Punkt 14 Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle
Beslutningstema
Projektforslaget for ”Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle” skal godkendes efter varmeforsyningsloven. Projektforslaget omfatter opførelsen af en fjernvarmecentral med en 4 MW luft-til-vand varmepumpe og 7 MW gaskedel som backup. Projektforslaget erstatter derved tidligere projektgodkendelse fra juni 2018, som konverterede området til fjernvarmeforsyning i gældende vedtagne forsyningsområde.
Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. har i forlængelse til projektforslaget anmodet om kommunegaranti for lån på op til 190 mio. kr. og frigivelse af resterende 2,3 mio. kr. fra tidligere godkendte kommunegaranti på 3 mio. kr. til videre myndighedsbehandling og udbudsproces.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
A:
- At projektforslaget fra Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. om ”Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle” godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
- At garanti for lån for op til 190 mio. kr. imødekommes ved opfyldelse af betingelser for opnåelse af tilslutning beskrevet i sagsfremstillingen.
- At de resterende 2,3 mio. kr. af tidligere godkendte kommunegaranti på 3 mio. kr. til udarbejdelse af et udbudsmateriale og myndighedsbehandling frigives ved opfyldelse af betingelser for opnåelse af tilslutning beskrevet i sagsfremstillingen.
- At sats for garantiprovision i projektets opførelses- og indkøringsfase fastholdes uændret på 3 %.
Eller
B:
- At garanti for lån til hhv. anlægsarbejde og udbudsproces ikke imødekommes.
- At projektforslaget fra Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. om ”Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle” hjemvises til fornyet behandling med udgangspunkt i øget privat finansiering og reduktion af kommunal garantistillelse.
Eller
C:
- At garanti for lån til hhv. anlægsarbejde og udbudsproces ikke imødekommes.
- At projektforslaget fra Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. om ”Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle” meddeles afslag om godkendelse.
- At administrationen igangsætter projektforslagsproces for individuel forsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle og aflysning af gældende projektgodkendelse fra juni 2018.
Direktionen anbefaler, at der ikke gives garanti. Garantistillelsen er efter direktionens vurdering for risikofyldt, når der tages hensyn til garantiens størrelse i forhold kommunens begrænsede likviditet.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Hvis et varmeforsyningsselskab ønsker at ændre i
varmeforsyningen, skal der indsendes et projektforslag, som kommunen skal godkende.
Ollerup – V. Skerninge – Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. indsendte den 10. juli 2015 et projektforslag til Svendborg Kommune om at etablere et nyt varmeværk, placeret i industriområdet i V. Skerninge (ved Industrivej).
Der blev den 26. juni 2018 givet en godkendelse til et revideret projektforslag. I det godkendte projektforslag blev byområderne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle konverteret til fjernvarme. Fjernvarmen skulle baseres på biomasse (halm-fyr) og varmepumper med en naturgasfyret kedel som backup.
Denne godkendelse blev påklaget til Energiklagenævnet af Dansk Gas Distribution (Senere Evida).
Ollerup – V. Skerninge – Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. indgik efterfølgende i 2020 en aftale med Evida om, at Evida ville trække klagen i Energiklagenævnet tilbage, hvis fjernvarmeselskabet ville lave et nyt projektforslag baseret på varmepumper.
Derved er Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle fortsat udlagt til fjernvarmeforsyning i vedtagne forsyningsområder jf. bilag 1 (Bilag 1. Oversigt over forsyningsområde). Da området er udlagt til fjernvarmeforsyning, kan borgerne i området ikke søge tilskud til varmepumper via Varmepumpepuljen. Borgerne i området kan fortsat etablere varmepumper, men dette vil være uden tilskud.
Der er tidligere blevet behandlet reviderede projektforslag i løbet af 2021 og 2022. Her blev der behandlet og godkendt et projektforslag i løbet af april 2022, men dette projektforslag er bortfaldet som følge af fjernvarmeprojektets afslag ved fjernvarmepuljen. Det er således projektgodkendelsen fra juni 2018, som er gældende for området.
Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme har nu indsendt et nyt projektforslag den 18. januar 2024 til politisk behandling. I projektforslaget forsynes Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle inkl. de fritliggende bygninger mellem byerne med fjernvarme via en 4 MW luft-til-vand varmepumpe og en 7 MW gaskedel som backup. Der søges ikke tilskud fra fjernvarmepuljen. Projektforslaget kan ses af bilag 2. (Bilag 2. Projektforslag). I projektforslaget er der foretaget en opjustering af anlægssummen til projektet på baggrund af erfaringspriser fra fjernvarmeprojekter på Fyn. Anlægssummen er opgjort til 165 mio. kr. for det fulde projekt, hvor der er indregnet 15 % til uforudsete udgifter i anmodningen om kommunegaranti.
