Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
PPR er en rådgivningsinstans, der primært betjener dagtilbud og skole i forhold til specialpædagogisk bistand iflg. Folkeskoleloven og bekendtgørelser om specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
- PPR har en konsulentfunktion i forhold til dagtilbud og skoler, hvor der kan gives rådgivning, når personalet har bekymring for et barns udvikling.
- PPR’s indsats igangsættes ud fra et indstillingsskema, hvor barnets/den unges ressourcer og vanskeligheder beskrives. Indstillingen udarbejdes af dagtilbud/skolen i samarbejde med forældrene. Forældre kan også indstille.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings ydelser retter sig mod:
- Børn og unge med tale-/sprog- vanskeligheder.
- Børn og unge med hørevanskeligheder.
- Børn og unge med specifikke indlæringsvanskeligheder.
- Børn og unge med forsinket udvikling/generelle indlæringsvanskeligheder.
- Børn og unge med adfærd-, kontakt- og trivselsvanskeligheder.
- Børn og unge med neurologiske vanskeligheder og gennemgribende udviklingsforstyrrelser.
PPR’s medarbejdere består af psykologer, tale-/hørepædagoger og konsulenter der arbejder med:
- Pædagogiske psykologiske undersøgelser/vurderinger.
- Rådgivning og vejledning.
- Undervisning af børn med tale- og sproglige vanskeligheder.
- Samtaleforløb til børn og forældre.
- Henvisninger til specialundervisning for elever med behov for specialpædagogisk bistand i
- inkluderende, integrerende og segregerende skoleformer.
PPR’s medarbejdere kan formidle kontakt til andre sagkyndige f.eks. Det Børnepsykiatriske Hus og Specialrådgivningen.