Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Dagsordenen blev godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Hanne Ringgaard Møller deltog ikke i behandlingen af punkt 1 og 2.
Punkt 2 Fokusområde Samarbejde
+Beslutningstema
Oplæg fra leverandør
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
I den godkendte Beskæftigelsesplan for 2020 er der fokus på samarbejde.
En del af samarbejdet på beskæftigelsesområdet, er samarbejde med eksterne leverandører.
På mødet får udvalget en præsentation af en af jobcentrets leverandører, der orienterer om det nuværende samarbejde med Svendborg Kommune.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Hanne Ringgaard Møller deltog ikke i behandlingen af punkt 1 og 2.
Punkt 3 Budgetproces 2021 - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets budgetproces.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalgets budgetproces 2021 godkendes.
Sagsfremstilling
På udvalgets møde i februar blev udvalget orienteret om Svendborg Kommunes budgetprocedure for 2021.
Med udgangspunkt i kommunens budgetprocedure fremlægges Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets egen tidsplan og budgetproces for 2021, herunder inddragelse af MED-systemet samt andre interessenter på udvalgets område.
På mødet har udvalget ligeledes indledende drøftelser om, hvilke temaer/indsatser, udvalget ønsker at drøfte i relation til budget 2021.
Regeringen har fremsat forslag om en ændring af udligningssystemet. De samlede konsekvenser er fortsat ukendte, dels fordi forslaget skal forhandles politisk og dels fordi de afledte konsekvenser for finansieringstilskud m.v. er ukendte. Først efter indgåelse af kommuneaftalen til sommer vil konsekvenserne for budget 2021 foreligge.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afledte udgifter som følge af nye tiltag finansieres inden for udvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Udvalgets budgetprocedure 2021 blev godkendt. Temaer til budget 2021 blev drøftet.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 4 Forretningsorden Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Justering af frist for udsendelse af dagsordener i Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets forretningsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At udvalget godkender den reviderede forretningsorden.
Sagsfremstilling
På Økonomiudvalgets møde den 18. februar 2020 besluttede Økonomiudvalget, at anmode fagudvalgene om at ændre deres forretningsordener, således fagudvalgenes dagsordener udsendes senest 6 hverdage før udvalgsmøderne. Ved beregningen af fristen for udsendelse regnes lørdag som en hverdag, og dagen for mødets afholdelse medregnes ikke i fristen.
Endvidere vil der i dagsordenpunkterne blive tilføjes et felt, hvori der skrives hvor sagen afgøres. Eksempel kan ses i vedlagte bilag.
Hvis dagsordenpunktet har tilknytning til en politik vil administrationen sikre at politikken bliver vedlagt som bilag eller at der indarbejdes et link i dagsordenspunktet.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Forretningsordenen blev godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 5 Strategi for forebyggelse og nedbringelse af sygefravær i ældreplejen
+Beslutningstema
Godkendelse af samarbejdsstrategi
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at samarbejdsstrategien for forebyggelse og nedbringelse af sygefravær i ældreplejen godkendes
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune søgte og fik i 2018 puljemidler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) til at udarbejde en analyse og en strategi for nedbringelse af sygefraværet i ældreplejen.
Tilsagnet fra STAR er betinget af, at strategien er centreret om 4 kerneelementer:
- Forebyggelse
- Samarbejde mellem Ældreplejen, HR og Jobcentret
- Fremrykket indsats
- Brug af gradvis tilbagevenden.
Projektet har i hele projektperioden været forankret i en styregruppe med repræsentanter fra Ældreområdet, HR og Jobcenter samt en projektgruppe med medarbejderrepræsentanter.
Svendborg Kommune er kendetegnet ved at have et relativt lavt sygefravær i ældreplejen i forhold til andre kommuner, men da der er set en svagt stigende tendens er der fokus på at styrke samarbejdet mellem parterne, således at der kan fortsat er et lavt sygefravær og en så høj grad af fastholdelse som muligt.
I projektperioden er der i samarbejde med konsulentfirmaet DISCUS udarbejdet en analyse af sygefraværet, samt holdninger til sygefravær og forebyggelse på arbejdspladsen. Analysen har været præsenteret for alle ledere og medarbejderrepræsentanter, samt repræsentanter fra kommunens HR og jobcenter, som alle har haft mulighed for at byde ind i forhold til de 4 kerneelementer.
Styregruppen har på baggrund af ovenstående forløb udarbejdet en samarbejdsstrategi for forebyggelse og nedbringelse af sygefravær i ældreplejen. Samarbejdsstrategien er udarbejdet i tæt samspil med medarbejderrepræsentanter, og danner grundlag for et styrket samarbejde. I processen med udarbejdelsen af samarbejdsstrategien er der udarbejdet en idébank med forslag der vil blive arbejdet videre med i forbindelse med implementering af strategien.
