Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

PPR er en rådgivningsinstans, der primært betjener dagtilbud og skole i forhold til specialpædagogisk bistand iflg. Folkeskoleloven og bekendtgørelser om specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
 

  • PPR har en konsulentfunktion i forhold til dagtilbud og skoler, hvor der kan gives rådgivning, når personalet har bekymring for et barns udvikling.
  • PPR’s indsats igangsættes ud fra et indstillingsskema, hvor barnets/den unges ressourcer og vanskeligheder beskrives. Indstillingen udarbejdes af dagtilbud/skolen i samarbejde med forældrene. Forældre kan også indstille.


Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings ydelser retter sig mod:

  • Børn og unge med tale-/sprog- vanskeligheder.
  • Børn og unge med hørevanskeligheder.
  • Børn og unge med specifikke indlæringsvanskeligheder.
  • Børn og unge med forsinket udvikling/generelle indlæringsvanskeligheder.
  • Børn og unge med adfærd-, kontakt- og trivselsvanskeligheder.
  • Børn og unge med neurologiske vanskeligheder og gennemgribende udviklingsforstyrrelser.


PPR’s medarbejdere består af psykologer, tale-/hørepædagoger og konsulenter der arbejder med:

  • Pædagogiske psykologiske undersøgelser/vurderinger.
  • Rådgivning og vejledning.
  • Undervisning af børn med tale- og sproglige vanskeligheder.
  • Samtaleforløb til børn og forældre.
  • Henvisninger til specialundervisning for elever med behov for specialpædagogisk bistand i
  • inkluderende, integrerende og segregerende skoleformer.


PPR’s medarbejdere kan formidle kontakt til andre sagkyndige f.eks. Det Børnepsykiatriske Hus og Specialrådgivningen.