Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsordenen
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Dagsordenen blev godkendt.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 2 Status - Covid-19 situationen på beskæftigelses- og borgerserviceområderne
+Beslutningstema
Orientering om den aktuelle situation
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Orientering om konsekvenser og initiativer i forhold til Covid-19 på beskæftigelsesområdet og i kommunens borgerservice.
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 3 Godkendelse af aktivitetsplan - Social Ansvarlighed
+Beslutningstema
Godkendelse af aktivitetsplan
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at aktivitetsplanen godkendes
Sagsfremstilling
Som led i budgetforliget for 2021 blev det besluttet at ” der iværksættes en indsats med henblik på at skabe jobmuligheder for de borgere, der befinder sig længere væk fra arbejdsmarkedet. Indsatsen skal understøtte lokale virksomheder med social ansvarlighed. Jobcentret skal f.eks. tilbyde virksomhederne at medvirke til facilitering af virksomhedsbesøg, fyraftensmøder og netværksaktiviteter, som kan inspirere med ny viden og understøtte konkrete behov.”
I forbindelse med udmøntning af budgetforliget er der fokus på at arbejde med såvel socialøkonomiske virksomheder, forstået som registrerede socialøkonomiske virksomheder samt den bredere definition, der handler om samarbejde med virksomheder, der ønsker at samarbejde med jobcentret for at tage et socialt ansvar.
Der vil blive arbejdet videre med begge definitioner i en lokal kontekst. Der forventes at være fokus på denne indsats i hele 2021 og udvalget vil løbende blive orienteret om og inddraget i arbejdet.
Vedlagt er udkast til aktivitetsplan for perioden fra januar-juni 2021. Aktivitetsplanen indeholder såvel administrative som politiske aktiviteter.
Der er indgået aftale med ”Code of Care”, og det foreslås at de inviteres til at præsentere konceptet på udvalgets møde den 8. marts 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afholdes indenfor den afsatte budgetramme
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Aktivitetsplanen blev godkendt.
Arrangementet i april afholdes som en workshop med inviterede eksterne deltagere.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 4 Indsatsplan 2021 - 1. udkast
+Beslutningstema
Drøftelse af første udkast til Indsatsplan 2021
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter udkast til Indsatsplan 2021
Sagsfremstilling
Byrådet godkendte den 15. december 2020 Beskæftigelsesplanen for 2021.
Beskæftigelsesplanen sætter den overordnede ramme for beskæftigelsesindsatsen, idet den fastlægger de overordnede principper og fokusområder for indsatsen.
Som et supplement til beskæftigelsesplanen udarbejdes en indsatsplan, der lidt mere detaljeret beskriver indsatserne samt opstiller resultat- og indsatsmål for 2021.
Udvalget besluttede på møde den 11. januar, at administrationen på baggrund af drøftelserne i udvalget skulle udarbejdet første udkast til en indsatsplan.
Indsatsplanen er bygget op således, at der indledes med de overordnede resultat- og indsatsmål, hvorefter der er beskrevet målsætninger for følgende områder:
- Borgere tæt på arbejdsmarkedet
- Borgere længere fra arbejdsmarkedet
- Borgere omfattet af integrationsindsats
- Unge på uddannelseshjælp
- Sygemeldte og borgere i jobafklaringsforløb
- Virksomhedsservice.
Administrationen indstiller, at udvalget drøfter udkast og opbygning af indsatsplanen for 2021, og at udvalget herefter inviterer repræsentanter fra partier, der ikke er en del af udvalget til en drøftelse i forbindelse med udvalgets møde den 8. marts 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Indsatserne afholdes af budgetrammen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Udkastet oversendes til behandling på udvalgsmødet den 8. marts 2021, idet udkastet tilrettes efter udvalgets bemærkninger.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 5 Oversigt over aktuelle puljefinansierede aktiviteter på Beskæftigelsesområdet
+Beslutningstema
Orientering om puljefinansierede aktiviteter
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
På Beskæftigelses – og Integrationsområdet udmeldes der løbende puljer og projekter, der skal understøtte indsatsen.
