Drøftet. Udvalget har ikke bemærkninger til udkastet til udviklingsstrategien.
Punkt 11 Måling af effekt af Svendborg Erhvervspolitik
+Beslutningstema
Vedtagelse af måling af effekter af Svendborg Erhvervspolitik.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Teknik- og Erhvervsudvalget vedtager forslaget til måling af effekter af Svendborg Erhvervspolitik.
- Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager orientering til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik- og Erhvervsudvalget modtog d. 6. juni en orientering om status på udarbejdelse af resultatmål. Resultatmålene er erstatte af måling af effekter, da de er kommunikerbare, og på en let forståelig måde kan vise udviklingen i de vigtigste parametre for erhvervspolitikken.
Administrationens forslag til måling af effekterne for erhvervspolitikken fremgår af linket til Power BI. Af bilaget ses en pdf-version af Power BI.
Målingerne af effekterne vil blive fremstillet som vist i Power BI og lanceres på Svendborg Kommunes hjemmeside sammen med erhvervspolitikken. Derudover vil en løbende kommunikation, af kommunens indsatser og resultater i relation til erhvervspolitikken, bidrage til at synliggøre, hvordan kommunen arbejder for at indfri målsætningerne i erhvervspolitikken.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det forventes, at offentliggørelsen af målingerne af effekterne og tilhørende løbende formidling af kommunens indsatser og resultater vil understøtte samarbejdet mellem erhvervsliv og kommune om udmøntningen af erhvervspolitikken, hvilket vil have en positiv erhvervsmæssig konsekvens.
Lovgrundlag
Lov om erhvervsfremme 2019
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 12 Evaluering af Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets arbejde
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget drøfter evalueringen.
Sagsfremstilling
I forlængelse af Byrådets seminar i 2019 besluttede alle udvalg, at der årligt skulle ske en evaluering af udvalgenes arbejde i de respektive udvalg.
Udvalget har besluttet, at følgende spørgsmål indgår i udvalgets evaluering:
- Hvordan opleves den politiske arbejdsplads i udvalget?
- Hvordan opleves samarbejdet med kollegerne i udvalget?
- Hvad er forventningerne til administrationen?
- Hvordan fungerer samspillet med administrationen?
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Drøftet.
Punkt 13 Orientering om førtidspension, seniorførtidspension mv.
+Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har ønsket en orientering om mulighederne for at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet selvom arbejdsevnen er så begrænset, at en borger er tilkendt førtidspension.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Tilkendelse af førtidspension sker som udgangspunkt efter, at sagen har været forelagt kommunens tværfaglige rehabiliteringsteam, der har repræsentanter fra beskæftigelsesområdet, socialområdet, sundhedsområdet og regionen repræsenteret ved en sundhedskoordinator.
Forud for mødet skal blandt andet afklares og beskrives
- hvilke ressourcer og udfordringer den pågældende borger har i forhold til uddannelse og beskæftigelse
- at alle relevante beskæftigelsesrettede indsatser er udtømte
- en faglig vurdering på hvorfor arbejdsevnen anses varigt og væsentligt nedsat
- at det ikke vurderes at arbejdsevnen vil kunne udvikles ved deltagelse i et ressourceforløb.
Efter indstilling fra rehabiliteringsteamet behandler pensionsudvalget sagen, hvis betingelserne er opfyldt tilkendes førtidspension.
Borgere, der er tilkendt førtidspension har mulighed for at arbejde ved siden af deres pension, men en arbejdsindtægt kan nedsætte det beløb en borger får i pension. Reglerne er forskellige alt efter om pensionen er tilkendt før eller efter 2003.
Borgere, der er tilkendt pension før 2003 (gl. ordning) kan ikke miste retten til pension uanset, hvor meget de arbejder. Kommunen kan dog gøre pensionen hvilende, hvis arbejdsindtægten vedvarende forventes at overstige det dobbelte af førtidspensionens grundbeløb (6.315 kr. før skat)
Pensionens grundbeløb påvirkes alene af pensionistens indtægt, mens pensionstillægget påvirkes af pensionistens og en evt. ægtefælle/samlevendes indtægt
Tilkendt før 1.1.2003 | Enlig | Gift/samlevende med pensionist | Gift/samlevende med ikke pensionist |
Grundbeløb nedsættes hvis pensionistens indtægt overstiger | 329.600 | 223.700 | 223.700 |
Grundbeløb bortfalder hvis pensionistens indtægt overstiger | 455.900 | 223.700 | 223.700 |
Pensionstillæg nedsættes hvis den fælles indtægt overstiger | 87.800 | 175.900 | 175.900 |
Pensionstillæg bortfalder hvis fælles indtægt overstiger | 342.600 | 413.700 | 294.800 |
For borgere, der er tilkendt pension efter 2003 (ny ordning), kan pensionen blive frakendt eller gjort hvilende hvis arbejdsevnen forbedres varigt. Hvis en person skal frakendes en tilkendt pension, skal der foretages en konkret helhedsvurdering af, om pågældende kan udføre konkrete specificerede arbejdsopgaver f.eks. i et fleksjob og dermed vedvarende opnå selvforsørgelse.
Kommunen eller borgeren kan vælge at gøre en pension hvilende, f.eks. hvis en borger får afprøvet arbejdsevnen i et fleksjob. Det betyder, at pensionsudbetalingen ophører, men genoptages, hvis forudsætningerne om erhvervsindtægtens størrelse ikke holder. Der skal ikke genansøges om pension.