Målsætningen er, at sygefraværet skal nedbringes og fastholdes under 5 procent, samt at der skal etableres et større samarbejde med jobcentret.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet er finansieret af puljemidler fra STAR
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 6 Redegørelse om ikke-vestlige indvandrere på offentlig forsørgelse
+Beslutningstema
Orientering om redegørelse
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på møde den 3. februar, at de ønskede en belysning af den historiske udvikling i integrationsindsatsen.
På den baggrund har administrationen set nærmere på udviklingen i andelen af indvandrere fra ikke-vestlige indvandrere der er offentligt forsørgede. En analyse fra DA i november 2019 beskrev et økonomiske potentiale på 28 mio. kr. hvis Svendborg Kommunes andel lå på landsgennemsnittet.
Administrationen har set nærmere på tallene bag denne analyse, og den udvikling, der har været på området i første del af det vedlagte notat. Analysen bygger på alle indvandrere uanset tidspunkt for deres flytning til Svendborg. I anden del af notatet er der set nærmere på de borgere, Svendborg kommune har overtaget integrationsansvaret for siden 2015.
Svendborg Kommune har en større andel af ikke-vestlige indvandrere på offentlig forsørgelse end landsgennemsnittet, men andelen har været faldende siden 2016.
Forskellen til landsgennemsnittet ses primært på de midlertidige ydelser; kontanthjælp og integrationsydelse samt på permanent offentlig forsørgelse; førtidspension.
Fra 2018 til 2019 er andelen af borgere på de midlertidige ydelser nedbragt, men der er fortsat 40 procent af målgruppen, der modtager førtidspension. Det er ikke muligt at nedbringe denne andel ved en beskæftigelsesrettet indsats, fokus skal være forebyggende i forhold til at begrænse antallet af borgere, der har behov for en førtidspension.
Når man ser på gruppen af borgere, der er ankommet fra 2015 og frem, hvor Svendborg Kommune har haft integrationsansvaret og iværksat en beskæftigelsesrettet indsats med fokus på selvforsørgelse viser tallene, at antallet af borgere der ikke modtager ydelse fra jobcentret efter 5 år udgør 80 procent.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 7 Årsrapport 2019 - Kontrol med uretmæssig modtagelse af offentlige ydelser
+Beslutningstema
Orientering om Årsrapport for kontrolgruppens arbejde
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Der udarbejdes årligt en status for kontrolarbejdet vedr. sociale ydelser i det forgangne år. Årsrapporten beskriver kontrolgruppens aktiviteter og indsatser i 2019.
Kontrolindsatsen arbejder primært med 3 typer af sager:
- Folkeregistersager
- Sociale sager
- Virksomhedskontroller
Der arbejdes med 4 kontroltrin i kontrolarbejdet:
Trin 0: Information til borgere om pligter og rettidigheder f.eks. i form af kampagner
Trin 1: Kontrol i forbindelse med ansøgning af ydelse.
Trin 2: Kontrol i løbende sager, når borgeren er bevilget en ydelse
Trin 3: dybdegående kontrol i forbindelse med en undren.
Trin 0-2 varetages i den daglige sagsbehandling, mens trin 3 varetages af kontrolgruppen og det er denne indsats, der beskrives i årsrapporten.
Kontrolgruppen har i 2019 behandlet 94 sager mod 93 sager i 2018. Årsresultatet for 2019 er en samlet besparelse på 2.871.156. Resultatet for 2019 er lavere end det samlede resultat for 2018 som udgjorde 6.306.350 kr. Dette skyldes primært, at væsentlig flere af de henvendelser kontrolgruppen i 2019 har fået og behandlet, har drejet sig om bopælsforhold, som erfaringsmæssigt ikke giver samme provenu, som sager omhandlende sociale ydelser.
Ved budgetforliget 2020 blev der afsat midler til en øget indsats på området. Med den ekstra medarbejder, vil kontrolgruppen kunne øge deres interne samarbejde ved at øge kendskabet hos andre afdelinger til kontrolgruppens arbejde. Det er KLs anbefaling netop at styrke det interne samarbejde, da dette erfaringsmæssigt giver det højeste provenu.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 8 RAR Fyn Nøgletalsrapporter
+Beslutningstema
Orientering om rapporter fra RAR Fyn
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Det Regionale Arbejdsmarkedsråd, RAR Fyn har fremsendt 2 nøgletalsrapporter til udvalgets orientering og drøftelse.
Notatet ”Udviklingen på arbejdsmarkedet” præsenterer nøgletal for det fynske arbejdsmarked. Der er fokus på den seneste arbejdsmarkedsbalance, der blandt andet beskriver udviklingen i forgæves rekrutteringer. På Fyn er der især forgæves rekrutteringer indenfor Sundhed og Socialvæsen og handel som er 2 store brancheområder, men også indenfor bygge og anlæg samt industri opleves rekrutteringsproblemer.