Udvalget orienteres løbende om ansøgning og status på de enkelte projekter.
Administrationen har udarbejdet en oversigt over igangværende puljefinansierede projekter/indsatser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Indgår i det samlede regnskab
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 6 Tilbudsoversigt februar 2021
+Beslutningstema
Orientering om aktuel tilbudsvifte
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
En række indsatser på beskæftigelsesområdet skal give borgerne en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet. Helt forenklet består beskæftigelsesindsatsen dels af de samtaler, der er mellem borgere og medarbejdere i jobcentret og de tilbud, borgerne henvises til som led i deres plan.
Et af de allervigtigste redskaber i beskæftigelsesindsatsen er den virksomhedsrettede indsats i form af virksomhedspraktikker eller løntilskud.
Erfaringerne på beskæftigelsesområdet er at det er effektfuldt at den ledige er på en arbejdsplads. Det kan f.eks. være gennem deltagelse i et virksomhedsrettet tilbud på en loka virksomhed. Virksomhedsrettede indsatser iværksættes både af eksterne leverandører og jobcentrets egne virksomhedskonsulenter.
For nogle ledige vil der være behov for andre tilbud, forud for f.eks. en praktik, andre borgere har brug for opkvalificering forud for en ansættelse. Jobcentret har samarbejde med en lang række af eksterne leverandører om tilbud, der enten skal bringe den ledige i job, praktik eller tættere på arbejdsmarkedet.
Når der skal indgås aftaler om nye tilbud følges kommunens udbudsregler i samarbejde med kommunens udbudsafdeling. Et tilbud kan f.eks. være et jobsøgningsforløb. Ved aftaler der er omfattet af udbudsreglerne godkender Beskæftigelses- og Integrationsudvalget udbudsproces og vægtningskriterier. Små aftaler indgås administrativt, hvor reglerne om tilbudsindhentning bringes i anvendelse. Udover de faste aftaler anvendes der en række enkeltpladskøb, f.eks. AMU- kurser (Arbejdsmarkedsuddannelser) mv., indenfor brancher, hvor der er fokus på gode jobmuligheder.
Administrationen har udarbejdet vedlagte øjebliksbillede over de aktuelle tilbud. I oversigten er tilbuddene opdelt efter de målgrupper, der oftest benytter sig af tilbuddet. Nogle tilbud indgår i oversigten under flere målgrupper. Selv hvis et tilbud ikke fremgår under den enkelte målgruppe vil der som oftest være mulighed for at bruge tilbuddet til andre målgrupper, såfremt det vurderes at være det bedste tilbud til den pågældende borger.
Listen er et øjebliksbillede, da behovet for indsatser løbende ændrer sig afhængig af det aktuelle arbejdsmarked og jobcentrets borgersammensætning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Afholdes indenfor budgetrammen for beskæftigelsesindsats
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 7 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Formanden orienterede om møder med A-kasser og faglige organisationer.
- Formanden orienterede om møder med A-kasser og faglige organisationer.
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Jesper Larsen (V) ønskede en drøftelse af mulighed for at undgå udsendelse af digital post til sårbare borgere i weekender og på helligdage.
- Jesper Larsen (V) ønskede en drøftelse af mulighed for at undgå udsendelse af digital post til sårbare borgere i weekender og på helligdage.
- Orientering fra administrationen
- Decisionsskrivelse vedr. 2019 fra Styrelsen fra Arbejdsmarked og Rekruttering
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser(eftersendes)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).
Punkt 8 Danskuddannelse
+Beslutningstema
Beslutning om udbud af danskuddannelse
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget beslutter om:
- Svendborg Kommune ønsker at indgå i et samarbejde med Odense og øvrige fynske kommuner om udbud af Danskuddannelse
- Svendborg Kommune ønsker at lave et selvstændig udbud af Danskuddannelse
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev på møde den 11. januar 2021 orienteret om de umiddelbare fordele og ulemper ved henholdsvis et fælles udbud og et lokalt udbud.