I projektforslaget er det ansøgte sammenlignet med:
- En reference, hvor der sker en kraftig udbygning af individuelle luft-til-vand varmepumper, som følger samme hastighed som udbygningen af fjernvarmen.
- Fjernvarme forsynet med biomassekraftvarme.
- Fjernvarme baseret på en kombineret løsning af halmkedel, varmepumper og gaskedel (tidligere projektgodkendelse).
I projektforslaget forventes en konvertering på 846 forbrugere inklusive kommunale ejendomme gasforsynede storforbrugere frem mod 2030 svarende til et varmebehov på 21.000 MWh/år uden
ledningstab. Det samlede varmebehov tilsluttet fjernvarme svarer til, at 71 % af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølles samlede varmebehov tilsluttes fjernvarme i projektet.
I forsyningsområdet er der i alt 1.222 potentielle forbrugere.
Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til
stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres. Dette projektforslag er sendt i 4 ugers høring hos berørte parter (Evida og FLOW Elnet), samt hos 5 grundejere, der skal afgive areal til ledningsføring jf. projektbekendtgørelsen. Projektforslaget har været i høring frem til den 27. februar 2024.
Der indkom høringssvar fra Svendborg Kommune, Trafik og Infrastruktur og Evida. Høringssvarene omhandlede temaer om konkrete ledningsføring ved kommunalt ejet areal, krydsning af fredskov ved ledningsføring og opgørelse over gaskunder i området.
Hele behandlingen af høringssvarene fremgår af udkastet til projektgodkendelsen jf. bilag 3. (Bilag 3. Udkast til projektgodkendelse).
Administrationen har lavet et udkast til projektgodkendelsen, hvor der er foretaget en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet.
De samfundsøkonomiske beregninger i projektforslaget viser:
- Et samfundsøkonomisk overskud ved fjernvarmeprojektet frem for individuelle varmepumper på ca. 25 mio. kr. opgjort i nutidsværdi (over 20 år).
- Følsomhedsberegninger på relevante parametre som investeringsomkostninger, øget varmetab, øget gasandel i varmeproduktionen, elpriser, lavere tilslutning, virkningsgrader på varmepumper viser fortsat samfundsøkonomisk overskud.
De selskabsøkonomiske beregninger viser:
- Et selskabsøkonomisk likviditetsoverskud set over beregningsperioden på 11,2 mio. kr. over 20 år.
- Der skal konverteres 755 forbrugere inklusiv kommunale ejendomme og 70 % af de gasforsynede storforbrugere svarende til et varmebehov på 19.500 MWh/år, for at projektet selskabsøkonomisk balancerer.
De brugerøkonomiske beregninger viser:
- Den beregnede besparelse for den enkelte forbruger ved fjernvarme i stedet for individuel varmepumpe ligger på ca. 4.700 kr. inkl. moms/år for en gennemsnitlig gaskundes bolig ud fra de givne forudsætninger i projektforslaget.
- Den beregnede meromkostning for den enkelte forbruger ved fjernvarme i stedet for en eksisterende gaskedel ligger på ca. 5000 kr. inkl. moms/år for en gennemsnitlig gaskundes bolig ud fra de givne forudsætninger i projektforslaget.
I projektforslaget er der forudsat en tilslutningsomkostning (andelsindskud tilslutningsafgift, tilslutningsbidrag) på ca. 50.000 kr. inkl. moms for en standardforbruger op til 250 m2. Herudover kommer omkostning til afkobling og bortskaffelse af gasfyr, der er oplyst til 12.900 kr. inkl. moms.
De selskabsøkonomiske- og brugerøkonomiske beregninger tager udgangspunkt i et kommunegaranteret lån på 3,5 % med 3 % garantiprovision i etableringsfasen og 1 % garantiprovision i driftsfasen.
Administrationen gør opmærksom på usikkerheder ifm. de bruger- og selskabsøkonomiske konsekvenser som følge af de aktuelle og fremtidige energipriser samt prisudvikling på materialer, renteniveau og arbejdskraft.
Administrationen konkluderer, at projektforslaget kan godkendes, ifølge kravene i projektbekendtgørelsen og i varmeforsyningsloven.
Projektforslaget bør afvises eller hjemvises til fornyet behandling, såfremt anmodning om kommunegarantistillelsen ikke imødekommes, da projektforslaget forudsætter et kommunegaranteret lån for, at projektet kan realiseres. Såfremt projektforslaget afvises, vil fjernvarmeselskabet have mulighed for at klage til Energiklagenævnet.
Såfremt projektforslaget afvises, vil Svendborg Kommune igangsætte processen med udarbejdelse af et projektforslag, der udlægger Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle til individuel forsyning. Heriblandt vil der blive korrigeret for ændrede forudsætninger som for eksempelvis lavere tilslutningsgrad.