Generelt ses der en stigende beskæftigelse på Fyn, der udviklingsmæssigt er på niveau med hovedstadsområdet og over landsgennemsnittet. Ledigheden har været faldende i de sidste år, der ses dog en svagt stigende tendens for flere af de fynske kommuner, herunder Svendborg. Denne tendens skyldes de moderate forventninger til væksten i Danmark, hvorfor der fortsat kan forventes en svag stigning i ledigheden på Fyn.
Notatet ”Status på resultater og indsats” giver et overblik over arbejdsmarkedsindsatsen i kommunerne i RAR Fyns område i forhold til beskæftigelsesministerens benchmarkmåling.
Svendborg Kommune klarer sig bedre end forventet på beskæftigelsesområdet jævnfør ministerens benchmark. Rapporten ser dog også nærmere på placeringen indenfor flere af målgrupperne samt den indsats der gives.
På dagpengeområdet er Svendborg placeret som nr. 45 på benchmarkslisten og klarer sig resultatmæssigt som forventet i forhold til kommunens rammevilkår. Samtaler og aktive tilbud er de bedst virkende instrumenter i beskæftigelsesindsatsen. I forhold til samtaler ligger Svendborg over landsgennemsnittet, mens der er et potentiale for at forbedre den aktive indsats.
På kontanthjælpsområdet er Svendborg placeret som nr. 26 og klarer sig resultatmæssigt bedre end forventet. I forhold til samtaler og aktiv indsats ligger Svendborg over landsgennemsnittet for såvel samtaler som aktive tilbud, men isæt for aktivitetsparate borgere ses et forbedringspotentiale.
På sygedagpengeområdet er Svendborg placeret som nr. 40 og klarer sig resultatmæssigt som forventet. I forhold til samtaler ligger Svendborg højt placeret i forhold til den tidlige indsats, mens der ses et forbedringspotentiale i forhold til en aktiv indsats samt samtaler i sager med længere anciennitet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 9 RAR Fyns anbefalinger til anvendelse af nytteindsatsen
+Beslutningstema
Orientering om RAR Fyns anbefalinger til nytteindsatsen
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) Fyn har den 28. januar vedtaget ”RAR Fyns anbefalinger for anvendelse af nytteindsats”, der er uændrede i forhold til de tidligere anbefalinger.
Nytteindsatsen i Svendborg er forankret i CETS – Center for Ejendom og Teknisk Service, og der udføres alene samfundsnyttige opgaver, der er afstemt med arbejdsmarkedets parter, og som ligger ud over, hvad der er budgetteret med. Indsatsen er tilrettelagt så den lever op til de 4 anbefalinger fra RAR Fyn.
- Hensigten med nytteindsats er at motivere borgeren til at søge ordinær uddannelse eller beskæftigelse
I Svendborg anvendes nytteindsats som et motiverende tilbud til borgere, der ikke vurderes at have behov for opkvalificerende tilbud. Det er primært åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og jobparate kontanthjælps/uddannelseshjælpsmodtagere, der visiteres. Tilbuddet kan anvendes som rådighedsafprøvende for a-dagpengemodtagere, men det sker sjældent.
- Der skal i perioden, hvor borgeren er i nytteindsats, følges op, motiveres og gives mulighed for at borgeren kan søge ordinært job/og eller uddannelse.
I Svendborg er timetallet i nytteindsatsen politisk fastsat til 28 timer for at give mulighed for job/uddannelsessøgning..
- Der er en klar procedure for at sikre, at nytteindsatsen ikke erstatter ordinære driftsopgaver eller opgaver der er budgetteret med i kommunen.
I Svendborg aftales alle opgaver på et årligt møde mellem CETS, Jobcentret og repræsentanter fra LO Sydfyn og DA. Der er en gensidig aftale om at tage kontakt, hvis der er ønske om nye opgaver eller det opleves at der udføres opgaver, der ikke er aftalt.
- Rimelighedskravet skal være opfyldt, og det sikres, at kravet fortløbende er opfyldt, eller der søges dispensation hos RAR Fyn.
I Svendborg har der ikke været behov for en dispensationsansøgning i de sidste år, da antallet af fremmødte borgere er lavere end det der udløser krav om en dispensationsansøgning
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 13.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).
Punkt 10 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Der orienteres om Borgerservice på kommende udvalgsmøde.
- Der orienteres om Borgerservice på kommende udvalgsmøde.
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- RAR Fyn Beskæftigelseskonference 1. april 2020 i Odeon, Odense kl. 9-13. Program er vedlagt.
- Opkvalificeringsforløb til restaurationsbranchen
- Brexits betydning for borgerne på beskæftigelsesministeriets område
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (udleveres på mødet)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 02-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Mette Kristensen (V).