Foto af hjælpende hænder

Priser til det frivillige sociale område

Det frivillige sociale arbejde skal hyldes og fejres. Frivillige gør en uvurderlig forskel for socialt sårbare og udsatte mennesker. Derfor vil Senior-, Social- og Sundhedsudvalget i Svendborg Kommune igen uddele to priser til det arbejde, som frivillige løfter i de mange forskellige tiltag og aktiviteter rundt i hele kommunen. Med uddelingen af priserne sætter vi fokus på den forening, organisation eller gruppe og den frivillige, der skal have et ekstra stort skulderklap. Samtidig ønsker vi at synliggøre området og skabe en opmærksomhed omkring det frivillige sociale arbejde.

FrivilligSocialPrisen
Hylder en frivillig forening, organisation eller gruppe, der har gjort en særlig indsats i det frivillige sociale arbejde.  Med prisen følger 5000 kr. til foreningen, organisationen eller gruppens videre arbejde.

RespektPrisen
Hylder en person i det frivillige sociale arbejde, der har gjort en ekstraordinær og/eller vedholdende frivillig indsats. Med prisen følger en personlig gave på 1000 kr. og en erindringsgave samt 2500 kr. til det videre arbejde i den forening, organisation eller gruppe, som prismodtageren er en del af.

Læs mere om de to priser og kriterierne her

Prisuddelingen sker i forbindelse med Senior-, Social- og Sundhedsudvalgets fejring af det frivillige sociale område. Det sker lørdag den 30. september 2023 i Midtbyhallen. Alle, der er engageret i frivilligt socialt arbejde, er velkomne. Invitation til arrangementet kommer.

Indstil kandidater til priserne
Alle kan indstille kandidater til priserne. Vi håber, at du som frivillig, bruger, pårørende, medlem, bestyrelsesmedlem, formand eller andet har lyst til at være med til at bestemme, hvem priserne skal gå til, ved at indstille kandidater til priserne. Du kan godt indstille den forening eller gruppe, du selv er en del af.

Du kan indstille alle de kandidater, du ønsker, ved at benytte indstillingsskemaet. Der er frist for indstillinger fredag den 1. september 2023.

Hvordan findes prismodtagerne
Alle de modtagne indstillinger behandles i et prisudvalg, der består af repræsentanter fra Senior-, Social- og Sundhedsudvalget, Svendborg Kommune, Svendborg Frivilligråd og Frivilligcenter og Selvhjælp Svendborg. Prisudvalget udpeger prismodtagerne, som endeligt godkendes af Senior-, Social- og Sundhedsudvalget.

Retningslinjer for tildelingen af priserne findes her.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp i forbindelse med indstilling, kan du kontakte Svendborg Kommunes brobygger på frivilligområdet, Bodil Kristensen på telefon: 24 76 00 49 eller mail: bodil.kristensen@svendborg.dk