Punkt 5 Boliger til socialt udsatte borgere
Beslutningstema
Drøftelse af muligheder for opførelse af skæve boliger til socialt udsatte borgere
Indstilling
Direktionen indstiller, at
- Senior-, Social- og Sundhedsudvalget drøfter behovet for at opføre skæve boliger samt at genopføre to boliger på Tipsvænget.
Sagsfremstilling
Socialafdelingens bolighandlingsplan har de seneste år vist et behov for boliger til socialt udsatte borgere. Regeringens hjemløsereform, der trådte i kraft 1. oktober 2023, har stillet tydeligere krav til kommunerne om at finde passende og egnede boligløsninger til alle borgere, der kommer i en hjemløshedssituation. Dette understøttes af væsentligt ændrede refusionsregler samt af de støttemetoder, der kan anvendes i relation til borgere i hjemløshed.
I 2023 støttede og betalte Svendborg Kommune for 146 borgere, som havde ophold på forsorgshjem. Det er en stigning fra 2022 og 2021, hvor hjælpen omfattede henholdsvis 105 og 93 borgere. Langt de fleste af disse borgere havde behov for hjælp til at finde en bolig. En mindre andel har behov for at bo i såkaldte skæve boliger.
Skæve boliger oprettes som permanente boliger. Målgruppen til skæve boliger er typisk borgere, som har svært ved at bo i tætte beboelsesområder på grund af komplekse sociale og psykiske problemstillinger. Grundet borgernes adfærd og i nogle tilfælde ønske om at have et frirum omkring boligen, er andre boligtyper ikke egnede.
Behovet for skæve boliger kan imødekommes ved to forskellige anlægsprojekter. Det ene projekt indebærer genopførsel af to nedbrændte boliger på Tipsvænget. Genopførslen vil betyde, at der igen er seks boliger på denne matrikel. Boligerne ejes af Svendborg Kommune og skal derfor finansieres af Svendborg Kommune. Der er en forsikringssum fra branden, men summen dækker ikke anlægsudgiften. Det vurderes, at forholdene omkring matriklen betyder, at seks boliger er en passende mængde.
Som følge af hjemløsereformen er der etableret en pulje under Social- og Boligstyrelsen, hvor boligorganisationer kan søge om tilskud gennem kommunalbestyrelsen til etablering af skæve boliger. Puljen kan søges løbende og ikke forbrugte midler er hidtil blevet overført mellem budgetårene. Tilskuddets størrelse er op til 0,5 mio. kr. pr. bolig i et projekt. Erfaringen fra andre byer viser, at skæve boliger koster 1-1,3 mio.kr. pr. bolig. Prisen er afhængig af mange faktorer, herunder prisen på byggegrunde, antal boliger samt materialer. Administrationen vurderer, at 8 boliger i et projekt vil være passende, set ud fra det aktuelle behov samt hvor mange boliger en matrikel kan bære. Vurderingen er baseret på nuværende behov, men hjemløsereformens betydning på længere sigt kan betyde en ændring i behovet. Administrationen anbefaler at benytte en kommunalt ejet grund, gerne uden for bymidten. Administrationen har været i dialog med de store almene boligforeninger i Svendborg Kommune, som gerne vil tage del i et projekt med skæve boliger.
Beboerklagenævnet har fremsendt en henvendelse til Svendborg Kommune med opfordring til at undersøge behovet for at etablere skæve boliger. Desuden har Svendborg Andelsboligforening afgivet et høringssvar til Kommuneplan 2024, hvori der peges på et behov for skæve boliger. Begge dele er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Endnu ukendte.
CO2-Konsekvensvurdering
Ukendt.
Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 02-04-2024
Udvalget bad administrationen udarbejde forslag til budgettema på henholdsvis de to boliger i ’Hyttebyen’ og boliger der kan søges tilskud til.
Der var afbud fra Dorthe Ullemose (O).