Sciencelinjen logo
Sciencelinjen logo

Sciencelinjen

I Svendborg Kommune har vi en kommunal Sciencelinje for elever i 7.-9. klasse. Sciencelinjen er en helt unik linje som udbydes til elever med en særlig stor interesse og motivation for at arbejde med, og udforske det naturfaglige område. Sciencelinjens læringsmetoder tager udgangspunkt i en undersøgende, eksperimenterende og problemløsende tilgang.

Sciencelinjen er for elever der:

  • Gerne vil socialt samvær
  • Godt kan lide at fordybe sig i, undersøge og eksperimentere med diverse ting.
  • Er interesseret i de mindste ting på jorden og de største ting i universet.
  • Godt kan lide at lære og få ideer, der kan afprøves i virkeligheden
  • Har mod på at flytte sin læring fra klasseværelset ud-i-verden
  • Brænder for at vide noget om bl.a. rummet, jordkloden, vand, blod, kemiske stoffer, naturen og meget andet.

På Sciencelinjen lærer eleverne i en vekselvirkning mellem underviserens teoretiske formidling af viden samt en undersøgende og problemløsende tilgang, hvor man individuelt og i teams arbejder med at skabe sin egen viden i/ og gennem praksis. På sciencelinjen udvikler eleverne sin tænkning og forståelse i forhold til faglig viden og egne læreprocesser. Eleverne udvikler også deres nysgerrighed, undren og fantasi, samt styrker deres evne til at stille spørgsmål og udpege problemstillinger. Eleverne udvikler deres kreative og innovative side, og styrke deres samarbejdsevner og fællesskabsforståelse.

 

Sciencelinjen samarbejder med blandt andet ungdomsuddannelser og erhvervslivet, hvorfor læring også foregår andre steder end på Tåsingeskolen, hvor sciencelinjen er placeret.

På følgende link, kan du læse mere om Sciencelinjen og hvordan du ansøger om at blive en del af linjen: https://www.sciencelinjen.dk

 

Et eksempel på hvordan der arbejdes kan du læse mere om i denne artikel fra Fyns Amts Avis: Griseøjne, spildesign og hjemmelavede vindmøller: Elever bruger hænderne og nysgerrigheden til at lære med

Du kan også i artiklen nedenfor læse hvad Oskar og Nanna fra 9.s  siger om at gå på Sciencelinjen.