Kommunale ejendomme og matrikler i projektområdet:
Kommunalbestyrelsen har den 26. april 2022 truffet beslutning om at tilslutte de kommunale ejendomme til fjernvarmeprojektet. Kommunalbestyrelsen belyses om betydningen af de forhøjede tilslutningsomkostninger i dagsordenspunktet ’Forventede meromkostninger forbundet med fjernvarmeprojektet i Ollerup, Vester Skerninge og Ulbølle’.
I punktet belyses også konsekvenserne af højere anlægsomkostninger forbundet med udvidelsen af industrivej i V. Skerninge, der skal muliggøre adgang til matriklen, hvor fjernvarmecentralen placeres.
Kommunegaranti:
Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. har i forlængelse til projektforslagets etableringsfase anmodet om kommunegaranti for lån på op til 190 mio. kr. ved vedlagte følgebrev til projektforslaget jf. bilag 4 (Bilag 4. Følgebrev til projektforslag).
Administrationen gør særlig opmærksom på følgende:
- Fjernvarmeværket benytter leveringsbestemmelser, hvor udtrædelsesfristen vil være 18 måneder i stedet for 6 måneder.
- Af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A.s vedtægter rummes mulighed for udtrædelse af forsyningen, hvilket normalt er forbundet med krav om godtgørelse af andel af forsyningens aktuelle restgæld. Der vil fortsat være omkostninger forbundet med udtrædelse hos forbrugeren til dækning af fjernvarmeværkets omkostninger ved fjernelse af ledning, måler m.m.
En forbruger der udtræder holdes fri for krav om godtgørelse af andel i aktuel restgæld jf. en vurdering fra advokatfirmaet Horten jf. bilag 5 (Bilag 5. Vurdering fra Horten), hvilket medfører, at de tilbageværende må bære afdragsbyrden og risikofaktoren for Svendborg Kommune øges, idet der ikke vil kunne gøres regres for gælden hos udtræder. Dette betyder for de tilsluttede, at der ikke kan opkræves udtrædelsesgodtgørelse så længe, at det vurderes, at den ledige kapacitet kan afsættes til andre. Om der kan opkræves udtrædelsesgodtgørelse beror på en rimelighedsvurdering af udtrædelsessituationen, hvilket fastsættes af forsyningstilsynet.
Lykkedes det ikke at skaffe nye forbrugere til at erstatte den udtrædende forbruger, vil dette betyde en opregulering af priserne for de tilbageværende forbrugere for at afdrage på restgælden. Dansk Fjernvarmes standardbestemmelse for udtrædelsesgodtgørelse vil dog beskytte mod masseudtræden, hvor et stort antal forbrugere ønsker at udtræde som følge af fx høje varmepriser.
Kommunens risiko ved garantistillelse vil særligt være gældende i anlægsperioden inden leveringsbestemmelserne herunder reglerne for udtrædelsesgodtgørelse er gjort sig gældende for forbrugerne.
Jævnfør advokatfirmaet Horten er Dansk Fjernvarmes nye leveringsbestemmelser blevet opdateret, men de tager ikke højde for problemet med nye forbrugere under udbygning. Det er dog muligt at udarbejde særlige bestemmelser, som sikrer større mulighed for at opkræve udtrædelsesgodtgørelse ved udtræden under udbygning. Det bør her overvejes, i hvilket omfang forbrugerne gøres opmærksom på sådanne bestemmelser, før de forpligter sig. Der foreligger ikke praksis om Forsyningstilsynets stilling til sådanne klausuler, da det først er nu, at der er varmeforsyninger, der begynder at få udarbejdet leveringsbestemmelser med et sådant indhold.
Direktionen anbefaler, at leveringsbestemmelserne for fjernvarmeselskabet indarbejder bestemmelse for opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse under udbygningsfase.
Betingelser for kommunegarantistillelse
- Der er indgået tilslutningsaftaler med minimum 755 forbrugere inklusiv kommunale ejendomme og 70 % af gasforsynede storforbrugere, således at der er sammenhæng mellem lånebeløb og projektbeskrivelsens forudsætninger. Dette kan tilsvares forsyning af et varmebehov på ca. 19.500 MWh/år. Manglende aftale med en storforbruger kan derved erstattes af mindre forbrugere med tilsvarende varmebehov som storforbrugeren.
- Der fastsættes en tidsfrist på 1 år fra kommunal godkendelse til opnåelse af de ovenstående tilslutningsaftaler. Ved overskridelse af tidsfristen igangsættes projektforslagsproces for individuel forsyning.
