KulturNinjaer sparker til kulturkommunikationen

Et nyt samarbejde om at involvere flere unge i Svendborgs kultur- og fritidsliv og gøre det mere tilgængeligt, er bogstaveligt talt sparket i gang. Svendborg Kommune understøtter en KulturNinja indsats, der har til formål at styrke kulturkommunikationen til unge.

 

En gruppe unge i Svendborg er sprunget ud som KulturNinjaer. De vil fremover opsøge Svendborgs kulturliv og præsentere det på deres helt egen måde, på instragramkanalen ’KulturNinja’ med omtaler, opfordringer og reaktioner på aktiviteter og oplevelser for unge i Svendborg kommune. KulturNinaerne vil også tage initiativer til fællesskaber og møder omkring forskellige kulturoplevelser og aktiviteter for unge. Initiativtagerne Lillie Sehested Ferdinansen og Anna Colstrup, der arbejder med et bredt kulturbegreb, som dækker fælles oplevelser inden for både kultur, sport og øvrige aktiviteter, siger -Vores drøm er at brede kulturlivet i Svendborg ud til unge via vores instagram ud fra princippet, at det er fra ung til ung. Og så vil vi gerne være med til at styrke dét at være fælles om kultur som ung og skabe nogle fede arrangementer.

 

Kulturudfordring taget godt i mod

Baggrunden for det nye initiativ er, at ni unge fra forskellige ungdomsuddannelser i efteråret 2023 har deltaget i kulturudfordringen - KulturChallenge – hvor de skulle deltage i mindst tre forskellige kulturoplevelser stillet gratis til rådighed af de 15 deltagende kulturaktører i projektet. De unge forpligtede sig til gengæld på at lave en foromtale og reaktion på deres oplevelser på instagramkanalen KulturChallenge og gerne dele i egne SoMe-netværk. Evalueringen af forløbet var positiv fra både kulturaktører og de unge deltagere. Data fra instagramkanalen viste desuden en stor rækkevidde, kanalens korte levetid taget i betragtning, og det var tydeligt, at kommunikationen ramte den unge målgruppe.

Pernille Laier Larsen, konsulent i Kultur og Fritid, uddyber - Formålet i begge indsatser har været at stimulere ung-til-ung kommunikation om kultur og dermed skabe en kulturkommunikation og nogle unge ”kulturinfluencere”, som andre unge kan inspireres af og spejle sig i.

 

Ung til ung kommunikation

En velfungerende kommunikation er en forudsætning for at unge overhovedet opdager og kommer ombord i kulturen og fritidsfællesskaberne.

- I Kultur og Fritidsudvalget glæder vi os over dette initiativ. Vi har vi gået og ventet på, at det er de unge selv, der spreder budskaberne til andre unge på deres egen platform, fortæller formand for Kultur- og Fritidsudvalget Hanne Ringgaard Møller -Samtidig er KulturNinjaerne med til at løfte en strategisk indsats i vores Kulturløfte, der bl.a. har fokus på, at børn og unges stemmer i kulturen er vigtige. Og så ved vi, at fritidsfællesskaber også er vigtige, når vi snakker indsatser for børn og unges mentale trivsel, slutter udvalgsformanden.

KulturNinja er blevet sparket i gang med en fællesspisning og Ninjafest på Harders Konsulatet, og der bliver holdt et opstarts- og rekrutteringsmøde den 23. april på FLUK (Fyns Laboratorie for ung kunst).

 

Fakta

  • KulturNinjaindsatsen er forankret i og støttet af Kultur og Fritid, og det er Svendborg Kommune, der har det overordnede redaktionelle ansvar, mens kanalen drives selvstændigt af KulturNinja gruppen.
  • Der er afsat 58.000 kr. fra projektmidlerne i Børn og Unges Mentale Sundhed til aflønning og uddannelse af 8 SoMe-medarbejdere i 6 måneder, der rekrutteres fra KulturNinja gruppen. Gruppen har desuden fået midler fra Ja-puljen til deres rekrutterings- og kickoff-arrangement.
  • Hvis man er interesseret i at blive KulturNinja (16-26 år), følge deres arbejde eller vil invitere dem til samarbejde, kan de kontaktes på instagramkanalen ”KulturNinja”.