Som udvalget blev orienteret om afventede administrationen oplæg til en business case fra Odense Kommune. Dette materiale er nu modtaget og det beskriver den påtænkte udbudsproces og det påtænkte udbudsmateriale de fynske kommuner har mulighed for at blive en del af.
Processen ved et fælles udbud:
- Kommunerne skal tilkendegive senest 5. februar 2021 om de ønsker at være en del af udbuddet
- Materialet sendes i ekstern høring fra den 5.-15. februar 2021
- Udbudsrunden løber fra 22. februar – 25. marts 2021
- Fra 25. marts – 28. maj 2021 pågår tilbudsevaluering og forhandling
- Kontraktindgåelse og implementering i perioden 28. juni – 31. december 2021
- Kontraktstart 1. januar 2022.
Forberedelse af udbud
Odense kommune har forud for udarbejdelse af materialet haft dialogmøde med 9 mulige leverandører; herunder blandt andet HF VUC FYN, AOF Center Fyn og Syddansk Erhvervsskole. Samtlige leverandører har udtrykt interesse i udbuddet grundet det fynske samarbejde og der forventes 5-6 tilbud.
Udbudsmaterialet vil forud for udbuddet blive sendt i høring i markedet.
Krav til indhold i tilbud
Der stilles krav om at der etableres undervisningssteder i de kommuner, der ved tilslutning til udbuddet har ønsket dette. Der er krav om alle undervisningssteder skal være centralt placerede, have let adgang med offentlig transport og lokalerne skal være handicapvenlige. Ordregiver vil skulle godkende placeringen. Når der afgives tilbud skal der angives en pris for undervisning på centerskolen i Odense og prisen i satellitter. Alle kommuner kan frit vælge mellem undervisningsstederne.
Leverandøren skal lave individuelle læringsplaner for alle kursister. Der skal være et samarbejde mellem leverandør, kursist og jobrådgiver om den individuelle læringsplan, der også skal vurdere behovet for sprogpraktik.
Leverandøren skal sikre en fleksibel undervisning, der fremmer samspillet mellem kursistens beskæftigelse, aktivering og uddannelse. Hvilket betyder, at der også skal kunne tilbydes aftenundervisning.
Undervisning og vejledning i brug af IT-udstyr skal være indeholdt i undervisningen. Der skal være afsat ressourcer til at vejlede kursister videre til uddannelse, herunder særligt erhvervsuddannelser og AMU-undervisning (Arbejdsmarkedsuddannelse).
Leverandøren skal kunne tilbyde forlagt undervisning helt ned til 2 kursister.
Leverandøren skal etablere et ressourcecenter/studiecenter hvor kursisterne har mulighed for at opholde sig udenfor undervisningstiden, med f.eks. studieværksted, jobklub, IT-hjælp mv. Kravet om ressourcecenter vil kun gælde undervisningssteder af en vis volumen (100 kursister). Svendborg Kommune har aktuelt 116 kursister tilmeldt danskuddannelse, fordelt på de forskellige moduler på de 3 danskuddannelsesniveauer.
Tilkøbsmuligheder
I forbindelse med udbuddet vil der blive indhentet pris på ydelser, der kan tilkøbes ud over danskundervisningen. Det vil altid være den ansvarlige jobrådgiver, der bevilger en tilkøbsydelse. Det må forventes, at tilkøbsydelserne vil blive udbudt i Odense.
MK-Hold, som er mundtlig kommunikations-forløb for kursister der ikke progredierer skriftligt, men som kan progrediere mundtligt. Odense Kommunes pædagogiske konsulent kan inddrages i vurderingen af om kursister er i målgruppen for forløbet.
IT-undervisning i form af særligt tilrettelagt for målgruppen, hvor der er fokus på kursister på Danskuddannelse 1, hvor sproget er en udfordring og hvor mange ikke har erfaring med IT.
Integrationsuddannelse hvor der er fokus på borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet. Der forventes et 6 ugers forløb med fokus på sundhed, beskæftigelse og familieliv.