For førtidspensionister efter ny ordning gælder følgende om nedsættelse af pension: hvis en enlig har indtægter over 78.800 kr. eller et ægtepar over 125.000 kr. vil pensionen blive nedsat.
Førtidspensionister, der har et ønske om at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet har mulighed for f.eks. at få ansættelse med løntilskud. Jobcentret tilbyder afklarende samtaler og hjælp, hvis en borger henvender sig.
Fra seniorførtidspension til seniorpension
Personer, der har en langvarig (20 til 25 år) og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet i form af fuldtidsarbejde eller fleksjob og som har højest 5 år til folkepensionsalderen har siden 1. januar 2014 haft mulighed for at søge om seniorførtidspension.
Seniorførtidspension er ikke en ny type pension, men alene en enklere adgang til førtidspension på. Det er fortsat et krav, at arbejdsevnen er nedsat i et sådan omfang, at personen ikke er i stand til at forsørge sig selv i et almindeligt job eller i et fleksjob. Vurderingen sker på baggrund af helbredsoplysninger og der skal ikke iværksættes beskæftigelsesrettede indsatser for at udvikle arbejdsevnen.
Der er netop indgået en ny aftale om seniorpension, der indeholder en række lempelser, der skal gøre det lettere at få seniorpension. De nye regler forventes at træde i kraft 1. januar 2020. Efter de nye regler vil der være flere med nedsat arbejdsevne, der får mulighed for at trække sig tilbage. Efter de nye regler skal der højest være 6 år til folkepensionsalderen, og personen har kun arbejdsevne til at klare sit job i 15 timer eller mindre (mod tidligere 7,5 time).
Som noget nyt, ønsker aftalepartierne ikke at lade kommunerne bevilge seniorpension, men i stedet ønskes en model, hvor en statslig myndighed som ATP varetager opgaven. Da dette ikke kan være på plads 1. januar forventes kommunerne at beholde opgaven i et år før den overgår til ATP.
KL har kritiseret processen omkring den nye aftale, idet KL først sent er orienteret om aftalen og oplyser, at kommunerne ikke ønsker at administrere ordningen midlertidigt, når der ikke er tillid til kommunernes håndtering af opgaven.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser er aktuelt ukendte, men forventes at indgå i kommuneaftalen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 14 Orientering om samarbejde med eksterne leverandører
+Indstilling
Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
I 2. halvår 2018 blev der gennemført et udbud, der dækkede indsatsen for de fleste af jobcentrets målgrupper. Baggrunden for udbuddet var at en lang række af jobcentrets aftaler med eksterne aktører udløb pr. 31/12-2018. Beskæftigelsesindsatsen er omfattet af udbudsloven, så jobcentret har en forpligtelse til at sende opgaverne i udbud.
Jobcentret skal hvert år lovgivningsmæssigt afgive mere end 6.000 tilbud, enten i form af vejledning og opkvalificering eller et virksomhedsrettet tilbud. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev orienteret om udbudsprocessen inden den gik i gang på udvalgsmødet den 13. august 2018.
Udbuddet var delt op i 3 delaftaler og Jobcentret modtog i alt 48 tilbud.
Delaftale 1: Jobparate borgere med behov for målrettet hjælp til jobsøgning – 16 tilbud
Delaftale 2: Borgere med udfordringer udover ledighed – 22 tilbud
Delaftale 3: Sygemeldte borgere - 10 tilbud
Tilbuddene blev evalueret ud fra en vægtning på 50 % Pris og 50 % kvalitet. Tildeling er således sket efter det økonomisk mest fordelagtige tilbud vurderet på bedste forhold mellem pris og kvalitet. Udbudsprocessen og evaluering af tilbuddene blev tilrettelagt i et tæt samarbejde mellem Jobcenter og Kontrakt og Udbudsafdelingen.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev på udvalgsmødet den 3. december 2018 orienteret om resultatet af udbuddet.
Vinder af delaftale 1 blev Marselisborg – Center for Udvikling, Kompetence & viden A/S, der har leveret et tilbud målrettet jobparate borgere med fokus på jobsøgning, virksomhedsrettet indsats og ABC-jobsøgningsstrategi.
Vinder af delaftale 2 blev AS3, der gav tilbud målrettet borgere med udfordringer ud over ledighed. Hovedfokus for målgruppen er at bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet via virksomhedsrettet indsats og/eller ordinære timer.
Vinder af delaftale 3 blev Quick Care A/S der gav tilbud til sygemeldte borgere.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev på udvalgsmøde den 1. april 2019 orienteret om jobcentrets samarbejde med eksterne leverandører. På udvalgsmødet fortalte Quick Care A/S om deres tilbud.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har til en hver tid mulighed for at invitere eksterne leverandører til at fortælle om de tilbud jobcentret køber.
Som følge af ændringer i Beskæftigelsesloven pr. 1. januar 2020 er jobcentret aktuelt i gang med at evaluere og tilpasse tilbudsviften til de enkelte målgrupper, så den matcher den nye lovgivning. Det kan betyde ændringer i eksisterende aftaler og evt. nye udbudsprocesser, hvilket udvalget løbende vil blive orienteret om.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afholdes indenfor budgetrammen.
Lovgrundlag
Lov om en Aktiv beskæftigelsespolitik.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 15 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra formanden
- Besøg hos Training for Warriors
- Jobcamp
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Orientering om Borgerservice
- Decissionsskrivelse fra Udlændinge og Integrationsministeriet
- Nøgletalsrapporter fra RAR Fyn
- Nyhedsbrev fra RAR Fyn Nov. 2019
- Orientering om aktuelle ledighedstal opgørelser
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-12-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.