- Imødekommelse af kommunegaranteret lån er betinget af, at vedtægter og leveringsbestemmelser har været forelagt Svendborg Kommune til godkendelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme har trukket 700.000 kr. af de frigivne 3 mio. kr. af kommunegarantien, der senest blev politisk godkendt og behandlet af Kommunalbestyrelsen den 31. januar 2023 (punkt 9). Pengene er benyttet til forberedelse af licitation med rådgiver. Arbejdet er indstillet indtil Kommunalbestyrelsens behandling af de nye projektforslag. Ved afvisning af projektforslag og anmodning om kommunegaranti må lånet forventes misligholdt.
Processen for udarbejdelse af projektforslag til individuel forsyning forventes at udgøre ca. 50.000-100.000 kr. for Svendborg Kommune, hvis det fremsendte projektforslag fra fjernvarmeselskabet afvises.
Såfremt der gives garanti for lån, blev sats for garantiprovision fastsat til årligt 3 % af garanteret restgæld 31.12. Satsen revurderes årligt ud fra en risiko- og markedsniveau betragtning.
Så længe et kommunegaranteret lån ikke misligholdes, er der ingen yderligere økonomiske konsekvenser.
Som markedet udvikler sig for nærværende, med varierende priser inden for energi, materialer, transport og lønninger m.v., er det nødvendigt at påpege en risiko for evt. afledte økonomiske konsekvenser heraf – for så vidt angår den samlede projektsum, dens finansieringsform og efterfølgende driftsvilkår.
Sammenfattende er det direktionens vurdering, at med de iboende risici jf. projektforslaget suppleret med, at der er usikkerhed for at fastholde kundegrundlaget (ingen tilslutningspligt og kunderne kan frit fravælge), løber kommunen fortsat en meget stor risiko med det nye projektforslag herunder i lyset af kommunens begrænsede likviditet.
CO2-Konsekvensvurdering
I projektforslaget er det beregnet, at følgende scenarier vil have denne udledning:
Fjernvarmescenariet: 14.430 tons CO2-ækv. over en 20-årig periode
Varmepumpescenariet: 13.217 tons CO2-ækv. over en 20-årig periode.
Fortsat fossil reference: 53.318 tons CO2-ækv. over en 20-årig periode.
Den laveste udledning ses ved varmepumpescenariet, såfremt varmepumperne kan opnå samme tilslutningstakt som fjernvarmescenariet. Det fremgår også i beregningerne, at fjernvarmescenariet vil medføre en markant CO2-reduktion i forhold til den nuværende fossile varmeforsyning.
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven, LBK nr. 124 af 2. februar 2024 med efterfølgende lovændringer.
Projektbekendtgørelsen - BEK nr. Nr. 697 af 6. juni 2023
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 04-04-2024
Sagen oversendes til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen, idet administrationen forinden sagens behandling anmodes om at belyse, hvordan det kan sikres, at tilmeldingerne til projektet kan betragtes som bindende - og på den baggrund indhente en revurderet garantiprovision.
Administrationen anmodes endvidere om at belyse eventuelle konsekvenser af det kommunale projekt: ”Kloge kvadratmeter” for fjernvarmeprojektet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2024
Økonomiudvalget indstiller model A til Kommunalbestyrelsen med følgende præcisering:
A:
- At projektforslaget fra Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme A.M.B.A. om ”Fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle” godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
- At sats for garantiprovision i projektets opførelses- og indkøringsfase fastholdes uændret på 3 %.
- At garanti for lån for op til 165 mio. kr. imødekommes ved opfyldelse af beskrevne nedenstående betingelser.
- At de resterende 2,3 mio. kr. af tidligere godkendte kommunegaranti på 3 mio. kr. til udarbejdelse af et udbudsmateriale og myndighedsbehandling frigives ved opfyldelse af beskrevne nedenstående betingelser.
- Der fastsættes en tidsfrist på 1 år fra kommunal godkendelse til opnåelse af det beskrevne niveau for bindende tilslutningsaftaler. Ved overskridelse af tidsfristen igangsættes projektforslagsproces for individuel forsyning.
Betingelser for kommunegarantistillelse
- Der er indgået bindende tilslutningsaftaler med minimum 755 forbrugere inklusiv kommunale ejendomme og 70 % af gasforsynede storforbrugere, således at der er sammenhæng mellem lånebeløb og projektbeskrivelsens forudsætninger. Dette kan tilsvares forsyning af et varmebehov på ca. 19.500 MWh/år. Manglende aftale med en storforbruger kan derved erstattes af mindre forbrugere med tilsvarende varmebehov som storforbrugeren.
- Imødekommelse af kommunegaranteret lån er betinget af, at vedtægter og leveringsbestemmelser har været forelagt Svendborg Kommune til godkendelse med henblik på krav om opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse under opbygningsfasen.
Kommunegaranteret låneoptagelse op til 165 mio. kr. til anlægsarbejde kan først igangsættes, når der er indbetalt tilslutningsbidrag til en deponeringskonto for 755 bindende tilslutningsaftaler.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltager Hanne Ringgaard Møller (B).