Særlige krav til kommende leverandør
Der stilles krav om at alle lærere, der skal bruges på opgaven, skal være færdiguddannede til at undervise i Dansk som andetsprog for voksne, samt at leverandøren har erfaring med undervisning af målgruppen.
Leverandøren skal samtidig leve op til overholdelse af kontraktkommunernes eventuelle arbejdsklausuler.
Derudover stiller Odense Kommune krav om at leverandøren skal opfylde en særlig beskæftigelsesklausul om beskæftigelse af særlige grupper ledige. De øvrige kommuner har mulighed for at stille tilsvarende krav. Administrationen anbefaler at Svendborg tilslutter sig denne beskæftigelsesklausul, hvis Svendborg går med i et fælles udbud.
Driftsaftale med Odense
Odense Kommune vil fungere på tovholder på såvel udbud som drift af aftalen efterfølgende. Det sker ved at kommunerne indgår en driftsaftale.
Driftsaftalen betyder at Odense kommune:
- Gennemfører lovpligtigt tilsyn; pædagogisk, administrativt og økonomisk.
- Koordinerer henvisninger og betaler regninger
- Afholder statusmøder med leverandører og faciliterer et udviklingsforum.
Driftsaftalen vil koste et overhead som dækker Odense kommunes administrative omkostninger samt et tillæg på 1% for kommuner, der ønsker en satellit. Udgifterne fordeles efter de estimerede købsmængder i de kommuner, der tilslutter sig businesscasen.
Tildelingskriterier
Der tildeles efter det bedste forhold mellem pris og kvalitet.
Underkriteriet pris indeholder delkriterierne: pris, pris i satellitter, pris på tilkøbsydelser.
Underkriteriet kvalitet indeholder bl.a. underkriterierne;
- motivation, fastholdelse og fravær
- tilrettelæggelse, herunder beskæftigelsesrettet sprogindlæring
- samarbejde og udvikling
Kontraktperiode
Kontraktperioden er fra 1. januar 2022 til 31.december 2025 med mulighed for 2 x 12 måneder. Kontrakten kan opsiges med 6 måneders varsel, dog tidligst efter 2 år. Leverandøren kan opsige aftale med 9 måneders varsel.
De enkelte kommuner har en individuel og selvstændig kontrakt, og kan dermed selv træffe afgørelse om opsigelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det er ikke muligt at vide hvilke priser et udbud vil medføre. Det forventes dog, at det ikke vil være muligt at fastholde de nuværende meget lave priser. Dette begrundes i den nuværende markedsstruktur samt et stærkt faldende kursistgrundlag. Det vurderes dog, at priserne grundet den potentielt store volumen ved et fynsk samarbejde vil kunne holdes på et acceptabelt niveau, således at de samlede udgifter ikke forventes at afvige voldsomt fra de nuværende.
Udgifterne til danskuddannelse i 2020 udgjorde 3 mio. kr.
Udgifterne til driftsaftalen kan først fastlægges når Odense Kommune ved, hvor mange kommuner der tilslutter sig det fælles udbud. Odense Kommune oplyser dog at de nuværende administrative udgifter til danskuddannelsesopgaven beløber sig til ca. 1,5 mio. kr. Odense vil genberegne de administrative udgifter, så snart de kender det endelig antal kommuner, kursister og satellitter.
Det anslås, at Svendborg Kommunes andel heraf vil udgør cirka 0,3-0,5 mio. kr. hvilket dog afhænger af hvor mange kommuner, der tilslutter sig et fælles udbud samt det forventede kursistantal i kommunerne.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen kendte
Lovgrundlag
Udbudsloven
Lov om Danskuddannelse
Sagen afgøres i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 01-02-2021
Udvalget besluttede at indgå i et samarbejde med Odense Kommune og øvrige fynske kommuner om udbud af danskuddannelse. Inden for rammen af det fælles udbud er udvalget indstillet på at sikre lokal forankring.
Der var afbud fra Søren Kongegaard (A). Som suppleant deltog Karl Magnus Bidstrup (A).